Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 28, 2017, 23:20:38 ip

Otsikko: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Helmikuu 28, 2017, 23:20:38 ip
Kiinteistön, jossa verstaani ollut muutaman vuoden, vaihtoi omistajaa ja niin kuin arvelinkin tuli vuokrasopimuksen irtisanominen.
Tänään vein ensimmäisen pikku kuorman romppeitani uuteen paikkaan. Kyseessä on kerho jossa on kymmenkunta jäsentä. Sain sieltä niin kutsutun "looshin" eli karsinan jonka koon saan itse päättää. Vuokra kasvaa neliöiden karttuessa. Uskoisin pärjääväni vähemmillä kuluilla vuokran osalta kuin paikassa josta muutan pois. Toisaalta matka moninkertaistui. Mutta bussilla pääsee kohdalle molemmissa päissä. Keskustorilla pitää vaihtaa kulkuneuvoa mennen tullen. Mutta se on vain talviajan ongelma. Suvella voi ajaa pyörällä ja vaihtoehtoisia reittejä on useita. Nopein reitti kulkee keskustan ohittavan tunnelin kautta. Toiseksi nopein moottoritietä Pirkkalan ja Nokian kautta. Katuverkkoa ei tarvitse juurikaan käyttää. Keskustan läpi ajaminen kilpailee moottoritien suhteen melko tasapäisesti jos ei ole ruuhkaa. Noin kaksikymmentä minuuttia per reitti jos ei ole muuta liikennettä vaivoiksi asti. Bussimatka kestää noin 45 minuuttia tai jos vaihto menee nappiin niin puoli tuntia.

Aikaa on kuukausi huomisesta alkaen. Uskoisin selviytyväni jos selkä kestää. Apuja tosin pitää saada isoimpien kohteiden siirtoon. Ajokuntoiset pyörät saanen kätevästi siirrettyä ajamalla jos kuun lopussa on edes välttävä ajosää.

Mieliala toistaiseksi optimistinen.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2017, 20:18:01 ip
Tänään kaksi kuormaa pikkupakulla. Nyt on siirretty kaikki kamat jotka ovat astioissa. Siis muutto-, liha-, tai varastolaatikoissa. Irtotavaroita varten on kaksi rullakkoa tyhjänä. Ne täytyy siirtää takalaitanostinkuormurilla. Seuraavaksi koneiden purkua palasiksi että ne saa ulos. Puominosturikin pitää muistaa purkaa ja ottaa mukaan. Homma on edennyt hyvin: tavaraa on jo siirtynyt varsin hyvin vaikka on ensimmäinen päivä irtisanomisaikaa menossa. Laatikoita pitää hankkia lisää.

Edelleen selkä on kestänyt ja mieli vielä korkealla. Apuakin on luvassa mutta en vielä tiedä milloin.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 01, 2017, 20:39:20 ip
Älä nyt innoissasi riko sitä selkää. Tavaraahan on paljon, mutta on sulla vielä aikaakin.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2017, 21:49:52 ip
Osasta tavarasta pitää päästä eroon. Mutta en vielä tiedä mistä kaikesta sillä kai sitä vielä pitää jokin projekti toimittaa.....
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 01, 2017, 21:57:13 ip
Nyt kun hukkaat, niin muuton jälkeen tarvit..
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 01, 2017, 22:10:47 ip
Nyt kun hukkaat, niin muuton jälkeen tarvit..

Noin se menee, muutossa häviää vain tarpeellinen tavara...

Toisaalta, nyt on loistava mahdollisuus tehdä inventaario ja luopua oiieasti turhasta tavarasta.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2017, 22:16:56 ip
Nyt kun hukkaat, niin muuton jälkeen tarvit..

Ongelma on siinä että ei vielä tiedä mitä tulee tehtyä. Mutta on tavaraa joka saa lähteä. En tee mitään GT850 kamalla enkä pikkulohkopalikoilla. Niitä näytti nyt löytyvän. Larion katteita ja jotain muuta... En ole vielä lajitellut. Kokokate Cagiva AlAzzurra 650 malliin ja joitakin muita kilkkeitä. BMW R100 ja R80 mallien vaijerisetti ja sitä rataa.....
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 01, 2017, 23:01:20 ip
On mullakin kaikenlaista "turhaa" tallissa. Viimeksi noista rakenteli suurimman osan ratapyörää.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 01, 2017, 23:33:48 ip
Niistä nurkan perimmäisistä saisi varsinaisen sekasikiön aikaiseksi. Joutilas Cali3 runko, Cali2 tankki T3 Calin satula, 950 kone, Stonen vaihteisto ja takahaarukka, Quotan keula, 16M moottorinohjaus, jne. Valaisimia ja sivupaneeleja mistä valita. Pitäisikö kokeilla? Jospa ottaisin vanhan tuotemerkkini käyttöön: RP eli Random Progress.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Jukka Laine - Maaliskuu 02, 2017, 10:57:31 ap
Jos Breva 1100-tavaraa löyty ylimääräistä, niin pistä lista mulle, kiitos.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 02, 2017, 11:08:17 ap
Ainakin yksi osa. Lisävaruste eli kokohiilikuituinen takalaukun kannake/tavarateline ja pestävä vapaavirtaussuodatin. Muut säleet taisivat mennä kaupassa mukana mutta katselenpa vielä mitä mahtaa tulla vastaan. 1100 Breva kun oli lähinnä käyttöpyörä eikä sitä tarvinnut muokata joten osia ei jäänyt yli mitenkään erinomaisesti. Olen kyllä saamassa erään moottoripyöräliikkeen ja korjaamon jäämistön jossa on sekä käytettyä että uutta Guzzi-sälää mutta en voinut vastaanottaa sitä vielä tähän hätään.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Harri Eronen - Maaliskuu 02, 2017, 12:46:40 ip
Jos Cali II tankki on suora ja ei haittaisi, vaikka olisi valkoinen .Sen kohtuuhintaisessa hävityksessä voisin auttaa:)
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Jukka Laine - Maaliskuu 02, 2017, 13:08:06 ip
Mahtasko vapaavirtasuodatin vaatia kartan muokkausta, jos vakio 850 Brevaan laittaa?
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Koo1 - Maaliskuu 02, 2017, 14:20:25 ip
Muista ottaa mukaan se Calin keskijalka niin poikean tallillasi kun alkaa ajokelit.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 02, 2017, 15:46:55 ip
Mahtasko vapaavirtasuodatin vaatia kartan muokkausta, jos vakio 850 Brevaan laittaa?

Ei tarvitse jos muuten ei ole haluja säätää.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 02, 2017, 15:50:08 ip
Muista ottaa mukaan se Calin keskijalka niin poikean tallillasi kun alkaa ajokelit.

Seisomatuki on jo muuttanut uuteen paikkaan. Se on siellä keskenään samanlaisten muuttolaatikoiden röykkiössä jossain..... Tallessa.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 02, 2017, 19:50:06 ip
Nyrkkisääntönä; jos sekä putki, että filtteri on vaihdettu, niin silloin kannattaa harkita säätämistä.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 02, 2017, 20:44:28 ip
Mulla ei se vapaavirtausfiltteri edes ehtinyt paikoilleen. Sain moottorinohjauksen niin hyvään kuosiin ja kulun kohdalleen että en kokenut tarvetta muuttaa mitään muuta. Tunturi TT on perin oikeassa. Nykypöntöissä kun on se katalysaattori ja kun sen poistaa niin katalysaattorin lämpimänä pitämiseen tarkoitettu polttoaine menee harakoille pauke seuranaan.

Tänään meni muuttokuorman tekoon enemmän aikaa kuin aiemmin. Johtuu siitä että helpot jutut valmiina laatikoissaan alkaa olla pääosin siirretty ja nyt piti soveltaa. Samaan aikaan oli pikkupakussa moottoreita yli 200 hv edestä. Kaksi peruskunnostettua 950cc konetta nimittäin siirtyi uuteen "kotiin".

Huomenna pääsen purkamaan, avustajan kera, hyllykköjä ja viemään ne uuteen paikkaan. Siitä seuraa että muuttotavaraa saa sen jälkeen laitettua suoraan hyllyyn lattian sijaan. Alkaa kaaos järjestyä pienin osin. Viimeksi siirretään neljä pyörää ja mopo. Mutta siihen menee vielä monta päivää..... Viikkoa.....

Teollisuusompelukone, isot pöydät, pesuallas (1 x 1 metriä) ja muutama muu juttu voi jäädä, tai joutua, jonnekin muualle.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 03, 2017, 19:13:40 ip
Tälviistii...
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 03, 2017, 23:18:07 ip
Tälviistii...
Tuohon siirtämiseen on jo ratkaisu. Pyörien siirto ei ole ongelma. Niihin liittyvät osat ja tarvikkeet ovat ongelma. Niitä on tonneittain. Lisää on tulossa kunhan annan luvan. Eläkeläisen turva.....

http://www.motomatti.fi/2017/03/tallin-muutto.html

Jatkan tähän samaa artikkeliin eli ei tule ketjua tästä jutusta blogiini.

Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 04, 2017, 14:50:39 ip
Tänään lepopäivä. Jos saan tai löydän kaverin huomiseksi niin voisin siirtää California Adamantin eli triken uusiin neliöihin. Se helpottaisi merkittävästi lähtöpäässä pakkaamista ja estäisi pyörää kolhiintumasta siinä yhteydessä.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 10, 2017, 22:25:43 ip
Pyörien siirto on siirtynyt myöhäisemmäksi sillä vastaanottopää ei kykene nyt vastaanottamaan. Hyllyjä pitäisi olla paljon enemmän ja säilytyslaatikoita myös vaikka tavarat ovatkin vähentyneet jyrkän karsinnan tuloksena. Kipeää tekee heittää hyvää tavaraa kierrätykseen. Mutta kun ei mahdu niin ei mahdu. Hiukan pääsin jo lahjoittamaankin mutta se oli pisara meressä.

Jutun lopussa on tämän päivän tilannekuvia. Hieman on jo tullut järjestystä mutta paljon on läpikäytävää ja järjesteltävää vielä jäljellä. Viimeksi kun muutin niin ei paljon tullut järjesteltyä. Nyt se kostautuu työn määränä ja poisheitettävänä aineistona. Kaikenlaista Guzzeihin ja Benelleihin liittyvää kirjallisuutta lähtee alkuviikosta roskiin.

http://www.motomatti.fi/2017/03/tallin-muutto.html
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 11, 2017, 09:41:57 ap
Minua pelottaa se päivä, kun tulee omasta tallista lähtö.
Nyt on reilu 10 vuotta takana ja alan miehet tietää kuinka paljon tarpeetonta ehtii talliin kertymään kymmenessä vuodessa...
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 11, 2017, 09:48:41 ap
Mulla on 140 neliötä tallia ja 15 vuotta. Ovet menee vielä kiinni.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 11, 2017, 12:16:07 ip
Eräs tuttava autteli pari päivää ja siinä tulin hänen kuultensa arvioineeksi eri osien, eli aarteideni, arvoa. Kyseessä läjä varaosia V10 Centauroon. Hän kertoi että niiden arvo on hyllyssä puhdas nolla. Niin niihin suhtautuisi esimerkiksi perikunta kun heille jäisi vaivaksi hävittää romut. Korkeintaan romumetallin arvo jos osat joku lajittelisi.
Keskustelumme eteni ihmettelyni myötä siihen että milloin niillä sitten olisi arvoa? Vain silloin kun joku niitä haluaisi ja sitä varten olisi nähtävä vaivaa eli tuoda osat julkisuuteen, löytää niille ostaja. Ostaja määrittelee arvon hyvin pitkälle.
Jossain määrin jouduin myöntymään ajatukseen mutta mainitsin että ne ovatkin varaosia omaan pyörääni. Silloinkin niiden arvo on nolla jos ne ovat hyllyssä eikä niitä tarvita. Jos tarvitaan ja ne ovat uutta vastaavia niin niiden arvo on se halvin hinta jonka joku pyytää samanlaisesta osasta joka on saatavissa.

Tämä tarkoittaa sitä että aarteet ovat arvottomia varastossani. Edes pitkä varastointi ei nosta osien arvoa vaan laskee sitä koska varastoinnista tulee kuluja. On siis parempi että joku muu varastoi. Lisäksi se tila joka varastointiin on käytössä laskee osien arvoa koska kyseinen tila olisi saatavissa parempaan käyttöön vaikka vuokraamalla sitä eteenpäin. Vaikka varastoksi jonkun muun "aarteille".

Näin ajattelee bisnesmies jonka oma talli kumisee tyhjyyttään ja siellä on vain moottoripyörä ja toinen perheen autoista. Muu on ulkoistettu. Huollot, korjaukset, varaosat, jne. Tulee halvemmaksi pidemmällä tähtäimellä ja jää aikaa harrastuksille kun ei ole turhaa käsiä ja tiloja tahrivaa räpläämistä.

Mutta toisenlainenkin näkökohta on olemassa. Uskoisin.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: I.H. - Maaliskuu 11, 2017, 12:33:39 ip
Kaikissa meissä asustaa pieni kerälijän henki, älä heitä pois kun koskaan ei tiedä........   ;)
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Machiavelli - Maaliskuu 11, 2017, 12:58:42 ip
Tosiaan, koskaan ei tiedä mitä tarvitaan tulevaisuudessa... sitten kun tulee tilanne päälle ja muistaa että tarvittava kampe on jossain, täällä sen piti olla... mihinkäs mä sen laitoin... ja eikun uutta ostamaan koska tilanne on akuutti. Mulla on esimerkiksi mattoveitsiä varmaan kymmenkunta eri kohteissa muttei ikinä siellä missä on tarvetta. Tosin on siitäkin näyttöä että vuosia sitten säästämiäni nippeleitä tms. olenkin tarvinnut, eikä välttämättä siinä hommassa mihin mihin ne on oikeasti tarkoitettu. Mielikuvitus ja soveltamiskyky auttavat usein tiukan paikan tullen... :)
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 11, 2017, 13:38:51 ip
Piirtopuikko on sellainen kapine joka on tarvittaessa hukan teillä. Nyt muutossa löytyi niiden pesä. Myös kirjoituskykyinen kynä on usein hakusessa. Bensahanan ostin viime suvena kovalla kiireellä. Nyt muutossa löytyi niiden kätkö. Vanha, käyttämätön hana vuotaa asennettuna. Siksi se on laitettava bensiiniin likoamaaan pariksi päivää ennen asennusta.

Organisoin nyt samalla työkaluosastoa: hankin työkaluvaunun tai kaksi. Aiemmin ne ovat olleet seinätauluissa. Sekin on kätevää jos käyttökohde on kohdalla. Tulevassa "pohjakaavassa" työpisteet hajasijoittuvat joten työkalujen pitää seurata perässä. Ostin halvinta mitä löysin. Siinä on laakeroidut laatikot mutta ei sisäänvetotoimintoa. Kaveri antoi vinkin että vaunun etupyörien kiinnityspulttien ja kaapin pohjan väliin pitää laittaa kaksi aluslevyä niin laatikko vetäytyy itsekseen sisään. Jos jonkin laatikon pitää olla auki koko ajan niin pieni magneetti kiskon reunassa estää sulkeutumisen. Pieniä, toteutettavaksi liki ilmaisia vinkkejä millä halpalaitteen toimintaa voi parantaa.

Tänään on vapaapäivä muuttohommista. Huomenna käyn purkamassa hyllykköjä vanhasta paikasta. Pisla- ja Sovellahyllyjä enimmäkseen. Näyttävät samalta, menetelmä hyllyjen kannakkeiden kiinnikkeissä sama mutta mitoitus eri. Viimeistään kootessa huomaa eron.

Työkalutauluja tulee käyttöön paineilmakaluille ja joillekin muille kaluille. Toteutus on vielä hämärän rajan tuolla puolen. Pelkkä kaluston siirto ja uudelleen käyttöönotto on iso homma. Lisäksi on varaston siirto.

Joskus naurattaa sovellukset siitä miten ihmiset ja joskus itsekin on tullut ratkaistua ongelmia silloin kun on ollut heikot valmiudet. Erään kerran tarvittiin paketillinen preservatiivejä korjaamaan monovaimentimen painekammion kumipalje väliaikaisesti. Sillä tultiin Savosta Tampereelle murheitta. Ties kuinka kauan olisi pikaviritys kestänyt jos varaosaa ei olisi saatu.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: MarkkuEVP - Maaliskuu 11, 2017, 14:37:48 ip

Yllättävää kun joskus ns. arvoton lojuva tavara muuttuu tarpeelliseksi. Minulla mopojen ja Valmet 20  osia. Olin heittämässä roskiin... kun päätin katsastaa onko tarvetta kellään.  Lähes kaikki meni kuin kuumille kiville. Tosin netissä oltiin muutama viikko . Oli kyllä ihan mukava tapa huomata, että oli jopa tyytyväisiä asiakkaita joukossa.

Mr
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 11, 2017, 18:31:03 ip
Näin ajattelee bisnesmies jonka oma talli kumisee tyhjyyttään...
Muttta toisenlainenkin näkökohta on olemassa. Uskoisin.

Bisnes puolella karkottaa tehokkaasti asiakkaan jolla on akuutti tarve saada ajopeli
takaisin toimintakuntoon. Pahimmassa tapauksessa kysymyksessä on tulonhankkimisväline.
Vielä silloin tällöin asioin kotimaisissakin varaosakaupoissa, jos kauppiaalla on tavara saatavilla suoraan hyllystä,
tai parin päivän odotuksella, kupat olen yleensä tehnyt.
Jos alkaa näyttää siltä, että tavarat tilataan ulkomailta ja edessä on viikon odotus, voin tehdä tilauksen itsekin ja
paketti tulee tarvittaessa kotiovelle. Halvemmalla.
Itsekin ostelen/keräilen varaosia olemassa olevaan kalustoon, ei niissä mielestäni ole raha hukkaan mennyt.
Säästyy rahaa pelkissä rahtikuluissa kun ottaa pakettiin kulutusosia sen mitä painorajat sallivat.
Maksaa se varaosakauppaan matkustaminenkin, jos tulee vielä hylsy.

Onneksi oma talli on pieni joten ylimääräisiä tai isoja projekteja ei pääse alkamaan. Täytyy pysyä ulkomitoiltaan
pienissä moottoripyörissä ja perustyökaluissa.
Kun olen isompia työstökoneita tai hitsata tarvinnut, kansalaisopisto on ollut hyvä valinta.

Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 11, 2017, 18:50:24 ip

Onneksi oma talli on pieni joten ylimääräisiä tai isoja projekteja ei pääse alkamaan. Täytyy pysyä ulkomitoiltaan
pienissä moottoripyörissä ja perustyökaluissa.



Tämän takia tein erillisen "laboratorion" sen kokoiseksi, että ovesta mahtuu nakupyörä ja sen ympärillä mahtuu pyörimään. Yhtään isompi, niin ties mitä sinne tulisi kelkottua.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 11, 2017, 20:25:32 ip
Pari vuotta sitten etsittiin rivitaloa Jyväskylästä, idealla autolla tulee päästä oven eteen ja lämmin autotalli. Ei ollut paljoa sellaisia tyrkyllä. Aikaa ja hermoja meni kämpän etsinnässä. Sitten löytyi rivari, jossa oli asfaltoitu piha, 2 autopaikkaa huoneiston edessä ja lämmin autotalli, käynti sisäkauttakin, yes. Autotalli on n. 20 m2 ja parävarasto 14m2 jatkeena. Kaksi pyörää mahtuu motobaariksi muutettuun perävarastoon ;D. Cali ei mahdu ovesta ja on ollut autotallin puolella. Niin ja rouvan auto mahtuu vielä talliin. Näissä olosuhteissa on sitten innostunut tekemään huollot kalustoon itse. Jostain kumman syystä samassa taloyhtiössä (6 kpl autotallissa) neljässä on motoja talleissa. Eli meillä on sellainen oma taloyhtiön mc kasassa. Joskus se elämä hymyilee ;D
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 11, 2017, 20:59:30 ip
Massiivinen operaatio Matilla on meneillään.
Oma verstas tuli ihan täyteen laatikoita joissa soittimia sisällä kun tyhjensi kaveri koko Vaasan lopetetun soitinkauppansa mulle.
Pyörän viereen ei sentään tavaraa kasattu, siihen pitää mahtua ympärille pyörimään kohta kevättä ilmassa huoltoon.
Mutta ei kai sitä motomatin Guzzi ja Benelli ja mitä kaikkea kirjallisuutta kannattaisi hävittää, voisivat olla aarteita jollekin.
Voisin tarjoutua ostamaan jos ei ole jo kadotettu.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 11, 2017, 21:09:07 ip
Noin vakavammin ja yleisellä tasolla, rohkenen lausua käsityksenäni että oikeassa elämässä se menee niin että business -säännöillä on toimittava. Eikös sitä vasta katseltu, että Guzzin maahantuoja on tehnyt viime vuodet yhteen laskien tappiota ja rohkenen epäillä, että jos siellä lasketaan tulot miinus menot Guzzin kohdalta, miinusta näyttää (vaikka tulopuolelle tulee sekä maahantuojan että jälleenmyyjän palkkio).  Aikaisempi maahantuoja lienee toiminut osin harrastuspohjalta?

Yksityiselämässä sitten kaikki onnistuu, jos on a) rahaa b) asian harrastusta. Voi kerätä kalustoa ja varaosia sen mukaan, miten kohdat a) ja b) antavat myöten.

Tällaisen pikkumerkin kodalla on mielestäni mahdollista pitää kattavaa varaosavarastoa (normaalin liiketoiminnan sääntöjen puitteissa) vain silloin, kun toiminta on niin laajaa, että palvellaan globaalisti, kuten nyt vaikka stein-dinse. Ei onnistu koskaan Suomessa (tässä taas, harrastus erikseen, kuten lie ollut edellisen maahantuojan kohdalla).  Oliko vuosi sitten kun Kaakkois-Suomessakin liike vaan tyynesti lopetettiin, kun toiminta ei ollut kannattavaa (vaikka oli Honda, BMW...). Samalla taholla on muuta merkittävää kulkuvälineiden kauppaa ja liikkeenjohdossa tunnetusti vahvaa osaamista.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 11, 2017, 22:47:00 ip
Camn otti esille edesmenneen Guzzi - Laverda - Benelli - Bimota - Ducati - ym maahantuojan kyvyn pitkäjänteiseen toimintaan 80 -luvun alusta pitkälle tälle vuosituhannelle. Varmasti on ollut hetkiä kun tuottaja ei tuota tai kaapataan vääriksi osoittautuneiden esitysten perusteella osa edustuksista toisaalle ja silti pidetään firma pystyssä. Olisipa hieno juttu jos joku kirjoittaisi siitä kirjan vaikka kaikkia lausunnonantajia ei tässä ulottuvuudessa voi enää tavata.

Minua ei häiritsisi vaikka maahantuonti olisi jossain lähimaassa jossa markkinat vetäisivät. Mutta pahaa tekisi niiden puolesta jotka eivät ostaisi pyörää jos sitä ei saisi vähintäänkin naapurikunnasta. Olen kokenut moneen kertaan sen että pyörää, jopa ns. rahamiehet, eivät lähde hakemaan sieltä mistä sen saisi.

Monesti, kun kyselee hieman harvinaisemman pyörän omistajaa mistä hän on sen ostanut, on saanut vastaukseksi että Biscaya Motor. Epäilen että tältä maahantuojalta on hyvin monta pyörää maassamme. Heidän valikoimansa on nykyään suppea mutta pystyssä ovat: http://www.biscaya.com/

Toinen liki tuntematon lafka on Itako Import joka toi italianpyöriä maahamme mutta ei koskaan noussut niiden voimin lentoon.
http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/itako+import+ky/06256787
Toi myös Aitoja Amerikanpyöriä ja italiassa rakennettuja amerikkalaisnimisiä joiden kanssa olen myös touhunnut. Myös HRD -mallisto oli ohjelmassa.

Monella kaverilla on pyörä joka on ostettu Eestistä. Hyvin edullisesti. Täkäläiset eivät kaikki liene löytäneet kyseistä liikettä. Palvelu kuulemma toimii. Itsellä ei ole kokemusta. http://www2.piaggio.ee/

Onko Eesti liian kaukana? Tässä sikäläinen taidonnäyte joka on Mänttä-Vilppulalais-Tallinnalaista yhteistyötä: http://www.renardmotorcycles.com/en/
Ei tarvitsisi kauas lähteä...... Mustamäen markkinoilta.....
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 11, 2017, 23:06:37 ip
Aprikos autotallit...
Kun 1986 rakensimme talon, jopa rakennustarkastaja moneen otteeseen esitti, että eikös autotalliin pitäisi laittaa ovi.
Ei laitetttu, jäi autokatokseksi.
Syy: kun kiertelin lähialueilla ja katselin autotalliratkaisuja, kaikissa tapauksissa, joissa autotallissa oli ovi, auto oli ulkopuolella oven edessä - siis talli oli niin täynnä ryjää, että auto ei mahtunut.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 11, 2017, 23:18:20 ip
Ei kai talliin autoa tarvi laittaa..?
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 12, 2017, 00:14:26 ap
Mulla on autotalli vuokralla. Sovittiin, alkuhankaluuksien jälkeen, että saan pitää pyörät tallissa jos auto mahtuu myös. Sanamuoto oli eri mutta lopputulos mainittu. Muutaman akka tai sellaiseksi luokiteltava miehenkuvatus on tullut narisemaan mutta ei niistä ole ollut vaivaa. Paha ilme riittää.

Siitä tulikin mieleen: naapurissa asuu iäkäs kanttori joka päivät pitkät harjoittelee pystypianolla preludeja. Naapurit pyysivät addressiin nimeä että pitää lopettaa tai tulee häätö. Minun, ja vaimoni, mielipide on että saa soittaa kun soittaa niin hyvin. Ei nimiä. Sitä paitsi kun kanttorin eukolla tulee mitta täyteen niin kanttori soittaa Beatlesia oikein hyvin. Muutenkin sivistynyt mies. Olemme käyneet pitkiä ja antoisia keskusteluja.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Summu - Maaliskuu 12, 2017, 00:31:21 ap
Ei kai talliin autoa tarvi laittaa..?

No ei, mutta  autotallia ei palomääräysten tms. syyhyn takia saa käyttää krääsävarastona vaikka tapa on yleinen.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 12, 2017, 00:46:24 ap
Krääsää ei ole. On tekniikkaa. Ja auto myös. Ei liene palomääräysten vastaista. Viimeksi, kaksi päivää sitten, taloyhtiön hallituksen pj kävi omin avaimin tallissani. "Akat" olivat vaatineet yhtiökokouksessa tallin vuokrasopimuksen purkamista. Tekivät siis yllätystarkastuksen porukalla. Hieman aiheesta loukkaannuin kun auto oli niin likainen ja pyörätkin vahaamatta. Tieto tarkastuksesta tuli perästäpäin kirjallisena. Kaikki oli ookoo.
Taas saivat pitkän nenän. Hah!

Tallipaikoista on kova kilpa kun tolppapaikat ovat loppuneet. Mutta olisi kiva jos tietäisi milloin tallissani on avoimien ovien päivä. On muuten ainoa talli taloyhtiössä jossa on 6 kg sammutin vakiona vaikka ei tarvitse. Kohta ne miettivät että se on raskauttava todiste....
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Machiavelli - Maaliskuu 12, 2017, 01:18:56 ap
 Vuokrasin bändilleni treenikämpän, 16.5 neliötä. Kukaan ei koskaan kysynyt mihin käyttöön tila vuokrataan, kerroin että kaverin kanssa soitellaan maailman tappiin saakka... kukaan ei ole tullut valittamaan nykytilasta...
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2017, 10:31:51 ap
Kun haja-asutusalueen omakotitalosta muuttaa ahtaammille pihoille taajamaan, niin kompromisseja pitää tehdä kaiken kaluston ja roinan määrässä. Paljosta on pitänyt luopua, mm. pari trailerivenettä piti myydä pois. Mönkijä meni mökille saareen, jossa siitä onkin apua mm. polttopuun teossa. Hiihtolomalla tuli mönkijällä ajeltua järvenjäällä ihan huvikseen. Tapasi siinä muitakin kulkijoita järvellä. On muuten kalamiehet vaihtaneet kelkoista mönkkäreihin. Vain yksi kelkka tuli vastaan.  Neljänä talvena on ollut ajeltua järven selillä eikä kertaakaan lumi ole ollut liikkumisen esteenä. Nämä meidän talvet ovat muuttuneet kovin ohutlumisiksi.

No itse asiaan. Autotallin järjestyksestä olen yrittänyt ja jopa onnistunut pitämään huolta. Ensimmäiseksi päätin, ettei lattialla pidetä muuta kuin pyörällistä kalustoa. No onhan lattialla työpöytä ja välillä vähän muutakin. Säilytystä varten asensin pituussuunnan mittaisia seinähyllyjä + päätyyn ylähyllyt. Pään yläpuolella hyllyt ovat 2kpl 50 cm syviä ja matalammalla 1 kpl 20 cm syvä. Erilaisia seinäkiinnityskoukkuja on viritettyä, että tavoite toteutuu. Taisi olla Sovella merkkinen kiinnitykisko- ja kannatusmekanismi hyllyille. Siistiä lastulevyhyllyä sai aika edukkaasti paikallisesta rautakaupasta.

Autatallin valaistusta on joutunut parantelemaan. Kaippa se on jokinlainen ikääntymisen merkki näössä, että pitää olla kunnolla valoa että hommista tulee yhtään mitään ???. Laitoinkin lisävaloa nimenomaan sivuseinille, 2kpl kummallekkin puolelle. Silti tulee pidettyä otsalamppua, kun pitää tehdä tarkkaa työtä esim. pyörän sivulla. Autotallissa oli vesitulot ja 50 mm viemäri asennusta vaille valmiina, tuli asennettua seinäkiinnitteinen teräspesuallas seinäkiinnityshanoineen. Biltemasta löytyi hyvä ja kohtuuhintainen ratkaisu autotallikäyttöön niin vesihanan kuin altaan osalta. Asennustyöt tein itse ;D. Niin ja jauhesammutin on myös seinäkiinnityksellä.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2017, 10:41:01 ap
Ei kai talliin autoa tarvi laittaa..?

No ei, mutta  autotallia ei palomääräysten tms. syyhyn takia saa käyttää krääsävarastona vaikka tapa on yleinen.

Joo, polttopuita ei saa myöskään säilyttää edes autokatoksessa. Nehän saattavat roihahtaa ihan itsekseen tuleen siinä seinustalla. Näin siis väitti paloviranomainen..
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 12, 2017, 11:00:00 ap
On se kaupunkilaisilla välillä naapurisopu pulmallista.
Eipä sillä, on sitä täällä maallakin.
Jonkunlaista reviiritappelua on, rajapyykkejä siirrellään ja muuta hauskaa.

Tuo motomatin tapaus esimerkiksi että mennään hänen vuokraamaan talliin omin avaimin tarkastamaan asiasta ilmoittamatta.
Mun kirjoissa on kyse törkeästä yksityisyyden loukkauksesta.

Saakohan purjevenettä säilyttää korjaus/ säilytyskatoksessa kun on pari tonnia tulenarkaa pellavaöljy/ vernissa kyllästettuä puuta.
Tai saako pihakoivut kasvaa kuivassa heinikossa, siitähän voi seurata vaikka maailman palo.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 12, 2017, 11:03:20 ap
Pelastuslain yhdeksännen pykälän mukaan helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa ei saa säilyttää ullakolla, kellarissa, rakennuksen alla tai sen välittömässä läheisyydessä niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen tai leviämisen vaaraa tai että tulipalon sammuttaminen vaikeutuu.

– Klapeja ei saa säilyttää rakennusten seinustoilla, autotallissa tai autokatoksessa, vaikka monet niin tekevätkin. Jos puut syttyvät tai sytytetään palamaan, koko rakennus voi palaa. Vakuutusyhtiön kanssa voi tulla ikäviä yllätyksiä, jos väärin säilytetyt puut ovat edistäneet paloa, kertoo tiedotteessa Pisla Oy:n myyntijohtaja Mika Sandelin.

Sopiva etäisyys räystäslinjasta on kahdeksan metriä, opastaa Keski-Suomen pelastuslaitos. Ohjeistuksessa puhutaan jätekatoksista ja palavaa materiaalia sisältävistä vaihtolavoista.

http://www.is.fi/asuminen/art-2000005108530.html (http://www.is.fi/asuminen/art-2000005108530.html)

Suomessa on aika paljon pihoja, jossa puuvarasto on sen pakollisen viiden metrin päässä asuinrakennuksesta ja se on viranomaisen hyväksymä ratkaisu.
Minulle nousee tänä keväänä pihaan puuvarasto, joka on viiden metrin päässä rakennuskesta.
Lupaa haettaessa rakennus nimettiin puuvarastoksi. Piirrustukset teki ammattilainen ja kaikki hoitui pykälien mukaan.
Silti se onkin laiton ratkaisu.
Voinko haastaa kaikki osapuolet oikeuteen ja vaatia korvausta kivusta ja särystä... ;D
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 12, 2017, 11:05:25 ap

Saakohan purjevenettä säilyttää korjaus/ säilytyskatoksessa kun on pari tonnia tulenarkaa pellavaöljy/ vernissa kyllästettuä puuta.
Tai saako pihakoivut kasvaa kuivassa heinikossa, siitähän voi seurata vaikka maailman palo.


Isomman veneen (yli viisi metriä) säilyttäminen omassa pihassa ei välttämättä ole sallittua kaupungin järjestyssäännöissä.
Se kannattaa tarkastaa, ennen kuin 34 Swanin tuo omaan pihaan...
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: GuzGuz - Maaliskuu 12, 2017, 11:15:35 ap
Kaupungin järjestyssäänöt ei onneksi koske omaa tonttia puolikorvessa.
Täällä oli hauskaa noiden rakennusmääräysten ja etäisyyksien kanssa kun innokas uusi kunnan rakennustarkastaja yltyi tutkimaan asioita.
2kk oli virassaan kunnes sai potkut, löytyi mm kunnanhallituksen nokkaihmisiltä "laittomasti" rakennettuja ja etsivät virkaan sopivamman tarkastajan.
Swan 34 on kylla laadukas vene, ihme sinänsä ettei sitäkin firmaa ole myyty ulkomaille, mutta lasikuituista venettä en huoli.
Styreenin haistelut on koettu, puun tuoksun kanssa tullaan paremmin toimeen.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 12, 2017, 12:40:15 ip
– Klapeja ei saa säilyttää rakennusten seinustoilla, autotallissa tai autokatoksessa, vaikka monet niin tekevätkin. Jos puut syttyvät tai sytytetään palamaan, koko rakennus voi palaa. Vakuutusyhtiön kanssa voi tulla ikäviä yllätyksiä, jos väärin säilytetyt puut ovat edistäneet paloa, kertoo tiedotteessa Pisla Oy:n myyntijohtaja Mika Sandelin.
Suomessa on aika paljon pihoja, jossa puuvarasto on sen pakollisen viiden metrin päässä asuinrakennuksesta ja se on viranomaisen hyväksymä ratkaisu.

Minkä takia ne puut ovat tulenarkoja puuvaraston seinän ulkopuolella mutta sisäpuolella eivät?
Puuliiteri, talli ja sauna samassa piharakennuksessa.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2017, 12:59:17 ip
Rakennustarkastajat ja kuntien käytänteet vaihtelevat melkoisesti. Naapurikyttäystä on sekä maalla, että kaupungissa omien kokemusten kautta. Pilkuviilaus ja lupabyrökratia on käsittääkseni isompien älykeskittymien kohdalla pahempi riesa. Noin parikymmentä vuotta sitten tuli aloitettua puuliiverin pohjien teko. Anturavaiheessa tuli soitettua tutulle rakennustarkastajalle, että pitääkö tällaiseen alle 10 neliön koppiin olla joku lupa? Toimenpidelupa riittää, sanoi rakennustarkastaja ja kyseli sijainnin, koon ja rakennustavan yms. Kirjotti siellä työpöytänsä äärellä samoilla lätinöillä sen toimenpideluvan. Se oli siinä se lupabyrökratia, vajaan neljäntuhannen asukkaan maalaiskunnassa, Etelä-Savossa ;D.

Saman kokoisessa kunnassa Pohjanmaalla (äireen sukupaikoilla) joutui kaveri purkamaan pienen kotakeittiönsä naapurin ilmiannosta. Ei saanut sitten lupaa sille mitenkään, kun koppero sijaitsi rantamaisemissa, tosin 150 m rannasta. Siinä se naapurisopu sai hyvää vahvistusta ;D. Noita luvatta rakennettuja kopperoita ja erilaisia "laajennuksia" on tässä maassa paljon. Erityisesti kesämökkien rakentajat ovat hyvin luovasti tulkinneet säädöksiä. Kuten aikaisemmassa asiaa jo sivuttiin, harva on ihan syytön varsinkaan vanhemmissa kohteissa.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 12, 2017, 13:29:32 ip
Omin luvin olen rakennellut mökille kaikenlaista. Ensi suvena olisi tarkoitus korjata ja ehkä hieman laajentaa vajaa. Vajan yhteydessä on myös puusee. Menneenä kesänä tuli tehtyä laituri ja portaat.

Portaat lienevät tiukassakin laillisuuskatselmuksessa hyväksyttävät: http://www.motomatti.fi/2016/09/mokille-takaportaat.html

Kun taas laituri-patio yhdistelmä kiinnitti jo naapureiden huomion ja voisi jokin tiukkapipo nähdä sen huonona asiana. Elokuussa, mökillä ollessa, se oli paikallisten veneellä kulkijoiden nähtävyyslistalla. Laitos näkyy useamman kilometrin päähän. Laiturille oli ilmeisesti myös rantauduttu jäljistä päätellen. Tavaroita oli siirrelty. Mitään ei ollut rikottu tai hävinnyt.
http://www.motomatti.fi/2016/07/patio-rantaan.html

Paikka on Etelä-Savon koillisosassa ja monen pikkutien risteyksen takana ja yksityistie päättyy mökin pihaan.
Kunnan rakennusvalvontaa en ole katsonut tarpeelliseksi vaivata. Makuuaittaa pitäisi remontoida myös. Entinen massiivisista hirsistä tehty vilja-aitta joka on siirretty tontille. On hieman kallellaan ja pärekatto, jota olen ollut tekemässä, pitää uusia. Varmaankin aaltohuopapinnoite tulee kysymykseen. Pärekaton teko on työlästä ja kestää noin 10 vuotta paikallisissa olosuhteissa.

Tietääkseni rakennuslupa on ollut olemassa vain mökille jota on laajennettu myöhemmin. Laajennukseen ei liene lupaa ollut. Mutta varmaksi en tiedä. Asiapapereita on kadonnut vuosien vieriessä. Kunnasta ei arvaa mennä kyselemään. Saa pian kynsilleen...
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2017, 14:30:42 ip
Kuulostaa kovin tutulta Motomatin kokemukset savonpuolesta. Omalla saaritontilla (4,4 ha) on tullut myllättyä monenlaista ja naapureiden kiinnostus on, savolainen uteliaisuus tunnettuna, taattua. Kun en saanut rakentaa pientä saunamökkiäni ihan halutun kallion päälle, oli kuulemman vähän liikaa sivussa rantakaavan mukaisesta rakennuspaikasta (jossain konttorissa paperin ääressä arvottu sijainti), tuli vähän myllättyä tontilla.

Tutun urakoitsijan avulla kuljetutin 28 tn ympäripyörivän telakoneen järjesteleen vähän rantakiviä ja tekemään kivistä sellaisen rakennelman talon pohjaksi, ettei mökki nökötä ihan valolta pimennossa. Kiinteän laiturin kivirunko, yksi juuri vesirajaan yltävä aallonmurtaja tehtiin, grillipation pohjat rantaviivaan mökin eteen ja koko rantaviivan kivet meni muutenkin uuteen järjestykseen. Kivikkoinen ja kallioinen, kun saari on, sellainen "rantabulevardi" tehtiin noin 200 m mittaisena heti rantaviivan yläpuolelle ja muutama muu tienhotu raivattiin umpipuskaan, jos haluaa käydä rouvan kanssa kävelyllä nilkat nyrjähtämättä. Vesi oli loppukesästä sopivan matalalla, että kone ylsi noin 15- 20 m tavan rantaviivasta työskentelemään. Soran alta löytyi sopiva hiekkaranta ;D Olihan se pari ensimmäistä kesää kuin pommin jäljiltä. Kun vesi nousi normiinsa ja vihreä luonto korjasi haavat muutamassa kesässä, tilanne korjaantui.

Siinä alkoi töitten jälkeen rantanaapurin ajeleen vähän turhan läheltä rantaa. Joku vähän vieraamman näköinen venetyyppi heristi nyrkkiä ja kertoi kovaan ääneen mitä ajattelee "rannan raiskaajista". Laiturihommiin hain luvan vesialueen kalastus/jakokunnalta, niin ei asiasta mussuttamista kummempaa syntynyt. Kunhan ei muuta rantaviivaa, voi monenlaista myllätä. Nyt naapuritkin ajelee jo kauempana. Voi olla osasyynä juuri veden pinnan alla oleva "aallonmurtaja", kun se kivi on kova vastus perämoottorin potkurille ;D.
 
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 12, 2017, 15:19:48 ip
Tuopa on jo melko raskasta toimintaa. Vastaavanlaista kuin venäläisten touhu noin 10 vuotta sitten lähistöllä. (Onneksi on kapea niemi välissä ettei näy aivan suoraan mutta kuului kyllä.) Ostivat kolme rinnakkaista tonttia josta keskimmäiseen ei rakennettu mitään mutta kahdelle muulle komeat kolmikerroksiset talviasuttavat hirsihuvilat sekä pihamaalle suuret talousrakennukset autotalleineen. Venevajat myös. Kaikki hyvin lähelle rantaviivaa. Isot nurmikot, parkkialue ja polut valkoisella kalkkikivirouheella pinnoitettu. Iso ökyvene tietenkin järveen joka on tuskin kilometriä leveä ja 15 km pitkä. Eivät kyllä paljon ajelleet. Sen verran että kutsuivat kylään kaikki naapurit. Tosin meille ei silloin sopinut kun piti lähteä jo pois mökiltä. Toinen mökki on herran ja se toinen vaimon.

Muutaman vuoden siinä huvittelivat ja melkoista meteliä pitivät. Sitten tuli hiljaista. Toissasuvena sitten käytiin katsomassa uteliaisuuttamme. Talot olivat kylmillään ja tienristeyksissä kiinteistönvälittäjän tiedot. Sen verran uteliaita oltiin että otettiin selvää hinnoista. Yli miljoona oli molemmista tonteista pyynti. Ei ole vielä kauppa käynyt. Nyt nurmikoilla kasvaa pajua ja valkoiset polut ovat nurmettuneet sekä laiturit on talvi väännellyt. Ovat siis autiotaloja joita ei isommin huolleta. Että olisi mökkejä tarjolla.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2017, 15:43:18 ip
Mökit on sellaista harmaata aluetta, että siellä ratkaisee lähinnä kaava-alueen läheisyys ja uteliaat mökkinaapurit. Lähes kaikkien tuttavien mökeillä on jotain vähintään puoliluvatonta. Onneksi ei itsellä ole ristinä kumpaakaan; mökkiä tai mökkinaapureita.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2017, 16:30:24 ip
Juu raskasta oli työstäminen, mutta lopputulosta kun nyt katsoo, ei entistä tuntematta, nurmettunut maasto herätä kenenkään huomiota. Kun telakoneen kuskaa saareen, on kerralla tehtävä, mitä meinaa. Sen verran kallista on koneen kuljetus työlautalla. Tontilla on 2 rekennuspaikkaa, rakennusoikeus a 150 krsm2. Nyt rakennettu yksi 25 krsm2 saunamökki ja huussi. Noilla on pärjätty 2 aikuista ja välillä 4 poikaa parvella. Terasseja lisää ja kesäkeittiö rakennetaan uusiksi tulevana suvena väliaikaista viritystä korjaamaan. Onhan tuosta oma vaivansa, mutta toistaiseksi tuolla mennään. Josko sitten myisi, kun haluaa jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle ja keskittyä enemmän joutenolosta ja pikkupuuhastelusta nauttimaan ;D.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 12, 2017, 16:56:42 ip
Itsekin odottelen että myös vaimo jäisi eläkkeelle. Sitten olisi mukavaa olla mökillä hieman pidempiä jaksoja. Nyt homma jakaantuu viikkoon toukokuussa, kaksi tai kolme viikkoa juhannuksen jälkeen ja viikko elokuun lopussa tai hieman myöhemmin. Matka 450 km yhteen suuntaan. Ihan kevyesti ei tule lähdettyä.

Olen koittanut olla yksinkin ja kaverien kanssa mutta siihen kyllästyy muutamassa päivässä. Menee aika vain oluen kanssa röpöttelyyn. Ensi kesäksi olisi tarkoitus hankkia kalastusvälineitä ja luvat. Idässä olevassa mökissä on se hyvä puoli että sieltä on lyhyt matka moniin itäsuomalaisiin mp-tapahtumiin tai ajella muuten vain reittejä joita ei ole pitkään aikaan tullut kuljettua.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 12, 2017, 17:25:21 ip
Viime kesätä tapasin miehen, jonka henkilöauton katolla oli keltaiset valot ja kyljessä teksti "MITTAUS".

Kysäsin, että mitteekä mittailet?
Se sano, että se teksti ei ole koko totuus.
Sillä oli koko kesän kestävä homma.
Se mittaili kesämökkejä.
Talvella tehdään kuulemma suunnitelmat, kartat, piirustukset, ajoreitit yms.
Sitten keväällä lähetään.
Kuulemma sen verran tuottoisaa hommaa kunnalle, että yhen miehen palakan maksaa ja jää vielä reilusti voittoa...

Sen tarkemmin se ei kertonut, että miten ajatteli asian tehdä ilman lupaa ja kotirauhan häirintää...
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Olavi - Maaliskuu 12, 2017, 17:34:45 ip
Tuo on kyllä niin totta, uusia ajoreittejä tarvitaan. Tässä Jyväskylässä on parhaat reitit tullut koluttua moneen kertaan läpi. Tulevana suvena sitten katse siirtyy laajemmalle muualle suomeen. Kesälomalla lähdetään mökille pyörä matkassa ja jonkinlainen Itä-Suomen turnee on tiedossa. Kalenterissa alkaa olla monenlaista viikonloppuhäppeninkiä eli kaikkea kivaa on tiedossa Jyväskylän suunnasta startattuna. Juuri tänään tuli soviteltua telttamakuupussinukkumaalusta systeemiä Calin tarakalle. Vakuutuksista tuli tänään pyydettyä tarjous. 1.4. alkaen ensimmäinen pyörä vakuutukseen. Lapset, kun alkaa olla aikuisia suurin osa, niin omaa aikaa on enemmän. Ei paha ;D
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 12, 2017, 17:45:05 ip
Jos olisi aikaa, niin pohjoinen Suomi voisi olla tarkastelulistalla. Ei taida ensi kesänä onnistua.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 14, 2017, 14:13:41 ip
<snip>.
Swan 34 on kylla laadukas vene, ihme sinänsä ettei sitäkin firmaa ole myyty ulkomaille
<snip>

Nautorin omistaa Leonardo Ferragamon vetämä sijoittajaryhmä.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Opa - Maaliskuu 14, 2017, 16:51:09 ip
Kaupungin järjestyssäänöt ei onneksi koske omaa tonttia puolikorvessa.
Täällä oli hauskaa noiden rakennusmääräysten ja etäisyyksien kanssa kun innokas uusi kunnan rakennustarkastaja yltyi tutkimaan asioita.
2kk oli virassaan kunnes sai potkut, löytyi mm kunnanhallituksen nokkaihmisiltä "laittomasti" rakennettuja ja etsivät virkaan sopivamman tarkastajan.
Swan 34 on kylla laadukas vene, ihme sinänsä ettei sitäkin firmaa ole myyty ulkomaille, mutta lasikuituista venettä en huoli.
Styreenin haistelut on koettu, puun tuoksun kanssa tullaan paremmin toimeen.

Swan-veneet on ollut jo vuosia italiaisomistuksessa.
Swan 34 kotipihasta olisi erikoinen näky, sillä Swan 36 taitaa olla pienin valmistetuista väistä????.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Vierailija - Maaliskuu 14, 2017, 17:21:06 ip
<snip>
Swan-veneet on ollut jo vuosia italiaisomistuksessa.
Swan 34 kotipihasta olisi erikoinen näky, sillä Swan 36 taitaa olla pienin valmistetuista väistä????.

34-jalkaista ei tosiaan ole, mutta 34-metrinen eli 112-jalkainen on.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Breeze - Maaliskuu 14, 2017, 17:31:00 ip
Swan 34 kotipihasta olisi erikoinen näky, sillä Swan 36 taitaa olla pienin valmistetuista väistä????.

Jalaka sinne tai tänne, ihan hatusta tempasin tuon Swanin pituuden.
Taidan ajatella liian "köyhästi", kun en uskaltannut laittaa reilusti pituutta... ;D
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 14, 2017, 18:17:42 ip
Jalka ei muutenkaan kuulu sivistyneiden ihmisten mittayksiköihin.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Aapo - Maaliskuu 15, 2017, 09:44:57 ap
Lentäjätkö sivistymättömiä? Muuten kyllä samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 15, 2017, 10:09:04 ap
Täytynee kysyä veljeltä, hänellä on lentäjiä lähipiirissä.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 15, 2017, 10:45:50 ap
Lentäjien sivistyksestä ei ole tietoa, mutta lajitunnistus on helppoa.
Sekä uroksella että naaraalla on Keke Ruusperi -aurinkolasit ja
hiekanruskea lippis. Lisäksi jos päässä on kuulokkeet, ne ovat
aina vaaleanvihreät.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 15, 2017, 11:18:37 ap
Onko niillä myös aina pilottitakki? Tai vihreät haalarit.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 15, 2017, 11:27:01 ap
Käykö Urpo ja Turpo bongaamassa ilmailualan ammattilaisia Nummelan kentän kupeessa?

Itsellä on kokemusta lähinnä vain hävittäjälentäjistä. He matkivat silloin aikoinaan amerikkalaisia elokuvia joissa coolin näköiset sällit kulkivat Oakleyn linssit silmillä. Pilottitakki tietysti kynät hihassa.

Kerran olemme olleet Nummelassa mäen päällä hotellissa yötä. Perjantai-iltana saavuttiin ja yksi yö oli tarkoitus olla. Henkilökunta ilmoitti että heillä on vapaa viikonloppu joten seuraavana päivänä paikalla ei ole ketään. Saimme saunoa, yöpyä ja ruokailla hotellissa itsepalveluna kunhan emme sotkisi paikkoja ja lukitsisimme ovat lähtiessämme. Eikä maksanut paljoa.
Että hyvääkin kerrottavaa on siltä suunnalta maatamme.

Seuraavana iltana Fiskarsissa ei meitä otettu hotelliin lainkaan sisään kun oli "täyttä". Pääsimme sitten lähistölle maatilamajoitukseen. En malttanut olla pöräyttämättä Fiskarsiin illemmalla katsomaan kuinka täyttä siellä ollenkaan on. Respassa oli silloin toinen täti ja kysyin huonetta. Olisi ollut valinnanvaraakin.
Kaikki asiakkaat eivät kaikille käy. Mutta tuo hotelleitten penseys motoristeja kohtaan oli vielä vuosituhannen vaihteen tietämillä yleistä. 90-luvulla vielä liki vakio että ei saanut huonetta jos ei ollut etukäteen varannut.

Meidän puolestamme on Fiskars saanut pitää ylihintaiset tuotteensa ja näyttelynsä ihan itsellään.

Kohta lähden taas vanhalle tallille touhuamaan muuttoa. Hiekka- ja lasikuulapuhalluskaappien tyhjennys seuraavaksi. Sitten kaapiston irrotus jalustasta ja jollain keinotella se auton takatilaan. Kantoapua ja juttukaveria kaipaisin. Kuun lopulla pitäisi olla tyhjää. Että ei tarvitse hosua silmittömästi.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Maaliskuu 15, 2017, 11:59:55 ap
Sielläpä siellä!
Kerran on tullut päästyä ohikulkijana purjekoneen siipimajuriksi kun koulutettua
kenttähenkilökuntaa ei ollut paikalla. Koulutus kesti noin minuutin. Majurin tehtäviin
kuuluu maksukuitin toimittaminen hinauskoneen kuljettajalle, vetovaijerin kiinnitys
ja koneen rinnalla juoksu parin askeleen verran.

Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 16, 2017, 20:43:58 ip
Tallin muutossa pientä edistystä: hiekka- ja lasikuulapuhalluskaappi siirtyi Dacian tavaratilassa uuteen talliin. Piti purkaa aika pieniin osiin mutta silti tarvittiin kaksi miestä kantamaan. Sain satunnaisen henkilön avuksi.
Työkalutaulua ei voi enää seinälle laittaa vaan kävin ostamassa Tamforce merkkisen työkaluvaunun Puuilon valikoimista. Liekö sitten laadultaan kelvollinen, jää nähtäväksi.
Kerholta kävin hakemassa siellä olleet työkalut uudelle tallille. Samalla meni siinä kerhoiltakin. Keksiä ja kahvia. Uusia pyöriä oli vanha jäsenistö hankkinut ja niitä ihmeteltiin. Huomenna jatkuu vanhan tallin purku. Ihmeesti siellä vielä on tavaraa.

Sitten vielä ulkovarasto pitäisi tyhjätä. Sieltä tosin lähti California Adamant taipaleelle. Akku kiinni ja toisella yrittämällä käyntiin viime vuoden bensoilla. Nyt C. Adamant on lämpimässä tilassa. En tätä vielä laske ajokauden avaamiseksi vaikka ajettua tulikin.
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 22, 2017, 20:11:30 ip
Nyt vähän tuulettelin sillä viimeinen oikea muuttokuorma on siirtynyt uuteen osoitteeseen.
Pidän ensin parin päivän ja viikonlopun tauon ja käyn sitten siivoamassa tyhjentyneet tilat. Vihoviimeinen muuttokuorma koostuu siivous- ja kuljetustarvikkeista. Jeejeee!

Kuva viimeisestä kuormasta on tämän linkin lopussa: http://www.motomatti.fi/2017/03/tallin-muutto.html
Otsikko: Vs: Tallin muutto
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 26, 2017, 22:14:10 ip
En sitten malttanut olla menemättä uudelle Tallille hiukan järjestelemään. Lattialle on tullut jo hieman tilaa kulkea ja joitakin työkaluja pääsisi jo käyttämään. Seuraavaksi pitää saada valoasiat kuntoon. Lamppuja roikkumaan katosta.
http://www.motomatti.fi/2017/03/uuden-tallin-organisointia.html