Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Huhtikuu 27, 2017, 22:09:31 ip
		
			
			- 
				Mielenkiintoisia yksityiskohtia:
 http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2017/04/SMOTO-Lausunto-Tieliikennelain-uudistus-2017-04-13.pdf
- 
				2. Matkustajan kuljettaminen moottoripyörällä
 
 Tästähän on ollut kauan aikaa sitten täällä puhetta ja silloin todettiin, että aika vähän suomessa olisi kaksipaikkaisia moottoripyöriä, jos asiaa pitäisi rekisteröintitodistuksesta katsoa.
 
 5. Hallinnollisen sanktion käyttöönottaminen
 
 Jos oikein ymmärsin, niin liittyikö tämä siihen tulevaan uudistukseen, että alle 30km/h ylinopeuksissa esim. kameratolpan kuvaama ylinopeus, niin hallinnollinen virhemaksu (ent. sakko) lähtee auton omistaja/haltijalle, joka sitten maksaa maksun tai autoa ajanut maksaa maksun, jos sellaisen omistaja/haltija jostain löytää.
- 
				2. Matkustajan kuljettaminen moottoripyörällä
 
 Tästähän on ollut kauan aikaa sitten täällä puhetta ja silloin todettiin, että aika vähän suomessa olisi kaksipaikkaisia moottoripyöriä, jos asiaa pitäisi rekisteröintitodistuksesta katsoa.
 
 5. Hallinnollisen sanktion käyttöönottaminen
 
 Jos oikein ymmärsin, niin liittyikö tämä siihen tulevaan uudistukseen, että alle 30km/h ylinopeuksissa esim. kameratolpan kuvaama ylinopeus, niin hallinnollinen virhemaksu (ent. sakko) lähtee auton omistaja/haltijalle, joka sitten maksaa maksun tai autoa ajanut maksaa maksun, jos sellaisen omistaja/haltija jostain löytää.
 
 
 2. Trafi on myöntänyt virheensä mutta ei ole korjannut sitä tiedostoihin. Poliisi toimii harkintansa mukaan. Jos pyörästä puuttuu matkustajan satula on asia melko selvä mutta jos on satula mutta ei sitä remmiä sen yli tai matkustajan kahvoja niin kyytiläinen joutuu jalkaväkeen oli sitten tiedostossa yksi- tai kaksipaikainen. Tulkintavastuu on siis Poliisilla. Tilanne on epäselvä.
 
 5. Ei kannata lainata pyörää tai autoa toiselle jos ei halua ryhtyä riitelemään. Maksamalla sanktion itse voi päästä vähemmällä. Omasta virheestä on mukavampi maksaa kuin toisen tekemästä.
- 
				Itsellä on tiedossa tapauksia, että sakko on myyty jollekin muulle. Eli esim kortti on ollut vaarassa lähteä hyllylle, on autonkuljettajan väitetty olevan joku muu..
			
- 
				Itsellä on tiedossa tapauksia, että sakko on myyty jollekin muulle. Eli esim kortti on ollut vaarassa lähteä hyllylle, on autonkuljettajan väitetty olevan joku muu..
 
 
 Jatkossa on kovaa valuuttaa olla ajokortin omistaja, joka ei kuitenkaan tarvitse sitä ajokorttia...
 Hyvä lisätienisti monelle vähävaraiselle.
- 
				Itsellä on tiedossa tapauksia, että sakko on myyty jollekin muulle. Eli esim kortti on ollut vaarassa lähteä hyllylle, on autonkuljettajan väitetty olevan joku muu..
 
 
 Jatkossa on kovaa valuuttaa olla ajokortin omistaja, joka ei kuitenkaan tarvitse sitä ajokorttia...
 Hyvä lisätienisti monelle vähävaraiselle.
 
 
 Perhana. Vielä ei voi ilmoittautua palkkalistoille saamapuolelle.
 
 Onkohan tämäkään asia käsitelty juridisesti oikein? Tosin maksun saajalle sillä ei ole merkitystä. Rahaa tulee kuitenkin oli maksajan nimi mikä tahansa.
 
 Minulla on erinomainen tilaisuus seurata erään tieosuuden nopeusvalvontaa ikkunasta. Paikka on sellainen että liki joka ainoa ajaa siinä ylinopeutta. Valo vain välkkyy sarjatulella. Kamera-auto (Valkoinen paku, mustat ikkunat, ei tunnuksia) näkyy kyllä muutama sata metriä ennakkoon. Silti juuri kukaan ei jarruta vaan ottaa sakon kun sen niin helposti saa. Kansan käsi on karttuisa. Kohta on hieman ennen kuin 60 rajoitus muuttuu 70 rajoitukseksi. Kameran kohdalla 70-kyltti näkyy jo. Siinä on työssä käyvän päivän tili hyvä kuitata käytetyksi.
- 
				Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.
			
- 
				Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.
 
 
 Kätevää.
- 
				Siinähän voittaa molemmat. Yksi merkki ei vielä kortilla tunnu missään. Itselläni on toki puhdas nolla merkintää, kun ei viitsi liikenteessä hölmöillä.
			
- 
				Siinähän voittaa molemmat. Yksi merkki ei vielä kortilla tunnu missään. Itselläni on toki puhdas nolla merkintää, kun ei viitsi liikenteessä hölmöillä.
 
 Talviaikana olen se lippalakkipäinen vanha mies vanhalla dieselpakulla joka ajaa aina alle nopeusrajoituksen. Kesällä sitten pyörän sarvissa otan pientä riskiä harkitusti. Tosin edellinen sakko ja ajokielto, ylinopeudesta moottoripyörällä, on edelliseltä vuosituhannelta. Sekin syyskuun lopulta niin ei vaikuttanut moottoripyöräilyyn. Sakon päästin ulosottoon niin sain senkin sovittua osamaksulliseksi.
 Työ- ja muut matkat ajelin ajokiellon aikana normaalisti huomiota herättämättömällä autolla hissukseen. Kortin pois ottaminen ei juuri heikennä ajokykyä.
- 
				Tuossa ehdotuksessa olisi pitänyt korostaa renkaan rakenteen erilaisuutta auton renkaaseen verraten. Oikeaoppinen kulutuspinnan mittaaminen ei ole niin yksiselitteinen, kuin suorapintaisessa auton nakissa. Urasyvyys vaihtelee eri kulutuspinnan kohdissa jo uutena.
 
 
- 
				California 1400 ohjeistuksessa mitataan kulutuspinnan paksuun 45 asteen kulmassa renkaan keskilinjaan nähden. Itse en ole saanut sitä kohtaan kulumaan. Poliisilla ohje on mitata kulutuspinnan keskeltä keskiurasta. Mielenkiintoisia tilanteita tullut kun renkaassa ei ole keskiuraa lainkaan mutta reunassa on uria. Haastattelemani vanhemman konstaapelin mielestä riittää silmämääräinenkin arvio renkaan kunnosta.
 
 Vetoaminen kulutuspinnan ja kuvioinnin suhteen vesiliirtoherkkyyteen ei mielestäni ole relevanttia. Olen kokenut moottoripyörällä vesiliirron mutta silloin vettä oli märällä tiellä yli kymmenen senttiä. Nappularenkaat olivat uudet kuten pyöräkin. En kuitenkaan kaatunut mutta kyllä tempaisi melkoisesti kun liirto loppui. Takarengas oli se joka liirsi.
 Tuskinpa kuviottomillakaan renkailla ihan helposti luistoon lähtisi. Ottaen huomioon kosteuden määrän nopeuden suhteen. Parin sadan vauhdissa uusikin rengas sutaisee asfaltilla jos siinä on märkä läikkä. On sekin koettu. Rauhoittaa joksikin aikaa menoa. Luisto on enemmänkin kiinni kitkan katoamisesta kuin noususta vesipatjan päälle.
 
 Nyt kun pyörässäni on luistonesto niin tämän tästä tulee nyökättyä eteenpäin kun märällä asfaltilla kiihdyttäessä luistonesto vähentää vetoa ettei takakumi villiinny.
 
 Kulutuspinnan suhteen luottaisin valmistajan merkintään. Siitä näkee milloin renkaan valmistaja on todennut että kuviota on liian vähän jäljellä. Jonkinlainen vastuu heilläkin asiassa on.
- 
				Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.
 
 
 Kätevää.
 
 
 Kätevää, kyllä... mutta sitten on se kuva. Jos johtajan Mersua ajaa joku pultsari, saatetaan katsoa kuvaa. Ja esim. Tapani Kansa tunnetaan ja joku tunnettu kaaharikin voidaan tuntea...
- 
				Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.
 
 
 Kätevää.
 
 
 
 Kätevää, kyllä... mutta sitten on se kuva. Jos johtajan Mersua ajaa joku pultsari, saatetaan katsoa kuvaa. Ja esim. Tapani Kansa tunnetaan ja joku tunnettu kaaharikin voidaan tuntea...
 
 
 
 Sivusta katsoen huomattua; ei kiinnosta kuvassa oleva henkilö, jos on osoittaa maksaja..
- 
				Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.
 
 
 Kätevää.
 
 
 Kätevää, kyllä... mutta sitten on se kuva. Jos johtajan Mersua ajaa joku pultsari, saatetaan katsoa kuvaa. Ja esim. Tapani Kansa tunnetaan ja joku tunnettu kaaharikin voidaan tuntea...
 
 
 Tässähän on esityksessä sisällä se että ei ole merkitystä sillä kuka ajaa vaan pelkästään ajoneuvon tunnisteiden perusteella määritellään maksaja. Siis auton haltija tai omistaja. Mitään valokuvia kenenkään naamasta ei enää tarvittaisi. Maksun saajan velvollisuudeksi jää sen perintä siltä jonka tietää olleen kyseisellä hetkellä ratissa.
 
 Esimerkiksi autovaras (Anteeksi väärä termi, siis ei varkaus vaan luvaton käyttöönotto.) voi viedä autosi tai pyöräsi, jos onkin sillai poikkeava, niin tällä nykyperusteella maksat hänenkin rikkeensä mikäli et ole ilmoittanut ajoneuvoasi kadonneeksi tai osannut epäillä jopa luvatonta käyttöönottoa.
 
 Tämän asian nimi on haltijavastuu. Henkiolento joka liitetään persoonaasi jonka vuoksi maksat omat ja muidenkin töppäilyt mikäli esitys menee läpi. Poliisi ei näitä tule tutkimaan. Sitä varten tulee oma virastonsa jolla on budjettiin merkitty tavoite. Keräämiseen on esitetty jopa yksityisiä toimijoita. Katsellaan miten tämä asia etenee.
- 
				Tämä yksityisten toimijoiden mukaan otto on kyllä suuri virhe. Sitten niitä maksuja alkaa kyllä kopsahdella itse kunkin laatikkoon.
			
- 
				Pyrkii olemaan vastaavaa kuin puhelinmyynnissä: jos sanot, asiayhteydestä riippumatta, kyllä-sanan niin se katsotaan suostumukseksi ja sopimus on syntynyt. Minulle vähemmän soitellaan mutta viime viikolla sitkaan oloinen puhelinmyyjä koitti kaiken tavoin pyörittää minua. Pyysin kovasti anteeksi että joudun keskeyttämään hetkeksi, odottaisitko vähän. Työnsin puhelimen sohvatyynyn alle. Tunnin perästä ei siellä olutkaan enää ketään vastaamassa.
 
 Olen myös ollut kovinkin myöntyväinen mutta ilmoittanut sitten että voiko soittaa takaisin sillä sopimuksen vahvistukseksi tarvitsen holhoojani luvan. Loppui se höpötys heti. Ei mitään inhimillisyyttä. Olisin vielä terveisiä lähetellyt. Ei edes "kuulemiin" sanonut.
 
 Puhelinmyyjä ei ole ammatti vaan koiran virka.
- 
				Itse olen asiallinen puhelinmyyjille, jos he ovat sellaisia. Itsekään en suvaitse pään aukomista työstäni, jos en sitä ansaitse. 
 
 Mutta mitä tulee tuohon yksityistämiseen, niin valtiollehan se on hyvä diili ja niille toimijoille. Valtio saa sakoista ja ilmoituksista omansa ja vähän katetta ja yksityinen sakottaja palkkansa. Vielä kun jätetään hinta pykälällä määräämättä, saa toimija mojovan kultakaivoksen. Ainoa joka kärsii, on se joka näiden kynsiin sattuu.
- 
				Vartoilen koska pääsen ratikalla Tallille ja takaisin. Taidan ryhtyä pitämään ajoneuvoja vain sisätiloissa ja fiilistellä vain. Jos yksityistäminen....
			
- 
				
 Tässähän on esityksessä sisällä se että ei ole merkitystä sillä kuka ajaa vaan pelkästään ajoneuvon tunnisteiden perusteella määritellään maksaja. Siis auton haltija tai omistaja. Mitään valokuvia kenenkään naamasta ei enää tarvittaisi.
 <snip>
 
 
 Sittenpähän ei dirikan kannata sitä pultsaria värvätä ottamaan syy niskoilleen... ja firma maksaa. Mutta epäilenpä, että mikäli ajo-oikeuden menettäminen uhkaa, kuvia kyllä katsellaan.
- 
				Siinä lakiehdotelmassa, mikäli luitte sen, on juonena se että vasta kolmekymmentäkilometriä + toleranssi eli 33 kmh ylitys rajoituksesta menee sakkopuolelle. Sitä alemmilla nopeuksilla saa maksaa virhemaksuja. Maksu on määritelty välille 20 - 400€. Isommista vauhdeista tulisi päiväsakkoja. Eli kuudenkympin alueella kun posottaa 90 kmh on ehdolla 400€ maksajaksi. Pienituloisen kannattaa ajaa kovempaa koska päiväsakko olisi alempi.
 
 Oudoksuttaa kyllä tuo jako. Kaupungeissa ja tietyömailla on 30 ja 40 kmh rajoituksia. Ilman sakkovaaraa ja sen seurannaisseuraamuksia saisi posotella 30 alueella kuuttakymppia, jne. Köyhtyisi vain 400€. Ilman muita seuraamuksia. Taitaa olla niin että liikennöivää kansaa jaotellaan kahteen kastiin. Isotuloisiin jotka päästelevät paremman väen autoilla reippaasti kaupunkialueellakin ja sitten pienituloisiin joiden silloin tällöin kannattaa ajaa päiväsakkouhka päällä vielä kovempaa. Mutta siitä tulisi sitten mahdollisesti, rikoksen uusittuaan, ajokieltoa sakon lisäksi.
 
 Tai sitten vain olen ymmärtänyt lakitekstin väärin.
 Ajelen edelleenkin pakettiautolla hieman alle rajoituksen lippalakki päässä sivuilleni vilkuilematta. Ratikkaa odotellessa. Pitäisi vielä muuttaa reitin varteen mutta kiire ei ole. Yleensähän nämä raideprojektit jonkin verran myöhästyvät. Vrt. Espoo.
 
 Mutta ensi viikollahan hieman lämpenee.......
 Terassille vai pyörä tallista? Entten tentten. Terassi tulisi halvemmaksi.
- 
				Veikkaan, että jos firman autolla ajat ja sakon saat, niin ihan varmasti se kohdennetaan sinulle.