Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Junkers - Maaliskuu 19, 2017, 16:59:58 ip
-
Aiemmissa viestiketjuissa on ollut keskustelua Guzzien käynnistysongelmista. Vaivana on näemmä ollut se, että satunnaisesti kone ei ole tahtonut käynnistyä etenkään lämpimänä. Vaivaa on ilmennyt ainakin isolohko-Brevoissa ja muissa saman teknologian omaavissa pyörissä. Korjauskeinoistakin on ollut hieman kirjavia käsityksiä. Mikähän tuollaisen vaivan aiheuttaja lopulta on ollut (joku häiriö/kämmi mottorin ohjauselektroniikassa vaiko tavanomaisemmat sähköpuolen ongelmat kuten akun riittämätön teho tai kosketushäiriöt/alimitoitettu johdotus) ? Asia kiinnostaa siksi, että tuollaisen isolohko-Brevan hankinta voipi hyvinkin tulla ajankohtaiseksi.
-
Entisenä 1100 Brevan omistajana on ollut kolme käynnistymiseen liittyvää vikaa.
Akun napojen ja napakenkien väliin muodostuva sähköä johtamaton kerrostuma. Napakenkä oli siis lujasti kiinni ja päällepäin ei voinut havaita mitään. Kun napakengän irrotti niin sittenkään ei voinut havaita mitään. Mutta akun napa oli muuttunut sähköä johtamattomaksi. Syntynyt tummanharmaa ja sileä kerros oli syynä. Sen raaputtaminen ruuviavaimella korjasi asian. Jokin sähkökemiallinen reaktio syynä ilmiöön. Kun napakengistä syöpyi sen pinnoite kokonaan pois ilmiö loppui.
Toinen vika oli vapaavalon kytkimen virhetoiminta. Kyseisen osan vaihto korjasi vaivan.
Kolmas "vika" ilmenee vain kovalla helteellä. Moottori kannattaa sammuttaa vasta kun koko pyörä on varjopaikassa. Muutaman kerran olen joutunut pyörän työntämään bensamittarilta varjoon. Muutaman minuutin päästä se käynnistyy kuin ei mitään. Siihen asti ei kannata starttaamalla akkua tyhjentää. Tarvitaan siis helle ja hidasta kaupunkiajoa että vaiva aktivoituu.
Huonokuntoista akkua en viaksi voi sanoa. Se on akusta ja itsestä kiinni ja syyttää saa itseään jos akku on huono. Toki Breva on herkempi huonolle akulle kuin moni muu pyörä. Osaavampi käynnistää Brevan vaikka akkujännite on alhainen. Mutta se ei ole mäkistartti. Tarvitaan pari työkalua mutta siinä on riskinsä. Voi tulla SERVICE vaatimus näkyviin ajotietokoneeseen ja punainen varoitusvalo syttyä. Sen saa pois GuzziDiagilla mikäli ei halua viedä huoltoon. Järjestelmä ei voi reagoida enää toiseen vikaan, vakavaankaan, jos ennestään on jo yksi vikailmoitus. Tien päältä pois pääsemiseksi pyörän järjestelmä menee vikasietotilaan ja matkanteko hidastuu.
Omalla kohdalla ei matka Brevalla jäänyt koskaan tekemättä eikä häiriöitä ollut koko yli 10 vuoden aikana kuin nuo mainitut.
Oikein hyvä pyörä. Erityisesti ajettavuus.
-
Eikö se ollut carc-vermeissä se outo virran häviäminen välille? Siis joku startin ohjaukseen liittyvä juttu.
-
Varsinaisesta ongelman syystä en tiedä, mutta lisäreleen asennuksen jälkeen ei ole Bella jäänyt starttaamatta, oma sähköjärjestelmä jäi alkuperäiseksi. Ohje oli täällä (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2978.msg46193#msg46193). Tosin samana kesänä oli itselläni säätöä akun kanssa, uusikin Euroglobe akku osoittautui sudeksi jo miltei uutena.
-
Mulla oli Euroglobe kaksi suvea mutta kolmatta se ei jaksanut. Tosin vielä huonompi oli ensiasennusakku. Bilteman akulla meni monta vuotta ja sillä se meni seuraavallekin omistajalle.
-
Varsinaisesta ongelman syystä en tiedä, mutta lisäreleen asennuksen jälkeen ei ole Bella jäänyt starttaamatta, oma sähköjärjestelmä jäi alkuperäiseksi. Ohje oli täällä (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2978.msg46193#msg46193). Tosin samana kesänä oli itselläni säätöä akun kanssa, uusikin Euroglobe akku osoittautui sudeksi jo miltei uutena.
Tämä oli just se mitä tarkoitin. Tullut vastaan ulkomaan foorumeillakin.
-
2008 kesästä lähtien 1100 Breva on ollut meillä töissä. Starttausongelma on tullut vain ikälopun akun kanssa. Toistaiseksi on lähtenyt käyntiin herkästi sekä nollakelistä että helteestä. Pyörä on talvehtinut kylmässä tallissa eikä sähköpuoli ole kaivannut mitään muita huoltoja kuin akun vaihdon pari kertaa.
-
Onko muilla liittynyt näihin satunnaisiin käynnistyshäiriöihin "pakoputkessa paukuttelu"? Mulla on Vintage ollut 10 vuotta ja viime parina kolmena kesänä on käynyt kolme kertaa niin, että on pitänyt veivata useamman kerran, että lähti viimein käyntiin. Kaksi kertaa kyseessä oli jäähtynyt kone ja kerran kuuma. Kaikkiin kolmeen kertaan on liittynyt pari kunnon paukkua pakoputkessa eli ainakin bensaa on ollut tyrkyllä - kipinä vain on puuttunut? Vaikka noita häiriöitä onkin ollut vain nuo kolme kertaa, niin on jäänyt askarruttamaan syyt moiseen häiriökäyttäytymiseen. Kun kerran on käyntiin lähtenyt, niin taidan jatkossa pitää sivulaukussa laturia mukana kaiken varalta ;)
mosa
-
Omalle kohdalle on osunut Brevan starttiongelma kaksi kertaa, molemmilla kerroilla lämpötila oli yli +30C ja rankkaa ajoa takana.
Ensimmäinen kerta tapahtui Monacon kukkuloilla kun tuli stopattua pyörä fotojen napsimista varten jyrkkään mäkeen. Kylmä hiki ehti nousta otsalle, mutta muutaman yrityksen jälkeen lähti käyntiin. Aluksi ei siis edes yrittänyt startata ???
Toinen kerta oli Klausenpassilla Sveitsissä. Tauko paikalla, punaista nappia ja..mitään ei tapahdu eikä kuulu :'(
Startti ei pyöritä eikä mitään. Luulin jo, että hinurikeikka edessä, mutta 5 min päästä lähti käyntiin niin kuin ei mitään :)
Kiinnostaisi kyllä tietää mistä tuo johtuu ja miten nuo tilanteet voisi estää. Suomessa ei kyllä ikinä ole ollut ongelmia eikä noissa etelän maissakaan muutoin...vaikka yhtä lämpimiä kovan ajon rupeamia olisi ollut takana ??? Samalla akulla ollaan menty noiden ongelmien jälkeen jo pari vuotta, että siitä tuskin on kiinni.
-
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2978.15 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2978.15)
Tuossa vielä linkki aikaisemmin mainitulle sivulle toistamiseen (ohje Wildguzzi palstalta, jonka on kerrottu täällä auttaneen).
Brevan moottorinohjausjärjestelmä näyttää olevan (mallia 750 lukuunottamatta jossa 15RC) 5AM. California 1100 malleissa loppupäästään puolestaan 15M (ei kat, karkeasti <=2003) tai 15RC (kat, karkeasti 2003=>). Olen siinä käsityksessä, että Calit (moottorinohjausjärjestelmä + johdotus) eivät ole niin kranttuja jänniteongelmille kuin uudemmat 5AM moottorinohjausjärjestelmällä varustetut mallit (Breva, Griso, Norge, Sport1200). Tarkemmin tietävä korjannee käsitykseni, jos näin ei ole.
-
Ihmetystä herättää se, mistä tuollainen tilapäinen helteellä esiintyvä jänniteongelma aiheutuu. Sikäli mikäli tämä on starttaamattomuuden syy. Itse järkeilin aikanaan reissun päällä, että joskohan näissä Guzzin ilmajäähyissä on joku ylikuumenemissuojaus, joka estää startin. Tästä sitten tuskin kuitenkaan on kysymys kun eipä taida tuollaista featurea Guzzeissa olla... ???
-
Tuohon Samin pähkäilyyn Guzzin vikuroinnista helteellä yksi omakohtainen kokemus. Ei ihan vastaava, mutta käynnistykseen sekin lopulta koitui.
2015 kävin hakemassa Tampereen Heinolta uuden 1400 Guzzin. Laite oli lapuissa ja valmiina pakuun nostamista varten. Pakuun sen vuoksi, että eihän sitä Guzzia sentään Tampesterista Lappeenrantaan asti uskalla ajamalla lähteä tuomaan.
Siinä vaiheessa asentaja tuli sanomaan, että hop hop, siihen piti tehdä se yksi tehtaan ilmoittama toimenpide. Kysyin, että kauanko kestää. 20 minsaa - puoli tuntia. Sanoin, että on liikaa kun auto piti palauttaa vuokraamoon tiettyyn kellonaikaan. Sovittiin, että toimenpide tehdään ekassa huollossa.
Viikonloppuna sitten selkisi mikä oli homman nimi. Sunnuntain iltapäivästä ei enää startannut. Akku tyhjä. Siihen tehtiin seuraavan viikon alussa se tehtaan osoittama toimenpide. Oli niinkin mutkikas operaatio, että pihdeillä yksi laturin johto poikki ja päiden tulppaus, etteivät saa missään tapauksessa enää yhteyttä toisiinsa.
Seurasin ennen tuota korjausta akun varausta (akkulaturilla täyteen ladattu) ja normaalissa maantieajossa ei purkanut sitä yhtään. Siis latasi normaalisti kun sai ajoviimasta jäähdytyksen, mutta edellisen viikonlopun kioskilta kioskille ajossa kuumien sylinterien välissä kellotteleva laturi lopetti hommansa. Tämä on minun hatara teoriani siitä mikä oli homman nimi. Liika lämpö pisti toiminnot pimeäksi.
Muuten en ymmärrä sähköjutuista hittojakaan. Aikaisemmin sen verran, että kaksi lankaa lampulle ja monta moottorille, mutta sekin teoria kaatui sitten tuossa yhden piuhan katkaisussa.
-
Tuo Calin recall on määrätty tehtäväksi ennen asiakkaalle luovutusta. Kiireessä unohtunut tai tullut ohje myöhässä.
Olisi kiva tietää, mistä tuo vika johtuu, eli miksi noiden kahden johdon ollessa kytkettynä purkaa akun?
-
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6062.90 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6062.90)
?
"Lataussäätimen tarvitsema vertailtava jännite (ladataanko vai ei ja jos ladataan niin millaisella ”voimalla”) tulee sähköjärjestelmältä".
=> Vanhat säätimet, esim. Ducati Energia on sellainen, että se ei saa olla koko ajan sähköissä kiinni, muuten akku tyhjenee (viitejännite kiertää virtalukon kautta). Uudempi ("Shindengen") on aina akun jännitteessä kiinni (tämä esimerkki V11 mallista). Olisiko tämä Cali1400 muutos samaa sukua?
-
Siis ajatuksena ottaa jännitetietoa akulta?
-
Ajatuksena että akulta ei saa olla yhteyttä säätimeen (tai tarkemmin: siihen liittimeen, josta johto irrotetaan), jos mopo ei käy?
-
Omalle kohdalle on osunut Brevan starttiongelma kaksi kertaa, molemmilla kerroilla lämpötila oli yli +30C ja rankkaa ajoa takana.
Ensimmäinen kerta tapahtui Monacon kukkuloilla kun tuli stopattua pyörä fotojen napsimista varten jyrkkään mäkeen. Kylmä hiki ehti nousta otsalle, mutta muutaman yrityksen jälkeen lähti käyntiin. Aluksi ei siis edes yrittänyt startata ???
Toinen kerta oli Klausenpassilla Sveitsissä. Tauko paikalla, punaista nappia ja..mitään ei tapahdu eikä kuulu :'(
Startti ei pyöritä eikä mitään. Luulin jo, että hinurikeikka edessä, mutta 5 min päästä lähti käyntiin niin kuin ei mitään :)
Kiinnostaisi kyllä tietää mistä tuo johtuu ja miten nuo tilanteet voisi estää. Suomessa ei kyllä ikinä ole ollut ongelmia eikä noissa etelän maissakaan muutoin...vaikka yhtä lämpimiä kovan ajon rupeamia olisi ollut takana ??? Samalla akulla ollaan menty noiden ongelmien jälkeen jo pari vuotta, että siitä tuskin on kiinni.
Minulla Brevassa helteellä samaa ongelmaa ja laitoin satulan alle johdon mikä menee solenoidille siihen tarvittaessa sähköä virrat päällä niin starttaa (hyvät suojaukset ja varovaisuutta)
Tuossa starttaamattomassa tilanteessa startin rele kyllä naksuu samalla ajoituksella kun starttaus kestää
täytynee rakentaa releen kautta parempaa virtaa toisiopuolelle jos vika alkaa esiintyä useammin
-
Tuossa starttaamattomassa tilanteessa startin rele kyllä naksuu samalla ajoituksella kun starttaus kestää
Tämä vahvistaa tuon "Wildguzzi" -teorian. Starttirele toimii ja ecu ohjaa sitä oikein, mutta releen läpi kulkee sen verran vähän tehoja, että startin solenoidi ei tiedä saavansa käskyä startata. Tämäkämpää sähköä siis starttireleelle, että sitä riittää myös startin solenoidille. Tuo starttireleen naksuminen siis on perustavaa laatua oleva huomio, kun vian lähdettä selvittää. Jos rele naksuu tuossa starttaamattomassa tilassa, vika on tämä kuvattu (ellei ole sitten muualla, itse olen esim. pesun yhteydessä onnistunut irrottamaan starttireleeltä solenoidille menevän johdon).
-
Toistamiseen tänä suvena "kävi" Vintagen kanssa eilen seuraavasti: Aamulla lähti välittömästi&yskimättä käyntiin startin ensi painalluksella, kuten 99,9 %:sti aina ennenkin. Ajelin töihin Hämeenlinnaan (Helsingistä). Pari viimeistä kaupunkikilometriä hidasajoa ja sitten pyörä parkkiin varjoisaan paikkaan. Virkamiehen työpäivän päätteeksi eikun sitten pyörän selkään. No, käynnistysyritys kerran jos toisenkin. Starttimoottori kyllä pyöritti, mutta kone pysyi vaiti. Ei edes luvannut. Alkoi jo pieni epätoivo iskeä. Onneksi akku on uusi, joten virtaskaa riitti. Rupesin jo miettimään juna-aikatauluja ja lähintä huoltopaikkaa HML:n seutuvilta, jonne pyörän voisi hinurilla viedä. Olisko ollut joku 7-8 yritys, kun kone käynnistyi, tosin hieman yskien. Kotimatka sujui taas ongelmitta. Tällainen tapahtumien kulku on sattunut parina viime suvena muistaakseni yhteensä 4-5 kertaa. Ei siis mikään usein toistuva tilanne. Tankissa ei alipainetta. Onko kyseessä vika, jonka voisi paikantaa vai ominaisuus, joka vain sattuu kohdalle (onneksi harvoin)?
-
Toistamiseen tänä suvena "kävi" Vintagen kanssa eilen seuraavasti: Aamulla lähti välittömästi&yskimättä käyntiin startin ensi painalluksella, kuten 99,9 %:sti aina ennenkin. Ajelin töihin Hämeenlinnaan (Helsingistä). Pari viimeistä kaupunkikilometriä hidasajoa ja sitten pyörä parkkiin varjoisaan paikkaan. Virkamiehen työpäivän päätteeksi eikun sitten pyörän selkään. No, käynnistysyritys kerran jos toisenkin. Starttimoottori kyllä pyöritti, mutta kone pysyi vaiti. Ei edes luvannut. Alkoi jo pieni epätoivo iskeä. Onneksi akku on uusi, joten virtaskaa riitti. Rupesin jo miettimään juna-aikatauluja ja lähintä huoltopaikkaa HML:n seutuvilta, jonne pyörän voisi hinurilla viedä. Olisko ollut joku 7-8 yritys, kun kone käynnistyi, tosin hieman yskien. Kotimatka sujui taas ongelmitta. Tällainen tapahtumien kulku on sattunut parina viime suvena muistaakseni yhteensä 4-5 kertaa. Ei siis mikään usein toistuva tilanne. Tankissa ei alipainetta. Onko kyseessä vika, jonka voisi paikantaa vai ominaisuus, joka vain sattuu kohdalle (onneksi harvoin)?
Kun vika on päällä ja kokeilet tappokatkaisijaa tai sivujalkaa, napsuuko rele oikean sivukopan alla? Jos ei, putsaa releen/releitten kontaktipinnat. Putsaa joka tapauksessa....
-
Voisi olla bensapumpun rele. Tankista pitäisi kuulua pari sekuntia surinaa
virtojen kytkemisen jälkeen. Oireet sopisivat hajoamassa olevaan releeseen.
Aina ei tule kunnon kontaktia ja jonain päivänä sitten ei enää lainkaan, vaikka
kuinka yrittäisi.
-
Oliko pyörä vielä iltapäivälläkin varjossa/viileähkö? Jos lämpötila-anturin puoli onkin ottanut auringossa kuumaa, ja anturi on sitä mieltä että on lämmintä, mutta kone ei oikeasti ole, jää rikastus saamatta. Tuollainen voisi hidastaa kyllä käynnistymistä, mutta jättäisikö tyystin käynnistymättä?
-
No kun bensapumppukin surisee tavanomaiset pari sekuntia. Ja pyörä on ollut työpäivän ajan kokonaan varjossa. Edellisellä kerralla (viime viikolla) "raotin" vähän muutaman starttiyrityksen jälkeen "ryyppyä/käsikaasua"=> ei käynnistynyt, mutta taisi juuri tuon jälkeen "paukauttaa putkessa". Kun sitten jatkoin starttiyrityksiä ilman kikkailuja, niin viimein suostui käynnistymään, mutta jotenkin "yskähdellen". Pitää varmaan ensin puhdistella kaikki mahdolliset sähköliittimet ja seisontatuen katkaisin.
-
Tuo paukahdus lähinnä johtaa joko liian laihaan seokseen tai sytytyskatkokseen.
Kuumana voisi tulla eteen, kun saisi ilmaa jostain tai bensa höyrystyisi imukanavassa ennen sylinteriin pääsyä.
-
Imuvuoto on yleinen vika. Varsinkin jos kumikurkut ovat vanhat tai jopa alkuperäiset.
-
Calin kohdalla lähinnä kurkkujen huono kiristys tai laipan hapantunut tiiviste. Kumi on niin paksu, että rajutkaan pykimät tuskin ovat läpi asti.
-
Tuli kenties vähintäänkin kummallista lisätietoa ??? näihin omakokemiin käynnistyshäiriöihin. Pyörän säilytyspaikka työpäivän ajan on tosiaan kokonaan varjossa talon "alla", ja se on varsinainen "tuulitunneli". Kuulin parilta kollegalta, joiden pyörät myös ovat olleet työpäivän ajan parkissa samassa paikassa, että myös heidän pyörissään, jotka eivät ole Guzzeja, on ilmennyt satunnaisesti käynnistyshäiriöitä töistä lähdettäessä. Voisiko tuo vetoisuus aiheuttaa jotain "lämpötilan virhesignaalia" käynnistystilanteeseen. Kun olen todennut, että pyörä ei ole lähtenyt käyntiin parkissa, niin jostain alitajuntaisesta syystä olen työntänyt sen auringonpaisteeseen pois tuulitunnelista ja "vot", minuutin/parin odottelun jälkeen pyörä käynnistyy. Tämä nyt taitaa mennä jo "henkimaailman" puolelle, mutta toisaalta nuo kollegoiden vastaavan kaltaiset kokemukset ihmetyttävät.
-
Tiedä sopiiko tähän tapaukseen... Starttimoottorissa oleva päätylevy, jossa hiilet ovat, oli halki. Kuitenkin siten, että se toimi ajoittain. Tärinä, lämpö yms. avusti halkeamaa eikä pyörä aina edes yrittänyt startata. Eikä siitä pyörän sähkökuvasta ollut mitään apua, kun Luici Macaroni ei ollut viitsinyt piirtää kuvaa oikein. Yritin tosin mitata yms.
Kiikutettuani startin autosähköliikkeeseen, he korjasivat vian tuota pikaa kertoen "...juu tämmösiähän nää on..."
Noista starttivioista tai oikeammin kaikista vioista... Aina kannattaa aloittaa yksinkertaisemmasta ja helpoimmasta päästä; Akun kaapelit, sulakkeet ja erikoisesti niiden kontaktien hapettumat samoin kuin relerimassakin. Akun varaus, koska jännitteen pudotessa liiana alas nää digipyörät eivät inahdakaan. Onko liittimet kiinni ja erityisesti se startin ohjausjohto? Sivujalan kytkin on kaiken ohikulkevan kuran vaikutuspiirissä...
Ja mielä muistin virkistämiseksi: Vikoja voi olla kaksi/ useampi "peräkkäin". Joskus oli sulake palanut ja starttirele myös rikki. Ja ainahan voi pyörää uhkailla esim. myydä se mustalaisille.
-
Kaksi kertaa teki 1100 Breva erittäin kauniilla ja lämpimällä ilmalla sen että ei herännyt napista käyntiin. Vaivaa oli jo täällä pohdittu muiden toimesta.
Ongelmat ilmenivät samassa paikassa molemmilla kertaa eli Lahdenperänkadun Shellin terassin kulmalla. Oikein lämmintä on siinä ja kaupunkiajon jäljiltä kone kohtuullisen lämmin.
Molemmilla kerroilla auttoi pyörän siirto kulman taa varjoon ja santsikupillinen kahvia. Hieman ajovarustesulkeisia siitä aiheutui. Sekä hienluovutusta.
Odottelun jälkeen kaikki toimi oivallisesti.
Toki käynnistymättömyyttä esiintyi muutoinkin mutta silloin oli syynä, heti uutuuden, akun kaapelin ja akunkengän väliin muodostunut oksidikerros joka toimi eristeenä siten että kaikki näytti toimivan oikein mutta käynnistinmoottori ei pyörähtänyt. Kun kaapelien päistä "kului" pinnoite pois niin kosketushäiriötä ei enää esiintynyt.
Myös huono akku keväällä oli hetken aikaa turhien käynnistysyritysten syynä. Akkujännitteen ollessa alhainen ei käynnistystä yksinkertaisesti tapahdu sillä järjestelmä suojaa itseään. Hätätilassa moottorin saa käyntiin alhaisellakin jännitteellä mutta se vaatii hieman purkamista ja perustietoa käynnistysjärjestelmästä. Siitä jää myös vikalogiin tieto ja punainen valo mittaristoon.
Apuvirran antaminen on yksi keino jos ehyt akku on jostain syystä tyhjentynyt. Apuvirta pitää antaa kaapeleilla siten että vain ladataan pyöränakku kytkemällä ne toisiinsa. Ennen käynnistysyritystä irrotetaan apukaapelit. Vasta silloin laitetaan virta päälle. Näin säästytään jännitepiikeiltä ja virhekytkennöiltä.
Aluksi apuakun ja pyörän tyhjän akun välillä on suuri virta ja on syytä seurata pyörän akun toimintaa: ei saa nousta savua eikä kuumenemista tai pullistumaa latauksen aikana. Niistä tietää että akku on oikosulussa ja siten entinen jo ennen latausyritystä.
-
Tuossa starttaamattomassa tilanteessa startin rele kyllä naksuu samalla ajoituksella kun starttaus kestää
Tämä lienee oleellista. Jos ei rele naksu, mahtaisiko vika voida olla samaa sukua kuin V11 malleissa joskus esiintyvä "tanko oikealle-vasemmalle" -tilanne? Vika on johtoliittimessä tankin alla ja tangon liikuttaminen vaikuttaa sen verran kaapeleihin, että välillä sähkö kulkee ja välillä ei (tanko linkussa jompaan kumpaan suuntaan starttaa). Tuossa tapauksessa lämpö ei asiaan vaikuta, mutta tangon liikuttaminen kyllä.
-
Tuo liittimen katkos varmaan vielä korostuu ajan mittaan, kun keskenään liikkuvien pintojen väliin muodostuu hapettumaa. Välillä ottaa, välillä ei.
-
Tässä keskustellaan ainakin kahdesta eri käynnistyshäiriötilanteesta: 1) starttimoottori ei pyöri, 2) starttimoottori pyörii (p...sti ;D), mutta moottori ei käynnisty. Mun Calia on muutaman kerran vaivannut tuo 2:n edellä kuvatuissa olosuhteissa. Kahden tunnin kuluttua alkaa loma, joten aikaa toivottavasti liikenee tämänkin "ominaisuuden" pohdintaan ;)
-
starttimoottori pyörii, mutta moottori ei käynnisty. Mun Calia on muutaman kerran vaivannut tuo
Ollako ei vaihta moottorin liikeanturi?
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6217.90 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6217.90)
Tuolla pitkä tarina, jossa raati työskenteli lainkaan tuskaa tuntematta ja voimiaan säästämättä. Jäsen "P" kävi paikalla. Vika tuli määritellyksi tarkasti ja varmuudella - Guzzi saatiin tekemään työtä käskettyä.
-
Ja toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa :)
-
Pyörimisanturin tsekkaus käy käden käänteessä. Sen magnetisoituminen voi kerätä rautapölyä kärkeen. Se voi kyllä aiheuttaa lukuvirhettä. Periaatteessa voisi olla ajoittainenkin virhe.
-
Minulla ainakin alkoi niin, että sammui kesken ajon, muutaman starttausyrityksen jälkeen käynnistyi ja toimi seuraavaan taukopaikkaan, jossa kesti tosi kauan ennenkuin käynnistyi. Siitä eteenpäin samanlaista, kunnes, onneksi kotipihassa, ei enää käynnistynyt lainkaan. Eli jos virrat päälle kytkettäessä bensapumppu toimii, mutta startatessa ei tapahdu mitään, on tämä yksi vikavaihtoehto.
-
Eilen vaihteeksi lämpimämpi kesäpäivä. Brevalla (1100) Raisiosta kohti Helsinkiä vanhaa ykköstietä Lahnajärvelle, jossa vanha perinteinen taukopaikka on avattu uudelleen. Pullakahvit juotuani ajattelin jatkaa matkaa, mutta auringonpaisteessa seisonut pyörä ei ryhtynyt starttinapista millekään. Ei muuta kuin satula pois ja edellisen omistajan asennuttamalla napilla kone käyntiin ja matkaa jatkamaan. Paluumatkalla vielä pari pientä pysähdystä ja noiden jälkeen starttasi normaalisti.
P.S. Lahnajärvellä oli hyvät kahvit ja pullat, bonuksena moottoripyörällä tulleille alennusta.
-
auringonpaisteessa seisonut pyörä ei ryhtynyt starttinapista millekään
Perustavaa laatua oleva asia olisi tietää, naksuiko starttirele? Se siis tiedetään, että akussa oli voimaa, koska "halki-poikki-pinoon" -pakko-ohjauksella startti löi täyttä. Pitääkö muuten osata tehdä nuo toimet sopivan yhtäaikaisesti (starttinapin painaminen + pakkokytikimen käyttö) - että starttaa. Miten muuten ecu tietäisi että nyt olisi hyvä alkaa järjestää bensaa ja kipinää?
-
Olisko tuo ihan suora virta startille/solenoidille. Ecu tajuaa, että moottori pyörii ja aloittaa sytytyksen ja syötön.
Jos lähtee työntämällä käyntiin niin tuohan riittää startin ohjaukseksi.
-
Eipä tullut kuunneltua naksuiko starttirele. Jotenkin tilanne pänni kun piti parkkipaikalla uteliaiden töllistellessä täysissä ajovermeissä ruveta satulaa irroittelemaan. Ajatuksena oli vain selvitä sujuvasti matkaan. Yritän muistaa ensi kerralla kuulostella asiaa. Minun käsittääkseni akusta menee johto suoraan +-navalta solenoidille (en kylläkään ole asiaa perinpohjaisesti tarkastanut). Homma toimii siten, että laitetaan virrat päälle ja painetaan vain tuota "pakkokäynnistysnappulaa". Tuota oikeaa starttinappulaa ei tässä yhteydessä tarvitse lainkaan painella. Muutaman kerran olen tätä konstia joutunut käyttämään, aluksi ennen akun vaihtoa (akku oli varmaankin vanha ja väsynyt) ja nyt ensimmäisen kerran uuden akun kanssa ja nimenomaan lämpimän pyörän kanssa (lämmin ilma ja yhtäjaksoista ajoa takana 90-100 km). Tällaisia vaivoja kai oli Motomatillakin Brevan kanssa ollut. Mitään ongelmia en ole tämän "pakkokäynnistysnappulan" käytöstä havainnut olevan (ei ollut kuulemma ollut edelliselläkään omistajalla, joka oli nappulan asennuttanut). Pyörän näyttöön ei ole tullut mitään vikailmoitusta. Kun kävin pyörääni edellisviikolla Piikkiössä muusta syystä näyttämässä, kysyin tästä nappulasta Nurmen Markolta ja hänen ainoa kommenttinsa oli se, että johtoon kannattaisi asentaa 20 A:n sulake mahdollisimman lähelle akun napaa. Aikanaan pyörää ostaessani edellinen omistaja kertoi tästä käynnistysvaivasta ja kysyi ennen kauppaa, haluanko, että ko. kytkentä puretaan. Onneksi ei purettu.
-
Hyvä tietää että ei havaittavia vikailmoituksia ole tullut mittaristoon. Liekö vikalogiinkaan kohtaan "väliaikaiset"?
Itselle tuli vikailmoitus sekä mittaristoon että vikalogin väliaikaisiin kun käynnistin vilkkaan kadun laidassa purkamalla 1100 Brevan startin koteloinnin pois ja sieltä ohjaamalla virran suoraan akulta startille tulevalta kaapelilta solenoidin herätevirtanapaan. Starttinappiin en koskenut.
Syynä vikailmoitukseen saattoi olla sekin että homma oli hieman sohlaamiselta vaikuttavaa eikä onnistunut kerralla.
Tuo "hätäkäynnistysnappi" sulakkeineen lienee käytännöllinen ratkaisu myös silloin kun akkujännite on oikeasti alhainen ja varsinainen järjestelmä ei varotoimena anna käynnistää. Asia pitää tietysti korjata mahdollisimman pian kuntoon. Alijännitteellä toimiminen ei ole hyväksi.
Olisiko apukäynnistyksen kytkimen paikka mukavampi jonnekin muualle mutta piiloon näppien ulottuville?
-
Onko mahdollista laittaa painonappi esim tankin alle siten, että ylettyy vaikka katteen välistä operoimaan? Pois näkyvistä ja suojassa.
-
Ehkä kuitenkin niin että virtalukko on "käy" asennossa ja vain silloin "oikotie" toimii.
-
Tietenkin niin. Tyhjää lienee turha pyörittää.
-
Sehän on käyttökelpoinen ominaisuus jos saa moottoria startilla pyöritettyä ilman käynnistymisen tai kipinöinnin vaaraa.
-
Sehän on käyttökelpoinen ominaisuus jos saa moottoria startilla pyöritettyä ilman käynnistymisen tai kipinöinnin vaaraa.
Sivutuki alas niin ei kipinöi. Riippuu tietysti apunapin kytkennästä.
Auttaa säätöhommissa tai jos tarkkana haluaa öljynpaineen ylös öljynvaihdon jälkeen moottoria käynnistämättä.
-
Aika vähäisellä käytölle siis erikseen rakennettuna :D
Onkos Brevassa ym carc-malleissa mahdollista polttaa akku tyhjäksi jalka alhaalla? Pyörittääkö se?
-
Ei pyöritä. Starttinapin painallus on ohje ECU:lle käynnistää moottori. Napin painaminen ei välttämättä aina anna syytä käynnistyä. Sivutuki estää, vaihde estää. ym.
-
Niin joo, siinä on tuo ecun määräämä startin pituus. Tonti-runkoisissahan on mitä sattuu. Vaimon britissä taasen saa sahata akun tyhjäksi jos siltä tuntuu, kun jalka on alhaalla. Kytkin pitää vetää sisään, että pyörittää.
-
Näissä ja muissa pyörissä on aikojen alusta ollut kummallisia ja hämmentäviäkin käynnistyksen mutta ei startin pyörimisen estäviä kytkentöjä. Hyvä tilaisuus aina silloin tällöin kokea häpeää tai ylimääräistä vaivaa.
-
Ei pyöritä. Starttinapin painallus on ohje ECU:lle käynnistää moottori
Taitaa olla niin, että tämä on poikkeus (5AM eculla varustetut mallit), joka vahvistaa säännön: "Guzzin starttimoottoria käytetään starttinapilla"?
Jos ei tiedä ja haluaa tarkistaa mikä ecu pyörässä on - niin... ei taida ihan hypätä helposti missään esiin? Worksop Manualissa lienee maininta ja sitten tuolla
työkalupalstan tarinassa http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0).
-
-87 Le Mans;n kanssa ei tollaisia ongelmia onneksi ole.Le Mans iii joskus ökkötteli ,vikana oli startin hiilisillan katkeaminen,mutta silti se pyöritti just sen verran,että
käynnisty.Eläköön vanha ntekniikka kaasareineen.Ei toi elektroniikka aina ole luotettavuuden tae,autonko sais vielä kaasari-ja kärki versiona ,niin sais aina käymään.
-
Minulle puolestaan on ollut yllätys miten varmatoimista ECU -elektroniikka oikeasti on. Meillä on autot olleet ECU -pelejä vajaat parikymmentä vuotta eikä yhdessäkään ole ollut mitään sytkäongelmaa, yksi (1) ruiskusuutin on mennyt vaihtoon näiden vuosien aikana. Ei kyllä ollut pahemmin ongelmia niissä vanhan liiton peleissäkään jota meillä on ollut.
-
Minulle puolestaan on ollut yllätys miten varmatoimista ECU -elektroniikka oikeasti on. Meillä on autot olleet ECU -pelejä vajaat parikymmentä vuotta eikä yhdessäkään ole ollut mitään sytkäongelmaa, yksi (1) ruiskusuutin on mennyt vaihtoon näiden vuosien aikana. Ei kyllä ollut pahemmin ongelmia niissä vanhan liiton peleissäkään jota meillä on ollut.
Alkuperäiskoulutukseni oli autonasentaja. Silloin ruiskut ja elektroniikka ohitettiin opetuksessa melko kiitettävästi. Kärkiä säädettiin, puolia ja kondensaattoreita mittailtiin ja kaasuttimia puhdisteltiin ja säädeltiin. Oli sentään päästö- ja muut mittarit että säädöt jotensakin kohdalleen menivät.
Ei kaasutinpeleissä ja kärjissä sinänsä mitään isompaa ongelmaa ole ja asian omaksunut ajaa niillä varman päälle yhtä pitkään kuin uudenaikaisimmillakin vehkeillä. Vaatii vain syvempää harrastuneisuutta asiaan. Valitettavasti minulle on tullut vastaan kovin huoltamattomia laitteita: keskipakosäädin voitelun puutteessa jumissa tai kulunut väljäksi, palaneita kärkiä, pieleen säädettyjä kaasuttimia (joka aiheuttaa ajan kanssa konevaurion) ym pikkujuttuja jotka olisi helppo hoitaa kuntoon.
Siinä suhteessa digitaalitekniikan tulo vapautti pyörän kuljettajan huolehtimasta kyseisistä seikoista.
Monesti kuulee sanottavan että entäs sitten kun se ei enää toimikaan? Useimmille käy juuri niin että tilataan kuljetus itselle ja pyörälle. Samoin käy kärki/kaasutinvehkeenkin kuljettajalle jos ei ole asiantuntemusta vanhan tekniikan suhteen. Aika monella vielä on mutta katoavaa kansanperinnettä on se.
Täällä Foorumilla, muun ohessa, on ryhmä joka osaa tehdä jotain digitaalijärjestelmällekin. Muutaman kerran sen avulla on saatu apu sammuneelle tai heikosti toimivalle laitteelle näilläkin kulmilla.
Mutta ei ole digitaalisuuden tai katkojan kärkien syy jos pyörä on huonosti huollettu. Viat ovat useimmiten niitä vanhoja vikoja: akku sökö, liitin löysällä, rengas tyhjä (johon uudenaikainen digitekniikka on tuonut avun: järjestelmä ilmoittaa jos rengaspaine on alentunut eikä vasta sitten kun kuljettaja huomaa että pahasti meinaa käydä), laakerivika, jne. Perusviat pysyvät perusvikoina tekniikasta riippumatta.
Mutta digitaalitekniikka on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana osoittanut ylivoimaisuutensa luotettavuudessa sekä sen omien vikojen etsinnän helppoudessa että säädettävyydessä. Jälkimmäinen on tosin sidoksissa usein valmistajaan mutta on olemassa "avoimia" järjestelmiäkin.
-
Kiinanskootterini oli ensimmäinen, jossa oli käynnistyshaitta. Jarru pitää olla päällä, että antaa pyörittää.. Se häpeä, kun on purkanut jo puolimopoa..
-
>>Voi tulla SERVICE vaatimus näkyviin ajotietokoneeseen ja punainen varoitusvalo syttyä.
Minulla tuo sama efekti SERVICE ja punainen varoitusvalo syttyi kun nopeus-/matka-anturi sanoi itsensä irti.
Ei siis liity käynnistysprobleeemiin, mutta olen huomannut käynnistysvaikeuksia hyvin lämpimällä säällä kuumalla
moottorilla.
-
olen huomannut käynnistysvaikeuksia hyvin lämpimällä säällä kuumalla moottorilla.
1100 ja 1200 Brevan suhteen ei asiassa ole mitään uutta. Asian voisi jo tunnustaa ominaisuudeksi. Toki harmillinen. Itse selvisin molemmilla kerroilla viemällä pyörän varjoon ja juomalla vielä yhden santsikupillisen kahvia.
Jossain Foorumilla taitaa olla ohje miten kiertää asia niin että vikalogiin ei edes tule merkintää. Eli käyntiin saa säällä kuin säällä. Näin aamuyöstä ei jaksa etsiä....
-
Putsasin sitten, sen minkä kykenin, Vintagen releitten, sulakkeiden ja sivutuen liitinpinnat. Ainakaan toistaiseksi käynnistysongelmia ei ole ilmennyt sen jälkeen. "Knock, Knock" :-\. Se "menosuuntaan" ensimmäinen rele on päälle päin katsottuna huonoimmassa hapessa. Lähes 10 vuotiaiden releitten vaihto varmaan hyvä tehdä samantein tai viimeistään ennen seuraavaa ajokautta.
mosa
-
Tuo sivutuen kytkimen tarkistus on syytä tehdä ajoittain. Se kapine kun on niin rajussa paikassa ja lopettaa koneen puksutuksen halutessaan.
Minä sitä joskus tavallaan vahingossa tarkistin. Ja sen irroitin ja korjasin samantien. Kytkimen suojakumi ( haitarikumi ) oli jo revennyt ja olisi ollut vain ajan kysymys...
Reipas puhdistus ja itsevulkanoituvaa teippi' reipas kerros, niin sillähän siitä.
Ja samalla kertaa rapisuttelin releet ja sulakkeet, jotta hapettumat irtosivat.
Starttimoottori kannattaa parin vuoden välein irrottaa ja purkaa + puhdistaa ja solenoidin liuku voidella, sekä tarkistaa hammasrattaiden voitelu. Aikaa menee ~+0,5h, tupakin määrästä en tiedä. Starttiin nimittäin kertyy hiilipölyä ja kosteuden kanssa se tekee merkillistä töhnää. No, onhan tästäkin ollut puhetta aikaisemmin.
-
Täytyypä irrottaa omasta startti. Näkee samalla hammaskehän kunnon. On jo aika monta starttia silläkin takana.
-
Otappa purun vaiheista kuvia, niin että kylmän raudan seppäkään ei runtele toimivaa ihan paskaksi, jos innoistuisi itse huoltamaan :D
mr
-
Aiemmin näpräilin Valeon parissa: http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-kaynnistinmoottorin-tarkastus.html
Tässä Bosch: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
Bosch on helpompi vaikka sisältää enemmän osia.
Valeo ei ole monimutkainen mutta hiilisillan kanssa on syytä olla varovainen. Se voi murtua herkästi jos hiilien jousta asentaa väkisin. Hiilien eristeet pitää muistaa laittaa paikoilleen. Pienet muovinpalat jotka katoavat herkästi.
-
Hienoa. Yritin löytää blogistasi, mutta on jo niin laaja etten löytänyt.
Mr
-
Hienoa. Yritin löytää blogistasi, mutta on jo niin laaja etten löytänyt.
Mr
Blogin vasemmassa yläkulmassa on ruutu johon kirjoittaa hakusanan. Yleensä yksi sana johtaa jäljille.
Osan nimi, työtavan nimi tai rakenteen nimi. Tässä tapauksessa hakusanana toimivat (Itse käytän hakua omilla sivuillani koska tekstejä on liki 1500 kpl tähän mennessä.) "Valeo", "Bosch" ja "hiilisilta".
Sanalla "käynnistinmoottori" tulee osumia niin paljon että joutuu seulomaan. Esimerkiksi: http://www.motomatti.fi/search?q=k%C3%A4ynnistinmoottori
-
Moro. Herätelläämpä tämäkin aihe "henkiin". Vintage lähti maaliskuun lämpöisillä talven jäljiltä taas laakista käyntiin, kuinkas muuten. Alkukevään starteissa&ajoissa ei oo, tiätty, ilmenny mitään ongelmia. No, nyt sitten tänä aamuna, kun pyörä oli seissy kaikki nää toukokuun viimeaikaiset hellepäivät, eikä ollu päässy tekemään, mitä se haluaa tehdä, niin eipä suostunu starttaamaan. Pyöritti ja pyöritti, mutta ei heränny eloon. Oliko kenties suivaantunu, kun isäntä ei ollu pyörällä tienpäälle lähteny? Jouduin siis tekemään kauppareissun rättikatto pikkufiiulla. Ei sekään mikään huano kokemus, näillä säillä. Kauppareissun jälkeen kokeilin Vintagen halukkuutta lähteä tien päälle uudemman kerran. Hörähti heti mukisematta, viäläpä samoilla akkuvirroilla. Toi Vintage on ollu mulla jo vuodesta 2009. Tuona aikana vastaavia "mielenilmaisuja" ilmenny, onneksi, vain muutaman kerran. Kertaakaan en niidenkään takia oo varsinaisesti pulaan joutunu. Ihmetyttää vaan, mistä johtuneet. No, eihän me kuskitkaan, aina "vireessä" olla. Mukavia ja leppoisia kilometrejä Guzzisteille.
Mosa
-
En ihan osaa sanoa että mikä on syyllinen mutta periaatteessa katsoisin sytytystä ja ruiskutuspiirien toiminnat. Hapettuma, kulunut rele, hiiltynyt tai väljistynyt sähköliitos, jne. Kyllä se tapansa näyttää.
Jotkin Guzzit saattavat teettää, kuten iso Breva tai Norge, itselleen lämpöongelman. On tultu ajosta ja jätetty kuuma pyörä aurinkoon seisomaan eikä se siitä enää herää ennen kuin pyörä on tuupattu viileään jäähtymään. Kun on kylmennyt riittävästi niin sitten herää. Tarkkaa selvitystä en ole keksinyt. Itselle on käynyt pari kertaa ja taitaa velipojallekin niin käynyt ja joitakin muita muisteluita olen kuullut.
-
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.15 (https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.15)
Tuolla käytiin porukalla läpi kaikki mahdolliset syyt mitkä mahdollisesti saattaisivat estää Vintagen käynnistymisen… syy taisi olla lopulta tuossa tapauksessa anturi, joka kertoo kampiakselin asennosta ja kierrosluvusta.
-
Muutaman kerran olen joutunut asentoantureita renaamaan. Niihin voi tulla monenlaisia vikoja jotka esiintyvät hieman eri lailla.
Parhaiten on jäänyt mieleen Centauron asentoanturin vaiva. Laite löytyy vasemman sylinterin yläkulman kohdilta läheltä öljynpaineanturia jakopään tietämiltä eli sieltä missä työntötankomalleissa on nokka-akselin ketjuhammaspyörä. Se oli todella lujassa. Ilmeisesti käämin oikosulku sillä anturin lukupää oli haljennut ja laajentunut niin että sitä oli hankala saada pois paikoiltaan. Samasta pyörästä niitä vaihdoin kaksi. Pyörä on, tietääkseni, edelleen ajokunnossa. Jälkimmäinen, vaihdettu anturi, oli juonikkaampi: saattoi toimia satoja kilometrejä moitteitta mutta joskus teki tenän. Silloin tuli epäillyksi kaikkea muutakin asiaan liittyvää. Asentoanturin alla oli usein shimmejä jolla anturin etäisyys signaali lähteestä pystytään säätämään. Tehtaalla se on tapahtunut sattumanvaraisesti. Onko shimmaaja kiinnotunut tekemään hyvää vai oliko jyrsikoneen käyttäjä lohkoa koneistaessaan käyttänyt kuinkakin isoa toleranssia. Itseleni on jäänyt epäselväksi näiden asentoanturien ihan oikea etäisyyssäätö.
Quota Millessä oli kampiakselin asentoanturi vauhtipyörän kotelon kyljesssä. Se on ihan liki starttikehää. Startin ja vauhtipyörän hammaskehistä irtosi pieniä määriä metallipurua. Anturi kun on lievästi magneettinen niin se puru jäi hännäksi anturin lukupäähän. Pahimmillaan se oli jopa sentin mittainen ja kun ajatellaan sytytyksen ja ruiskutuksen tarkkaa ajankohtaa anturin signaali lähti väärään aikaan eli moottorin käyntiajoitus em. toimien osalta oli lievästi myöhässä. Aiheutti tehottomuutta osalla tehoaluetta. Hoito oli helppo sillä hieman alempana on ajoituksen tarkastusaukko. Siitä hieman paineilmaa anturin suuntaan niin asia korjaantui väliaikaisesti. Että purun saisi pois täysin pitäisi vaihdelaatikko irrottaa. Startin irrottaminen on helpompi ja hieman parempi tapa. Sen aukosta voi vaikka imuroida. Pelkkä anturin poistaminen paikoiltaan ei paljoa puhdistusta edistä. Että jos jossain on vielä olemassa tonninen Quota niin huonon käynnin voi korjata siivoamalla metallipuru pois. Tykkäsin pyörästä kovasti. Se kävi pari reissua Alppien takana, näki Norjaa ja oli Pekka Kuljun järjestämien endurosafareiden outolintu.
-
Moro. Herätelläämpä tämäkin aihe "henkiin". Vintage lähti maaliskuun lämpöisillä talven jäljiltä taas laakista käyntiin, kuinkas muuten. Alkukevään starteissa&ajoissa ei oo, tiätty, ilmenny mitään ongelmia. No, nyt sitten tänä aamuna, kun pyörä oli seissy kaikki nää toukokuun viimeaikaiset hellepäivät, eikä ollu päässy tekemään, mitä se haluaa tehdä, niin eipä suostunu starttaamaan. Pyöritti ja pyöritti, mutta ei heränny eloon. Oliko kenties suivaantunu, kun isäntä ei ollu pyörällä tienpäälle lähteny? Jouduin siis tekemään kauppareissun rättikatto pikkufiiulla. Ei sekään mikään huano kokemus, näillä säillä. Kauppareissun jälkeen kokeilin Vintagen halukkuutta lähteä tien päälle uudemman kerran. Hörähti heti mukisematta, viäläpä samoilla akkuvirroilla. Toi Vintage on ollu mulla jo vuodesta 2009. Tuona aikana vastaavia "mielenilmaisuja" ilmenny, onneksi, vain muutaman kerran. Kertaakaan en niidenkään takia oo varsinaisesti pulaan joutunu. Ihmetyttää vaan, mistä johtuneet. No, eihän me kuskitkaan, aina "vireessä" olla. Mukavia ja leppoisia kilometrejä Guzzisteille.
Mosa
Jatkampa tästä ite, kun oon hieman ymmälläni. Nuo mainitsemani starttiongelmat loppuivat, kun alkukesän helteet loppuivat. Ainoa mitä ite tein, tankkasin tuoretta bensaa tankin täyteen viime kesäisen päälle.
Mosa