Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Maaliskuu 23, 2020, 10:37:04 ap
-
Sinitaivas lupaa poutaa ja parin päivän sisään säätkin lämpenevät hieman joten taidanpa kaivaa California Adamantin esiin Kerholta hallin perukoilta. Edellyttää useamman pyörän siirtelyä tieltä pois mutta enköhän siitä selviä. Toki 1400 GTS on jo valmiiksi "lähtökuopissa" mutta sitä en halua likastaa toistaiseksi varsin pölyisillä teillä.
Ennen tielle lähtöä teen katsastuksen: rengaspaineet, moottoriöljyn määrä (viime kaudella tehty osittainen moottoriremontti voi aluksi lisätä öljynkulutusta), valot, jarrut (liukusatuloiden liukujen puhdistus ja voitelu), vaijereiden kevyt voitelu, jousituksen ja iskunvaimennuksen testaus, jne pikkuhommia.
Akku on jo ladattu ja käynnistetty onnistuneesti.
Siirto kotitalliin jonkun päivän sisään. Siihen tarvitaan kaverin tai rouvan apua että autokin tulee takaisin kotikadulle. Matkaa kotoa Kerholle on noin 30 km.
Auto siirtyy tallista taivasalle kadunvarsiparkkiin ja talli pyhitetään suven ajaksi vain moottoripyörille ja varusteille. Varma kevään merkki on myös se että joku tulee ja valittaa taloyhtiön tallin käytöstä muuhun kuin auton pysäköintiin.
Mutta ennen Kerholle lähtöä vaihdan kesämallin rengastuksen autoon alle. Todennäköisesti tämäkin asia aiheuttaa narinaa.
-
Varmaan akun vaihto, edellinen Biltemalainen on yli kymmenvuotias, öljyjen ja ehkä ohjauslaakereiden vaihto. Eiköhän se noilla lähde.
Vielä ei kyllä ole kiire tuonne pölyyn ja sotkuun. Eilen ajoin autolla kauhakuormaajan perässä, jonka toiset pyörät olivat harjatulla reunaviivalla. Nousi niin vallaton pöly ilmaan, että ilman raitisilmasuodatinta olisi varmaan tukehtunut autoon..
-
Ikävä taloyhtiö Matilla. Viime kesänä taloyhtiön (157 asuntoa) hallituksen puheenjohtaja, vanhempi herrasmies, oikaisi nurmikon poikki Kawasakin 1500:lla. Kun hänelle kommentoin, että kiva kun on niin motoristiystävällinen yhtiö, että ei haittaa jos minäkin Quotalla vähän ruopaisen tuossa nurmikolla. Mietti vähän aikaa ja sanoi sitten, että älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon eli älä aja. Yksi eukko tosin valitttaa harrikan paukutuksesta, kun tämä aina aamulla kuudelta lähtee. On täällä mummuja, jotka pihatalkoissa muistelee kun ukon kanssa painettiin prätkällä ympäri Suomea.
-
Tämän vuoden ajokausi aloitettu 22.tammikuuta ja sitten ajeltu ei sentäs päivittäin mutta viikottain. Nyt on autokin ollut seisonnassa pian pari viikkoa joten kaikki ajot tapahtuu tällä hetkellä mopolla. Pääosin Quotalla mutta muillakin koko ajan enemmän.
-
Tämän vuoden ajokausi aloitettu 22.tammikuuta ja sitten ajeltu ei sentäs päivittäin mutta viikottain. Nyt on autokin ollut seisonnassa pian pari viikkoa joten kaikki ajot tapahtuu tällä hetkellä mopolla. Pääosin Quotalla mutta muillakin koko ajan enemmän.
Aikanaan ajelin Quotalla paljon kylmilläkin säillä. Melkoinen öljylimankehitin se on. Vasemmasta pytystä lähti muhkeat öljysavut kun pääsi kaupunkialueelta isolle tielle ja väänsi hieman tehoja ulos. Mahtava läpinäkymätön öljyn ja vedensekainen pilvi jäi taakse.
Onko sellaista ilmennyt?
Huomaan jääneeni pahasti jälkijunaan ajokauden avaamisellani. Lohduttaudun sillä että silti kuulun siihen noin 5% (Arvo vedetty hatusta,) jotka alkavat ajokauden tässä kuussa.
Hyvää ja turvallista ajokauden alkua muillekin! Teillä ja kaduilla ainakin on, sattuneesta syystä, hyvin tilaa moottoripyöräillä. Ajokauden avajaisruokailun suoritan samalla kertaa ravitsemusliikkeessä eli Vaakon Nakissa Pispalassa. Savuryypyt sittemmin illalla kotona. Kenties irlantilaista savunmakuista...
-
"Ajokauden avajaisruokailun suoritan samalla kertaa ravitsemusliikkeessä eli Vaakon Nakissa Pispalassa."
Kuuluuko avajaisruokailuun Kuuma koira, joka on muuten peräisin Teutorin rilliltä Nokialta ;) Heti herahti vesi kielelle, kun nuo kaksi maagista sanaa kirjoitin.
mosa
-
Vaakkolammi https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaakkolammi on paikka mistä Vaakon Nakki on ottanut nimensä. Entistä Pohjois-Pirkkalan pitäjää.
Pohjois-Pirkkalaan kuului muunmuassa Nokia ja Pispala. Pispalan ja Pyynikin (Lähes asumaton suojelualue.) välillä on edelleen muinaismuistolailla suojeltu muuri joka erotti länsipuolen villit Tampereesta. Sivumennen sanoen Tamperetta oli vain pieni maa-alue Tammerkosken länsirannalla. Lisäksi svenska talande.
Siksi nykyisen Tampereen alueelta löytyy länsipuolelta oma kansanosansa jota harvalukuisempana tavataan myös nykyisen Nokian alueelta. Myös ruokakulttuuri on eriytynyttä Pohjois-Pirkkalan alueella.
Tunnetuimpia alueita edellämainittujen ohella ovat Tesoma, Mustavuori ja tietenkin kulttuurin kehto Ikuri. Lännempää löytyy sivistynyttä nykyasutusta Nokian puolelta muunmuassa Siurosta.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/123132/Pohjois-Pirkkala.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ylläoleva antanee pikaiseen käsitykseen kykeneviltä siitä miksi ravintoaineetkin saattavat tietyilla alueilla olla yhtäläiset.
Yksi suosituista kasvispohjaisista ruokalajeista on mosan mainitsema Kuuma Koira joka on höyrytetty munkkipossu hilloineen ja paikallinen jauhomakkara siellä välissä. Taatusti maistuu erilaiselta. Mausteena sipuli, ketsuppi ja sinappi. Sopii huonohampaisillekin.
-
Hiukan vajaa tonni tullut ajettua tänä vuonna, kaikki ajot ilman nastoja. Matkaendurolla.
-
Ajettu vasta hallin ympäri, mutta mopo on kunnossa. Ostin velipojalta sellaisen fatbiken ni tullu sillä melkeen töissäkin käytyä. Aamulla aina suorinta tietä, töiden jälkeen metsän kautta kotiin.
-
Ajettu vasta hallin ympäri, mutta mopo on kunnossa. Ostin velipojalta sellaisen fatbiken ni tullu sillä melkeen töissäkin käytyä. Aamulla aina suorinta tietä, töiden jälkeen metsän kautta kotiin.
Siinä patti kasvaa pohkeeseen.
Tänään ajelin sorateitä California Adamantilla kunhan sain sen ensin Kerhon perältä ovisuuhun ja pitkin Ylöjärven pikkukatuja. Ihan huviajelua. Korkein moottoriöljyn lämpötila 65 astetta. Tavallisimmin hiukan yli 40. Kovin kylmänä käy. Tulpat olivat liki mustia kun vilkaisin. Blogissani lisää aiheesta kunhan sen kirjoitan.
Huomenna pidän myös liikuntapäivän. Ulkoilutan polkupyörää muutaman kilometrin ja haen Prismasta jokusen metrin mustaamakkaraa ja puolukkahilloa sekä muutaman laatuoluen. Sillä pärjää loppuviikon. Nam.
-
Aika paljon oli motoristeja tänään liikkeellä. Kalustoa laidasta laitaan. Mutta on kyllä pölyäkin, nimim: Allerginen Keski-Suomesta.
-
En tuonne blogiini kirjoittanut tätä mutta kun olin vähän matkaa ajanut niin kuorma-auto edessä ajoi hieman valkoisen viivan oikealle puolelle Uudella Kuruntiellä Siltatien teollisuusalueella niin tulipas mahtava pölypilvi eteen. Ei hetkeen näkynyt kuin harmaata. Jarrutella piti. Koukkasin verstaalle ja hain tavallisen konehommissa käytettävän pölysuojan. Tosin laitoin sen taskuun kun siirryin vähemmän liikennöidylle reitille. Arvelin että joku kuitenkin säikähtäisi kun on nyt tätä tarttumavaaraa ihmisten ilmoilla.
Jos nyt lähtisi pidemmälle jotokselle niin hengityssuojain olisi yksi lisävaruste. Kevään lämpö kasvustoineen ja sateet tuon piennarpölyn sitovat aikanaan jos sitä ei harjata/pestä sitä ennen pois.
Mutta hauskaa oli ajella pikkuteitä ja katsella maisemia. Nyt näkee paljon kauemmaksi kun ei ole puissa lehtiä eikä lunta. Pyhäjärvi vaikuttaa siltä että kauaa ei jäitä siinä ole. Nokian ja Rajasalmen välissä jäitä ei näkynyt. Yleensä jäät lähtee ensin Näsijärvestä ja pari päivää myöhemmin Pyhäjärvestä. Nyt päinvastoin. Johtuu suuresta virtaamasta.
Sai oikein useamman kerran nostaa lapasta muille motoristeille. Vain yksi ei moikannut mutta kuului ilmeisesti parempaan väestönosaan kovaäänisellä pyörällään.
-
Täällä on itse asiassa osin jo harjattukin, mutta kun on tehty kuivalla, niin hienoin pöly pientareella on ja pysyy. Se sieltä pölyää, kun kumipyörällä ajaa yli.
-
Aika paljon oli motoristeja tänään liikkeellä. Kalustoa laidasta laitaan. Mutta on kyllä pölyäkin, nimim: Allerginen Keski-Suomesta.
Sama havainto. Tänään Saarijärveltä kotia Jysväskylään päin ajaessa tuli 6 motoristia vastaa. Auton lämpömittari näytti + 9 celsius. Ei tuonne 4 tien motarityömaalle pölyn sekaan ole hinkua motolla, ainakaan vielä. Uuraisten tie lienee suositumpi tänä kesänä. Etätöissä kotona taitaa mennä toistaiseksi 3-4 päivää viikossa. Säästää riisselissä, jos tässä jotain positiivista pitää hakea.
-
Eilen eka pätkä uudella v85TT:llä. Laukaasta Lievestuoreelle ja sieltä Jyväskylään. Aurinkoinen +8 asteen keli, kovaa tuulta, mutta olihan se taas hauskaa. Uusi mopo tuntui hyvältä ja adventurepaketin isompi pleksi suojasi hyvin ylävartaloakin viimalta, samoin sylinterit ja iso, leveä tankki jalkoja. Todennäköisesti tulee laitettavaksi etulokasuojaksi jo aiemmin esiin noussut Aprilia cap a nord 1200 rallyn suoja joka estää roiskeet eturenkaasta ylöspäin. Näin lyhyellä tuntumalla tuntuu valinta osuneen oikeaan ;D
-
Nonni ajokausi avattu. Tosin ei Guzzilla, vaan vaimon Honda CBR 250 R:llä. Sellainen pikkupyörä. Mahto olla taas näky ;D. Tuolla vähän sivummalla taajamateitä ja motaria tuli ajettua. Varjopaikossa on täällä Keski-Suomessa vielä märkää pikkuteillä. Kyllä se taas hyvältä tuntui. Saisi kyllä sataa kunnolla.
-
En vielä ajanut, kuin tallissa pari pyörän mittaa, mutta käyntiin laitoin. Ei kovin dramaattista ole näin ruiskuaikakautena. Akun latasin ja pöräytin käyntiin. Vielä tuo ainakin 12 vuotias akku piti starttivirran.
-
Kyllä Guzzit pysyvät varmaan vielä ainakin kuukauden päivät tallissa. Ei paljoa näytä satavan. Joku pikkusadealue menee torstaina Keski-Suomen yli. Pölystä tietää vielä pitkään. Naapurikin Duksua juuri käyttää pihassa. Kevään merkkejä ilmassa ;D.
-
Elimäen Ratulassa lämpötila tänään +11 astetta.Oli pakko laittaa Vintage tulille. Ei vielä tien päälle. Ehkä huomenna? Jos noin, niin, en pysähdy missään, vaan lenkki lähitienoolla. Jotain hauskaa tähän korona-aikaan :D
mosa
-
Muutaman tunnin vietin ulkosalla tänään. Pyöriä oli melkoisen paljon liikkeellä. Paikallistiellä, asunnon liki, useita amerikkalaisvalmisteita ajeli jonossa. Johtuu usein siitä että H-D Tampere on sen tien varressa.
Siivoilin ja järjestelin autotallia tänään. Kun saan prosessin päätökseen se vihitään taas kesäksi moottoripyörätalliksi lokakuulle asti. Olen jo varaillut sinne muutaman starttiryypyn.
Pölyä oli paljon ilmassa eikä säätiedotuksen mukaan ihan heti lakkaakaan. Pitää ilman kolean oloisena. Viikonvaihteessa viilenee.
Ilmeisesti perinteisen tapaisia moottoripyöräkokoontumisia ei ihan lähiaikoina järjestetä. Ensimmäiset ovat olleet toukokuussa. Kauden rientojen aloitus yleensä tapahtunut Nummijärvellä.
Moottoriteillä ja pienemmilläkin ajonopeudet ovat nousseet varsin korkeiksi. Sellainen 150 vaikuttaa normivauhdilta. Virkavallalla lienee nyt muita hommia.
Huomenna on Kerhoilta. Sitä ennen teen hieman muuttohommia. Väliaikaisen varastoni vuokrasopimus päättyi ja tilaa tarvitaan henkiöauton säilytykseen. Muuttohommia riittää vielä useammaksikin päiväksi. Lisäksi on tavaraa jota pitäisi hävittää. Perinteisesti ne on painettu suonsilmään meillä päin.
Verstaallakin olisi hommia. Puhelin soi aika taajaan näihin aikoihin. Teen jos huvittaa. Muutenkin siellä hyppää väkeä kyselemässä kaikenlaista.
Omat sormet syyhyää Alkoholipyörän suhteen. Sen tekniikkaan pitää paneutua ja ehkä tehdä yläkertaremontti eli uudet männänrenkaat ja venttiilit sekä ohjurit kuntoon. Pyörän ajokilometreistä ei ole tietoa. Hommasin sen aikoinaan Teo Lamersilta. Kaipaisi se uutta maaliakin.
-
Paljon noita oli tänään liikkeellä. Vielä äsken, kun alkoi jo olla aika hämärää, kuului etäältä kun joku vielä koitti venttiilin nousua. Se vaan pistää tähän vuoden aikaan sen verran korvaan ja silmään, että jää pian ajokausi lyhyeksi.
-
Paljon noita oli tänään liikkeellä. Vielä äsken, kun alkoi jo olla aika hämärää, kuului etäältä kun joku vielä koitti venttiilin nousua. Se vaan pistää tähän vuoden aikaan sen verran korvaan ja silmään, että jää pian ajokausi lyhyeksi.
Sellainen puolen vuoden ajokielto olisi sopiva. Saa vielä ajaa syksyllä pyörän talliin talvisäilöön.
-
Ei paljon kortin menettäminen uhkaa kun pääsääntöisesti ajelee sivarilla.80-90 mukava
vauhti.Nyt kevään projekti ois saada Wilhorotikka tottumaan vaunuun. Vaimokin ajeli viime kesänä
sivarilla ja minä seurasin Eveellä perässä.Mukavaa yhdessä harrastamista.
-
Piti tänään ip. lähteä mökille (autolla). En uskalla. Savolaiset kivittäisivät, vaikka samaa heimoa ollaankin. Huominen vapaapäivä pitää sitten käyttää muuhun hyödylliseen ja käydä vaikka tarkastamassa rajanylityspaikkoja. Jokohan alkavat puomeja pystyttämään ? Aikaisemminhan rajamuodollisuudet on olleet kevyet. Quotassa on ollut akku jo pari viikkoa ja pienet lenkitkin ajeltu. Saattaa käydä pieneksi Uusimaa, jos saarto jatkuu pidempään.
-
Poliisi arvioi, että 30-40 sulkua olisi tulossa, ja joku oli jo aiemmin laskenut että Uudeltamaalta on 243 tietä naapurilääneihin. Eipä tuo taida hirveästi ajeluita rajoittaa, eikä kyllä paljon muutakaan.
-
Tänään ensimmäiset savut T5:sella ;D
-
Tänään tuli ajokausi avattua. Tosin koeajon merkeissä ja suulliset kaupat tehden. Merkki vaihtuu ja Guzzista tulee vielä enemmän harrastepyörä, jonka kunnostan ajokuntoon epämääräisellä aikataululla.
-
Tänään tuli ajokausi avattua. Tosin koeajon merkeissä ja suulliset kaupat tehden. Merkki vaihtuu ja Guzzista tulee vielä enemmän harrastepyörä, jonka kunnostan ajokuntoon epämääräisellä aikataululla.
Se on hyvä laajentaa tajuntaa välillä. Olen ainakin huomannut että ihan liian kauan meni aikaa hukkaan fanaattisena vain Guzzilla ajeliana. Osaa nuo muutkin pyöriä tehdä. Jotkut jopa parempia ;D
-
Hain California Adamantin kotitalliin tänään. Molempiin suuntiin kaksipyöräisellä. Tosin paluumatkasta ei tullut vielä juttua mutta menomatkasta on muutama maisemakuva. Samalla yllätin itseni.
http://www.motomatti.fi/2020/03/pyoran-nouto-kerholta.html
California 1400 GTS odottaa huollettuna suvikelejä. Ehkä Vapun aikoihin voisi siihen ryhtyä. Muut pyörät ovat, satunnaisista syistä, enemmän tai vähemmän keskentekoisia. Tosin Centaurosta puuttuu vain akku.
Koko ajan pukkaa verstaalle muiden hommia. Raha ja alkoholi liikkuu. Kunhan ajokelit tosissaan alkavat pakenen "vuorille" eli teen jonkin pidemmän reissun.
Nyt, punaviinin, apulialaista Vino Neroa, voimalla asioita suunnittelen koska kokoontumisia ei taida ihan lähikuukausina järjestää kukaan. Tosin joitain ajeluita saattaa olla tulossa mutta nekin, tietenkin, vain päiväseltään.
Tuleva viikko voi ajoiloja jonkin verran jäähdyttää. Tosin luonto kertoo että että ei ole pitkä jääkausi tulossa. Maatalon poikana minua opetettiin tunnistamaan luonnon oikkuja viljelyn suhteen. Taitoja voi soveltaa....
-
8.3 avasin, mutta ajoin vain parikymmentä kilometriä. Eilen sitten tuli jo 300, kun kävin päivällä tiedustelemassa Uudenmaan hiljaisuutta itäpuolella ja katsoin Porvoot, Loviisat. Hiljaista on kylissä, todella harvoja immeisiä liikkuu.
Tänään ajelin pientä lenkkiä hyvin varovasti, kun oli "koulutusajo": mp:n ostanut keski-ikäinen herra oli mukana. Alkupalaveri Heikinlaakossa, sitten pikkuteitä, pätkä Kehätietä, Röylän pikkuista vanhaa maantietä, Vihdintietä takaisin ja sitten Vanhan Kirkonkylän luona pidimme loppupalaverin.
-
Eilen kun ajattelin heittää T5:sen kanssa vähän pidemmän lenkin ja samalla Proitaliassa käydä Gruppon hallituskavereita tapaamassa. Mutta juuri Piikkiön keskustan kohdalla kun naama oli naurussa korviin saakka, tapahtui jotain joka hyydytti hymyn, nimittäin latauksen merkkuvalo alkoi loistaa kirkkaana . No olinhan menossa kohti Guzzien korjaamoa, ei siis hätää, ja sinne se jäi Markon hoiviin. :(
-
Aika yllättävää T5:sen suhteen. Siinähän on Boschin sähköt. Toki siinäkin voi, huoltamattomana, käydä niin että laturin hiilet pääsevät lyhyiksi. Joskus, harvoin, on tasasuuntaimen yksi diodi kärähtänyt. Sekin hoituu osavaihdolla. Tosin yhden diodin (1/4) vika ei välttämättä näy merkkivalossa. Muita vikoja, johdinliitosten palamisen ohella, ei tule mieleen. Nimimerkillä "puolet pyöristä Boschin sähköillä".
Mutta hyvä kun näin esi-alkukaudesta niin tulee kuntoon hyvissä ajoin.
Kerrotko missä oli vaivaa kunhan Marko asian selvittää.
-
Minusta se Bosch on hieman epävarma laite, siinä on paljon liikkuvia osia, joita moottori käydessään täristää.
Omasta Boschista eivät hiilet ole koskaan ehtineet kulua loppuun, tyypillinen vaurio on ollut hiilen johdon katkeaminen.
Toinen heikko kohta on ankkurin käämi. Senkin moottori ravistaa ajan kanssa poikki.
-
Kaikista omistamistani Guzzeista on laturin ankkuri sanonut sopimuksensa irti. Kaikissa Boschin laturi. Muuten varsin luotettavia latauksen suhteen.
-
Vihdoinkin sain haettua mopotin talvisäilöstä, kaikki tuntui toimivan. Kaksi Vintagea, mies ja mopotti, nauttivat täysin elossaolostaan. ;D
-
Täälä Seinäjoen seudulla taitaa olla talven lumiennätys vasta nyt. Vaan ei se Quotaa haittaa, on aika epeli menemään vähän huonommallakin pinnalla kun on vaan tarpeeksi karheat renkaat alla. On kyllä parasta moporintamalla mitä mulla on tullut vastaan pitkään aikaan.
-
Täälä Seinäjoen seudulla taitaa olla talven lumiennätys vasta nyt.
Naureskelinkin tossa viime viikolla joku aamu töihin lähtiessä, että taisi olla koko talven kylmin aamu.
-
Moi, T5:sen latausongelma selvisi, tasasuuntaajan maadoitusjohtimen liitin irtipoikki aivan juuresta. Kylläpä on hyvä että on tuollainen Proitalia aivan tässä nurkilla ;D
-
Ite kävin tänään Jackalilla vähän muuallakin koeajolla kuin hallin ympäri. Huomasin vain lähtiessä että talven aikana oli tullut muutama tippa öljyä pyörän alle, ja ikäväkseni huomasin että se tuli kytkinkopan kolosta, vaikka ensin ehdin toivoa josko vain öljypropun välistä. Pyörän ostaessani siinä oli hetken kytkimen luisto-ongelmaa, mutta luulin että liittyi ihan muuhun, kun se sitten asettui. Silloin en kyllä huomannut öljyäkään, mutta en varmaan osannut katsoakaan. No, pyörän lämmettyä alkoi kytkin taas luistamaan --> takaisin. Kai se on sitten kampuran takapään stefa. Olisihan tässä ollut koko talvi aikaa tehdä sille jotain kun olisi huomannut ajoissa. Kai tässä vielä mahdollisuudet on että vähän ajelemalla stefa asettuisi paikoilleen, ja menisi vaikka vielä tämän ajokauden. Yhtään ei huvittaisi nyt alkaa tekemään sille mitään. Tai itse ylipäätään tuota hommaa.
-
Oletkos tarkastanut, ettei ole liikaa öljyä moottorissa. Se tulee ulos myös sieltä pienestä kotelon kolosta ja saattaa myös kytkinlevyille mennessään aiheuttaa kytkimen luistamisen.
Jouko
-
Kokemukseni mukaan kytkintilaan voi vuotaa melkolaillakin öljyä ennen kuin se pääsee levyille. Vauhtipyörään ja kytkinkeskiöön on tehty kanavisto joka vie öljyn pois niin ettei sitä joudu levyille. Jopa silloinkin kun kytkimen työntötangon tiivisteet vuotavat.
Kampiakselin takapään tiivisteen vuoto pysyy vauhtipyörän etupuolella ja tahrii lähinnä kytkimen koteloa. Samoin jos öljyä vuotaa vaihteiston kytkinakselin huulitiivisteestä.
Kytkimen luisto, näkemykseni mukaan, johtuu useinkin kytkinlevyjen kuluneisuudesta, kitkapintojen lasittumisesta, vauhtipyörän kytkinhammastuksen sekä keskiöhammastuksen kuluneisuudesta pykälille tai että vain yksi kytkinlevy toimii. Yllättävän pitkään olen nähnyt ajettavan vain yhden kytkilevyn voimin.
Mutta asia on sinänsä aivan yhdentekevä mikä vika kytkimessä on. Avattavahan se on. Eikä se kummoinen homma ole. Perusasennusta. Pyöränostin ja sen yläpuolella talja tai muu nostoväline niin homma sujuu varsin mukavasti.
-
Itseasiassa ylitäyttö ei tullut mieleeni, laitoin kyllä mielestäni oikeaoppisen määrän öljyä ohjekirjan mukaan. Ja tikunkin mukaan. Mutta öljythän siihen tuli vaihdettua viimeisenä operaationa syksyllä, niinkuin ennenkin. Ja luultavasti pyörään oli vaihdettu öljyt silloinkin kun sen ostin. Pitää vähän tutkailla vielä ennen isompia peliliikkeitä. Kytkin ei luistanut heti, vaan vasta hetken ajeltuani, ja öljyn ilmeisesti päädyttyä kytkimelle. Jos ylitäytöstä on kyse niin vuodonhan pitäisi loppua kun öljyä vähän poistaa. Vaan kytkimeltä se ei heti poistu. Montaa tippaa ei kyllä lattialle ilmestynyt ajon jälkeen.
Tällä hetkellä koetan noudattaa noita ohjeita sosiaalisten kontaktien suhteen, joten melkeen täytyisi oma tila olla että saisi rauhassa tehdä jotain isompaa remonttia. No, kesällä ehkä terassikatoksessa, saa kuormaliinalla nostettua.
-
Mielenkiinnolla odotan tulevia havaintoja.
Mutta aivan ensitöikseni tarkistaisin toimiiko kampikammion huohotus. Jos se ei toimi niin öljy tulee jostain pois. Huohotusjärjestelmän pitää tuottaa kampikammioon alipaineen.
Harvinaisempia vikoja ovat huohotusjärjestelmän vuoto vauhtipyörätilaan. Nokka-akselin porauksen tulpan vuotaminen tai kahden alimman takalaakerin pesän kiinnityspultin kierteiden kautta vuoto.
Ihan varoiksi vilkaisisin ilmanpuhdistimen puhtaalle puolelle onko sinne puhaltunut öljyä.
Jos siellä on öljyä niin on sitä suurella todennäköisyydellä muissakin paikoissa. Tarkoittaa tukosta huohotusjärjestelmässä. Tiedän että viime vuonna vaihdoit huohotusletkuja mutta se olikin viime vuonna.
Jos kampikammioon saa hyvän alipaineen aikaiseksi niin vuodon todennäköisyys pienenee.
Paineen muodostumisen määrää voi tutkailla ottamalla öljytikun pois, laittamalla aukkoon reilun puoli metriä pitkän läpinäkyvän letkun. Jos rupeaa puhaltamaan ilmaa ja öljyä voimallisesti voi päätellä huohotuksen ominaisuuksia. Peukalolla letkua tukkimalla voi havainnoida paineen muodostusta.
-
Pitääpä tosiaan tutkia asiaa. Talviseisonnan aikana tuo vaiva näyttäisi ilmaantuneen, mutta öljyä oli tihkunut jo ennen käynnistystä.
-
No niin, tämä päivä olikin vähän lupaavampi, vaikka ensimmäiset sadepisarat tulivatkin välittömästi kun sain pyörän kerholta pihalle. Hain sen kotiin että voin tutkia rauhassa, ja ainakaan Ylöjärvi-Nokia välillä ei kytkin luistanut. Ajoaika ja matka oli siis vähän vähäisempi kuin eilen. Kotiin päästessä ei tippunut öljyä terassille. Jätin puhtaan pahvin pyörän alle että näkee onko tiputellut. Öljyn määrä oli kyllä tikun ylärajan alapuolella, mutta ohjekirjan "dipstick plug should be screwed up completely" onkin vähän epäselvä. Mittasin siis niin että tikkua en pyörittänyt kierteelle, ja ohjekirjan 3 litraa muistelisin määräksi aika tarkkaan. Saa nähädä selviääkö. Toissa talvenahan tässä tuli huohotusventtiili puhdistettua ja letkuja puhalleltua ja vaihdeltua. Mutta jostainhan sinne kytkimelle varmasti on öljyä päässyt.
-
Aika heikossa kunnossa on vielä soratiet Uudellamaalla. Savivelliä löytyy joka tien pätkältä varjopaikoista. Tänään kiersin vaihteeksi Länsi-Uusimaata vastapäivään, n. 350 km. Kilometrejä on kertynyt kevään aikana n. 1200. Huomenna Itä-Uusimaan ympäri. Poliiseja ei näkyillyt kuin isoilla tiesuluilla, varusmiehet olivat passissa hiekkäteilläkin, läpi ei päässyt. Taitavat ottaa tosissaan karanteenin.
-
Lasketaanko käynnistäminen kauden avaukseksi... ;D
Kävin kokeilemassa, että mitä sanoo Gran Canyon.
Menin ulkovarastoon, laitoin sulakkeet paikoilleen ja starttasin vekottimen käyntiin. Miten ihmeessä tänä on näin helppoa... ???
Taisin kerran ladata akun talven aikana ja silloinkin älylaturi ilmoitti melkein heti, että akku täynnä.
Tankissä viime syksyinen bensa ilman mitään lisukkeita.
No, jos sallitaan, niin tulen torstaina käännyttämään itseni Uudenmaan rajalta.
Koska olen turisti ja vielä en ole suomessa kokenut sitä, että en saa mennä toiseen maakuntaan.
Gran Canyonilla veinasin liikkua.
-
Ei siellä taida olla aktiivista valvontaa enää. Sivuteillä voi olla että pääsee kuviin. Sellaisella ainakin uhkailivat. Ihan mielenkiinnosta voisin ajella sinnekin mutta huomenissa pitää käydä Varsinais-Suomessa. Eväät reppuun, jne...
-
No niin, tämä päivä olikin vähän lupaavampi, vaikka ensimmäiset sadepisarat tulivatkin välittömästi kun sain pyörän kerholta pihalle. Hain sen kotiin että voin tutkia rauhassa, ja ainakaan Ylöjärvi-Nokia välillä ei kytkin luistanut. Ajoaika ja matka oli siis vähän vähäisempi kuin eilen. Kotiin päästessä ei tippunut öljyä terassille. Jätin puhtaan pahvin pyörän alle että näkee onko tiputellut. Öljyn määrä oli kyllä tikun ylärajan alapuolella, mutta ohjekirjan "dipstick plug should be screwed up completely" onkin vähän epäselvä. Mittasin siis niin että tikkua en pyörittänyt kierteelle, ja ohjekirjan 3 litraa muistelisin määräksi aika tarkkaan. Saa nähädä selviääkö. Toissa talvenahan tässä tuli huohotusventtiili puhdistettua ja letkuja puhalleltua ja vaihdeltua. Mutta jostainhan sinne kytkimelle varmasti on öljyä päässyt.
Itsekin tulin sisälle pitämään sadetta.
Tuo öljytikkuasia on sun pyörässäsi niin että tikku pyöritetään pohjaan ja sitten näkee missä viivassa öljytaso on. Lisäksi pyörä pitää olla tarkasti pystyssä. Jos katsoo kiertämättä niin öljytaso on liian korkealla.
Vasta uudemmissa malleissa, joissa on muoviset öljytikut, toimitaan niin että tikku kierretään ulos, kuivataan ja kastetaan kiertämättä ja katsotaan kastuiko tikku.
Koleilepa laskea em mittaustapaa toimittaen niin että öljy on vain hieman yli alarajan. Vieläkö puskee ulos ja mistä.
Toisaalta, jos jokin huohotuskanava on ollut tukossa niin se on voinut ajon aikana aueta itsekseen. Ihan tyypillisiä kevätkokemuksia kun on vielä viileä. Omissa pyörissä maksimiööljynlämpö näillä keleillä on ollut 40 asteen tietämissä. Se ei edistä röörien avautumista.
Tukoksen muodostumisteoria: syksy, kylmää ja kosteaa, ajellaan pikkukierroksilla ja kone käy alhaisella kierrosluvulla niin öljylimaa alkaa esiintymään. Hyvässä ja lämpimässä talvisäilytyksessä öljymuhju kovettuu ja tukkii kanavia. Kun otetaan ajoon niin öljyä voi tulla kampikammiosta ulos mistä pääsee. Usein se pukkaa törkyä ilmanputsariin. Näkyykö niillä main koneen päällä öljynoroja?
Se että talvisäilytyksen aikana on tiputellut on kummallista sillä öljytilassa öljy on niin alhaalla että se ei yllä mihinkään tiivisteeseen ö-pohjan tiivistettä ja pohjaproppua lukuun ottamatta. Mahdoitko tehdä käynnistyksiä talvisäilytyksen lopulla ennen ajoon ottoa?
-
Sanovat, jotta hevosmiehet tiesivät kertoa, että rekkaritarkkailu on päällä.
Jos ajoneuvo ja sitä kautta haltija / omistaja ei ole Uudeltamaalta, niin helposti pysäytetään ja sitten ei taida Runebergin taidot pelastaa sakolta ja käännytykseltä.
Mutta olisihan se toisaalta hienoa saada sakko siitä, että on ajanut jossain...
-
Tällainenkin retki olisi mielenkiintoinen: kiertäisi Uudenmaan maarajan mahdollisimman tarkkaan. Ilman aiettakaan rikkoa karanteenia. Sama täällä meidän "Vapaan Suomen" puolella.
Endurokalustolla ainakin onnistuu.
-
Tällainenkin retki olisi mielenkiintoinen: kiertäisi Uudenmaan maarajan mahdollisimman tarkkaan. Ilman aiettakaan rikkoa karanteenia. Sama täällä meidän "Vapaan Suomen" puolella.
Endurokalustolla ainakin onnistuu.
Vastaavaa rundia oon aatellu, mutta vaan rajan Uudenmaanpuolella. Jos löytyis "aukko" tuolla Elimäen suunnalla, niin vois käydä vaihtamassa Savagen Vintageen, joka oottaa liikenteeseen pääsyä "maapaikan" tallissa. Tutkailin karttaa, niin siellä olis lähitienoilla useitakin pikkuteitä, joita pitkin olis "yhteys" Vintagen luo. Tosin ajokelit taitaa mennä taas vilpoisen puolelle, mutta, jos lämpenee uudestaan ja pisemmäksi aikaa, niin kiusaus vaihtoreissulle voi käydä melkoiseksi.
mosa
-
Vituttaahan tämä äärettömästi. Ei pääse hoitamaan asioitaan ja joutuu ajelemaan ympyrää. Jos on tottunut kunnon päivätaipaleisiin, niin Uusimaa on aika pieni paikka loppujen lopuksi.
-
Tällainenkin retki olisi mielenkiintoinen: kiertäisi Uudenmaan maarajan mahdollisimman tarkkaan. Ilman aiettakaan rikkoa karanteenia. Sama täällä meidän "Vapaan Suomen" puolella.
Endurokalustolla ainakin onnistuu.
Vastaavaa rundia oon aatellu, mutta vaan rajan Uudenmaanpuolella. Jos löytyis "aukko" tuolla Elimäen suunnalla, niin vois käydä vaihtamassa Savagen Vintageen, joka oottaa liikenteeseen pääsyä "maapaikan" tallissa. Tutkailin karttaa, niin siellä olis lähitienoilla useitakin pikkuteitä, joita pitkin olis "yhteys" Vintagen luo. Tosin ajokelit taitaa mennä taas vilpoisen puolelle, mutta, jos lämpenee uudestaan ja pisemmäksi aikaa, niin kiusaus vaihtoreissulle voi käydä melkoiseksi.
mosa
PS. Taitais tulla varmaan sakot, jos löytäis mielestään aukkopaikan, ajais yli ja sitten kumminkin siellä olis "väijy" pysäyttämässä hetken päästä rajan ylityksen jälkeen. Pitää miettiä, minkä hinnan on valmis maksamaan ylityksestä :o
mosa
-
Kuulemma 180€ olisi sakon summa.
Tosiaan rajavalvontaa on höllätty, mutta sitten se rekkaritarkkailu.
Jos kone sanoo, että ei Uudeltamaalta, niin helposti pysäyttävät ja peli oli pelattu.
Olisi muuten kiva kokeilla, että millä kyydillä pääsisi kuski ja prätkä Espalta Uudenmaan rajan yli käännytyksen merkeissä...
-
Tuo öljytikkuasia on sun pyörässäsi niin että tikku pyöritetään pohjaan ja sitten näkee missä viivassa öljytaso on. Lisäksi pyörä pitää olla tarkasti pystyssä. Jos katsoo kiertämättä niin öljytaso on liian korkealla.
Vasta uudemmissa malleissa, joissa on muoviset öljytikut, toimitaan niin että tikku kierretään ulos, kuivataan ja kastetaan kiertämättä ja katsotaan kastuiko tikku.
Koleilepa laskea em mittaustapaa toimittaen niin että öljy on vain hieman yli alarajan. Vieläkö puskee ulos ja mistä.
Toisaalta, jos jokin huohotuskanava on ollut tukossa niin se on voinut ajon aikana aueta itsekseen. Ihan tyypillisiä kevätkokemuksia kun on vielä viileä. Omissa pyörissä maksimiööljynlämpö näillä keleillä on ollut 40 asteen tietämissä. Se ei edistä röörien avautumista.
Tukoksen muodostumisteoria: syksy, kylmää ja kosteaa, ajellaan pikkukierroksilla ja kone käy alhaisella kierrosluvulla niin öljylimaa alkaa esiintymään. Hyvässä ja lämpimässä talvisäilytyksessä öljymuhju kovettuu ja tukkii kanavia. Kun otetaan ajoon niin öljyä voi tulla kampikammiosta ulos mistä pääsee. Usein se pukkaa törkyä ilmanputsariin. Näkyykö niillä main koneen päällä öljynoroja?
Se että talvisäilytyksen aikana on tiputellut on kummallista sillä öljytilassa öljy on niin alhaalla että se ei yllä mihinkään tiivisteeseen ö-pohjan tiivistettä ja pohjaproppua lukuun ottamatta. Mahdoitko tehdä käynnistyksiä talvisäilytyksen lopulla ennen ajoon ottoa?
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku. Mutta onko pyörän alkuperäinen niin mistäs näistä tietää. Jos oonkin katsonut väärin niin sittenhän tuolla on liikaa öljyä. Pitää vähän imaista pois. Tänään en pyörää purkanut, mutta ilmanputsarin pohjassa oleva letku on auki kun tulpan poistaa, ja sieltä ei ainakaan mitään tule. Öljythän vaihdoin viime syksynä kun jätin lämpimään säilöön. Käytin koneen lämpimäksi ja vähän kierrätin, että on se toki siinä saattanut päästä valumaan yli. Muuten ei tullut talven aikana käynnistettyä kuin kerran.
-
Tänään ajelin Itä-Uusimaan ympäri, kilometrejä kertyi 360. Käväisin myös Kymen ja Hämeen lääneissä. Hiekkatie Ruotsinkylästä Pukaron huoltoasemalle poikkesi välillä Kymin puolella ja tie olisi ollut auki Elimäelle. Ei tuolla näkynyt ketään muita liikkuvan, pirun rapainen tie. Sälinkää-Ridasjärvi välillä tie kulki viitisen kilsaa Hämeessä. Pian kuvanoton jälkeen poliisit ajoivat vastaan mutta olin jo kerennyt takaisin Uudenmaan puolelle.
-
Nyt "ne" vähän aprikoi siihen suuntaan, että tää Uudenmaan saartorengas puretaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti 19.4.-20. En ainakaan tässä kohtaa viitsi hötkyillä Vintagen luvattoman noudon kanssa. Oottelen siis rauhassa, mitä tuleman pitää.
Mukavaa Pääsiäisen tienoota porukoille ;)
mosa
-
Tuttu, joka ajaa päivittäin Myrskylästä Orimattilaan töihin, sanoi että tänään oli taas sulku paikoillaan, alkuviikosta ei. Sen mukaan poliisiauto ajoi muina päivinä Koskenkylä - Orimattila väliä ja kuvasi rekkareita. Orimattila - Pukkila välillä on sulku ollut ajoittain Savijoen risteyksessä ja välillä viitisen km pohjoisempana Ruhantien risteyksessä, jotta hiekkateiden kulkijoita saadaan tarkastettua.
-
Pääsisikö siis 19.4. eli sunnuntaina ajamaan rajan yli luvallisesti jos olisi kelejä että hyppäisi pyörän selkään - vai onko 20.4. maanantaina ensimmäinen luvallinen päivä?
-
Sivuvaunupyörä pärähti tänään liikenteeseen ja mukavaltahan tuo ajaminen taas tuntui. Hieman ryki välillä mutta sitte alko kulku maittamaan. Soolopyörä saa vielä nukkua talviunta.
-
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku.
Olet oikeassa. Mutta se on varsin samanlainen mitoitukseltaan kuin vanhempi kokometallinen. Tarkistin asian tänään. Kun katsotaan öljymäärä niin tikku kierretään pohjaan ja auki niin ollaan oikeilla jäljillä oikean öljymäärän suhteen.
En ole tuon "kastamistavan" öljymääräeroa tulkinnut mutta jos mittaus on tehty siten että tikku on ensin kierretty ulos, pyyhitty kuivaksi, kastettu kiertämättä ja tulkittu öljyn taso tältä pohjalta niin öljyä olisi noin puoli litraa liikaa ja liian korkealla.
Itse olen pitänyt öljyn tason omissa pyörissäni hieman ylärajan alle paitsi Centaurossa jossa on pidettävä öljymäärä hieman yli ylärajan. Muutoin tehokäytössä öljypumppu voi "horasta tyhjää".
Jos tilanne on niin kuin arvelen että pyörässäsi on öljyä liikaa voi ylimäärän laskea pois vaikka viivojen, eli ylä- ja alarajan puoleenväliin. Ajella sen jälkeen reippaasti kiihdytellen kone kuumaksi ja seurata ilmeneekö edelleen vuotoa. (Matkalla voi vielä olla aiemmin vuotanutta öljyä joten joutuu seuraamaan hieman pidemmän aikaa kehitystä.)
-
Aikanaan ajelin Quotalla paljon kylmilläkin säillä. Melkoinen öljylimankehitin se on. Vasemmasta pytystä lähti muhkeat öljysavut kun pääsi kaupunkialueelta isolle tielle ja väänsi hieman tehoja ulos. Mahtava läpinäkymätön öljyn ja vedensekainen pilvi jäi taakse.
Onko sellaista ilmennyt?
Mulla on tuo Quotan öljynlämpömittari näyttänyt aina yli 80c lukemia kun on talliin ajanut takaisin, pikku pakkasellakin. Erikoista kieltämättä guzziksi. Mahtaako tuo rapakerros sitten suojata viimalta niin paljon. Toisen venttiiilikopan käytin juuri auki ihan mielenkiinnosta ja oli ihan puhdas.
-
En enää muista mitä oli koneöljynä Quotassa. Todennäköisesti Castrolia kun sen edustus oli silloisen asuinpaikan liki.
Kaupunkiajossa ja kylmällä koneella röpötellessä ison tien päähän hanaa aukaisten niin silloin pöllähti. Mitään vikaa se ei aiheuttanut ja tulpatkin olivat ihan ok väriset.
Tavattoman pieniruokainen oli Quota 1000. Sen seuraava omistajakin sitä ihmetteli. Mutta ei se erityisen kuumana käynyt helteelläkään. Pakokäyrät pimeällä hehkuivat keltaista loistetta. Yksikerroksiset röörit, nääs.
Aika monta säätöä ja pikku asennusta sai tehdä että Cali 1400:n sain käymään lämpimänä. Näillä keleillä, +6 tänään, jäähdytysöljyn lämpötila ennen syyläriä mukavat 90 - 110 Celsiusta. Kyllä käy kone nätisti. Ei kilkata, kalkata ja vetää tasaiseen. Eilen ajelin reilut 300 km 1400:lla (plussaa 7 - 12C) ja tänään ehkä noin 50 km. Molemmilla kerroilla suunnilleen samat lämpölukemat.
Vakiojäähdytyksellä kävi armottoman kylmänä. Vasta ulkolämpötilan ollessa +20 ja yli alkoivat lämpötilat olla kohdillaan. Nyt ei tarvitse kylmäkäynnistä enää huolehtia. Kallein sijoitus aiheeseen oli lämpömittari antureineen. Kaihtimeen kului ehkä alle 20€ sekä työn vaiva. Kaihdinta voi säätää.
Öljynä Motul esteriöljy. RVS-käsittely tehty moottoriin ja vaihteistoon. Peräänkin se tulee kunhan on peräöljyn vaihtoaika. Keulaankin on suunnitteilla.
Ajomoodina 90% Turismo. Eilen ajoin toistasataa kilometriä Veloce-asetuksella. Hieman hermostuttavaa ja ajosta tulee helposti tökkivää vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Mutta hyvä ohituksissa ja käyntiääni on räheämpi. Turismolla puksutellaan.
Öljylimaa kertyy kylmillä säillä ilmanputsarin koteloon. Kaikki ei tule pois valutusletkusta. Aina. Viimeksi toissavuonna letku oli tukossa.
-
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku.
Olet oikeassa. Mutta se on varsin samanlainen mitoitukseltaan kuin vanhempi kokometallinen. Tarkistin asian tänään. Kun katsotaan öljymäärä niin tikku kierretään pohjaan ja auki niin ollaan oikeilla jäljillä oikean öljymäärän suhteen.
Jos tilanne on niin kuin arvelen että pyörässäsi on öljyä liikaa voi ylimäärän laskea pois vaikka viivojen, eli ylä- ja alarajan puoleenväliin. Ajella sen jälkeen reippaasti kiihdytellen kone kuumaksi ja seurata ilmeneekö edelleen vuotoa. (Matkalla voi vielä olla aiemmin vuotanutta öljyä joten joutuu seuraamaan hieman pidemmän aikaa kehitystä.)
Juu ei se tiputellut enää, otin muutaman senttilitran varuiksi pois, ja ajelin jonkin aikaa. Kaksi päälläkin tuli huristeltua, eikä kytkin luistanut. Sen huomaa kyllä ihan yksisteenkin ajellen ja normaaliajossa jos sinne öljyä pääsee.
-
Tuo kytkimen luistaminen on minulle vielä arvoitus. Eihän sillä ole paljonkaan ajettu?
Kytkimeen levyihin asti ei oikeasti, eikä ainakaan helposti, pääse öljyä. Pieni vuoto ei tunnu missään. Paljon ajetuissa kytkimissä onkin sitten vaivoja. Riippuu kovin siitä miten, eli millä tavalla, on ajettu paljon. Silti öljyisyys ei ole ihan ensimmäinen vaiva. Lika, hammastusten kuluminen ja kytkinlevyjen repeytyminen ovat niitä vaivoja joita ilmenee jos ikääntymisen myötä, on kuormitettu kovasti kuten perävaunun tai sivuvaunun vedossa sekä trike-käytössä. Niihinkin on olemassa omat, kestävämmät, kytkinlevynsä.
Centauroni on aika-ajoin vuotanut kampiakselin takatiivisteestä öljyä eli pari tippaa ajon jälkeen tallin lattialle. Toissavuonna vaihdoin toisen kerran kampiakselin takapään tiivisteen. Toistaiseksi on pitänyt. Molemmilla kerroilla olen irrottanut kampiakselin takapään laakerin. Tiivisteen vaihdon yhteydessä pitää kampiakselin tiivistepinta hioa hyvän tiiveyden saavuttamiseksi. Se on edelleenkin säädetyissä mitoissaan. Öljypumppu on kunnostettu kerran perusteellisesti.
Tosin ajokilometrit ovat olleet varsin vähäiset sillä kyseisen pyörän vakuutusmaksu on aika suolainen. Otan siihen lähinnä päivävakuutuksia. Vain liikennevakuutus. Yksi päivä on kalliimpi kuin California Adamantin vuosivakuutus.
Centauron kytkinlevyt ovat alkuperäiset edelleen. Kaksi kertaa olen kytkimen siivonnut. Pölyä on kertynyt ja pois puhalleltu mutta muutoin alkuperäinen Surfleks kytkin on kunnossa vaikka moottori onkin ahdettu ja ajo on ollut reipasta. Kyseisellä pyörällä ajo aiheuttaa ns. kiksejä.
Kieltämättä spine-runkoisen pyörän kytkimen avaaminen on helpompi kuin Tonti-runkoisen mutta ei jälkimmäisessäkään kytkimen avaamiseen kovin monta tuntia saa kulumaan. Toki pitää olla ainakin talja jolla runko nostetaan pois voimansiirron päältä. Mielellään myös pyöränostin ettei tarvitse kontata.
Itsekin olen repinyt Californian kytkimen riekaleiksi kiihdytyskilpailussa. Tosin voitin kisan luokassani mutta kotimatkalla havaitsin että taitaa kytkinlevyt olla hieman risaiset. Tällöinkin irtosi keskiö kitkapinnoista. Kuten monasti on käynyt muutenkin. https://www.youtube.com/watch?v=3RAzgDKJ_hk
-
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku.
Olet oikeassa. Mutta se on varsin samanlainen mitoitukseltaan kuin vanhempi kokometallinen. Tarkistin asian tänään. Kun katsotaan öljymäärä niin tikku kierretään pohjaan ja auki niin ollaan oikeilla jäljillä oikean öljymäärän suhteen.
Jos tilanne on niin kuin arvelen että pyörässäsi on öljyä liikaa voi ylimäärän laskea pois vaikka viivojen, eli ylä- ja alarajan puoleenväliin. Ajella sen jälkeen reippaasti kiihdytellen kone kuumaksi ja seurata ilmeneekö edelleen vuotoa. (Matkalla voi vielä olla aiemmin vuotanutta öljyä joten joutuu seuraamaan hieman pidemmän aikaa kehitystä.)
Juu ei se tiputellut enää, otin muutaman senttilitran varuiksi pois, ja ajelin jonkin aikaa. Kaksi päälläkin tuli huristeltua, eikä kytkin luistanut. Sen huomaa kyllä ihan yksisteenkin ajellen ja normaaliajossa jos sinne öljyä pääsee.
V11 kytkin luisti, kovettunut huohotusletku tihkui öljyä siitä kuulaventtiilin liitoksesta suoraan asetelman päälle.
Ps. V11 mallissa ei sitten ole sitä kuulaa ollenkaaan ko. kohteessa.
-KG-
-
Unohtumatonta...
-
Saisihan tuo keli tosiaan lämmetä. Touhu on yleensä mukavaa tai erittäin mukavaa, ja nyt se on ollut vasta mukavaa. Tunnin, parin lenkkejä olen ajellut. Lämmöt eivät nouse 80 asteeseen ainakaan alle kymmenen kilometrin ajossa, joten tasaisesti on menty ja mikäpä siinä. Käynti on tasaista ja varman oloista, ettei sen puoleen.
Kävin Pornaisissa ja Monninkylässä, Porvoossa ja Sipoon Kalkkirannassa. Tulin sieltä Nikkilään ja Myyraksen ja Nikinmäen kautta Helsinkiin. Hyvä fiilis koko ajan.
-
Kun kone käy kylmänä niin voitelu ei ole tehokasta ja välykset ovat isot. 80 astetta voisi sanoa välttäväksi lämmöksi.
Voitelun teho riippuu tietysti myös öljyn laadusta. Suositusoljyillä tai ainakin likellä niiden arvoja voitelu toimii riittävän hyvin.
Kylmään oljyyn tiivistyy vettä. Se voi aiheuttaa omia ongelmiaan nimenomaan huohotusjärjestelmässä. Kampikammion paine voi nousta. Siitä oli jo aiemmin juttua.
Kaasutinpyörillä on yksi etu kylmässä ajettaessa: kunhan kone on sen verran lämmennyt että ryyppyn voi kääntää pois päältä ei moottoriin pääse kuin normaali palamisseos. Imuilman kylmyydestä johtuen jopa tavallista laihempi.
Digitaalilaitteiden, joita pyörän nyt ovat olleet jo pääsääntöisesti yli parikymmentä vuotta, moottorinohjaukset seuraavat tarkasti imuilman lämpötilaa ja moottorin lämpötilaa ja luonnollisesti, kylmässä ilmanalassa, havaitsevat että kone käy kylmänä: siis ryypytystä lisää. Se ei edistä lämmön nousua. Lisää polttoaineen kulutusta mutta kuljettaja ei sitä huomaa kuin tankatessa jos ei ole kulutusmittaria. Kone käy kaikissa olosuhteissa samalla lailla ulkoapäin katsellen.
Olen pyrkinyt ohjelmoimaan pyöräni järkevämmin sillä meidän ilmastomme on pääasiassa koko ajokauden suhteellisen viileä.
Äsken satoi lunta.
Vaikuttaa siltä että lähipäivinä, jopa viikkoina, ainakaan Pirkanmaalla, ei ole erityisen hienoa ajeluilmaa luvassa. Mutta voisihan Ilmatieteen laitoskin erehtyä...
Vaihtoehdot B,C ja D ovat sentään valittavissa liikennöintiin pahoinakin päivinä.
A=California 1400
B=California Adamant
C=pakettiauto
D=polkupyörä
Lohdutukseksi voi sanoa että aina ei ole edes Vappuna ollut vielä kummoisetkaan ajelukelit.
-
Eilispänä sain startin vaihon jäläkeisen sulakevian paikallistettua ja pääsin tuomaan kultsun kotiportaan pieleen.
30 km kauvenalotuslenkki tehtynä ja ehkäpä tännään muutama kilsa lissää.
Tarkkailussa starttivika, minkä vuoksi vaihoin aluksi startin. Kattellaan, minkälainen vaikutus tuolla on mäkistarttitiheyteen tänäkesänä.
Seuraavaks herätevirtapiuhan neliöitten tuplaaminen, vissiinki. Jännää.
-
Quotassa on hyvät kaatumaraudat! Kokeiltiin iltapäivällä maata rinnakkain kurakossa. Raudat ja käsisuoja sai uskottavuutta lisääviä jälkiä mutta muuten ei mopoon mitään. Enempi henkisiä vahinkoja, paitsi nilkkaa jomottaa kun jäi alle ;D
-
Ajokausi avattu. Olihan mukavaa taas. Ihmettelin moottorin hassua käytöstä ja pahaa hajua, kun pysähdyin liikennevaloihin. Pikkukierroksilla poksahteli välillä ja muutenkin oli jotain epämääräistä. Tunnistin sitten hajun. Sehän oli vanhan bensan haju! Puolisen tankkia ajettua uutta bensaa tankkiin ja vähän ravistelua. Pienen ajelun jälkeen toimii kuin ennenkin. Että voikin olla surkeaa nykybensa. Puolisen vuotta tankissa, kylmässä tallissa ja se menettää ominaisuutensa!
-
Quotassa on hyvät kaatumaraudat!
Sama pätee Super Tenereen. Sunnuntaina vei pyörän mökille kesäkaudeksi pikkuteitä pitkin. Pitkään aikaan ei näkynyt tuttuja paikannimiä ja päätin tarkistaa asian. Käännyin hövelisti takaisin kapealla tiellä ja täyteen lastatun pyörän etupyörä haukkasi pehmeää ojanpenkkaa eikä mitään ollut tehtävissä ja pyörä kellahti kyljelleen kaatumarautojen ja alumiinilaukun varaan. Itse kierähdin ketterästi pois pyörän alta. Pyörän nostaminen takaisin pystyyn ei sitten meinannut onnistua millään. Toisella yrittämällä ja ajovarusteita vähentämällä onnistuin viimein punnertamaan 300 kg:n möhkäleen ylös. Matka jatkui ja Savossa korpitiet olivat melkoisen liejun peitossa, välillä sai lasketella lumista mäkeä kieli keskellä suuta. Takarengaskin on jo finaalissa, joten melkoista sudittamista matkanteko välillä oli. Kahdeksan tuntia ja 450 km kului reissuun aikaa, pääteitä pitkin matka on n. 275 km.
-
Olisiko pääteitä myöden ajaessa syntynyt kummoista tarinaa?
-
ajokausi avattu, yksi bensaletku oli haperoitunut ja vuosi piti vaihtaa muuten kaikki ok
-
Ensimmäinen lenkki geevitosella, kyllä taas kelpaa kun tuli laitettua Giuliarin king&queen- satula ja Shoei- lepakkokate tälle kaudelle uusina tuunauksina. Jos viikonloppuna sitten vaunuguzzi tien päälle, ja Le Mans Bella Italiaan mennessä jos sitä nyt edes tänä kesänä järjestetään.
-
Kokoontumisajoista ja niiden järjestämisestä sekä muuta höpötystä.
Oletus on että alle viidensadan hengen kokoontumisia saisi järjestää. On vain muutamia kokoontumisia jotka eivät mahdu tähän lukumäärään. On sitten aivan toinen asia mahtaisiko niihin tulla väkeä eli kannattaako kokoontumisia ylipäätään järjestää näinä aikoina. Kauden yleensä aloittaa Itäpyöräralli.
On toki mahdollista, rajoitusten puitteissa, suorittaa tapahtumia joissa ei olla erityisesti missään isolla porukalla. Kuten ajelutyyppiset kokoontumiset. Porukkaa voi olla paljon liikkeellä mutta kerrallaan pysähdyksissä, esimerkiksi ruokintapaikalla, vain pieni ryhmä. Organisointi vaatinee suunnittelua.
Olisi tietysti inhoittavaa jos ei sellaisia kokoontumisia voida järjestää edes pienemmällä porukalla kuten Rottaralli tai Ponutaipale. Noin esimerkiksi. Pitkä perinne saattaa katketa jos järjestäjätahon toiminnan rahoitus on näiden tapahtumien ja suuren yleisömäärän varassa.
Syksyllä voi olla kysyntää Savojärvi- ja Pystymettäkokoontumisilla jos sinne asti eletään.
Tilanne taitaa kuitenkin olla sellainen että mennään päivä kerrallaan ja sen mukaan toimitaan miten pandemian oletetaan etenevän. Pitäisi ehdottomasti saada aikaiseksi huomattavasti enemmän "terveitä" sairastuneita että saataisiin kattavampi suoja viruksen leviämistä vastaan. Äsken sen asian iltauutisista näin ja kuulin.
Oma Kerhoni järjesti tiistai-iltana ajelun Pirkanmaalla. Kesto oli noin neljä tuntia. Itse en ollut "työkiireisiin" vedoten mukana.
Tänään Kerholla Kerhoiltana oli varsin paljon ryhmää. Ulkona ja sisällä kahdessa kerroksessa. Kuumeista pyörien käynnistelyä talvisäilytyksen jäljiltä. Aika vähästä voi japanianpyörän omistaja masentua ja viedä pyöränsä perävaunulla merkkihuoltoon jossa neljän viikon jono. Mutta omatpa ovat asiansa. Apua olisi ollut tarjolla vaan ei kelpaa. Rakkaus rautaan voi olla sokea.
-
Tilanne taitaa kuitenkin olla sellainen että mennään päivä kerrallaan ja sen mukaan toimitaan miten pandemian oletetaan etenevän. Pitäisi ehdottomasti saada aikaiseksi huomattavasti enemmän "terveitä" sairastuneita että saataisiin kattavampi suoja viruksen leviämistä vastaan. Äsken sen asian iltauutisista näin ja kuulin.
Jokaiselle, joka aikoo avata myös ajokauden 2021, suosittelen lämpimästi korona-aiheeseen perehtymistä ihan muiden tietolähteiden kautta kuin iltauutisten. Jos tarvetta ilmenee, niin avataan vaikka oma ketju sitä varten.
-
Avasin kans ajokauden viime sunnuntaina siirtoajolla (Suzuki Savagella) Tapanilasta Ratulan Junttilaan, jossa Vintage on odottanut pääsyä tienpäälle. Alkukilometrit Savagella olivat hieman tuskaiset. Tankissa kun oli vain muutama litra yli 2 vuotta vanhaa bensaa ja luultavasti myös jonkin verran vettäkin, kun pyörä on ollut säilytyksessä viileässä kellarissa pari talvea. Tasamaalla pari ekaa kilometriä sujui hyvin, mutta ekassa loivassa ylämäessä alkoi yskimään ja paukuttamaan. Tasamaalle taas kitkutettunai pelitti hieman paremmin kunnes hyytyi kokonaan. Onneksi 30 metrin päähän kylmäasemalta, jonne oli muutenkin tavoite suortua. Tuoretta 98 tankki täyteen ja sen jälkeen ongelmitta perille. Junttilaan perustin myäs etätyäpisteeni ja varmaankin melko pitkäksi aikaa, kun konttorille ei ole näköpiirissä menemistä. Mutta mikäs täällä pellon laidassa ollessa ;D
mosa
-
Jos tankkiin on kertynyt vettä voi sitä olla myös öljyn joukossa.
Tankkiin kertyneen veden suhteen, mutta vain kaasutinpyörissä, auttaa tankkaamalla matalaoktaanista bensiiniä jossa on runsaasti etanolia joukossa. Se vie vedet mennessään tankista ja kaasuttimista. 98 ja 99-oktaanisissa etanolia on varsin vähän, alle 5%.
Ruiskupyörissä vedestä ei juuri muuta välitöntä haittaa ole kuin peltitankkisissa pyörissä voi pelti ruostua. Korkeapainepumppu kyllä painaa veden suuttimista läpi eikä asiaa kuljettaja edes huomaa.
Ei silti ole haitaksi kummassakaan tapauksessa tankata syksyllä paremmin säilyvää pienkonebensaa. Myös täysi tankki ehkäisee tehokkaasti tankin sisäpuolista hikoilua. Silloin myös bensiinin haihtumispintaa on vähän.
Moottorin sisällä on paljon tyhjää tilaa ja metalliseinämät. Ilmankosteus pääsee sinne melko vapaasti kun lämpötila vaihtelee tai on muutoin kostea paikka. Vesihöyry tiivistyy metallipinnoille ja valuu sieltä painavampana öljyn alle öljypohjaan josta öljypumppu imaisee sen ekassa käynnistyksessä "voitelemaan" moottorin laakereita.
Talven jäljiltä voi öljypohjassa olla useampikin desilitra vettä.
Vesi lähtee pois tehokkaasti öljyn joukosta kunhan saa öljyn lämpötilan yli 100 asteiseksi joksikin aikaa.
Itselläni oli kylmä talli, peltiseinät ja maalattia, jossa säilytin osaa moottoripyöristäni ja katselin kun pakkasen laannuttua koneen kyljet ulkopuolelta olivat paksussa huurteessa. Niin olivat myös sisäpuolelta. Nykyisin säilytän kaikkia pyöriäni tasalämpöisessä, noin 16 astetta, hallissa.
-
Tilanne taitaa kuitenkin olla sellainen että mennään päivä kerrallaan ja sen mukaan toimitaan miten pandemian oletetaan etenevän. Pitäisi ehdottomasti saada aikaiseksi huomattavasti enemmän "terveitä" sairastuneita että saataisiin kattavampi suoja viruksen leviämistä vastaan. Äsken sen asian iltauutisista näin ja kuulin.
Jokaiselle, joka aikoo avata myös ajokauden 2021, suosittelen lämpimästi korona-aiheeseen perehtymistä ihan muiden tietolähteiden kautta kuin iltauutisten. Jos tarvetta ilmenee, niin avataan vaikka oma ketju sitä varten.
Tärkeimmät pointit mielestäni tuoreissa uutisissa ovat olleet, että tehohoidossa olevat eivät ole mitenkään vanhoja (koska vanhoilla ihmisillä ilmeisesti niitä paikkoja ei ilmeisesti täytetä) ja se että miehet näyttävät olevan suuremmassa vaarassa kuin naiset.
-
<snip>
Tärkeimmät pointit mielestäni tuoreissa uutisissa ovat olleet, että tehohoidossa olevat eivät ole mitenkään vanhoja (koska vanhoilla ihmisillä ilmeisesti niitä paikkoja ei ilmeisesti täytetä) ja se että miehet näyttävät olevan suuremmassa vaarassa kuin naiset.
Vanhoilla ei täytetä, koska paikat eivät ole täynnä. Eniten on keski-ikäisiä, koska se on suurin perusjoukko. Suomessa menee toistaiseksi hyvin, mutta ei tämä ohi ole. Vähän vanha kaavio, mutta noin se menee - turvassa ei ole kukaan.
-
Omalta kohdalta on karanteeni alkanut lipsua. Ei oikein osaa olla kotona. Toki Kerholla ja Verstaalla käyn mutta muutoin hiljakseen. Tänään polkupyöräilin asiallisilla asioilla kylällä Naumasen korjaamolla täyttämässä Jaguarin kumit paineilmalla ja poikkesinpa samalla reissulla oluella toisaalla mainitsemassani Päätybaarissa joka toki oli kaikille avoinna. Mukavia keskusteluja oli.
Kaupassa poikkesin noutamassa saunaoluet paluumatkalla.
Kotiin tultuani rouvan kera taloyhtiön saunassa. Hyvät olivat löylyt. Meitä ennen olivat naapurit käyneet. Yli 80v mutta kertoivat rapussa että heitä eivät määräykset koske.
Kolmeen viikkoon emme käyneet saunassa vaan vain suihkussa tätä ennen.
Taaksepäin katsoen tietenkin typerää mutta kivaa oli ottaa kunnon löylyt.
Mutta kohta pääsee Mökille Savoon. On mökkitieltä jäät ja lumet lähteneet.
-
<snip>
Kotiin tultuani rouvan kera taloyhtiön saunassa. Hyvät olivat löylyt. Meitä ennen olivat naapurit käyneet. Yli 80v mutta kertoivat rapussa että heitä eivät määräykset koske.
<snip>
Onko jokin saunamääräys olemassa? ???
-
Taloyhtiö on päättänyt että saunoja saa toistaiseksi käyttää eräin rajoituksin ellei muuta ilmoiteta.
Yhtä saunaa kohti on kaksi pesuhuonetta ja kaksi pukuhuonetta. Normiratkaisu. Käyttö vuorotellen. Tunnin saunavuoro. Käymme vain perjantaisin.
On saunasuositus: ei yli 70-vuotiaille. Tosin ei sitä kukaan valvo.
-
Joissain taloyhtiöissä on suljettu saunat koronan vuoksi. Tai siis eivät lämmitä, kunnes on turvallisempaa universumissa.
-
Joissain taloyhtiöissä on suljettu saunat koronan vuoksi. Tai siis eivät lämmitä, kunnes on turvallisempaa universumissa.
Näin on, mutta päätösvalta on ollut osakkailla ja vain silloin, jos siihen on tullut pyyntö osakkaalta.
Jos kukaan ei kysele, niin mitään rajoituksia ei tule automaattisesti.
Isännöitsijät on kyllä kiitettävästi informoinneet taloyhtiöiden hallituksia mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista.
Kun nykyään riittää enemmistöpäätös, niin olen kuullut, että kylmiä saunoja on.
-
Kohta pääsee mökille saunomaan vaikka joka ilta.
Se taitaakin olla pisin tiedosssa oleva pyöräreissu toistaiseksi. Mikäli lähden sinne pyörällä. Riippuu säistä.
Toki suunnittelen muutaman sadan kilometrin päiväajeluita kotimaan puitteissa. Pohjanlahden rannikkoa voisi ajella entistä tarkemmin. Pienimmät kylästä kylään kulkevat tiet ovat osin minulta ajamatta. Onnistuu kotoa ihan päiväajeluina. Nyt kun liikennettäkin on vähemmän. Polttoainekin on sopivamman hintaista.
-
Noi koronasäännöt on tietyltä osin sellaisia että en minä niiden noudattamattajättämisistä ihmisiä syyllistä, omakotitalossa kun asuu elämänkumppanin kanssa, on oma sauna ja oma piha, niin on vain aika eri asia kuin jos asuisi yksin jossain yksiössä kerrostalossa.
-
Parin päivän sisään olen käynyt pienillä mielenvirkistyslenkeillä. Porkkalantiellä on miltei loppuun asti päällyste kunnossa, mutta ajamiseen rauhallista mieltä: näin tien varressa lenkkeilijöitä, neljä peuraa ja moottoripyöräpoliisin, joka oli pysäyttänyt kolme motoristia juttutuokiolle.
Tänään ajoin Helsingin niemen laitoja myöten. Poikkesin parikin kertaa kahvilla. Kaivopuistossa on Uunisaaren kohdilla yksi kioski, josta myydään sumppia ja pullaa. Nätisti ihmiset olivat harvassa jonossa. Uutelassa oli jo toisen kahvin paikka.
Kevät on lyönyt jarrut päälle. Ainakin alkava viikko menee vielä sellaisena, ettei kymppi pauku edes etelässä.
-
Ai että oli makoisaa aloittaa sunnuntaina myös toinen ajokausi; endurokausi. Raivasin pihaan syksyllä pienehkön endurouran ja nyt rata oli vihdoin sulanut ajokuntoon. Koko tontti on savipohjainen, niin ura on yhä kohtuu märkä. Sain ajettua uran myös jonkin verran syvemmäksi tästä syystä. Samalla muutama juuri ja kanto tuli vähän reilummin näkyviin, niin piti nekin eilen raivata. Myös pari puuta oli kasvanut väärään paikkaan tavlen aikana, oli vähän solisluu tai sormet tulilinjalla :D
On hyvä harraste näin sulkuaikana, kun ei tarvitse tuon takia kotoa lähteä. Ja kunnon päälle tuo todella ottaa..
-
Ja kunnon päälle tuo todella ottaa..
Kokeilin kaverin 350cc enskaa tuossa Kuruntien varressa siten että toinen harrastaja ajoi edellä että näen vähän minkälaista estettä on tulossa, seuraten samalla pysynkö perässä. Lyhyt lenkki kesti jotain 5 minuutti minun tahtiini, ja täytyy sanoa etten kyllä ole niin hikisenä puuskuttanut monessa harrastuksessa. Toki oli lämmin päivä ja mulla oli tommoset pidemmän matkan ajokamppeet päällä.
-
Joo, jos joku väittää että moottoriurheilu ei ole urheilua, ei ole kokeillut sitä kunnolla! No, onneksi peruskuntoa on rakennettu koko ajan. Äsken kävin toteamassa, miten ihanasti syke nousee polkupyörällä. Ihan oli mukava kauden aloitus maantiellä. Viimeinen viisi kilometriä satoi taivaan täydeltä räntää..
-
Polkupyöräilin minäkin seudun ainoaan auki olevaan baariin kolmelle oluelle. Matkaa tuli yhteensä vain noin 5 km. Mutta jotain sekin. Näin kolealla ilmalla varmaan kylmettyisi jos hankkisi hien pintaan.
Huomenna on Verstaspäivä jonne menen autolla koska Rouva ei mene töihin vaan etäpäiväilee. Maanantainen ajelu pyörällä samaan kohteeseen oli lähes viluinen. Tosin sormet vain palelivat kesähanskoissa.
Sorvaushommia tiedossa. Pitää hankkia 16 x 1,25mm jenkapakka menomatkalla.
-
No ei kylmety, silloin ei tee riittävästi työtä. Minulle tuo pyöräily on kuntoilua, ei neppailua. Ei tullut kylmä, vaikka vaatteet kastuivat lähes läpikotaisin.
-
Minä ajan tyylikkäästi siviilit päällä rauhalliseen tahtiin. Se riittäköön minulle liikunnaksi. En edes lämpimänä päivänä hikeä halua. Mutta on pyöräilystä ollut apua: yli 45kg on paino pudonnut. Siis siirryin osittain iltaolutkäynneistä bussilla kulkemisesta kulkemaan talvella jalan ja kun sää sallii niin sitten polkupyörällä. Nyt ei vain baareista ole kovinkaan moni palvelutilassa ja laillisesti ei varmaan yksikään joten on keksittävä välillä muita syitä polkupyöräilyyn. Esimerksi kauppa-asiointi. Mutta huomenna on Verstaspäivä. Kotona aika kuluu sohvalla tv:n ja tietokoneen kanssa.
-
Sorvaushommia tiedossa. Pitää hankkia 16 x 1,25mm jenkapakka menomatkalla.
Löytyikös kierrepakka? Ei ehkä mikään yleisin kierre.
-
Löytyisi jos maksaisi. Oli sen verran suolainen hinta että jätin hyllyyn.
Mutta onhan minulla sorvi. Sillä voi tehdä kierteen vaikka ihan omalla nousulla.
Loppujen lopuksi kävi niin että tein karkeakierteen johon oli välineet.
Kyseinen kierre ei ole välttämättömyys työn teettäjän mukaan.
Työ halpeni kerrasta.
-
Ok. Olisin katsonut seuraavaksi josko työpaikan hyllyssä olisi ollut
-
Jos on vielä kalastuskaudenkin avaus tekemättä, luonnostelin jotakin aiheesta "motokalastus".
https://kuukka.blogspot.com/2020/05/motokalastus.html
-
Olisihan noita kalastusvehkeitä autotallin ylähyllyssä. En ole niitä pyörään suunnitellut laittavani. Hupikalastus tapahtuu yleensä Mökillä.
Ei liene arvokasta hankkia kelvollinen teleskooppivapa mp-kuljetukseen. Muut tarpeet kyllä kulkevat helposti.
Valtakunnallinen lupakin pitäisi tälle vuodelle hankkia. Sekä paikallisia lupia.
-
Kenties paras tie jonka tunnen on Myhimpään museotie, jonka kävin taas varta vasten ajamassa. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää ja nyt routaheitot ja paikoin märkä tienpinta antavat hommalle lisäpotkua. Kurveissa on kunnon spoorit kuten enskareiteillä :) Kannattaa käydä ajamassa kauempaakin.
http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=1078
-
En ole ajanut mutta näyttää kuvien perusteella aivan hirvittävän liian nopealta omalle kalustolle ja ajotaidoille.
Voishan sitä ajaa hiljempaakin , mutta....
-
Quotalla joskus ajelin kun asustelin seudulla. Pitivät minua pöljänä kun ajelin desert-tyyppisillä renkailla. Mutta oli pitoa soratiellä ja paikallinen kauppias myi niitä halusta. Monta muutakin mutkatietä löytyy kuten Sassi. Niille on moni teinirassi jäänyt tiepuoleen.
Monesti mainittu Marjoniementie Heinolassa on myös mutkainen ja on korkeuseroja mutta en tiedä onko sen asfaltti vielä hyväkuntoinen.
-
Olisihan noita kalastusvehkeitä autotallin ylähyllyssä. En ole niitä pyörään suunnitellut laittavani. Hupikalastus tapahtuu yleensä Mökillä.
Ei liene arvokasta hankkia kelvollinen teleskooppivapa mp-kuljetukseen. Muut tarpeet kyllä kulkevat helposti.
Valtakunnallinen lupakin pitäisi tälle vuodelle hankkia. Sekä paikallisia lupia.
'
Avokelalle sopivat teleskoopit ovat neljänkympin nurkilla.
-
Myhimpään tien erikoisuus on että yllätyksiä ja korkeuseroja riittää, koska tie kulkee kohtisuoraan jääkauden muovaamaa maisemaa kohti. Tie kääntyilee miten sattuu ja tietä on vaikea oppia ulkoa, vaikka olen ajanut sen kymmenisen kertaa. Aina meinaa lähteä pyörä lapasesta :) Kesällä on aika vaarallinen kun liikennettä on joskus aika paljon.
Marjoniementie on minulla ajamatta. Pohdinnassa on ollut kun olen ajellut Vesimehmaalta Kalkkiselle menevää mutkatietä. Viimeksi viikko takaperin.
Kun mittarissa alkaa olla 500K kilometriä, niin alkaa olla aika koluttuja nämä eteläisen Suomen tiet, varsinkin kun tavoitteena on aina ollut vältellä poliiseja pääteitä.
-
Tänään ajelin Jyväskylän soraränniä, mutta ei oikein lähtenyt. Takaiskarit pitää vihdoin ottaa pöydälle ja huoltaa. Muistuu taas mieleen, mitä niihin tein. On omatekoiset Marzzochit. Täytyy kirjoittaa tällä kertaa shimmipakan koostumus ylös.
-
Tänään ajelin Jyväskylän soraränniä, mutta ei oikein lähtenyt. Takaiskarit pitää vihdoin ottaa pöydälle ja huoltaa. Muistuu taas mieleen, mitä niihin tein. On omatekoiset Marzzochit. Täytyy kirjoittaa tällä kertaa shimmipakan koostumus ylös.
Marzzochit olivat aikamoista kuraa -80-luvulla. Olivat toki aivan toista luokkaa kuin japsien orgisiskarit, joihin niitä vaihdettiin mutta stefat eivät kestäneet pakkasta. Vieläkin on kammo niitä kohtaan. :)
-
80-luvun lopulla mulla oli 750NTX reilun kolme vuotta. Ajoin kesät talvet ja pyörä oli yöt pihassa lumihangessa pakkasen armoilla. Toki siinä oli haitarikumit paikoillaan ja vielä oikein päin asennettuna: rei'itys alapäässä.
Keulahuoltoja tein ja joskus keulaöljyn sekaan päässyt vesi jäätyneenä teki keulasta vetelän. Mutta en muista siihen tehneeni tiivisteiden vaihtoa. Ei ainakaan kovin aktiivisesti. Ajossa keula lämpeni ja jää suli.
Samaan aikaan oli myös 650TT joka oli ketterä pyörä ja kulkuakin oli paremmin kuin isoveljessään. Kun NTX vaihtui 906 Pasoon jäi TT talvipyöräksi. Sillä 25 km työmatkaa kuljin säällä kuin säällä. Ulkoa pakkasesta käynnistelin. Yhden talven siinä oli Velorex kumppanina.
Ei kauhesti tarvitse miettiä jos pitäisi noista kahdesta endurosta valita on TT parempi. Molemmissa on yksi paha puute: liian lyhyt takahaarukka ja liian jyrkässä kulmassa. Eräässä vaiheessa mietin koneen kääntämistä rungossa niin että vaihteisto olisi alempana. Rungon muutostyö vain tuntui liian isolta jobilta kun pyörä oli aktiivikäytössä. Varma peli kuitenkin ja keulassa kirkkaan oranssit haitarit.
-
Marzzochit olivat aikamoista kuraa -80-luvulla. Olivat toki aivan toista luokkaa kuin japsien orgisiskarit, joihin niitä vaihdettiin mutta stefat eivät kestäneet pakkasta. Vieläkin on kammo niitä kohtaan. :)
Näitä pystyy onneksi tänä päivänä parantamaan. Talvet pakkasessa säilössä, muttei yleensä ajossa pakkasella. Suurin ongelma noissa näkyy nykyään olevan stefojen kestävyys. Nämä iskarit ovat saaneet aika monen kesän edestä kyytiä radalla. Eli ihan on reippaassa käytössä olleet..
-
Savon reunallakin pieniä teitä on katu vehkeille nyt ajokunnossa - tosin meiltä vielä joutuu kiertämään pien päälle puolet pidemmän hiekkatien kautta. Normi reitillä on naapurin energia puutyöt vielä vaiheessa eli muutama sata metriä vielä paksussa löysässä ravassa - valinta kysymys, meinaan tämä asuinpaikka.
JZR:llä tänään kahdestaan toista sataa km:ä - huomenna LM 1:llä.
T,
Jukka
-
V11 Le"Mans eilen tulille 260km ja tänään 100km.
-
Moi
LM2 oli eilen ensimmäistä kertaa vuosien varastoinnin jälkeen ajossa. Tuntui toimivan kohtuullisen hyvin, pientä säätöä vielä vaatii. On se melko pieni pyörä Laverdojen jälkeen, polvet sai koukistaa tosissaan että sai jalat tapeille. V2 vääntää kivasti, kaupunkiajo melko vaivatonta ja keveys on plussaa. Perän niiaus hauska ominaisuus pienempää polkiessa, pitänee hiukan kiristää jousia. Rantatunnelissa piti tietysti käydä kokeilemassa Lafranconien soundia.
Kaasuvaijerit on uudet ja nivelet, vaijerit sekä luistit rasvattu ja herkistelty, mutta reumainen ranne ei tykännyt jousien vasteesta. Onko hyviä ideoita? Ajattelin rakentaa 1/2 vaijerisysteemin ja väliin keventimen. Alkuperäinen systeemi ei vaikuta säätöjen pysyvyyden kannalta oikein hyvältä.
MN
-
Tein pari iltaa ahkerasti suunnittelu- ja koneistustyötä ja sain aikaan pakko-ohjatun unelmankevyen kaasukahvan. Kaasuttimiin tuli muutama lisäosa mutta ei mitään erikoista rakennetta. Alumiini romikselta ja pienosat Biltemasta ja motonetista. Akselointi on kuulalaakeroitu. Kaunis ratkaisu ei ole.
http://www.motomatti.fi/2015/03/saaksjarvi-trike-kaasukahvan-kevennys.html
Tänään viimeksi ajelin noilla kaasuttimilla joten ovat toimineet kelvollisesti jo muutaman vuoden. Niin sanottu uutuudenkankeus on poissa.
-
Onko hyviä ideoita? Ajattelin rakentaa 1/2 vaijerisysteemin ja väliin keventimen.
Ideoita löytyy alla olevista linkeistä, mutta valmiina ei taida enään saada?
www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial_Catalog20090714.pdf (http://www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial_Catalog20090714.pdf) s.13-
www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial200803.pdf (http://www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial200803.pdf) s.19-
www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial2006.pdf (http://www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial2006.pdf) s.19(18)-
Ei omaa kokemusta, koska aina on kahdella vaijerilla menty. Pysyy yllättävän hyvin säädöissään kunhan vaijerit jonkin ajan käytön jälkeen asettuvat aloilleen - jäykkä joka tapauksessa.
Kaasukahvassa voi käyttää kitkaa apuna, niin ei tarvi koko ajan puristaa - minulla kaasu pitää mennä pois otetta löysäämällä.
T,
Jukka
-
Näin asia vaihtuu ajokauden avauksesta akkuun ...Matti: Mikä on tuo Sääksjärvi Triken jutussa mainitsemasi Biltema kalsiumakku (nro) ? Cali II tarvitsee uuden akun. Ajattelin että kokeilen jotain muuta kuin 28-30 Ah järkälettä, joita siihen on tullut aina 5-6 vuoden välein ostettua. Pienempi pysyisi paremmin vähemmällä ajolla latauksessa, kun on kaksi pyörää ajossa ?
-
Nuo kalsiumakut eivät enää ole Bilteman valikoimissa. Olivat ylihyviä eli ovat kaikki kolme hankkimaani kestäneet yli viisi vuotta moitteitta. Vanhin lähentelee jo kahdeksatta käyttövuotta ja on California Adamantin akkuna tällä kaudella.
Myös Bilteman "sinisistä" on hyviä kokemuksia. Huonoin akunkesto on ollut Eurogloben suhteen. Riippumatta siitä mikä on ollut latausjärjestelmän tyyppi. Guzzilla kun on ollut useita eri latausjärjestelmiä. Tehokkaimpia ovat ne joissa on erillinen autotyypin laturi hihnavedolla. Kampiakselin päässä pyörivät laturit tarvitsevat kierroksia ajossa että virtaa syntyisi riittävästi ja nopeasti. Kampiakselilatureita on ainakin yleisesti olleet Bosch, Ducati ja Saprisa.
18Ah vaikuttaa riittävältä akkuteholta 850 - 1100cc koneisiin ja täyttyy nopeasti uudelleen eli akku ei kärsi pitkiä aikoja vajauksesta.
Suoravetoisen Bosch-startin kanssa voi ilmetä hankaluuutta jos pieni akku ei ole täynnä mutta Valeon ja muiden alennusvaihdestarttien suhteen pikkuakku on hyvä sijoitus.
-
Quotassa oli Saksasta tuotaessa uusi 13 Ah Unibat ja startti on kai alennusvaihteella. Pyörittää iloisesti. En ole Caliin kokeillut.
Bosch on ollut aina perso virralle ja akun lähetessä loppuaan käynnistysrituaalit (kylmänä) on suoritettava huolella. Lähtee tulille, jos pari kertaa heittää yli. Täytyy kai hommata Biltemasta joku joka vain laatikkoon mahtuu. Ei akun kesto hinnasta näy välttämättä kiinni olevan. Kallein on ollut lyhytikäisin.
ps. edellisessä autossa MB b akku oli 10 v jo täyttänyt kun ennen talvea sitten akun vaihdoin. Toimi vielä ja starttailin sillä vielä vuoden tallin lattialla seisomisen jälkeen naapurin auton käyntiin. Ok tämä akuista tämä otsikon alla
-
Moi, ja kiitos vinkeistä. Matin sovellukseen ei työkalut riitä, mutta linkeistä sai hyviä vinkkejä ja pärjää ilman jyrsintä.
Ostin juuri biltemasta 20 Ah harrikka-akun jossa on starttivirraksi ilmoitettu 350 A. Hyvin tuntuu lm sillä pyörivän.
MN
-
Kiitoksia vinkistä Italo ! Hain eilen samanlaisen Biltema Heavy Dutyn (jota tosiaan Harrikka-akuksikin mainostavat). Vaikka sahaamiseksi ja kaasuttimien kolisteluksi menikin, hyvin jaksoi vääntää.
Sitten tänään Cali II:n 35. ajokauden avaus. 130 km vaimon kanssa itäisen Uusimaan pikku teitä ja Porvoosta Hkiin motaria vaijeri vähän tiukemmalla. Quotan jäljiltä aluksi traktorimainen ajotuntuma, mutta hauska lutkuttajahan se on (minusta).
-
Minkä kokoinen tuo on fyysisesti? Verrattuna vaikka siihen 30Ah:n jättiläiseen.
-
175 x 87 x 155 (pxlxk) ; 6,4 kg Biltema nro 80-231. Edellinen laaatikon täyttävä 180 x 125 x 170 ja painaa paljon
-
Tulipa avattua kausi 2020 pienellä Äitienpäivän pyrähdyksellä. Kuva on Oulujärven rannalta.
-
Onnea uuden pyörän omistajalle !
Mr
-
Onnittelut Joukolle uuden pyörän johdosta!
Vetikö suun marengille?
-
Hyvän näköinen myös desert-värissä!
-
Onnittelut Joukolle uuden pyörän johdosta!
Vetikö suun marengille?
Onnea uuden pyörän omistajalle !
Mr
Kitos paljon. Kyllä veti hymyn marengille!
Noin pienten kilometrien kokemuksella ainakin tuntuisi, että valinta osui nappiin...
Tätä mallia on tulossa ainakin kaksi myytyä ilmeisesti Bike&Boatille. Tämän ostin Pietarsaaresta uusimmalta Guzzikauppiaalta Re Motorsilta. Omistajalla itsellään löytyy Ducatia ja MV Agustaa. Siellä on koeajopyöränä ja lisäksi yksi ajamaton Premium. Käytettyä Guzzia myös tarjolla. Ja ilmeisesti huoltokin tulee jossain vaiheessa.
Jouko
-
Juu onnea vaan!
Minullakin on tälläinen -nyt kolmatta viikkoa perän takuukutsu korjauksessa... Hyvä pyörä.
-KG-
-
Mikäs siinä takuukorjauksessa viivyttää?
Breva 1100 oli aikanaan takaisinkutsun piirissä ja vein pyörän sovittuna ajankohtana lempääläläiseen merkkihuoltoon. Kyselin huoltajalta josko saisin häneltä lainaan jonkin monista kulkuneuvoistaan että odotellessa kävisin kahvilla tai lounaalla kirkonkylän keskustassa odotellessa.
Vastaus tuli että ei käy. Pyörä on viiden minuutin päästä valmiina. Niinpä olikin. Sitten mentiin huoltomiehen rouvan laittamaan kahvipöytään möhnävehnäsille.
Homma oli vain perävaihteen vaihto uuteen perävaihteeseen.
Kun hankin uutena 750 NTX:n 80-luvun lopulla ja siinä koitti sisäänajon jälkeinen huolto. Vein pyörän tamperelaiseen merkkihuoltoon joka oli Moto Italian ilmoittama liike. Kerkesin soittelemaan monta kertaa että joko. Kolme viikkoa oli pyörä siellä "odottamassa osia". Soitin tietenkin Moto Italiaan valittaakseni. Sieltä vastattiin että osat ovat olleet Tampereella jo ennen kuin vein pyöräni huoltoon. Osat olivatkin asennetut jonkun muun Guzziin. Ei vain ollut tieto kulkenut. Kyllä harmitti keskellä kesäkuuta. Sain sentään Juhannukseksi käyttöön. Päräytin saman tein Ruijaan katsomaan isoa vettä.
-
Onnea, hieno valinta, jäikö Vintage talliin ? 8)
-
Mikäs siinä takuukorjauksessa viivyttää? Odotellaan osia ja työn vaatimia erikoistyökaluja joiden hyvä menekki ilmeisesti yllättänyt valmistajan.
Homma oli vain perävaihteen vaihto uuteen perävaihteeseen. Näin minäkin toivoisin mutta kun pitää vanhaa korjata. Olen jo lähinnä huVittunut Valmistaja/maahantuoja/myyjäliike toimintaan... Pelaa silloin moitteetta jollei ole ongelmia.
-KG-
-
Niin se aika kuluu.
Pyörä jäi talliin talviunille. Sen verran sitä vielä häiritsen, että käyn huollon tekemässä. Etujouset pitää irroittaa ja vaihtaa öljyt ja uudet tiivisteet pölysuojineen. Takarengas pitää tilata. Katsotaan, mitä "tutkinta" muuta paljastaa. Pidetään vanhus liikkeellä vielä pari kautta, kun niin hyvin liikuttaa miestä ympäriinsä. Vasta 135 000 ajettu. ;)
Kun ei pahemmin ulkomailla tullut käytyä (tai no tupakan ajaksi Saamen sillan yli Tenojoen toisella puolella), kotimaassa tuli nähtyä joka ilmansuuntaa. Eteläisimmillään Hangossa, pohjoisimmillaan Utsjoella, itäisimmillään Ilomantsissa ja läntisimmillään Paraisilla. Puhumattakaan tietysti Keski-Suomesta ja Savosta, joita tuli ajettua ristin rastiin. Tuli vähän Forrest Gump -fiilis. Aina kun tuli raja vastaan, piti kääntyä takaisin.
Suomi on hieno maa. Vaikka luulin tuntevani jo monta koloa, yhä hämmästyin, mitä kaikkea hienoa täällä onkaan. Riittäisi tutkittavaa ihan minun ajakseni.
-
Suomi on hieno maa. Vaikka luulin tuntevani jo monta koloa, yhä hämmästyin, mitä kaikkea hienoa täällä onkaan. Riittäisi tutkittavaa ihan minun ajakseni.
Tähän teemaan liittyen hienosti tehty (tavoittaa ajofiilikset) video seikkailypyöräilystä Suomen halki syrjäteitä koluten:
https://www.youtube.com/watch?v=yEitY0L13A8
Näin hyvin Suomalaisten tekemää MP ohjelmaa katsoisi TV:stäkin mielummin, kuin kulunutta moto-kokkaus formaattia.
ps. löysin sen Motouutiset artikkelin kautta -> https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/9987
pps. jos tuo video "nappaa", niin myös heidän Intiasta Suomeen matkakertomus on mukavaa katsottavaa -> https://www.youtube.com/watch?v=UPVgM9Ampco
-
Suomi on hieno maa. Vaikka luulin tuntevani jo monta koloa, yhä hämmästyin, mitä kaikkea hienoa täällä onkaan. Riittäisi tutkittavaa ihan minun ajakseni.
Tähän teemaan liittyen hienosti tehty (tavoittaa ajofiilikset) video seikkailypyöräilystä Suomen halki syrjäteitä koluten:
https://www.youtube.com/watch?v=yEitY0L13A8
Näin hyvin Suomalaisten tekemää MP ohjelmaa katsoisi TV:stäkin mielummin, kuin kulunutta moto-kokkaus formaattia.
ps. löysin sen Motouutiset artikkelin kautta -> https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/9987
pps. jos tuo video "nappaa", niin myös heidän Intiasta Suomeen matkakertomus on mukavaa katsottavaa -> https://www.youtube.com/watch?v=UPVgM9Ampco
Hieno video. Aika lailla samoissa solmukohdissa tuo Dani kuin minäkin olin, mutta minä köröttelin päällystettyjä teitä.
Siitä Intian retkestä olen kuullut paljon yhdeltä osallistujalta, ja luin silloin tuoreeltaan City-lehden kolumnit siitä.
-
Vähiin jäivät tämänkin kauden ajelut. Guzzilla kauden avaus osui Guzziralliin lähtöön. Oli helppoa kun tankki ja akku olivat täynnä edellisen kesän jäljiltä.
Liikennekäyttöönotto ja hipaisu starttinapista riittivät. Matkamittarikin lähti neljännelle kierrokselle.
Muuten tuli ajeltua radalla Buellilla, suunnilleen puolet kauden kilometreistä oli rata-ajelua. Vanha vauhtikin löytyi ja intoa lisäsi vielä kun sain käyttöön renkaanlämmittimet ja sliksit.