Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TK - Maaliskuu 26, 2018, 22:43:58 ip
-
Sportissa on ollu koko mun omistusajan häiritsevän siniset johdot ja eriparia olevat tulpanhatut, samalla resistanssilla mutta kuitenkin erilaiset. Nyt bensaletkuja vaihtaessa päätin vihdoin korjata asian ja ostin uskoakseni alkuperäisiä vastaavat 5 kilo-ohmin NGK hatut, johdoksi kuvittelin kelpaavan normaalin 7mm paksun kuparisisuksella mutta nykyiset olikin jotain hiili tms. isommalla resistanssilla olevaa piuhaa.
Stein-Dinsen lista tarjoo perinteistä kuparimallia metritavaraa mutta mitähän tehdas on alunperin käyttänyt? Ja onkohan johdon tyypillä oikeesti mitään väliä? Piuhat on kuitenkin puolmetriä pitkät joten hiilipiuhassa on jo monta kilo-ohmia vastusta ittessään, tulpatkin on R-mallia.
-
Luulen että omassani on vielä alkuperäiset (punaiset) tulpanjohdot. Ihan kuparia sisällä. Tulpanhatuissa kun on ne vastukset, nyt on ”ärrättömät” tulpat. En tiedä että radiot sirittäisivät lähistöllä. Jossain tuli esille että ei sitä ”ärrää” tuplaten tarvitse olla. Hatussa on, mittarilla varmistettu. Tulpassa ei.
-
Ääni edelliselle. Yksi vastus riittää EMC-suojaukseksi. Joko tulpassa tai tulpanhatussa. Hiilijohtimia en käytännön syistä laittaisi. Mutta en ihan Biltemankaan kaapeleita. Kannattanee keskittyä ainakin keskinkertaiseen laatuun ja johtojen päiden napakoihin liitoksiin.
Hyvä kotiasentajan EMC-testeri on pien transistoriradio viritettynä aseman pieleen. Jos räpättää niin jossain on säteilyvuoto.
-
Mullahan on sitten aina ollu 2 vastusta liikaa, tulpan R, hatun 5k ja vielä hiilijohdon vastus päälle.
Miksiköhän muuten tehdas on aikoinaan laittanu R-tulpat ja 5k hatut?
Nyt kun piuhoilla ei ole hirveä kiire niin mistähän löytyisi oikeesti laadukkaat?
Täällä olisi ihan mallikohtaisia mutta ainoastaan punaisena joka ei oikeen mulle sovi:
https://www.sparkplugs.co.uk/magnecor-ht-ignition-lead-set-2514-moto-guzzi
-
Miksiköhän muuten tehdas on aikoinaan laittanu R-tulpat ja 5k hatut?
Näin se taitaa olla kaikissa? Tämä kahden "ärrän" juttu tuli silloin esille kun spekuloitiin tuplatulppauksessa tarvittavista sytytyspuolista. Taisi olla se ongelma että liian kovilla puristuksilla ei jaksa kipinää tulla (yksi puola kahdelle tulpalle). Kun ei (ainakaan silloin) ollut tietoa miten ecun tekemää puolien "ohjausta" (mikä viritysaika se nyt olikaan) voi muuttaa, jäi käteen se että ei liikaa puristuksia ja turhat "kuormat" pois (vain yksi "ärrä"). Tuossa Sportin Workshop Manualista siteeraus (kuva), ärrää siellä tarjotaan.
"In a twin plug Guzzi engine, both plugs in one cylinder are in need of the full energy which the coil cannot deliver simply because it is not designed for that purpose. When keeping the compression at 10:1 and the mixture not too weak it will work. But you cannot get the full benefits of twin sparks with these coils."
-
Tulpan vaihtovälistä: jos tulppa on siisti ja sen terävät kulmat eivät ole pyöristyneet niin se kelpaa vielä seuraavalle kierrokselle. Huom: kun tulppaa laitetaan toista kertaa paikoilleen ei tulpan tiiviste ole entisellään. Kiristysmomentti on tällöin pienempi. Jos tulppaa kiristetään liikaa niin se menee liian syvään ja osa kierteestä tulee palotilan puolelle. Kierteeseen kertyy kovaa karstaa ja se on hankala irrottaa.
Tulpan tiiviste menee tarpeelisen verran kasaan kun se vedetään momenttiin. Toisella kertaa kiristettäessä momentti on sama. Tulpat, yleensä ottaen kannattaa vaihtaa kun niiden vaihtoaika on.
Tulppia ei, nykymoottoreissa, riko oikein mikään eivätkä ne kulu kauheasti. Olen ajanut, kokeeksi, kymmenkertaisen suositumatkan samoilla tulpilla ja vikoja ei ole ilmennyt. Nykyinen polttoaine on niin moottoriystävällistä että se ei juurikaan syö tulppia. Erityisesti RE85-moottoripolttoaine (Etanoli) on ystävällistä tulpille. Etanoli ei sovi kovin hyvin ilmajäähdytteisen moottoripyörän polttoaineeksi. Nestejäähdytteisessä moottorissa se jopa tuottaa enemmän tehoa kuin bensiini. Tulpat kestävät oikein hyvin. Etanoli ei muodosta karstaa lainkaan. Ainoa ongelma, etanolin suhteen, on öljynvaihtovälin lyheneminen.
Tulpat pilaantuvat jos palotilaan pääsee liikaa tai liian vähän polttoainetta. Kylmänä käyvä moottori pilaa tulpat. Huono puristussuhde on huono asia. Öljyvuoto huohotinjärjestelmästä, venttiilikoneistosta tai ohi männän pilaa tulpat tai ainakin tekee ne toimintakyvyttömiksi.
Tulpan huonous ei juurikaan rasita sytytysjärjestelmää sillä tulpan vaurioituminen katḱaisee matkanteon jo ennen sitä.
Tulpan virhetoiminnot ovat harvinaisia mutta niitäkin on mutta nykyään taitavat olla lähinnä kansanperinnettä...
-
Kyllä tulpat loppuun saa ajettua. Mutta tuskin toimivalla ruisku-Guzzilla. Jos jokin toiminnan alue on vajavainen, niin silloin tulpat saa kyllä loppumaan.
-
Kyllä tulpat loppuun saa ajettua. Mutta tuskin toimivalla ruisku-Guzzilla. Jos jokin toiminnan alue on vajavainen, niin silloin tulpat saa kyllä loppumaan.
Kaasuttimessa voi olla vika joka pilaa tulpat. Myös karkea kaasuttimien virhesäätö pilaa tulpat.
Digitaalinen moottorinohjaus harvoin sallii itsessään sellaista vikaa että tulpat kuormittuisivat niin että hajoaisivat. Virheellinen säätö sen sijaan sallii.
Liitekuvassa erään moottorin säätöprojektiin käytetyt tulpat jotka puhdistuksen jälkeen kaikki alkoivat toimia. Kuvassa jo puhdistettuina.
-
kelpaa vielä seuraavalle kierrokselle
Niin että vastoin Workshop Manualin ohjetta suositetaan toimimaan? Lienee niin, että jos harrastusmielessä yhtä pyörää (Guzzia) ylläpitää, tulppien vaihto on sen verran pieni kustannus, että sen tekee mieluusti saadakseen mielihyvää siitä, että on tullut menetellyksi valmistajan ohjeen mukaisesti eikä tulppien taholta pitäisi olla odotettavissa käyntihäiriöitä.
Noita ärrättömiä voi joutua kyllä ihan erikseen tilaamaan, niin harvoin niitä nykyisin käytetään - ja eipä tuo Guzzin ohjekaan niitä pyydä käyttämään.
-
Joo, voi vaikka valkata premium kynttilöitä, eikä kaada taloutta.
-
Oman Guzzin tulppien hintakipuraja kulkee 40 euroa/kpl. Niitäkin menee neljä kappaletta. Ihan paikallisessa myymälässä, ei nettikaupassa. Muualta voi saada edukkaammin näitä hyviä tulppia. Tyydyin 15€/kpl hintaan. En ole vielä koittanut käynnistystä. Toiveet ovat kuitenkin korkealla.
-
Ei niissä tulpissa hirveitä säästä, ellei sitten tilaa enemmän kerralla. Briteistä tulee erikoiset halvemmalla, jos tilaa vaikka kymmenen tai enemmän.
-
Ei niissä tulpissa hirveitä säästä, ellei sitten tilaa enemmän kerralla. Briteistä tulee erikoiset halvemmalla, jos tilaa vaikka kymmenen tai enemmän.
Kohta Britit ovat EU:n verorajan takana. Kannattaa tilata lähiaikoina.
No. Voihan siihen vielä joitakin vuosia kulua kun ovat ryhtyneet vaihtamaan mieltään porukalla.
-
kärkien ja kaasarien kultaisella 70 luvulla sanottiin ammattikoulussa että tulpat pitää vaihtaa 10.000 km välein ja jos ei vaihda niin häviää seuraavan 10.000 km aikana bensakuluissa tulppien hinnan . . .
-
Tuossa voi olla totta toinen puoli. Kun ottaa huomioon, miten edullisia tulpat loppujen lopuksi ovat kulutettuun bensaan verrattuna.
-
kärkien ja kaasarien kultaisella 70 luvulla sanottiin ammattikoulussa että tulpat pitää vaihtaa 10.000 km välein ja jos ei vaihda niin häviää seuraavan 10.000 km aikana bensakuluissa tulppien hinnan . . .
Siihen aikaan minäkin kouluni ajoneuvotekniikan osalta kävin ja hyvinkin oli tuo tulpan käyttöaika tiedossa. Mutta se oli silloin.
Asiantila on muuttunut ratkaisevasti. Moottorit ovat teknisesti kehittyneet hiukan niistä ajoista. Mutta suurin syy pitkempään kestoon nykyään on että polttoaine on ihan eri tavaraa kuin silloin. Se on ratkaiseva tekijä tässä asiassa.
Toinen seikka on että polttoaineen syötön ja sytytyksen tekniikka on kehittynyt huimasti niistä ajoista. Myös moottorit ovat kestävämpiä. Öljytkin ovat kehittyneet: eivät muodosta karstaa kovin helposti ja voitelevat paremmin.
Siitä 70-aikasesta moottoritekniikasta oli nyrkkisääntö että 1000cc moottori kestää parhaimmillaan noin 100.000 km, 2000cc kone kaksi kertaa pidempään, jne. Moottorin vaihto tai perusteellinen moottoriremontti oli tehtävä noilla lukemilla.
Tulppa on vain yksi kuluva komponentti rakenteessa. Melko vitaalinen. Jos se ei toimi niin ei toimi moni muukaan asia.
CARC-kaksitulppaisissa malleissa ns. pikkutulpan vaihtoväli on varsin pitkä. Niitä menee pari kappaletta per sylinteri pyörän odotusarvoisena käyttöaikana.
Yllä oleva tilanne onkin muuttunut. Nyt pikkutulppa pitää vaihtaakin jo 20.000 km huollossa tai joka toinen vuosi vaikka ei olisi ajettukaan. Yllättävä ohje. Vaihdoin ne kerran omaan Brevaani jossain 60.000 km kohdalla. Alkuperäinenkin oli ihan huippukunnossa silloin mutta kun oli tullut pyörää puretuksi eikä pikkutulppa ollut kallis niin samalla ne vaihtuivat.
1400-koneissa on myös neljä tulppaa. Keskenään samanlaiset ja hyvin hoikat ja pitkät. Avainkoko 14 mm. Niiden vaihtoväli on 20.000 km. Eli ei tule vastaan ihan joka vuosi se homma. Kuitenkin huollon yhteydessä niitä pyöräytin pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua. Juuri tähän moottoriin on tarjolla 40€ kappalehintaan tulppia. 160€ on iso raha mutta vaihtovälikin on pitkä: noin kolme vuotta minun ajoillani kyseisellä pyörällä.
Usko että 15€ tulpillakin tuon matkan pääsen. Nyt siellä on ne tulpat jotka tehtaalla on laitettu.
-
Ei niissä tulpissa hirveitä säästä, ellei sitten tilaa enemmän kerralla. Briteistä tulee erikoiset halvemmalla, jos tilaa vaikka kymmenen tai enemmän.
Jenkkilässä on myös halpoja, rahdit tietysti pilaa kaiken jos ei tilaa muutakin samalla. Mulle tulee aika usein Datsunin osia RockAutosta ja niiden mukana muutama tulppa paketti ei yleensä lisää rahtikuluja, alv ja tulli ostohinnasta menee mut siellä kaikki hienot tuplaplatinat ja iridiumit maksaa usein alle 5e/kpl. (perustulpat jotain euron kipale) Esim. 1,2 litrasen datsunin NGK BPR5EIX11 maksaa 4,58e. Mitään hyötyä niistä ei varmaan ole mutta tuskin haittaakaan.
-
Noihin tulppahatun ohmeihin en juuri puuttunut. Kuvan NGK : ssa merkinnät LDO5F 5kilo-ohnia ja 63B. Tuollaiset on ollut T5: ssa sekä Bilteman siniset tulppajohdot, halusin vaihtaa tulppahatut sinisen värisiksi, koska sopivat paremmin sävy-sävyyn, myös tulppajohdot laitoin samanlaiset Bilteman siniset johdot, koska muualta en löytänyt sinisiä johtoja, kuten myös siniset tulppahatut löytyivät vain SD: ltä, niissä ei ole mitään merkintöjä ohmeista. Kuvasta (pätkä tulppajohdosta puola puoleisesta päästä) ilmenee miksi vaihdoin myös tulppajohdot.
-
Metalliosat jumivat keskenään. Liitos hajoaa kun sitä voimalla aukaistaan.
Vanhoissa pyörissä pitää liitokset käsitellä ennen irrotusta ruosteensyöjällä, tms. ruiskeella ja laittaa pannullinen kahvia ja ryhtyä sen jälkeen jatkotoimenpiteisiin. Tai seuraavana päivänä vasta.
Itse laitoin joitakin vuosia sitten Bilteman tulpanjohdot erääseen pyörään. Toimivat hyvin mutta ajan kanssa kopristuivat niiden kuoret. Muuttuivat siis jäykiksi. Jossain vaiheessa sitten murtuvat ja sähkö pääsee karkuun. Erityisesti sateella ilmenevä vaiva.
Tulpanjohdon ja tulpanhatun/puolan liitoskohdassa on suojakumi. Niiden pitää olla napakat, joustavat eikä saa olla halkeamia. Tulpanjohdossa kulkee pätkittäin yli 50.000 voltin jännite. Se on hyvin etevä hyppäämään pois johdosta jos on vikoja.
-
Nyt on uudet piuhat. Ostin US-Partsilta yleismallisen MSD V8 sarjan jossa tulpille on valmiina 90 asteiset hatut ja toiset päät saa itte leikata sopiviksi, pari ylimääräistä suoraa liitosta piti ostaa Guzzin puolille. Samasta sarjasta saa Datsuniinkin leikeltyä sopivat ja siistit piuhat, pari jää vielä varastoonkin. Vastusta mittasin hatun kanssa reilun kilo-ohmin joten pitää varmaan käyttää R-tulppia jatkossakin. Osat oli yhteensä 60e
-
pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua
Olisiko tämä se syy miksi niitä sisempiä "kakkostulppia" pyydetään vaihtamaan useammin? Pesussa ja muutenkin sinne kertyy kaikenlaista ryönää (ei ole näkyvillä), ruostuvat. Vaikka kärkipuoli olisi kunnossa, ulkoa sitten ei.
-
Vaikka onkin mopopalsta, niin saako Datsunista lisää kuvia? On niin sievä konehuone.
-
pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua
Olisiko tämä se syy miksi niitä sisempiä "kakkostulppia" pyydetään vaihtamaan useammin? Pesussa ja muutenkin sinne kertyy kaikenlaista ryönää (ei ole näkyvillä), ruostuvat. Vaikka kärkipuoli olisi kunnossa, ulkoa sitten ei.
CARC -sarjan ja tietysti hieman Vintagen pikkutulppakin on hankalassa paikassa vaihdon kannalta. Syvässä syvennyksessä jota ei ole suojattu mitenkään. Sinne kertyy kaikenlaista.
Tein joskus pikkutulpanvaihdon 1100 Brevaani, sen ainoan: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html
Sittemmin vaihtoaika on puolitettu. Ehkä juuri tuon jumimisen vuoksi. Ei niinkään että tulppa olisi jollain tavoin liian kulunut. Blogijuttuni kuvasta näkyy että karstaa oli muodostunut tulpan alapäähän mutta myös kierteeseen. Siksi se oli irrotettava varovasti. Vaarana on että kova karsta mankeloi sylinterikannen kierteen harjan matalammaksi tai tapahtuu kiinnileikkautuma. Molemmat asiat ovat hyvin pahasta aiheuttavat kannen irroituksen ja kierteen korjauksen.
Tärkeä on keskittyä avaamiseen niin että ei pyöritä väkisin tulppaa pois vaan käyttää aikaa ja aineita. Hitaasti houkuttelemalla. Siksi voi, jos muutoinkin on tankki pois, tehdä useammin herkistelyä vaikka ei tulppia irrottaisikaan.
Ulommatkin tulpat voivat jumia mutta niiden kierre on suurempi ja tavoitettavuus helppo. Ulkoinen ruoste tulpan metalliosissa kertoo vain että kosteus on päässyt asialle. Se ei sinänsä tee tulpasta huonoa. Mutta on ikävän näköistä.
-
Vaikka onkin mopopalsta, niin saako Datsunista lisää kuvia? On niin sievä konehuone.
Ei oikeen ole kun jotain konehuone projekti kuvia. Ihan tavallinen 1978 100A, F10 korinen eli joissain yhteyksissä 100AF-II.
Yks jonkun muun ottama kuva vuodelta 2015:
https://jariha.kuvat.fi/kuvat/Vantaa+Cruise-in+18.9.2015/006.JPG
Faija osti tän kakkosautoksi vuonna 82 ja 90-luvulla raukka joutui kärsimään mun ja molempien broidienkin ensiautona.
Nyt litranen A10 moottori on vaihtumassa pitkäiskusemmaksi A12 malliksi, johon tuli lisäksi tasapäiset A10 männät, GT-Motorin hioma nokka, venttiileille minin tuplajouset, lynx-imusarja DCOE weberillä, omatekoinen peltisarja, jne.
-
Hyvältä näyttää! Alkaa olla harvassa kokonaiset 100A:t. Ovat ruostuneet kilpaa paljaan raudan kanssa. Kuitenkin ihan kaksi ovinen? Olen eräällä pikkuveljen kaverilla joskus nähnyt neliovisen korin. Se lienee tänä päivänä kananhampaita harvinaisempi pakkaus. Ja miten pienet kulkulävet siihen on mahdutettu :o
-
Ei se ihan noin hyvä ole mitä kuvassa näyttää, pikku ruostepilkkuja näkyy jo muutamassa paikassa, maalaus on muistaakseni vuodelta 2001 tai 2002. Tää kaksovinen sedan on tosiaan se yleisin malli tosin kaikki alkavat olemaan jo aika harvinaisia.
-
Veljelläni on neliovinen 100A "perheauto". Enpä juuri muita ole nähnyt.
-
Mulla on tallessa myös läpimätä coupe tosin ilman tekniikkaa, Amerikan F10 malli, alun perin 1,4 litranen isolohko.
Luokattomasti paikkailtu mm. oikean takaripustuksen sain revittyä käsin irti.
En oo raaskinu vielä hävittää vaikka noin huonosta ei ole mitään järkeä lähteä enää tekemään kun nytkin on nettiautossa ihan siisti coupe parilla tonnilla.
-
Jatketaan ohi-linjalla; Saisiko tuon katon sovitettua johonkin muuhun koriin? 120Y tms? Tyylikästä muotoilua oli tuohon aikaan.
-
Taisi olla niin, että sitä ensimmäistä 100A-mallia, jossa oli korkeat takavalot, tuotiin 2- ja 4-ovista sekä farkkua. Uudempaa, jossa oli neliskanttiset takavalot, tuotiin mielestäni vain 2-ovisena sekä coupena 1,2-litraisella koneella. F-II -mallista 100 A:ta tuotiin vain 2-ovisena. 120A F-II:ta oli muitakin malleja. Tuohon aikaan Suomessa myytiin tuon luokan autoista pääasiassa niitä kaikein halvimpia mahdollisia versioita eli 2-ovisia sedaneita pikkukoneella ja ilman mitään lisukkeita. Muut versiot ovat olleet harvassa ja varsinkin nyt kymmenien vuosien jälkeen ne ovat harvassa kuin ne kananhampaat.
-
120 Y:stä oli siitäkin ihan oma coupe mutta oli jo silloin todella harvinainen. Olisinko jossakin näyttelyssä nähnyt sellaisen.
-
Jatketaan ohi-linjalla; Saisiko tuon katon sovitettua johonkin muuhun koriin? 120Y tms? Tyylikästä muotoilua oli tuohon aikaan.
Alkuperäinen 120Y coupe on ihan tehtaalta niin hienoa muotoilua ettei sekotuksesta kovin helpolla parempaa tulisi.
Jos joskus sattuisi olemaan ylimääräistä aikaa ja rahaa, erittäin iso jos, niin oon vähän mielessäni hahmotellu tota mätää coupea takavedolla ja V8:lla ei viralliseen tieliikennekäyttöön..