Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Toukokuu 04, 2017, 22:48:17 ip
-
Joskus vanha laite yllättää. Tällä kertaa California Adamant.
Eilen tuli moottoriöljyä saappaille ettei tarvitse rasvata aikoihin.
Puoli päivää meni korjailuun ja uusia vikoja löytyi lisää. Kaikki menee vanhuuden syyksi.
http://www.motomatti.fi/2017/05/california-adamant-onni-on-kuivat.html
-
Eli vanhuuttaan haurastumisen piikkiin menee vuodot kun materiaa luonto hoitaa mullaksi.
Luontainen kierrätys.
Jyrkin tapaus mistä olen kuullut, niin alle 4v kesti Vilnassa vaihdettu Gold Wingiin joku huohotinletku joka meni taas uusiksi, veikkaisin kyllä ettei ollut ihan tuoretta kumia asennettaessa se "väliaikainen".
Eikös sellainen viistoista-parikymmentä vuotta pitäisi kestää ja ninenomaan puristetusta kohdasta alkavat haperoitumaan ensiksi.
Taitaa olla kuten kaikessa eroja myös laadussa valmistajien kesken.
Ammatikseen paljon letkuja vaihtavien hydraulipuolen putiikkien tarjonnan olettaisi olevan laadukasta, eikä seiso tavara pitkään hyllyssä.
-
Kuten taisin kirjoittaa niin California Adamantissa menee uusiksi myös bensaletkut ja osa sähköjohtimia. Kumi ja muovi murtuu tai kovettuu ajan kanssa. Muuton laite pelaa oikein hyvin.
Tarkistin myös huohotusletkut. Ne vaikuttivat olevan kunnossa. Tosin alkuperäinen ilmanpuhdistin on heivattu sivuun eli niitä kaikkein hauraimpia letkuja ei käytössä ole.
Turvallisuussyistä ei kumi- ja muovituotteissa saa käyttää hyviä pehmentimiä. Nämä kemikaalit kun haihtuvat tai liukenevat ei perusaine enää kestä. Jäykin esimerkki tästä on auton lohkolämmittimen liitäntäjohdin: silloin kun sitä tarvitsisi se on jäykkää kuin rautatanko. Kesällä ihan notkeaa.
Viisitoista - parikymmentä vuotta on nykyään toivoton aika kumi tai muovituotteelle. Ei niiden ole tarkoituskaan kestää. Täytyyhän jälkimarkkinointia saada aikaiseksi. Nykypolitiikalla 15 vuotta vanha ajoneuvo olisi jo romutettavissa joten miksi edes vaivautua miettimään kestääkö jokin osa sinne asti.
Itse luotan hydrauliikkaliikkeiden palveluun. Materiaalit mitoitettu järeämmin ja työn saa kouraan odottaessa. Tänään suuntaan Korja-Kumiin ostamaan etanolinkestävää bensaletkua. Top-Osasta pitää hakea huulitiivisteitä ja eväät Konditoria Marista.
Olin eilen lounastauolla käymässä C- Adamantilla ravintolassa nimeltä Vanha Tappi hernekeitolla. Lähtiessäni paikalle saapui vanhempi herra melkoisesti maistissa ja kailotti kovaan ääneen: Jumalauta! Triumppi!
-
Aika harvoin onneksi nuo letkut on moottoripyörässä sulaneet ulkopuolelta. Yleensä lähtee pehmiämään mutkista ja sisäpinnoilta.
Varmaan auttaa se, että ei ole suljettua konehuonetta ympärillä. Autoissa letkut ovat monesti lämpimänä aivan kuin tuoretta lakua.
-
Italian reissulta palatessa Turun satamassa sama homma... kuitenkin pääsin kotiin saakka vähän vuotavalla letkulla. Tein tollaisen klemmaroidun varaletkun... tuskin kuitenkaan tarvitsen sitä koskaan..
Mr
-
Tänään parantelin eilen havaittuja vaivoja. Osan vain väliaikaisesti. Lisää vanhuudenvaivoja löytyi mutta niistä myöhemmin. Tässä tämänpäiväiset inhokit: http://www.motomatti.fi/2017/05/california-adamant-jarru-sahko-ja.html
Muutenkin tuli kuraa niskaan: vuokrasopimukseni irtisanottiin. Pitäisi löytää pikaisesti uusi talli. Muuttaminenhan on jo tuttua.....
-
Kuitenkin aikaa kuun loppuun? Kesällä voi olla helpompi löytää tallia, kuin syksyllä tai talvella.
-
Juu, kuun. Elokuun. Silloin pitäisi olla nurkat tyhjänä. Kiinteistö vaihtoi omistajaa. Uusi isäntä käski häipyä.
-
Prkl - kaikkiko lähtee, koko kööri ja kaikki sisustetut paikat ja huoltotilat, tarvekalut.. Sittenhän siellä on isompikin joukko vailla talli- ja kerhotiloja...
-
Ainakin kuusi MC-kerhoa, monta pienyritystä tai niiden varastoa sekä lukuisia bändejä jää vaille toimitiloja. Lisäksi sekaista muuta toimintaa.
Kaikki sisärakenteet pitää ennen lähtöä purkaa.
Samaan aikaan kaupunki irtisanoi vastaavan tilan Onkiniemestä jossa oli pienyrityksiä ja harrastetoimintaa.
Onkiniemen talo ilmeisesti puretaan kerrostalojen tieltä. Tämä missä tallini on nyt ollut muutaman viikon on lailla suojeltu kohde. Siitä tulee todennäköisesti ns Loft-asuntoja vauraille. Ainakin kaava on yksinomaan asunnoille.
Voi siis olla hankala lähiaikoina ihan läheltä löytää edullista lämmintä tilaa. Tai sitten monen harrastaminen loppuu tai jää tauolle. Kysyntää on ainakin joksikin ajaksi.
Siinä jo heiteltiin ideaa ottaa lainaa isolla porukalla ja ostaa oma teollisuushalli. Tuskin kuitenkaan lähden siihen yritykseen.
Tarvitsen noin 30 - 35 neliötä normaalia huonekorkeutta. Väliaikaisesti pyörät ja tavarat voisi viedä tavarahotelliin. Silloin riittää pienempikin tila.
-
ottaa lainaa isolla porukalla ja ostaa oma teollisuushalli
Juridiikka tuolla saralla ei ole vahvuuksiani, mutta voisi kuvitella että olisi kiinteistöyhtiö "Mansen Pyöräeppujen Onnela Oy", jonka osakkeita sitten voisi omistaa. Silloin lähtijän vastuut siirtyisivät aina tulijalle. Jos ajatellaan että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa (tallitiloille) - luulisi että ei olisi riskaabelia omistaa osakkeita aikansa. Vai pitäisikö sen olla yhdistys? Varmasti harrastajissa on juristeja, jotka käden käänteessä pyöräyttävät yhtiön rekisteriin?
-
Kaverilla kävi joku vuosi sitten vastaavasti. Vaikka eräs tallin jäsenistä oli osaomistus tiloille. Hänet pakko-ostettiin pihalle. Näpertelytilojen puute Jyväskylässä realisoitui välittömästi.
-
Mulla on aina ollut käsitys että ns. maakunnissa ei ole vaikeuksia löytää harrastetiloja mutta taidan olla väärässä käsityksineni... tulee väistämättä sellainen fiilis että olin onnekas kun löysin bändilleni treenikämpän, noin puolen kilometrin päästä kotoa, siisti toimistorakennus sisävessoineen, suihkuineen ym. Erillinen tupakkahuone, keittiö, noin 20 neliön terassi. Soittaa saa arkisin 17-07 ja viikonloppuisin 24h ja mehän soitetaan lujaa! Hinta on todella kohtuullinen mitä olen vertaillut vastaaviin täällä pk-seudun liepeillä.
Kaikki tämä Kiinteistömaailman sivuilta... Luulin että uuden treeniksen löytäminen olisi ikuisuusprojekti mutta kävi flaksi!
Sydämestäni toivon että motomatti löytää uuden tilan itselleen missä korjailla rankkoja ja vähemmän rankkoja öljyvuotoja...
-
ottaa lainaa isolla porukalla ja ostaa oma teollisuushalli
Juridiikka tuolla saralla ei ole vahvuuksiani, mutta voisi kuvitella että olisi kiinteistöyhtiö "Mansen Pyöräeppujen Onnela Oy", jonka osakkeita sitten voisi omistaa. Silloin lähtijän vastuut siirtyisivät aina tulijalle. Jos ajatellaan että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa (tallitiloille) - luulisi että ei olisi riskaabelia omistaa osakkeita aikansa. Vai pitäisikö sen olla yhdistys? Varmasti harrastajissa on juristeja, jotka käden käänteessä pyöräyttävät yhtiön rekisteriin?
Johonkin tuohon suuntaan.
Jos ostat oman ja tietenkin kavereita on tulossa, mutta muutaman vuoden päästä huomaat, että yksin maksat koko ladosta ja silti siellä on vaikka kenen romuja nurkissa...
Osakekanta ja omistuksen hajauttaminen innostaa kummasti porukkaa huolehtimaan omista velvollisuuksista.
-
Omaa en osta. Mutta vuokraa pystyn maksamaan kohtuullisesti.
Rouva laski yhteen minkä verran meillä yhdessä menee keskimäärin kuussa harrastuksiin, niiden vaatimiin tiloihin, ylläpitoon, saavutettavuuteen ja niissä toimimiseen. Tuloksena pyöreä 1000€ kuussa. Samalla paljastui pari piilomenoa.
Tämä laskelma saa ajattelemaan että pitäisi hankkia yhteinen vuokratila harrastuksille ja luopua hajasijoittelusta. Tällöin, jos hyvin käy, voinee edellä mainitun summan jopa puolittaa.
-
Mulla on aina ollut käsitys että ns. maakunnissa ei ole vaikeuksia löytää harrastetiloja mutta taidan olla väärässä käsityksineni... tulee väistämättä sellainen fiilis että olin onnekas kun löysin bändilleni treenikämpän, noin puolen kilometrin päästä kotoa, siisti toimistorakennus sisävessoineen, suihkuineen ym. Erillinen tupakkahuone, keittiö, noin 20 neliön terassi. Soittaa saa arkisin 17-07 ja viikonloppuisin 24h ja mehän soitetaan lujaa! Hinta on todella kohtuullinen mitä olen vertaillut vastaaviin täällä pk-seudun liepeillä.
Kaikki tämä Kiinteistömaailman sivuilta... Luulin että uuden treeniksen löytäminen olisi ikuisuusprojekti mutta kävi flaksi!
Sydämestäni toivon että motomatti löytää uuden tilan itselleen missä korjailla rankkoja ja vähemmän rankkoja öljyvuotoja...
soittohommista sen verran että tossa meiän vanhojen ukkojen tanssibändin pikku innostus eräällä keikalla, meikä basisti niin kun näkyy olevan machiavllinkin kuvassa basson lapa . . .
https://www.youtube.com/watch?v=D8xq37EnbpA
-
8)
Silviistii. Ensin ajattelin että tempo on hidas mutta niinhän se on Hendrixinkin versiossa. Mitch Mitchell vaan "kolaa" paljon enemmän, vaikka kapulaote on "traditional grip". Noel Redding taisi soittaa plektralla? Harvinaisempaa ja jotenkin olen sitä oudoksunut, taitaa olla Yes:in Chris Squire vainaa se, jonka kohdalla se ei oudoksuttanut kun se Rickenbacker:in soundi oli muutenkin niin metallinen. Pekka Pohjola taas sai samasta soittimesta tyystin toisenlaisen äänen (esim. Losing Hold :)).
-
Joo, kuvassa näkyvä basson lapa on vuosimallia 1978... mun ykkössoittimen, Fender Precisionin. Vahvistus hoituu Markbassin fullstackilla, tosin ensi perjantaina MB:n nuppi vaihtuu SWR 550X vahvistimeen. Ameriikan meininkiä nääs... Markbass on muuten Italialainen merkki... Viisi bassoa omistan, ainoa viisikielinen on pojalla "lainassa", ollut jo pari vuotta... tuskin enää näen sitä ;)
Sorry, nämä jutut eivät taida mitenkään liittyä öljyvuotoihin... ;)
-
Paitsi jos on englantilainen basso :P
-
Guzzissakin on Basso. Samainen teksti ilmaisee mihin asentoon tulee perävaihteen iso laakeripesä asentaa.
-
Tarkoittanee tässä tapauksessa "alapuoli".
-
Ikävä kyllä Englannissa ei mun mielestä osata tehdä bassoja mitkä olisivat soittokelpoisia... saattaa olla että olen liian kapeakatseinen tässä asiassa... vaikka Ameriikka on muuten paska maa niin soittimia ne osaa tehdä! Moottoripyöristä en ole niinkään varma... ;D ja tuo Guzzin bassoasia täytyy tsekata...
-
Bassoa alempana lienee sotto. Kun klikkaa kuvan isommaksi niin teksti valussa näkyy.
-
Brevalla ensimmäinen lenkki tehtynä ja öljyä näkyy tihkuttavan sekin. Pyörän vasemmanpuoleisen sylinterin etupuolella yläviistoon suuntautuva letku on päältä öljyinen. Ei iso vuoto. Pyörä vasta 11 vuotta vanha. Letku liittynee huohotusjärjestelmään. Tankkia pitänee ruveta irroittelemaan. Bensaletkun irroittamisessa oli joku konsti ? Pitääkö tankki tyhjentää ennen sen irroittamista ? (Nevadassa ei tankin tyhjentäminen ollut tarpeen).
-
Bassoa alempana lienee sotto. Kun klikkaa kuvan isommaksi niin teksti valussa näkyy.
basso profundo ;)
-
Joo, kuvassa näkyvä basson lapa on vuosimallia 1978... mun ykkössoittimen, Fender Precisionin. Vahvistus hoituu Markbassin fullstackilla, tosin ensi perjantaina MB:n nuppi vaihtuu SWR 550X vahvistimeen. Ameriikan meininkiä nääs... Markbass on muuten Italialainen merkki... Viisi bassoa omistan, ainoa viisikielinen on pojalla "lainassa", ollut jo pari vuotta... tuskin enää näen sitä ;)
Sorry, nämä jutut eivät taida mitenkään liittyä öljyvuotoihin... ;)
vielä viimeinen viesti offtopic - tossa mun perus kamat -91 J-basso ja putki ampeq etupäässä soitetaan tanssimusaa joskus vaan äijät villiintyy . . .
-
Brevalla ensimmäinen lenkki tehtynä ja öljyä näkyy tihkuttavan sekin. Pyörän vasemmanpuoleisen sylinterin etupuolella yläviistoon suuntautuva letku on päältä öljyinen. Ei iso vuoto. Pyörä vasta 11 vuotta vanha. Letku liittynee huohotusjärjestelmään. Tankkia pitänee ruveta irroittelemaan. Bensaletkun irroittamisessa oli joku konsti ? Pitääkö tankki tyhjentää ennen sen irroittamista ? (Nevadassa ei tankin tyhjentäminen ollut tarpeen).
Tankkia ei tarvitse tyhjentää, eikä ole suotavaakaan. Bensan kanssa lutraaminen on erittäin vaarallista, sillä on moni polttanut itsensä, tallinsa, kotinsa ja monet vielä naapureidenkin kodin. Bensaletkussa on "perinteinen" pikaliitin ja avataan kuten pikaliitin, avautuu helposti (kun osaa), ei saa käyttää väkivaltaa - voimaa. Liittimestä saattaa lirahtaa muutama tippa bensaa, että imeytys-suojapaperi/kangas on hyvä olla alla.
-
Paras ohje liittimen ehyenä avaamiseen on irrottaa bensapumpun johto ja käynnistää pyörä ja antaa käydä sammuksiin. Siten ei letkussa ole enää painetta ja liitin avautuu. Epätoivoisten avausyrityksien vuoksi tankkiin menevä liittimen osa on joiltakin katkennut. Tankki on toki hyvä olla tyhjähkö sillä siten sitä on helpompi nostella. Mutta vuotoa ei tapahdu.
Huohotussysteemi on hyvin yksinkertainen. Liitteenä kuvia. Räjäytyskuvat kuten muukin kirjallisuus ovat netissä tarjolla pientä lahjoitusta vastaan: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Letku numero 2 on tyypillinen vuodon aiheuttaja. Alkuperäinen on kudoksetonta muotoon puristettua mustaa kuminkorviketta jolla ei ole kykyä kestää öljyhöyryjä kovinkaan pitkään.
Nyt lienee kysymys letkusta nro 10. siihen laittaisin kudosvahvistetun öljyä kestävän kumiletkun eikä alkuperäisvaraosaa.
Letku 13 on parempaa materiaalia. Joskus sillekin tulee aika täyteen mutta alapää on metalliputkea. Hydrauliikkaliike kiinnittää putkeen uuden letkun muutaman euron korvausta vastaan.
Venttiilikoppien väliset pikkuletkut ovat myös huonoa laatua. Jos näkyy murtumia niin uusi ne samalla kun tankki on irti. Säästyt uusinnalta.
-
Kiitos jälleen kerran hyvistä neuvoista. Eiköhän tuo savotta hoidu omin avuin. Nevadan kanssa tuli näitä huohotinletkuhommia harjoiteltua viime keväänä. Näin tulee väkisinkin tutustuttua pyörään hieman pintaa syvemmältä.
-
Eivät valmistajat ilkeyttään huonoja letkuja asenna vaan nuukuuttaan. Voittoa pitää tulla eivätkä osat yleensä hajoile takuuaikana. Vasta myöhemmin.
Toista tekijää letkujen huonoudesta voimme syyttää yhteiskuntaa. Ennen kumiosissa käytettiin erilaisia pehmentimiä jotka aiheuttavat muun muassa allergiaa ja syöpää. Esimerkiksi uretaanikumissa käytettiin syanidia. Sitä saa vielä käyttää mutta hyvin hallituissa olosuhteissa.
EU:lla on kemikaalivirasto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_kemikaalivirasto ECHA
Joka valvoo eri aineiden käyttöä, määriä, pitoisuuksia ja säilytystä REACH-asetuksen puitteissa.
Melkein joka ainoa voi törmätä töissään tähän asetukseen. Kaikkihan koostuu erilaisista kemikaaleista.
Koska laitos sijaitsee Suomessa se otetaan täälläpäin hyvin vakavasti. Viimeksi törmäsin kyseiseen asetukseen kun yritin ostaa hyvälaatuista spraymaalia. Sitä ei saa enää kuin ammattikäyttöön koska se sisältää asetuksessa mainittua aineosaa jonkin promillen verran. Uudempi, köyhdytetty, versio maalista on tulossa joskus kauppoihin.
-
Kiitos jälleen kerran hyvistä neuvoista. Eiköhän tuo savotta hoidu omin avuin. Nevadan kanssa tuli näitä huohotinletkuhommia harjoiteltua viime keväänä. Näin tulee väkisinkin tutustuttua pyörään hieman pintaa syvemmältä.
Samalla tulee putsattua paikkoja, joihin ei muuten ylety.
-
Suihkepullossa oleva nopeahkosti haihtuva liuotin on kätevä mutkikkaisiin paikkoihin. Tämä on riittoisaa: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10000608
Tarkista että tankin pohjassa olevan luukun tiiviste pitää bensiiniä. Joissain on ollut "hitaita" vuotoja. Pohjaluukun läpi menevä johtosarja on ollut huonossa kunnossa joissakin yksilöissä. Jos näkyy paljaita johtimia niin korjausta olisi hyvä tehdä.
Tankin alla etuosassa on ECU. Sen kiinnitys on hyvä tarkastaa että on tukevasti kiinni. Eikä ole kovin likainen päältäpäin eikä liittimien ympäriltä.
Yleensäkin kannattaa katsella ettei ole hiertymiä johtosarjoissa ja letkuissa. Eikä tietenkään mitään irtonaista tavaraa.
-
Tuolla koneen ja laatikon päällä on kolosia, joita ei pelkkä pullo pelasta. Melkein pitäisi ripustaa tekniikka ylösalaisin, että voisi huuhtoa sotkun pois. Tai sitten jollain vanupuikolla kaivella sotku pois.
-
Tuolla koneen ja laatikon päällä on kolosia, joita ei pelkkä pullo pelasta. Melkein pitäisi ripustaa tekniikka ylösalaisin, että voisi huuhtoa sotkun pois. Tai sitten jollain vanupuikolla kaivella sotku pois.
Hyvä havainto.
Paikka on hankalasti tavoitettavissa. Itse olen huudellut liuottimella käsittelyn jälkeen sylinterien välin runsaalla kraanavedellä. Mieluiten kuumalla. Sylinterien alapäiden jäähdytysrivat sisäsivuilta ja laturin alla oleva tila sekä lohkon rivoitettu yläosa ovat likaantumisen kannalta ongelmallisia. Toisaalta ei sinne kovin hyvin näe....
Liuotin kuitenkin irrottaa lian ja sen valuttua minne valuukin voi sen huuhdella pois. Hyvällä liuottimella rasva ja öljy sekä orgaaninenkin aines muuttuu enemmän vesiliukoiseksi. Siihen vaihtovirtalaturiin ei kannata liuotinta eikä vettä ylettömästi ruiskutella.
-
Wurth Puhdistusspray HD 600ml
Tehokas ja nopea puhdistusspray koneiden, moottoreiden, vaihteistojen, kytkimien ja jarrujen puhdistukseen
Irrottaa ja poistaa öljyn, rasvan, hartsin ja pinttyneen lian
Poistaa myös liima-, maali- ja tiivistysainetahrat
Haihtuu täysin, ei jätä jäänteitä
Voimakas suihku, joka tunkeutuu pieniin väleihin
Ei sisällä silikonia tai orgaanisia klooriyhdisteitä (AOX)
Irrottaa piintyneen lian, öljyn, rasvan, hartsin ja silikonin
Poistaa liima-, maali- ja tiivistysainetahrat
Voi vahingoittaa kumi- ja muoviosia sekä maalipintoja
Varmista sopivuus ennen käyttöä
Tollako sä ne huohotinletkut olet sulattanut? ;-)
-
Torstaina ostin ensimmäisen purkkini tuota ainetta. Sitä on minulle kyllä suositeltu jo aiemmin ja nähnyt sitä käytettävän.
Esimerkiksi Bräkleeniin nähden paljon miellyttävämpi. Ei kuivahda ihan niin nopeasti eli vie valuttamalla mukanaan lian pois. Päälle vesihuuhtelu lämpimällä vedellä.
Aine haihtuu pois ilman huuhteluakin.
Se on hyvä olla varoituksia ettei myyjälle ja valmistajalle jää vastuuta jos jotain tapahtuu.
Monien pesu- ja puhdistusaineiden kanssa on oltava järki päässä paljonko niitä holvaa ja minkälaiseen paikkaan.
Kysehän oli tässä tapauksessa pahan öljyvuodon seurauksien korjaamisesta. Ei jatkuvasta käytöstä. Lisäksi minimoin aineen pitkäaikaisen vaikutuksen ja suosittelen sitä muillekin tehtäväksi. Vettä kaiketi useimmat materiaalit sietävät ainakin väliaikaisesti käytettynä.
En oikein ymmärrä tällaista käänteistä vaikutusmuotoa. Ensin siis oli vuoto. Sitä ennen oli kuitenkin vuosikymmenet vuodotonta aikaa. Vasta vuodon korjattuani käytin voimakasta liuotinta seurauksien poistamiseen. Onko minulla nyt odotettavissa että jatkossa syntyy vahvan puhdistusaineen kertakäytön tuloksena jatkuvia letkuvikoja, vuotoja ja muita vaurioita?
-
Monilla valmistajilla on erikseen moottorinpesuaine. Ainakin jostain käyttämistäni mömmöistä (hehe ;D) nesteestä jää enemmän petroolin haju, kuin liotinkemikaalin, mikä noissa bräkleeneissä yleensä on.
-
Monilla valmistajilla on erikseen moottorinpesuaine. Ainakin jostain käyttämistäni mömmöistä (hehe ;D) nesteestä jää enemmän petroolin haju, kuin liotinkemikaalin, mikä noissa bräkleeneissä yleensä on.
Itse käytän laajempaan pesuun PS-502 pesuliotinta. Se haisee polttöljylle mutta kuitenkin lähtee vedellä huuhdellen.
http://kauppa.jl-tuotteet.fi/product/61/ps-502-liuotin
Yleensä haen sitä 25 litran astiassa. Taitaa pienin setti olla 10 litraa.
Mutta pienkäyttöön kertapuhdistukseen hieman hankalaa: pitää ostaa pumppupullo että voi suihkutella eikä sitä myydä, tietääkseni, kuin yrityksille.
-
Onko kokemusta noiden "kotikäyttöön" tarkoitettujen höyrypesurien käytöstä esimerkiksi moottorin jäähdytysripojen välien puhdistamisesta? Kylppärin laattojen ja saumojen putsauksessa on ollut oiva peli jopa ilman kemikaaleja, mutta en ole arvannut kokeilla Caliin - ainakaan toistaiseksi :)
mosa
-
Miksipä ei. Ei sillä ainakaan sillä alueella kovin suurta haittaa saa aikaan.
-
Kävi täälläkin mielessä kokeilla höyrypesuria pyörän putsaukseen.
Suht tehokas höyrykone ja näppärän pitkä taipuisa nokka ahtaampiinkin paikkoihin.
Mutta yhtä tyhjän kanssa pesu oli käytännössä.
Jäähdytysripojen välistä esim ei lähtenyt oikein mitään, niin kiinnipalanutta lika ilmeisesti.
Muuten jos vastaavaa kokeilee, niin varottava lykkäämästä vesihöyryä sähkölaitteisiin, laakereihin jne.
-
Höyrypesuri toimii hyvin tasopintoihin ja mataliin uriin. Rasva ja öljy lähtee. Mutta voi lähteä myös maali. Siinä suhteessa harjallinen höyrypesu yhdessä maalinpoistoaineen kanssa toimii varsin hyvin.
Painepesuri jossa on noin 120 asteinen höyry ja 200 bar painetta irrottaa melkein mitä vain. Toinen ääripää on juurikin kotitalouteen tarkoitettu laattasauma/ikkunapesin. Sellaisella olen irrotellut maalia ja öljyistä likaa. Ei tule kovin isosti sotkua ja vesi haihtuu mutta lika irtoaa. Guzzissa esimerkiksi öljyvuotojen siivous moottorin takpäästä ja vaihdelaatikon takapään siivous. Ongelmana pienessä laitteessa on että teho ei riitä jatkuvaan käyttöön. Pitää välillä odotella höyryn syntymistä. Mutta ei se turha ostos ole jos sillä on käyttöä sekä tallissa ja kotona.
Taloudessa on tuo tarjousmalli: http://www.motonet.fi/fi/haku?q=k%C3%A4rcher+h%C3%B6yrypesuri
-
Mulla on juuri tuo sc4 eli ei mikään "turbomalli". Voisi varovasti kokeilla Calin putsauksessa vähemmän aroissa paikoissa.
mosa
-
Ei tuolla taida vielä (harmaa) moottorimaali irrota.
-
Ei tuolla taida vielä (harmaa) moottorimaali irrota.
Juuei. Kiinni oleva maali ei irronnut mutta jos oli pientä hapettumaa maalin alla niin kiekaleet vain lentelivät. Mitäpä sellaisella maalilla tekisikään joka lohkeilee. Kyse on jo hieman ikääntyneemmästä laitteesta. Koitan löytää sopivaa paikkamaalia. Toisaalta, jos ei löydy, niin pääasia on että tekniikka pelaa.
Jutun lopussa on kuva pesutuloksesta pienellä höyrypesurilla tehtynä: http://www.motomatti.fi/2017/05/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_9.html
-
Kokeillen oppii mikä mihinkin käyttöön sopii.
Höyrytruutta on löytänyt hyvin paikkansa irroittamaan soitinten ja huonekalujen vesiliukoisilla liimattuja osia.
Puuosissa kannattaa sitten muistaa että myös turvottaa ja kuivaksi mieluusti ennen uudelleen kasausta.
Missä myös on hyvä, niin jääkaapin pakastelokeron sulatuksessa.
-
Pihahommat on vähän haitanneet harrastustoimintaa, mutta tänään sain toimeksi tutkia tuota Brevan öljyvuodon syytä. Homma meinasi kylläkin hyytyä tuohon bensaletkun pikaliittimen avaamiseen, vaikka olin tältä sivustolta ja YouTubesta vinkkejä saanutkin. Kun homma ei kaikesta huolimatta ottanut sujuakseen, kysyin asiasta asiasta ammattimieheltä ja lopulta se sitten onnistuikin mitään rikkomatta. Homma meni seuraavasti: bensapumpun kaapeli irti ja kone käyntiin kunnes se sammui - bensaletkun liittimen työntäminen kiinni päin kohti kulmakappaletta - liittimen harmaan renkaan vetäminen poispäin kulmakappaleesta - liittimen vetäminen irti tankin kulmakappaleesta. Ratkaiseva vinkki oli, että ensin liitintä piti työntää kiinni päin kohti kulmaliitintä, tätä en ollut aiemmista ohjeista huomannut / ymmärtänyt.
Öljyvuodon syyksi osoittautui tuo paksu letku, joka lähtee vasemman sylinterin vierestä ja johtaa huohottimen säiliöön (osa 10). Letku oli vain yläpäästään löysällä, mutta kuitenkin niin "korppua", että pelkkä kiristäminen ei varmaankaan olisi auttanut. Niinpä uusin koko letkun tarvikeletkulla. Oheisesta kuvasta näkyy, että Motomatin useiden vuotojen syyksi mainitsema letku (osa 2) alkaa olla myös tiensä päässä. Koska uutta osaa en tähän hätään mistään saanut, tein hätäapukorjauksen sähkömiehen teipillä, joka tarttuikin aika hyvin kun letku ei ollut vielä vuotanut ja sitä myöten öljyyntynyt. Äkkiä ne näyttävät nuo letkut haurastuvan.
Avasin myös ilmanpuhdistimen kotelon pohjasta lähtevän letkun tulpan ja ihan hyvä loraus sieltä öljyä valuikin. Jonkin aikaa minulla meni aikaa kuvassa ilmansuodatinkotelon päällä vinosti törröttävän letkun ihmettelemiseen, vallankin kun moista letkua ei löytynyt varaosakuvista eikä siitä mainittu mitään tankin irroittamista koskevissa ohjeissakaan. Aikani asiaa ihmeteltyäni havaitsin ko. letkun olevan vaihteiston huhotinletku.