Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Toukokuu 01, 2018, 16:03:33 ip

Otsikko: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 01, 2018, 16:03:33 ip
1100 Brevan öljysuositukset ovat perään Agip Rotra MP 80 W 90  + liraus Molykotea ja vaihteistoon Agip Rotra MP/S 85 W 90. Pyörää on käytetty huollossa Piikkiössä ja papereista päättelin, että sekä perään että vaihteistoon oli laitettu Motorex vaihteistoöljyä 80 W 90 (lienee tuollaista Motorexin Hypoid gear oil öljyä) ja perään lisäksi tuota Molykotea.

Valmistajan öljysuosituksen mukaan perään ja vaihteistoon tulee siis eri öljyä, joissa näyttäisi oleva pieni ehkäpä merkityksetön  viskositeettierokin. Onko mitään haittaa siitä jos on laitettu molempiin tuota enempi kait perävälitykseen tarkoitettua Motorexin Hypoid öljyä ? Tiettyjä eroja kai vaihteisto- ja peräöljyillä usein on. Aiemmin minulla olleessa Nevadassa oli vaihdelaatikko- ja peräöljyillä huomattavasti suurempi viskositeettiero kuin tässä Brevassa.
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 01, 2018, 16:17:52 ip
Samaa viskositeettiä eli samaa öljyä käytin molemmissa 1100 Brevan voimansiirron osissa. Molykotea perässä kuten myöhemmin tullut takaisinkutsu edellytti. Samassa yhteydessä lisättiin suojalevy perän ja pyörännavan väliin.

Nevadassa taitaa peräöljy olevan 85W120. Sitää saa maatalouskoneliikkeistä. Markettien hyllyllä voi olla huonosti.
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Jouko S - Toukokuu 01, 2018, 17:14:45 ip

Tuosta kuulin ensi kertaa Tsekissä eräältä Breva-kuskilta, kun juteltiin "molycoteasioista" ;D. Kertoi käyttävänsä eri viskositeettia perässä ja vaihteistossa. Kuulemma 80w90 perässä siksi, että siihen lisätään Molycotea. Ja vaihteistossa 85w90 siksi, kun ei lisätä Molycotea ???.
Jos nuo eri viskositeetit kuitenkin mainitaan tehtaan ohjekirjassa tai takaisinkutsuissa, niin miksipä kukaan jättäisi niitä noudattamatta ;D.

Jouko
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 01, 2018, 18:10:57 ip
Pikkulohkon perään 80w/140. Manuaalin mukaan siis.
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Kaijus - Toukokuu 01, 2018, 19:11:25 ip
Breva 750 i.e:n Omistajan käsikirja sanoo 85W140 + moly

Mulla on tuollainen suomennettu vihkonen, tarvitseva ilmoittautukoon, niin laitan postiin.

Kaijus
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: FOT - Toukokuu 01, 2018, 21:05:47 ip
Lainaus
Jos nuo eri viskositeetit kuitenkin mainitaan tehtaan ohjekirjassa tai takaisinkutsuissa, niin miksipä kukaan jättäisi niitä noudattamatta
Viimeksi tänään näkemäni ex 1200 Sporttini vastaava vaihteisto toimi hienosti Liqui Molyn Hypoidivaihteistoöljy (GL5) LS SAE 85W-90:llä - oliko LS lisäaineistuksella osuutta siihen, että ylöspäin vaihtaminen sujui juoheasti myös ilman kytkintä?!

T,
Jukka

Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Junkers - Toukokuu 04, 2018, 19:26:04 ip

Tutkailinpa asiaa vielä uudelleen ohjekirjoista.

Suomennetussa käyttöohjekirjassa vuodelta 2006 ovat öljysuositukset seuraavat: moottori AGIP RACING 4T 10 W  60 tai muu standardin CCMC G-4 A.P.I SG täyttävä hyvälaatuinen öljy, peräöljy AGIP ROTRA MP 80 W 90 0,36 L + 0,002 L MolycoteA, vaihteisto AGIP ROTRA MP/S 85 W 90.

Useilla ulkomaankielillä painetussa käyttöohjekirjassa , painettu ilmeisesti maaliskuussa 2005, ovat öljysuositukset seuraavat: moottori AGIP RACING 4T 5 W 40 tai muu standardin CCMC G-4 A.P.I. SG täyttävä hyvälaatuinen öljy, peräöljy AGIP TRUCK GEAR 85 W 140 (ei mainintaa Molycotesta), vaihteisto AGIP ROTRA MP/S 85 W 140.

Aikalailla erilaisia ovat siis eri ohjekirjojen öljysuositukset, vaikka tekniikka lienee samaa 2005 ja 2006 malleissa. Tässä näkyy ainakin se Motomatin mainitsema muutos, että Molycotea pitää kuitenkin perään lisätä. Hiukan kuitenkin ihmetyttää tuo suositeltujen öljyjen viskositeettimuutos etenkin perä- ja vaihteistoöljyjen osalta. Sitä ei minusta pelkkä Molycoten lisääminen kai selitä, sillä minulla aiemmin olleen Nevadan perän öljysuositus oli juuri tuo 85 W 140 + Molycote.

Tärkeintä lienee sittenkin, että kaikissa kohteissa on suurin piirtein sopivaa öljyä riittävästi
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Jouko S - Toukokuu 04, 2018, 20:06:43 ip
Tärkeintä lienee sittenkin, että kaikissa kohteissa on suurin piirtein sopivaa öljyä riittävästi
Tämä on aivan varmasti tärkeysjärjestyksessä numero uno :). Ja lisäksi se "liraus" Molycotea sinne perään...jollei sitten öljynvalmistaja kiellä lisäaineita öljynsä sekaan :P..Niitäkin voi olla ??? Muistelen täällä foorumillakin joskus öljykeskusteluissa asiasta mainitun. On kyllä ehkä Hifiä!

Jouko
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Ikkala - Toukokuu 04, 2018, 20:29:55 ip
https://www.hankkija.fi/Koneet/voiteluaineet/oljyt/teboil-hypoid-80w-90-20ltr/

Tuota minä käytin aina 1200 sportin laatikossa ja perässä. Synteettistäkin kokeilin mutta saumat hikoili. Tuolla ei. 100tkm huitevilla käytin laatikon auki, sisuskalut oli kun uusia.

Tuo 85w90 luokitus on Agipin mainoshömppää.
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: Makestain - Toukokuu 04, 2018, 21:48:27 ip
Iso Grisoon laittoivat  Guzzi uraa aloitellessani Piikkiössä Motorexin Hypoidia laatikkoon ja perään vaikka ohjekirja neuvoo hivenen erilailla. Perään vielä ohjekirjan vastaisesti Molykotea. Tätä minä olen noudattanut, piittaamatta ohjekirjaan kirjoitetusta tämän osalta.
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 04, 2018, 21:57:50 ip
Iso Grisoon laittoivat  Guzzi uraa aloitellessani Piikkiössä Motorexin Hypoidia laatikkoon ja perään vaikka ohjekirja neuvoo hivenen erilailla. Perään vielä ohjekirjan vastaisesti Molykotea. Tätä minä olen noudattanut, piittaamatta ohjekirjaan kirjoitetusta tämän osalta.

Grisossa lienee aivan sama perävaihde kuin 1100 Brevassakin. Ohjekirjassa lukee että ei saa laittaa mitään lisäainetta. Sitten tuli takaisinkutsu ja eräiden toimenpiteiden jälkeen ohjekirjan lisäsivu oikein määrää käyttämään Molykotea asianmukaisen määrän joka öljynvaihdon yhteydessä.
Otsikko: Vs: Jälleen kerran öljyasiaa
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 04, 2018, 23:08:39 ip
Takaisinkutsu koski perän laakerointia. Molykoten lisääminen on vain extraa.

http://www.guzzitech.com/forums/threads/cardan-carc-recall-info.3002/ (http://www.guzzitech.com/forums/threads/cardan-carc-recall-info.3002/)