Kokemukseni mukaan ovat toimineet yllättävän hyvin.
Lisäksi niitä ei ole voinut helposti muokata joten moottorit, hyvän seoksen ansiosta, ovat olleet paremmassa kunnossa kuin kaasutinmallien moottorit.
Alusta asti ovat Guzzeissa olleet ECUja eli ovat sisältäneet sekä sytytyksen että ruiskutuksen. Pelkkä EFI hoitaa vain ruiskutuksen. Tosin markkinamiehet, aikanaan, johtivat tässä nimitysasiassa asiakkaita harhaan kertomalla että on EFI. Tai pelkkä IE.
ECUn kotelot olivat aikanaan hurjan kokoisia, ns. sikarilaatikoita verrattuna myöhempiin tupakkiaskin kokoon. Näiden elektroniikkakoteloiden kiinnitykseen kannattaa kiinnittää huomiota että ovat kiinnitetty asianmukaisesti. Valitettavan usein näkee että kiinnitykset ovat ajan kanssa pettäneet.
Vanhatkin ECUt ovat tietokoneella ja asianmukaisella ohjelmalla tutkittavissa mutta säätäminen on hankalampaa toisin kuin nykylaitteissa.
Vanhemmissa ECUissa on vikavalo joka kertoo sakara-aaltopulssisarjoilla toiminnastaan kuten vikakoodit. Järjestelmä on kiinteästi pyörän mukana ilmaisinledeineen.
Näitä vanhempia "laatikoita" voi elektroniikan taitaja korjata vaihtamalla vikaantuneen komponentin uuteen ja ehyeen. Rakenne on normaalia vanhanikaista piirilevytekniikkaa.
Jutussa näkyy 16M ECUn sisärakenne:
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_19.htmlAiempia versioita ovat olleet P7, ja P8 jotka ovat sisänäkymiltään melkoisen samanlaisia.
Tässä lyhyt katsaus erilaisiin vianetsintäsysteemeihin vanhempienkin mallien osalta:
http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html