Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: I.H. - Lokakuu 19, 2016, 09:50:03 ap
-
Tervehdys, Titaniumin vaijerikayttöinen noeusmittari on on pyörinyt yli 100t km ja toimii hyvin vieläkin. Kysymys onkin jälleen kannattako ehjälle tehdä mitään esim. huoltaa ?
-
Mekaaninen nopeusmittari osoittaa kyllä kun alkaa olla huollon aika.
Viisarin liike ei ole enää vakaa vaan etenee nykäyksittäin, vaappuu vaikka nopeus on vakio tai reagoi hitaasti.
Selkeä merkki on myös se että matkamittarin ja/tai tripin numerorivit eivät ole suorat vaan jokin numero pyrkii "kiipeämään" liian ylös tai ei tule kunnolla näkyviin.
-
Tuo tripin/matkamittarin numeroiden linjaus lienee jo oikea vika. Ei voine säätää enää, kun ryhtyy numerot hyppimään.
-
Kannattaa tilata uusi ja odotellessa voidella vanha, niin toimii taas mukavasti. Sen uuden voikin sitten ripustaa naulaan Guzzin näkyville ;D
-
Taitaa olla mittariremontti edessä kun matkamittarin numerorivi ei ole suorassa .
-
Jos se vaan vähän kiertää, eikä jumita, niin mennee normaalin kuluman piikkiin. Saako siitä vielä helposti tulkittua lukeman?
-
Tämä tilanne tuli kun 100t tuli täyteen, nyt kun on 3t ja jotain, on kymmeniätuhansia osoittava 0:sta vain noin puolet näkyvissä, muut numerot ovat kokolailla suorassa.
Tuolta näyttää numerorivi tällä hetkellä. Olin yhteydessä Palantoon, mutta siellä oli asiantuntija lomalla.
-
Guzzin "vanha" mekaaninen nop.mittari on varsin yksinkertainen vehje. Kun kuoren saa auki, niin rakenne on käsillä ja helposti on nähtävillä eri osat. Mun Calissa 2008 on koko mittari liimattu kasaan, joten sen auki saamiseksi piti käyttää väkivaltaa: Ohutteräisellä fileerausveitsellä varovasti nitkuttaen liimasauma auki. Ei ollut helppo, kun piti niitä muoveja varoa. Mulla oli ongelmana mittarin kromikuoren ruuvien vastakappaleet: Ne olivat kumia ja hapertuneet poikki. Näppäränä poikana korvasin ne pitkillä ruuveilla. Vaan ei olisi pitänyt.
Nopeusmittari toimii pyörivän metallikupin tekiikalla ja ne ruuvit aiheuttivat jarruttavaa magneettikenttää ja mittari näytti liian vähän. Vaihdoin ne teflontankoihin.
Syy mittarin avaamiseen oli nuo ruuvit ja sen lisäksi vaijerin katkeamisen aiheuttamaan matkamittarin liian pieneen näyttöön. Se oli helppo korjata - ja olisi tietenkin ollut helppo myös huijata...En siihen ryhtynyt.
Voitelin liikkuvat osat ohuella vaseliisilla ja ompelukoneöljyllä. Kokoonpanon yhteydessä puhdistin myös vaijerin kuoren ja oikaisin sen satulan alla olevan mutkan. Siinähän se katkeaminen tapahtui.
Ja varoituksen sana: Kun avaatte vaijerin alapäätä, ÄLKÄÄ irroittako sitä osaa, joka on laatikossa kiinni, vaan pelkästään vaijerinkuori. Tuon osan alapäässä on prikka, joka tietenkin irtonaisena kilahtaa laatikon pohjalle valmiina siirtymään jonkin rataan väliin...
Huolto-ohjelmaan kannattaa lisätä kohta: Vaijerin irroitus ja puhdistus, voitelu. Kulmavaihteen puhdistus ja voitelu. Se sopii muistilapulle sivujalan kytkimen tarkistuksen alle.
-
Lisää mittarimurheita, mutta calin kierrosluku sellaisesta. Kesää ei viittinyt pilata asian pohtimisella, mutta nyt olisi tämän talven aikana hoidettavien puutteiden listalla sen kuntoon saattaminen. Pyörä on siis 97 mallinen, jossa on eletroninen kierroslukumittari, Veglia borletti , electronic lukee taulussa. Ensin pitäisi vaan lähteä diagnosoimaan mikä siinä ei toimi, ennen kuin miettii esim. mittarin vaihtoa.. Ajossa viisari heiluu noin 2000 kierroksen kohdalla, heiluntaa taitaa tehdä lähinnä tien epätasaisuudet, mutta ei siis ole täysin eloton? Ainakin kerran mittari osoitti elonmerkkejä epätavallisen korkeilla kierroksilla, nousten hetkeksi 5-6000 kierroksen tuntumaan hyppäyksen omaisesti. Virrattomana mittari tököttää n. 500 rpm kohdalla. Voiko noista oireista päätellä mittarin olevan rikki? Käsittääkseni joku anturi pitää olla moottorin suunnalla. Johto mittarista katoaa tankin alle. Pystyyköhän tuosta mittarille tulevasta johdosta mittaamaan, että signaali on ok/ei ok?
-
Tuon kierroslukumittarin ongelman - niinkuin muidenkin vikojen - selvitys pitää aloittaa aina yksinkertaisimmasta. Eli tarkista ettei se signaalijohto ole hankautunut runkoon, eikä se pätki mistään. Kovin hyvä vaihtoehto olisi sen mittarin kokeilu kaverin Guzzissa, jos sellaisia kavereita on...
Ainahan se on helpompaa, kuin purkaa koko mittari, varsinkin jos ei ole ihan tarkkaa tietoa sen rakenteesta yms. asioista.
Ja Matille: Ens´kuun jälkeen on joulu, sitten neljä tilipäivää vappuun, josta jokunen viikko juhannukseen. Siitä sitä sitten alkaakin päivät lyhentyä...
-
Veglian valkoinen kierroslukumittari...
Hankala asia nämä vanhat (ja komeat) Veglian mittarit, olen siinä käsityksessä että uusia ei enää saa. Jos jostain saa käytettynä, kannattaa ostaa jemmaan, harvinaisia ja kalliita ovat. Korjaajia löytyy ainakin Suomesta (Palanto, Tre) ja Saksasta (Casa di Moto, Bielefeld). Mutta osia ei jo aikanaan minulle kerrotun mukaan (Palanto) saa. Jos siis on varamittari, sen osilla voinee korjauttaa.
Seurasin juuri keskustelua Saksan V11 Palstalla:
”Kierroslukumittareissa on erilaisia impulssilukuja ecusta riippuen. Centaurossa 16M, Cali EV:ssä P8 ja myöhemmin 15M, kuten myös Jackal, Special ja V11. Kaikki ilman kattia ja valkoiset Vegliat, joissa kromattu rengas. Impulssiluvun pitäisi näissä Veglioissa olla 11000 ja 22000. Tarra liimattu mittariin. Varaosanumero GU02.76.72.00.”
-
Kiitos paljon kommenteista. Tuossa sitä on pohtimista. Haluaisin pitää pyörän mahdollisimman alkuperäisenä eli mitään tarvikeosia en siihen laita. Tarkoitus on mennä museoon (eläkkeelle) yhtäaikaa pyörän kanssa ;D. Pitää nyt poissulkea muut vikamahdollisuudet, siis se impulssiluvun mittaus noin ensimmäisenä.
Muuten mittaritaulu on siniharmaa:
https://www.dropbox.com/s/kht3g6tqfnjr4cv/20161022_110622.jpg?dl=0,
-
Saisiko pienoismallin servosta värkättyä uudet sisuskalut kierroslukumittariin?
Tarvittaisiin lisäksi suhteellisen yksinkertainen pulssi/jännite -kytkentä.
Palstan pienoismalliharrastajat varmaan osaavat kertoa?
-
Kooltaan pitäisi kyllä mahtua. Varmaan vaikka pieni arduino voisi mahtua koppaan.
-
Tarkoitus on mennä museoon (eläkkeelle) yhtäaikaa pyörän kanssa
Pyörän museoinnin ymmärrän osittain mutta ei eläkkeelle jäänti ole se "viimeinen niitti" vaikka niitäkin tapauksia olen valitettavasti nähnyt.
Minulla on vakaa usko siihen että moottoripyöräharrastus pehmentää eläkkeelle jäännin shokin. Kuten muutkin hyvät harrastukset. Kuten talvikalastus.
Latimolle sen verran viestiä näin ennen kauden avausta että joko hattivatit ovat menneet metsään ja Eräsjärvi hankkimassa riitettä pintaan? Kun olis edes viis senttiä niin vois rantajäillä kokeilla.
-
Tuo Guzzin California hankittiin perheeseen vaimon kanssa yhteiseksi periaatteella ettei sitä ikinä myydä ja se pidetään kunnossa. Se on meidän ykköspyörä ;D. Yhteinen harrastus on kuin pieni lottovoitto se sijaan, että mamma voivottelisi, kun ukko rassaa vaan pyöriä ja ajelee niillä ties missä. Meillä on sen puoleen harvinainen tilanne, että vaimoa kiinnostaa myös moottoriurheilu, niin auto kuin motot. Ehkä vaimon koulutus ja entinen työ tieinsinöörinä jotenkin näkyy ;D.
Sattumalta kutakuinkin samaan aikaa (jos eläkeikää ei taas hilata ylöspäin) voisi päästä itsekin eläkkeelle ja California olisi museorekisteri-iässä. Siinä sitä olisi aikaa ajella, kun yhteiskunnan ylläpitovelvollisuudet alkaisi vähetä. Työntekoa tavalla tai jotain muuta järkevää tekemistä pitää ihmisellä olla, muutenhan sitä lapaantuu ja niitäkin on tapauksia on tullut vastaan. Nyt tätä vero-orjan pestiä on vielä reilut kymmen vuotta edessä, kivaahan sekin on pääsääntöisesti ollut.
-
Näyttää löytyvän kiekkamittarin sisuskalut, cali 1100ie vm 94-98, 419,49 euron hintaan.
Ulkonäkö ei ihan vastaa purkissa nyt olevaa.
Toivottavasti ratkaisu löytyy hieman edullisemmalla tavalla.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Handlebar-Instruments/Instruments/Tachometer/Electronic-revolution-counter::4125.html
Onhan tuo muuten aikamoinen karkkikauppa Guzzisteille.
-
No huh huh! Tuo hinta pyörii minun mielessä kohdassa "uusi mittari".
-
Kyselin Palannolta Cali III Carenato Integrale Iniezionen varvikellon korjausta (läpimitta 80mm/ väri musta http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29767260.jpg (http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29767260.jpg)) ja vastaus oli, jotta jokin vanhempi Unon mittari pitäisi löytää varaosiksi.
Olisi niitäkin maailmalta löytynyt, mutta postikuluineen olisi tullut melko arvokkaaksi.
Otin yhteyttä Casa di Moto GMbH
Gütersloher Str. 339
33649 Bielefeld
Ilmoittivat kotisivultaan http://www.casadimoto.com/kontakt/ (http://www.casadimoto.com/kontakt/) tehtyyn englanninkieliseen yhteydenottopyyntöön korjaus- ja kalibrointikuluiksi 125 EUR + posti 20 EUR ja toimitusajaksi kertoivat muutaman päivän.
No eikun jengakello postiin 22.9. , hintaan 21,80 EUR ja odottelemaan.
Odotin pari viikkoa ja kyselin. Ei vastausta. Odotin viikon lisää kysyin taas ja 22.10 sain vastauksen, että tekijä on lomalla ja palaa seuraavalla viikolla.
25.10 sain tiedon, että mittari oli lähetetty 30.09.2016. Suomeen ja tracking numeron, minkä avulla selvisi, että paketti oli maannut Suomessa postin hyllyssä 7.10 alkaen ja juuri lähtenyt noutamattomana palautuksena takaisin Saksaan. Saapumisilmoitusta en ollut postini joukossa havainnut ja muistutusilmoitukseen postilla ei enää ole varaa - ei edes maksulliseen.
No otin yhteyttä Saksaan ja pyysin lähettämään paketin uudelleen ja heti kertomaan tracking koodin kun lähettävät.
Heti 8.11 ilmoittivat saaneensa mittarin takaisin ja kun kerroin maksavani uudenkin postimaksun seuraavana päivänä sain tracking koodin.
Tracking systeemin mukaan posti oli noudettavissa 15.11 ja sen teinkin.
Iloinen yllätys oli, että uutta postimaksua ei tullut - ehkä reklamaatio Saksassa pelasi.
Nyt saapumisilmoituskin tuli normaalisti 16.11.
On elon päiviä kertynyt sen verran, että muistan vielä ajan jolloin posti toimitti saapumisilmoituksen ja muistutukset kerran viikossa.
Nyt homma on mennyt todella valvontaa myöten itsepalveluksi.
Pitää käydä asentamassa ja testaamassa kierroslukumittari lähipäivinä.
-
Hieno homma. Siis että mittari on kourassa.
Jos olisikin nopeusmittari niin testaaminen olisi näin vuosin hankalaa mutta varvikellon testaus onnistuu tallissakin kunhan vähän ilmastoi. Laitetaan osoite korvan taa.
-
Ei muuten tullut pahan hintainen remontti. Toimii kuitenkin kuin uusi taas.
-
Minulla olisi ollut ylimääräinen...Cali 1100:sta -96 peräisin.
Edit: molemmat mittarit riisuttu pois melkein uutena. Nopeusmittarin tosin kerkesin innoissani jo ajaa täyteen (99 tkm ja risat). Kaipa se toisen rundin kestää.
-
Minkäs kokoiset ne Calin mittarit on? Onko samat isot kuin California III:ssa?
-
Mun Carenatossa on 80mm mittari http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29767260.jpg (http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29767260.jpg) joka nappaa pulssin vasemmasta puolasta ja käsittääkseni avo-ohjaamossa on http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29767240.jpg
(http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29767240.jpg)
En ollut oikein innostunut käytetystä mittarista, koska minulta hajosi jo toinen mittari eikä pyörässä ole kuin 60tonnia siinä toisessa lasissa, mutta ikää sitäkin enemmän.
Veglioissa katkeaa kuulemani mukaan vapaana värisevä käämilanka. Vanha kuparilanka kovettuu tärinässä edelleen.
Tämän vian Casa di Moto väittää korjanneensa niin, että toimii eikä uudelleenkorjausta tarvita.
Aika näyttää.
-
Minkäs kokoiset ne Calin mittarit on? Onko samat isot kuin California III:ssa?
Varmaan ovat samanlaiset. Itse asiassa minulla on nyt ylimääräisenä koko etupää, etupyörää ja jarruja lukuunottamatta. Myös uudenveroinen satula, tarakka muovipäreineen, taka- ja etuvalo kiinnikkeineen, astinlaudat, peilit sekä vilkut ym. jotain pienempää löytyy. Osan orgisosista olen näköjään hävittänyt vahingossa muuton yhteydessä mutta nuo ainakin bongasin kun pengoin pahvilaatikoita, jonne olen osat akoinani pakannut.
(http://www.motorcyclecruiser.com/sites/motorcyclecruiser.com/files/styles/medium_1x_/public/import/page_element_images/lg%2B1997_moto_guzzi_california_iii%2Bgauges_view.jpg?itok=2AK0eqDP)
-
Cali III (vm 1997) kiekkamittari on mykkänä. Jos sellainen löytyy (@), kiinnostaa. Laitetaan vaikka yksityisviestiä?
-
Cali III (vm 1997) kiekkamittari on mykkänä. Jos sellainen löytyy (@), kiinnostaa. Laitetaan vaikka yksityisviestiä?
Cali III:sta on tehty 87-94. Jos on 1997 se on California 1100i. (moottorin numero alkaa KD). -95 (ehkä 96)oli vielä kaasarimallia 1100 tarjolla (KC). (Merkittävin ero Cali III tankki n.25L, 1100 noin 19L.) Joitain yksilöitä tehtiin myös 1000i merkinnällä -94/5?, ei kuitenkaan vientiin vaan Italian markkinoille.
Joka tapauksessa nuo mittarit on aikas huonoja. Mulla meni mykäksi molemmat 80-120tkm välillä. Tarvikkeet on kestäneet siitä edespäin, noin parisataa tonttua.
-
Mulla meni vaimo mykäksi kun kerroin että California Stonessa ei ole kierroslukumittaria... kuka sitä kaipaakaan kun ei osaa vaatia... siis vaimoa/ kierroslukumittaria... :)
-
Carenaton ja avo-ohjaamon mittareissa on erona ainakin reunuksen väri. Rukkini on lähellä museopyöräikää ja yritän pitää sen museokelpoisena.
Kävin perjantaina asentamassa Casa di Moton remppaaman mittarin ja hyvin pelitti lyhyessä koekäytössä.
Matkalla jouduin Vihreän VW Transporterin MMI-266 uhriksi,joka räpsi kuvia Koskelantiellä.
Heitin pikku lenkin ja parkkeerasin toiselle puolen katua ja kävin valokuvaamassa pakun takapäätä.
Seisoskelin hetken aikaa kameralinjalla ja kamera räpsi kuvia turvastani.
Auto oli näyttänyt tyhjältä, mutta hetken kuluttua sieltä valui ulos sälli, joka näytti enemmän huumepoliisin asiakkaalta kuin poliisilta.
Oli pahana kun seisoin kameralinjalla, mikä oli tarkoituskin ja olin varmaankin pelastanut muutaman uhrin välkkeestä päätellen.
Annoin kansalaispalautetta sällille. Kerroin, että media pelaa ja pian auto poistui paikalta.
(http://static.iltalehti.fi/autot/autotliikennevalvonta0108etu_503_au.jpg)
Mulla olisi omakin jpg-kuva, kun keksisi mihin sen saisi helposti näkyviin. Forumin Liitteeksi se on liian iso kokonaista 900kt.
Lisäys: harjoittelin photoxx kuvamuokkaimen käyttöä ja nyt liitteenä on pienennetty kuva.
En aseta tekijänoikeuksia levittämisen esteeksi.
-
Kuvien pienennys Windowsissa:
Ennen Win7:
-Microsoftilta Image Resizer.
Win7 ja uudempi:
http://www.bricelam.net/ImageResizer/
Edit: Win10 löytyy näköjään:
https://www.microsoft.com/fi-fi/store/p/multiphoto-shrink/9nblggh2m6c5
https://www.microsoft.com/fi-fi/store/p/resize-crop-share/9nblggh5kk6t
-
Cali III (vm 1997) kiekkamittari on mykkänä. Jos sellainen löytyy (@), kiinnostaa. Laitetaan vaikka yksityisviestiä?
Cali III:sta on tehty 87-94. Jos on 1997 se on California 1100i. (moottorin numero alkaa KD). -95 (ehkä 96)oli vielä kaasarimallia 1100 tarjolla (KC). (Merkittävin ero Cali III tankki n.25L, 1100 noin 19L.) Joitain yksilöitä tehtiin myös 1000i merkinnällä -94/5?, ei kuitenkaan vientiin vaan Italian markkinoille.
Joka tapauksessa nuo mittarit on aikas huonoja. Mulla meni mykäksi molemmat 80-120tkm välillä. Tarvikkeet on kestäneet siitä edespäin, noin parisataa tonttua.
1996 Caliin oli vielä mahdollista valita kaasarit kun tilauksen teki ajoissa etukäteen. Itse nimenomaan halusin tuolloin kaasarimallin.
Mittarit on aika huonoja ja monella sellainen hajosi jo takuuaikana. Itsellänikin on jo toinen mittari. Käsittääkseni mittareista murtuu systemaattisesti joku kolvaus tms.
-
Kuvien pienennys Windowsissa:
En käytä windowsia, vaan olen downshiftannut pöytäkoneeni tällaiseksi:
(https://www.cloudsto.com/images/stories/virtuemart/product/mk902iile_600.jpg)
Täysin äänetön ja varsin vikkelä Arm prosessori RK3288. Minulla siinä pyörii 4.7-rc1 kernel ja xubuntu 16.04.
Em kernelin olen kääntänyt samalla alustalla.
Löysin photoxx:n jolla pienensin kuvan. Laiskuus vaan vaivasi, ketutuksen lisäksi.
Oman ohjelmoijan urani aloitin tällaisen parissa 1969 Helsingin yliopiston tietojenkäsittelyopin laitoksella FORTRAN II kurssilla.
http://ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi/2016/06/ibm-1620-model-i-uusi-lelu-kokoelmaan.html (http://ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi/2016/06/ibm-1620-model-i-uusi-lelu-kokoelmaan.html)
Kyllä koneessa oli reikäkortinlukijakin.
Olen siis melko varttunut tietokoneharrastaja.
-
@:lle
Oma Cali III on 1100 i eli ruiskulla.
-
@:lle
Oma Cali III on 1100 i eli ruiskulla.
Vielä selvyyden vuoksi, sulla ei ole Cali III vaan Cali 1100i. :)
Jutellaan mittarista yksäreillä jos olet vielä kiinnostunut. Jos saat nykyisen (samanlaisen) mittarisi korjattua edullisesti, niin suosittelen sitä. Mihin muuten tarvitset kiekkamittaria? Turhin mittari ikinä Guzzissa.
-
sitä. Mihin muuten tarvitset kiekkamittaria? Turhin mittari ikinä Guzzissa.
Tämä on tosi.
-
sitä. Mihin muuten tarvitset kiekkamittaria? Turhin mittari ikinä Guzzissa.
Tämä on tosi.
Turhin mittari yleensä eli ilman sitä kaikki henkilövaunut ja mpeet tulisivat toimeen. Erityisen hönö kyseinen mittari on automaattivaihteisissa vaunuissa. Mutta jostain syystä se löytyy nykyään lähes kaikista merkeistä ja malleista.
-
Tai skootterissa. Veljentytön moposkootterissa on moinen. Viisarilla on kaksi asentoa.
-
Kesä on ajettu ilman kiekkamittaria ilman ongelmia. Korvakuulolta on vaihteenvaihto turvallisinta muutenkin. Haluan vaan pitää pyörän 100 % sellaisena kuin se on kaupasta tullut. Se kun on sellaisenaan täydellinen ;D lajinsa edustaja. Jos juuri samanlaista ei löydy, pidetään sitten rikkinäinen paikallaan, kunnes korjaus löytyy.
-
Turhin mittari yleensä eli ilman sitä kaikki henkilövaunut ja mpeet tulisivat toimeen. Erityisen hönö kyseinen mittari on automaattivaihteisissa vaunuissa. Mutta jostain syystä se löytyy nykyään lähes kaikista merkeistä ja malleista.
Tästä olen hieman eri mieltä. Kierroslukumittarista on ollut kovasti apua, ainakin minulle, kun olen opetellut
ajamaan taloudellisemmin. Ensimmäisellä omistamallani automaattivaihteisella autolla.