Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Lokakuu 04, 2017, 16:20:21 ip

Otsikko: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: MarkkuEVP - Lokakuu 04, 2017, 16:20:21 ip

 Tuli mieleen..

Jos vaihtaa K&N-ilmansuodattimen tavallisen tilalle, niin ettei tee muuta säätöä, niin tapahtuuko tehossa mitään ? 
Vai onko ilmansaanti enemmän sisääntuloputkien pinta-alasta kiinni ? Osaako vanha Jackalin ecu säätyä lisäilman saantiin ?
Tässähän ei lambda-anturia ole..
Minulla on ylimääräinen K&N hyllyssä ja olen aika epäileväinen hyödystä.

Mr
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 04, 2017, 16:40:49 ip
Jos ei tee putkille mitään,  niin ei juuri tehohyötyä. Imuäänet "paranee"  ;D
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 04, 2017, 16:46:40 ip
Käytännössä ei yhtään mitään eroa. Alkuperäissuodattimien on todettu olevan paremmin virtaavia kuin voidellut tarvikefiltterit. Isompaa haittaakaan ei niistä muutoin ole kun silloin kun ne pitää pestä. Guzzeissa vakiofiltterin pinta-ala on vähintäänkin riittävä kun vertaa tehokkaimpiin muunmerkkisiin. Lähinnä tulee mieleen eräät BMW mallit joissa suodattimen koko on alle puolet Guzzin vastaavasta. Silti kulkevat erinomaisesti sillä alkuperäisfiltterillä.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 04, 2017, 21:09:47 ip
Lainaus
Alkuperäissuodattimien on todettu olevan paremmin virtaavia / Guzzeissa vakiofiltterin pinta-ala on vähintäänkin riittävä
Tekstiä valmistajan esitteestä: “K&N High-Flow Air Filters are designed to increase horsepower and acceleration.”

Alhaalla kuvat suodattimista (K&N/alkuperäisvaraosa), jotka ovat malleissa: Daytona, 1100 Sport, Quota, Centauro, V11 ja Cali 1100/1994-2011.
(mielenkiintoista vertailla pinta-aloja...)
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 04, 2017, 21:55:47 ip
Absoluuttisena pinta-alana toki tuo orkkis on isompi, mutta jokainen voi kokeilla vakio putsarilla ja k&n:llä katsoen taskulampulla läpi. Sen jälkeen ei tarvita kovin tieteellisiä mittauksia tietääkseen, kummasta se ilma helpommin läpi menee.. Ja kuten tuolla yllä mainitsin, äänestä jo voi tehdä päätelmiä. Jotta sillä saadaan jotain tehoa, pitää muidenkin osa-alueiden olla kunnossa. Eli sopan saanti ja pakopuoli ovat muuttuneen tilanteen tasalla.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 04, 2017, 22:29:43 ip
Itse olisin kiinnostunut siitä kumpi suodatintyyppi pitää moottorin puhtaimpana....

Joissakin malleissa pestävä suodatin aiheuttaa merkittäviä ponnistuksia sen saamiseksi paikoilleen ja huollettua. Tankin irrotusta, akun irrotusta, rungon löysäämistä pulteistaan, jne. En jaksaisi epämääräisen teholupauksen vuoksi sitä tehdä. On eri asia tehdä kilpakalustoa ja sen ilmanottoa. Kuten TTT kertoo ei pelkkä ilmanoton muokkaus tee pyörästä tehokkaampaa.

Itsekin 1100 Brevaan hankin K&N:n mutta luovutin sillä siinä sama paperifiltteri oli käyttökelpoinen useamman vaihtovälin eikä tarvinnut tankkia nostella. Onneksi löytyi innokas nuorimies ja osti vain vähän käytetyn suodattimen kympillä pois.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 06, 2017, 06:40:49 ap

Joissakin malleissa pestävä suodatin aiheuttaa merkittäviä ponnistuksia sen saamiseksi paikoilleen ja huollettua.


Pitäähän se paperinenkin sieltä aika ajoin poistaa..?  ??? Mikä siis erona tavalliseen?
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 06, 2017, 12:14:27 ip

Joissakin malleissa pestävä suodatin aiheuttaa merkittäviä ponnistuksia sen saamiseksi paikoilleen ja huollettua.

Pitäähän se paperinenkin sieltä aika ajoin poistaa..?  ??? Mikä siis erona tavalliseen?

Onhan noita muutama ero: hinta verrattuna alkuperäiseen, (aika monta alkuperäisfiltteriä saa yhden K&N:n hinnalla) peseminen (erikoispesuaineen hinta) ja kuivumisen odottelu, (paitsi jos on kaksi filtteriä käytössä niin ei tarvitse kuin vaihtaa) voitelun suorittaminen joka kerta, (tarvitaan merkkikohtaista suodatinöljyä että varmistetaan suodattimen jonkin tasoinen suodatuskyky eikä sekään ole ilmaista) paperisuodattimen pidempi huoltoväli 10.000 - 30.000 km riippuen pyörästä ja sen tavasta tahria suodattimensa. (Sen asian oppii vasta kokemuksen kautta mallikohtaisesti)

Lisäksi olisi miellyttävämpää että pyörämalli on sellainen josta suodattimen saa pois ilman isompia purkutöitä.
Kuten kerroin niin kokeilin 1100 Brevassa kyseistä suodatintyyppiä: teinkö sitten jotain väärin mutta ilmasuodatinkotelo oli likaisempi sisältä K&N:n aikana kuin alkuperäissuodattimella ja suodattimen huolto oli hankalampaa. Tulin siihen tulokseen ettei maksa vaivaa ja jäi merkittävä epäilys öljyttävän suodattimen suodatuskyvystä.
Myöskään Centaurossa en saavuttanut mitään etua käyttämällä K&N:ää vaikka siinä nyt sellainen on koska suodattimen sijainti on nykyisellään öljypohjan vasemmalla puolella ahtimen takana ja erittäin helposti huollettavissa eikä siinnä paikassa paperisuodatin kestäisi.

Hyvää tarvikesuodattimessa on sen pitkäikäisyys ja paremmaksi väitetty hengittävyys eikä se kastuttuaan (öljyyn taikka veteen) menetä merkittävästi ominaisuuksiaan eikä homehdu kuten paperisuodattimelle voi käydä.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 06, 2017, 14:28:36 ip
Jos on tarkan markan mies, voi sen filtterin pestä vaikka fairyllä. Kunhan saa rasvat pois.
Se K&N:n puhdistussetti, joka pitää kaikki sisällään, maksaa alle kaksikymppiä ja sillä huoltaa tuon filtterin todella monta kertaa. Useimmilla se suodatinöljy palvelee vielä seuraavaakin pyörää ja sitä seuraavaa..
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 06, 2017, 17:34:24 ip
Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Itse olen kanssa sitä mieltä, että kun ollaan tekemisissä vakiotötteröiden kanssa, niin vakiosuodatin toimii parhaiten ja edullisimmin.
K&n suodattimen hommaamisesta ei hyödy kuin kauppias.

Jos prätkän (Norge 1200) omalla suodattimella pääsee vaikkapa sen 20 000km ja se maksaa 10,95€ (Stein-Dinse Breva,Norge,850-1200,1200 Sport)
K&N suodatin (knfilters.com) 62,39€. K&N 99-5000EU Filter Care Service Kit Aerosol 20,40€

Tuosta voi sitten jokainen kalkuloida suuntaa antavaa mielipidettä.

Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 06, 2017, 17:49:06 ip
Unohtui aiemmasta listauksestani vielä yksi tärkeä asia: K&N:n pakkauksen mukana tulee hieno tarra jonka voi liimata katteeseen näkyvälle paikalle. Antaa pro vaikutelman.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: MarkkuEVP - Lokakuu 06, 2017, 21:55:53 ip

Testin mukaan ..olikohan Yamaha  n. 100 heppainen, niin pari heppaa irtosi lisää.
Pitääköhän penkittää paljonko häviää Guzzista tehoa :D
Mr
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 06, 2017, 22:24:43 ip
Mittarilla näkee asioita. Mahtaako 2% ero tuntua pakaroissa? Toki on sekin alku....
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 06, 2017, 22:51:15 ip
Paljon siitä kiinni, mitä muuta on laitettu. Kovin moni tuskin pelkkää suodatinta vaihtaa. Kaikilla kavereilla on yleensä vaihdettu muutakin. Kuten siis yllä jo useasti mainittu, ei yksinään ole mikään oikotie tehoon.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 06, 2017, 22:58:38 ip
Paljon siitä kiinni, mitä muuta on laitettu. Kovin moni tuskin pelkkää suodatinta vaihtaa. Kaikilla kavereilla on yleensä vaihdettu muutakin. Kuten siis yllä jo useasti mainittu, ei yksinään ole mikään oikotie tehoon.

Aivan niin. Pirulle kun antaa pikkusormen niin loppua ei ole näkyvissä. Että mistäkö tiedän.....
Raja tosin tuli vastaan siinä että piti köyhyyden vuoksi heittää pyyhe kehään. Nyt ajelen enimmäkseen vain peruskuntoisilla pyörillä ja niitäkin on neljä vähempi ja lisääkin taitaa vahvuudesta poistua tulevana keväänä.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2017, 08:33:25 ap
Hyvä esimerkki reilun kymmenen vuoden takaa, kun kaverin uuteen pyörään piti saada kulkua. K&n ja putki ekana. Sitten PowerCommander. Ilman takaisinkierrätys tulpattiin ja lambda disabloitiin sekä ensiöläpät poistettiin. Kohta sainkin komennuksen sahata ilmanputsarin kantta. Jopa johtosarja reititettiin uudelleen ilmavirtauksen tieltä. Tehoa ja käytettävyyttä tulikin roimasti, alkuperäisestä ilmoitetusta yli 10 prosenttia.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 07, 2017, 10:10:27 ap
Kaverilla oli Triumph Thruxton 900 kaasareilla.

Siihen oli vaihdettu mökävaimentimet, jotain suuttimia ja K&N.

Käytettiin se toimenpiteiden jälkeen penkissä ja eka vedolla lähti, sanotaan ulkomuistista että muutama hevosvoima enemmän kuin mitä tehdas lupaa.
Tehonmittaaja olikin ovela ja sanoi eka vedon jälkeen, että tän verran näistä Trumpan 900 saa lisää tehoa virittämällä.
Sitten se otti vasemman sivukatteen pois ja nykäs ilmanputsarin kyljestä semmoisen 90 asteen mutkan tekevän kumitötteröimuputken.
Uusi veto penkissä ja äskeiseen vetoon verrattuna reilu viisi hevosvoimaa lisää, eli oltiin jo n. kahdeksassa (8) hevosvoimassa.
Joten se 10% tehonnousu oli tosiasia.

Penkittäjä totesi, että se imuputki yksinään vastaa samaa kuin mökävaimentimet, suuttimet ja K&N, mutta kun ne on ja sitten ottaa imuputken pois, niin se tehostaa viritystä ja kaupan päälle saa hyvät äänet...
Sen lisäksi suutinsarja korjaa vähän keskialuetta ajettavammksi, kun tehtaan säädöt on enempi päästösäätöjä.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 07, 2017, 11:10:05 ap
Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.

Tuli K&N-merkkinen ilmansuodatin erään Race-kitin mukana. Tein sille asennusohjeen mukaiset toimenpiteet ja laitoin
muun kitin mukana paikoilleen. Ajoin sillä yhden öljynvaihtovälin 8000km. Siinä vaiheessa oli jo moottorin
imupuolen "puhtaampi" puoli törkyisempi kuin ennen suodatinta olevat tilat. Huohottimista tullut öljysumu
oli tehnyt parhaansa ja liimannut suodattimen läpi tulleen maantiepölyn imupuolen seinämiin.
Suodatin itsessään näytti melko puhtaalta, siihen oli jäänyt joitain isompia kokkareita.
Nykyisin K&N roikkuu muovipussissa tallin seinällä.

Pölyiset olosuhteet ja K&N suodatin? Ei ikinä jos haluaa pitää moottorin kunnossa.
Ei se ole moottorille riittävä suodatustaso jos uudestakin suodattimesta paistaa päivä läpi. Ei ainakaan silloin jos aikoo
pitää ajoneuvoaan pidempään ja ajaa sillä satojatuhansia kilometrejä.

Jos haluaa harrastaa suodattimen pesua, löytyy vaahtomuovifilttereistä paremmin suodattavia vaihtoehtoja.
PiperCross esimerkiksi.

Sitten muistu mieleen erään kuorma-autovalmistajan huoltotiedote. Siinä jaettiin Eurooppaa erilaisiin alueisiin tiestön
päällysteen mukaan. Päällysteen laatu, soraa/asfalttia. Päällysteen kunto. Pölyn määrä ilmassa jne.
Suomi oli noilla kriteereillä offroad aluetta ehkä Kehä I:n sisäpuolta lukuun ottamatta.
Olkaa huolissanne puhtaan ilman saannista moottorille ja pitäkää suodatin kunnossa.

Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Breeze - Lokakuu 07, 2017, 11:16:11 ap
Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.


Pölyiset olosuhteet ja K&N suodatin? Ei ikinä jos haluaa pitää moottorin kunnossa.
Ei se ole moottorille riittävä suodatustaso jos uudestakin suodattimesta paistaa päivä läpi. Ei ainakaan silloin jos aikoo
pitää ajoneuvoaan pidempään ja ajaa sillä satojatuhansia kilometrejä.

Ei ollut puhetta K&N putsausvälistä ;D
K&N sivuilla puhutaan "jopa 50 000 huoltoväli", uskoo ken tahtoo.
Mutta taitaa olla niin, että pölyisissä olosuhteissa K&N huolletaan joka keikan jälkeen...
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: motomatti - Lokakuu 07, 2017, 12:02:38 ip
Vaahtomuovisuodattimet, kuten Pekka esitti, ovat myös pestäviä ja voideltavia. Kaasutinpyörissä noita olen käyttänyt. Ulkonäkö ei niillä juuri parane ja Guzzin tapauksessa voi nahkahousun lahkeet pysyä sopivasti voideltuina.
Huoltoa niille joutuu tekemään varsin usein. Musta "pesuvesi" lähtee joten ovat ne jotakin sisällään pitäneet.

Anekdootti eräästä Pipercross-kopiosta: ei kestänyt bensiiniä. Itse vaahto oli ok mutta kiinnityskaula mureni muutamassa päivässä.

Suodattimen suodatustarkkuus paranee sen vanhetessa kun likahiukkanen jää suodattimeen niin se tiivistää suodatinta. Kun ajatellaan suodattimessa olevaa pientä reikää josta ilma virtaa ja siihen jää likahiukkanen poikkipäin niin reikiä onkin kaksi ja alle puolet alkuperäisestä koosta. Suodatus siis paranee mutta virtaus heikkenee.

Paperisuodatin toimii hieman eri tavalla. Siinä luotetaan olemattoman pieniin ja mutkikkaisiin kanaviin paperikuitujen välitse. Kuitumäärä on suuri. Suodatinpaperia voi olla useampi metri yhdessä suodattimessa eli pinta-alaa on. Isommat, ja haitallisimmat, hiukkaset jäävät suoraan paperin pinnalle ja kun imu loppuu niin ne varisevat pois ja kerääntyvä useimmiten suodattimen laskosten pohjalle haittaamasta ilman virtausta. Pienemmät likapartikkelit jäävät suodattimen sisälle.

Paperisuodattimella on myös mekaaninen ominaisuus: se alue joka tukkeutuu ensin vetäytyy tiiviimmäksi imupaineen vaikutuksesta ja avaa siten puhtaampia alueita ilman virtaukselle. Painevaihtelun vaikutuksesta lika myöskin kohdistuu laskosten pohjiin joista tulee likaantumisen myötä varsin tiiviitä ja paperitaitteiden harjat turvaavat riittävän virtauksen.

Netistä löytyy testejä joka lähtöön eikä kaikkeen pidä luottaa mutta tässä on varsin perusteellinen testi jossa mitataan muutakin kuin ilman kulkua filtterin läpi. Taulukot loppupäässä: http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 07, 2017, 13:05:14 ip
Pikkulohkossa on PiperCrossit ja tyytyväinen olen ollut. Siinä on tosin pakopuoli ja säätöruljanssi hoidettu samalle tasolle. Monesti valitetaan, miten ne päästävät likaa lävitseen. Eipä ole näkynyt. Kaasarin imukurkussa on sitä vihreää suodatin öljyä pinnalla, ilman pölyä tai töhkää.
Oikein pölyisiin olosuhteisiin suodattimen päälle saa esisuodatussukan. Se viimeistään estää lahkeen rasvaantumisen. Omassa ei niitä ole, eikä kyllä sotkeennu pöksytkään.
Nuo nippusiteellä kiinnitettävät kestävät hienosti bensalla pesun.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Jouko S - Lokakuu 07, 2017, 15:40:33 ip
Muistui mieleen tapaus, kun vuonna 2010 oltiin Italiassa Morteronen rallissa, missä ketjun aloittaja Markkukin oli. Eräs moottoriasiantuntija katseli 70-lukukaisen V7 Sportin kaasareihin kiinnitettyjä trumpetteja, ja sanoi hymyssä suin: "Tästä minä pidän! Moottori saa ilmaa sen maksimin, minkä vapaasti hengittävänä pystyy! Hienoa! Sitten vaan tehdään useammin koneremppaa ja taas kone laulaa iloisesti. Tämä on Italiaa!"
Muutama vuosi myöhemmin illan tummuessa samassa paikassa samaisen V7:n moottorin läpi meni ilmaa melko reipasta tahtia ja kyllä vuoret kaikuivat niin, että hölmömpikin kuuli jotain ehkä tehdyn pakopuolellekin...

Commanderi Colmosellahan Markun Jackaaliakin voisi säätää ja Pekka P:n asiantuntemuskin melkein naapurissa.. Mutta Pekka P:kään ei sitä K&N:ää suositellut minun Stone-03;een. Siinä oli alkuperäinen Ufi alumiinilevystä leikatussa kehikossa, mutta ilmanputsarin koppa otettiin kokonaan pois. Parasta ehkä koko rempassa oli se, että tehokäyrässä ei ollut kuoppaa ja huippuvääntö pysyi tasaisena pitemmän kierrosalueen, kuin alkuperäisenä. Ja plussana sitten tietysti ne Mistralin putkien äänet ;D.

Jouko

Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 07, 2017, 19:07:15 ip
Ei ollut puhetta K&N putsausvälistä ;D
K&N sivuilla puhutaan "jopa 50 000 huoltoväli", uskoo ken tahtoo.
Mutta taitaa olla niin, että pölyisissä olosuhteissa K&N huolletaan joka keikan jälkeen...

Uskon että kyseessä on moottorin vaihtoväli.

Jälleen muistan vähän toisenlaisen esimerkin ilmansuodattimen tarpeellisuudesta.
Kaveri esitteli polttis rc-autoaan, sain jopa sitä kokeillakin.
Oli kireä laite, pikkuinen hehkutulppamoottori kiersi tolkuttomasti, 40000rpm. Tehoa oli jotain 4hp.
Moottori piti esilämmittää kaasutöhöllä ennen käynnistystä, muuten mäntä ei mahtunut liikkumaan sylinterissä.
Jos moottorin olisi käynnistänyt ilman ilmansuodatinta, olisi se kuulemma ollut heti entinen. Ei edes ajaa olisi tarvinnut.
Noin vähästä voi olla kiinni tiiviys kun männässä ei ole rengasta.
Otsikko: Vs: K&N- ilmansuodattimet
Kirjoitti: Olavi - Marraskuu 27, 2017, 19:13:53 ip
Olen selvittänyt V11 Le Mansin osalta tehtäviä muutoksia imupuolella Piikkiön kanssa. Käydyn keskustelun mukaan oli selkeä suositus luopua pyörän nykyisistä K&N suodattimista ja tilalle tulee liki alkuperäinen setti. "Liki alkuperäinen", koska suodatinkopan kansi on korkattu auki sahaamalla kansiosa pois. Samalla säädetään moottorinohjausta (Rapid bike). Lisäksi sovittiin, että työt tehdään kevät puolella 2018. Samalla tehdään muitakin huoltotöitä, jotka vaativat enemmän osaamista kuin itseltä löytyy. Jotain ehdotuksia olikin hankalimmista huollon töistä muistaakseni mm. voimasiirrossa (kardaani). Paketissa olisi sitten myös joutava käyttämätön K&N suodatin Caliin, joka tuli pyörän mukana. Niin ja nykyiset K&N tötteröt, lentävät varmaan roskikseen.

Olenkin nyt tutkinut mitä muuta puutelistalle tulee. Joskus pyörä on käynyt sen verran kyljellään, että vasen tulpan hattu on ottanut itseensä ja irvistää jonkin verran, myös ovat ottaneet mustaa likaa aikalailla. Toimivat kyllä, mutta voisi nuo tulpanjohdot vetää uusiksi. Tulpan johdot ovat punaisia väriltään, joita en ole löytänyt ainakaan Stein-Dinseltä?