Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: alekk - Huhtikuu 29, 2019, 11:56:19 ap

Otsikko: Guzzin isolohko
Kirjoitti: alekk - Huhtikuu 29, 2019, 11:56:19 ap
Täältä on niin mukava kysellä asioita kun saa hyviä vastauksia joten keskustellaan välillä isolohkosta..
Aina vaan enemmän alkaa kiinnostamaan rakentaa oma isolohkoinen caferacer, siihen valittava aihio tulisi ilmeisemmin olemaan ruisku california, kertokaas että mitä mallia välttää vai ovatko kaikki yhtähyviä?
Toinen asia mikä askarruttaa on se että mistä ovat maailmalla saaneet 18” pinnavanteen taakse, onko jossain vanhassa guzzissa tuollainen? Käsittääkseni calin takavanne on 17?
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 29, 2019, 12:18:58 ip
Kyllä kolmos Caleissa on vielä 18" vanne. Eli vielä 90-luvun peleissä, ennen kuin siirryttiin viimeiseen iteraatioon 2000-luvun taitteessa. Sitäkin on saanut ruiskulla, sillä vanhemmalla. Senkään toimivuudessa ei ole moittimista.
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: alekk - Huhtikuu 29, 2019, 12:38:42 ip
Ahaa, tuota en tiennyt. Noita vaan tahtoo olla aika vähän tarjolla ja sitten niillä on jo mentykkin aikalailla.. Jotenkin miellyttäö enemmän semmoisen pienen ajomäärän omaava pyörä. Tietysti tuohan tarkoittaa sitä että sitten noita 18” takavanteita pitäisi jostain maailmalta löytyä myynnistäkin..
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: Henko - Huhtikuu 29, 2019, 15:31:41 ip
Jotenkin miellyttäö enemmän semmoisen pienen ajomäärän omaava pyörä.
Eli alle 200tkm? Kyllä niitä löytyy.
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: alekk - Huhtikuu 29, 2019, 16:56:40 ip
Heh, mielummin alle 100tkm..
no mites nuo jackal, stone mallit?? Niissä sitten on ilmeisesti jo 17” takavanne?
Mistä vuosimallista tuo ruisku on otettu käyttöön? Oliko jossain mallissa hydraulinen venttiilin nosto.?
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 29, 2019, 19:36:58 ip
On jo 17". Tuo uudempi ruisku on tainnut tulla 97/98 Ev Caliin. Samalla kun tuli runko- ja alustapäivitys. Ihan varmaksi en osaa sanoa, oliko jo aiemmassa mallissa sama ruisku. Saattoi sen alkupään version ja tuon viimeisen välillä olla välimalli.
Muutoinhan Guzzin Californiaa on saanut ruiskulla vuodesta -88 lähtien.
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2019, 19:57:51 ip
Moottorinohjauksista on Magneti Marellit mallista 15M alkaen ohjelmoitavissa niinsanotusti kotioloissa. Varsin yksinkertaista siinä mallissa ja vielä parissa seuraavassakin versiossa. Tuli mukaan Jackal-malleissa ja silloisessa EV:ssä. Hydraulisia nostimia oli vain hetken aikaa. Päivitysten jälkeen nekin toimivat moitteitta.

Takahaarukka muuttui Jackalin ja Stonen välissä. Perävaihde ja kardaaniakseli ovat niissä erilaiset. Stonen ja sen jälkeisten mallien haarukka mahdollistaa leveämmän takakumin.

Guzzin työntötankokoneet ovat kohtuullisen edullisia remontoida. Varsinkin jos itse viitsii. Osia saa kyllä. Myös piristämiseen.

Californioiden rungot ja keulat ohjauskulmiltaan eivät ihan suoraan sovellu kevyesti ajettavien sporttien joukkoon. Ulkonäön saa kyllä kohdalleen kahvilakulkimeen kun käyttää sporttimallien ulkoisia osia tai tarvikeosia.
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: alekk - Huhtikuu 29, 2019, 20:33:41 ip

Californioiden rungot ja keulat ohjauskulmiltaan eivät ihan suoraan sovellu kevyesti ajettavien sporttien joukkoon. Ulkonäön saa kyllä kohdalleen kahvilakulkimeen kun käyttää sporttimallien ulkoisia osia tai tarvikeosia.

 Eli siis eikö kaikki ”tonti” rungot ole samanlaisia?
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 29, 2019, 21:21:41 ip

Californioiden rungot ja keulat ohjauskulmiltaan eivät ihan suoraan sovellu kevyesti ajettavien sporttien joukkoon. Ulkonäön saa kyllä kohdalleen kahvilakulkimeen kun käyttää sporttimallien ulkoisia osia tai tarvikeosia.

Eli siis eikö kaikki ”tonti” rungot ole samanlaisia?

Mitoituseroja on niin paljon ettei kannata luetella. Korjaamokirjoista ja muista teknisistä selvityksistä löytyy kunkin malliversion rakennemuodot ja paljon muutakin.
Keuloja on myös valikoima erilaisia joita on isoon Tonti-runkoon asennettu. Keulojen kiinnitysosia eli ylä- ja alkolmioita on monilla mitoituksilla. Akselivälejä on erilaisia. On siis mahdollista koota eri mallien osista varsin laajasti eri tyyppisiä rakenteita.

Tässä on linkki jossa on alkuperäiseksi väitetyn rungon piirustukset.
https://caferacergarage.eu/2018/08/10/the-story-of-moto-guzzi-le-mans/

On toki mahdollista tehdä muullakin mitoituksella kevyesti ja vakaasti ajettava runko. Siihen kun vaikuttaa keulan malli sekä mitoitus ja takahaarukan mitoitus. Myös painopisteen sijainnilla on vaikutuksensa.

Se että jos tekee vain vauhdikkaan näköisen pyörän ei paljoa tarvita. Aika harva kykenee katsomalla sanomaan onko jokin hyvä ajaa vai ei.
Mänttäläisellä JLMeccanicalla on paljon tietoa millainen hyvä runko on.
Olen sieltä tarvittaessa hakenut tietoa.
http://jlmeccanica.blogspot.com/
Otsikko: Vs: Guzzin isolohko
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 29, 2019, 22:01:53 ip

Californioiden rungot ja keulat ohjauskulmiltaan eivät ihan suoraan sovellu kevyesti ajettavien sporttien joukkoon. Ulkonäön saa kyllä kohdalleen kahvilakulkimeen kun käyttää sporttimallien ulkoisia osia tai tarvikeosia.

 Eli siis eikö kaikki ”tonti” rungot ole samanlaisia?

Pelkästään Calissa on eroa rungon takapään korkeudessa ja keskirungon jäykkyydessä. Lisäksi runkoon ripustetut keulat, iskarit, takahaarukka jne poikkeavat eri sukupolvien välillä.
Silmään näyttävät samalta.