Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pekka Karjalainen - Toukokuu 16, 2016, 16:03:14 ip
-
Pitäisi saada laskettua 1200 Sport 4V:n jalkatappeja alemmas kuskin eli minun osalta. Euroopasta ei näemmä niitä saa, mutta rapakon takaa kyllä, oikein saksalaisiksi nimettyjä. Kuitenkaan ei Sportiin vaan Grisoon, Norgeen ja Brevaan, niihinkin osin samalla, osin eri numerolla.
Onko tietoa ovatko samanlaisia keskenään ja ideoita mistä voisi tilailla. Nämä ovat tulleet tähän mennessä vastaan:
http://www.whaccessories.com/Foot-Peg-Lowering-Kit-KTM-Moto-Guzzi.htm
http://www.revzilla.com/motorcycle/mfw-vario-rider-footpeg-mount-moto-guzzi-griso-1200#shipping_returns_tab
http://www.twistedthrottle.com/mfw-vario-rider-footpeg-mounts-for-moto-guzzi-griso-1200-05-12
Täytyy ottaa mauseri mukaan Syökerille niin selvinnee...
-
MFW:n valmistajan nettisivut löytyvät helposti ja sieltä myös samoja tappeja kuin amerikkalaisten nettisivuilta. Näyttävät toimittavan myös Suomeen, kulut 15,95 €.
Katso lisää : saksaksi http://www.mfw-wolf.de/de/index ja englanniksi http://www.mfw-wolf.de/en/index
Kysy valmistajalta sopivatko myös Sportiin.
-
Kiitokset, tuo oli hyvä vinkki. Laitoin sinne kyselyä, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Sen verran sain selvitettyä, että Guzzibitsillä 1200 Sportissa ja 1200 Grisossa on samat jalkatapit. Muu joukko carclaisia ovat samoilla tapeilla. Guzzibitsillä ei ole noita madallettuja valikoimassaan.
http://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?f=e&Shnew=1&Model=2&ModelName=Breva 1100, 1200 Sport, Norge, Griso, Stelvio&Cat=FRA&CatName=Frames and Fittings&spPage=7#topbar
Onko sitten kellään siitä tietoa, löytyykö noihin mistään ns. koiranluita jos madaltaisi koko laitosta pari senttiä. Vissiin korkea aika modata tuo sopivaksi kun on kuusi vuotta tullut ajeltua.
-
No niin,
tapit saapuivat saksanmaalta. Tilaus mfw:lle viime perjantaina ja eilen torstai-aamuna olivat tulleet kotiovelle. Tilasin Griso 1200 kiinnikkeillä. Löytyy ainakin kaikkiin carc-malleihin (kai myös Sportiin kunhan ehdin katsoa käyvätkö) ja V11:sta. Madallusvarsia on valittavissa kolme, joista tässä suurin 50 mm. Erityyppisiä tappeja tarjolla myös.
Kuittaan vielä oliko käypäset.
-
ja V11:sta. Madallusvarsia on valittavissa kolme
Mitenkäs sitten vaihde- ja jarruvipu ? Säätövarat ovat ymmärtääkseni aina hyvin pienet. Kuvittelen että ne tarvitsevat myös omat "madallussarjansa" sitten, että ajo on mukavaa ja turvallista?
-
Joo tätä mietinkin, katsotaan kuinka ergonomia taipuu. Ainakin yhdessä Norgessa oli vastaavat ilman muiden vipujen muutoksia, mutta madallus taisi olla maltillisempi. Onneksi vaihde- ja kytkinvipujen tappeja voi hiukan säätää enkä ole isokenkäisimmästä päästä...
-
Voiko vielä nousta tapeille seisomaan, eli kestääkö yksi tappi kuskin painon?
Vai ovatko pelkät "lepuuttimet" kuskin (takapekkiläisen?) jaloille?
-
Voiko vielä nousta tapeille seisomaan, eli kestääkö yksi tappi kuskin painon?
Vai ovatko pelkät "lepuuttimet" kuskin (takapekkiläisen?) jaloille?
Luulisi kestävän kun jalkatappeina myydään. Ainakin on maininta: Tested and approved by the German TÜV
http://www.mfw-wolf.de/en/Vario-and-Replacement-Footpegs/Vario-Footpeg-System
-
50mm on aika pitkä vipu. MFW-Wolf sivulta ymmärsin, että olisi tarkoitettu vain matkustajan
jalkatappeihin?
-
50mm on aika pitkä vipu. MFW-Wolf sivulta ymmärsin, että olisi tarkoitettu vain matkustajan
jalkatappeihin?
Niinpä onkin! Täytyy katsoa mitä nuo tekee ja laittaa tarvittaessa tilaten 30 mm:set. Siinä on onneksi 8 erilaista asentoa käytettävissä.
-
Tilasin omaan Grisoon saman setin. Se 50mm oli suositus takapenkkiläiselle.
Ajattelin kyllä kokeilla miten toimivat. Tilaan sitten lyhemmät jos ei toimi.
Polven takia. Grisossa istutaan polvet aivan koukussa.
Tänä keväänä alkanut vasen polvi vaivata ajossa.
-
Näiden tappien valmistajan suositus 50 mm varren käytöstä ensisijaisesti matkustajalle taitaa perustua lähinnä siihen, että vaihde ja jarruvivuista loppuu ilmeisesti säätömahdollisuudet vakio-osilla, kun tappeja pudotetaan 50 mm. Näin isolla jalkatappien paikan muutoksella voi myös jotain muita osia tulla jalkatappien tielle.
Jos tapit sopivat 50 mm madallusvarren kanssa vaihde- ja jarruvivut voivat tarvita jonkinlaisen madallussarjan, johon jo aiemmin Camn viittasi. Jos näiden vipujen päissä on valmiiksi epäkeskolla hienosäätö korkeudelle, voisi olla helpoin ratkaisu tehdä tämän tilalle reilummin epäkeskeise kärkikappaleet tai samantyyliset madallusvarret kuin MFW:n tapeissa.
Tämäntyyppiset säädettävät jalkatapit tuovat yleensä jalkoja jonkin verran, eli ainakin madallusvarren paksuuden + osa kiinnityspalan pituudesta, ulommas pyörästä verrattuna alkuperäisiin tappeihin. Tämä asennon muutos vaikuttaa myös vaihde- ja jarruvipujen käytettävyyteen, kun jalkaterää joutuu kääntämään jonkin verran sisäänpäin ainakin vakiovipuja käytettäessä. Häiritseekö tämä siirtymä on varmaan aika pitkälle tottumuskysymys.
-
Sain lopulta omani 50 mm:set asennettua, eli Griso 1200 -versio käy Sportiin. En käynyt vielä koeajolla, mutta kylmillä tyypeillä tuntui että voivat toimiakin.
Vaihdevipua saa säädettyä alaspäin, joten sen sain ihan luontevaan asentoon ja vaihtaminen tuntuu yhtä ok kuin aiemminkin. Jarruvipukaan ei tuntunut luonnottomalta muuten, mutta kun aiemmin kengän kärki oli koko ajan jarrupolkimen yläpuolella, asettuu se nyt (sivuun) samalle korkeudelle tai alapuolelle. Eli ennen jarrutusta täytyy kengän kärki siirtää sieltä sivusta/alapuolelta. Sinänsä käy nopeasti kun tapit ovat nyt ulompana kuten edellä Ripa kirjoitti, eli jalkaterä ei osu vahingossa polkimen tappiin tässä manööverissä.
Samaa mietin, että miten käy jalkaterän kääntäminen sisäänpäin. Jos löytyisi vaikka vähän pitempiä vaihde- ja jarruvivun tappeja niin hommahan hoituisi sillä. Selvinnee tänään kun käyn koeajolla.
-
Kun noin paljon tappeja laskee niin eikö ala kovin herkästi raapimaan kaarteissa tienpintaan? Kun muutenkaan ei ole mitenkään valtavat nuo Sportin kallistusvarat.
-
Nyt on n. 450 km ajeltu madalletuilla tapeilla. Polvi tykkää.
Jarrupoljinta joutui laskemaan, jotta jalan siirto jarrulle kävi vanhaan malliin.
4 mm pultti polkimeen niin se painaa jarruvalokatkaisinta ja jarrusylinterin käyttötankoon
lisää välystä. Siinä on säätöruuvi valmiina. Ohessa pari kuvaa.
Poljinkumien epäkeskoillakin sai säätöä tehtyä.
-
Samoin olen tyytyväinen muutokseen, ajoasento helpottui. Vielä ei ole tapit maata raapineet. Ainoa mitä täytyy vielä korjata, on polkimien tappien modaus ulommaksi. En tiedä saako siihen jotain yleismallisia pitempiä tai jos pitemmällä pultilla ja jollain prikoilla saisi muutoksen tehtyä.
-
Viet alkuperäisen malliksi sorvarille niin pian hän uudet ja pidemmät sorvissa pyöräyttää.
-
Niinpä, ja homma ratkesi kokolailla hyväksi, kun pyöräytin tappeja yhden pykälän etuviistoon. Ekalla koeajolla olivat takaviistossa, jolloin polkimien käyttötapit olivat yksinkertaisesti liian kaukana 42 koon italialaisille ajopopoille.
-
Kiitos vihjeestä, tilasin juuri Saksasta mammalle Grison takatappien madallussarjan.
-
Tapit tuli tänään ja laitettiin paikalleen. Hyvältä näyttävät ja tuntuvat.
-
Tilasin saman setin omaan Grisoon kun tuntuvat tässäkin nuo polvet olevan aika tiukassa kulmassa.
-
Nonni, kustimiehen asennusohjeilla mentiin, tuota jarrusylinterin käyttötankoa lyhensin lisäksi reilut 5mm jotta polkimen sai säädettyä mukavaan kulmaan. Nyt on hyvä, ainakaan testilenkillä korttelin ympäri ei mikään ihmeemmin häirinnyt, ehkä noita jarru- ja vaihdevivun tappeja voisi joskus uusia hieman pidemmiksi. Erittäin asiallista laatua tuntuvat olevan nämä MFW:n sarjat, ei mitään valittamista.
-
Ka en sitten viihtynyt näiden kanssa..löytyy tuolta myydään palstalta, osta pois!