Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: jiipee73 - Toukokuu 20, 2018, 12:26:52 ip
-
2006 Breva 1100cc kardaani/alkoi ääntämään. Perään tehtiin talvella huolto, vaihdoin ristinivelet ja aiemmin ollut naksunta ääni katosi. Nyt se palasi ja aiempaa kovempana. Perän avaamiseksi meni.
Pyörä pitäisi saada rekan kyytiin parin viikon päästä että päästään kesälomareissuun... En tiedä uskaltaako tuolla lähteä ajamaan...
Linkissä näyte äänestä kun rengasta pyörittää. Rengas pyörii suht hyvin, ääni vaan mättää. Prkl prkl. Olis sittenkin pitäny pysyä ketjupeleissä...
https://www.youtube.com/watch?v=7NOeV91NmDY&feature=youtu.be
-
Ei kai vain olisi se, minkä Ikkala aikaisemmin huomasi, pinionin mutterin löystyminen? Päässyt vaan pidemmälle?
-
Kyllä se avattava on. Älä pyörittele enempää.
Onko takapyörässä väljyyttä kun sitä heiluttelee?
Jos ei niin homma voi olla varsin yksinkertainen.
Takapyörä irti, reaktiotanko irti takapäästään ja perän takahaarukkaan kiinnittävät pultit irti.
Kun perä on irti niin perän suojakumi irti pienen vetopyörän akselin ympäriltä.
Silloin tulee näkyviin pinionakselin mutteri. Se ei saa olla löysällä mutta äänestä päätellen voi olla.
Tai sitten vika onkin kardaanin nivelessä. Mutta senkin näkee samalla.
Ikkalalla on tähän asiaan runsaasti kokemusta.
Minulla ei tuntumaa kun en ole vielä vialliseen CARC-perään tai kardaaniin törmännyt vaikka paljon on niillä kilometrejä takana. Hyvin ovat palvelleet.
-
Jep. Eiku perän irrotukseen.
Kiitos vastauksista, kertomus jatkuu kunhan on päässyt avaamaan paikkoja...
JP
-
Jep. Eiku perän irrotukseen.
Kiitos vastauksista, kertomus jatkuu kunhan on päässyt avaamaan paikkoja...
JP
Ota kuvia lujasti. Niistä ei ole koskaan haittaa. Video oli hyvä.
-
Muuten, tartteeko pinionin mutterin kiristämiseen erikoistyökalua, jos se on löysällä? Korjausoppaan mukaan pitäis olla jonkin erikoishylsy.
JP
-
Ei tarvi.
Selaa tuo ketju ja linkit läpi. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3956.0
-
Kiinnostaa kyllä mikä siellä on irti. Aika hurja ääni.
-
Jaa-a. Eli perä on halkaistava jos meinaa kiristää sitä pinion-mutteria? Tuo kumitiiviste ei lähde irti muuten? Siellä ei sormin tunnu väljää, kardaani pyörii hyvin mutta siinä on selvä pitkittäisvälys. Tosin sellainenhan siinä oli mielestäni jo talvihuollossa. Välys on perästä kardaania liikutellen siellä vaihdelaatikon päässä.
Jos se pinion mutteri on löysällä, tuntuuko se selvästi pyörittämällä perän akselia? En lähde turhaan aukaisemaan perää vaan haen ongelmaa kardaanin etupäästä.
JP
-
Tällälailla kardaani liikkuu. Peräpään ristinivel on ainakin kunnossa eli välys tulee vaihdelaatikon päästä. Välystähän siellä tuntui jo silloin kun otin kardaanin irti talvella ja vaihdoin nivelet.
https://youtu.be/wBe-e34oKk8
Tuossa perässä kun pyörittää akselia, niin ihan pieni välys tuntuu sormissa.
-
Nivelissä väljää, yksi lukitussokka lähes irti. Naputtelin paikoilleen nivelet ja väljät katos. Pistän pyörän läjään ja katon miten ääntää. Nivelethän siis vaihdettiin pari tonnia sitten. Ja rasvaa oli täynnä.
JP
-
Siis kupit pyrkineet pihalle? Kävipä tuuri, että huomasit vian ajoissa! :o
-
Tuo kumitiiviste ei lähde irti muuten?
Tarkoitatko kumitiivistettä perävaihteessa siinä kohtaa missä perävaihde on kiinni kardaaniputkessa? Se on kahdella pikku ruuvilla kiinni perävaihteen kotelossa.
Mitään muita kumeja ei tarvitse irrotella.
Edellä oleva siksi että nyt kun laite on levällään niin se pinionin mutterikin on hyvä tarkastaa ja katsoa mahdolliset muut välykset. Jos niitä ei ole niin laite nippuun ja ajoa.
Onnittelut vian löytymisestä!
Kardaanin ei pidä liikkua päittäin kuten toisessa videossasi on. Mutta vika on ilmeisesti paikallistettu. Kardaani kuitenkin kiertyy osan kierrosta vaihde päällä koska vaihteiston hammaspyörien kytkentätapeissa on kyseisenlainen välys. Asia on normaali. Tosin se ei videostasi selvinnyt.
Jos ristikko on purkautunut niin lukitus ei ole toiminut eikä laakeriholkki ole ollut pohjassa. Tämä ilmenee silloin kun neula tai kaksi on kaatunut kupin pohjalle asentaessa. Tai kuppia ei ole painettu pohjaan. Lukkorengas ei silloin tavoita syvennystään ja irtoaa kun akseli pyörii.
Lukkorenkaat vaihdetaan yleensä uusiin kun ristikon vaihto tehddään.
Tuossa perässä kun pyörittää akselia, niin ihan pieni välys tuntuu sormissa.
Ihan pieni kiertovälys pitääkin ollakin. Muuten ei mahdu öljy hammaspyörien hampaiden väliin. Kaikki muun suuntaiset välykset ovat pahasta. Pinionakseli ei saa liikkua sivuttain eikä pitkittäin.
-
Tuo kumitiiviste ei lähde irti muuten?
Tarkoitatko kumitiivistettä perävaihteessa siinä kohtaa missä perävaihde on kiinni kardaaniputkessa? Se on kahdella pikku ruuvilla kiinni perävaihteen kotelossa.
Mitään muita kumeja ei tarvitse irrotella.
Edellä oleva siksi että nyt kun laite on levällään niin se pinionin mutterikin on hyvä tarkastaa ja katsoa mahdolliset muut välykset. Jos niitä ei ole niin laite nippuun ja ajoa.
Onnittelut vian löytymisestä!
Kardaanin ei pidä liikkua päittäin kuten toisessa videossasi on. Mutta vika on ilmeisesti paikallistettu. Kardaani kuitenkin kiertyy osan kierrosta vaihde päällä koska vaihteiston hammaspyörien kytkentätapeissa on kyseisenlainen välys. Asia on normaali. Tosin se ei videostasi selvinnyt.
Jos ristikko on purkautunut niin lukitus ei ole toiminut eikä laakeriholkki ole ollut pohjassa. Tämä ilmenee silloin kun neula tai kaksi on kaatunut kupin pohjalle asentaessa. Tai kuppia ei ole painettu pohjaan. Lukkorengas ei silloin tavoita syvennystään ja irtoaa kun akseli pyörii.
Lukkorenkaat vaihdetaan yleensä uusiin kun ristikon vaihto tehddään.
Tuossa perässä kun pyörittää akselia, niin ihan pieni välys tuntuu sormissa.
Ihan pieni kiertovälys pitääkin ollakin. Muuten ei mahdu öljy hammaspyörien hampaiden väliin. Kaikki muun suuntaiset välykset ovat pahasta. Pinionakseli ei saa liikkua sivuttain eikä pitkittäin.
Ne kaksi ruuvia peräkotelosta saa toki irti, mutta kumi ei irronnut vetämällä. Sehän on jollain pannalla kiinni, sen olis varmaan saanut auki ruuvarilla mutta en alkanut väkisin yrittämään.
Uusilla lukkorenkailla vaihdoin ristikot talvella. Mielestäni siellä ei neuloja kaatunut, mutta kuka ties, ensimmäistä kertaa tein kyseisen homman.
Siinä kohtaa missä kardaani menee kiinni vaihdelaatikkoon, siinä on välys. Eikös siinä ole myös se lukitusrengas siellä holkissa? Piti ainakin naputtaa vähän laudan pätkällä ja vasaralla että kardaanin irtosi. Vaihdelaatikosta tulevassa akselissa johon kardaani menee kiinni, ei ole mitään välyksiä.
No, enää ei perä äännä. TOivottavasti kestää tän kesän yli, tai ainakin kesäkuun kaks ekaa viikkoa kun pitäis ajella Keski-Euroopassa... :)
-
Sen kumin tukikehyksen kun irrottaa niin kumi kyllä irtoaa. Se voi olla hieman vulkanoitunut alumiiniin.
Jos kardaanin ristikoiden nivelkupit painuvat jokainen niin syvälle että lukkorenkaat saa uriinsa niin silloin on homma ok. Jos on yksikin neula pohjalla poikittain niin homma ei mene nippuun ja käy kuin kävi. Toivottavasti oli kyseessä huonosti asennettu lukkorengas.
Itsellä kävi kyseinen virhe henkilöauton kardaanin kanssa. En montaa kilometriä päässyt kun alustasta kuului kaamea jytinä. Hinaushommia, uusi ristikko ja remontin kertaus. Sitten oli hyvä. Tuli oppia kantapään kautta.
Itse en voisi lähteä reissuun ennen kuin olisin tarkistanut koko perävaihteen toiminnan mutta minä olenkin minä koska pahasti aina pelkään että pyörä jättää tielle. Nykyään ei yleensä jätä.
Toisaalta, kun jotain hajoaa reissun päällä syntyy legendaarisia seikkailuja. Reissu ilman sattumuksia on tylsä reissu. Kerran tehtiin tonniseen GoldWingiin kannentiiviste erään isännän kuparisesta uuninluukusta. Matka jatkui. Mutta pari päivää siinä meni saunoessa ym ja hehkutettaessa peltiä nuotiolla.
Kardaanini nivel meni kerran hajalle Triestessä. Se ei tullut ihan viikonlopussa kuntoon. Mutta tutustuinpa paikallisiin motoristeihin. Se nivelkin tuli vaihdettua parin humalatilan välissä. Proseccoa oli tarjolla sopivia määriä.
Tärkeää on siis liikkeelle lähteminen, ei niinkään matka. Toki tavoitteita pitää olla mutta niistä on myös kyettävä tinkimään ja ottamaan huumorilla.
-
Jokainen lukkorengas on nyt kyllä mielestäni urissa. Naputtelin hieman joka suunnasta pienellä hylsyllä ja renkaat pyörivät urissa että jo on kumma jos ei pysy.
No, olihan taas oppitunti omasta moposta tämä päivä. Ei menny ihan Strömsöössä, onnistuin ilmeisesti väsyneenä jotenkin laittamaan takajarrusatulan väärin ja kiinnityspulteista kierteet korkkas. Uudet sai onneksi tehtyä mutta tuli samalla ongelma, pultit ottaa kiinni jarrulevyyn jos ei laita prikkoja väliin. Kyllä, ne on oikeat pultit eikä niissä ollut irrotettaessa prikkoja. Nyt on. Ei uppoa tajuntaan millään että missä mokasin. Nyt pultit näyttää aivan liian pitkilltä. Täytyy vielä huomenna irrotella rengas uudestaan ja tutkia onko levy mennyt kieroksi....huoh.
Miten tiukkaan swingi muuten pitää kiristää? Kun sitä ei vetänyt ihan naama punasena kiinni se liikkui paremmin, sitten kun kiristi lujempaan, alkoi vähän takeltelemaan. En vetänyt kaikin voimin.
Joo, reissuissa on aina sattunut jotain, millon akku simahtanu, millon rengas puhjennut. Viimeksi tippu Apriliasta autobahnalla vaihdepoljin. Jäi onneksi roikkumaan vaijeriin, joten takajarrusta pultti lainaan ja jarrupoljin jesseteipillä kiinni.
Tänä vuonna tekis reissun mieluiten ilman havereita. :)
-
Tässä vielä kuvaa mysteeristä. Eli pultit ottavat ilman prikkoja tuntuvasti kiinni jarrulevyyn ja rengas ei pyöri. Ei riitä älli itellä eikä parilla muulla renkaanpohtijalla että mikä on muuttunut irrotusvaiheesta. Pyörä on kiinni kuten pitääkin, jarrulevy kiinni tukevasti, samat pultit, mutta yhtäkkiä pultit vaan on useampia millejä liian syvällä suhteessa levyyn.
Enkä kyllä hiffaa että miten tuon satulan voisi asentaa muualla tavalla kuin se kuvassa on...
-
Tuliko se peltinen osa sinne vanteen ja perän väliin. Ohuthan se on mutta kuitenkin...
-
Tuli. Ja senkin tilasin vasta talvella, kun sitä ei aiemmin ollut ollenkaan tässä pelissä.
-
Olisiko mennyt jarrusatulan pultteja ja perämurikan kiinnityspultteja sekaisin ?
T.Make
-
Jumantsuikula! Se se saattaa ollakin! KIITOS!
JP
-
Eikä kukaan ole heittänyt ylimääräisiä osia purkuosien sekaan.. :P Mulla jäljet yleensä löytyy suht helposti, kun osakasassa köllöttää jotain kukkia, hiekkaleluja tai ponijuttuja.
-
Eikä kukaan ole heittänyt ylimääräisiä osia purkuosien sekaan.. :P Mulla jäljet yleensä löytyy suht helposti, kun osakasassa köllöttää jotain kukkia, hiekkaleluja tai ponijuttuja.
Tää meni kyllä ktäysin väsymyksen/huolimattomuuden piikkiin. 5h pyörän parissa ja selkä jumittu, ei niin ergonominen paikkaa tusata katoksessa. Ja kun kerrankin ei ollu yhtää ylimääräistä pulttia, prikkaa tahi mutteria lojumassa missään ni meinas epätoivo iskeä :D
Suomeksi: jarrusatulan ja perämurikan pultissa on pieni ero, toinen m10X30, toinen m10X35, silmä ei eroa havainnu ja siitä tämä soppa.
Onneksi on tämä palsta.
-
Jep. Testilenkki tehty. Sama naputus kuuluu kardaanista. Joko ne nivelet on äärimmäisen huonoa laatua, meikäläinen asentanu väärin tai sitten jptain muuta häikkää. Vien pajalle niin eiköhän se siellä selviä.
Kirosanojen määrä on massiivinen.
-
Saakos tuossa takanivelen vedettyä irti akselista? Oliko irti? Onko nivelet nyt samassa vaiheessa? Jos on hypännyt vaikka yhden hampaan boorilla, niin kyllä juputtaa.
-
Saakos tuossa takanivelen vedettyä irti akselista? Oliko irti? Onko nivelet nyt samassa vaiheessa? Jos on hypännyt vaikka yhden hampaan boorilla, niin kyllä juputtaa.
En osaa sanoa. Eikös tuo kardaani ole yksi mötikkä jossa vaihdettavaa on vain nivelet. Kun perämurikan työntää kiinni, eihän sinne enää näe miten ne. Ei kait se edes voi mennä väärin kun eihän sitä perää saa kiinni jos kardaani ei mene peräakseliin kiinni.
Voiko se nivel, joka on kiinni kardaanissa, olla niin väljä, että se ristinivel heiluu siellä liiaksi ja alkaa klonksuttamaan?
Kun ei tajua näistä. "Osta kardaanipyörä, se on huoleton" :D
-
Saakos tuossa takanivelen vedettyä irti akselista? Oliko irti? Onko nivelet nyt samassa vaiheessa? Jos on hypännyt vaikka yhden hampaan boorilla, niin kyllä juputtaa.
Ei saa irti. Sen puoleen ei saa kasattua väärin.
Kun ei tajua näistä. "Osta kardaanipyörä, se on huoleton" :D
TOSI huolettomia, niinkus näet ;D ;D
Oletko katsonut perän öljypropun miltä se näyttää? Moskaa paljon, vähän vai ei ollenkaan?
-
Saakos tuossa takanivelen vedettyä irti akselista? Oliko irti? Onko nivelet nyt samassa vaiheessa? Jos on hypännyt vaikka yhden hampaan boorilla, niin kyllä juputtaa.
Ei saa irti. Sen puoleen ei saa kasattua väärin.
Kun ei tajua näistä. "Osta kardaanipyörä, se on huoleton" :D
TOSI huolettomia, niinkus näet ;D ;D
Oletko katsonut perän öljypropun miltä se näyttää? Moskaa paljon, vähän vai ei ollenkaan?
Eli valutan öljyt veks? Täytyy kattoa.
Mitenkä sellainen, että kun kardaanin työntää paikoilleen siihen vaihdelaatikon akseliin, niin jämähtääkö se täysin paikoilleen, vai saako siinä olla välystä? Siis siinä kohtaa missä kardaani on kiinni akselissa, siinä missä on se lukitusrengas siellä kardaanin päässä. Sehän heiluu edestakas hieman siinä spoorissa, mutta kuvittelis, että kun perän työntää kiinni niin kardaani samalla asettuu paikoilleen, että se on mitoitettu niin,
Hemmetti kun en osaa termejä, saati selittää...
-
Kun ei tajua näistä. "Osta kardaanipyörä, se on huoleton" :D
TOSI huolettomia, niinkus näet ;D
Sama kuin puheet ajopelien huolettomista ketjujakopäistä. Meillä oli yhdessä vaiheessa kaksi ketjukoneista autoa, molempiin piti tehdä jakopäärempat suht vähillä kilsoilla..
-
Eli valutan öljyt veks? Täytyy kattoa. ´
Niin tai aattelin että katoitko sen propun kun perä oli irti. Sitä kun pitää sopivassa asennossa niin ei tarvi öljyjä valuttaa.
Siis siinä kohtaa missä kardaani on kiinni akselissa, siinä missä on se lukitusrengas siellä kardaanin päässä. Sehän heiluu edestakas hieman siinä spoorissa
En murehtisi tuosta. Muistaakseni se näin oli ja pakkohan sen on ollakin. Siis pieni klappi, millejä.
-
Ensin se kadaanin etupää työnnetään vaihdelaatikosta tulevaan akseliin niin että napsahtaa paikoilleen. Jousirengas lukitsee kardaanin niin että se ei liiku pyörän pituussuuntaan. Ei siis kuulu liikkua. Vain se jousirengas määrittelee kardaanin aseman.
Perä vain laitetaan kardaanin toiseen päähän. Siinä ei ole vastaavaa lukitusta.
Katso rakenne ja ohjeet korjaamokirjasta tai räjäytyskuvista. Sieltä löytyy myös nimikkeet osille. Tosin englanniksi mutta se ei haitanne. Suomentelee vaan.
CARC on Guzziksi hieman monimutkaisempi perävaihteen osalta mutta kardaani lienee merkin historian yksinkertaisimmasta päästä. Keskellä kardaaniakselia on sysäyksenvaimennin. Käsin kokeillessa sen tulee olla "yhtä puuta". Sillä kohtaa ei saa olla klappia.
Mennään homma uudestaan läpi kunhan olet varmistanut perävaihteen kunnon Ikkalan ohjeiden mukaan. Tuskin siellä mitään ongelmaa on. Olen yllättynyt jos on.
-
Ensin se kadaanin etupää työnnetään vaihdelaatikosta tulevaan akseliin niin että napsahtaa paikoilleen. Jousirengas lukitsee kardaanin niin että se ei liiku pyörän pituussuuntaan. Ei siis kuulu liikkua. Vain se jousirengas määrittelee kardaanin aseman.
Perä vain laitetaan kardaanin toiseen päähän. Siinä ei ole vastaavaa lukitusta.
Katso rakenne ja ohjeet korjaamokirjasta tai räjäytyskuvista. Sieltä löytyy myös nimikkeet osille. Tosin englanniksi mutta se ei haitanne. Suomentelee vaan.
CARC on Guzziksi hieman monimutkaisempi perävaihteen osalta mutta kardaani lienee merkin historian yksinkertaisimmasta päästä. Keskellä kardaaniakselia on sysäyksenvaimennin. Käsin kokeillessa sen tulee olla "yhtä puuta". Sillä kohtaa ei saa olla klappia.
Mennään homma uudestaan läpi kunhan olet varmistanut perävaihteen kunnon Ikkalan ohjeiden mukaan. Tuskin siellä mitään ongelmaa on. Olen yllättynyt jos on.
No sitten on jotain häikkää kardaanin etupäässä. Jousirengas ei lukitse kardaania, siinä on selvä välys. Huomaa kun yrittää nykäistä kardaania irti vaihdelaatikosta. Liikkuu edestakaisin.
Katsoin ne Ikkalan ohjeet ja tutkin perävaihdetta, ainakaan se akseli ei liikkunut muulla tapaa kuin pitikin.
JP
-
Missä kohtaa tuossa on sitten liuku?
-
Päivitys tilanteeseeni: Otan illalla kardaanin käteen ja kiikutan aamulla Lahden Kansityö-pajaan. Saavat kattoa välykset ja lukitukset ja nivelet ja välykset etc. Ovat kuulemma ennenkin törmänneet Guzzin kardaaneihin, joten oletan että ymmärtävät tämänkin sielunelämää. Jospa tää tästä vielä iloks, sano.
-
Tässä linkki videoon, jossa liikuttelen kardaania vaihdelaatikon pään spooreissa. Tuolleen nuljuaa. Toisekseen, lukkorengas jälleen irronnut vaikka sen niin huolellisesti kuin kykenin laitoin uraan.
https://youtu.be/IX81_V-7cpw
JP
-
Ei tuo lukkorengas tuossa kuvassa pohjassa/urassa ole. Itse vaihdoin talvella Cali II:een suosiolla koko nivelen enkä leikkinyt ristikoiden kanssa. Olihan se siellä jo kolmattasataatuhatta pyörinytkin ...
-
Ei tuo lukkorengas tuossa kuvassa pohjassa/urassa ole. Itse vaihdoin talvella Cali II:een suosiolla koko nivelen enkä leikkinyt ristikoiden kanssa. Olihan se siellä jo kolmattasataatuhatta pyörinytkin ...
Ei se syvemmälle mene, että se on kyllä urassa/pohjassa, mutta mistä välys johtuu, ei tietoa. Koneistamon mies näki videon ja epäili että kyllä se saa urassa jonkin verran liikkuakin.
Nivelissä on liikaa välystä, se on selvä. Epäili, että talvella uusimani nivelet eivät ehkä ole olleet soveliaat, että olis tarkoitettu matalakierroksisiin vehkeisiin. IKH:lta ne ostin ja eikös se ole enemmänkin traktorikauppa... :D
Mutta odotellaan ny tuomiota pajalta ja kassotaan sitten tilannetta uudestaan.
-
Tarkoitin tuota ristikon lukkosokkaa. Näyttää että se ei ole urassaan. Muuten Brevan kardaanirakenteesta mitään tiedä.
-
Ei tuo lukkorengas tuossa kuvassa pohjassa/urassa ole. Itse vaihdoin talvella Cali II:een suosiolla koko nivelen enkä leikkinyt ristikoiden kanssa. Olihan se siellä jo kolmattasataatuhatta pyörinytkin ...
Samaa mieltä kuin Kurtsi. Lukkorengas ei ole likikään uraansa.
Käytännössä, kun laakerikupit painetaan paikoilleen ne menevät hieman ohi lukitusurasta, siis syvemmälle kuin tarvitaan. Siinä vaiheessa laitetaan lukkorenkaat niin päin että terävän särmän puoli tulee ulospäin. (Lukkorenkaiden työstömenetelmästä johtuen lukkorenkaiden toinen sivu on reunoiltaan hieman pyöreämpi ja toinen sivu terävä)
Kun kaikki lukkorenkaat ovat paikoillaan niin laakerikupit pakotetaan kukin vuorollaa lukkorengasta vasten. Lukkorenkaan ja laakerikupin väliin ei saa jäädä välystä. Tälloin ristikko on keskitetty ja toimii värisemättä.
Itse vaihdan, nuukuudessani, ristikoita enkä niveliä. CARC-malleihin on huono verrata vanhempaa kardaanityyppiä joita niitäkin on montaa tyyppiä. Useimmat niistä voi korjata pikkurahalla ja koneistamalla hieman. Mutta ei puututa nyt siihen. CARC-kardaani poikkeaa rakenteeltaan. Se maksaa reilut 500€ eli ristikoiden vaihtaminen on kaupallisesti hyvin kannattavaa.
Videolla näkyvä pitkittäisliike on ihan sallitun rajoissa jos itse ura-akselissa ei ole sivuttaisvälystä.
Ohjeeksi sanoisin että laakerikupit pitää painaa pohjaan ja jos jokin niistä ei mene tarpeeksi syvään on tapahtunut virhe. Todennäköistä on että yksi tai useampi laakerineula on kupin pohjalla. Itsellenikin on käynyt niin mutta auton kardaanin kanssa. Jos neula(t) ei ole taipunut niin sen voi laittaa paikoilleen. Asia vaatii kyseisen laakerikupin irrottamisen. Kuppi on varsin ohutseinäinen eli siihen ei pidä tarttua kiinni voimalaittein.
-
Juu, ristikkonivelen lukkorengas ei todellakaan ollut urassa vaan oli pompannut sieltä pois.
Tarkoitinkin sitä lukitussokkaa, mikä menee siihen akselissa olevaan uraan, ja kyselin sitä päittäisvälystä, että onko sallitun rajoissa. Tämä liike vaivannut mieltä. Ja Motomatti kertoi vastauksen, kiitos!
-
Kuten aiemmin kerroin, yritin saada tämän perässä olevan ison kumitiivisteen irti. Eihän se lähtenyt, koska siellä tosiaan on tuo klemmari, joka pitänee löystyttää ensin. Nyt vähän hirvittää, että alkoiko se vuotamaan... Pikkasen oli öljyä tiivisteen alalaidassa kun otin perän irti. On nimittäin SUOLAINEN hinta kuminpalalla ja klemmarilla, yli 300e.
https://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/05358330.jpg
Koneistamo lupasi kardaanin takaisin maanantaina. Ristikot kokoa 19X48 ovat oikeat mitoiltaan, mutta liikaa välystä, joutuvat laittamaan ohuet shimmit kuppien päihin. Koneistaja totesi, että joissain heidän kokoamissaan Guzzin kardaaneissa on ollut shimmit alunperinkin. En ota kantaa onko totta eli ei. Mutta mikä parasta, näyttäs saavan kuntoon ja pyörän valmiiksi torstaihin mennessä, jolloin reissu Juurooppaan pitäisi alkaa. Monessa kohdin episodia päässyt ärräpäitä, nyt voi jo ajatella että onneks ei tapahtunut reissussa...
JP
-
Ole huoletta jos perän ja kardaanitunnelin välinen kumipaljetiiviste on muutoin ehyt. Se peltikehys joka on kiinni niillä pikkuruuveilla auttaa asentamaan tiivisteen oikealle kohtaa. Jos sitä ei olisi niin perän kiinnittäminen kardaanitunneliin olisi hankalaa.
Paljekumi tiivistyy vasta kun se kohtaa kardaanitunnelin takapään liitostason ja pultit kiristetään. Silloin se kehys ei tee enää siellä mitään. Kunhan on paikallaan että seuraava asentajakin saa kumin paikoilleen.
Jos kehys on ruostunut niin puhdistus (hiekkapuhallus, tms) ja maalaus saa sen kestämään maailmaa vastaan. Kardaanitunneliin kun on pahana tapana kertyä vettä joissain olosuhteissa. Nyt se on ainakin kuiva kun on ollut pitkään auki.
-
Nonni. Kardaani paikallaan ja pyörä läjässä. Ei kuulu kolinoita eikä naksutusta. UUdet ristikot paikoillaan, ne vaati shimmausta eli se 19X48 ristikko oli liian pieni, liikaa välystä. Ei ole enää.
Mutta jotta asiat eivät menisi kuin suomenruotsalaisessa lifestyle-ohjelmassa, mittaristoon ilmestyi pienen koeajon aikana punainen valo ja service-teksti. Toinen kerta kuukauden sisään. Edellinen loppui kun lisäsin öljyä. Lisäsin myös nyt hieman, katsotaan miten vaikuttaa. Tutkin myös niitä service koodeja mittaristosta, mielestäni siellä ei näkynyt missään ruksia.
Oli miten oli, huomenna koeajoa lisää ja torstaina pyörä kesälomareissuun. Sittenhän sen näkee kestääkö Guzenina vai ei.
-
1100 Brevan ym rinnakkaismallien ajotietokone näyttää kyllä joitakin vikoja mutta kertoo myös ECUn havainnoimia vikoja. Jos SERVICE -teksti ja punainen kolmio sammuvat itsekseen on todennäköistä että ECUn vikamuistissa on jokin alemman tason vika joka ei liikoja häiritse. Vakavammat viat antavat URGENT SERVICE -hälytyksen ja ne jäävät vikamuistiin pysyvästi kunnes vika on poistettu ja vikalogit nollattu.
Se onnistuu kotioloissa GuzziDiagilla. Tarvitaan vain välijohdot ja tietokone.
Jos ei ole ko laitteita ja ohjelmia vielä itselläsi pyydä joku jolla on välineet nollaamaan vikalogit. Samalla selviää millaisesta viasta tai häiriöstä on kyse. Olisi ikävää jos reissussa pyörä siirtyy vikasietotilaan.
Tuskin on kysymys öljyn määrästä tai edes sen paineesta.
-
Jep. Paikallisessa liikkeessä onnistuu koodien lukeminen. Tämän päivän työmatkalenkillä ei punasta näkynyt kojetaulussa.
-
Jep. Paikallisessa liikkeessä onnistuu koodien lukeminen. Tämän päivän työmatkalenkillä ei punasta näkynyt kojetaulussa.
Siis alemman tason "väliaikainen" vika tai puute. Toki on hyvä tietää mikä aiheutti.
Uutena oma Brevani tuotti ilmoituksia sarjatyönä aina pakkasaamuisin. Pyörä oli ulkotiloissa. Ilmoitus oli "alhainen akun jännite". Tuli näkyviin käynnistyksen jälkeen. Katosi lämmenneen koneen käynnistyksen jälkeen. Laadukas akku vähentää vikailmoituksia.
Menestystä matkalle!
-
Jep. Paikallisessa liikkeessä onnistuu koodien lukeminen. Tämän päivän työmatkalenkillä ei punasta näkynyt kojetaulussa.
Siis alemman tason "väliaikainen" vika tai puute. Toki on hyvä tietää mikä aiheutti.
Uutena oma Brevani tuotti ilmoituksia sarjatyönä aina pakkasaamuisin. Pyörä oli ulkotiloissa. Ilmoitus oli "alhainen akun jännite". Tuli näkyviin käynnistyksen jälkeen. Katosi lämmenneen koneen käynnistyksen jälkeen. Laadukas akku vähentää vikailmoituksia.
Menestystä matkalle!
Kuittaan tämän, matka oli upea ja Guzzi toimi moitteetta! 11 päivää, 10 maata ja 4100km tuli mittariin.
JP