Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Joulukuu 23, 2017, 21:13:48 ip
		
			
			- 
				Vaan ei meillä: https://www.smoto.fi/
			
- 
				Eikös Ruotsissa tueta jo sähköautojen hankintaa?
			
- 
				Eikös Ruotsissa tueta jo sähköautojen hankintaa? 
 Kuten tuossa jutussa maintaan niin "sähköavustus" on laajennettu myös moottoripyöriin ja polkupyöriin Ruotsissa.
 Muistaakseni öljyvaltio Norjassa on jo olemassa vastaava käytäntö.
 
 Sivumennen sanoen: itseäni kiinnostaa hankkia tai pikemminkin valmistaa sähköpolkupyörä. Avustus siihen olisi erittäin suotava.
 
 Smoton sivuilta löytyy vastaava esitys sähkömoottoripyörien osalta vaan eivät ole päättäjät olleet asiasta kiinnostuneet. Vielä.
- 
				Norjalaisia oli jopa oma sähköautonsa. Rakennettu Suomessa..
			
- 
				Millähän pitävät aisoissa avustuskruunujen siirtymisen myyntihintoihin?
			
- 
				Jos pyöristä tulee pulaa siinä vaiheessa kun kaikki haluavat hankkia sellaisen avustusten
 innoittamana, ei mikään voi estää hinnannousua.
 Muuten täytyy muistaa, että avustusrahat ei ole mikään joulupukin ehtymätön
 varasto, vaan ne kerätään ihan meiltä verojen muodossa.
 Jos avustus olisi tarveharkintainen, olisi edullisin tekoälyjärjestelmä, joka kanavoisi
 rahojen kulkua tuohon malliin:
 "Naapurin Lötjönen on hiukan vähissä rahoissa ja hänen tekisi mielensä sähköpyörää.
 Siirrätkö hänen tililleen 500EUR."
 Jos kaikkien hankintoja halutaan tukea, olisi edullisinta, että jokainen tukisi
 suoraan itse itseään sen sijaan, että rahat kierrätetään valtion byrokratian kautta.
- 
				Täällä nousee käsi sen merkiksi, että miksi jotain tiettyä asiaa pitää erikseen tukea ???
 
 Sähköpyörä, -mopo, moottoripyörä.
 
 Miten yhteiskunta tulee paremmaksi paikaksi, jos kaikkien maksamia verorahoja jaetaan edellä mainittujen tuoteiden myynnin tukemiseen? ? ? ?
 
 Mielummin tuetaan sähkäperämoottoreiden ostamista, niin ei mene niin paljoa kaks'tahtiöljyä järveen...
- 
				Vuonna 2050 poljet sähköisellä työsuhdepyörällä ja valitset lähijunassa pyörävaunun
 
 Tulevaisuudessa työsuhdeautoja syrjäyttävät työsuhdepyörät ja Suomi nousee talvipyöräilyn huippumaaksi. Juttusarja visioi, miten me suomalaiset liikumme 30 vuoden päästä.
 
 https://yle.fi/uutiset/3-9987687 (https://yle.fi/uutiset/3-9987687)
- 
				Mutta on se vaan pirun hauska peli toi sähköpyörä. Nyt kyllä lähinnä sohjopyörä.
 Tuli hankittua semmoinen viime keväänä. Fatbikenä. Ja ilman tukiaisia.
 Aika lailla on tullut koluttua läpi niitä metsäteitä ja polkuja joiden ohi on ajellut autolla ja motukalla 40 vuoden ajan miettien, että mihinhän tuokin vie. Nyt tiedän.
- 
				Tieto on valttia. Onnittelut metsän puolella kömpimisestä. 
 Minä kävin kerran (n.10v. sitten) omalla 21-vaihteisella, kapeilla renkailla varustettuna, metsäpolkuihin tutustumassa. Enimmäkseen talutin ylämäen ja alamäet hampaat irvessä tasapainoilin alas. Sen jälkeen olen metsiä ja metsäpolkuja tiiraillut sillä mielellä että joskus vielä minä menen uudelleen. Nykyään "joskus vielä minäkin..." alkaa olla ohi. Sohvalla ja TV:llä on vahvasti passivoiva vaikutus.
- 
				Älä Rautsi luovuta. Aikomasta.  :D
 Tässä minäkin soffalla, töllö auki. Mutta olen aikonut meinata ...
 Täytyy myöntää, että tuo sohka ja paska, siis ulkona,  syö intoja lähteä edes sähköpyörällä mihinkään.
 Tiet on sikaliukkaita nyt. Nastarenkaat fatbikeen järkyn hintaisia. Tulisi vähän pakkasta niin ei olisi ongelmaa.
 
 Mutta vielä tuosta sähköfillarin filosofiasta. Sillä laitteella on melkoisen matala kynnys lähteä etsimään niitä metsäpolkuja. Helppo polkaista vaikka kymmenen kilsan päähän jonkun mielenkiintoisen reitin päähän ja siitä sitten. Siirtymät käy helposti. Ilman apuja ne veisivät itseltäni intoa lähteä.
 
 Yksi oppitunti tässä lajissa on tullut jo otettua. Se tolkuton voima mitä tuollainen sähköfillari tuottaa.
 Valittavana on alueet: cruise, tour  ja sport.
 Olen ajellut asvaltti ja hiekkatiet cruisella. Tourilla pärjää jo poluttomassa metsässäkin. Sport aivan ääritilanteisiin. Olen yrittänyt ajaa vaihteilla kuten vaihdepyörällä pitääkin. Käytössä 11 vaihdetta. Siis yksi keskiö ja 11 lehtinen pakka takana.
 Ajattelin vaihtaa ketjut ajoissa ja jatkaa sitten jatkossa vuorotellen kaksilla. Kilsoja kerkesi tulla reilu tonni ja niinhän siinä oli ehtinyt jo käydä, että ekat oli venyneet siinä matkassa sen verran, että kyllä rallattaa näillä uusilla vitjoilla pienimmillä vaihteilla ajaessa. Mutta eiköhän ne syö paikkansa ajastaan, tai veny sopiviksi.
 
 Eli ketjut on tuollaisessa vehkeessä tupla, ehkä jopa triplakovilla. Rankassa maastossa ne polkee vaikka poikki. Tuli sekin jo kokeiltua yhdellä suolla metsäkoneen urassa.
- 
				Tekisi kyllä mieli kokeilla tuollaista, juurikin läskipyörää sähköllä. Oma polveni estää rankemman pyöräilyn, niin tuo avusteisuus voisi olla se tiketti. Ja muutenkin tuo läski kiinnostaa. Useampi työkaveri on tuohon innostunut. Eräällä tyypillä on KTM:n sähköläski. 
 Lienee arvokas laite?
- 
				FATBIKE-site with electricity??? HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2018.
			
- 
				Itsekkin vaihdoin harjoituskilpapyörän Bigfoot fattiin..  Harmittaa etten ostanut sähköavusteista.  Helkutin isot maastonousut on liikaa seisemännellä kymmenellä olevalle ukolle.  Muutenkaan ei ole kevyimpiä rullaamaan. Lukkopolkimet on aiheuttanut muutaman kyljelleenmenon suorin vartaloin, mutta on hauska vehje ja talvella lumellakin jo reittejä löytyy maastoon.
 
 Tässä voisi olla tee se itse malli : https://www.youtube.com/watch?v=ut79S5g0jL4
 
 
 mr
- 
				Muistanette että tehon noustessa sähköpolkupyöräkin pitää rekisteröidä ja sillä pitää ajaa muun liikenteen joukossa eikä kevyen liikenteen väylillä. 
 Lainsäädännöstä: https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4#Suomen_lains%C3%A4%C3%A4d%C3%A4nt%C3%B6
 
 Kaverini kesäinen työmatkan pätkä kuvattuna sähköpolkupyörän kyydistä: https://www.youtube.com/watch?v=NdEjDt3ENto
 Pyörä on tästä pajasta: http://harrisonbikes.com/
- 
				Itsekkin vaihdoin harjoituskilpapyörän Bigfoot fattiin..  Harmittaa etten ostanut sähköavusteista.
 mr
 
 
 Näkyy noita saavan jälkikäteen asennettavia valmiita sähköistyssarjojakin...Esim: https://www.greencycle.fi/
 
 Jouko
- 
				Tuli kesällä pari kertaa käytyä 22km lenkki lähikauppaan poljettavalla ja totesin että jätän jatkossa nuoremmille.
 Vanhat polvivammat muistutti ikävästi jyrkkien rinteiden jälkeen.
 Kyllä kelpaisi sähköavusteinen.
 Muttei nykyhinnoilla vielä.
 Miten pitkälle niillä oikeasti voisi kuvitella ajavansa, kun skipataan mainoslauseet?
- 
				Ja varsinkin viileässä ilmastossa?
			
- 
				Itselläkin seitsemäs kymppi aluillaan. Onneksi ei pahempia ongelmia polvissa vielä, mutta tuskinpa ne enää uusiksi tulee. Vähän sitä silmällä pitäen tuohon sähköön hurahdin.
 On varmasti armelias polville. Ei lompakolle.
 
 Tuo mun Fantic FatSport on ovh:ltaan neljäntonnin pinnassa. Veikkaisin, että Kotari samoilla huudeilla. En ole kyllä mistään tarkistanut. Fillareissa tuo hintahaarukka on yleensä todella leveä. Fatbike on helposti neljä- viisitonnia ilman sähköjäkin. Ja marketista saa sähköttömän alle tonnilla.
 
 Varmaan sähkövehkeissä on se akkuhomma kriittisin juttu jos lähtee hinnasta tinkimään. Miten se menikään vanha juttu kun kaveri paineli ostamaan fillaria ja sanoi, että pitää saada hyvä ja halpa. Myyjä sanoi siihen, että sitten pitää ostaa kaksi.
 
 Akun kestosta sen verran, että ei ole ongelma tuollaisessa kotoa lähtö ja kotiin paluu ajelussa. Jos meinaa lähteä tekemään kesälomareissua vaikka Saimaan ympäri, niin se on kyllä maksakirroosin paikka. Ainakin jos lataa jossain pubin nurkalla akkua.
 
 Normaalia maantieajoa uskallan kyllä lähteä tekemään sellaisen sadan kilsan lenkin täydellä akulla. Tuollainen 4 tuuman rengas rullaa pikkuisen reilulla kilon paineella yllättävänkin hyvin. Oma laitteeni on ihan vakiokunnossa ja lopettaa avustamisen (sekä sähkön kulutuksen) siinä kohtaa kun nopeus menee yli 25 km. Tapahtuu asvaltilla aika usein jos on hiukankin myötälettä. Jopa tasaisellakin.
 
 Kesällä tuli tehtyä useimmat lenkit metsässä ja poluilla. Niissä oli useimmiten kaava 3 tuntia ja 30 - 40 kilsaa. Silloin oli akku jo latauksen tarpeessa.
 Siis tuosta virran riittämisestä ei voi antaa mitään selvää arviota. Yhdellä tapaa ajettaessa voi käyttää yksikkönä matkaa, toisella tapaa taas aikaa.
 
 Tuota kylmän vaikutusta olen minäkin miettinyt, että sillä on varmasti merkitystä. En ole oikeastaa ajanut pakkasella. Keväällä kun ostin, niin ne oli jo ohi ja nyt syksystä ei ole vielä oikein tullut. Pyörä kylmässä varastossa, mutta akku aina sisällä lämpimässä. Niihin taitaa olla akuille saatavilla sellaisia suojapusseja jotka auttanevat asiaa. Näillä nollakeleillä en ole huomannut, että säällä olisi mitään merkitystä akun kestoon.
 
 Sanovat muuten tuosta ilmakeulastakin ettei saisi ajaa pakkasilla. Meinaan ajaa mutta ilman joustoja, kun sen pystyy lukitsemaan.
 
 https://m.youtube.com/watch?v=wICP_DnqFkk
 
- 
				Akussa esitteen mukaan on energiaa 417Wh ja moottorin teho 250W. Noista saa laskemalla toiminta-ajaksi
 1,3h täydellä teholla jos ei lainkaan poljettaisi  avuksi. Laskelmassa otin huomioon litiumakun ikävän
 ominaisuuden, siihen pitää jättää varausta jäljelle n. 20%. Muutoin akku on vaarassa tuhoutua.
 Käytännössä polkijan aktiivisuudesta ja maastosta kiinni se kuinka pitkälle sähköä riittää.
 Todennäköisesti litiumakku menettää virranantokykynsä kun akun sisällä lämpötila menee alle nollan.
 Se ei myöskään lataudu kylmänä ja jos laturi on yhtään turvallisuus edellä tehty, sen ei pitäisi suostua kylmää
 akkua lataamaan.
 Ongelmaa ei varmaankaan kylmän kanssa tule, jos akku lähtee liikkeelle lämpimästä ja moottorin antaa ottaa tehoa akusta.
 Akun sisällä prosessi kehittää sen verran lämpöä, että virranantokyky säilyy nollakelissä. Tuulenpitävää lämpöeristettä
 ympärille sitten jos tarkenee ajella kylmemmässä?
 Mitä litiumakun lataamiseen tulee, pitäisi sellainen moderni akku saada kunnon laturilla, tuupattua täyteen alle puolessa tunnissa. Helposti.
 En tiedä minkälaatuisia akkuja sähköfillareissa käytetään, itse en varmaankaan sellaisia viitsisi ostaa, mitä joutuu lataamaan tuntikaupalla.
 Tälläinen  "asiantuntijalausunto" nollakokemuksella mistään sähköfillarista. Itse tyhjennän muualla litiumakkuja keskimäärin 1.7kW teholla.
 Laturissa on tehoa kilowatti.
 
- 
				Hyvin samanlaiset kokemukset ja arviot perstuntuman kautta tuosta akkuhommasta mitä Pekka kirjoitit.
 En tiedä minkä verran jää virtaa säästöön siinä kohtaa kun katkaisee virran tulon kokonaan. Ei ole tapahtunut vielä kertaakaan. Akkusymbooli alkaa vilkkua siinä kohtaa kun virtaa on jäljellä parin tolpan verran. Välitys vaikuttaa sille, että pystyy kohtuullisella nopeudella ja kuormituksella ajamaan ilman virtaakin jonkun matkaa. Mutta ei varmaan ole herkkua kun fillarin paino on 20 kilon nurkilla. Olen joskus ajanut ilman akkua varastoon jne. elikkä kokemus siitä on varsin suppea. Ei kyllä huvita kokeilla moista esim. kymmenen kilsan päässä kotoa.
 
 Mutta yhtä kaikki, virtaa ja akkukapasiteettia on kotoa lähtee ja kotiin palaa käyttöön siihen malliin, että ei ole tullut mitään ongelmaa. Riittää kyllä.
 Maasto tyhjentää akkua ajettuihin kilometreihin nähden todella tehokkaasti. Tulee heitettyä joskus pelkästään tietä pitkin lenkkiä ja niissä hommissa akku jää useimmiten puolilleen. Siinä tulee välillä pähkäiltyä, että lataanko tuon välillä vai kokeilenko tähteillä seuraavankin reissun. Yleensä kokeilen.
 
 Tuo Pekan karsastama hidas lataus on kyllä arkipäivää Fanticin kanssa. En ole ottanut aikaa paljonko tyhjästä täyteen. Ehkä pari tuntia?
 Itse laturi on melkoisen kookas, suunnilleen kahden kahvipaketin kokoinen peli. Jos kantelisi mukanaan, niin veisi pienestä repusta puolet tilasta.
 Erikoisen näköinen vekotin kun virtaa viedään ohuella johdolla seinästä laturiin ja siitä jumalattoman paksulla kaapelilla akulle. Ilmeisesti neliöitä laitettu siihen malliin, että olisi tehokkaampi prosessi, mutta hidas se on silti.
 
 Mut yx juttu. Käykää jossakin fillariliikkeessä koeajamassa sähkö-fatbike. Sillä tempulla saa helposti varjostuman lompakkoon.   ;D
 Niin se kävi minullekin. Oli keväällä yhdessä laskettelukeskuksessa esittelyssä pari semmoista ja sitten ...
 Eikä se vekotin varmaan kropalle mikään kovin epäterveellinen ole. Saa hien pintaan kun pitää sen avustuksen järjellisellä tasolla, eli tilanteen mukaan. On armelias nivelille ja ennen kaikkea koukuttaa ihan uudella tavalla lähtemään lenkille. Itsellänikin olisi jäänyt likimain kaikki nuo nyt ajetut kilsat ajamatta ilman ko. laitetta.
 Tällä hetkellä on vaan niin, että fillari lojuu kuurissa. Tiet täällä maakylillä aivan  järkyttävässä jäässä enkä ole raaskinut satsata nastoihin. Poluilla nuoskalunta sen verran paksulti ettei viitsi lähteä puskemaan 4" renkaalla uraa siihen.   >:(
 
 
- 
				Mut yx juttu. Käykää jossakin fillariliikkeessä koeajamassa sähkö-fatbike. Sillä tempulla saa helposti varjostuman lompakkoon.   ;D
 
 
 Malttakaa toki hetki, veronmaksajat saattavat sittenkin osallistua hankintakustannuksiin.
 https://yle.fi/uutiset/3-9997341
- 
				PERKELE! Taas hötkyilin ja tulin kusetetuksi.
 Sama kävi Eldoradon kanssa. Nyt niitä saisi nallekarkkirahoilla!   ;D
- 
				Varsinkin kaupungeissahan kyse on oikein toimivasta konseptista .
 Täällä maalla asia on hieman toinen.
 Kuinka usein tiet on ajettavassa kunnossa ns talvisin ja tulisiko oikeasti lähdettyä sähköavusteisella kun autolla menee kuitenkin sadekeleillä ja motörpöörällä usein muut ajot...
 Metsäpolut voisi kesällä olla kyllä hauskoja.
- 
				Mistähän rahavuoresta tuki on tarkoitus ottaa? Moottoripyörille käyttömaksu..?
			
- 
				on muuten järkyttävän painosia noi sähköpyörät. 280kg oli uudet mallit.. mitenköhän käyttäytyy reilummassa ajossa monttusella asfaltilla mutkissa  ??? ;D