Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Huhtikuu 17, 2020, 22:16:30 ip
-
Vuosikymmenet on vertailtu Laverdan rählätystä ja Ducatin räplätystä ja koronan
jälkeen pitäisikin ehkä jossain vaiheessa yrittää innostua sähköpyöristä.
Vertaillaanko tulevaisuudessa sähköpyörien ininöitä toisiinsa vastaavasti kuin perinteisten
pyörien ääniä?
-
Eiköhän niihin saa joskus jotain äänipiirejä, mitkä muokkaavat äänen mieleiseksi. Onhan nytkin esim Bemarin I8 urhoiluautossa toisessa "pakoputkessa" subwoofer tekemässä ääntä. Sinne putkeen ei siis kulkeudu pakokaasua ensinkään, vaan sieltä tulee pelkkää ääniraitaa..
-
Ducatin kaasua löysätessä kuuluva "hörh" on ollut analogisessa maailmassa feikkiä.
Nyt vain sitten kuullaan robotin sanomana: HÖRH
-
Oli jo aikanaan Opelin Vectrassa coupe-mallissa käynnistäessä ohjelmaan lisätty joutava kierrosten höräytys. Samalla moottorilla sedanissa tai farmarissa sitä ei ollut ;D
Mielikuvilla myynti tehdään.
-
Eiköhän niihin saa joskus jotain äänipiirejä, mitkä muokkaavat äänen mieleiseksi.
Ehdotan vakiommille kuljettimille linnunlaulua ja hevosen kavioiden kopsetta, klopotiklopoti…
Isompiin norsun töräytyksiä.
Ja minkähän laista ääntä sarvikuono pitäisi.
-
Jaskat mitä mitä minä välitän mitä "saundeja" tulevaisuudessa "nautitaan".
Kolmimukisen 180-asteisen Laverdan, jollaista en toistaiseksi ole omistanut, ajajaessani korviin kuuluva äänisaaste ja rytinä, kovasti, nuorna miesnä herkisti ties mitä pikkuruisia ruumiin (silloisen vartalon) osia. Myös isokuutioisen V2 Ducatin, joita menneinä aikoina olen ajanut ja omistanut, tyydytystä sillä osastolla olen kokenut. Sama rytmi tehoaa myös neitseisiin, olen huomannut jo ajat sitten.
Guzzi, useimmat mallit, ovat hyvää keskikastia siinä suhteessa miltä homma tuntuu testikkeleissä tai aivolisäkkeessä. Tuntuman lisäksi tietoisuus siitä että matka jatkuu eikä ole hetken huumaa vaan ajointoa on vielä seuraavaksikin suveksi.
Tässä kohtaa, tosin, lainaan vahvasti edesmenneen T. Sarinin kevätmietteitä hänen välineistöstään erään elimen kovettimena. Mutta voin muistojen perusteella allekirjoittaa.
Nykyinen tilanne, tartuntatauteineen ja rajoituksineen, eivät kauheasti rajoita moottoripyöräilyäni.
Olen seurannut säätiloja. Nyt, kevään, pohjoisen pallonpuoliskon runsaslumisen talven jälkeen, Keskipohjanmaalla, Pohjoispohjanmaalla ja ehkä muuallakin, merkittävällä todennäköisyydellä, saattaa tulla isoja tulvia. Jo 80-luvulla olen ajokauden alkajaisiksi tehnyt ajeluita siihen suuntaan. Ajoitus voi olla minuuttihommaa.
Ehkä joistakin on kummallista että luonnonilmiöt, varsinkin dramaattisemmat, kiinnostavat. Olkoon sitten niin.
-
80-luvun alussa Urpolla oli Yamaha SR500 ja naapurin pojalla kultaraitainen Laverda 1200.
Urpo lähti aina pihalle kuuntelemaan naapurin lähtöä. Toisinpäin ei tapahtunut koskaan.
Sähköpyöräaikana ei edes kuulisi toisen lähtöä.
-
Koira on ollut ihmeissään kun ei osaa ennakoida kuka tulee kotiin, silloin kun tullaan "sähkörakkineella". Mutta on kiva liikkua lähes äänettömästi.
-
Tieliikenneturvallisuudessa näkö- ja kuuloaisti ovat aikalailla keskiössä. Kevyen liikenteen kulkijoille moton ja mopon pärinät auttavat havainnoimaan, vaikka joku sitä pitääkin melusaasteena. Autoissa rengasmelu on isoin äänihaitta, joka ei muutu sähköistymisen kautta mihinkään. Moton rengasmelu on aika pieni siinä rinnalla. Moottoriäänetön moto kuulostaa tylsältä. Guzzi on, kuten MM totesi, keskikastia ääneltään. Yksi Guzzisti vertasi MG:n ääntä ruohonleikkuriin, mikä ei ihan tee kyllä oikeutusta jalolle kulkimelle. Onpa eräässä ihan laadukkaassakin digijulkaisussa verrattu Guzzin V2:n käyntiä V8:an ja olipa siinä jopa löydetty jonkinlaista selitystä asialle.
Kova pakoääni liittyy yleisemmin sporttisiin ja sitten hd tai vastaaviin pyöriin. Uudet nykypyörät vakioputkilla ovat eriätä poikkeuksia lukuunottatta todella hiljaisia. Meidän pojan uudehkon käytetyn KTM 125 RC äänet olivat sellaista moposkootteri putputusta. Piti sitten kesätienisteillä pojan hankkia Ankran äänenvaimennin. Siitäkin piti sitten ottaa yksi vaimenninelementti pois (hitsauksia piti purkaa). Hyvillä mielin ajeli sen kesän. Sisälle kuului, kun moto lähti ja tuli takaisin.
-
Oli jo aikanaan Opelin Vectrassa coupe-mallissa käynnistäessä ohjelmaan lisätty joutava kierrosten höräytys.
<snip>
Calibraako tarkoitat?
-
Ei, kun C-Vectra GTS.
-
Tänä kevään on ollut erityisen meluista isommilla teillä sillä nastarenkaat ovat syöneet asfaltin hyvin karheaksi. Melua syntyy vaikka ajaa kesärengastuksellakin. Karheus on jopa sitä tasoa joissakin kohdin että se tulee ohjauksen ja jousituksenkin läpi. Myös autossa.
Vanhaan aikaan kun asfaltissa oli enemmän "pikeä" eli pehmeämpää osaa sekä kiviaines oli harjusoraa. Harjusora on pyöreää ja keväällä kun asfaltti pehmeni auringon ja lämmön vaikutuksesta tiet silisivät nopeasti ja melu väheni. Nyt tie siliää vasta heinäkuuksi.
Nykyisin käytetään melko karkeaa mursketta ja mahdolisimman vähän sideainetta. Nastarenkaat jauhavat tietenkin sideaineen pehmeämpänä pois ja murskeen kulmikkuus tulee esiin. Se kuluttaa myös renkaita ihan eri tahtiin kuin kolmekymmentä vuotta sitten käytetty harjusora-asfaltti.
Tien väristä pystyi arvelemaan silloin minkä tyyppistä kiviainesta missäkin päin on ollut käytössä. Oli ruskeaa, jopa lähes punaista tietä, harmaata tai hyvinkin vaaleanharmaata sekä tietysti liuskeisella alueella kimaltelevaa asfalttia. Nyt on lähes kaikki kestopäällystetiet samaa harmaata.
Vaikka kuuloni on vanhemmiten menettänyt kykyään niin silti sanoisin että tiemelu on kasvanut merkittävästi. Autot ja moottoripyörät ovat hiljenneet mutta nk. rengasmelu on voimistunut. Pitäisikö tarkentaa että päällystemelu?
Jos moottoripyörien endurorengastusta ei lasketa niin tavallisten touringrenkaiden melua ei ihmeemmin ole. Hukkuu tuulen huminaan.
-
Pelkkää työmatkaa reilu 25 000km vuodessa ja kyllä, renkaita kuluu, varsinkin keväällä.
Yleensä viimeistään kesäkuun alussa on käytävä rengasliikkeellä laittamassa kotiloon uudet keäspyörät, joilla pääsee sitten seuraavan kesäkuun alkuun.
Rengasliikkeen vankat ammattilaiset tietää tämän, että nykyrenkaat ja suomalainen nastojen rouhima asfaltti pitää huolen, että kauppa käy.
Jos joku sanoo, että kesärenkailla pääsee 60 000km, niin onnea hänelle ja hänen utopialle.
-
Ei, kun C-Vectra GTS.
Enpä tiennyt sellaista olevankaan - mutta ei se näytä coupelta.
-
Onhan siinä liikaa ovia, että oikea coupe olisi. Mutta tuota sai kaikilla koneilla ja isommat sitten ihan voimakkaitakin.
-
Nuorisokulttuurina ns. pärtsääminen on pian Suomessa kiellettyä: -> https://yle.fi/uutiset/3-11324256
Uudessa tieliikennelaissa sanotaan lyhyesti, että ”tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajo on kielletty” (TLL 54§). Lyhyt virke kertoo vähän, mutta pitää sisällään yllättävän paljon.
"Huviajelu on lain mukaan tarpeetonta ajoa" sanoo ylikomisario Tuomo Katajisto.
Konkreettisin muutos nykyiseen on, että tähän saakka on kiellettyä ollut vain tarpeeton ja häiritsevä ajo taajamissa, mutta kesäkuussa uusi säännös on voimassa koko maassa.
Poliisin tehtävä on siis arvioida uudella perspektiivillä, milloin ajoneuvon ajaminen on tarpeetonta, päämäärätöntä tai metelin ja pakokaasupäästöjen osalta häiritsevää.
Toivotaan, ettei tiukkapipoiset pian pyri koko mp-harrastusta kieltämään :o ??? 8)
-
Poliisin tehtävä on siis arvioida uudella perspektiivillä, milloin ajoneuvon ajaminen on tarpeetonta, päämäärätöntä tai metelin ja pakokaasupäästöjen osalta häiritsevää.
Voi sanoa poliisilel ratsiassa: "Päämääräni on ajaa pyörällä jonnekin." Tämähän täyttää jo tuon kuvauksen.
-
Itse ainakin yritän keksiä aina ajolleni jonkin perusteltavissa olevan syyn. Siis jopa itseäni varten.
Listalla ovat, koeajo huollon tai korjauksen jälkeen, mielenterveyssyyt, henkilön kuljettaminen, matkailutarkoitus, asiointi tärkeissä kohteissa, välttämätön ja sovittu tapaaminen sopivan matkan päässä, kiinteistönhoito toisella puolen maata, kaupassa, apteekissa, tai varaosakaupoilla käynti, auto korjaamolla, katsastamatta, lainassa, vaimon käytössä, jne. ja monta muuta hyvää tai erittäin hyvää syytä.
En tietenkään aja lainkaan tarpeettomasti kuten harrastussyistä tai vain huvittaakseni itseäni. Aina pitää olla perusteltu syy ajamiseen. Tänään en keksinyt kunnon syytä sillä on luvassa sadetta ja muutenkin kylmä sää. Eilen ajelin 60km kun kävin Verstaalla ja Kerholla. Perhanan kylmä illansuussa.
Taloudessa on useita pyöriä. Sillekin on kysytty perusteita. Niitäkin löytyy: harvinaisuuden säilyttämiseksi ja ylläpidoksi, puhtaasti matkailua varten, mielenterveyssyistä, arkiajokkina, kasvattamassa hintaansa ennen myyntiä, entisöitävänä, jne. Pyörien määrä ei juurikaan lisää ajosuoritettani vaikka joku niin voisi päätellä. En kykene ajamaan kuin yhtä pyörää kerrallaan.
Käykö nyt niin, kun tulee tievarsitarkastus, jos kysyttäessä kerron ajavani huvikseen, saan siitä asianmukaisen rangaistuksen jos teen sen moottoripyörällä?
Joskus nuorempana suoritin myös huviajoa henkilöautolla ja jos meitä koltiasia kertyi kirkonkylän kioskille liikaa autonritsoineen tuli poliisi ja käski hajaantumaan. Sakkoa sai vain kuminpoltosta ja meluamisesta sekä virkamiehen vastustamisesta. Silloin riitti sanallinen vastustaminen.
Ai niin yksi vahva syy jäi mainitsematta moottoripyörällä ajoon: lisääntyminen tai ainakin sen aktiivinen harjoittelu perillä odottavassa kohteessa.
-
Voi myös sanoa, että tämä ei ole tarpeetonta ajoa, koska harrastan moottoripyöräilyä ja sitä ei voi oikein harrastaa ajamatta moottoripyörää.
Jouko
-
Marcus Ziemann on saksalaissyntyinen toimittaja, ja jotenkin olen haistavinani jutusta vihamielisyyttä ennen kaikkea ääniä kohtaan.
-
Tossa 90-luvun puolestavälistä kotikunnasta muistan todistaneeni sellaista että poliisit joskus seurasivat ns. korttelirallia viikonloppuiltaisin ja liikaa hurua ajaneita sakotettiin. Itse olin vasta mopoiässä ja se oli silti ihan absurdia katseltavaa. Keskustassa oli siis kortteli, sivultaan 100 metriä, ja sitä pystyi ajamaan kumpaankin suuntaan. Poliisit sitten olivat yhdellä sivulla parkissa ja jos huomasivat jonkun ajavan kaksi kertaa ympäri, sakko tuli. En tiedä mihin tämä kahden kierroksen sääntö perustui, ja miten yleistä tietoa se oli, mutta sitä pelleilyä seuratessa huomasin että suurin osa ihmisistä ajoi välillä yhden lenkin, sitten kävi 5-10min. ajamassa jossain muualla ja sitten taas keskustaan tarkastamaan tilanne. Ilman poliiseja älypäät ajelivat siinä rinkulaa vaikka tankin tyhjäksi. Kokoontumista sinänsä ei rajoitettu.
-
Niin pientä kylää ei olekaan ettei siellä ns. p***urallikorttelia tai -rinkiä olisi.
Nimimerkillä "muutamassa kirkonkylässä ja pikkukaupungissa asunut".
-
Surullista kyllä, omalla kotikunnalla on jopa samoja tyyppejä ajamassa korttelirallia, kuin reilut kaksikymmentä vuotta sitten kun sieltä läksin.
-
Kotikaupungissani myös 60-luvulla kierrettiin korttelia moottoripyörillä ja poliisit olivat jatkuvasti kysymässä minne matka, vastaus oli aina sama että kotiin on matka. Nyt korona-aikana moottoripyörällä ajaminen on lähes ainoa asia mitä riskiryhmään kuuluva voi tehdä. ;D
-
Tossa 90-luvun puolestavälistä kotikunnasta muistan todistaneeni sellaista että poliisit joskus seurasivat ns. korttelirallia viikonloppuiltaisin ja liikaa hurua ajaneita sakotettiin. Itse olin vasta mopoiässä ja se oli silti ihan absurdia katseltavaa. Keskustassa oli siis kortteli, sivultaan 100 metriä, ja sitä pystyi ajamaan kumpaankin suuntaan. Poliisit sitten olivat yhdellä sivulla parkissa ja jos huomasivat jonkun ajavan kaksi kertaa ympäri, sakko tuli. En tiedä mihin tämä kahden kierroksen sääntö perustui, ja miten yleistä tietoa se oli, mutta sitä pelleilyä seuratessa huomasin että suurin osa ihmisistä ajoi välillä yhden lenkin, sitten kävi 5-10min. ajamassa jossain muualla ja sitten taas keskustaan tarkastamaan tilanne. Ilman poliiseja älypäät ajelivat siinä rinkulaa vaikka tankin tyhjäksi. Kokoontumista sinänsä ei rajoitettu.
Tutut sai Rovaniemellä jo yhdestä 'kierroksesta' sakot. Siellä sattui olemaan samanlainen auto samana iltana kans kierroksella. Taisi poliisit laskea ne yhdeksi autoksi.
-
Kotikaupungissani myös 60-luvulla kierrettiin korttelia moottoripyörillä ja poliisit olivat jatkuvasti kysymässä minne matka, vastaus oli aina sama että kotiin on matka. Nyt korona-aikana moottoripyörällä ajaminen on lähes ainoa asia mitä riskiryhmään kuuluva voi tehdä. ;D
Kylänkiertovaihe autolla jäi varsin lyhyeksi omassa historiassa 1975 jälkeen. Autolla Tampereen keskustaan ehkä kerran kuussa. Lähinnä syksyllä ja joskus keväällä. Siitä syntyi kustannuksia kun asui melko kaukana. Oli myös pitkiä jaksoja etten omistanut autoa.
Autoa tarvittiin lähinnä matkalla ja palatessa viihderavintoloista. Kuskina ollut saattoi viihdyttää itseään ajelemalla ympäriinsä jos sitten ei ollut ravitsemusliikkeessä mukana vesilinjalla.
Kesäaikana myös moottoriveneily ja purjehduskin ottivat aikaa. Venemoottori oli bensasyöppö joten ei riittänyt rahat enää auton tai moottoripyörän tankkaamiseen.
Moottoripyörällä käytiin Ylöjärveltä Tampereella osin siksi että teimme porukkaamme tutuksi muille motoristeille ja kerhoille. Siitä se lähti että se kerho piti sitten perustaa. Toki muutama kerta käytiin porukalla kiihdyttämässä Itsenäisyydenkatua asematunnelista ylämäkeen. Niin sai syntymään enemmän melua. Yleensä ajeltiin jonnekin kahville ja palailtiin puolinöin kotipaikoille.
Turhanaikainen pörrääminen jäi vähiin kun saimme kerhotilan kunnostettavaksemme. Kerholla vietettiin aikaa jutustellen, pyöriä huoltaen, saunoen ja joskus oli alkoholiakin mukana illanvietoissa. Leppoista aikaa ja nuorimmatkin ehdokasjäsenet saivat ison pyörän ajokortin.
En muista että olisimme lähteneet isolla porukalla kauemmas kokoontumisiin mutta aina oli jokunen lähtijä johonkin tapahtumaan. Kiertelin hyvinkin usein kokoontumisissa ulkomaita myöden.
Kylällä oli muutama ns. vanhempi motoristi. Heitäkin joskus tapasimme mutta kerholla he eivät tainneet käydä. Ymmärsimme silloin että meillehän naureskellaan takanapäin ja yleinen oletus kylällä oli että kerhomme ei kauaa pysy pystyssä. On kuitenkin vielä.
Riskiryhmäläisenä minäkin nautiskelen yksinajamisesta ja kun sää sallii niin teen hieman pidemmänkin lenkin. Muutaman idean ajelun syyksi olen jo keksinyt. Luonnon tarkkailu näin keväällä on mielenkiintoista. Esimerkiksi tulvaturismia olen harrastanut muutaman kerran. Nyt täytyy varmaan ajella Pohjanmaan pohjoispäähän nähdäkseen kunnon kevättulvia jos niitä ylipäätään tuleekaan. Lähimmillään on tarvinnut ajaa Äetsään katsomaan kun pellot peittyvät vedellä.
-
<snip>
"Huviajelu on lain mukaan tarpeetonta ajoa" sanoo ylikomisario Tuomo Katajisto.
<snip>
Tämä tarkoittanee kaikkea ajoneuvoilla tapahtuvaa huviajelua - siis tietysti lomailua ja retkeilyä - autoilla, moottoripyörillä, matkailuautoilla ja
-perävaunuilla jne. - kaikki tarpeetonta eli ei-välttämätöntä.
Onneksi ko. poliisi ei ole lainsäätäjä ja lainsäätäjä tuskin on tarkoittanut, mitä ko. poliisisetä sanoo. Itse asiassa lain 54 §:ssä lukee: "Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty". Huom! "ja" sana, siis ei "tai".
-
Itse asiassa lain 54 §:ssä lukee: "Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty". Huom! "ja" sana, siis ei "tai".
Tämäpä pitää painaa aivojen muistilokeroon. Ja-sana merkinnee tässä tapauksessa että kaksi asiaa toteutuu yhtä aikaa.
-
Surullista kyllä, omalla kotikunnalla on jopa samoja tyyppejä ajamassa korttelirallia, kuin reilut kaksikymmentä vuotta sitten kun sieltä läksin.
Samat havainnot täällä.
-
Alkuperäistä aihetta sivuten. Pitää saada kunnon moottoripyörän tai vähintään mopon äänet kaikkiin sähkökulkimiin. On se niin luonnotonta kun joku kulkee ääneti. Näin ainakin jos meidän koirien (kaksi punaista irlanninsetteriä) mielipidettä kysytään.
-
Alkuperäistä aihetta sivuten. Pitää saada kunnon moottoripyörän tai vähintään mopon äänet kaikkiin sähkökulkimiin. On se niin luonnotonta kun joku kulkee ääneti. Näin ainakin jos meidän koirien (kaksi punaista irlanninsetteriä) mielipidettä kysytään.
Mun fillarissa on niin karkee kuvio että aika usein kävelijöillä päät kääntyy jos asfaltilla ajaa. Huonoin puoli on se että kun alamäkeen ajaa niin renkaiden resonointi kohdistuu epämiellyttävällä tavalla rungon ja penkin kautta kiveksiin. Mutta metsään mää sillä lähinnä meen.
-
Fillarit, varmaan sähköavusteisetkin, on koirien mielestä ok, mutta jos joku vain seisoo sähköhärpäkkeen kyydissä ja kiitää äänettömästi, sitä koira ei sulata. Luonnonlakien vastaista.
-
Fillarit, varmaan sähköavusteisetkin, on koirien mielestä ok, mutta jos joku vain seisoo sähköhärpäkkeen kyydissä ja kiitää äänettömästi, sitä koira ei sulata. Luonnonlakien vastaista.
Joo, mutta meidän koirat eivät tykkää myöskään skeittaajista eivätkä rullaluistelijoista - nämä eivät ole hiljaisia.
-
www.youtube.com/watch?v=JS4487ScQgk (http://www.youtube.com/watch?v=JS4487ScQgk)
T,
Jukka
-
Ja, ja ,So ist es doch!
-
Mutta. Kyllä Guzzeihin kuluu Lafranconi ääni
http://www.lafranconisilenziatori.com/eng/index.htm
tai miksei joku toinen italialais- tuottajan tuotteet.
-
Hyvä olisi jotain ääntä olla.
Huomaan sen puolisähköautossani. Kun menen töihin ja ajan Haagassa neljänkympin teitä, polttomoottori vaikenee. Hiljainen sekin on, mutta sentään jotain hyrinää. Sähköllä tullessani ja kesäkumeilla saan seurata todella tarkkaan Nuijamiestentiellä jalankulkijoita, jotka kävelevät samaan suuntaan ja ovat tottuneet oikaisemaan tien yli mistä sattuu. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun joku puolihuolimattomasti aikoo astua ajoradalle ja oikein silmin nähden säikähtää, kun astuessaan vilkaisee varmuudeksi vähän olkansa yli.
Kun tulen Guzzilla, ei ole samoja ongelmia, vaikka massa ja havaittavuus muuten on pienempi.
En tiedä, mitä sähköpyörään pitäisi sitten laittaa ääneksi. Pitäisikö tehdä kuin teininä fillarin kanssa, että joku tuohenpala... :D
-
Vai puuttuu sähkömopoista ääni? No, vanhat konstit käyttöön eli RÄPÄTIN :D
-
Hyvä olisi jotain ääntä olla.
Huomaan sen puolisähköautossani. Kun menen töihin ja ajan Haagassa neljänkympin teitä, polttomoottori vaikenee. Hiljainen sekin on, mutta sentään jotain hyrinää. Sähköllä tullessani ja kesäkumeilla saan seurata todella tarkkaan Nuijamiestentiellä jalankulkijoita, jotka kävelevät samaan suuntaan ja ovat tottuneet oikaisemaan tien yli mistä sattuu. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun joku puolihuolimattomasti aikoo astua ajoradalle ja oikein silmin nähden säikähtää, kun astuessaan vilkaisee varmuudeksi vähän olkansa yli.
Kun tulen Guzzilla, ei ole samoja ongelmia, vaikka massa ja havaittavuus muuten on pienempi.
En tiedä, mitä sähköpyörään pitäisi sitten laittaa ääneksi. Pitäisikö tehdä kuin teininä fillarin kanssa, että joku tuohenpala... :D
Tuohon eteen poukkoilevien kulkijoiden herättelyyn on kyllä keksitty oiva apukeino jo yli 120 vuotta sitten. Ainakin maailmalla, tiedä sitten onko sen olemassaoloa vielä edes hoksattu Suomessa asti.
Kyseessä on tietty wanha kunnon töötti.
Eikö nykyajan puolisähköautoissa enää ole sellaista? ;)
BTW: Kännykkäzombeihin ei välttämättä tepsi edes Mistralin metelintuplaimilla varustettu Guzzi, eli kyttyräselkäinen kännykäntapittaja voi tulla eteen joka tapauksessa, jalan tai peltikotilossa.
https://www.youtube.com/watch?v=O51f1BZKPoo
Mukavaa johannesta ja turvallisia suvikilometrejä itse kullekin siellä jossain.
-
Mistralin metelintuplaimilla varustettu
Eei tule mitään...vaikka papatusta oli Mistraleissa kovasti...
Kävin tässä iltasella nuorien herrojen kanssa asioilla. Yamaha, YZF 600 R, H-D Sportster 1200 ja V11. Kaikissa avoimet putket. Motarilla ei ollut muita liikkeellä niin nämä viittilöimään että kiihdytetään 120 km/h alkaen ja katsotaan pätkä... Yamaha meni menojaan... sitten HD... minä perän pitäjänä :D.
Mutta äänet kerrassaan toisistaan poikkeavat, kaikissa "hyvät" omassa genressään, kaksi erityyppistä VTwiniä ja yksi nelkku. Edit: melua tosin kaikissa liikaa mielestäni; huiluharjoitukset olisivat tarpeen.
-
https://youtu.be/xGyKBFCd_u4
-
https://youtu.be/xGyKBFCd_u4
;-)