Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Guzzr - Tammikuu 17, 2020, 12:43:57 ip
-
Ajattelin, montako näitä isoja Moto Guzzeja 1400 cm3 mahtaa liikkua kotimaisilla omistajilla maassamme?
Montako eri malleja? 4?
Tietääkö kukaan ???
-
Malleja on useita. Osa jo poistunut valikoimista. Äkisti tulee mieleen nämä.
Custom, Touring, josta taitaa olla vielä eri versioita, Audace, Eldorado ja MGX-21.
Joistakin malleista on vielä varustelu- ja vuosimalliversioita. Siis lähinnä kosmeettisia muutoksia.
Perustekniikka on sama kaikissa mutta on päästöluokkaeroavaisuuksia. Isoimmat erot ovat maalauksessa, muotoilussa ja varustelussa sekä rengaskoot vaihtelevat.
-
On tää varmasti huippusaavutus:
MGX-21 myytävänä nettimot .fi ja hinta on pudonnut
2-3 ajovuoden jälkeen 13 000 euroa. se on 30 % ja yli.
Per km melkein 1 euro. Ei niin hyvä kauppa ent omist silmissä .luulisin.
Tai nyt halpaan hintaan...
-
Riisutuimman 14 mallin jälkeen kaikkein kiinnostavin noista. Ei kaikkien ego kestä tuollaisen selässä istumista. Minun makuun juuri riittävän röyhkeä, varsinkin se hiilikuitu versio. Jos lotossa osuu numerot linjaan, niin varmasti yksi ostettavista laitteista minun talliin.
-
Elkää ny suuttuko, koska "makuja" on monenlaisia, mutta mua "häiritsee" noissa uusissa isoissa (1400) malleissa tuo rungon keskikohta: on kuis ois sahattu keskeltä kahtia. Miksköhän moiseen lopputulokseen suunnittelija(t) on/ovat päätyneet?
mosa
-
Etupään ja takapään muotoilija ollut eri porukoissa ja tavanneet vasta linjalla? ;D
-
Etupään ja takapään muotoilija ollut eri porukoissa ja tavanneet vasta linjalla? ;D
Eikös muotoilija ole kuuluisa Miguel Angel Galluzzi?
-
Tuo saumakohta häiritsi minua suuresti kun näin kuvia pyörästä. Asiaa hieman helpotti se että omin silmin nähty pyörä MP-näyttelyssä MotoItalian standilla lievensi vaikutelmaa.
Nyt, useita vuosia pyörällä ajettuani, kyseinen "sauma" ei enää ole negatiivinen piirre vaan vain sunnittelija Galluzzin pikku jekku muotoilussa. Lisäksi se lisää sosiaalisuutta sillä kun käy kokoontumisissa tai vain tankkaamassa niin aina joku asiasta mainitsee että hieno pyörä mutta kummallinen katkos pyörän linjoissa. Siitä sitten keskustelu jatkuu muissa aiheissa. Joidenkin mielestä niin ruma että ei kelpaisi millään rahalla, toiset taas tykkäävät tietystä massiivisuudesta ja epäilevät pyörän painavan saman verran kuin H-D:n isot matkamallit. Mallista riippuen on kuitenkin 50 - 100kg kevyempi. Painoero tuntuu myös ajossa ja varsinkin kiihtyvyydessä.
Saapa nähdä kuinka pitkään Cali14 meikäläistä jaksaa viihdyttää matkapyöränä? Ennätystä pitää nimissään yllättäen "harmaa" 1100 Breva. Toinen pitkään ollut pyörä oli 850GT. Toki minulla on ollut pitkään omistuksessani pyöriä vuosituhannelta toiselle. Siis useita vuosikymmeniä mutta lähinnä kuriositeetin vuoksi. Saapa ainakin Kerholla puheenaiheita. Monet pyörät ovat tulleet talouteen ja kohta lähteneet. Aina ei laite tyydytä.
-
Iso Guzzi on hieno pyörä, lähes kuusi vuotta tuli ajeltua tuolla helmenvalkoisella kaunottarella ( kauneus on katsojan silmissä ) Ainoa häiritsevä oli tuo lampun muoto johon pikkuhiljaa tottui. Pyörä vaihtui jokin aika sitten uuteen v85 tt Adventure malliin, 100 kg kevyempään ja sitä nyt sitten odotellaan saapuvaksi kesän rientoihin ;D
-
Lamppu oli heti ekasta näkemisestä omasta mielestä hieno. Siinä yhdistyy hienosti led-päiväajovalot ja vanhempi halogeenitekniikka. Toki olen kuullut vastaavia lauseita lampusta kuin tuosta mainitusta pystylinjasta. Susiruma sanoi joku nuorimies ohi kulkiessaan tarkoittaen ajovaloa.
Myös takavaloista on ollut vastaavaa mielipidettä. Tarkoitan perusmallien kahta pystyä lediriviä takalokasuojassa. Niissä on yhdistetty sekä takavalo, vilkut että jarruvalo. MGX-21-mallissa on erilaiset takavalot. Eldoradossa perinteisen näköinen pyöreä takavalo. Sen toimintatapaa en tiedä.
Iso pleksikään ei ole kaikille mieliksi. Minulla se on mukavuussyistä. Kokeilin parin viikon ajan ajaa ilman pleksiä kun oli helteistä. Ei ollut kivaa. Ajoviima repi kamppeita ja kypärä muuttui meluisaksi. Ilmanvastus ehkä pieneni mutta asiallisesta matkanteosta tuli raskasta ohjaustangossa roikkumista. Pleksi on pikakiinnitteinen toisin kuin sivulaukut. Ne ovat pulteilla telineessään. Takalaukku sen sijaan on irrotettava. Tarvike merkkiä Shad. Alumiinia ja muovia. Sisältää myös led-lisäjarruvalon.
Kerhokaverit, joilla on H-D:t, naureskelevat Guzzin muovi- ja alumiiniosille. Heidän mukaansa oikea moottoripyörä tehdään kokonaan raudasta. Nahkakin on sallittu materiaali.
Viime suven ainoa kaatuminen aiheutti toisen sivulaukun korjaamisen. Samalla parantelin kiinnitystä myös vasemmallekin puolelle. http://www.motomatti.fi/2019/12/california-1400-gts-sivulaukun.html
-
Ihme sinällään, että Guzzi kaartoi perinteistä tässä kohtaa ja antoi muotoilijan toteuttaa itseään ajovalon kohdalla. Hyvä, että tulee lähemmäs nykyaikaa. Hyvinhän se tuohon keulalle mahtuu, kun koko pyörä on samalla kynällä piirretty. Täysklassisessa pyörässä umpio olisi pois omasta maailmastaan.
-
Nykyään on sellaisia valaisinjuttuja että perinteinen valaisimen muotoilu on heitetty romukoppaan. Valaisimet voi olla ripoteltu rakenteeseen niin että niitä ei edes näe ennen valojen kytkemistä. Myös koko on pienentynyt. Valonlähde ei enää vaikuta muotoiluun.
Omalla kohdalla joskus kun oli pyöreälamppuinen 70-luvun pyörä niin siihen piti väkisin ympätä 80-luvulla kanttimallinen ajovalo. Niin näytään tehtävän nykyäänkin: kiinasta pojaat tilaa valaisimia vanhoihin pyöriin kun pitää olla tietenkin valotehoa mutta myös muotoasiat. Valo saa valaista mutta valonlähde sammuksissa onkin vain katteen osa josta siitä ei erota omaksi komponentikseen.
Aikanaan kahdeksankymmentäluvulla oli poliiseilla aikaa väijyä referenssilukuja suurennuslasin kanssa ja sakottaa liian tehokkaasta valaistuksesta. Valot pyydettiin laittamaan päälle ja silmämääräisesti konsta katsoi onko liian kirkas valo. Myös takalokasuojan pituutta mitattiin kuten myös pakoputken pituutta. Edellämainittu piti riittää taka-akselin alapuolelle ja jälkimmäisen taka-akselin takapuolelle. Jos ei ollut niin kilpi lähti konstan matkaan, sakot kirjoitettiin ja kun sen oli maksanut niin saattoi käydä katsastusasemalla esittelemässä kuraläpän ja pakoputken jatkeet. Yleinen äänenvaimentimen jatke oli Kuplavolkkarin huilu. Käyntiääni sen mukainen vihellys. Grillikioskin kulmalla sitä sitten naureskeltiin.
Tämä oli se yleisin vaimennin ja siihen se volkkarin huilu sopi tiukasti: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/pakoputket-ja-aanenvaimentimet/yleisvaimentimet/megaphone-bell-end-aanenvaimennin-ei-e-hyvaksyntaa/
Onneksi kaikki perinteet eivät vielä ole kadonneet. Jonkin verran ratsaavat nuorison pyöriä joissa on poistettu vaimentimista turhat tukkeet.
-
Ihme sinällään, että Guzzi kaartoi perinteistä tässä kohtaa ja antoi muotoilijan toteuttaa itseään ajovalon kohdalla. Hyvä, että tulee lähemmäs nykyaikaa. Hyvinhän se tuohon keulalle mahtuu, kun koko pyörä on samalla kynällä piirretty. Täysklassisessa pyörässä umpio olisi pois omasta maailmastaan.
Olen joskus ennenkin "kärsinyt" siitä että hyvä käyttöpyörä ei miellytä omaa silmää mutta kun istuu pyörän päällä niin ulkonäköseikka on toisarvoinen.
Tuttavissa on sellaisia motoristeja jotka muokkaavat itsensä pyöränsä näköiseksi. Sävysävyyn ja raidat puvussa oikealla kohdalla. Vakiotyyppinen "oletusparta" pitää tietenkin olla ja jos donna on kyydissä niin siinäkin näkyy tyyli ennen tarkoitusta.
-
Jos joku hankkii pyöränsä sen mukaan, mitä muut ovat mieltä esim ulkonäöstä, olkoon heidän oma ongelmansa. Itse pukeudun ja harrastan juuri kuten huvittaa. Tämä koskee myös heijastinliiviä. Jos se joskus tulee pakolliseksi pyöräilyvarusteeksi, lupaan rikkoa pykälää. Pyöräilyn kuuluisi olla vapaaseen tahtoon pohjautuva harrastus, jota jokainen saa harrastaa tavallaan. Ei muiden ohjaamana.
-
Muistan oikein hyvin ajan kun eräs isohko kansallinen matkamoottoripyöräkerho esitti tosissaan että kaikille moottoripyöräilijöille tulisi pakolliseksi tietyn suojaustason asu vahvoilla heijastimilla ja kirkkailla väripinnoilla.
Asia ei mennyt läpi silloin mutta aihetta sivutaan jatkuvasti ja pakottamistakaan ei ole pois suljettu. Mutta nyt pelikenttänä on koko EU eikä asiat siellä etene aina kovin ripeään. Asiassa vedotaan kuolemantapauksien esiintymiseen tietyissä motoristiryhmissä.
-
Itse en kyllä rumalla pyörällä suostuisi ajamaan. Kyllä moottoripyöräilyssäkin tyyli on tärkeintä. :)
-
Nii'in, omasta mielestä hieno peli. Niin sen pitää ollakin.
-
Itse en kyllä rumalla pyörällä suostuisi ajamaan. Kyllä moottoripyöräilyssäkin tyyli on tärkeintä. :)
En miekää, mutta moni ajaa rumalla pyörällä ja jotkut jopa susirumilla pyörillä... ;D
-
Omassa rajoittuneessa maailmakuvassani moottoripyörässä on pyöreät pyörät, pyöreät mittarit (mittari) ja pyöreä ajovalo.
Tuolta pohjalta silmän tottuminen 1400 laitteen lytyynpolkaistun hilloämpärin muotoiseen ajovaloon otti aikansa. Ja taitaa ottaa vieläkin ... Mutta hyvä muutoin. Siis käytölleen.
Audacessahan on täyspyöreä ajovalo.
Sama ahdasmielisyys vaivaa minun silmääni myös takapään (moottoripyörien) suhteen. >:(
Nämä bomberperät ei nappaa, mutta ihmeen sitkeästi se tyyli on pesiytynyt 80-luvulta lähtien varsinkin sportimpaan kalustoon. 80- ja 90-luvulla sieltä taivaisiin kurkottavasta, ja pyörän linjoihin nähden mahdollisimman kauas vedätetystä takaskuupista putosi alas lokasuojan virkaa toimittava suoralinjainen muovikaukalo. Nyt vastaava on korvattu kevytvalurisukolla johon on kiinnitetään rekisterikilpi. Mutta nämä on näitä. Makuasioita ...
Guzzille annan kiitosta tehtaan viimeisten sporttien, V11 sarjan perän muotoilusta. Siinä kopassa on klassista muotoilua. Pyöreyttä joka seuraa ainakin osittain takapyörän linjaa, eikä ampaise toiseen suuntaan, eli taivaisiin. Schäfer-style. ;D
-
Aikanaan kun tuli ankanpyrstöineen tonninen LeMans niin hyvin huvittuneina kavereiden kanssa, meillä kaikilla oli silloin japaninpyörät jotka olivat kaikki kokolailla samannäköisiä, että kyllä on ruma moottoripyörä eikä varmaan mihinkään kulje. Siis naurettava tekele. Niin ne ajat ja ajatukset muuttuvat.
Centauron hankkiessani eräät silloiset kerhokaverit eivät ottaneet ajelulle mukaan kun on niin ruma pyörä. En siitä loukkaantunut vaan ajelin sitten eräiden muiden kanssa sekä itsekseni. Lisäksi paljon enemmän kuin muut pitkin Eurooppaa ja Pohjoismaita. Muutamassa vuodessa asia tasaantui ja Centauro on edelleen ajokunnossa.
Itse asiassa minut otettiin oikein pyytämälläkin reissuun mukaan ja kulujanikin maksettiin puolestani sillä olivat huomanneet mekaanikon kykyni.
-
Moni ajaa tietenkin helvetin rumilla pyörillä vaikkeivat itse ymmärrä asiaa. Paha mennä sanomaan asiasta päin naamaa kenellekään. Jos taasen omassa pyörässä on joku asia, jota pitää rumana, niin miksi suotta kärsiä? Ainahan voi muutella pyörää mileleisekseen.
-
Moni ajaa tietenkin helvetin rumilla pyörillä vaikkeivat itse ymmärrä asiaa. Paha mennä sanomaan asiasta päin naamaa kenellekään. Jos taasen omassa pyörässä on joku asia, jota pitää rumana, niin miksi suotta kärsiä? Ainahan voi muutella pyörää mileleisekseen.
Näin olen myös toiminut. Olen löytänyt sisäisen muotoilijani.
-
Läheskään aina ei Guzzin muotoilu mene putkeen. Esim. tämän Calin takaosa on pantu uusiksi. ;D
-
Siinä on varmaan ollut liian pehmeä satula Harrikkamiehelle.
-
Ajattelin, montako näitä isoja Moto Guzzeja 1400 cm3 mahtaa liikkua kotimaisilla omistajilla maassamme?
Kukaan ei vissiin oo vielä kokonaismäärästä Suomessa maininnu, mutta kyllä näitä vissiin rekisterissä aika paljon on. Gruppon miitissä Lahdessa pelkästään tais olla helposti kymmenkunta.
-
Jäsenrekisterissä on 31 kpl eli aika monta. Kaikki Guzzistit eivät ole Gruppon jäseniä, joten enemmänkin laitteita Suomessa saattaapi olla.
Terv. jäsensihteeri
-
Terv. Maan keskiosassa ja länsiosassa (Tampereen yläpuolella ) on aika vähän näitä uusia isoja Guzzejä. En oo nähnyt monta - muutama maan eteläosasta ja sisämaasta
on ollut liikenteessä (ainakin kun olen liikkunut tiellä ja baari-huoltoasemilla.
Syy maybee: Kun ei ole Moto Guzzin myyntipisteitä ja huoltopaikkoja maan pohjoisosissa. Tänne mahtuis kyllä kun on toimivia mp-kauppiaita ja huoltoverstaita. Vaatii tietysti koulutusta
ja tietoa ja maahantuojan kiinnostusta ja uskoa. Toivotaan.
Saa nähdä messulla jos on uutuuksia ISO Guzzin alueella ens viikonloppu Pasilahallissa. Ja kunnon MESSUtarjouksiakin.
-
Jep, MP-näyttelyyn olisi tarkoitus lähteä Kerhon kyydillä lauantaiaamulla. Tarjousliput on ostettuna ja matka edestakaisin maksettuna. Tulee halvemmaksi kuin julkisilla. Lisäksi on tarjoilua mennen - tullen.
Matalalla profiililla. Tilipäiväkin on vasta maanantaina helmikuun puolella. Moottoripyöriä en tule katselemaan kun ei kiinnosta enää. Mutta kavereita tapaamaan kyllä. Eri kerhojen ja muiden yhdistysten standeilla vierailen kuulumisia kysellen. Ensi kesän rientoja pitää ryhtyä suunnittelemaan.
Pekka P. siellä Kokkolan seudulla on Guzzeja kaupitellut. Menestyksestään en niin tiedä. Viime kevättalvella olin viimeksi nokakkain jutulla Oulussa. Ei taidettu paljoakaan pyöristä puhua.
-
Täällä Itä-Suomessa olen nähnyt varmuudella yhden ison Guzzin.
Sitä ohjasti Motomatti ;D
-
Kyllä noita muutama tässä Jyvässeudullakin kesällä liikkuu. Varma havainto myös Flying Fortressista, mutta se mahtoi olla muuttolintu.
-
Epävarman tietoni mukaan yksi MGX-21 FF olisi kirjoilla Suomessakin. Vaan en ole tien päällä nähnyt. Kiva olisi omistajaa jututtaa.
Pyörä joka ei herätä intohimoja suuntaan eikä toiseen voi olla ihan hyvä käyttöpyörä. Omasta kokemuksesta tiedän. Mutta pyörät jotka herättävät tunteita, niitä minulla on kaksi. Centauro 1000 ja Cali 1400 GTS.
Toki trike California 1000 Adamant joitain tunteita pintaan tuo ja tein sen siksi että oikean jalkani liikkuvuus omilla komennoilla oli vajavainen murtuneen lannerangan vuoksi. Tällä hetkellä ei kumpikaan vaivaa kuin kiputiloina ja on varalla "invamoottoripyörä" jos vaiva palaa kuten ennustettu on.
-
Eipä näitä oo Treen seudullakaan paljoa näkynyt, reissun päällä voi joskus joku tulla vastaan. Koski-Baarissa joskus on jokunen ollut. Flying Fortress on aika hienon näköinen omaan silmään. Vähän semmonen että haistattaa kaikille.
-
Kyllä FF:iä on Suomen kilvissä parikin. Kelpaisi minulle. Sopivan röyhkeän näköinen.
-
Nyt on MOTO GUZZin ostomahdollisuuksia Pohjanmaalla.
REmotors myy Guzzeja ja on mukana MP20 messulla.
Verkkokauppakin on avattu.
Lisäksi heillä on muita kakspyöräisiä : Aprilia, Kawasaki, KTM, Niu, Rieju ja Vespa.
www.remotors.fi
:) :)
-
Tähän asiaan palatakseni, MP-messuilla oli yksi käytetty FF, ja sitä koristi myyty-kyltti.
-
Joo, näin sen MG Fly F.
Muutama vuosi sit. :
Koeajorapor. : Guzzilla ajaa mielikseen vaikka koko tankillisen yhtä kyytiä. - 20,5 lit.
Ensimmäinen ohjaustehostin tuotantomp. ja myös vakionopeussäädin.
Vääntö yli 120 Nm/3000 r/min ja paino yli 350 kg, bensa mukana.