Kirjoittaja Aihe: Tukea sähköpyörän hankintaan  (Luettu 8780 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2017, 14:30:35 ip »
Itsekkin vaihdoin harjoituskilpapyörän Bigfoot fattiin..  Harmittaa etten ostanut sähköavusteista.
mr

Näkyy noita saavan jälkikäteen asennettavia valmiita sähköistyssarjojakin...Esim: https://www.greencycle.fi/

Jouko

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #16 : Joulukuu 31, 2017, 17:12:23 ip »
Tuli kesällä pari kertaa käytyä 22km lenkki lähikauppaan poljettavalla ja totesin että jätän jatkossa nuoremmille.
Vanhat polvivammat muistutti ikävästi jyrkkien rinteiden jälkeen.
Kyllä kelpaisi sähköavusteinen.
Muttei nykyhinnoilla vielä.
Miten pitkälle niillä oikeasti voisi kuvitella ajavansa, kun skipataan mainoslauseet?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #17 : Joulukuu 31, 2017, 17:14:48 ip »
Ja varsinkin viileässä ilmastossa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #18 : Joulukuu 31, 2017, 23:24:05 ip »
Itselläkin seitsemäs kymppi aluillaan. Onneksi ei pahempia ongelmia polvissa vielä, mutta tuskinpa ne enää uusiksi tulee. Vähän sitä silmällä pitäen tuohon sähköön hurahdin.
On varmasti armelias polville. Ei lompakolle.

Tuo mun Fantic FatSport on ovh:ltaan neljäntonnin pinnassa. Veikkaisin, että Kotari samoilla huudeilla. En ole kyllä mistään tarkistanut. Fillareissa tuo hintahaarukka on yleensä todella leveä. Fatbike on helposti neljä- viisitonnia ilman sähköjäkin. Ja marketista saa sähköttömän alle tonnilla.

Varmaan sähkövehkeissä on se akkuhomma kriittisin juttu jos lähtee hinnasta tinkimään. Miten se menikään vanha juttu kun kaveri paineli ostamaan fillaria ja sanoi, että pitää saada hyvä ja halpa. Myyjä sanoi siihen, että sitten pitää ostaa kaksi.

Akun kestosta sen verran, että ei ole ongelma tuollaisessa kotoa lähtö ja kotiin paluu ajelussa. Jos meinaa lähteä tekemään kesälomareissua vaikka Saimaan ympäri, niin se on kyllä maksakirroosin paikka. Ainakin jos lataa jossain pubin nurkalla akkua.

Normaalia maantieajoa uskallan kyllä lähteä tekemään sellaisen sadan kilsan lenkin täydellä akulla. Tuollainen 4 tuuman rengas rullaa pikkuisen reilulla kilon paineella yllättävänkin hyvin. Oma laitteeni on ihan vakiokunnossa ja lopettaa avustamisen (sekä sähkön kulutuksen) siinä kohtaa kun nopeus menee yli 25 km. Tapahtuu asvaltilla aika usein jos on hiukankin myötälettä. Jopa tasaisellakin.

Kesällä tuli tehtyä useimmat lenkit metsässä ja poluilla. Niissä oli useimmiten kaava 3 tuntia ja 30 - 40 kilsaa. Silloin oli akku jo latauksen tarpeessa.
Siis tuosta virran riittämisestä ei voi antaa mitään selvää arviota. Yhdellä tapaa ajettaessa voi käyttää yksikkönä matkaa, toisella tapaa taas aikaa.

Tuota kylmän vaikutusta olen minäkin miettinyt, että sillä on varmasti merkitystä. En ole oikeastaa ajanut pakkasella. Keväällä kun ostin, niin ne oli jo ohi ja nyt syksystä ei ole vielä oikein tullut. Pyörä kylmässä varastossa, mutta akku aina sisällä lämpimässä. Niihin taitaa olla akuille saatavilla sellaisia suojapusseja jotka auttanevat asiaa. Näillä nollakeleillä en ole huomannut, että säällä olisi mitään merkitystä akun kestoon.

Sanovat muuten tuosta ilmakeulastakin ettei saisi ajaa pakkasilla. Meinaan ajaa mutta ilman joustoja, kun sen pystyy lukitsemaan.

https://m.youtube.com/watch?v=wICP_DnqFkk

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #19 : Tammikuu 01, 2018, 19:57:11 ip »
Akussa esitteen mukaan on energiaa 417Wh ja moottorin teho 250W. Noista saa laskemalla toiminta-ajaksi
1,3h täydellä teholla jos ei lainkaan poljettaisi  avuksi. Laskelmassa otin huomioon litiumakun ikävän
ominaisuuden, siihen pitää jättää varausta jäljelle n. 20%. Muutoin akku on vaarassa tuhoutua.
Käytännössä polkijan aktiivisuudesta ja maastosta kiinni se kuinka pitkälle sähköä riittää.
Todennäköisesti litiumakku menettää virranantokykynsä kun akun sisällä lämpötila menee alle nollan.
Se ei myöskään lataudu kylmänä ja jos laturi on yhtään turvallisuus edellä tehty, sen ei pitäisi suostua kylmää
akkua lataamaan.
Ongelmaa ei varmaankaan kylmän kanssa tule, jos akku lähtee liikkeelle lämpimästä ja moottorin antaa ottaa tehoa akusta.
Akun sisällä prosessi kehittää sen verran lämpöä, että virranantokyky säilyy nollakelissä. Tuulenpitävää lämpöeristettä
ympärille sitten jos tarkenee ajella kylmemmässä?
Mitä litiumakun lataamiseen tulee, pitäisi sellainen moderni akku saada kunnon laturilla, tuupattua täyteen alle puolessa tunnissa. Helposti.
En tiedä minkälaatuisia akkuja sähköfillareissa käytetään, itse en varmaankaan sellaisia viitsisi ostaa, mitä joutuu lataamaan tuntikaupalla.
Tälläinen  "asiantuntijalausunto" nollakokemuksella mistään sähköfillarista. Itse tyhjennän muualla litiumakkuja keskimäärin 1.7kW teholla.
Laturissa on tehoa kilowatti.
Sohc van Helmi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #20 : Tammikuu 03, 2018, 10:24:01 ap »
Hyvin samanlaiset kokemukset ja arviot perstuntuman kautta tuosta akkuhommasta mitä Pekka kirjoitit.
En tiedä minkä verran jää virtaa säästöön siinä kohtaa kun katkaisee virran tulon kokonaan. Ei ole tapahtunut vielä kertaakaan. Akkusymbooli alkaa vilkkua siinä kohtaa kun virtaa on jäljellä parin tolpan verran. Välitys vaikuttaa sille, että pystyy kohtuullisella nopeudella ja kuormituksella ajamaan ilman virtaakin jonkun matkaa. Mutta ei varmaan ole herkkua kun fillarin paino on 20 kilon nurkilla. Olen joskus ajanut ilman akkua varastoon jne. elikkä kokemus siitä on varsin suppea. Ei kyllä huvita kokeilla moista esim. kymmenen kilsan päässä kotoa.

Mutta yhtä kaikki, virtaa ja akkukapasiteettia on kotoa lähtee ja kotiin palaa käyttöön siihen malliin, että ei ole tullut mitään ongelmaa. Riittää kyllä.
Maasto tyhjentää akkua ajettuihin kilometreihin nähden todella tehokkaasti. Tulee heitettyä joskus pelkästään tietä pitkin lenkkiä ja niissä hommissa akku jää useimmiten puolilleen. Siinä tulee välillä pähkäiltyä, että lataanko tuon välillä vai kokeilenko tähteillä seuraavankin reissun. Yleensä kokeilen.

Tuo Pekan karsastama hidas lataus on kyllä arkipäivää Fanticin kanssa. En ole ottanut aikaa paljonko tyhjästä täyteen. Ehkä pari tuntia?
Itse laturi on melkoisen kookas, suunnilleen kahden kahvipaketin kokoinen peli. Jos kantelisi mukanaan, niin veisi pienestä repusta puolet tilasta.
Erikoisen näköinen vekotin kun virtaa viedään ohuella johdolla seinästä laturiin ja siitä jumalattoman paksulla kaapelilla akulle. Ilmeisesti neliöitä laitettu siihen malliin, että olisi tehokkaampi prosessi, mutta hidas se on silti.

Mut yx juttu. Käykää jossakin fillariliikkeessä koeajamassa sähkö-fatbike. Sillä tempulla saa helposti varjostuman lompakkoon.   ;D
Niin se kävi minullekin. Oli keväällä yhdessä laskettelukeskuksessa esittelyssä pari semmoista ja sitten ...
Eikä se vekotin varmaan kropalle mikään kovin epäterveellinen ole. Saa hien pintaan kun pitää sen avustuksen järjellisellä tasolla, eli tilanteen mukaan. On armelias nivelille ja ennen kaikkea koukuttaa ihan uudella tavalla lähtemään lenkille. Itsellänikin olisi jäänyt likimain kaikki nuo nyt ajetut kilsat ajamatta ilman ko. laitetta.
Tällä hetkellä on vaan niin, että fillari lojuu kuurissa. Tiet täällä maakylillä aivan  järkyttävässä jäässä enkä ole raaskinut satsata nastoihin. Poluilla nuoskalunta sen verran paksulti ettei viitsi lähteä puskemaan 4" renkaalla uraa siihen.   >:(


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #21 : Tammikuu 04, 2018, 17:59:37 ip »
Mut yx juttu. Käykää jossakin fillariliikkeessä koeajamassa sähkö-fatbike. Sillä tempulla saa helposti varjostuman lompakkoon.   ;D

Malttakaa toki hetki, veronmaksajat saattavat sittenkin osallistua hankintakustannuksiin.
https://yle.fi/uutiset/3-9997341
Sohc van Helmi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #22 : Tammikuu 04, 2018, 18:26:17 ip »
PERKELE! Taas hötkyilin ja tulin kusetetuksi.
Sama kävi Eldoradon kanssa. Nyt niitä saisi nallekarkkirahoilla!   ;D

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #23 : Tammikuu 04, 2018, 19:21:12 ip »
Varsinkin kaupungeissahan kyse on oikein toimivasta konseptista .
Täällä maalla asia on hieman toinen.
Kuinka usein tiet on ajettavassa kunnossa ns talvisin ja tulisiko oikeasti lähdettyä sähköavusteisella kun autolla menee kuitenkin sadekeleillä ja motörpöörällä usein muut ajot...
Metsäpolut voisi kesällä olla kyllä hauskoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #24 : Tammikuu 06, 2018, 17:56:51 ip »
Mistähän rahavuoresta tuki on tarkoitus ottaa? Moottoripyörille käyttömaksu..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Tukea sähköpyörän hankintaan
« Vastaus #25 : Tammikuu 13, 2018, 16:08:38 ip »
on muuten järkyttävän painosia noi sähköpyörät. 280kg oli uudet mallit.. mitenköhän käyttäytyy reilummassa ajossa monttusella asfaltilla mutkissa  ??? ;D