Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: GuzGuz - Lokakuu 18, 2018, 22:18:10 ip

Otsikko: Hieno kausi
Kirjoitti: GuzGuz - Lokakuu 18, 2018, 22:18:10 ip
Ajokausistani paras koskaan säiden suhteen.
Ulkoiltua pyörällä tuli, vaikka pidemmät reissut meni autolla.
Jotai 16.000 taisi kertyä pyöränkin kanssa.
Upea syksykin vielä, jotenkin parasta hämärässä pikku vaaleaa hiekkatiellä meren rantaa kun näkee hyvin valoilla ja muutenkin paljon.
EV:n ei oikein ominaispolkuja, hah, äänekäs lotja, mutta sujuva muuli kun hieman ripeämpää rannanvaihtoa pikkupikiteitä.
Hemmetin hienosti pyörän kanssa, hyvät reissut.
Nyt mentänee kyllä talviteloille, räntää kuulemma jatkuvammaksi tulossa..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 18, 2018, 22:41:23 ip
Minulle suvi oli liian lämmin. Ei vain jaksa kun on kuuma. Mieluimmin lähibaarin terassilla ja kesämökillä. Vaikka ajot ajoinkin farkuilla tai ohuilla nahkahousuilla ja perusnahkatakilla niin silti oli olevinaan hiki.

Pystymettään menoa olen harkinnut. Riippuu säistä. Jos sataa niin synkkää on siellä. Mutta jospa lauantaina kuittaisi Pystymettän päiväkäynnillä. Matkaa ei ole kovin paljoa: Isojoen Vanhakylään pitäisi osata. Tampereelta on sinne useampi milenkiintoinen reitti. Osin sorateitä.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 19, 2018, 06:30:20 ap
Hieno kesä kaiken kaikkiaan! Vähän perhekiireet haittasivat ajamista, mutta kyllä sitä tien päällekin kerkesi. Omakin taitaa nyt jo jäädä talliin. Ne vähäiset, riittävän lämpimät kelit ovat kaiketi kuitenkin niin märkiä, ettei viitsi sotkea pyörää ja kamoja enää.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 19, 2018, 08:07:29 ap
Juhannuksesta melkein elokuun puoleen väliin oli ajotauko.
Kuitenkin kesän aikana 6000km, josta Norjan keikka toi yli puolet kilometreistä.
Varmaan ajoinnostuksesta kertoo parhaiten se, että enskassa on edelleen piikit alla...
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Henko - Lokakuu 19, 2018, 09:14:56 ap
Kyllä ruskan aikaan hieno on ajella kunhan riittävän kuivaa on. Pimeälläkin olisi hienoa ajaa, vauhdin tuntukin lisääntyy mutta mahdollisuus että hirvi hyppää eteen rajoittaa omalla kohdalla sitä nautintoa. Raumaltakin kun ajoin illan hämärryttyä Tampereelle joitakin viikkoja sitten lyöttäydyin suosiolla rekan taakse vaikka vähän matka-aika pitenikin.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Hajakenttä - Lokakuu 19, 2018, 17:57:17 ip
Aika maltilliset 7097 km kertyi tälle kaudelle. Tänään ajoin ajokauden päätösajon, yhtä päivää enemmän kuin viime syksynä. Ilman tapaturmia sujui tämä kausi, Anni toimi aivan loistavasti. Pelkästään kotimaassa oli kaikki ajot ja pääosin yhden päivän reissuja, pari muutaman päivän kyläilyä. Kuumimman ajan jätin väliin, vaikka ei lämpö luita riko. Pelkästään päivänpaisteella ajelin ja enimmäkseen farkuilla, sellaisilla luodinkestävillä kevlareilla, aika viileää. Saappaat taisivat kulua loppuun, kestivät 8 ajokautta. Ompeleet rapsahtelee auki, lienee kura ja vesi kuluttanut langat. Sääli hyviä saappaita, jotka suutarilla customoitiin, kantalaput laitettiin heti uutena. Laitoin tankkiin sälöntäaineen ja täytin täyteen. Renkaisiin laitoin 4 bar ilmaa, että riittää talven yli. Täytyy vielä pestä ja tarpeelliset paikat vahata.

Jeeeee! Kohta tulee kesä!  :D
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Jouko S - Lokakuu 19, 2018, 22:09:15 ip
Jeeeee! Kohta tulee kesä!  :D
Timolla on ollut aina tähän oiva vastaus ;D.

Hienosta kaudesta: Vuosi vuodelta ajelut vähenee...mutta reissut näköjään vaan paranee! Kauden varsinaisena avauksena käytiin Jaanan kanssa SMOTON perinteisellä Hymyilevän Motoristin Kevätpäivillä Oulussa. Mukava tapahtuma! Sen jälkeen Artic Circkle Guzzi Rallissa Himmerkissä Posiolla oikeinkin viileissä keleissä. Kauden varsinainen kesäreissu ajeltiin Balkanin maisemissa. Hieno reissu! Guzziralli Haapasaareen pitikin sitten harmillisesti käydä Calin pienen ongelman takia autolla...Mutta ruskaretki Mobiliaan syysajelun merkeissä kruunasi kauden. Se olikin hienojen kausien jännittävin päätös ehkä koskaan! Kuuraisten ja paikka paikoin jäistenkin siltojen ylityksineen se jäi mieleen hienona pakkasaamuna jossain Ähtärin ja Oriveden välillä...Silloin tuli oikeasti ajeltua niin sanotusti kieli keskellä suuta ja hyvinkin tarkkaan tasakaasulla...

Mutta: Hieno kausi 2018, Guzzilla tietenkin, kaikkineen!

Jouko
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: rimpjar - Lokakuu 20, 2018, 16:07:17 ip
Olihan tuo kesä hieno ja lämmin ehkä liian lämmin kun km:jä tuli peräti reilut 300km Guzzilla, tosin lomareissulla toisella kulkimella tuli kyllä reilut 3500km. ::)
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Makestain - Lokakuu 20, 2018, 20:16:13 ip
Turhan kuuma moottoripyöräilyyn kun ei ole oppinut ajamaan t-paidassa. Kilometrejä tuli alle 2000 joka on noin kolmannes normikesästä. Oli kesällä muutakin proggista joka vaikutti jonkin verran kilometrien vähyyteen. Noh ens suvena sitten...
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Machiavelli - Lokakuu 21, 2018, 01:39:03 ap
   Hieno kausi tosiaan... Huomasin että ei japanilainen voita Italialaista... eli tulin järkiini hevosvoimien kirouksesta, vähemmän on enemmän! Hitto miten mukava oli ajaa viime tiistaina Syökeriin... hitot siitä että olin yksin siellä, hirvikin kävi matkalla ihmettelemässä että mitäs minä ajoreitillä touhuan...  euron kahvi  ja Guzzi pihassa, ristus miten hieno fiilis hypätä Guzzin selkään ja kotiopäin!











Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 22, 2018, 12:33:28 ip
Oli hieno kesä. Ja hetken jo tuntui että kausi se vaan jatkuu loputtomiin..
Viimeviikolla oli kuitenkin jo useissa paikoissa savettu tiet.. eikä tiet enää edes auringonpaisteessa kuivuneet koko päivänä niin savettujen kohtien huomaaminen vaikeutui.. pari liusua ottaneena päätin homman olevan jo liian riskaapelia pienemmillä teillä.

Ghezziin taisi tulla tälläkaudella vain tonnin verran kilsoja. Viiskytlukuiseen Nortoniin saman verran. Mutta kesken kauden museorekisteröityyn Laverdaan on tullut jo yli kymppitonni!
Kuumilla keleillä joita riitti tuli harrastettua asioita joihin ei tarvinnut nahkapukua joten ajokausi ei ollut motukoiden suhteen ajallisesti juurikaan normaalia pidempi!

Kovasti oli suunnitelmissa päättää syyskausi tulevana viikonloppuna Pystymettään ja aiemmin lupaillut kelitkin puolsi asiaa.
Nyt lupaa enää muutamia asteita päiväajaksi ja illoiksi pakkasta. Ne vielä menettelisi mutta luvattu räntä ja lumi ei!
500 km suuntaansa räntä tai lumisateessa isolla urheilupyörällä matkavarustuksessa..
Saas nähdä tuleeko lähdettyä.. Asiat laitan siihen malliin että jos keli vähänkin sallii.. Hyvissäajoin valoisaan aikaan olisi hyvä olla tienpäällä..ettei tule yhdistettyä motukka -ja hirvenmetsästysretkeä.



Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Wäinö - Lokakuu 22, 2018, 20:07:12 ip
Toukokuussa lähti lämpövuori gorepuvun alta ja palasi syyskuussa takaisin. 2017 en ottanut vuorta kesällä pois ollenkaan, ja sadetutkaa tuli seurattua, että mistä pääsee kuivempana ja milloin. Nautin kuitenkin viileydestä.

Nyt ei tarvinnut kuin katsoa ikkunasta ulos. Koko ajan paistoi ja paistoi. Lämpöön tottuu, kun ei sitä koko ajan mieti, mutta heinäkuisessa Ruotsissa ja Tanskassa kieltämättä tarkeni. Olisihan sitä vähän vähemmälläkin porotuksella pärjännyt.

Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 23, 2018, 09:21:22 ap
Niin lisätään vielä että suomessa oli hyvät kelit jokseenkin koko kesän ja syksyn!
Hyvän kesän fiilis jäi.. mutta kun mainitsit ruotsin niin aloin muistelemaan Ruotsin Laverdarallireissua (8-13.elok)
Sattui totaalisen toisenlaiset kelit!
Sielläkin oli ollut tuota viikonloppua lukuunottamatta hienot kelit! Järjestäjät harmittelivatkin että pitipä sattua kun muutoin oli ollut liiankin lämmintä.

Alku menomatka suomenpuolella oli upean lämmin ja yhtä päivää lukuunottamatta sateeton. (juuri sen päivän satoi kun kävin koeajamassa myöhemmin minulle tullutta superbikeä.. eli sain sen myöhemmin kotiin valmiiksi itse likaamanani )

Mutta vajaa tuhat kilometriä ruotsinpuolella.. miltei aina silloin kun ei satanut oli myrsky!
Ja oli ihan kunnon myrsky kun oli siltoja suljettuna jne..

Jostain syystä porukka piti matkavauhdin samana 140-160km/h:na vaikka myrskysi ja tuuli tempoi pyörää. Oli aikamoinen kokemus.

Olin vaihtanut ennen reissua pyörään Avonin roadriderit. Ne oli pirun liukkaat! Useamman kerran lipsui rengas. Tosin näkyi muillakin ruotsin pinnoitteilla lipsuvan.. (?)

Oli ihan hyvä ralli ja hauskaa vaikka oli viileää ja tuuli oli rikkonut heti alkuunsa toisen bileteltan..

Se että menomatkalla välillä satoi ja myrskysi oli kevyttä pientä mitä oli takaisintulomatka.
Satoi rankasti miltei koko matkan! Motonetin Gaerne vedenpitävät kengät piti veden sisällään! Oli kyllä harvinaisen kurjaa matkantekoa.
Rukan gorenahkapuku toimi hyvin mutta vesi alkoi valumaan jo kaulasta sisään kastellen paidan.. Näkyvyys  umpivesisateessa motarilla oli olematon.. Olin reissussa avokypärällä ja ajolasit kastuivat myös sisäpuolelta.. ja taasen matkavauhdista ei tingitty.. Tai kyllä erään keskustelun jälkeen pudotettiin 120 km/h kun viimeiset letkasta meinasi ohituksissa jäädä jälkeen..
No laivaan päästiin ja aamulla suomessa odotti hieno auringonpaisteinen mutta erittäin viileä keli.
Ne kastuneet saappaat ei laivamatkan aikana kerenneet yhtään kuivua joten laitoin kuivien sukkien päälle roskapussit ennenkuin laitoin saappaat jalkaan.. Tällätavoin pääsin kotiin. Ajattelin heittää kotona saappaat roskiin koska muistelin niiden olevan reilusti yli vuoden vanhat.
Kun oli muuta asiaa Motonettiin niin kysyin niiden ostopäivää sieltä.  Olivat vuoden ja pari kuukautta vanhat. Hyvittivät täysimääräisesti hinnan ja ostin uudet paremmat saappaat!

Olin päättänyt että heti kun pääsen kotiin niin lipsuvat Avonit lähtee alta! Aiemmilla pyörän ostohetkellä alla olleilla renkailla joista etunen oli peräti 12 vuotta vanha oli pyörä hyvä ajaa aina kokeilemaani reiluun kahteensataan asti. (Olin hionut hiomakoneella kovettuneen pinnan pois). Kulutin ne ajamalla alta pois ennen ruotsin reissua.
Laitettuani Avonit alle pyörä 160km/h vauhdissa muuttui tunnoltaan epämiellyttävän leijuvaksi.
Arvelin että varmaankin kyse on jostain muusta ja tarkistin kotiin tultua jokapaikan pyörästä: ohjauslaakerin, pyöränlaakerit, takahaarukan laakeroinnin.. Ei missään mitään vikaa. Nyt kun renkaat ovat hieman enemmän kuluneet ne eivät ole ihan niin liukkaan oloiset ja "leijuminenkin" on hieman vähentynyt. Kunhan viikonloppuna kausi loppuu laitan pyörän ns. suurennuslasin alle eli tutkin kaiken josko joku muukin selittävä asia löytyisi.. muutoin vaihtuu renkaat ennen ensikesää.
 
Kehottivat radiossa vaihtamaan talvirenkaat autoihin ennen viikonloppua! Kääk!

 


Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2018, 11:01:11 ap
Tosiaan, auto pitäisi leimauttaa.
Oikea etuparkki ei pala. Siihen pitää keskittyä tänään.
Siksi pitää katsastaa nyt, kesäkumeilla, sillä nastarenkaissa on havaittavissa epätasaista nastojen poistumaa.

Kaikissa kesällä ajoissa olleissa pyörissä on ollut uudehkot kumit lukuun ottamatta CL350:stä. Ei ole lipsuneet.
Centauro ei ole ollut ajossa menneenä suvena. Siinä tilanne on hieman samanlainen kuin Klassikon klassikossa taannoin että pitäisi ajamattomiin mutta vanhoihin renkaisiin tehdä kulmahiomakoneen lamellilaikalla ulkopinnan poisto. Mutta se lienee ensi kevään hommia. Nythän voi ajatella että renkaissa on vain "suojaava pinnoite".

CL:ään ajattelin käydä Motonetista hakemassa halvat nappularenkaat. Näyttäisi rouhealta ja tuskin ne ajo-ominaisuuksia enempää pilaisi. On oudokseltaan melkoisen hutera ajettava.

Säätila saattaa vastustaa suunniteltua päiväkäyntiä Pystymettässä. Ovat luvanneet loppuviikoksi ikävää säätä. En ryhdy hommaamaan talvikumeja California Adamantiin yhden ajorupeaman vuoksi.
Matkaahan täältä Mansesta ei Isojoen Vanhakylään tule kuin noin 160 km jonka pystynee ajelemaan yhden pysähdyksen taktiikalla. Nähdään, jos nähdään.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 23, 2018, 11:46:09 ap
Ihan sai ajaa kieli keskellä suuta aamulla, kun ensimmäinen viisi kilometriä mäkistä maastoa oli jäässä. Alla oli isäni neliveto kesäkumein. Yhtä huono liukkaalla, kuin mikä tahansa muukin auto.
Nappulakumipyörällä oli kyllä hauskaa ajella eilen, mutta se tapahtui montulla. Taitaa siirtyä niihin puuhiin oma mopoilu tältä kaudelta.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2018, 14:40:56 ip
Taidan säästää viikonlopputoimeksi talvipyörien vaihdon autoon. Vartista puoleen tuntiin siihen kuluu aikaa itse tehden. Mikäli säät eivät aiemmin karheita kumeja vaadi.

Kävin Dacian äsken leimauttamassa vuoteen 2020 asti. Hiukan piti tehdä esitöitä.
http://www.motomatti.fi/2018/10/dacia-logan-van-tdi-katsastus.html

Kerholla pitää käydä torstaina vaihtamassa V10 Centauroon vaihteistoöljyt. Samalla myös RVS vaihteistoon. Sen jälkeen sen saa tuupata takimmaiseksi talvisäilytysrivistöön. Teen loppuhuollon keväällä. Silloin on parempi motivaatio.

California 1400 GTS joutuu laajemman tutkimuksen piiriin. Tarkoitus on tarkistaa kaasunasentopotentiometrien toiminta ja katsastaa kumiosien kunto. Joitakin olen jo joutunut vaihtamaan. Sain takuuseen Heinolta joitakin tärkeimpiä. Lisäksi yleistä puunaamista.

Kun hieno, mutta vähäajoinen, kausi on päättynyt niin alkaa hieno talvikausi. Kerhotoimintaa pikkujouluineen, illanviettoineen, pilkkikisoineen, ym, tapahtumia kuten MP-näyttelymatka ja kevätpuolella pyörien laittoa kesäkuntoon.

Paria projektiakin pitää viedä talven aikana eteenpäin. Eipä pääse ahteri leviämään sohvalla. Mutta tänään on baaripäivä.


Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2018, 16:40:20 ip
Noni.
Piti, suunnitelman mukaan, hiipiä puistokäytävää pari kilometriä baariin mutta nyt sataa räntää isoina rätteinä. Jäi toistaiseksi tämän illan kuntoilu tekemättä. Tuulee kovaa ja sadetta 45 asteen kulmassa juuri menosuunnasta. Toisella kertaa....

Tulipa mieleen yks tapahtuma kun talventulo yllätti vaikka lehtipuut olivat vielä pääosin lehdessä. Olin tulossa 850GT:llä Hämeenkyröstä, vielä valoisan aikaan, iltapäivällä ja Sasinmäessä missä, kulkusuunnassa pua vaihtuu perseeksi, siis noin murretieteellisesti, alkoi satamaan räntää. Aluksi se suli pois mutta ennen Ylöjärveä loska lensi rengasurasta. Illan pimetessä Orituvalle mennessä sade oli jo nuoskalunta jonka liikenne tasasi liukkaaksi kerrokseksi. Varovasti köröttelin eteenpäin 9-tietä. Autoja oli ojassa useammassakin paikassa. Länkipohjan Öljymäen pääsin vaivoin ylös. Kohta käännyin vasemmalle, tielle joka vie sekä pienempää tietä Jämsään sekä tietysti Kuoreveden Halliin jossa silloin majailin. Siellä oli vain parin auton kulku-urat ja huomasin että oli helpompi ajaa ihan neitseellisessä lumessa. Sitä alkoi olla jo 10 sentin kerros. Vaikka tasamaata olikin niin kääntyminen Hallin risteyksestä vasemmalle meni pitkäksi. Vaikka oikein hitaasti yritin kääntää. Jaloin auttamalla ja kytkintä lipsuttelemalla pääsin vielä viimeisen kilometrin täysin koskematonta lumipintaa. Oli vaikea erottaa missä tie yleensä on.
Pyörän sain ehyenä talliin ja itseni kämpille. Ei tarvinnut kuin oikaista. Onneksi oli iltavuoro joten sain huilata pahimmat matkan rasitukset pois. Reilun sadan kilometrin matkaan meni lähes viisi tuntia.

Kipein kohta oli niska ja hartiat mutta muuallakin oli jomotusta jotka parissa päivässä helpottivat Hornetin runkoa kasatessa. Jatkoin kautta V65TT:llä. Nappularenkailla pääsi etenemään oikein hyvin. Tuli suojasää vielä liki kuukaudeksi.

Hämeenkyrön reissu oli autonhankintareissu. Ostin Sianpään eli Fiat 850 henkilöauton. Lähes ajamattoman. Se on vieläkin liikenteessä mutta sukulaismiehellä. Sillä oli helppo pitkin talvea käydä tyttöystävän "sihteerin" luona Helsingissä ja siinä sivussa hoitaa Smoton asioita. Hauskaa ja huoletonta aikaa oli se. Oikeastaan nyt on vielä huolettomampaa.

Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Tuulenpoika - Lokakuu 23, 2018, 18:14:05 ip
Tänään Cali siirtyi talvisäilöön navettaan.6 tuhatta km pyörimistä kotimaassa ja kerhon kanssa reissu vappuna Latviaan.Hetki vedetään henkeä ja sitten mietitään huollon tarvetta.
Kausi jatkuu Tenerellä.Enduronastat heti alle kun tiet jäätyy.Jotenkin olen tykästynyt pyörään.Kätevä pyörä nurkkapyörimiseen.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2018, 18:31:29 ip
Tänään Cali siirtyi talvisäilöön navettaan.6 tuhatta km pyörimistä kotimaassa ja kerhon kanssa reissu vappuna Latviaan.Hetki vedetään henkeä ja sitten mietitään huollon tarvetta.
Kausi jatkuu Tenerellä.Enduronastat heti alle kun tiet jäätyy.Jotenkin olen tykästynyt pyörään.Kätevä pyörä nurkkapyörimiseen.
Onko Teneresi italialainen vai japaniassa tehty vanhempi malli?
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Tuulenpoika - Lokakuu 23, 2018, 19:45:21 ip
Vm 89.Onko valmistusmaalla merkitystä ?Ostin pyörän vahingossa kaveriltani,oli kyllästynyt siihen.
Pyörä on Saksasta tuotu ja nyt ml 57 tuhatta.Maksoin pyörästä pyydetyt 300 euroa+jälkeenpäin uusista enduronastarenkaista 400 euroa.
 Ensimmäisellä lenkillä Tenere melkein paloi,oikosulku ja johtonippu suli yhteen.Sitten paljastui ettei pyörä lataa.Uusi staattori Englannista ja ongelma ratkesi.
 Tykkään ajella pyörällä hiekkateitä.60-80 km matkavauhti tuntuu mukavalta ja turvalliselta.
Kiiltävällä savisilla teillä kyllä täytyy olla tarkkana.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 23, 2018, 19:51:45 ip
Japaniassa tehty. Vasta tällä vuosituhannella valmistus siirtyi Italiaan. Myös osat ovat, kuten moottori, italialaisia suurelta osalta.
Minarelli taitaa olla nykyisen Teneren valmistaja.
Tässä EU-organisaatio: https://global.yamaha-motor.com/about/group/europe/index.html

Jo 90-luvulla tehtiin Yamahan sporttimallit Italiassa. Esimerkiksi YZ750 josta sittemmin tuli kehitysversio R1. Varhaisempi Yamaha FZ750 Genesis oli moottoriltaan ja rungoltaan Bimotan käsialaa mutta valmistettiin Japanissa. Japanilaiset kun ovat nuukia raudan suhteen niin rungosta tuli notkeampi kuin oli suunniteltu. Silti sillä pääsi kokolailla lujaa.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 23, 2018, 20:54:06 ip
Tuommonen pikku-Tönttönen olisi kyllä mukava kurakelien yleiskone. Tuo hinta ei ole edes halpa, vaan lähestulkoon varkaus! Siinä ei kuutiolle jää enää hintaa.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 23, 2018, 20:56:16 ip
Ei tuon ikäisessä italialaisuudessa ole muuta huonoa, kuin muovien kestävyys. Hapertuvat kovemmaksi kuin japsi. Alkaa myös saatavuus olla heikkoa. Onneksi Tenere on sen verran suosittu laite, että siihen saanee jos jonkinlaista kuitutarviketta alkuperäistä korvaamaan.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: NorgeGTL - Lokakuu 23, 2018, 21:10:34 ip
Tänään taisi olla viimeinen ajopäivä täällä Kainuussa. Alkaa aamut oll huomisesta lähtien sen verran jänniä. Lauantaina kuitenkin jos Pystymettään pääsisi Tuaregilla käymään ihan yökuntiin. Ajomatka sivutoimipiteeltäni on noin 100 kilsaa. Edellisestä onkin jo aikaa 27 vuotta, jolloin taidettiin olla Nastolassa. Toissavuonna kävin päiväseltään Pörsänmäessä. Keli voi lauantaina olla aika kuiva mutta täytyy yrittää pitäytyä sorateillä niin eiköhän se siitä.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 25, 2018, 09:31:53 ap
Kovasti vaihtelee nuo säätiedotukset, jännittävä niitä on seurailla
Varusteita olen huollellut siihen malliin että lähdössä olen jos ei jo lähtiessä ole tiedossa poskettoman liukasta keliä.
 
(sellaisessa tapauksessa käyn viimevuoden tapaan heittämässä pyörällä jossain lähiseuduilla muutaman sadan km lenkin. Jos en pääse muiden Pystymettän Uimareiden kera pitämään showta pystymettään niin poikkean tänäkin vuonna pystiksen aikaan Pistohiekalla uimassa! Viime vuonna olin aikeissa mennä pystikseen viiskytluvun Nortonilla ja kun soitin Lahteen niin siellä oli jo 10 senttiä lunta ja rintama menossa Mikkeliä kohti..)

Mieli halajaisi jo seikkailureissulle..
Mahdolliseen yli tuhannen kilometrin reissuun mahtuu taatusti monenalaista keliä ja muutakin seikkailua.
Varsinkin kun matkaan on tarkoitus lähteä tonnisella museo Laverdalla jossa on kesäkumit alla..

Saa nähdä huomisaamuna. Aamupäivällä ajattelin käydä vielä töissä pistäytymässä ja katsoa muutamista kelikameroista keskisuomessa vallitsevaa keliä.
Pitäkäähän peukkuja että olisi kuivat tiet! ..tai ei ainakaan hanget korkeat nietokset.. 
Jk. Käykäähän guzzistit  tervehtimässä jos pystikseen päästään
 ;D Kaveri oli lähdössä motukalla talviralliin.. Naapuri huusi pihasta "Terve, missäs ne hullut tänä viikonloppuna lasketaan?"



Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Olavi - Lokakuu 26, 2018, 21:19:07 ip
Kausi päättyi viime sunnuntaina täällä Keski-Suomessa omalta osaltani. Lumessa ja sohjossa on nyt tullut ajettua autolla töihin viime päivät. Kausi oli kaksijakoinen - kevät alkukesän aikana oli paljon omaa ja myös työajoa. Heinäkuu meni enemmänkin Saimaa saaressa "veen hengessä". Tosin tuli käytyä heinäkuun lopussa parin päivän ajoleirillä Botniaringillä +32 celsius ja asfalttilisä päälle. Ei tarvinnut vesisteessa palella ;D. Elokuun myötä ajelut jatkui aina syyskuun loppuun ml. työmatkoja.

Kaikki 3 Guzzia palvelivat moitteetta. V11 LeMans oli omana ykköspyöränä - on vaan niin upee ajettava ja juuri passeli omalle kropalle. Vaimon kanssa California on selkeä voittaja yhteisillä reissuilla. Viime talven remonttien jäljiltä kaikki toimi ja paremmin kuin ennen. Uudet renkaat ja kunnostetut jarrut nostivat ajomisen iloa parilla pykälällä. Pikku Breva on muistutus siitä mitä pyörällä ajo on iiseimimmillään, rentoa ajelua ilman minkäänlaista "puristamista".

Kumma juttu, kun aurikoisesta kesästä huolimatta,  moni suunniteltu reissu meni mönkään erityisen huonon sään takia, mm. juhannusajot Botniaringillä, Kemoran reissu, Bella Italia. Siihen päälle sitten osa kesältä tuli tehtyä 1,5 duunia yhtäaikaa, joka jo haittasikin harrastuksia ja piti perua yhtä sun toista kivaa.

Ajelut kun on ohi, alkaa mielenkiinto siirtyä talven tekemisiin tallissa. Niin ja onpa myös tullut jo parina iltana seurattua mitä foorumilla tapahtuu kesätauon jälkeen. Talven projekteissa on varmaa pääpaino ihan perushuolloissa ja perushuolto-ohjelman ulkopuolisissa kunnostuksissa. No jotain uuttakin Italjaanoo on tallissa  - Aprilia RSV Mille R tuli haettu Pietarsaaresta viime lauantaina ;D. Siinä olisi Super Retrobikeluokan pärrä hyvistä osista koottuna.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 29, 2018, 08:57:42 ap
Hengissä! Olipahan Pystymettäkeikka. Yli tuhat kilsaa pakkasessa Laverdalla. Seikkailua kerrakseen.
Keli laidasta laitaan; kuivista teistä liukkaisiin. Kerkesin jo kerran kelikameroiden ja uutisten perusteella perjantai aamusta päättää etten lähde.. Mennessä keskisuomen talven läpi onneksi suolattuja teitä. Parkanossa kuivaa ja vauhtia parhaimmillaan 180km/h!

Hyvä ralli. Keleistä ja sijainnista johtuen hieman osallistujakatoa.. Pyysin järjestäjältä kyydin ja käytiin oikein Pystymettän Uimareiden kanssa Isojoessa uimassa!
Sain onneksi paikan armeijanteltasta, muutoin olisin jäätynyt kuin torakka..
Laverda ei ilman apuvirtaa käynnistynyt pakkasesta, muutoin toimi hyvin.

Kotimatka pidemmän kaavan mukaan ja Tampereen kautta.. Tampereen ja Lahden välillä tie välillä useita kilometrejä täysin jäässä ja matkavauhti 50km/h! Kyllä hirvitti! Myös se että tuleeko luisteleva rekka päälle..
Tässä riittää sulateltavaa.. T Juise
 Jk. Nyt on ajokausi tältävuodelta ohi.
Tosin ensikuussa on Räntäralli! Mutta silloin ei tarvinne ajaa kun on järjestäjänä..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Tuulenpoika - Lokakuu 29, 2018, 18:27:14 ip
Olipa täällä Viitasaarella liukasta.Lunta tuli kunnolla maahan ja ajattelin Tenerellä tehdä pienen lenkin.Kilometrin ajoin ja nurin.Vilkku paskas ja kytkinjahva poikki.Illalla Buranaa kolottaviin paikkoihin.Tommosessa vanhassa halvassa pyörässä hienointa on se ettei  pienistä kolhuista tarvitse surra.Halpaa tarvikeosaa tilalle ja taas menoksi.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: NorgeGTL - Lokakuu 30, 2018, 22:47:04 ip
Tuaregilla tuli käytyä Pystymetässä ja ihan ok meni. Matka tuli vain noin 230 km joten mitäs tuolla matkalla ny voisikaan käydä. Nopeusmittarin vaijeri kuitenkin. Ja huomasin kuinka kirottua oli ajaa kameen paksuilla tumppuhanskoilla kun ei saanut kahvoista tuntumaa eikä varsinkaan kytkinvivusta. Lämpöisemmällä ja ohuilla hanskoilla en ole huomannut mitään. Olisi pitänyt laittaa talvivarustus eli lämpökahvat ja Bilteman tankotumput niin vot.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: JuhanVon - Lokakuu 31, 2018, 14:53:55 ip
Pystiksessä tuli vierailtua sivuvaunu-Uralilla. Lämpökahvoja teki kanssa mieli varsinkin kotimatkalla, siellähän ne on varaston hyllyssä... Parkkeerattua tuli reteesti hiekkakuopan pohjalle jonne PJ-teltta pystyyn. Kotiinlähtössä piti kytkeä 2WD päälle että pääsi takaisin tieuralle, senverran oli pehmeää hiekkaa.

Talvirallia odotellessa.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Lokakuu 31, 2018, 15:20:32 ip
 ;D kyllä itsesuojeluvaisto sanoo että jatkossa ei noihin tapahtumiin muulla kuin sivarilla tai trikella! Niin moni noilla reissuilla lippaa.

(se vähäinen itsesuojeluvaisto! senhän piti iän myötä lisääntyä? entistä reteemmin sitä vuosi vuodelta lasketellaan..)

Mutta mutta.. kun kokeilemani sivarit ei ainakaan ei ole minua vakuuttaneet että haluaisin vängätä ja körötellä pitkiä matkoja sellaisella..
Ehkä ne puolenkymmentä kokeilemaani ei olleet ne oikeat minulle?

Ihan ykkösiähän ne kuitenkin muutoin noihin tapahtumiin ovat: Mahtuu kamaa mukaan eikä ole arkoja kelille.

Ihan tavan rukkasilla pärjäsin reissun yllättävän hyvin!
(kelkkakamat ja sähköt jokapaikassahan noilla tosissaan harrastavilla kai on..)

Lähetin vähän rennolla kädellä kirjoitettua stooria reissusta Motoristin toimitukseen.. saas nähdä onko julkaisukelpoista..
 
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: JuhanVon - Lokakuu 31, 2018, 17:46:29 ip
Joo, sivari-Uralilla kun muutaman päivän ajelee niin senjälkeen Stelvio tuntuu höyhenen kevyeltä. Kääntyy mutkiinkin ihan itsestään ja ei tartte vängätä mihinkään suuntaan.
Talviajokki IC tuli hylättyä tallinnurkkaan keväällä kun virtalukko hajosi ja muutenkin jäät suli teitä pois. Kohta pitäisi alkaa herättelemään sitä ajokauteen, saas nähdä miten 2T-bentsiini on kesähelteillä jämähtänyt kaasariin.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 01, 2018, 09:31:14 ap
Kun olin muutaman vuoden Jawan omistajana (ennenkuin vaihdoin sen Ghezzi Brian Super Twiniin!! ;D) niin oli se aikas huoletonta siinä mielessä että sen vesisateessa pitäminen oli samanalainen kunnia asia kuin keräilypyörien lämpimässä tallissa pito, puunaus ja vaaliminen!

Nyt kun tallit ovat täynnä pyöriä joista ei malta luopua niin saattaisi sitä vielä kerran hommata "räystään alle" jonkin vähäpätöisemmän ajokin jossa olisi aina valmiina auton nastat alla jolla köröttelisi pystikseen ja talviralliin.
On niissä näet niin omanlainen porukka ja tunnelma!

Joku, (liekkö sinä?) kysyi pystiksessä että onko minulla gutzeja; ja kerroin että guzzi koneinen tehdaskilpuri replica eli Ghezzi on. Samalla luettelin muutaman aiemmin olleen.
Ja ei mennyt kuin hetki niin tuli mieleen että toki muitakin on ollut: Eli nyt jos kaikki muistan niin kolme GT 850 stä on ollut , Cali kakkonen Cali kolmonen ja  Le Mans kakkonen.
Ykkös LeMans on usein ollut kiikarissa ja se olisi käynyt sopivasti nykyiseen "klassikko kokoelmaani" mutta vaikka selaisia ihan edullisesti tarjottiin (viimeksi kuukausi sitten!!) niin en ole tullut sellaista hankkineeksi kun jotenkin koen että sekin on jo koettu tuon kakkos lempparin kautta..Sen sijaan sorruin viimeisimmäksi tripla ysiin kun minulla ei noita nyky klassikoita ole aiemmin kuin Ghezzi.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 01, 2018, 15:27:34 ip
Tänään T5:lla viimeinen ajolenkki koneremontin jälkeen, uudet öljyt moottoriin ja talvilevolle.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: GuzGuz - Marraskuu 01, 2018, 16:55:02 ip
Kunnon talvea tuskin etelä/ keski-suomeen saadaan tänä vuonna vaikka välillä pikku pakkasilla lähinnä öisin käydään.
Guzzi pysyköön telakalla kevääseen.
Mutta joku kevyt nelitahti enduro tyyppinen vaikka keveillä nastoilla voisi olla hauska rähtäsateessa kylille raapaista rapavaatteet päällä.
Noitahan näkyy saavan ihan muutamasta satasestakin ylös jopa.
Piiki/ 250 jotain ei leluja tuleeko suosituksia mieleen, merkillä ei sinänsä kunhan toivivaksi ajaa todettuja?
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 01, 2018, 17:55:38 ip
Japanilaiset tuon kokoiset ovat varmin valinta. Vielä sellainen yksilö, mitä ei ole räpelletty.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Breeze - Marraskuu 01, 2018, 19:55:42 ip
Miula on 90-luvun taitteen XT350 piikkipyöräpyöränä (on siinä joskus ollut nappularenkaatkin). Ihan kiva vehje vetää piikkipyörillä jäätietä ja hyväkuntoisia pikkuteitä talvella. Crossiradalle en sitä veisi, mutta kesällä sillä pientä mettätietä kiertää.
Ongelma on se, että niissä ei ole alustaa. Vaikka miun XT:ssä on huollettu TT:n lisäsäiliötakaiskari ja keulassa on jotkut "paremmat" vieterit" (ilmakeula), niin ei siihen kotariin tai vastaavaan verrattuna ole alustaa.

Pitää sanoa, että eniten siihen on tehty remppaa.
Pakoventtiilin istukka lähti kannesta irti, kun kansi oli halki.
Hommasin käytetyn kannen ja uudet venttiilit yms. mitä soppa pitää sisällään.
5000km niin nokkapukin pultit nosti vent.koppaa niin, että tuli ulkoinen voitelu. (käytän momenttiavaibta)
Kansi irti ja ja kaikki kierteet uusiksi.
*kele japanaialaiset tekee tinasta moottorin osia.
Onhan sillä ajettu jo karmaisevat vajaa 30 000km...

Joten olen vähän pettynyt japanialaiseen tekniikkaan, mutta toisaalta taidan päästä helpommalla kuin eurooppalaisen vastiineen omistava motoristi...

Joten valinta olisi Honda XL, mutta kun ne maksaa. Toisaalta susuki DR
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 01, 2018, 20:03:00 ip
Vireämmissä eurooppalaisissa saa siellä konehuoneessa viettää enemmän aikaa. Alusta niissä on lähestulkoon kaikissa valmiina, kuten Breeze yllä myös huomioi. Japsit on vakiona löysiä alustaltaan ja kasattu halvoilla komponenteilla. Yleensä säädöt ja huollettavuus puuttuu. Hondan kone Kotarin rungolla olisi jo lähellä talvikäyttiksen reseptiä, jolla pärjäisi.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Breeze - Marraskuu 01, 2018, 20:08:54 ip
Hondan kone Kotarin rungolla olisi jo lähellä talvikäyttiksen reseptiä, jolla pärjäisi.

Tuohan se olisi aika hieno keksintö.
Harmi, kukaan ei ole hokassut sitä vielä...
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 01, 2018, 20:41:23 ip
Huoltelin tallissa varusteita ja toinen koneellinen savunhajuisia kamppeita pyöri pesukoneessa.. Käyttelin Ghezziä.. Hitto ulkona on tosi lämmin! Jos sitä ei lopettaisikaan kautta vielä! Tulisi makean pituinen reissu lauantaiksi Forssaan romppareille?..hmm. Radiota kuunnellen tutkailin miten Laverda oli reissusta selvinnyt..ihan ok. En pesekkään sitä huomenna vaan reissuun..no radiossa säätiedotus sitten lupasi umpisadetta etelästä alkaen.. No kone pesee vielä gorekamppeita ja töitäkin huomenna joten pimeällä ajoksi menisi..olkoon! Tänään selasin muuten miltei koko nettimoto tarjonnan talvi ja pystis pyöristä..vaihtoehtoja olisi kyllä.. kun olen enempi tunne kuin järki immeinen noiden pyörien suhteen niin kun ducateja on tallissa ennestään neljä niin heräsi taasen kerran mielenkiinto että saisiko Condorin viritettyä ja varusteltua sopivaksi..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 01, 2018, 21:03:58 ip
Vmpk:n palstalla on se Ismo (tms?) joka on tehnyt kasan viritysnokkia Condoreihin. Ei ole kauaakaan, kun oli erää taas myynnissä.

Edit:

https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=116769.msg589983#msg589983 (https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=116769.msg589983#msg589983)
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 01, 2018, 21:28:52 ip
Jep, Näkyi olevan Hakamäen Ismolla tosiaankin taasen hiljan setti nokkia.. tarttee tuumata viitsisikö alkaa..täyden setinhän se Condor tarvitsisi..nokat, männän ja kaasarinkin ehkä.. eli hintoihinsa tulee.. sanovat sen olevan vakiona liian lussu.(tuskin jawaan mutta aitoon desmoon verrattuna!)) Pitää kokasta oko siitä vakiona mihinkään..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 01, 2018, 21:38:11 ip
Eihän sillä kuuhun mennä, mutta talvipyörässä menee vähempikin. Eikä tuo mikään paha ole, nokka, mäntä ja kaasari. Kaasariksi ebaysta lättäluistinen kiinalainen, maksaa parikymppiä ja rokkaa hyvin. Kyllähän sillä jo puksuttelisi.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 02, 2018, 08:33:23 ap
Eihän sillä kuuhun mennä, mutta talvipyörässä menee vähempikin. Eikä tuo mikään paha ole, nokka, mäntä ja kaasari. Kaasariksi ebaysta lättäluistinen kiinalainen, maksaa parikymppiä ja rokkaa hyvin. Kyllähän sillä jo puksuttelisi.

Veit jalat suustani! Ja jotenkin Condor on sen oloinen että sen ulkonäköön army henkinen talvivarustelu sopisi. 
Ducatit ovat keveitä, kauniita ja nopeita.. nuo ei ole mitään niistä mutta varmaankin liukkaan kelin käyttöön riittäviä.  :D
Halisen Kari vainaallahan oli sota Zundapin lisäksi Condor pystiksiä ja talvikäyttöä varten.. joten jos se ison miehen alla toimi.. niin keskikokoisenkin..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: GuzGuz - Marraskuu 02, 2018, 16:54:40 ip
On tää taas tätä, +10 keliä ja Marraskuu..
Kylän pojat antoi mun kokeilla 150cc Samurai Crossia, virittelystään tehoja tviikkaamaansa ylpeänä omistaja kehui.
Jäi kyllä hieman epäselväksi mitä sillä tarkoitti..
En moista vastaavaa ole koskaan kokeillut, mutta äärimmäinen keveys plussaa, huterahko pikitiellä ja metsäpolkua kun hieman, niin missähän se teho on?
Ei oikein kiertämällä/ kytkimellä luistattamallakaan muuttunut, tehon yleinen puute kaikkiaan isoimpana muttana.
Ihan noviisi näin 60v+ tässäkin asiassa, mutta eikös vääntöä alhaalta jo sen verran pitäisi olla että sutien takapyörällä ohjaten, eikös se ole crossi/enduro pointti?



Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 02, 2018, 19:14:52 ip
Riippuu mitä hakee. Toiset on laiskempia alhaalta ja toiset koko alueelta. Siis noista pienistä. Oma 150cc kiinalainen kyllä siirtää soraa ihan mukavasti, keskialueelta ylöspäin. Huiput toki reilussa 80:ssä.
Kuutioilla on rajansa, isommat on helpompia ohjata kaasulla. Nelareissa n.400cc ja ylöspäin alkaa olla ihan vietäviä pelejä. Japsit tuossa koossa aika tasapaksuja, eurooppalaiset kipakampia.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Löysä - Marraskuu 02, 2018, 20:15:58 ip
Iltaa. Kun tämä keskustelu näyttää kääntyvän talvipyöräilyn suuntaan, kerronpa omia mietteitä asiasta. Ykkösjuttu talvipyöräilystä nauttimiseen on kunnon renkaat eli nastat ajoalustan mukaan. Lyhyet nastat lumessa on urheilua ja toisaalta pitkät nastat sulalla tiellä on kauheaa kipittämistä. Pari vuotta sitten Quotalla kunnon polanteella ja enduronastoilla oli oikeasti kivaa, kävi kyllä mielessä satasen vauhdissa mutkatiellä että nyt jos lähtee lapasesta, voi olla penkassa aika pitkä Quotan levyinen ura... Armahdin sittemmin Quotan ihan kesäkäyttöön, harvakseltaan. Nykyisin myös kahden KTM merkkisen pyörän omistajana ihmettelen kyllä miksi niihin pitäisi Hondan tms. kone laittaa?? Talvi(kin) on motoristin parasta aikaa.

Löysä
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 02, 2018, 21:29:31 ip
Se ei ollut liian vakavasti otettava ajatus  ;D Hivenen rankka yleistys vaan kireämpien kotareiden huollontarpeesta. Vanhemmat, tehottomammat, lc4:t on ikiliikkujia pienemmällä huollon tarpeella. Mutta toisinpäin ajateltuna, Hondan koneelle parempi raami olisi se Kotkan runko, siinä olisi kaikki valmiina, paitsi se paino mikä japseja vaivaa.
Esim Hondan ilmalla ja öljyllä jäähtyvien pyörien rungot periytyvät 80-luvulta. Niissä on malmia aika lailla. Vakaita ja kestäviä kyllä, sekä geometrialtaan rauhallisempia, kuin eurooppalaiset. Talvikatuajossa ei välttämättä mikään huono asia.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 02, 2018, 21:43:59 ip
Kokemuksesta voin kertoa että päivittäisessä talvikäytössä moottoripyörä vanhenee (kuluu) talvessa vähintään kolmen normaalin ajokauden verran. Öljyjä pitää vaihtaa taajennetusti ja muutkin huoltokohteet tarvitsevat tihennettyä huoltoa. Enkä tarkoita näitä nykyisiä talvisäitä. Mutta akku tykkää kylmästä.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 02, 2018, 22:57:30 ip
Se on kyllä ihan totta. Suola ja kylmä ovat erityisen rankkoja alustalle ja maalipinnoille.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Ikkala - Marraskuu 02, 2018, 23:05:57 ip
Kesä oli hieno. Kaikkeen muuhun kuin moottoripyöräilyyn.... Kilometrit jäi jonnekkin 17tkm huiteille eli puoleen siitä mitä parhaina kesinä on totuttu. Noistakin kilsoista vain 700 tuli guzzilla :P Ei vaan huvita enää, taitaa mopoilukiintiö olla täynnä.

Piankin Guzzirallin jälkeen vaihdoin elämäni ensimmäisen oikean auton. Sen jälkeen ei ole oikeastaan tullut kaksipyöräisellä ajettuakaan muuta kuin pikku siirtymiä. Kyllä kunnollinen auto on vain mukava, ei ole kylmä, ei kuuma, eikä kastu. Vielä kun voimaa on tarpeeksi niin ohituksetkin sujuu melkein kuin pyörällä :D Eihän tuommosessa melkein viisimetrisessä kaksiovisessa coupessa mitään järkeä ole mutta on se vaan helkutin kiva ajaa. Pahalainen kun nuo saksalaiset rajoittaa huiput siihen 250kmh ;D
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Breeze - Marraskuu 03, 2018, 09:03:02 ap
Eihän tuommosessa melkein viisimetrisessä kaksiovisessa coupessa mitään järkeä ole mutta on se vaan helkutin kiva ajaa.

Meidän rouva oli epäileväinen, kun reilu vuosi sitten toin CLK:n pihaan.
Nykyään pitää kysyä, että saisinko miekii joskus ajaa sillä...
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: GuzGuz - Marraskuu 03, 2018, 09:11:07 ap
Auto kuin auto nykyisillä niin tuskaa on ajaa yleisten nopeus rajoitusten mukana, rattiin nukahtamisen pulmallisuus potensoituu taas talvi (jos sellaista tulee) kauteen siirtyessämme sallittuihin nopeuksiin.
Rahastuspönttöjen lisäyksellä nyt vissiin koitetaan pitämään hereillä, mutta eikö liikenteen sujuvuuden ja kansalaisten hermojen kannalta vaikka 90kmh toisi hieman helpoitusta.
Virolaisten esim 50/70/90/ 110 vakio on toimivampi kun meidän naurettava 40/50/60/70/80/100/120 jota muutetaan jatkuvasti ja tutkakamerat räpsimään sanktioita.
Nopeusrajoitukset on perua ajalta jolloin ajokalusto oli ihan erilaista, logistiikkassa kun tehokkuutta haetaan, niin 10% aiemmin työpaikalle tai mitä se kellekin lienee, niin eikö lisäisi sujuvuutta?

Henkilökohtaisesti tosin ihan sama mitä päättävät, vaellussauva ja pusikkoon jää kiireet, sakkoja maksellaan sitten taas kun ihmisten ilmoille.


Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 03, 2018, 15:55:32 ip
Minä pidän talvirajoituksista. Kesällä ei tule ajettua omalla autolla juurikaan mutta talvisin jotakin 10 tkm. Talvisessa matka-ajossa kun ajelee jotakin 85 kilsan nopeutta ja matkaa on noin 400 km niin siinä hermo lepää ja matka joutuu kuitenkin. Nopeammat (hätäisemmät) eli ne jotka ovat lähteneet myöhässä matkaan, painavat ohi mutta eipä juuri haittaa. Liiat tauot ne venyttää matka-aikaa.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 03, 2018, 18:36:26 ip
Itsekin varaan runsaasti aikaa kun lähden moottoripyörällä tai autolla matkaan. Myöskään reitti ei ole läheskään aina se lyhin vaan vaihtelee vaihtelun vuoksi. Autolla en tietääkseni ole juuri ylinopeuksia ajanut. Enemmänkin köröttelen. Ei ole sitten niin rasittunut matkan jälkeen. Mutta paljon vaikuttaa olevan liikenteessä niitä jotka ajavat pinna kireällä. Sellainen on kuluttavaa.

Joskus muinoin ajoin autoa työkseni. Yksi päälliköistä oli sitä mieltä että matka-ajasta ei makseta palkkaa kuin siltä laskenalliselta ajalta mikä kuluu jos ajaa pysähtymättä ja mielellään pientä ylinopeutta.
Hain luottamusmiehen paikalle ja pyysin kertomaan asian uudelleen. Siitä lähtien sain palkan joka minuutilta mutta sen verran tämä esimies halusi rokottaa että jouduin kulkemaan omin avuin työpaikalle josta sain työkalun alleni ja sama toisinpäin. Ei siis lähtöä eikä paluuta omasta pihasta firman autolla vaikka siten olisin ollut nopeammin liikenteessä. Työpäiväni tavallaan piteni noin 45 minuuttia ja aiheutti minulle turhaa kulua tämän joustamattomuuden vuoksi.
Myöhemmin palattiin vähin äänin vanhaan käytäntöön kun niuho esimies ymmärsi vaihtaa työpaikkaa.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 03, 2018, 19:46:36 ip
Ei kyllä kuulu millään tavalla otsikon aiheeseen, mutta: Talvirajoitukset ovat ok silloin, kun on talvi. Tiet sohjoiset, jäiset ja liukkaat. Mutta kun aurinko paistaa, tie kuiva ja reilusti plussalla viikosta viikkoon, niin kyllä tulee mieleen siinä valtatiellä pitkissä jonoissa jarrutellessa ja kiihdytellessä ja noin 80km/h nopeutta yhteistuumin kanssa-autoilijoiden kanssa tavoitellessa, että Suomi on paska maa...Josko voitaisiin noita liikenneturvallisuuskameroihin sijoitettuja omaisuuksiamme jossain vaiheessa sijoittaa enemmän kelien mukaan vaihtuviin nopeusrajoituksiin? Sieltä sitä turvallisuutta saattaisi löytyä ihan vapaaehtoisesti nykyisen rankaisevan ja pakottamisen systeemin sijaan..

Jouko
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 04, 2018, 00:24:13 ap
Enemmän kuin liikenteen nopeusrajoitukset, pitäisi kehittää sitä ajatustapaa, millä liikutaan. Täällähän merkissä lukeva numero tarkoittaa pienintä hyväksyttyä nopeutta, ei suinkaan suurinta sallittua.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: PetriV - Marraskuu 04, 2018, 10:27:46 ap
Todellakin hieno kausi alkaa oleen lopuillaan, suolan kylväminen tekee tien liukkaaksi ja tietty se kuraantuminen. Ajokeliä riitti aivan mahtavasti, eikä ollu kylymä. 36 tonnia kerkes pärvöttään ja vielä ilman isompia sakkoja. Josko ens suvena 40 tonnia.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 04, 2018, 10:51:32 ap
Kausihan alkoi käytännössä Talvirallista ja jatkui Keski-Suomen Off Road Tourin kautta Maalisajoon, jonka jälkeen alkoi suvikumikausi. Talvirallista pokkasin miltei jo perinteisesti kotimaisen pisimmän matkan palkinnon. Suvikumikautena päätapahtumat olivat Gruppo Nord -tapaaminen, Itä-Suomi Off Road ja syyskuinen Kroatian reisu. Stelvioon tuli 18 tkm ja Pegasoon 6 tkm. Pikku-Hondalla tuli työmatkoja reilu 600 km. Harmittaa se, etten ehtinyt ajaa K75:llä lainkaan ja Tuaregillakin vain tuon Pystymetän. Lämmin kesä oli ollut erittäin hyvä aika ulkoiluttaa nakua K75:ttä. Sen rivikolmonen on olemukseltaan liki aatelinen, se vain käy ja kukkuu hiljaa ja värinöittä. Hieno laite.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 04, 2018, 12:42:20 ip
Sellaisessa on vielä mukavan persoonallinen äänikin. Vuosia haaveillut sopivasta K75 aihiosta nakuprojektiksi.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 04, 2018, 14:36:48 ip
K75:n moottori on liian ruma minkään rakentelun kohteeksi. Parhaimmillaan se on mielestäni kuitenkin alkuperäisessä kuosissa. Tämä omani on se ´87 musta perusmalli oranssilla satulalla ja raidoilla. Hienoin K75 ever.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 04, 2018, 16:17:42 ip
Siksi se minun silmään onkin hieno, industrial-tyyliä. Muun muotoilun vaan pitää noudattaa samaa lootamuotoilua.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Olavi - Marraskuu 06, 2018, 19:18:26 ip
Näistä liikenneoloista ja talvinopeuksista muutama havainto täältä Keski-Suomesta, nyt kun uuden työn takia tulee ajettua pääosin näillä nurkilla. Ensinnäkin tämä 4 tie, joka muistuttaa lähinnä kylätietä Jyväskylästä alkumatkastaan pohjoiseen. Keskinopeus noin 70 km/h, jonossa körötellään. Nopeusrajoitus on valtaosin 80 km/h. Jonkun maitolaiturin kohdalla 60 km/h. Liikenne pysähtyy väillä täysin, jos joku kääntyy vasempaan. Tämäkö on ykkösnumeron tien tasoa?

Alueelliset erot tässä tarkastelussa ovat melkoisia. Tuli käytyä pari viikkoa sitten Pietarsaaressa ja ajettua Pohjanmaalla. Pääsääntöisesti paineltiin 100 km nopeuksilla. Nelinumeroisella tiellä oli nopeusrajoitus 100 km/h? Sama ilmiö on aimminkin kiinnittänyt huomiota, ainakin Etelä-Pohjammaalla on väljemmät nopeusrajoitukset vs. tien luokitus/koko  Takaisin päin sitten tietä nro 13. 100 km/h kunnes tultiin Keski-Suomeen, niin nopeus tippu 80 km/km, vaikka vielä tien pinnan laatu parani. Tämä keskellä korpitaivalta, leveät pientareet, vähän liikennettä. Kärsivällistä porukkaa täälläpäin näillä liikennemäärillä. Vain 4tie jyväskylästä Lahteen on tätä päivää, tien kunnon ja liikenteen sujuvuuden osalta.  Muuten täällä on talvinopeudet voimassa ympärivuotisesti (myös motarilla).
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 26, 2018, 11:56:31 ap
Hieno ajokausi on hiipunut.. vaikka jatkunee hienoissa keleissä niillä joilla on kanttia tai homman sopiva kalusto!
Condor-asiaan perehdyttyäni päätin jälleen kerran sen unohtaa.

Motorismi sentään olisi jatkunut marraskuisen kokoontumisajon järjestämisellä.. Kaikki oli jo junailtu..
 
Arvatkaapa oliko kova harmitus kun terveys teki ulkomaan matkalla tepposet ja jouduin sairaalareissujen myötä perumaan (onneksi hyvissäajoin jo reissussa ollessa..) viime viikonlopuksi ilmoitetun Räntärallin.
No terveydellä ei leikitä mutta silti harmitti viikonloppuna vietävästi!
Nyt tilanne tuon terveyden suhteen vaikuttaa paljon paremmalta.

Eilen vieläkin toipilaana lepäillessä tuumailin talvirallia ja sain ahaa elämyksen! Ei se laiska Condor oikein kävisi tyyliini!
Desert / scrambler Ducati se olla pitää.
Meinasin aiemmin ettei kireää 450 Desmoa viitsi laittaa talviajoon tuhottavaksi.. No mutta siinähän sitä vasta munaa olisikin! Vähän samaa kapinaa kun joskus suunnitelmissa olleella asialla että kukaan ei ole juurikaan ajellut pitkäkeula chopperilla talvella tai talviralliin.. Siinä vapaasti varastettavissa oleva idea!

Aloin tuumailla että Desmoonhan on jo valmiiksi useampi etupyörä jos siihen tekisi toiset pyörät nastoille.. ja kun edellisen omistajan huonosti maalaamat tankitkin ovat maalaamoreissulla.. olleet muuten jo vuosia!?? niin paikallaan on varaosatankki.. ja varastostahan löytyy alulokareita.. ja tallessa taitaa olla pyörässä ostohetkellä kiinni ollut leveä tankokin! Siinähän se olisi "tosimiesten" talvipyörä jolla ei jää jalkoihin ja jolla voisi olla makea räyhätä menemään..


Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 26, 2018, 12:34:34 ip
No mikäs ettei!
Reissussa todennäköisesti rapautuu, saa maantiesuolaa ylleen, jne.
Mutta ei kerta tai kaksi haittaa kunhan pesee ja huuhtelee pyörän hyvin ajon jäljiltä.
On kokemusta useiden kymmenientuhansien kilometrien ajamisesta talvella. Huvikseen sekä työmatka-ajona.
Nollakelit ovat pahimpia ja isot tiet likaisimpia. Niitä kun välttää niin pärjäilee paremmin.

Itse en vaivautunut juurikaan pesemään ja se oli virhe. Kylläpä pyörä happani hetkessä ja sen aiheuttamia häiriöitäkin ilmeni kuten jarrujen jumimista ja yleistä hapettumaa. Myös sähkölaitteet ottivat itseensä. Ahkeralla puhtaanapidolla olisi osalta talvivaivoja säästynyt.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 26, 2018, 12:40:17 ip
Kannatan talvi-Desmoilua! Pyörähän on harvinainen vain niille, joilla ei sellaista ole..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Aapo - Marraskuu 26, 2018, 14:07:22 ip
Ei ole harvinainen ei ;-)
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 26, 2018, 14:14:28 ip
 ;D Kiitos kannustuksesta!

Pyörät kieltämättä happanevat ja kulahtavat todella nopeasti talviajossa.
Voihan se olla ettei niitä ajoja niin paljoa tule etteikö sitä jaksaisi reissujen jäljiltä pestä ja hinkata..

Arvelin alkuun etten ota harvinaista korkealle arvostamaani pyörää kuluttavaan käyttöön vaan hankin siihen tarpeeseen pilkkahintaisen Condorin..
 
Hmm.. Itseasiassa totuushan on että 450 desmoja on suomessa moniakymmeniä. (kuten Aapo tuossa tätä kirjoittaessani jo totesikin!)
Ja sehän se on pyörän parasta arvostamista että käyttää ja näyttää sitä!

Joten taidan ryhtyä jo tänään tuumasta toimeen ja alan kaivella kamoja esiin.. tosi makeeta päästä suunnittelemaan ja hahmottelemaan.
Hyviä vinkkejä nastarenkaista ja nastoittajista/tai nastoituksen tekemisestä otan mielelläni vastaan.. Jotenkin luulen että ns. trial nappulakumit olisi nastoitettavissa ja toimisivat parhaiten?

Lisäys: laitoin jo yhteen paikkaan tiedustelua nastarenkaista.. Taitaa käydä perinteisesti eli kuten jo joskus aikoinaan.. eli taakse ehkä jotain valmiina löytyisi mutta 18 tuumaiseen etupyörään ei?? Kääk!  (orig rengaskoot 2.75-18 ja 3.00-18)


Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 26, 2018, 15:42:06 ip
Joku mopon rengas kenties menisi? Onko edessä varaa laittaa yhtään leveämpi kumi?
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 27, 2018, 12:02:01 ip
Laitoin sen tiedustelun Satapiikki nimiseen firmaan. Ja kun sen jälkeen selasin Kurapyörä foorumia että mistä muut tilaa?.. niin juurikin sitä firmaa suositeltiin!

Eilen illalla tutkin että saisiko leveämmän nastarenkaan eteen.. Näyttäisi että kolmetuumainen sinne menisi. Takanakin on jo kolme puolituumainen vaikka orggis on kolme..

Muutoin näkyy olevan niin ettei tarvitse pahasti raiskata laitetta saadakseen siitä ihan kelvollisen liukkaan kelin laitteen (jos vaan sopivat renkaat löytyy).

Tehtaan Scrambler on hyvin pitkälti samanoloinen kuin katu Desmo. Etulokari on lyhyempi ja korkeammalla sekä pisaramaisempi tankki sekä sirompi satula sekä korkea ja leveä ohjaustanko.
Scramblessa ei ole sivukoppia vaan kunnon ilmanputsarit siinä kohden.

Homma alkoi jo eilen hahmottua.
Maalausreissussa olevien sivukoppien tilalle tulee alumiiniset numerokilvet. Tankiksi joko scramble tankki Intiasta tai originaali varaosatankki joka on huonossa (mutta alkuperäis!) maalissa.
Keksin että sen voisi säilyttää orggiksena (- useimmat kun on tuhottu entisöimällä! mistä sitä sitten raitojen ym totaali orggis paikkaa katsotaan?) ja siitä saisi tyylin mukaisen ja siistin jos saa teetettyä sen päälle nahkasuojan Vincenttejen tapaan!..

jatketaampa. Hitto kun työt häiritsee harrastamista!

Alumiini ja rosteri lokkareita löytyi ja tarvittaessa pitää sellainen laittaa ainakin eteen jo ulkonäön takia.
Pyörässä on jo valmiiksi megafoni.
Stongiakin löytyi iso nippu ja se leveä scrambler mallinenkin pyörässä ollut oli tallella..
Mutta taidan jättää siihen sellaisen maltillisemman enkä kovin leveän niin on parempi ajaa pidempää matkaa.

Pitkiä talvireissuja varten löytyi tunturi mopon selkeän yksinkertainen tarakka joka käy suoraan.
Sekä kylmiin oloihin tekonahkaiset käsisuojat ja pieni plexi jotka molemmat tuli Raahen talvirallireissussa jawassa kiinni ollessa hyviksi todettua!

Scramblessa on sama takavalo kuin desmossa mutta hyllyssä olisi sellainen pyöreä aito cev jota yleisemmin käytetään juurikin vakavammin otettavissa scrambleissä..



Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 27, 2018, 12:35:27 ip
Kun saat pyörän ajokuosiin niin laitapa kuva!
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: JuhanVon - Marraskuu 28, 2018, 09:35:01 ap

Joten taidan ryhtyä jo tänään tuumasta toimeen ja alan kaivella kamoja esiin.. tosi makeeta päästä suunnittelemaan ja hahmottelemaan.
Hyviä vinkkejä nastarenkaista ja nastoittajista/tai nastoituksen tekemisestä otan mielelläni vastaan.. Jotenkin luulen että ns. trial nappulakumit olisi nastoitettavissa ja toimisivat parhaiten?

Lisäys: laitoin jo yhteen paikkaan tiedustelua nastarenkaista.. Taitaa käydä perinteisesti eli kuten jo joskus aikoinaan.. eli taakse ehkä jotain valmiina löytyisi mutta 18 tuumaiseen etupyörään ei?? Kääk!  (orig rengaskoot 2.75-18 ja 3.00-18)




Viimetalvena kun IC:n alle etsin 18" nastarenkaita niin Hyvinkään mopokellarista löytyi yksi kpl ja toisen hain sitten saman kylän MP-racingistä. Taitavat olla jotain 3,5" leveitä, ei nyt muistu tarkasti mieleen.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Löysä - Marraskuu 28, 2018, 20:16:22 ip
Ducati ehdottomasti talviajoon, kannatan. Renkaina trial kumit on yllättävän hyvät sekalaiseen talviajoon. Itse nastoitin trial rinkulat ihan joillain auton nastoilla. Nasta joka nappulaan ja kun jätti vähän koholle niin toimi ainakin Yammun 350 RD:ssä. Siinäkin 18" kumit.

Löysä
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 29, 2018, 15:22:39 ip
Pitää googletella mistä auton nastoja löytyy.. Desmon paino on jotain 130 kg kai kuivapaino, kuski ja kamat.. ja kulkenee 170km/h parhaimmillaan mutta tuskin noita nopeuksia nastoilla ajellaan! Voisi ajatella että 120km oletuksena max jatkuvaa nopeutta. Onkohan nuo trial tyyppiset esin 3 tuumaset kantavuudeltaan ja vaikka 120 asti ok?
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 29, 2018, 15:42:17 ip
Rengasliikkeestä lähtee kysymään.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Löysä - Marraskuu 29, 2018, 19:14:00 ip
Trial renkaat on aika pehmeät rungoltaan, niin pitääkin kun ajatellaan mihin ne on tarkoitettu. Uskoisin kantavuuden riittävän, joskus tuli testattua 350 RD:llä järven jäällä kevättalvella. Pyörässähän oli todellinen huippunopeus siinä 200 km/h paikkeilla, ei tullut kyllä jäällä mittaria katseltua. Yksikään nasta ei muuten irronnut siinäkään kokeilussa. Tunnustettakoon että RD huimailut tapahtui jo 80-luvun lopulla ja trial rengas kokemukset on sieltä peräisin. Se RD:n eturengas on muuten kaverin piikissä talvikäytössä edelleen. Ennen oli renkaissa oikeaa kumiakin seassa.

Löysä
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Marraskuu 30, 2018, 10:21:33 ap
Ei ole viikossa Satapiikki firma vastannut tiedusteluun. Viitisen vuotta sitten kyselin savonlinnan rengasliikkeet nastojen osalta. "Ei aikoihin ole enää ollut" tms oli vastaus. Silloin löytyi käytetyt renkaat vmpk foorumin kautta.. pitääpä kokeilla taas tai jatkaa googlausta..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 30, 2018, 11:01:55 ap
Mikä sitten on aikoihin. Minulla ei taida olla kymmentä vuotta siitä kun ostin pari kertakäyttökupillista nastoja rengasliikkeestä. Oli vielä eka kauppa johon marssin, niin en osaa sanoa muiden liikkeiden saatavuutta. Näin siis Jyväskylässä.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Guzzr - Marraskuu 30, 2018, 14:02:39 ip

Hieno ja lämmin oli mp-kausi. Ajoin kotimaassa ainoastaan ja 4,llä eri m-pyörillä. ( Kävin kyllä espanjassa ja ruotsissakin)
Sanoin kotona tänään; Nyt on liian vähän "töitä" ja muita hyödyll. tekemistä ja mp huoltoja ja parannushommia mplle ei ole.

Pian lähden hakemaan kelkkaosia , odotan lunta ja Lynx lähtee taas ajelulle. Ja muutaman päivän aikana olen katsonut erimallisia Usa
cab.-automalleja 60 - 70-luvulta. Katos kun vanha Saab 99,n kunnostus"työ ei oikein kiinnosta juuri nyt.

Suunnittelen ens kaudeksi Etelä-norjan mp-reissu ,kun keski- ja pohjoisosa on jo nähty monta kertaa.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: NorgeGTL - Marraskuu 30, 2018, 15:04:48 ip
Ei ole viikossa Satapiikki firma vastannut tiedusteluun. Viitisen vuotta sitten kyselin savonlinnan rengasliikkeet nastojen osalta. "Ei aikoihin ole enää ollut" tms oli vastaus. Silloin löytyi käytetyt renkaat vmpk foorumin kautta.. pitääpä kokeilla taas tai jatkaa googlausta..

Satapiikin nettikaupan kautta tilasin uuden nastarenkaan Pegasoon ja tuli aika nopeasti ja on jo vanteellakin. Pitäisikö sinne soittaa vaikka vanhanaikaista se olisikin. Saattaisi kuitenkin tavoittaa ihmisen.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Makestain - Marraskuu 30, 2018, 18:30:34 ip
Pian lähden hakemaan kelkkaosia , odotan lunta ja Lynx lähtee taas ajelulle.
Kelkkakausi alkaa toivottavasti Itepäisyys viikonloppuna - vajaa viikko enää ja lumitilanne huolestuttaa, minua ja Yamahaa. Kumpikohan on ykkösharrastus, aika tasoissa on Guzzilla ja Yampulla ajo.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Machiavelli - Joulukuu 01, 2018, 00:58:59 ap
Joo, kuten aikaisemmin kerroin miten Japani yritti ylittää Italian... Yksi ajokausi meni olevinaan japsitahdissa, hieno pyörä mutta ei ollut mun juttu... 1100 Breva taas on!  Hitto että vanha gubbe löysi oikean moottoripyörän! 
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Harri Eronen - Joulukuu 01, 2018, 09:45:14 ap
Viime Sunnuntaina mopojen pesu ja talvilepoon laitto. Mönkkäri on oiva talvipeli.  Kysäseppä klassikko www.motorengas.fi, löytyisikö Jarilta ratkaisua renkaisiin.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: klassikko - Joulukuu 02, 2018, 13:50:16 ip
Pitkä kausi se oli sitten Harrillakin. Nyt vastahan nuo ovat nastarengaskelit. Totuttuun tapaan se sattuu se eka talven tapanen Pystiksen kohdille. Oli tarkoitus itsellänikin Kanarian reissun jälkeen jatkaa ajoja kevyemmällä pyörällä mutta on jatkunut tuo reissun sairastelu, voi olla ja toivottavasti samalla selviää se kontion episodikin.. Jos jotain hyvää niin se että keksin joutenollessa ettei tarvitsekkaan lisää pyöriä jos raaskii laittaa desmon talvikuosiin..ja jos ja kun saa sen käyntiin kylmästä! Kiitos rengaslinkistä. Tuota ei aiemmin hakusanoilla googlettamalla löytynytkään. Laitan kyselyä..
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: motomatti - Joulukuu 02, 2018, 14:10:06 ip
Joskus ollut talviajossa mukana starttipilottia eli mitä lie eetterisprayta jolla käynnistää melko "kuolleenkin" moottorin.
Sen käytössä pitää olla järki mukana. Liikaa ei pidä suihkuttaa.

Jos pyörässä on käynnistinpoljin, sähkökäynnistimen lisäksi, niin sitä kannattaa hyödyntää saamaan kone vetreämmäksi ennen varsinaista käynnistysyritystä. On moottorikohtaista polkeeko niin että polttoainehana on auki, jolloin tapahtuu ryypytystä, mutta toisaalta silloin voi kastella sytytystulpan.

Talvirallissa olin muinoin 750NTX:llä ja oli melkoinen pakkanen aamusella kun piti lähteä taipaleelle. Akku oli puolijoukkueteltassa vierihoidossa yön yli joten akun kylmyys ei haitannut käynnistystä.

Muitakin niksejä toki on.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: TunturiTT - Joulukuu 02, 2018, 14:49:15 ip
Eilen leikin pihassa crossilla. Alla vielä tavalliset nappulat. Ei kyllä ollut pahemmin pitoa, ei etu- eikä takapäässä. Hauskaa silti. Metsässä ei mitään harmia.
Maassa on nyt sellainen vaalea, kova pinta. Töppösen alle ei niinkään lipoisa, mutta nappula ei siitä saa otetta.
Otsikko: Vs: Hieno kausi
Kirjoitti: Löysä - Joulukuu 30, 2018, 14:51:58 ip
Alkaa olla kausi 2018 lopuillaan, ajokelit hienot loppuun asti.

Löysä