Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Olavi - Maaliskuu 19, 2019, 21:11:37 ip

Otsikko: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 19, 2019, 21:11:37 ip
Omassa mp-harrastamisessa on alkanut kiinnostaa lähestymistapana "vähempi, mutta parempi". Tällä tarkoitan moottoripyörien määrää ja laatua. Osana tätä prosessia tuli myytyä 2 moottoripyörää pois tallista viime viikkoina ;D. Hieman syvällisempää ja samalla selkokielistä "oppimateriaalia" on tullut googlaitua pirstaleisessa nettiavaruudessa. Yhtä opinnäytetyötä olen parina iltana joutessani lueskellut, tässä linkki koko teokseen:

https://www.dropbox.com/s/8umnfh30all18yu/Moottoripyoran%20suorituskyvyn%20parantaminen%20%281%29%281%29%281%29.pdf?dl=0

Siitä löytyy paljon itseäni pohdituttavia alakohtia, joista osan ymmärtääkin. Tästä kiitos selkeän ja havainnollisen esitystavan sekä hyvän suomen kielen. Mm. Iskunvaimennus on kuvattu tavalla, että alkaa vähän päästä kiinni mistä siinä on kyse. Lisäksi tässä pyörä nähdään kokonaisuutena, jossa pitää miettiä sen vahvuuksia ja heikkouksia idealla "millä osa-alueella kannattaa operoida, mistä parannuksesta on eniten apua".
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 19, 2019, 22:26:59 ip
Alkuun joka alueella on parannettavaa ja potentiaalia. Alkuun esim hevosvoima voi maksaa 50€/1hp ja kevennys 0-20€/1kg. Jossain kohtaa sitten tulee piste, milloin kappalehinta alkaa nousta jyrkästi. Siinä risteyksessä odotellessa kannattaa pohtia uudelleen nuo mainitsemasi vahvuudet ja heikkoudet. Tärkeintä lienee ensi alkuun muodostaa selvä kuva tavoitteesta. Ja pyrkiä siihen. Se ohjannee parhaiten ja opastaa matkalla. Jokainen tahollaan miettii sitten, onko tavoite yhä sama kuin alussa ja/tai kannattaako sitä enää tavoitella vai vaihtaa kokonaan.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Aapo - Maaliskuu 20, 2019, 09:00:20 ap
 No joo. Esim. mukavasti sekoitettu DOHC / SOHC ja neliventtiili- / kaksiventtiilisylinterikannet.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 20, 2019, 12:34:40 ip
AMK:ssa ei varmaan olla tehty ihan väitöskirjatasoista dokumenttia. Toki tämä voi kertoa jotain opetuksen tasosta oppilaistöiden suhteen suomessa ja AMKssa. Eikun "Gruppon raati" hommiin vaan ;D. Toivottavasti on kuitenkin enemmän oikein kuin väärin. Kyseessä lienee noin parikymppinen kaveri, jolla into palaa pyöriin. Tässä on kuitenkin mielenkiintoinen ja kokonaisuutta hyvin puntaroivat lähestymistapa. Tällaisia vastaavia suomenkielisiä kirjallisia tuotoksia ei liikaa ole tarjolla. Jos löytyy parempaa, saa kertoa ;).
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Aapo - Maaliskuu 20, 2019, 21:42:27 ip
Lienee tosiaan kyseessä nuori kaveri, jolla ei ole paljon kokemusta eikä edes luettua tietoa. On tosiaan syytä kunnioittaa rohkeutta ja yritystä. Ei ollut tarkoitus mollata, kokemattomuus vain paistaa läpi.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 21, 2019, 20:21:51 ip
Alkuun joka alueella on parannettavaa ja potentiaalia. Alkuun esim hevosvoima voi maksaa 50€/1hp ja kevennys 0-20€/1kg. Jossain kohtaa sitten tulee piste, milloin kappalehinta alkaa nousta jyrkästi. Siinä risteyksessä odotellessa kannattaa pohtia uudelleen nuo mainitsemasi vahvuudet ja heikkoudet. Tärkeintä lienee ensi alkuun muodostaa selvä kuva tavoitteesta. Ja pyrkiä siihen. Se ohjannee parhaiten ja opastaa matkalla. Jokainen tahollaan miettii sitten, onko tavoite yhä sama kuin alussa ja/tai kannattaako sitä enää tavoitella vai vaihtaa kokonaan.

Tätä omaa Guzzikalustoa silmäilessä voisi California olla ensimmäisen arvioinnin kohteena. Mitä parannuksia siinä voisi tehdä.
Selkein puute koskee jarruja, vaikka on teräspunosletkut vaihdettu ja muuten jarrut huollettu ja kaikki pitäisi olla kunnossa, niin eihän se pysähdy ihan siten kuin soisi sen tapahtuvan. Tällä vielä ajellaan kahden ja tavarat päälle. Pikku Bravakin pysähtyi kaksi päällä paremmin yhdellä levyjarrulla edessä? Toisaalta tuon kanssa on oppinut ennakoimaan ja tarvittaessa "kaikki liinat kiinni" niin jotain tapahtuu. Ei ole lukkojarrutuksesta pelkoa ;D. Muuten pyörä on aikakautensa tuotteena mainio ja meidän ykköspyörä yhdessä ajettaessa. Ehkä en lopen halua muuttaa tässä mitään. Pyörä on kerrassaan upean näköinenkin. Lisäksi asiaan liittyy erilaisia tunnearvoja, joten se ei tule myyntiin, muuten kuin perikunnan toimesta.

Tallikuva 2017:
https://www.dropbox.com/s/rjb7it3ufxns9s6/20160917_091323.jpg?dl=0

Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 21, 2019, 20:50:34 ip
Ensin koittaisin vaihtaa jarrupalat tarttuvampiin. Omiin Californioihin olen poistanut jarrujen integroinnin. Eli kahvasta pelaa molemmat etujarrut. Hyvin olen pärjäillyt. Meitä on kaksi noin 100-kiloista +reissukamat.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 22, 2019, 10:46:06 ap
Ensin koittaisin vaihtaa jarrupalat tarttuvampiin. Omiin Californioihin olen poistanut jarrujen integroinnin. Eli kahvasta pelaa molemmat etujarrut. Hyvin olen pärjäillyt. Meitä on kaksi noin 100-kiloista +reissukamat.

Jarruletkujen vaihdossa tuli päädyttyä alkuperäiseen järjestelyyn. Muutosta kyllä kanssa harkitsin. "Tarttuvammat jarrupalat" on sitten minulle uusi juttu. Minkä tyyppisestä tuotteesta lienee kyse, edellyttänee jotain tiettyä materiaalia jarrupalan kulutuspinnoilla?
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2019, 12:08:54 ip
Karkeasti kerrottuna niin mustista paloista pronssin värisiin kun etenee niin pitoa alkaa löytymään enemmän.
Välissä on monta erilaista laatua ja valmistajaa.
Tässä yhden kauppiaan valikoima: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1988/
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Maaliskuu 22, 2019, 12:12:29 ip
Ikkala kehui muutama vuosi sitten tuollaisia levyjä ja paloja Sportissaan, tiedä lie saako Caliin... Itse vaihdoin aikoinaan Sportiin tarttuvammat palat varmistaen ettei tuhoa levyjä, en muista mitkä olivat (sintterit?), mutta vaikutus oli tuntuva.

Vs: EBC-jarrulevyt

« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2014, 22:56:43 »
Vastaa lainatenLainaus Muokkaa viestiäMuokkaa Poista viestiPoista Jaa aiheJaa aihe  


http://www.braking.com/   Tuon tekemät hyvinkin kevyet wave-levyt ja sinteripalat on nyt sportissa. On muuten aiva tajuttoman mahtavat jarrut!
  

  
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2019, 12:31:47 ip
Todennäköisesti sintteripalat. Jos on tyystin mustat ja patinoituneet, niin takana lukee yleensä numerokoodin perässä "HH". Toimii ainakin EBC:nä ja TRW:nä Calin levyillä. Siis näillä Brembon kultakeskiöillä.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 22, 2019, 13:42:57 ip
Kiitos vaan, tällä pääsen jo eteenpäin. Kokeilen tulevalle suvelle esitettyä muutosta, josko pysäytysvoima paranisi tällä.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2019, 13:52:52 ip
Varoitus Bilteman jarrupaloista: pitävät hyvin mutta levy kuluu ennen kuin palat. Ainakin teräslevyn suhteen. Olen käyttänyt niitä urautuneen ja nypyttävän levyn oikaisuun.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 22, 2019, 14:01:31 ip
Tässä voisi olla Caliin sopiva:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1988/ebc-semi-sintteri-jarrupalat-ebc-fa18v/

Rajumpiakin löytyy:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1988/ebc-sintteriset-jarrupalat-60/
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Omobono - Maaliskuu 22, 2019, 14:30:41 ip
Varoituksena: noita sintteripaloja ei tulisi sitten käyttää valurautalevyjen kanssa. ( Olavin Californiassa sellaiset ymmärtääkseni on).
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2019, 15:04:02 ip
Ei kai tuon malliset ole valurautaa?
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Ikkala - Maaliskuu 22, 2019, 16:16:53 ip
Ei kai tuon malliset ole valurautaa?

Kyllä ne ainakin hienosti ottaa ruostetta. Brembon alkuperäispaloja mä olen noissa käyttäny ja mielestäni jarrut on hyvät.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 22, 2019, 18:12:16 ip
Ainakin tallikuvan Californiassa on valurautalaikat.
Suosittelen myöskin kokeilemaan niihin alkuperäisiä Brembon paloja.
Ja jos haluaa käyttää sintteripaloja ja parantaa jarruja runsaammin, löytynee eurooppalaisista purkamoista
nelimäntäiset satulat ja uudemman mallin rosterilaikat n.300 eurolla.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2019, 19:13:10 ip
Alkuperäisen kaltaisia levyjä on saatavissa sekä valurautaisina että ruostumattomasta teräksestä tehtyinä. Kummallekin levytyypille on omanlaisensa jarrupalat.

Levyt erottaa helposti toisitaan: rosteriset eivät ruostu kosteudesta vapaassa ilmanalassa kun taas valurautaiset ruostuvat jo kosteasta henkäisystä. Ymmärtääkseni alkuperäiset 80-luvun loppuun asti olivat valurautaa. Ehkä pitempäänkin. Omakohtaista tietoa 90-luvun alusta ei ole koska siihen aikaan en omistanut yhtään Californiaa.

Kiinnittäisin huomiota levyjen "kelluntaosien" kuntoon. Usein niistä osa osista puuttuu ja se voi aiheuttaa vakavan ongelman kesken matkan. Lautasjouset eli "Belleville"-jouset saattavat puuttua levyn kiinnikkeistä. Usein ovat ruosteessa.

Suurin syy etujarrujen toiminnan puutteissa on kaksimäntäisten satuloiden toisen puolen männän jumittaminen. Se pitää tarkistaa ja tarvitsessa korjata. Satulat ovat halkaistavia. Jumi aiheuttaa helposti vikaa jarrulevyyn.

Liitekuvassa on jousesta vain jälki jäljellä. Kyseinen levy toimittaa nykyään Enonkosken Hanhijärvellä verkonpainon tointa varsin tehokkaasti.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 22, 2019, 19:36:51 ip
Kaikesta päätellen tässä -96 Mandellon hihnalta tullessa on valurautalevyt. Juuri noin, kostea henkäys saa pintaan ruosteen puhumattakaan pesun jäljiltä.
Kelluntaosat tuntuvat olevan kunnossa ja olenkin niitä vähän pyörittänyt etteivät ole jumissa tai epäsymmetrisiä. Ei vielä tullut sännättyä jarrupalakaupoille.
Jotenkin aavistelin, että uusia näkökulmia voi vielä tulla. Nyt aletaan olla aikalailla rajamailla mitä kannattaa muuttaa ja mihinkä saakka. Haluaisin pitää pyörän alkuperäisessä kunnossa. Josko mentäisiin yhdessä museorekisteriin 2027 ;D. Viimeisessä jarruremontissa tuli kevyesti hiottua etupään jarrulevyjä. Levyt ottavat aika tasaisesti nyt, mutta eivät virheettömästi. Uudet rosterilevyt voisivat olla osaratkaisu yhdessä tarttuvampien jarrupalojen.

 
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2019, 20:53:54 ip
Pitkäaikaisen kokemuksen valossa olen havainnut että valurautalevyillä saavuttaa edullisimmin hyvän jarrutuksen nautinnon.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2019, 21:12:59 ip
Ainakin tallikuvan Californiassa on valurautalaikat.
Suosittelen myöskin kokeilemaan niihin alkuperäisiä Brembon paloja.
Ja jos haluaa käyttää sintteripaloja ja parantaa jarruja runsaammin, löytynee eurooppalaisista purkamoista
nelimäntäiset satulat ja uudemman mallin rosterilaikat n.300 eurolla.

Ok. Katsoin ensin, että on samat kuin Lariossa yms, mutta ovatkin ne kelluvat. Larion ja saman ajan Le Mansin (?) Levyt on jotain rosteriseosta. Niiden kanssa ei pidä oikeen mikään.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 22, 2019, 21:15:34 ip
Parhaan saat, kun sovitat pyörään esim kultakeskiö-320mm kiekot, nelimäntäsatulat ja sintterit. Ja tietenkin hyvän pääsylkän. Ei vähän ebayta jne kollaamalla ole edes kallista.
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Aapo - Maaliskuu 22, 2019, 21:26:23 ip
-85 Le Mansissa on ainakin valurautalevyt. Niissä toimivat erinomaisesti SBS:n keraamiset palat:

http://www.sbs.dk/choose-your-product?type=Motorcycle&make=MOTO-GUZZI&ccm=1100&model=California&year=1997
Otsikko: Vs: Moottoripyörän säätäminen (virittäminen)
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 23, 2019, 08:25:16 ap
Taitaa nyt marssijärjestys mennä seuraavalla kaavalla: Valitsen laadukkaat (esim. Brembon) jarrupalat nyt näiden suositusten pohjalta ja ajan yhden kesän niillä. Arvioin sitten tilannetta uudestaan. Harmillista ettei edellisen talven jarruremontissa tullut rittävästi mietittyjä näitä jarrupaloja. Tuli riipastua käteen mitä nyt sattui Motonetista löytymään. Jos en väärin muista, ne olivat Lucaksen palikat. Kuvittelin, että laitetut teräspunosletkut niiden entisten kummiletkujen tilalle korjaavat teho-ongelman.  Yritän välttää ylikorjaamista tai liiallisia muutoksia. Tilanne jarrujen kanssa on jo entistä parempi ja nyt haetaan optimitehoa mitä tuon aikaisella jarrustolla voi saada aikaiseksi. Pitää kuitenkin ensi tehdä joku testijarrutus nykykunnossa tavalla, jonka voi toistaa. Torstaina tuli muuten vastaan tälle vuotta ensimmäinen moottoripyörä (Goldwing ;D) Jyväskylän tieliikenteessä.

Edellisen talven jarrurempassa purin jarrukengät niin useaan osaan kuin ne menee. Vaihdoin uudet tiivisteet mäntiin. Kaikki sylinteripinnat olivat moitteettomassa kunnossa pinnoitteita myöten. Myös jarrulevyt oli irti ja ne tuli tarkisteeua silmämääräisesti. Ainoa puute levyissä oli pienehköt urat otepinnoissa.