Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kurtsi - Huhtikuu 05, 2020, 11:52:32 ap

Otsikko: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Kurtsi - Huhtikuu 05, 2020, 11:52:32 ap
Aiheesta on täällä kirjoiteltu, tiedän, ja löysin Matin jutunkin. Kiinalaisia sumuvaloja Quotaan asentaessani oli tankki irti. Tiesin hanojen ongelman ja yritin olla hanojen ja johtojen kanssa tarkkana enkä esim.  laskenut tankkia hanojen varaan lattialle. Toisessa hanassa oli johdon kuori kovettunut kivikovaksi ja niinhän ne johdot sitten katkesi tankkia paikoilleeen laitettaessa. Ottavat kelposti kurkkuihin kiinni. Toiseen (ilmeisen ehjään) johdot menee metallissa olevista pienistä reijistä, toisessa (josta johdot katkesi) on metallissa kapea ura, josta voi yritellä kittiä kaivaa periaatteessa pois, mutta ei sieltä montaa karvaa ole näkyviin tullut kun yritin varovasti kaivella. Hanoja on siis ilmeisesti eri versioita ja näihin näyttää johdon tinaaminen mahdottomalta niin, että pysyisi kiinni jatkossakin. Samaa hanaa on ilmeiseti käytetty muissakin sen ajan Guzzeissa

Ainakaan SD:llä hanoja ei ole ja kysymys kuuluukin:
Onko joku löytänyt jostain uutta sähköistä hanaa ?
Onko joku vaihtanut hanan mekaaniseksi ? Melkeinpä kallistuisin tähän, jos uutta ei löydy (ja pakko kai onkin). Mekaaniset hanat ei paljoa maksa, mutta mikä käy ? En edes vielä katsonut onko esim tallissa olevan Cali II: n hana samalla kierteellä. Bensaletkujen lähdöt ainakin ovat eri paksuiset, jos hana löytyisikin.




Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 05, 2020, 12:57:25 ip
Hanan mekaanisen toimivuuden lisäksi se että on riittävästi virtauspinta-alaa. Täälläkin keskustellut henkilö Henko vaihtoi pois vaurioituneen sähköhanan ja korvasi sen vanhemman Quotan hanalla. Hinta SD:llä 21,21€. Henko voinee kertoa sen ominaisuuksista. Tai niiden puutteesta.

Väliaikaisesti, sopivaa hanaehdokasta metsästäessä, voi sähköhanan purkaa ja ottaa sen karan päästä pois pienen o-renkaan. Se avaa bensiinin kulun pumpulle. Karan väliaikaista "jumiuttamista" aukiasentoon en ole tutkinut.

Muutaman sähköhanan olen korjannut. Kaikki ovat olleet sitä mallia jossa johtojen sisäänmeno metallikuoren läpi on pitkulainen. Johtimet on valettu muoviin ja katkeavat juurikin muovin pinnan tasolta. Pienellä jyrsimellä, lähes hammaslääkärin laitteella, olen onnistunut kaivamaan noin puolitoista milliä johtimia esiin ja olen tinannut johtimet niihin. Järjestyksellä ei ole väliä. Johdinsäikeitä ei ole kovin montaa.
http://www.motomatti.fi/2015/04/carillofornia-trike-polttoaineen.html

Tinauksen tukemiseksi olen käyttänyt kuumaliimaa sekä kutisteliimasukkaa siten että johtimet on käännetty hanan suuntaisiksi ja tuettu hanan rukoon. Johtimien liikkuminen estetään täysin hanan välittömässä läheisyydessä.
Samaa kannattanee toteuttaa myös bensiinin määräanturin johtojen suhteen eli tukea johtimet nippusiteellä omaan jalkaansa. Nekin katkeilevat vanhuuttaan.

Ne joilla on vielä sähköhanat kunnossa voivat tehdä ennalta ehkäisevän rakennemuutoksen em. tavoin.

Ps: polttoainepumppu jaksaa vetää toimimattoman polttoainehanan auki. Kuuluu vain kovaääninen vinkuna. Se ei liene terveellistä hanalle saati pumpulle. Tämä siis koskee niitä malleja joissa on tankin ulkopuolinen polttoainejärjestelmä.
Tanki sisäisen järjestelmän omaavien mallien rakenteesta ei hanaa löydy.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Kurtsi - Huhtikuu 05, 2020, 14:09:56 ip
Kiitos taas vastauksesta ! Taidanpa panna tilaten pari Quota 1000 mekaanista hanaa ja samalla katsastan muunkin osatarpeen. Kuvan perusteella näyttäisi lähtöputkikin olevan samanvahvuinen, joten virtaukset ei ilmeisesti ainakaan siitä ole kiinni. Odotellessa voi sitten koettaa korjailla sähköiset ja katson sitten kummat laitan. Kävi nimittäin niin, että kun sivukate on kiinni tankissa kahdella ruuvilla puoleltaan, yhdessä pyörii nyt tankkiin laminoitu vastamutteri mukana ... Tuntui oudolta jo eka kertaa irroitettaessa ja nyt pitää irrottaa tankin mukana koko katteen oikea sivu ja siellä on ruuveja vähän enemmän. Ei viitsisi jatkuvasti irrotella ja lotrata bensan kanssa.

Pitää kai hakea Cali II:een akku, että pääsee ajelemaan.

Voit Henko kertoa silti kokemuksistasi mekaanisten hanojen kanssa jos linjoille satut !
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 05, 2020, 14:32:28 ip
Nuo pyörivät eli asennuspaikastaan löystyneet kierreinsertit ovat joskus hankalia. Kauppiaalla on toki uusia tarjolla. Rakenneratkaisuja on monia. Joskus auttaa hartsilla injektointi kiinnittämään insertin. Vähän tapauskohtaista.

Joka tapauksessa insertiin kiinnittyvä ruuvi on saatava avautumaan.
Tietyn tyyppiset kierreinsertit voi vielä kiristää paikoilleen uudelleen irrottamatta niitä. Silloinkin olisi hyvä käyttää hartsia apuna ikään kuin varmistukseksi.

Jos insertti putkahtaa pois paikastaan on tilanne helpompi.
Silloin voidaan tehdä kohteeseen perusteellisempi korjaus. Ratkaisumalleja on useita.

Miksi insertit irtoavat ennemmin kuin ruuvit aukeavat?
Syynä useimmiten on liika kiristys. Muita syitä on ruoste tai hapettuvat ruuvit. Ihan pienikin rasvamäärä ehkäisee jumiintumista. Itse olen vaihtanut useissa tapauksissa ruuvit ruostumattomiksi. Kustannus ei ole iso. Toisaalta, rosteriruuvi leikkautuu helposti jos vastaanottava kierre on viallinen tai likainen.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Kurtsi - Huhtikuu 05, 2020, 18:23:10 ip
Kun hain lisää käsiä, sain johdot tinattua ihan siistin näköisesti, mutta muutaman yrityksen jälkeen solenoidi oli varmaan kuumentunut niin, että mykistyi. Niinpä tilasin just SD:ltä Matin vihjeen mukaan mekaaniset Quota 1000 hanat. Onkohan kukaan tilannut corona-aikaan mitään ? Nyt on aikaa koettaa saada katteenpuolikas tankista irti. Vastamutteri on sellaisen umpipalkin sisällä ja tuskin tulee vetämällä pois. Kai siellä on joku leveämpi laippa joka estää.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Henko - Huhtikuu 05, 2020, 18:48:02 ip
Sehän oli siis tämä, minkä laitoin Jackaliin: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=20899 (https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=20899). Letkulähtö on ihan samanpaksuinen. Samanlainen kiinnitykseltään kuin alkuperäinen, ja samanlainen suodatinkin tulee tankin sisään. Tämähän minua nauratti kun omaan pyörääni oli lisätty ulkopuolinen läpinäkyvä suodatin bensahanan ja pumpun väliin, vaikka tankin sisällä on suodatin. Siinä suodatimessa vaan oli pienempi letkuliitin, mutta niin vain oli saatu alkuperäinen metallipunosletku kiristettyä jopa tiiviiksi.
   Ei muuta mainittavaa mutta vaikutti jämähtäneen jumiin auki-asentoon kun tässä joku aika sitten sitä pyöräytin. Sehän on ollut auki siitä asti kun sen vaihdoin, kun ei ole ollut syytä sulkea bensantuloa. Eli reilut vuoden päivät. En tiedä jumiiko nuo kierteen välistä ulkopuolelta hanaa vai mistä, enkä kokeillut reilummin vääntää kun ei ollut tarvetta, mutta onneksi Stein Dinse oli niin ystävällinen että laittoi jostain syystä kaksi kappaletta näitä hanoja, ja laskutti vain toisesta. Oli vähän isompi tilaus niin siellä meni kai jotain sekaisin. Olisin varmaan jo jollekin tarjonnut tuota hanaa, mutta pidän sen kuitenkin varalla, jos sattuukin että pettää tuo paikallaan oleva. Eihän sillä ruiskuvehkeessä virkaa ole muuta kuin jos irrottaa tankin, ei tuu bensat syliin.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 05, 2020, 21:44:10 ip
Kyseisessä hanassa on alumiininen kierre. Kun taas avaus- mikälienee -teräsholkki kerää pölyt ja muun sakan kierteeseensä. Liuotinöljyä, CRC, WD40, tms ja paineilmaa perään niin pölyt lähtee vähemmäksi. Myös hanan kara voi olla juminut. Siihen tehoaa sama hoito, mikäli tehoaa. Avausholkin voi irrottaa karasta, ottaa holkin pois niin pääsee karaa kohtelemaan paremmin.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Henko - Huhtikuu 05, 2020, 23:07:24 ip
Pitää vähän liuotella. Aikaahan nyt on, kun ei ole viitsinyt ajella vielä hurua. Viime vuonna tähän aikaan säätelin tähän aikaan jo synkat.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Kurtsi - Huhtikuu 09, 2020, 17:10:52 ip
SD/DHL yhdistelmä toimii korona-aikanakin. Sunnuntaina tilasin hanat (ja vähän muutakin) ja tänään torstaina kuriiri toi paketin kotiin !
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Jouko S - Huhtikuu 10, 2020, 12:43:40 ip

Hienoa! Varmaankin ovat SD:n varastotavaraa, koska Italiasta suoraan tilattuna näyttäisi tietyt tuotteet myöhästyvän kuukausitolkulla..Ymmärrettävistä syistä kylläkin..

Jouko
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 10, 2020, 17:09:36 ip
Saksasta näyttävät toimitukset pelaavan Suomeen päin. Eilen oli paketti Hampurissa ja samana päivänä lähti Suomeen päin.
Samoin työmaalle tulevat varaosatoimitukset normaalisti Ranskasta.
Sen sijaan jo muutamaa viikkoa aiemmin tuli yhdestä itävaltalaisesta nettikaupasta e-mailiin lista Euroopan maista, mihin eivät tällä hetkellä
lähetä tavaraa. Suomi ei ollut listalla mutta Balttian maat olivat. Samoin Italia ja Balkkanin maat ym. Syynä mainittiin; toimitukset eivät
ole menneet perille.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Jouko S - Huhtikuu 10, 2020, 18:44:37 ip

Italiasta toimitukset jumissa.. Tehtaat suljettu..
T.Jouko
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 10, 2020, 18:47:43 ip
Palatakseni aihepiiriin.
Ei uudemmistakaan pyöristä ole kovettuneiden johtimien kuorien ja sitä myöden katkenneiden johtimien riesasta päästy eroon. Huomasin jo vuosia sitten 1100 Brevan johtimien, siinä sivussa arvelin että suurella todennäköisyydellä rinnaikkaismalleissakin, olevan alttiita kovettumiselle. Oman pyörän suhteen ryhdyin toimenpiteisiin vahinkojen vähentämiseksi. Tässä oma versio vikaantumisen siirtämisestä tulevaisuuteempaan.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html

Tuin paljastuneet sekä kovettuneet johtimet niin että niiden taipumispaikka siirtyi hieman pehmeämpään kohtaan. Muitakin pikkuparannuksia laittelin.

Muitakin tarkistettavia kohteita. Nämä asiat hoituvat kotitallissakin jos on mielenkiintoa pikku näpertelyyn: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-ilmansuodatin.html

Letkutkin voivat "poikia": http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.html
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Hongston - Toukokuu 28, 2020, 03:54:39 ap
Pitkästä aikaa täällä.
Miulla on quotan hanaongelma ollut, vuoden kevät -19 ja taas tätä vuotta ihmetellyt.

Viime vuonna lirutti bensaa alleen omia aikojaan, kesän remusin ongelmien kanssa ja purin katteita kun pyörä lähtikin käyntiin. Lähti ehkä hengellä tai jollakin ihme pirulla toimintaan ja toimi. Ajoin loppukesän ihan hyvin. Tämä talvi teki sitten taas temput. Ei lähtenyt talvella käyntiin, kylmässä oli kyllä pyörä, mutta silti. Johtimet hanalle tietenkin on eristetty kuumuudesta ja toimivat.
Otin toisen hanan irti ja koetin auton akkuun. Hyvin veti kiinni. Eli kun hana on kädessä niin pelittää, kun laittaa pyörään kiinni niin ei. JA ampeerit toki eri mutta, ei kai tuon pitäisi olla niin ronkeli että auton akkua enskapyörässä pitäs? Sama ongelma kumpaisessakin sähköhanassa.

Kävin Hakemassa pulttiliikkeestä sopivalle kierteelle pari pulttia mutteria, ei ollu kuin hankala löytää. Aattelin että korvaan sähköiset polttoainehanat ikuisesti auki olevalla pultilla. pumppu olkoot tulvavahti. ?

Vai voiko olla vaan että vanha akku pitäisi vaihtaa uuteen? Vanha antaa akun kautta virtaa sähkösille pumpuille niin vähän että ei lähe toimimaan? Aika pienihän akku on.?

En ole isompaa akkua kylläkään vielä testannut suoraan Quotan sähköihin. PS. kerran poltin grison mittariston äitienpäivä ajeluun. Tuli kalliiks.
Miul on muutes griso-tarviketta jotain myytävänä. T3, ja Quota osasta, olen kiinnostunut.

T: Hongston
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Hongston - Toukokuu 28, 2020, 04:21:31 ap
Vaikka noita miten välttelee ja kuvittelee säästävänsä. Kerran vuoteen se on akku ostettava. Vanhemmassa pyörässä, ehkä kestää kaks, kolme vuotta, neljä, viis...
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Henko - Toukokuu 28, 2020, 07:07:10 ap
Tuli mieleen noista mekaanisten bensahanojen pölyyntymisestä ja jumiutumisesta niin siihenhän voisi leikata pätkän fillarin sisuskumia ja vetää päälle suojaksi. Kondomi myös olisi tyylikäs ratkaisu, mutta ei välttämättä yhtä pitkäikäinen, ainakaan jos hanaa joskus kääntelee.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 28, 2020, 07:51:32 ap
Pitkästä aikaa täällä.
Miulla on quotan hanaongelma ollut, vuoden kevät -19 ja taas tätä vuotta ihmetellyt.

Viime vuonna lirutti bensaa alleen omia aikojaan, kesän remusin ongelmien kanssa ja purin katteita kun pyörä lähtikin käyntiin. Lähti ehkä hengellä tai jollakin ihme pirulla toimintaan ja toimi. Ajoin loppukesän ihan hyvin. Tämä talvi teki sitten taas temput. Ei lähtenyt talvella käyntiin, kylmässä oli kyllä pyörä, mutta silti. Johtimet hanalle tietenkin on eristetty kuumuudesta ja toimivat.
Otin toisen hanan irti ja koetin auton akkuun. Hyvin veti kiinni. Eli kun hana on kädessä niin pelittää, kun laittaa pyörään kiinni niin ei. JA ampeerit toki eri mutta, ei kai tuon pitäisi olla niin ronkeli että auton akkua enskapyörässä pitäs? Sama ongelma kumpaisessakin sähköhanassa.

Kävin Hakemassa pulttiliikkeestä sopivalle kierteelle pari pulttia mutteria, ei ollu kuin hankala löytää. Aattelin että korvaan sähköiset polttoainehanat ikuisesti auki olevalla pultilla. pumppu olkoot tulvavahti. ?

Vai voiko olla vaan että vanha akku pitäisi vaihtaa uuteen? Vanha antaa akun kautta virtaa sähkösille pumpuille niin vähän että ei lähe toimimaan? Aika pienihän akku on.?

En ole isompaa akkua kylläkään vielä testannut suoraan Quotan sähköihin. PS. kerran poltin grison mittariston äitienpäivä ajeluun. Tuli kalliiks.
Miul on muutes griso-tarviketta jotain myytävänä. T3, ja Quota osasta, olen kiinnostunut.

T: Hongston

Voihan siihen letkuun laittaa huoltoirroitusta varten ihan käsin käytettävän hanan. Niitä saa letkun väliin laitettaviakin.

https://sparewheel.fi/p/17992/polttoainehana-letkuun-8mm (https://sparewheel.fi/p/17992/polttoainehana-letkuun-8mm) Tuossa esimerkki.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Hongston - Toukokuu 28, 2020, 13:37:35 ip
Niin meinasin siis kiertää sen bensahanan solenoidin irti ja tulpata ruuvilla, Eikös bensapumppu pidä kuitenkin polttoaineen oikeilla paikoillaan ihan hyvin, niinkuin autossakin pitää? No toki miksikäs sitä ei käsikäyttöisiä hanoja hommais, koska ne unohtunee kuitenkin auki..
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 28, 2020, 13:52:50 ip
Kyllä pitää, mutta aika kätevä se hana on, jos tarvii joskus tankki irroitella.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 28, 2020, 13:56:34 ip
Ei se hana ole kuin siltä varalta että pitää tankki irrottaa huoltotöiden yhteydessä. Sähköinen hana on lisäksi kätevä eikä unohdu, toimiessaan, auki. Onhan mahdollista että letkut tai pumppu vuotavat.
Niissä joissa on tankin sisäinen pumppu ja suodatin on hana (Käytännössä yleensä liitin joka sulkee polttaaineen kulun kun se avataan.) vain huoltoasioita ja pidempää säilytystä ajatellen.

Sähköisestä polttoainehanasta, jos se ei toimi enää sähköllä, riittää kun irrottaa sen karan yläpäästä o-renkaan niin hana päästää polttoainetta lävitseen riittävästi. Hanaa ei sen takia tarvitse irrottaa tankista vaan irrottaa vain hanan solenoidin, poistaa o-renkaan ja laittaa solenoidin takaisin.

Usein sähköisesti vioittuneen hanan saa korjatuksi. Olen niitä useita korjannut. Kunhan se o-rengaskin on vain tallella.

Ulkoisessa pa-järjestelmässä pumppu jaksaa vetää sähköisen hanan osittain auki. Pumppu pitää silloin kovaa meteliä eli kavitoi. Hiljalleen ajellen pääsee paikkaan jossa voi tehdä jatkotoimenpiteitä.

Yleisin syy hanan vioittumiseen on johdinten kovettuminen ja katkeaminen. Myös tankin laskeminen pöydälle tai lattialle vaurioittaa hanan johtoja.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 29, 2020, 11:48:41 ap
Lainaus
tankin laskeminen pöydälle
Kun on tullut vastaan näitä Quota -juttuja nyt tässä, on jotenkin alkanut kiinnostaa koko peli.  Ja vaikuttaa mukavan "kinkkiseltä" imupuolen säädöiltään, vielä jos olisi 15M eculla varustettu versio...  No, ei pidä innostua liikoja.  Mutta kuva sattui vastaan missä tehdään synkronointia... näkyy hyvin että toinen hana on korvattu mekaanisella.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 29, 2020, 15:15:18 ip
Tuollaiset (Quota 1000 ?) mekaaniset laitoin molemmille puolin ES:ään kun tuli ongelmia toisen sähköisen kanssa. Tuosta takertelusta sen verran, että toinen takerteli (ruuvattava auki-kiinni asento) jo pussista otettaessa. Toinen on pyöritettävissä herkemmin.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Kurtsi - Toukokuu 29, 2020, 15:25:27 ip
lisäyksenä vielä. Yksi sähköinen hana on siis hyllyssä ehjänä, jos joku harvoista Quotan omistajista joskus sellaista kaipaa
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 29, 2020, 15:59:19 ip
Tonnisessa Quotassa on vain mekaanisia hanoja. Ovat teknisesti varsin ikäviä käyttää. Pyrkivät jumiutumaan.
Tuossa Kurtsin laittamassa kuvassa se toinen kapine, johon myös letku menee, on polttoaineen paineensäädin.
Ja ennen kuin kukaan kysyy niin se pikkuputki paineensäätimessä tarvitaan tosissaan vasta silloin kun moottorissa on ahdin. Vaikuttaa silloinkin kun mennään korkealle vuoristoon. Alentaa silloin polttoaineen painetta.

Jos olisi selkä kunnossa niin katselisin vielä jostain tonnisen Quotan harrastuspyöräksi. Nykyisin vain customoin itseäni paikasta toiseen.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 29, 2020, 17:04:43 ip
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=20899
Tämän hanan jumiintuminen on hyvin yleistä.
Se johtuu siitä että käyttönupin sisäpuolinen hienokierre on hapettunut ja/tai likaantunut pyörimättömäksi.
Sitä voi yrittää saada liikkeelle liottamalla crc:llä ja puhaltelemalla paineilmaa. Väkisin pihdeliilä kääntämällä saa kierteen leikkautumaan totaalijumiin tai nupin pyörimään paikoillaan kierteitten kadottua.

Jos saa nupin kiertymään sormivoimin kiinni niin sen alapuolella olevan lukituslevyn voi irrottaa ja kiertää nupin irti hanarungosta. Silloin saa siivottua kohteen sisä- ja ulkopuolelta. Voitelu ja paikalleen sekä lukkolevy kiinni. Taas toimii.
Jos hana on pysyvästi auki tai kiinni pitkään voi karakin jumiutua. Silloinkin nuppi pitää irrottaa ja hanan kara tulee pidemmällä matkalta näkyviin. Siitä voi varovasti pihtien ja liuottimen kanssa herkistellä karan liikkeelle.
Pikku puuhastelua normikaluilla.

Jumivan hanan nuppia väkisin pihdellä kiertämällä saa vain kierteet sileäksi.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 29, 2020, 20:47:38 ip
Jos on valinnanvaraa kannattaa noita hanoja ja muita komponentteja valita jostain muusta metallista tehtyjä kuin alumiiniseoksista. Kun alettiin käyttää alkoholilla jatkettuja polttoaineita alkoi esiintyä näitä syöpymisiä. Oli niitä jo silloin vanhaan aikaan kaasuttimissa kun lisättiin polttoaineeseen kaasutinspriitä jotta saataisiin tankin pohjalta pois vesi, joka jäätyi talvella. En löytänyt äkkiseltään muiden kuin isopropanolin selosteen. Sitäkin bensiiniin lisätään, mutta luullakseni etanoli ja metanoli tekevät saman. Eri yhtiöt laittavat oman koktailinsa ja kertovat sen koostumuksen vasta kun pakotetaan.

https://www.ttl.fi/ova/isopropanoli.html

PS. Olihan ne muutkin selosteet samassa lähteessä. Etanoli reagoi alumiiniin vain kuumana. Metanoli syövyttää alumiinia.

https://www.ttl.fi/ova/etanoli.html

https://www.ttl.fi/ova/metanoli.html
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: sy - Toukokuu 29, 2020, 21:52:05 ip
En ole kerennyt perehtymään -96 Nevadan hanoihin, jotta miten saisi herkistettyä. Ovat aivan älyttömän jäykät...
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 29, 2020, 22:22:32 ip
En ole kerennyt perehtymään -96 Nevadan hanoihin, jotta miten saisi herkistettyä. Ovat aivan älyttömän jäykät...
Lienevät tuyypiltään vipuhanoja eli vivusta käännetää kumitiivistettä vasten olevaa pyöreää levyä niin että kanavat avautuvat tai sulkeutuvat.
Kireys johtuu pitkälti siitä että tiiviste on turvonnut paksummaksi kuin on hanassa tilaa. Uudet tiivisteet auttavat jonkin aikaa. Oletan että hanan kansi on kahdella ruuvilla kiinni? Jos ruuveja löysää niin hana kevenee. Olen joskus laittanut kannen ja hanan rungon väliin ohuet prikat ja jatkanut hanan toimintaa sillä. Ilmiö on varsin yleinen.

Vahva olettamukseni on että polttoaineessa on sen verran etanolia että se turvottaa kumia.
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: Jouko S - Toukokuu 30, 2020, 07:22:47 ap
Ennen, kun kaikki oli paremmin, käytettiin vipuhanoissa fiber-tiivisteitä. Omassa Falconessani on sellaiset ja kas kummaa, hanat toimivat loistavasti! Tiivistettä vasten tulevan sopivan puristusvoiman hakemisessa voi olla alkuun pientä säätöä, mutta kun sopiva puristus löytyy, tiiviste pitää ja toimii. Voisikohan ajatella niitä uudempiinkin vipuhanoihin?

Jouko
Otsikko: Vs: Sähköinen bensahana
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 30, 2020, 13:01:46 ip
Myös vanhan liiton kartiohanat toimivat varsin hyvin. Hanan rungossa on kartiomainen aukko ja siinä pa-kanava poikkisuunnassa. Kartioaukkoon tulee kartiolla varustettu kara jossa läpireikä. Kartiot kiristyvät toisiinsa jousella ja mutterilla tai vain mutterilla. Valmistettu valamalla messingistä tai pronssista. kartio koneistettu kartiokalvaimella ja ja kara sorvaamalla. Näppärä koneistaja tekee sellaisen hanan itselleen jos vain löytää sopivan kartiokalvaimen.

Sähköisestä hanasta vielä.
Käytännössä, toimiessaan, se on ylivoimainen käyttömukavuudeltaan. Siitä kannattaa pitää huolta. Yleisin vika on että johtimet solenoidin alapäästä ovat kovettuneet ja katkeavat. Joskus niiden korjaus onnistuu. Hana ei tarvitse kovin suurta virtaa auetakseen vaikka tarvitseekin pitojännitteen pysyäkseen auki.

Vanhemman tyyppinen sähköhana: https://2.bp.blogspot.com/-cgBIIeLNpeU/W8nj1X4LU7I/AAAAAAAATwE/KwomKspY4O0Cfc4JiHUHHM2MwSxBVHwuACLcBGAs/s1600/V10_Centauro_rankki_hana_pa_anturi.JPG

Tähän hanaan pitäisi tehdä sama muutos kuin alla olevaankin. Pyörä vuodelta -96. Mallia V10 Centauro. Hana on piilossa katteiden alla.

Tässä korjaamani sähköinen bensiinihana: http://3.bp.blogspot.com/-55BEHDSPfs0/VUD9TXPO0vI/AAAAAAAAMcg/DFYUEe6867I/s1600/031.JPG

Tässä hanassa olivat johtimet katkenneet aivan juuresta. Liitin johtimet tinaamalla ne uudelleen ja käänsin johdot hanan kylkeä pitkin ylöspäin sekä päällystin koko systeemin liimakutistesukalla. Alaosan puristin umpeen. Nyt tankin voi laskea halutessaan vaikka karkealle betonilattialle hanan tai sen johtimien vaurioitumista pelkäämättä. California Stone.