Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia  (Luettu 10668 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« : Maaliskuu 29, 2018, 23:02:37 ip »
Ajokiellot ja käänteinen todistustaakka.
Kulutuspinnan määrä
Henkilölukumäärä vain 1
Rekisterikilven siirto perävaunuun
Perävaunun hinausnopeus
Rinnalle pysäköinti
Lasten kuljettaminen

Uudessa lakiesityksessä on em kohtia ja niissä epämääräisyyksiä ja mielivaltaa tulkinnoille.
https://www.smoto.fi/?p=5900

Oletteko katsoneet Trafin sivuilta saako pyörillänne kuljettaa kyytiläistä: osalla omistamistani pyöristä ei saa kuljettaa. Vaikka olen kuljettanutkin. Js luullut saavani kuljettaa.
https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2018, 23:12:11 ip »
Näkyy toki otteestakin. Mites tuon kanssa oli, saako sen konttorilla kirjattua kahdelle ilman katsatusta tms?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2018, 11:41:37 ap »

Jackal on tosiaan yksipaikkainen. Mikähän siinä on syynä ? .

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2018, 11:56:14 ap »
Jos tuo henkilölukumääräpykälä menisi noine hyvineen läpi niin:
Suomessa olisi yhdessä yössä aika monta yksipaikkaista moottoripyörää.
Jos haluaa kyydittää, niin yksipaikkainen pitää muutoskatsastaa kaksipaikkaiseksi, koska luulen, että 99% yksipaikkaisista on ollut tehtaalta lähtiessä kaksipaikkaisia.
Virhe on tapahtunut sillä hetkellä, kun joku on määrittänyt henkilömäärän.
Joten miksi kaksipaikkaisen moottoripyörän omistajan pitäisi maksaa siitä, että hallinnollinen virhe korjataan.
Toki suomessa vastuun kantaa aina joku muu kuin hallinnon edustaja... >:(

Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2018, 12:02:08 ip »
Eikös tämä moottoripyörien paikkaluku mennyt näin:
Joskus ennen moottoripyörän rekisteritietoihin ei ollut paikkalukua merkattu. Minulla on useita sellaisia rekisteriotteita...
Sitten kun AKE/Trafi järjestelmiä päivitettiin haluttiin myös moottoripyörien paikkaluvut merkata. (Kun tallennustilaa on riittävästi, tulee kiusaus
tallentaa kaikkea epäoleellistakin)
Niiden pyörien rekisteritietoihin tuli automaattisesti paikkaluvuksi yksi joita tuo tieto puuttui. Pyörän omistajan vahinko.
Sohc van Helmi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2018, 14:57:18 ip »
mulla on millessä rekisteri ote sarajnumero 02 vuodelta 1999, siinä on tyhjänä henkilöluku ruudut, "kuljettajan lisäksi", "seisonta paikkoja" sekä "kuljettajan vieressä"

jos siihen hakisi uuden ottee  niin olisikohan sekin yksi paikkainen ?

auton otteessa näkyy olevan istumapaikkojen lukumäärä ja as-vaunun ote on eri näkönen printti eikä ole ko. ruutua ollenkaan

muistaisin että työkaveri sai joskus aikanaan sakot saksassa kun oli 508 mersusta tehdyllä matkailu autolla liikkeellä ja 3 istu edessä, paikallinen poliisi vaan katto sitä kuljettajan lisäksi ruutua eikä uskonut selityksiä

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2018, 15:00:22 ip »
En äkkiä etsien löytänyt sitä lainkohtaa, missä renkaan kulutuspinta määrätään. Olisi kiinnostanut nähdä: mikä se sanamuoto oikeasti siellä on. Nythän mitataan autoistakin rengasratsioissa reippaiden nuorten avustamana renkaan urasyvyyttä, ei kulutuspintaa. Määrääkö mikään määräys renkaaseen uria lainkaan? Kuinka mitataan kulutuspinnan paksuus? Joissakin renkaissa on numerot milleinä; paljonko kulutuspintaa on jäljellä; kun 2 kuluu pois on aika vaihtaa rengas, mutta 1 näkyy vielä ja urasyvyys on ihan muuta. Poliisin mittarikin siinä asiassa on surkea, ja noniusasteikosta ei olla kuultukaan.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2018, 17:59:57 ip »
Konstaapeli on hyvä ja mittaa urasyvyyden... ;D
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2018, 21:53:09 ip »
Näkyy toki otteestakin. Mites tuon kanssa oli, saako sen konttorilla kirjattua kahdelle ilman katsatusta tms?
Ei näy vanhoista otteista.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2018, 22:03:12 ip »
1,6 on ollut, ja on toistaiseksi, urasyvyys.
Joskus aikoinaan, kun tuli renkaita joissa ei ollut keskiuraa, kirjoitti Jämsän poliisi sakot ja ajokieltoa.
Olin yksi useista osallisista. Silloisen nimismiehen päätöksellä piti olla keskiurallinen rengas.

Katsokaapa pyöränne ohjekirjasta, missä kohtaa on Guzzin renkaiden minimimääräinen kulutuspinan syvyys. Voitte yllättyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2018, 00:28:25 ap »
Näkyy toki otteestakin. Mites tuon kanssa oli, saako sen konttorilla kirjattua kahdelle ilman katsatusta tms?
Ei näy vanhoista otteista.

Kuinka vanhasta? Oma on vuodelta -11.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2018, 00:29:40 ap »
1,6 on ollut, ja on toistaiseksi, urasyvyys.
Joskus aikoinaan, kun tuli renkaita joissa ei ollut keskiuraa, kirjoitti Jämsän poliisi sakot ja ajokieltoa.
Olin yksi useista osallisista. Silloisen nimismiehen päätöksellä piti olla keskiurallinen rengas.

Katsokaapa pyöränne ohjekirjasta, missä kohtaa on Guzzin renkaiden minimimääräinen kulutuspinan syvyys. Voitte yllättyä.

Rälläkällä raita keskelle rengasta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #12 : Maaliskuu 31, 2018, 09:36:31 ap »
Dunlop TT100:n keskiuraa tuli syvennettyä joskus 70-luvulla. Nissä oli varsin paksu kumikerros.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #13 : Maaliskuu 31, 2018, 10:39:36 ap »
Autoissa 1,6 ja mp:ssä 1,0 mm tällä hetkellä. MP-käyttöön on ehdotettu 1,6 mm minimiurasyvyyttä.

Kerholla oli eilen asiasta puhetta ja päädyimme siihen että rengasvalmistajan ilmoitus renkaan kulumisesta olisi se mihin raja laitetaan. Siis rengaskohtainen raja. Mp-renkaissahan on minimikulumamerkit ja niiden seuraaminen on varsin helppoa.

Vilkaisu renkaaseen lähtiessä ja pidemmällä reissullakin voi arvioida paljonko pintaa on vielä kulutusmerkkiin asti.

Urasyvyyden väheneminen kertoo renkaan kulumisesta mutta aika vähän renkaan kulutuspinnan todellisesta vahvuudesta. Siksi tuo valmistajan merkintä on uskottava.

Aiheesta on myös mainittu että vesiliirto-ominaisuudet muuttuvat kulutuspinnan vahvuuden muutoksen myötä mutta asialla ei ole yksi yhteen vastaavaan ilmiöön auton renkaan suhteen. Kyse kun on erilaisista rakenteellisista seikoista.

Kyllä, olen ollut vesiliirrossa moottoripyörällä mutta se vaati aika äärimmäisiä olosuhteita: samalla meinasin lentää ohjaustangon yli koska veden vastus oli yllättävän suuri ja tilanne yllättävä.
Normaalisti moottoripyörän rengasta on hankala saada vesiliirtoon.

Ei asia on veden aiheuttama liukkaus. Siihen ei urituksesta juuri ole apua vaan renkaan materiaali määrittelee kitkan.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajoneuvolainsäädäntöön muutoksia
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2018, 10:40:04 ap »
Lainaus
Kuinka vanhasta? Oma on vuodelta -11.
Se nyt ei ole vanha vielä.
80-luvun vehkeisiin on yleensä merkitty paikkaluku 1. Myös 90-luvulla taidettiin toimia niin. Esimerkiksi Centauro on yksipaikkainen vaikka siihen takatapit ja matkustajan kiinnipitohihna oli laitettu.

Cali 3:n kävin katsastamassa kaksipaikkaiseksi.

Joitain harvoja tapauksia olen näistä kuullut että kyytiäinen on komennettu jalankulkijaksi istumapaikkamerkinnän vuoksi.