Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Maaliskuu 29, 2018, 23:02:37 ip
		
			
			- 
				Ajokiellot ja käänteinen todistustaakka.
 Kulutuspinnan määrä
 Henkilölukumäärä vain 1
 Rekisterikilven siirto perävaunuun
 Perävaunun hinausnopeus
 Rinnalle pysäköinti
 Lasten kuljettaminen
 
 Uudessa lakiesityksessä on em kohtia ja niissä epämääräisyyksiä ja mielivaltaa tulkinnoille.
 https://www.smoto.fi/?p=5900
 
 Oletteko katsoneet Trafin sivuilta saako pyörillänne kuljettaa kyytiläistä: osalla omistamistani pyöristä ei saa kuljettaa. Vaikka olen kuljettanutkin. Js luullut saavani kuljettaa.
 https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot
- 
				Näkyy toki otteestakin. Mites tuon kanssa oli, saako sen konttorilla kirjattua kahdelle ilman katsatusta tms?
			
- 
				
 Jackal on tosiaan yksipaikkainen. Mikähän siinä on syynä ? .
 
 Mr
- 
				Jos tuo henkilölukumääräpykälä menisi noine hyvineen läpi niin:
 Suomessa olisi yhdessä yössä aika monta yksipaikkaista moottoripyörää.
 Jos haluaa kyydittää, niin yksipaikkainen pitää muutoskatsastaa kaksipaikkaiseksi, koska luulen, että 99% yksipaikkaisista on ollut tehtaalta lähtiessä kaksipaikkaisia.
 Virhe on tapahtunut sillä hetkellä, kun joku on määrittänyt henkilömäärän.
 Joten miksi kaksipaikkaisen moottoripyörän omistajan pitäisi maksaa siitä, että hallinnollinen virhe korjataan.
 Toki suomessa vastuun kantaa aina joku muu kuin hallinnon edustaja... >:(
 
 
- 
				Eikös tämä moottoripyörien paikkaluku mennyt näin:
 Joskus ennen moottoripyörän rekisteritietoihin ei ollut paikkalukua merkattu. Minulla on useita sellaisia rekisteriotteita...
 Sitten kun AKE/Trafi järjestelmiä päivitettiin haluttiin myös moottoripyörien paikkaluvut merkata. (Kun tallennustilaa on riittävästi, tulee kiusaus
 tallentaa kaikkea epäoleellistakin)
 Niiden pyörien rekisteritietoihin tuli automaattisesti paikkaluvuksi yksi joita tuo tieto puuttui. Pyörän omistajan vahinko.
- 
				mulla on millessä rekisteri ote sarajnumero 02 vuodelta 1999, siinä on tyhjänä henkilöluku ruudut, "kuljettajan lisäksi", "seisonta paikkoja" sekä "kuljettajan vieressä"
 
 jos siihen hakisi uuden ottee  niin olisikohan sekin yksi paikkainen ?
 
 auton otteessa näkyy olevan istumapaikkojen lukumäärä ja as-vaunun ote on eri näkönen printti eikä ole ko. ruutua ollenkaan
 
 muistaisin että työkaveri sai joskus aikanaan sakot saksassa kun oli 508 mersusta tehdyllä matkailu autolla liikkeellä ja 3 istu edessä, paikallinen poliisi vaan katto sitä kuljettajan lisäksi ruutua eikä uskonut selityksiä
 
- 
				En äkkiä etsien löytänyt sitä lainkohtaa, missä renkaan kulutuspinta määrätään. Olisi kiinnostanut nähdä: mikä se sanamuoto oikeasti siellä on. Nythän mitataan autoistakin rengasratsioissa reippaiden nuorten avustamana renkaan urasyvyyttä, ei kulutuspintaa. Määrääkö mikään määräys renkaaseen uria lainkaan? Kuinka mitataan kulutuspinnan paksuus? Joissakin renkaissa on numerot milleinä; paljonko kulutuspintaa on jäljellä; kun 2 kuluu pois on aika vaihtaa rengas, mutta 1 näkyy vielä ja urasyvyys on ihan muuta. Poliisin mittarikin siinä asiassa on surkea, ja noniusasteikosta ei olla kuultukaan.
			
- 
				Konstaapeli on hyvä ja mittaa urasyvyyden... ;D
 (https://mprenkaat-store.com/images/pirelli-diablo-supercorsa-V3-ducati-panigale-V4.jpg)
- 
				Näkyy toki otteestakin. Mites tuon kanssa oli, saako sen konttorilla kirjattua kahdelle ilman katsatusta tms? Ei näy vanhoista otteista.
- 
				1,6 on ollut, ja on toistaiseksi, urasyvyys. 
 Joskus aikoinaan, kun tuli renkaita joissa ei ollut keskiuraa, kirjoitti Jämsän poliisi sakot ja ajokieltoa.
 Olin yksi useista osallisista. Silloisen nimismiehen päätöksellä piti olla keskiurallinen rengas.
 
 Katsokaapa pyöränne ohjekirjasta, missä kohtaa on Guzzin renkaiden minimimääräinen kulutuspinan syvyys. Voitte yllättyä.
- 
				Näkyy toki otteestakin. Mites tuon kanssa oli, saako sen konttorilla kirjattua kahdelle ilman katsatusta tms? Ei näy vanhoista otteista.
 
 
 Kuinka vanhasta? Oma on vuodelta -11.
- 
				1,6 on ollut, ja on toistaiseksi, urasyvyys. 
 Joskus aikoinaan, kun tuli renkaita joissa ei ollut keskiuraa, kirjoitti Jämsän poliisi sakot ja ajokieltoa.
 Olin yksi useista osallisista. Silloisen nimismiehen päätöksellä piti olla keskiurallinen rengas.
 
 Katsokaapa pyöränne ohjekirjasta, missä kohtaa on Guzzin renkaiden minimimääräinen kulutuspinan syvyys. Voitte yllättyä.
 
 
 Rälläkällä raita keskelle rengasta..
- 
				Dunlop TT100:n keskiuraa tuli syvennettyä joskus 70-luvulla. Nissä oli varsin paksu kumikerros.
			
- 
				Autoissa 1,6 ja mp:ssä 1,0 mm tällä hetkellä. MP-käyttöön on ehdotettu 1,6 mm minimiurasyvyyttä.
 
 Kerholla oli eilen asiasta puhetta ja päädyimme siihen että rengasvalmistajan ilmoitus renkaan kulumisesta olisi se mihin raja laitetaan. Siis rengaskohtainen raja. Mp-renkaissahan on minimikulumamerkit ja niiden seuraaminen on varsin helppoa.
 
 Vilkaisu renkaaseen lähtiessä ja pidemmällä reissullakin voi arvioida paljonko pintaa on vielä kulutusmerkkiin asti.
 
 Urasyvyyden väheneminen kertoo renkaan kulumisesta mutta aika vähän renkaan kulutuspinnan todellisesta vahvuudesta. Siksi tuo valmistajan merkintä on uskottava.
 
 Aiheesta on myös mainittu että vesiliirto-ominaisuudet muuttuvat kulutuspinnan vahvuuden muutoksen myötä mutta asialla ei ole yksi yhteen vastaavaan ilmiöön auton renkaan suhteen. Kyse kun on erilaisista rakenteellisista seikoista.
 
 Kyllä, olen ollut vesiliirrossa moottoripyörällä mutta se vaati aika äärimmäisiä olosuhteita: samalla meinasin lentää ohjaustangon yli koska veden vastus oli yllättävän suuri ja tilanne yllättävä.
 Normaalisti moottoripyörän rengasta on hankala saada vesiliirtoon.
 
 Ei asia on veden aiheuttama liukkaus. Siihen ei urituksesta juuri ole apua vaan renkaan materiaali määrittelee kitkan.
- 
				Kuinka vanhasta? Oma on vuodelta -11. Se nyt ei ole vanha vielä.
 80-luvun vehkeisiin on yleensä merkitty paikkaluku 1. Myös 90-luvulla taidettiin toimia niin. Esimerkiksi Centauro on yksipaikkainen vaikka siihen takatapit ja matkustajan kiinnipitohihna oli laitettu.
 
 Cali 3:n kävin katsastamassa kaksipaikkaiseksi.
 
 Joitain harvoja tapauksia olen näistä kuullut että kyytiäinen on komennettu jalankulkijaksi istumapaikkamerkinnän vuoksi.
- 
				Kuinka vanhasta? Oma on vuodelta -11. Se nyt ei ole vanha vielä.
 80-luvun vehkeisiin on yleensä merkitty paikkaluku 1. Myös 90-luvulla taidettiin toimia niin. Esimerkiksi Centauro on yksipaikkainen vaikka siihen takatapit ja matkustajan kiinnipitohihna oli laitettu.
 
 Cali 3:n kävin katsastamassa kaksipaikkaiseksi.
 
 Joitain harvoja tapauksia olen näistä kuullut että kyytiäinen on komennettu jalankulkijaksi istumapaikkamerkinnän vuoksi.
 
 
 Siis ote on vuodelta -11, mopo -00. En ole jaksanut asialla stressata, välillä tulee ajettua kaksi päälläkin.
- 
				Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi:
 Esityksessä rajataan moottoripyörän sallittu henkilölukumäärä rekisteriin merkittyyn. Tämä on tiukennus nykykäytäntöön. Valmistajien mukaan luku on pyörästä riippuen 1-2, mutta Suomessa määräksi merkitään 1. Muutos kaksipaikkaiseksi vaatii muutoskatsastuksen, joka on hankalaa.
 
 Smoton esitys uuteen lakiesitykseen:
 Nykylainsäädäntö sallii matkustajan kuljettamisen, joten esitämme, että nykyinen järkevä käytäntö säilytetään poistamalla esityksestä lause ”Rekisteriin merkittyjä henkilölukumääriä ei saa ylittää”.
 
 Satunnaisesti on asiaan puututtukin. Yksipaikkaisuutta ei kuulemma voi muuttaa kuin pyörän haltija toimesta viemällä pyörä muutoskatsastukseen.
 
 Yksipaikkaisuus on enimmäkseen ollut "lain kuollut kirjain" johon ei ole puututtu. Sellaisia kohtia laissa ei kuitenkaan saisi olla. Asia voisi johtaa mielivaltaisuuteen.
 
 Jos laki menee sellaisenaan läpi niin ei tiedä miten tulee suhtautua kun tiedoissa on paikkaluku 1 kun lähtee ulkomaille kahden hengen kuormalla jota tämän tästä tulee tehtyä.
 
 Toivottavasti Smoton lausunto vaikuttaa asiaan.
 
 California 1400:n tiedoissa ei paikkalukua mainita. Tiedä sitten onko tieto jossain muualla. Muut omat pyöräni ovat sekä yksi- että myös kaksipaikkaisia koska osan niistä olen katsastuttanut kaksipaikkaisiksi käytännön syistä koska niillä pitää pystyä ajamaan ulkomaillakin.
- 
				Stelvion rek otteessa lukee istuimen lukumäärä 2. Sillä ei kaivoi kukaan ajaa kunnei ilmoiteta edes kuljettajaa, he he. Olen siis anarkisti ja ajelen kaksi päällä tulevaisuudessakin.
			
- 
				Nevadan Annin rekisteriote on vuodelta 11 ja siinä ei ole ruutua henkilömäärälle, mutta istuimille on ja siinä ruudussa lukee 2. Vaimo sanoo kyllä, että se ei ole istuin, se takapehmuste.
 
 Kummastuttaa kun perävaunua koskevat merkinnät puuttuvat. Siinä on tyhjät ruudut peävaunun massalle jarruilla ja ilman sekä "yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa". On myös tyhjä ruutu "auton koknaismassa pv-käytössä"– Puolustusvoimienko? :D Ja miksi auton? Ajoneuvoluokka on L3e/Moottoripyörä. Luulin, että tuo pikku e tarkoittaa samaa kuin ajokortissa... ;D Nykyisestä lainsäädännöstä en löytänyt merkintöjä perävaunuista moottoripyörissä, enkä varsinkaan kolmipyörien suhteen, kun sitä wikiä tehdessä kovin sitä etsin.
 
 Jos jonkin peräkärryn joskus hankkisi niin pitäisi kyllä tarkistaa erikseen ennakkolausunto sen sallittavuudesta. Varmaan pitää tehdä jokin muutoskatsastus, onhan se vetolaitekin varmaan katsastettava. Sivuvaunukin vaatii varmaankin katsastuksen kun luokkakin siinä muuttuu, L4e.
- 
				Jos jonkin peräkärryn joskus hankkisi niin pitäisi kyllä tarkistaa erikseen ennakkolausunto sen sallittavuudesta. Varmaan pitää tehdä jokin muutoskatsastus, onhan se vetolaitekin varmaan katsastettava. Sivuvaunukin vaatii varmaankin katsastuksen kun luokkakin siinä muuttuu, L4e.
 
 Nykyisen lain osalta:
 Ei tarvita ennakkolausuntoa. Käytännössä melkein mitä tahansa saa vetää. (Kokemuksesta: Aika paljon saa vetää autollakin ettei tarvitse vetolaitetta rekisteröidä.)
 
 Peräkärry moottoripyörään ei vaadi katsastusta. Ei vetokoukun osalta eikä itse kärryn. Kärryn maksimimassa on puolet moottoripyörän omamassasta. Jarrullisuutta ei laki tunne.
 Laki puhuu kaksipyöräisestä perävaunusta mutta yksipyöräisestäkään ei ole sakotettu jos muut vaateet täyttyvät: ei jarruja mutta takavalot jarruvaloineen ja äärivalot pitää olla.
 
 Perävaunussa pitää olla sama kilpi kuin vetävässä ajoneuvossa mikäli se on moottoripyörän vedettävänä. Jos samaa vaunua vetää autolla pitää se olla katsastettu ja merkitty moottorittomaksi ajoneuvoksi. Saa vetää myös moottoripyörällä jos paino on alle puolet mp:n painosta. Jarrullista perävaunua ei sallita moottoripyörän vedettäväksi.
 
 Vetolaitteen voi suunnitella ihan itse sillä eri mp-perävaunuratkaisuihin on ihan omat erityiset vetolaitteet.
 
 Sivuvaunu on oltava moottoripyörän valmistajan hyväksymä ja katsastettu. Mutta ennen heinäkuun 2004 neljä alkua rekisteröityyn moottoripyörään saa laittaa millaisen sivuvaunun tahansa mutta kytkentä on katsastettava. Valot myös. Ajoneuvoluokka muuttuu. Em, vanhempiin voi pyytää myös vaihtoehtoa kaksipyöräisyyteen katsastuksen yhteydessä.
 Sivuvaunullinen moottoripyörä L4e on oma ajoneuvoryhmänsä jonka omavalmistamista on ankarasti rajoitettu vuoden 2004 jälkeen.
 
 Sivuvaunua ei saa hitsata moottoripyörän runkoon vaan kytkennän on oltava säädettävissä. Sivuvaunun pyörä ei saa olla samalla linjalla kuin mp:n takapyörän akseli vaan edempänä. Seisontajarru pitää olla. (Kokemuksesta: sivuvaunun säätö on millipeliä mutta kun saa kohdalleen niin toimii varsin hyvin.) On myös huomattava että moottoripyörän ohjaus muuttuu heti kun sivuvaunun pyörä irtoaa tiestä mutta sen oppii aika pian....
 
 Tuleva hallituksen esitys eduskunnalle moottoripyörien varusteista ja rakenteista tulee puuttumaan näihin asioihin joissa rajoitetaan muutenkin moottoripyöräilyyn liittyviä asioita jotka tähän asti ovat olleet sallittuja.
 Toisaalta 100 km/h olisi hyvä nopeus perävaunulliselle moottoripyörälle. Vaikkakin kansallisesti. Sivuvaunullisella noudatetaan tavanomaisia nopeusrajoituksia.
 
 Oheistietoa:
 https://www.smoto.fi/?p=5900
 
 Korjasin yhden sanan: perävaunun sivuvaunuksi. Korjattu kohta on alleviivattu. Harmillinen ajatteluvirhe lienee ollut.
 
 
- 
				http://www.bajahill.net/2011/12/perakarry-pratkaan-kaikenlaisia.html?m=1 (http://www.bajahill.net/2011/12/perakarry-pratkaan-kaikenlaisia.html?m=1)
 
 Tuossa asiaa aiheesta.
- 
				mulla on millessä rekisteri ote sarajnumero 02 vuodelta 1999, siinä on tyhjänä henkilöluku ruudut, "kuljettajan lisäksi", "seisonta paikkoja" sekä "kuljettajan vieressä"
 
 jos siihen hakisi uuden ottee  niin olisikohan sekin yksi paikkainen ?
 
 auton otteessa näkyy olevan istumapaikkojen lukumäärä ja as-vaunun ote on eri näkönen printti eikä ole ko. ruutua ollenkaan
 
 muistaisin että työkaveri sai joskus aikanaan sakot saksassa kun oli 508 mersusta tehdyllä matkailu autolla liikkeellä ja 3 istu edessä, paikallinen poliisi vaan katto sitä kuljettajan lisäksi ruutua eikä uskonut selityksiä
 
 
 
 kävinpä kattomassa trafin ajoneuvotiedoista niin istumapaikkojen lukumäärä on tosiaankin 1 eipä sovi hukata tuota vanhaa rekisteriotetta . . .
- 
				Kävin myös Trafin sivuilla katsomassa Guzzieni tietoja, Titaniumissa oikein 2 istumapaikaa, mutta T5P:ssa virheellisesti 2 istumapaikkaa, vaikka on vain 1, ei ole edes istuinta kyytiläiselle eikä jalkatappeja.  
			
- 
				Kävin myös Trafin sivuilla katsomassa Guzzieni tietoja, Titaniumissa oikein 2 istumapaikaa, mutta T5P:ssa virheellisesti 2 istumapaikkaa, vaikka on vain 1, ei ole edes istuinta kyytiläiselle eikä jalkatappeja.  
 
 
 On se reilua.
 Toisella saa kyydittää, vaikka ei ole kyytäiläiselle paikkaa.
 Vaikka toiselle on sohva varattuna sinne taakse, niin ei...
- 
				Mulla on vielä kotona satulapareja kaksi kappaletta lisää. Saisinko niillä siis paikkaluvun kuudelle Caliin?
			
- 
				Mulla on vielä kotona satulapareja kaksi kappaletta lisää. Saisinko niillä siis paikkaluvun kuudelle Caliin? 
 Eräs triken rakentaja kertoi minulle taannoin että tekee trikeä kolmelle hengelle. Takamoottorinen, edessä yksi paikka ja sen takana kahden istuttava sohva.
 Meille tuli kina aiheesta ja esitin että kävisi katsatusasemalla kysymässä aiheesta. Koska kyse oli kolmipyöräisestä moottoripyörästä L5e niin maksimi paikkaluku on 2. Näin valistivat myös katsastusasemalla.
 
 Sivuvaunupyörässä saa kuljettajan lisäksi olla kolme muuta henkilöä joista kaksi sivuvaunussa.
 
 Aika paljon on Suomessa kirjattu moottoripyöriä yksipaikkaisiksi vaikka silmällä näkee että kaksihan siihen mahtuu ja on varusteet sitä varten.
 
 Lakitekstistä moottoripyörän matkustajamäärää on vaikea löytää. Tuossa hetken yritin. Täytyyhän sen tiedon siellä olla.
- 
				Maailmallahan tuo kolmipaikkaisuus trikelle on sallittua. Mutta vaikeahan se on täällä Kekkoslovakiassa ymmärtää, että mikä toimii muualla, voisi toimia täälläkin.
			
- 
				Eivät vaan saa rotia nuihin pimeisiin persvaloihin.
 Maanantaina ajelin siinä paljon mainostetussa lumihelevetissä, elikkä oli lumisade, pohojosesta kotio, niin eikös näitä hyväkkäitä automaattiautoilijoita ollu liikenteessä ihan läjäpäin. Sillon ku lumi pöllyää ja näkyvyyson hilikusti heikko, nuoautomaattivalot ei toimi, eikä toimi monesti kuskien älykään laittaa ajovaloja tulille perässä tulijoiden riemuksi.
 Syvästi tuota paheksun, ...kele.
- 
				CO2 kiima ajaa autonvalmistajat nipistämään joka osa-alueelta COkakkosia ja takavalot on yksi osa-alue.
 
 Vika ei ole autossa, EUssa, venäjässä tai kuun asennossa vaan AUTON KULJETTAJASSA.
 Muutokset tulee liian nopeasti ja ihminen ei kestä kehityksen mukana joko tyhmyytään, asennettaan tai välinpitämättömyyttään.
 
 Vastahan sitä täälläkin kärkiä säädettiin ja nyt sama homma tehdään läppärillä... ;D
- 
				 eikä toimi monesti kuskien älykään laittaa ajovaloja tulille perässä tulijoiden riemuksi.
 Syvästi tuota paheksun, ...kele.
 
 Unohduksia tietty sattuu, mutta kaikki eivät selvästikään ole kiinnostuneita ajamisesta, omasta ja muiden turvallisuudesta.
 Ajoneuvojen valmistajat ovat sittenkin oikeilla jäljillä kun ovat pikkuhiljaa ottamassa hallinnan pois kokonaan autossa matkustavilta.
 Kehityksessä on ilmeisesti kuitenkin edessä tämä ilmeisen vaarallinen välivaihe, mihin olemme tulossa.
 Kuljettaja ei ole kykenevä valvomaan auton automaattisia toimintoja, se kun on vielä tarpeellista kehityksen tässä vaiheessa.
 https://tekniikanmaailma.fi/yllattava-riski-paljastui-itseajavista-autoista-ihmiset-torkahtelevat-niiden-ohjaamossa/
 
 Miksi ihmeessä nämä tyypit eivät matkusta junalla tai bussilla jos ajaminen ei kiinnosta?