Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: JouniN - Heinäkuu 21, 2018, 14:08:32 ip
-
90-luvun alussa näytti olevan ruiskua tarjolla Cali 3seen, minkälaisia kokemuksia porukoilla noista laitteista, vieläkö toimivat, saako varaosia jne.?
-
Kokemukseni mukaan ovat toimineet yllättävän hyvin.
Lisäksi niitä ei ole voinut helposti muokata joten moottorit, hyvän seoksen ansiosta, ovat olleet paremmassa kunnossa kuin kaasutinmallien moottorit.
Alusta asti ovat Guzzeissa olleet ECUja eli ovat sisältäneet sekä sytytyksen että ruiskutuksen. Pelkkä EFI hoitaa vain ruiskutuksen. Tosin markkinamiehet, aikanaan, johtivat tässä nimitysasiassa asiakkaita harhaan kertomalla että on EFI. Tai pelkkä IE.
ECUn kotelot olivat aikanaan hurjan kokoisia, ns. sikarilaatikoita verrattuna myöhempiin tupakkiaskin kokoon. Näiden elektroniikkakoteloiden kiinnitykseen kannattaa kiinnittää huomiota että ovat kiinnitetty asianmukaisesti. Valitettavan usein näkee että kiinnitykset ovat ajan kanssa pettäneet.
Vanhatkin ECUt ovat tietokoneella ja asianmukaisella ohjelmalla tutkittavissa mutta säätäminen on hankalampaa toisin kuin nykylaitteissa.
Vanhemmissa ECUissa on vikavalo joka kertoo sakara-aaltopulssisarjoilla toiminnastaan kuten vikakoodit. Järjestelmä on kiinteästi pyörän mukana ilmaisinledeineen.
Näitä vanhempia "laatikoita" voi elektroniikan taitaja korjata vaihtamalla vikaantuneen komponentin uuteen ja ehyeen. Rakenne on normaalia vanhanikaista piirilevytekniikkaa.
Jutussa näkyy 16M ECUn sisärakenne: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_19.html
Aiempia versioita ovat olleet P7, ja P8 jotka ovat sisänäkymiltään melkoisen samanlaisia.
Tässä lyhyt katsaus erilaisiin vianetsintäsysteemeihin vanhempienkin mallien osalta: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html
-
Saako noita vanhempia ECUja vielä ostettua jostakin ja onko Guzzin ruiskuissa ollut mitään tyyppivikoja?
-
Saako noita vanhempia ECUja vielä ostettua jostakin ja onko Guzzin ruiskuissa ollut mitään tyyppivikoja?
Purkamoissa niitä saattaa olla. Ebaystakin voi etsiä. Niiden kunnosta ei välttämättä ole takeita.
Itse ECUssa ei ole ilmennyt isommin vikoja. Viat ovat muualla kuten läppärungoissa ja sen osissa. TPS voi olla kulunut ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. Läppärunkojen akseleissa voi olla välystä.
Kampiakselin asentoanturit voivat olla vioittuneet. Elektronisten osien toiminnan saa selville ECUn oman diagnostiikan kautta.
Vuosikymmenien kuluessa on polttoaine muuttunut. Se vaikuttaa siihen että nykybensalla vanhat laitteet joissa ei ole takaisinkytkentää eivät ole kykeneviä mukautumaan nykybensalle itsekseen vaan vaativat säätöä. Esim. Co-säätöruuvin kääntelyä tai TPS:n ennakon muuttamista.
-
Motoitaliaan soittelin joskus kysyäkseni mielipidettä ekoista ruiskumalleista. Olin silloin ostattelemassa ekaa isolohkoani. Ja vastaus oli, että vähävaivaisimmat mallit ovat juuri niitä ekoja. Sen verran simppeliä kamaa, että vikakohteet ovat minimissä.