Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Syyskuu 26, 2018, 13:33:52 ip
-
Puuilosta saisi ruotsalaisen moottorisahan kohtuuhintaan:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10093890
-
Puuilosta saisi ruotsalaisen moottorisahan kohtuuhintaan:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10093890
"Norrköping Moottorisaha 52CC
Edullinen polttomoottorikäyttöinen moottorisaha kotikäyttöön."
Harmi, mökillä tarvitsisi edullista moottorisahaa mutta tuo onkin vain kotikäyttöön. Vähempi on kerrostalossa tarvetta.
-
Ruotsissa kuulemma moottorisahan käyttäjältä vaaditaan moottorisahakortti jos sahailee muualla kuin kotona.
Siksi varmaankin kotikäyttöön ja vain omia sahauksia saa sielläkin tehdä?
-
Lieneeköhän tuosta sahasta mikään muu olla ruotsalaista kuin nimi?
Mökillä konesahaa tarvitsee harvakseltaan. Käsin sahaaminen on hyvää liikuntaa mutta ei oikein sovellu raskaammalle puutavaralle eikä kaatoon.
Siksi tuollainen halpissaha voisi olla ratkaisu satunnaiseen metsä- ja puutyöhön.
-
Puuilosta saisi ruotsalaisen moottorisahan kohtuuhintaan:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10093890
Ruotsin kiinalainen.
Norköpingin sahaan saa perämoottorilisäosaa. Oli muistaakseni Koneviestissä testissä ja moittivat melun aiheuttavan päänsärkyä aika äkkiä ;D
-
Lieneeköhän tuosta sahasta mikään muu olla ruotsalaista kuin nimi?
Mökillä konesahaa tarvitsee harvakseltaan. Käsin sahaaminen on hyvää liikuntaa mutta ei oikein sovellu raskaammalle puutavaralle eikä kaatoon.
Siksi tuollainen halpissaha voisi olla ratkaisu satunnaiseen metsä- ja puutyöhön.
Mulla on Bilteman sininen kiinalainen, taitaa olla ihan vastaava kuin tuo, ellei jopa sama eri kuorilla.
Sillä on nimittäin päästetty puuta nurin ja poikki varmaan useamman kymmenen litran pienkonebensat. Kukkuu hyvin, ja on yhden nykäisyn saha myös lämpimänä, siihen ei tahdo moni merkkisahakaan nykypäästöillä päästä. Kyllä siitä voima loppuu isommille tarpeille, mutta kyllä välttää hintaansa pidemmälle. Toki oma oli joululahja veljeltä pari vuotta sitten. Ruuvit on vähän pehmoisia, mutta niitähän voi kotisahaan vaihdella.
-
Hyundai on vielä kympin halvempi. Tämä on menossa siihen, että kohta moottorisahojen vastaanottajille maksetaan.
https://www.tokmanni.fi/moottorisaha-25-4-cc-varaketju-6438114953372?cb=Mmzs6VLMZ2OjVPE&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=maybelline-meikit-40-ja-paljon-muuta-nettohintaan-223
-
Hyundai on vielä kympin halvempi. Tämä on menossa siihen, että kohta moottorisahojen vastaanottajille maksetaan.
https://www.tokmanni.fi/moottorisaha-25-4-cc-varaketju-6438114953372?cb=Mmzs6VLMZ2OjVPE&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=maybelline-meikit-40-ja-paljon-muuta-nettohintaan-223
Hyundaissa moottorin iskutilavuus on 25,4 cm³, kun taas Norrköpingissä on isolohko! ! ! (Moottorin tilavuus: 52 cm³)
-
Olin viisi vuotta sitten ostamassa sahaa mökille. Mainoksissa mainittiin vähän hintavampien (+400 euroa) kohdalla, että magnesiumlohko. Mietin että mitä ne muut sitten ovat. Myyjä kertoi, että muovia. Taitavat nekin satunnaisessa käytössä kestää sulamatta. Sahat jakaantuivat (ainakin mainosten mukaan) mökkisahoihin, maatilasahoihin ja ammattimetsurisahoihin. Ostin sen maatilamallin vaikka tilan koko vaatimaton onkin.
-
Ei ole tullut itse avattua, mutta kuulemma Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorin
nokka-akselin hammaspyörä ja nokat ovat muovia. Tuo nokat kuulostaa uskomattomalta,
mutta hyvin tuntuu kestävän.
Edit:
Löysin oheen kuvankin. Joissakin malleissa näkyy olevan metalliset.
-
Partner teki jo kolmekymmentä vuotta sitten puoliammattisahoja muovilohkolla. Ihan ok toimivia vielä tänäänkin.
Briggsin nokat toimivat ihan nätisti muovisena, olen niitä purkanut varmaan sata. Ei edes juuri kulu noin lievillä asteilla ja jousipaineilla.
Näissä on sitten yhdistelmiä, että on muovinokat ja nokassa apulinkut puolipuristimelle, jotka ovat metallia. Tai nokka-akselin runko on metallia ja nokat muovia.
-
Moottorisahoista muistui mieleeni hauska juttu kun olin enoni mukana katsomassa miten häneltä sujuu pöllinsahauskilpailu Keski-Suomessa 90-luvun lopulla. Oli vanhana 2-tahtivelhona viilannut sylinterin kanavat tietenkin. Saha taisi olla joku vanha 70cc Jonsered tai vastaava. Toiseksi sijoittui, mahdollisesti sen takia että kerran lähti sahaamaan väärästä kohtaa ja piti korjata. Saha kuitenkin leikkasi niin hyvin että joku metsuri sen osti heti kisan jälkeen. Eno vain tokaisi jälkikäteen että toivottavasti ei ole pettymys kun huomaa kuinka tiuhaan sitä pitää tankata. Ja ketjukin oli tietty teroitettu siten että leikkaa hyvin mutta keston kustannuksella.
-
Norrköpingiläinen moottorisahamurhaaja ;)
-
Hyvä on tämäkin keskustelu kokonaisuudessaan, mutta olisiko sen paikka tekniikasta huolimatta parempi olla vaikka työkalupalstalla? Tapanahan on ollut, että tekniikkapalstalla käsitellään etupäässä jalkojen välissä olevien kulkuneuvojen toimintaa, mutta tuota edellä mainittua Norrköpingiläistä tapausta jalkojen välissä ei ehkä luokitella Trafillakaan kulkuneuvoksi...
Jouko
-
Kulkuset ovatkin vain kulkuneuvon osa.
-
Tuo kun lähtee käyntiin, niin kyllä sitten liikkuu.
Mutta kyllä taitaa olla tosiaan työkalujuttuja.
-
Meillä oli Partner R11 60- luvulla. Muodostui lähes kirosanaksi. Jotenkin se tiesi että oli menossa koviin tukinkaatoon ja ei pelannut siellä kun pystyasennossa. Muovia jo silloin kaasarissa. Huollossa käytiin kaupungissa ja aina pelas sisällä ja suvella. Narua nykittiin varmaan kilomertikaupalla ja isän lehmänhermotkin olivat koetuksilla. Parhaimmillaan korjattiin tuvassa ja koekäytettiinkin. Viimeinen niitti oli kun isä repi käyntiin sisällä ja sitten lähtikin äkisti ja tietysti laippa lattiaan muutaman metri mentiin syvästi ennekuin tokeni ;D Sen verran isää harmitti että lattia meni vaihtoon ja Partner R11 haudattiin ...
Mr
-
Meillä kotona 60-luvun alussa oli saha nimeltä Solo. Sai lisänimen Sohlo.
Pirtissä oli sankka savu kun kylän miehet sitä ison pöydän ääressä miehissä huolsivat. Sätkät savusivat. Solo ei.
Mutta kyllä siihen jokin lääke tepsi sillä pari vuotta sillä tehtiin hankintahakkuuta perämettällä.
Naapurin pojat tekivät vesikelkasta vinhan kulkuneuvon: Jupiterin takapyörä yhden irrotetun laudan kohtaan keskelle kelkkaa ja parhaat päivänsä nähnyt Partner vetämään ketjulla. Partner oli kiinni vesikelkan tolppien välissä. Aika hyvään vauhtiin sillä pääsi mutta ohjattavuutta ei kauheasti ollut. Mutta ei se silti haitannut.
Riitti kun oli hauskaa ja jännää.
-
Hyvä on tämäkin keskustelu kokonaisuudessaan, mutta olisiko sen paikka tekniikasta huolimatta parempi olla vaikka työkalupalstalla? Tapanahan on ollut, että tekniikkapalstalla käsitellään etupäässä jalkojen välissä olevien kulkuneuvojen toimintaa, mutta tuota edellä mainittua Norrköpingiläistä tapausta jalkojen välissä ei ehkä luokitella Trafillakaan kulkuneuvoksi...
Jouko
No, kerrottakoon sitten että yksi kaveri laittoi joskus moottorisahan moottorin potkukelkkaan siten että moottori pyöritti etupäässä olevaa sirkkelinterää mikä veti kelkkaa eteenpäin. Nyt on kulkuneuvojakin :D
-
Meillä oli nuorena kokeilu, kun asennettiin isän ja veljesten kanssa moottorisaha mopon runkoon. Saha poikittain runkoon, siihen tankin alle, siitä veto alennuskulmavaihteen kautta takapyörälle. Kahdet ketjut siis. Kulki viittäkymppiä, mutta kaasussa oli vain kaksi asentoa, muuten luisti kytkin.
-
Kaikki varmaankin muistaa tämän?
https://www.youtube.com/watch?v=6Viwwetf0gU
Lumiukkojen tyrmäämisestä tuli jotain jupinaa.
-
Mulla on tuollainen pikku-Culloch tehoputkella varustettuna. Hauskan kuuloista, kun saha nousee putkelle! Alkaa tuollainen 38cc pelikin kuulostamaan uskottavalta.
-
Kaikki varmaankin muistaa tämän?
https://www.youtube.com/watch?v=6Viwwetf0gU
Lumiukkojen tyrmäämisestä tuli jotain jupinaa.
No prkl... joku tommonenhan putsais voimalinjoja aika paljon halvemmalla kuin helikopteri.
-
Urpolla oli nöössipoikana omatekoinen moottorikelkka, jossa oli sukset ja takana vetorumpu.
Hihnavälitys vanhasta moottorisahasta. Ei siitä mitään käyttöpeliä tullut, liian pitkä välitys
ja muutenkin epäluotettava.
Parempi oli purjeella toimiva ekoversio. Se meni hankikannolla ja kovalla tuulella aika haipakkaa.
-
Ekologiaa oli meilläkin: vanha lakana tai muu tuuki ristiinnaulattuihin keppeihin kiinni ja tuulisella säällä luistimet jalassa järvenjäälle.
Voin vakuuttaa että oli kädet maitohapoilla kun ensin sivumyötäiseen 10 minuuttia ja sitten reilu puoli tuntia luovien takaisin.
Pitkät persliu'utkin olivat vakiohommaa.
Mutta noista moottorikäyttöisistä: Ei liity minuun mutta purjekelkan päälle oli eräällä pajalla laitettu moottori ja potkuri työntämään.
Muutoin kuulemma hyvä mutta pyrki kaatuilemaan kun propellin vastuksen aiheuttama vääntömomentti pääsi yllättämään.
Nätisti ajettuna oli hyvin nopea. Eiköhän noita ole nykyäänkin olemassa ihan sarjavalmisteisena mutta niin että vääntömomentti on eliminoitu vastakkaisella kuormalla.
-
Kaksi potkuria samalla akselilla, pyörimässä eri suuntiin on varmin.
Noita putkahtelee aina välillä erinäisiltä harrastesivuilta vastaan. Myös suomalaisia. Mutta niissä on yleensä leveämpi runko ja yksi yhteen suuntaan pyörivä ropeli.
-
Ostin reilu vuosi sitten uuden sahan. Husqvarnan ja on Jaappanissa tehty peli. Japsit on vissiin nykyisin aika iso tekijä sahamarkkinoilla.
Edellinen Husse oli jostain 90-luvulta ja muovilohkoilla. Kävi ilmi kun alkoi päästää teräketjuöjlyt allensa. Huonosti paistettu liitos.
Tuohon Henkon kertoma sahauskilpailu, ketjun virittäminen ja bensan syönti pitää varmasti kutinsa. Kun viilaa purupiikit reilusti alas, niin johan alkaa lastu lentää. Siinä voi kyllä tiimarisahasta loppua vääntö, mutta tuollainen vanhan maailman 70 kuutioinen selvitti varmasti sen ongelman kunhan soppaa riitti.
Pieneen sahantarpeeseen ostaisin nyt kyllä akkupelin. Niissä alkaa olla sahausjälkikin likimain höylätyn luokkaa. Voisi alkaa vaikka huonekalutimpuriksi. ;D
-
On sähkötyökalujen käyttö omiin tarpeisiin niin satunnaista, että olen oppinut jättämään johdottomat pelit kaupan hyllyyn.
Vaikka erilaisia akkuja on tallessa toista kymmentä kiloa, tässä olisi kyllä ideaa enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=yX-gKv6pHN0
Pari vuotta sitten sain lahjoituksena muutaman nitromoottorin, mutta lahjoitin ne edelleen paikalliselle lennokkikerholle.
Olivat ns. pylonimoottoreita ja olisivat tarvinneet toimiakseen asianmukaisen pakoputken. Putketkin oli mukana, olisi vain tullut
työkalusta hieman kookas. Toisaalta alennusvaihdetta ei olisi tarvinnut muokata.
-
Sen verran vaan putkeen mutkia, että mahtuu poran sivulle. Olisi ainakin keskustelun herättäjä, kun esimerkiksi vaatehuoneen hyllyille alkaisi kiskoja ruuvata.
-
Nuo nitromoottorit on hauskoja vehkeitä, mutta RC-puolella huomaa että laadukas polttoainekaan ei ole itsestäänselvä juttu. Jos ostat nimeltämainitsemattomasta alan liikkeestä niin koneen kesto lyhenee kuulemma huomattavasti. Joskus olen tuohonkin aiheeseen perehtynyt.