Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: GMies - Lokakuu 31, 2016, 11:59:51 ap
-
Onko joku forumilaisista avannut pikkulohkon vaihteistoa, tai muuten tietää, mikä on huohotintulpan (22), n. 30 mm pitkän ”tapin” tarkoitus?
(http://corsameccanica.com/content/images/thumbs/0004053_transmission-cage-v7-classic-750-2008-2012.jpeg)
-
Olen useammankin purkanut ja kasannut ja yksi pitäisi taas talven aikana peruskorjata.
Sinänsä huomaamaton osa tuo 22. Sen tarkoituksena on pitää vaihderumpu valitussa asennossa. Siihen liittynee vielä kuulapäinen holkki ja jousi. Se kuulapää asettuu rummussa oleviin loviin aina kunkin vaihteen kohdalle.
Ainakin tähän asti on ollut laittamissani vaihteistoissa niin.
-
Onkohan tässä vain kehitys kehittynyt? Uudempien pikkulohkojen vaihteistossa näyttäisi olevan erilainen huohotin
kuin vanhemmissa. Vanhoissa on huohottimen alla se jousi-"mulkkukuula" systeemi mikä varmistaa vaihteen valitsinrummun asennon.
Löytyykö GMiehen vaihteiston huohottimen alta jotain vastaavaa vai ovatko lukitusosat siinä huohottimessa completto?
-
Ei ole jousta eikä kuulaa, eikä varaosakuvatkaan tunne niitä. Service Manual ei tunne muuta kuin tuon tulppatapin.
Oheisessa kuvassa tappi osuu (noin) keskelle tuota piirtämääni rinkulaa. Huohotinosan kanssa kiinteä tappi on 8 mm ja tuon em. 30 mm pitkä (kierteen jälkeinen osa).
-
Ainakin se liittyy vaihderumpuun jollain tapaa. Onko se tappi irti vai ihmetteletkö muuten vaan?
-
Muuten vaan ihmettelen, kun ei selviä mistään, mikä tehtävä sillä on.
-
Katselin lisää varaosakuvia, jos vaihteistosta löytyy liitekuvan osat 11-17, se tappi lienee pelkkä huohotin.
-
Onko tuo uudempi tappi kiinteä, vai jousitettu sisäisesti? Vai hoitaako tuo Pekan liittämä räikkä sen hommat?
-
Uudemmissa on mielestäni jousikuormitteinen rulla pitämässä vaihteita paikallaan. Jos tuo kuva sellaisesta, lienee tappi jäänne entisestä
-
Jäänne on siinä tapauksessa myös osan 1 oikeassa päässä oleva uritus.
-
Uudemmissa on mielestäni jousikuormitteinen rulla pitämässä vaihteita paikallaan. Jos tuo kuva sellaisesta, lienee tappi jäänne entisestä
Vanhemmissa on jousi-holkki-kuulasysteemi, kuten Motomatti tuolla aikaisemmin jo kertoikin, mutta mistä mallista olisi "jäänne" tuo tappi?
Tapin päässä on vastakkaisilla sivuilla pieni jälki, että on ollut kahden pinnan välissä, mistä jälki on kotoisin onkin toinen juttu.
-
Jäänne on siinä tapauksessa myös osan 1 oikeassa päässä oleva uritus.
Olisko Guzzin tapa vaan läsnä. Käytetään samoja osia, kun kerran toimii.
-
Löytyneistä kuvista voisi arvella, että valitsinrummussa ei enää ole niitä uria. Samaan kohtaan on tehty leikkaus, tappi osuu siihen
ja estää rummun menemisen toiselle kierrokselle jos kuski polkee aina vaan isompaa tai pienempää tupaan.
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v750-ie_en.pdf
-
Kuvista katsellen ihan jämäkän oloinen rajoitin. Samalla kohtaa rummussa missä ennen oli kuulaholkin seuraama uritus.
Oletteko muuten huomanneet että toisissa Guzzin vaihteistoissa vaihdevipuun jää vaihtamisliikerata jäljelle vielä isoimmalle tai pienimmälle vaihteelle vaihtamisen jälkeenkin. Toisissa ei. Aina ei vaihdevivun liikeradasta voi päätellä onko suurin tai pienin vaihde päällä.
-
Mullahan on molemmat vanhoja viisivaihteisia. Pikkulohkossa tyhjä liike vitosen päällä on pienempi kuin isolohkossa.
-
Löytyneistä kuvista voisi arvella, että valitsinrummussa ei enää ole niitä uria. Samaan kohtaan on tehty leikkaus, tappi osuu siihen
ja estää rummun menemisen toiselle kierrokselle jos kuski polkee aina vaan isompaa tai pienempää tupaan.
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_v750-ie_en.pdf
Tuo oli hyvä huomio, yritin noista kuvista tsiikailla tapin paikkaa, mutta eipä tullut mieleen tuo rummun pyöriminen.
Eipä kannata aloittaa pyörän kevennystä tuon tapin poistamisella. ;)
-
Tiedä sitten menisikö valitsinrumpu oikeasti ympäri jos rajoitintapin poistaa, varmaan tarpeellinen osa kuitenkin.
Ainakin rajoittaa tarkemmin kuin siirtohaarukan tapin pohjaaminen valitsinrummun uran päähän. Tai voihan ne urat
olla jyrsitty rummun ympäri, silloin rajoitintappi on oikeasti tarpeellinen.
-
Joskus aikoja sitten oli vaihteistoja eräissä pyörissä joissa rumpu pääsi kiertymään täysin ympäri. Ison vaihteen jälkeen tuli vapaa ja pieni vaihde. Kierros alkoi alusta. Silloin vapaa ei ollut ykkösen ja kakkosen välissä vaan ykkösen "alla".
Koska kyse oli kaksitahtimoottorista niin vapaa isoimman vaihteen jälkeen oli tarpeellinen: saattoi tyrkätä vapaalle alamäessä. Seosvoideltu kaksitahtinen kun on herkkä leikkaamaan alamäessä kiinni jos käyttää moottorijarrua. Samalla sai pienikuutioinen moottori jäähtyä.
Taitaa mennä vielä vuosia että saan purkaakseni tuon mallisen vaihteiston. Ajanut kyllä olen. Veljentyttärellä on pikku-Breva ja vaihteet siinä toimivat säntillisemmin ja kevyemmin kuin omistamissani pikkulohkoissa kuten 65TT ja NTX750.
-
Joskus aikoja sitten oli vaihteistoja eräissä pyörissä joissa rumpu pääsi kiertymään täysin ympäri. Ison vaihteen jälkeen tuli vapaa ja pieni vaihde. Kierros alkoi alusta. Silloin vapaa ei ollut ykkösen ja kakkosen välissä vaan ykkösen "alla".
Näitä on vieläkin joissain kiinalaisissa pikkukoneissa. Tosin valmistusmaan toleranssit tuntien ei ihan tarkoituksella..