Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kahvilakilpuri - Huhtikuu 29, 2016, 14:01:02 ip
-
Morjes!
Tallissa seisoo V65:n motoplatin sytytyksellä tai sillä mitä siittä on jäljellä..
Pyörä on ollut nyt jokusen vuoden ja alkuaikoina toimikin kohtuu hyvin mutta nyt pari vuotta ollut tappelua kyseisen vehkeen kanssa.
Ennen vian alkamista pyörä siis toimi ja kipinä hävisi yhtäkkiä. Tällöin oli kaikki motoplatia (pickup, puolat, boksit)
Syynä oli muistaakseni puolat jotka vaihdettiin tarvikepuoliin ja pyörä kävi.. Hetken aikaa. Vikaa etsittiin ja kokeiltiin eri puolia, mutta vika ei ollut niissä vaan sytytysbokseissa.
Sytytysboksit vaihdettiin ja tilalle lyötiin auton sytytysboksi/sytytysmoduuli mikä se nyt onkaan (opelin IG-D1959H) ja niillä pyörä lähti käyntiin ja toimi hetken aikaa kun taas toiselta puolelta hävisi kipinä. Kävi ilmi että tämä uusi auton moduuli oli hajonnut ja se uusittiin ja lähtee käyntiin kyllä mutta ei käy hyvin. Paukkuu ja rätisee, ajotuslamppu ei tyhjäkäynnillä vilahtele kuin satunnaisesti ja kieroksilla jotenkin, välillä toinen puoli ei anna lainkaan ja välillä taas antaa. Voi toki tulpatkin temppuilla
Ainoa motoplatin osa on siis enään se pickuppi mutta ennakkoa kun haki ni sai pyörättää levyä aika reippaasti milloinka toinen kiinnitysruuvikaan ei mene enää paikalleensa, eipä taida siis pelittää noilla auton "bokseilla" / sytytysmoduuleilla, onko niissä joku oma ennakkokarttansa kenties sisäänrakennettuna?
Taitaa olla ainoa vaihtoehto korvata tuo jollain toisella sytkällä ja tässä on nyt ollut mielessä Dyna S + dynan puolat mitkä esim. Stein Dinseltä saa, onko jollakin kokemuksia? Bokseja noilla ei vissiin enään tarvitse vaan kaapelit menee pickupilta suoraan puolille.
Kertokaa mielipiteitänne asiasta, samalla voi kertoa hyviä vaihtoehtoja sytytykselle jos tässä ei ole muuta tehtävissä kuin vaihtaa se. Vai onko kenties mahdollista saada tuo pelittämään jollain moduuleilla kun ne ovat suht halpoja.
Kiitoksia etukäteen :)
-
Itse olen ollut näihin tyytyväinen: http://www.ignitech.cz/en/ ja sieltä TCPI4
Ja voi säätää itse. Laite on monikäyttöinen: Käy autoon kuin autoon sylinterilukumäärästä riippumatta ja erityyppisiin moottoripyörän moottoreihin. Useammassa omassa pyörässä käytössä.
-
Itse olen ollut näihin tyytyväinen: http://www.ignitech.cz/en/ ja sieltä TCPI4
Ja voi säätää itse. Laite on monikäyttöinen: Käy autoon kuin autoon sylinterilukumäärästä riippumatta ja erityyppisiin moottoripyörän moottoreihin. Useammassa omassa pyörässä käytössä.
Okei hyvä tietää, kiitos vastauksestasi 8)
Täytyy laittaa mietintä myssyyn tuo, kun noita eri sytkiä on kans monenlaista.
-
Itse olen ollut näihin tyytyväinen: http://www.ignitech.cz/en/ ja sieltä TCPI4
Ja voi säätää itse. Laite on monikäyttöinen: Käy autoon kuin autoon sylinterilukumäärästä riippumatta ja erityyppisiin moottoripyörän moottoreihin. Useammassa omassa pyörässä käytössä.
Okei hyvä tietää, kiitos vastauksestasi 8)
Täytyy laittaa mietintä myssyyn tuo, kun noita eri sytkiä on kans monenlaista.
Tutkein hieman tuota ignitechin sytkää ja kiinostukseni heräsi kyllä. Eikä hintakaan näyttänyt kyllä kovin pahalta mutta epäselväksi jäi, että mitä tuon "unitin" mukana tulee? Pelkkä boksi ja kaapelit vai tuleeko myös pickuppi?
-
Tilaukseen voi luetella tarvittavat komponentit. Alkuperäiset puolat eivät käy. Nekin kannattaa tilata samalla. Laitteella on myös edustaja Suomessa: http://www.hakalaservice.fi/asiakkaat/asiakkaat.htm
-
Morjesta,
Nyt on sytkävehkeet uusittu Ignitechiin ja toimii suhteellisen hyvin.
Pientä "ongelmaa" on tällä hetkellä, että 4. ja 5. vaihteilla on melko tehottoman olonen, taisiis 1,2,3 vaihteilla pystyy kiihdyttämään jos haluaa repiä niin 9000-10000rpm kierosalueelle asti, mutta 4, ja 5-vaihteella ei oikeen ota 7500-8000rpm enempää kieroksia.
Kaasutin on siis PHBH 30 ja sisässä muuten vakiohilut paitsi pääsuutin on kokoa 115. Hieman teipatut power filtterit ja äänenvaimentimet vaihdettu virtaavempiin, neulat 2.lovessa(toiseksi alin). Kaasuttimet pitäisi olla suht balanssissa.
Ylämäkiin 4 ja 5 vaihteilla kun avaa kaasua niin lähtee vetämään ja vetääkin 7500-8000rpm asti mutta enempää ei ota, mutta 3.vaihteella ottaa n. 10000rpm asti, ei röpellä eikä oikeen booaa oikeastaan, vasemman pytyn tulppa ruskeahko, oikean pytyn ruskeahko/valkoinen, ei kuitenkaan täysin valkoinen. Alamäkeenkään ajaessa kierrokset 4 ja 5 vaihteella ei tahdo nousta yli 7500-8000rpm.
Kiitoksia vastauksista.
-
Kyse on kaasuttimien ja sytytyksen yhteistoiminnasta. Kaasuttimien säädöt ovat ne kuin ovat ja toivottavasti hyvässä balanssissa. Sytytyksen ennakkoa muuttamalla niillä kierrosalueilla joilla tehoa puuttuu kannattaisi kokeilla.
Jos sytkän säätäminen ei auta pitää kaasutinpuolelle tehdä jotain: erilaisia luistinneuloja ja neulaputkia on saatavilla. Myös suutintamiseen voi kiinnittää huomiota. Mm. tyhjäkäyntisuutin on melko pitkälle mukana pelissä alakierrosalueella. Tulppien väristä voi nykyään päätellä vähemmän kuin ennen mutta vaikuttaa siltä että seos on laiha tai sytytysennakkoa liikaa.
Arvaus:
Sulla on ilmeisesti käytössä pelkkä käyrä joka alkaa perusennakosta ja kiipeää loivalla kaarella 4000 - 5000 rpm tasolle josta se jatkuu vaakasuorana kunnes kierrosrajoitin tulee vastaan.
Vähemmän on itsellä kokemusta pikkukoneen kierrosalueesta mutta 10.000 kierrosta tuntuu kyllä liian korkealle luvulle. Kyse on ilmeisesti kaksiventtiilikoneesta jossa kannen virtausmäärät eivät liene enää kovin hyvät noilla kierroksilla.
Bologissani motomatti.fi on lukuisia artikkeleita vuosien varrelta nimikkeellä ignitech. Löytää blogin hakutoiminnon kautta.
-
Ei ole hyvä ei. Ei se voimaa tuota heron-palotilalla enää vajaan yhdeksän tonnin jälkeen. Se johtuu geometriasta.
Neliventtiili 650cc kiertää kyllä nöyrästi reiluun kymppiin. Nuo kaksiventtiilisen venttiilijouset on myös niin meltoa tavaraa, että alkavat sakkaamaan jo reilussa kahdeksassa tonnissa. Tietenkin jos seuraat kierroksia omasta Vegliasta, suhtaudu varauksella sen esittämiin lukuihin..
-
Suosittelen asentamaan sytytyksen kierroslukurajoittimen 8000 kierroksen tietämiin. Se ei tietenkään estä ylikierroksia esimerkiksi moottorijarrutustilanteessa mutta silloin on kuljettaja tehnyt virheen, ei sytytys. Tehoalue löytyy väliltä 4500 - 7000 kierrosta. Sinne kannattaa satsata paras säätö.
Jos haluat että sytytys reagoi paremmin kaasunasentoon niin sitä varten on laitettava jomman kumman kaasuttimen yhteyteen Kaasuluistin asentotunnistin. Silloin saat aikaiseksi 3D kartan sytytykselle. Toinen, ja helpompi vaihtoehto on laittaa toiseen imukanavaan kaasuttimen ja kannen välille imukanavan imuilman paineentunnistimen. Sen voi kytkeä myös Ignitechiin. Mutta ilmankin pärjää ihan hyvin.
-
Morjes,
Kiitos vastauksistanne.
Sytytykseen tutustuttaessa rajotin oli asetettu pois ja testiajoilla huomattu kyseinen asia, nykyään on rajoitin asetettu juurikin tuonne 8000rpm. Normaaliajossa ei konetta muutoinkaan hirveän korkeilla kieroksilla käytetäkkään.
Motomatin arvaus osui oikeaan. Tällä hetkellä perusennakko on 7° ja käyrä alkaa siitä loivana kaarena muistaakseni 5200rpm asti. Maksimiennakkoa on n. 37° josta se jatkuu rajoittimelle asti.
Täytyy kokeilla sytytyksen muokkaamista, muuten kyllä toimii hyvin alakierroksilla ja keskialueella, mutta ylhäällä uupuu, mutta kyllähän se nykyäkseltään välttää kun ei tule yläkieroksilla ajeltua.
Testaillaan ja säädellään, eiköhän se siitä.
-
Olisi kiva jatkossakin lukea miten kehitys kehittyy.
Alkuperäissytytyksen korvaaminen digitaalisella ja muokattavalla järjestelmällä tulee olemaan entistä enemmän tapetilla kun mekaaniset sytytykset ja vanhat sähköiset sytytysohjaimet alkavat olemaan entisiä mutta moottorit vielä käyttökelpoisia.
Ostitko sytytyssetin suoraan Ignitechiltä vai välikäden kautta? Kärsiikö kysyä hintaa?
-
Kokeile perusennakoksi lähemmäs kymppiä. Veikkaan, että herkistyy kulku.
-
Olisi kiva jatkossakin lukea miten kehitys kehittyy.
Alkuperäissytytyksen korvaaminen digitaalisella ja muokattavalla järjestelmällä tulee olemaan entistä enemmän tapetilla kun mekaaniset sytytykset ja vanhat sähköiset sytytysohjaimet alkavat olemaan entisiä mutta moottorit vielä käyttökelpoisia.
Ostitko sytytyssetin suoraan Ignitechiltä vai välikäden kautta? Kärsiikö kysyä hintaa?
Moro,
Kokeilin tuossa muunnella maksimiennakkoa pienemmäksi ja pienen testiajon jälkeen suurta eroa ei ollut ja toinen tulppa edelleen hieman valkoinen, toinen taas vähän kuin tämä kahvimaidon värinen. Palautin kartan ennalleen, seuraavaksi kokeilen erillaisilla suuttimilla saada jotain muutosta tapahtumaan.
Sytkän tilasin suoraan ignitechiltä kai, tuolta sinun aikaisemmin linkitämältä sivulta, ensiostoksena hintaa oli boksilla 133€ ja otin uudet puolat myös jotka olivat 29€ kappale.
Vanha motoplatin pickuppi olikin rikki ja antoi signaalia vain toisesta, joten tilasin Stein Dinseltä uuden jonka väri on sininen. Sillä antaa hyvää signaalia molemmilta antureilta.
Noita suodattimia voisi kokeilla toki teipata hieman lisää, sillä se parani huomattavasti siitä, kun teippejä ei ollut vielä, ilman teippejä molemmat tulpat oli valkoisia.
Voi olla, että sytytysennakkossa olisi säätämistä, ennen en ole tuollaisen kanssa pelannut niin koitin jäljitellä hieman manuaaleista löytyviä karttoja, mutta nykyinen käyrä poikkeaa kyllä niistä, ainoastaan perusennakko ja maksimi ennakko on samat.
Kaasuttimet on lähellä balanssissa, on tuollainen analoginen synkronointi työkalu 4:llä mittarilla. Tyhjäkäynnillä samat arvot ja kaasua kääntäessä lukema mittareissa muuttuu samaa tahtia ja samaan arvoon. Ainut mitä en ole tehnyt niin säätänyt ilmaseosruuvia "oikein", koneen käy tyhjäkäyntiä korkeimmillaan kun ruuvit on lähes täysin kiinni ja manuaalissa ohjearvo
1,5kierrosta auki, jos säätää ruuvit niin että käy korkeimmillaan niin tyhjäkäyntiä säätämällä ei saa sopivaa tyhjäkäyntiä, pienelläkin säädöllä putoaa liian alas tai nousee liian korkeaksi. Täytyy tarkastaa onko siellä o-renkaat yms ja yrittää uudestaan. Kaasuttimet ja suuttimet on pesty uä-pesurissa hieman ennen sytkävehkeiden tuloa, mutta enää en muista.
-
Eiköhän V65:stä vaan lopu voima nelosella ja vitosella kiertää ylemmäs?
-
Kokeile perusennakoksi lähemmäs kymppiä. Veikkaan, että herkistyy kulku.
Täytyy kokeilla säätää tuota ja lähteä vähän pidemmälle testiajolle huomenissa.
-
Eiköhän V65:stä vaan lopu voima nelosella ja vitosella kiertää ylemmäs?
Voi olla, otin tuossa aikaisemmin rajoittimen pois kokeillakseni vielä ja kiihdytin 3.vaihteella 9000-10000rpm ja nelosella jo meno hyytyi, oli vielä loiva alamäki, mittarin mukaan nopeutta eniten 3.vaihteella kovilla kierroksilla, kun 4.vaihteella vauhti pysyy lähes samana, korkeintaan ottaa vähän lisää (alle 10kmh) ja 5.vaihde pudottaa alemmas mitä 3.vaihteella saa huudatettua.
Sanotaanko että alle 7000rpm toimii hyvin kaikilla vaihteilla, vääntää hyvin ja vastaa kaasuun hyvin.
Kokeillaan laittaa perusennakko 10° ja teippailla filttereitä vielä vähän lisää, josko se kävisin laihalla.
-
Lisätään hämminkiä laittamalla peliin vielä äänenvaimentimet. Jos ne ovat rakenteeltaan tukkoiset, niin voima loppuu yläkierroksilla.
Aikoinaan kun äänenvaimentimet ruostuivat puhki muutamassa vuodessa, ostin Stormilta MilleGT:lle uudet vaimentimet, jotkut tarvikkeet. Myyjällä oli itselläänkin Guzzissaan samanlaiset, mutta sanoi niiden olevan vakiona liian tukkoiset. Kolme 8 mm:n reikää päätylevyyn paransi vaivan.
Tietysti jos V65 on noilla nyt kiinni olevilla änkkäreillä joskus kulkenut normaalisti, niin unohda koko juttu. Ei ne 4-tahtisissa tukkoon ajamalla yleensä mene.
-
Lisätään hämminkiä laittamalla peliin vielä äänenvaimentimet. Jos ne ovat rakenteeltaan tukkoiset, niin voima loppuu yläkierroksilla.
Aikoinaan kun äänenvaimentimet ruostuivat puhki muutamassa vuodessa, ostin Stormilta MilleGT:lle uudet vaimentimet, jotkut tarvikkeet. Myyjällä oli itselläänkin Guzzissaan samanlaiset, mutta sanoi niiden olevan vakiona liian tukkoiset. Kolme 8 mm:n reikää päätylevyyn paransi vaivan.
Tietysti jos V65 on noilla nyt kiinni olevilla änkkäreillä joskus kulkenut normaalisti, niin unohda koko juttu. Ei ne 4-tahtisissa tukkoon ajamalla yleensä mene.
Moro,
Hmm, nuo äänenvaimentinet ovat uudet ja käyttämättömät mitkä löytyi tuolta hyllyn perukoilta, joskus useita vuosia sitten jostain ostetut halvat tarvikkeet mitä ei ole koskaan laitettu mihinkään pyörään kiinni.
Ennen oli kiinni ollut Siton vaimentimet, mitkä vaihdoin sen vuoksi noihin kun ne Sitot olivat ottaneet ikävästi keltaisia ja sinisiä värejä krominsa päälle(lämpeemisestä) pari vuotta sitten kun oireet alkoivat sytytyksen hajotessa.
Tarvikkeet ovat olleet nyt oikeastaan vajaa 2viikkoa, täytyy varmaan kokeilla Sitoilla vielä tai harkita tuota porailua.
-
Tärkeää on että tekee vain yhden kokeilun kerralla. Jos tekee useita muuttujia samalla kertaa niin ei tiedä mikä niistä vaikutti ja mihin suuntaan. Jos tekee enemmän muutoksia kuin yhden kerralla tutkimatta sen vaikutusta tarkoittaa se että on palattava käytännössä lähtökuoppiin. Myös kirjanpito, kun tehdään tämänkaltaista "persdynoajoa", on tärkeää että osaa myöhemmin ynnätä kaikki plus-merkkiset havainnot yhteen.
Hankaluutta tuottaa usein se että muutokset vaikuttavat käyntiääneen ja tuntuu siltä kuin olisi kehitystä tapahtunut vaikka muutos olisikin jopa niukasti negatiivinen. Kello ja vakioitu koeympäristö ovat ainoat mitkä kertovat liki totuuden.
Toisaalta se mikä tuntuu hyvältä vaikka kello kertoisi toisin ei vättämättä ole huononnus jos se parantaa vaikka ajettavuutta. Moottorin luonne ajossa ei välttämättä ole sama asia kuin maksimitehon saavuttaminen.
-
Juuri tällä metodilla olen etsinyt autostani nykimisvikaa (vielä siitä onnistumatta). Mutta merkkifoorumilla ohje on ollut aina vaihda tämä ja tämä ja ainakin nämä jne. Se kyllä sotii omaa ajatusmaailmaani vastaan. Haluan tietää, mikä siinä on vikana ja korjata sen.
-
Jep. Liian usein on ohjeena vaihtaa "kaikki". Jää totuus pimentoon. Lisäksi se tuottaa ongelmaa että vikoja voi olla kaksi yhtä aikaa ja niiden viat kumuloituvat oireiltaan kolmannen vian oireiksi. Silloin looginen ajattelu pääsee kunniaan. Se vain edellyttää hyvää tietämystä rakenteesta ja toiminnoista.
Kun ei ole toiminnot selvillä niin vikaa lähtee helposti korjaamaan väärästä päästä.
Nykypyörissä sentään on vianetsintäjärjestelmät jotka helpottavat asiaa merkittävästi.
Vanhemmissa pyörissä taas rakenteen yksinkertaisuus ja kohteisiin helppo pääsy on hyvänä puolena.
Säädin eräässä Guzzissa kytkimen kahvilan pihassa kun omistajansa väitti että vaihteissa on vikaa. Oli vaihtanut kokeeksi öljytkin mutta tilanne parani vain vähän.
-
Noniin morjes,
Nyt on oltu reilun 50km koeajolla ja ainoa muutoksen jonka tein niin teippailin vielä vähän lisää filttereitä.
Paikallaan käyttäessä alakierroksilla paukkui ja prätisi, laskin neulaa yhden pykälän alemmas (toinen lovi ylhäältä alas) ja rupesi käymään jo paremmin.
Koeajolla tuntui, että filttereiden teippaus vaikutti asiaan positiivisesti, jaksoi nyt nelosella ja vitosella vääntää paremmin ylhäältäkin, myös alakierroksilla ja keskialueella pelaa mielestäni hyvin.
Nyt oli mukava myös ettei koneenpäällinen ollut ihan öljyn peitossa kun tekemäni huohotin Y-haara on tiivis tällä kertaa. Ajattelin kokeilla laittaa perusennakkoa sinne lähemmäs 10° ja käydä jälleen hieman pidemmällä koeajolla, katsotaan tuleeko parannusta.
Kiitos vastauksistanne.
-
Sulla on väärän kokoiset suuttimet, jos filttereitä pitää teipata. Mun 750cc pikkulohko vetää ilomielin ilmansa vaahtomuoviputsareiden läpi, kun suuttimet on passelit. Ei tarvi blokata ilmansaantia.
-
Sulla on väärän kokoiset suuttimet, jos filttereitä pitää teipata. Mun 750cc pikkulohko vetää ilomielin ilmansa vaahtomuoviputsareiden läpi, kun suuttimet on passelit. Ei tarvi blokata ilmansaantia.
Joo niinhän se on että liian pienet siellä tällä hetkellä.
Nuo filtterit eivät kyllä ole kovin laadukkaat, jotkut motonetin "power filtterit", valon näkee selvästi paistavan lävitse kun katsoo filtterin läpi.. Ajattelin kyllä vaihtaa ne vähän laadukkaampiin, joko vaahtomuoviputsareihin tai saman tyyppiseen kuin tämä mutta laadukkaampaan. Millainen suodatin olisi hyvä tuonne?
Kokeilen muunnella sytytyskäyrää sinne 10° nujakoille ja katsoa miten käy. Sen jälkeen hakemaan läjä suuttimia ja hakemaan soppapuolta kohdalleen.
-
Noniin,
Tuli käännettyä perusennakko 10° ja muutettua koneelta se myös 10°. Vähän alkupään käyrää muutin ja eikun ajelulle.
Hyvin toimii kyllä tuollakin, oikeastaan paremminkin, tuntuu kiihtyvän ja ottavan kieroksia paremmin/nopeammin. Mutta jotenki tuossa 5000rpm jälkeen (maksimiennakko alkaa tästä) vetävyys tuntuu heikkenevän hieman, mutta jaksaa jatkaa rajoittimelle asti jos on tarvetta.
Voisikohan tuo 5000rpm heikkenevyys johtua siitä, että muunsin vain perusennakkoa +3° mutta täysennakko on sama kun 7°. Eli maksimiennakkoa olisi liian vähän ja heikkenevyys mahdollisesti häviää kun muutan karttaa hieman ja laitan maksimiennakkoa myös +3°?
-
Ei voi tietää ennen kuin koittaa. Jos niillä kierroksilla vain riittää tarpeeksi rikasta seosta. Mutta tuo suodattimien tukkiminen tekee senkin että juuri siellä yläkierroksilla ei tule ilmaa eikä bensaa sillä ilma se on joka sen bensiinin sinne palotilaan vetää.
Seosten saaminen kohdalleen olisi se ensisijainen toimenpide ja sitten sytytyksen ennakon säätö sen mukaan.
(Rikas seos -> lisää ennakkoa ja päinvastoin.)
-
Kannattanee kokeilla. Vissiin aika helppo tuossa systeemissä muuttaa. Tuo sopan riittäminen on helppo kokeilla. Siinä kun puutuu, vetää ryyppyä päälle. Jos puutuu, saa jo liikaa, jos veto paranee on liian laihalla.
-
Nuo filtterit eivät kyllä ole kovin laadukkaat, jotkut motonetin "power filtterit", valon näkee selvästi paistavan lävitse kun katsoo filtterin läpi.. Ajattelin kyllä vaihtaa ne vähän laadukkaampiin, joko vaahtomuoviputsareihin tai saman tyyppiseen kuin tämä mutta laadukkaampaan. Millainen suodatin olisi hyvä tuonne?
Nuo tuommoset motonetin filtterit itse asiassa ennemminkin rajoittaa ilmansaantia. Ei ne ainakaan 1100 koneelle riittäneet, ei lähellekkään. Heitä ne roskiin ja hae kunnolliset filtterit ja säätele sitten vasta.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5184.60 tuola on jotain noista suodattimista.
-
Kannattanee kokeilla. Vissiin aika helppo tuossa systeemissä muuttaa. Tuo sopan riittäminen on helppo kokeilla. Siinä kun puutuu, vetää ryyppyä päälle. Jos puutuu, saa jo liikaa, jos veto paranee on liian laihalla.
Moro,
Joo on helppo kyllä säätää, piuha kiinni, virrat päälle, muutos ja sen jälkeen vaan ohjelmointi namiskasta muutokset sisään ja se siitä, tosi tyytyväinen olen laitteeseen, kiitokset motomatille kun toi laitteen esille minulle.
Ennen teippauksia tein tota ryyppy juttua millä se parani kyllä, mutta suuttimia ei ollut käsillä niin teippailin suodattimia. Kokeilin äskeisellä ajoreissulla myös ryyppyhommaa, vähän niin ja näin, aikalailla nykimistä yläkieroksilla oli veti hyvin, sitten puutu, veti taas hyvin ja puutu jne.
Hankalaa siitä tekee sen kun olen vaihtanut kaasuttimiin omat käsitoimiset ryypyt yhteisryypyn tilalle jumittuvien luistien takia, noilla omilla ryypyillä luistien takertelua ei enään ole, mutta uskoisin että ruvetaan olemaan aika liki noilla seteillä.
Jahka saan hommattua laadukkaammat suodattimet niin jätän teippailut sikseen ja suuttimia vaihtelemalla haen soppapuolen persdynolla kohdalleen, sitten kun alkaa tuntumaan hyvältä niin voi olla että käytän dynossakin tuon sitten joskus tulevaisuudessa.
-
Nuo filtterit eivät kyllä ole kovin laadukkaat, jotkut motonetin "power filtterit", valon näkee selvästi paistavan lävitse kun katsoo filtterin läpi.. Ajattelin kyllä vaihtaa ne vähän laadukkaampiin, joko vaahtomuoviputsareihin tai saman tyyppiseen kuin tämä mutta laadukkaampaan. Millainen suodatin olisi hyvä tuonne?
Nuo tuommoset motonetin filtterit itse asiassa ennemminkin rajoittaa ilmansaantia. Ei ne ainakaan 1100 koneelle riittäneet, ei lähellekkään. Heitä ne roskiin ja hae kunnolliset filtterit ja säätele sitten vasta.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5184.60 tuola on jotain noista suodattimista.
Mitkähän nuo nyt mahtoi olla, motonetin kartiosuodatin tms. Oravakatiskaksi joskus kuullut sitä sanottavan juuri sen takia kun verkosta näkee läpi päivänvalon helposti ja selkeästi.
Tälle 650 pikkulohkolle ainakin tuntuis ilmaa ottavan reippaasti, mutta katsotaan parempaa.
Edit: tsekkasin linkin ja juuri tuollaiset motonetin suodattimet on nyt.
-
Esim Piper Crossin vaahtomuovisuodattimet toimii. Maksavat varmaan 15-20€ kpl. Saa vaikka nippusiteillä kiinni kaasariin.
-
Esim Piper Crossin vaahtomuovisuodattimet toimii. Maksavat varmaan 15-20€ kpl. Saa vaikka nippusiteillä kiinni kaasariin.
Katselin noita Piper Crosseja, ainoat 15-20€ hinnassa olleet olivat tuollaisia sukkia (kuva), miten, pysyykö tuo muodossansa kun sen laittaa tuollaisenaan, vai onko tarkoitus edes laittaa sitä pelkästään tommosena?
-
Yleensä se rutistetaan siteellään imukanavan päähän.
Imukanvan päässä olisi, periaatteessa hyvä olla hieman putkea jossa suppilomainen imuosa että virtaus olisi tasaisempaa ja ilman virtaus siten parempaa. Mutta voit ihan pelkältäänkin koittaa. Valitettavasti ne tulevat Guzzeissa usein kohtaan missä on polvi tai sääri. Kyseiset ulokkeet voivat rajoittaa virtausta ja ovathan ne helposti hieman sottaiset.
-
Yleensä se rutistetaan siteellään imukanavan päähän.
Imukanvan päässä olisi, periaatteessa hyvä olla hieman putkea jossa suppilomainen imuosa että virtaus olisi tasaisempaa ja ilman virtaus siten parempaa. Mutta voit ihan pelkältäänkin koittaa. Valitettavasti ne tulevat Guzzeissa usein kohtaan missä on polvi tai sääri. Kyseiset ulokkeet voivat rajoittaa virtausta ja ovathan ne helposti hieman sottaiset.
Joo okei,
Imukaulat tässä Guzzissa on 45° kulmassa sisäänpäin, ulospäin katsottuna suodattimia ei oikeen näe edes sivuposkien alta, joten tielle ne ei ainakaan tulisi.
Sottaiseksi ne kyllä menee ainakin tuolla helposti nyt kun vakioputsarikotelo on poissa sylintereiden välistä + viimeaikainen pieni öljyvuoto huohottimesta sotkien moottorin aina akulle asti ja kotoa lähtiessä on 2km sora/hiekkatietä..
Vaahtomuovisuodatin sinänsä olisi paras tuon "ongelman" takia, toimisi hyvin öljyttynä ja puhdistelisi säännöllisesti.
-
Just nuo. Toimii hyvin, eikä tule tielle. Sorvailin itselle vähän imutötteröä kaasareille ja vetäisin nippusiteellä kiinni. Pysynee ilman torviakin.
Noissa on kahta eritiukkuista vaahtoa ja pysyy hyvin muodossaan. Vielä kun ovat reilusti pitkät, niin imu ei vedä suodattimen päätä kurkun tukkeeksi.
-
Just nuo. Toimii hyvin, eikä tule tielle. Sorvailin itselle vähän imutötteröä kaasareille ja vetäisin nippusiteellä kiinni. Pysynee ilman torviakin.
Noissa on kahta eritiukkuista vaahtoa ja pysyy hyvin muodossaan. Vielä kun ovat reilusti pitkät, niin imu ei vedä suodattimen päätä kurkun tukkeeksi.
Okei hyvä tietää, että toimivat.
Taidan tuollaiset hakea sitten paikallisesta liikkeestä ja sorvi kun löytyykin kotoa niin voisi jotain tötteröä koittaa sorvata. POM:sta varmaan parhaiten saisi sorvailtua tarvittavan tötterön vai oletko omasi tehnyt jostain metallista?
-
Kaikki bensaan liukenemattomat käy. Omani pyöräytin alumiinista, kun oli sopivasti kohdallaan. Mulla on kiinnitys kolmella pidätinruuvilla, siinä kaasarin kauluksessa taisi olla kumirinkula? Se hoitaa tiivistyksen ja pidätinruuvit tarttuvat siihen hienosti.
-
Kaikki bensaan liukenemattomat käy. Omani pyöräytin alumiinista, kun oli sopivasti kohdallaan. Mulla on kiinnitys kolmella pidätinruuvilla, siinä kaasarin kauluksessa taisi olla kumirinkula? Se hoitaa tiivistyksen ja pidätinruuvit tarttuvat siihen hienosti.
Moro,
Joo kaasarin kauluksessa on sellanen kumirinkula. Millä öljyllä noita suodattimia öljyää sitten ? Voiko perusöljyillä vai täytyykö ottaa jotain suodatinöljyä samalla.
-
Vaahtomuovisuodattimelle on oma öljy. Sitä saa varmaan kaikista mp-tarvikeliikkeistä. Myös Biltemasta. Se on semmoista, josta haihtuu liuotin pois, suodattimeen jää vain se erittäin tahmea öljy joka kerää pölyhiukkaset.
-
Vaahtomuovisuodattimelle on oma öljy. Sitä saa varmaan kaikista mp-tarvikeliikkeistä. Myös Biltemasta. Se on semmoista, josta haihtuu liuotin pois, suodattimeen jää vain se erittäin tahmea öljy joka kerää pölyhiukkaset.
Joo täytyy tuommoista hommata sitten kaveriks.
Hmm, mahtaakohan mulla olla kytkimen säädöt nyt huonosti?
Keskiseisontatuella vapaalla oltessa koneen käydessä kuuluu pientä kahinaa kytkimen/laatikon suunnalta ja takarengas pyörii mukana.
Kytkimen kun vetää pohjaan kahina loppuu ja takarengas myös lakkaa pyörimästä. Kun kytkimen vapauttaa kuuluu pieni kolahdus ja takarengas lähtee pyörimään mukana, myös kahina alkaa kuulua.
-
Moro,
Tuli tossa ajossa huomattua, että 3000-5000rpm pintakaasulla ajettaessa kuuluu aika terävä/napsakka napahdus, mielestäni se kuuluu oikeasta sylinteristä. Ja selvästi kuuluu juurikin pintakaasulla parhaiten 4000rpm kohdalla, jos ajaa reilummalla kaasulla tuon kierrosalueen se napatus ei kuulu tai sitä ei kerkeä kuulemaan.
Onko näissä 2venttiilisissä ollut jotai mysteerisiä ääniä?
Venttiilivälykset on juuri säädetty ja laitoin niihin 0,10 imuun ja 0,15 pakoon.
Vai voisiko se olla nakutusta?
Ja niin, naputus kuuluu vain kaasuttaessa, ei muulloin
-
kuuluu pientä kahinaa kytkimen/laatikon suunnalta ja takarengas pyörii mukana.
Normijuttu. Ei aiheuta toimenpiteitä. Kun kytkin on kiinni niin ensiövetoakseli ja ryhmäpyörä pyörivät ja öljyn sisäinen kitka siirtää hiukan liikettä vaihdeakselille vaikka mikään vaihde ei ole kytkettynä. Liki kaikissa moottoripyörissä tapahtuu sama ilmiö. Kertoo alhaisesta tehohäviöstä.
Onko näissä 2venttiilisissä ollut jotai mysteerisiä ääniä?
Kun alat tarkemmin kuuntelemaan niin sieltä kuuluu kyllä kaikenlaista kilinää, kihnutusta ja kolketta. Jos ei kuulu niin kone ei käy.
Mutta kun vedätettäessä kuuluu kilinää molemmista tai toisesta pytystä on syytä olla huolissaan onko seos liian laiha tai sytytysennakko liian myöhäisellä. Jos kuuluu vain toisesta pytystä voi se kertoa kilinättömän sylinterin keskipaineen alenemasta tai kilisevässä sylinterissä on eri seos kuin hiljaisessa. Kilinää vedätettäessä saa kuitenkin kuulua hetkellisesti kun mennään vähän aikaa moottorin toimintarajoilla. Jatkuva tai pitkäaikainen tai usen toistuva (joka ylämäessä) kuuluva kilinä saattaa rikkoa moottorin. Lähinnä venttiilit ja mäntä ovat uhan alla.
-
kuuluu pientä kahinaa kytkimen/laatikon suunnalta ja takarengas pyörii mukana.
Normijuttu. Ei aiheuta toimenpiteitä. Kun kytkin on kiinni niin ensiövetoakseli ja ryhmäpyörä pyörivät ja öljyn sisäinen kitka siirtää hiukan liikettä vaihdeakselille vaikka mikään vaihde ei ole kytkettynä. Liki kaikissa moottoripyörissä tapahtuu sama ilmiö. Kertoo alhaisesta tehohäviöstä.
Onko näissä 2venttiilisissä ollut jotai mysteerisiä ääniä?
Kun alat tarkemmin kuuntelemaan niin sieltä kuuluu kyllä kaikenlaista kilinää, kihnutusta ja kolketta. Jos ei kuulu niin kone ei käy.
Mutta kun vedätettäessä kuuluu kilinää molemmista tai toisesta pytystä on syytä olla huolissaan onko seos liian laiha tai sytytysennakko liian myöhäisellä. Jos kuuluu vain toisesta pytystä voi se kertoa kilinättömän sylinterin keskipaineen alenemasta tai kilisevässä sylinterissä on eri seos kuin hiljaisessa. Kilinää vedätettäessä saa kuitenkin kuulua hetkellisesti kun mennään vähän aikaa moottorin toimintarajoilla. Jatkuva tai pitkäaikainen tai usen toistuva (joka ylämäessä) kuuluva kilinä saattaa rikkoa moottorin. Lähinnä venttiilit ja mäntä ovat uhan alla.
Okei, ennakkoa saattaa olla liian vähän kun en ole vielä päässyt muuttamaan kartan maksimiennakkoa, katsotaan kun saan kartan kuntoon miten sitten käy.
-
" onko seos liian laiha tai sytytysennakko liian myöhäisellä."
Jos kilistää, sanoisin ennemminkin aikaisella...
-
Jos tapahtuu itsesytytystä niin sytytys on siinä suhteessa silloin myöhässä.
Jos kipinä tulee niin aikaiseen että puristuspaine on vielä liian alhainen eikä kipinä sytytä seosta voi tapahtua itsesytytys hieman myöhemmin. Silloin ollaan jo melko hurjissa ennakkoluvuissa.
Ääritilanteessa voi syntyä myös kaksi palorintamaa: tulpan antama ja itsesytytys. Se pitää myös pahan äänen.
Oletettavasti, tässä tapauksessa, ovat sekä sytytys että seokset sen verran pielessä että kaikenlaista kilinää voi sylintereistä kuulua. Odotellaan että seokset ovat sopivat ja sen jälkeen vielä sopivat ennakot hyville seoksille.
-
Meikäläisen V65 aikoinaan kilisteli 95 oktaanisella, 98 oktaanisella ei.
-
Meikäläisen V65 aikoinaan kilisteli 95 oktaanisella, 98 oktaanisella ei.
98 oktaaninen ollut käytössä, välillä tankattu shellin v-poweria.
Muistin, että venttiilivälyksien säätämisen jälkeen en uudelleen synkronoinut kaasuttimia, joten todennäköisesti pois balanssista, täytyy säädellä uudestaan ne ja asettaa tällä kertaa myös ilmaseosruuvit kohdalleen.
-
Noniin,
Kävin hakemassa vaahtomuovisuodattimet ja niihin laitettavaa öljyä.
Pipercrosseja ei ollut mutta jotkut TwinAirit oli, aika samallaiset kuin pipercrossit, kaksi eri vaahtomuovikerrosta myös. Otin vanhoista kartiosuodattimista muovirinkulan ja klemmarin pois, muovrinkula istui hyvin vaahtomuovisuodattimen sisään ja siihen klemmari päälle ja kaasariin kiinni
Venttiilivälykset säädin vielä uudestaan ja synkronoin kaasuttimet ilmaseosruuvin kanssa
Kaupasta en vielä ottanut uusia suuttimia mitään kokoa, mutta oletettavissa oli että isoa tarvitsee kun kartiosuodattimia oli teipattu 3/4 umpeen että toimi vähäänkään hyvin 115pääsuuttimella. Löysin käyttämättömät 110 koon suuttimet ja kairasin 1,5mm terällä reijän 150suutinkoon toivossa, vähän ovaali siitä tuli mutta koeajolla kyllä tuolla pelasi hyvin.
Muutaman kilometrin pyrin ajamaan enimmäkseen täyskaasulla ja sitten tiensivuun kattomaan tulppia, vertailin niitä netissä oleviin "värikarttoihin" ja totesin ettei kovin kaukana ole. Tulin kotiin ja sain läppärin takaisin niin tein muutoksia karttaan ja kävin uudella koeajolla. Kyllä parani, vääntää paljon paremmin keski ja yläkierroksilla, alakierroksilla vääntö pysynyt hyvänä ja ottaa nyt 4.vaihteellakin rajoittimelle jos tarve vaatii. Vitosella mentiin 7000-7500rpm mihin olen tyytyväinen.
Huomasin myös että se napatus oli hiljentynyt ja rupesin tarkemmin sitä kuuntelemaan ajossa ja alkoi tuntumaan siltä, että ääni tuli kaasuttimesta/ olisi imuääntä.. ;D
-
Terve,
Nyt on tullut ajettua reilu 1000km sytytyksen uusimisen jälkeen ja suht hyvin tuntuu pelaavan. Tuo ääni jota epäilin aiemmin imuääneksi on kyllä jotain muuta kuin imuääntä, sen verran ikävän kuuloista se on. Venttiilijouset on ehjät ja ne näyttäisi kyllä olevan muutenkin kunnossa ja venttiilivälykset on ok.
Huomattu myös seuraavanlainen asia, 3.vaihteella kun ajaa ja on kierroksia yli 5000rpm ja sen jälkeen päästää kaasun "nolliin" niin pyörä alkaa täristää paljon, tuntuu perseessä ja jaloissa aika hyvin, mutta kun vetää kytkimen pohjaan niin tärinä loppuu. 4.vaihteella täristää myös hieman. Eli jos ajaa yli 5000rpm kierroksilla, päästää kaasusta ja vetää kytkimen pohjaan niin ei täristä ollenkaan.
Mietin mahtaisiko "kolina" johtua kiertokangen väljyydestä kampiakseliin tms kun kansipuoli tuntuisi olevan kunnossa. Täytyy purkaa sylinterit pois ja kokeilla jos sieltä löytyy klappia tms samalla katsoa vielä kansien kunto.
Kiitoksia vastauksistanne
-
Kannattanee myös tarkastaa kardaanin nivelen kunto. Täristääkö oikeaa jalkatappia?
-
Kannattanee myös tarkastaa kardaanin nivelen kunto. Täristääkö oikeaa jalkatappia?
Moro, takajousitus on melko huonossa kunnossa, heittänyt öljyt pihalle iskareista joten on melko löysä perä nytten. Täristäessä sen tuntee perseessä ja molemmissa jaloissa, ihan ku takarengas pomppisi. Vai voisiko tuo jousitus olla syypää siihen.. Ihmettelen vain kun juurikin 3.vaihteella täristää eniten, nelosella vähän, muilla ei yhtään.
Tarkastin öljyt juuri koneesta, melkein alarajassa.. Kone on ulkopuolelta suht puhdas, eli ei roimi enää huohotinsysteemistä, käynnistelin ja kaasuttelin, tuli mustaa putkista.
Sylinterit on kyllä suhteellisen puhtaat, joku aika sitten tuli huolleltua kannet, seetit hiottiin ja laitoin vähän säätöshimmejä jousien alle, samalla venttiilivarren kumit vaihdoin, voi olla että ne vuotavat..
-
TunturiTT tuolla jo heitti pikkulohkoisen vanhuudenvaivan: kuluneen kardaanin nivelen. Jos sieltä on neulat karussa niin varmasti tärrää mutta joissain tilanteessa taas ei. Helppo tarkistaa: löysää haitarikumin klemmari ja katso. Tässä kardaanissa ei ole kannatinlaakeria joten jos klappia on niin sen kyllä löytää.
Kiertokangen laakereiden rikkuminen paljastuu kyllä purkamattakin: ei ole öljynpainetta. Toimiiko öljynpaineanturi ja -valo? Epäilen tämän vian olemassa oloa. Ei ole mahdotonta mutta epätodennäköistä jos on öljynpaine kunnossa.
Puristuspainemittaus on halpa keino saada selville onko puristuksissa vikaa. Öhivuotomittaus/tutkimis ei sekään ole hankala. Kannessa on neljä kohtaa josta se voi vuotaa: imu- ja pakoventtiili, männänrenkaat tai jos sylinteristä on pinnoite irti. Kaksi jälkimmäistä aiheuttaa öljynkulutusta.
Oletko kytkimen katsonut? Sen sysäyksenvaimenninjouset voivat olla vanhuuttaan kuoleentuneet ja kytkin voi olla hieman epäkeskeinen. Onko kytkinkahvan tuntuma joka kerta samanlainen? Kuuluu olla. Jos ei ole niin sielläkin voi olla vikaa.
Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.
Takajousituksen hyvä kunto on turvallisuustekijä. En kuuttakymppiä kovempaa uskaltaisi viallisilla pumpuilla ajaa. Ainakaan kaarteeseen. Kardaanin toiminta vaikuttaa jousitukseen ja toisinpäin.
-
Ei taida Guzzeissa kiertokangenlaakerit kovin helpolla kulua. Silloin on yleensä ollut joku voitelukierron vika ja se lienee pikkulohkossa harvinaista. Isolohkossa voi öljynputsari ruuvautua irti.
Kytkimen tarkastusta ei kannata arastella. Se on yhden päivän homma kun katkaisee traktorin ja kasaa takaisin. Samalla saa putsattua hankalasti tavoitettavat paikat.
Jos laatikon puolelta kuvittelee tärinän lähteitä, yksi voisi olla sisäänmenoakselin laakerointi.
-
TunturiTT tuolla jo heitti pikkulohkoisen vanhuudenvaivan: kuluneen kardaanin nivelen. Jos sieltä on neulat karussa niin varmasti tärrää mutta joissain tilanteessa taas ei. Helppo tarkistaa: löysää haitarikumin klemmari ja katso. Tässä kardaanissa ei ole kannatinlaakeria joten jos klappia on niin sen kyllä löytää.
Kiertokangen laakereiden rikkuminen paljastuu kyllä purkamattakin: ei ole öljynpainetta. Toimiiko öljynpaineanturi ja -valo? Epäilen tämän vian olemassa oloa. Ei ole mahdotonta mutta epätodennäköistä jos on öljynpaine kunnossa.
Puristuspainemittaus on halpa keino saada selville onko puristuksissa vikaa. Öhivuotomittaus/tutkimis ei sekään ole hankala. Kannessa on neljä kohtaa josta se voi vuotaa: imu- ja pakoventtiili, männänrenkaat tai jos sylinteristä on pinnoite irti. Kaksi jälkimmäistä aiheuttaa öljynkulutusta.
Oletko kytkimen katsonut? Sen sysäyksenvaimenninjouset voivat olla vanhuuttaan kuoleentuneet ja kytkin voi olla hieman epäkeskeinen. Onko kytkinkahvan tuntuma joka kerta samanlainen? Kuuluu olla. Jos ei ole niin sielläkin voi olla vikaa.
Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.
Takajousituksen hyvä kunto on turvallisuustekijä. En kuuttakymppiä kovempaa uskaltaisi viallisilla pumpuilla ajaa. Ainakaan kaarteeseen. Kardaanin toiminta vaikuttaa jousitukseen ja toisinpäin.
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Öljypainevalo toimii, luulisin ainakin, virrat kun laittaa päälle niin palaa, ja kun käynnistää niin sammuu, välillä jos moottori käy todella alhaista tyhjäkäyntiä, oikeastaan juuri ennen kun sammuu niin valo saattaa välähtää, moottorin sammuttua alkaa palamaan. Anturin toiminnasta ei ole tietoa, valo tuntuisi toimivan kuitenkin, miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?
Mulla pitäis olla tuolla vielä tallessa semmonen tulppa mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni. Sen kun ruuvaa tulpan tilalle ja kytkee letkun niin kuulee jos pihisee jostakin. Ajattelin kokeilla tuolla sen että vuotaako männänrenkaat, pitäisi alkaa ilma tulemaan öljytäyttö reijästä jos vuotaa, samalla näkee tietty imu- ja pakoventtiilin tiiveyden (puristustahdilla)
Kytkintä en ole tutkiskellut, mutta ajellessa en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa, kardaanin nivelen kunnon tarkistan nyt kun tuli mainittua.
Jousitus täytyisi huoltaa, etuteleskooppikin on aika löysäkun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..
Onko tietoa voisikohan löytyä mahdollisesti jotain tiivistesarjaa takajousiin ja etuteleskooppeihin? Joskus koitin hakea, tuloksetta. Etuteleskoopit ovat paineilma-avusteiset ja tällä hetkellä ei paineilma pysy sisällä.
Muuten mikä mahtaa olla öljytikun ylärajan ja alarajan välinen määrä desilitroina suunilleen? Ilmotettu öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l tms..
Mites muuten nuo venttiilivälykset? Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)
-
miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?
Anturi toimii oikein kun valo toimii oikein. Jos valo palaa käydessä niin joko anturi on rikki tai öljynpaine on kateissa. Jos valo on aina sammuksissa on virtapiirissä tai polttimossa vikaa tai anturi sökö. Tarkistus on helppo: ota anturista johto irti kun on virta päällä ja maadota johdin. Valon pitäisi syttyä välittömästi.
mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni
Mullakin oli aikanaan sellainen yksinkertaistettu "vuotomittari". Sillä saa paljon selville.
en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa
Lienee toistaiseksi kytkin kunnossa.
etuteleskooppikin on aika löysä kun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..
Etupäähän saanee liki kaikkia osia jousia myöden. Ensiapu on noin viisi senttiä holkkia jousten jatkeeksi.
Keulaputkiin tarvitse uudet iskunvaimentimet. Niistä vanhoista on kyky kadonnut. Iskunvaimentimet ovat jousten yläpäässä lampunkorvakkeiden tienoilla. Ja tietenkin uudet teleskooppiöljyt ja tiivisteet.
jotain tiivistesarjaa takajousiin
Heitä vanhat metallinkeräykseen ja laita uudet.
öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l
Moottoriöljyä on vajaa puoli litraa viivojen välissä. Jos aiot radalle niin ei kannata laittaa ihan ylärajaan. Terve Guzzin kone ei juuri öljyä haukkaa.
Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)
Molemmat arvot pätevät. Siviiliajoon pätee pienemmät välykset.
Selkeästi sinulla on hyvin käytetty V65 käsissäsi. Kotimaasta osia saa rajoitetusti. Stormilla on jotain sekä Motonetissä. Motonet tunnistaa jopa mallisi. Lähinnä yleis- ja huolto-osia. RMHeino tuskin on kiinnostunut hankkimaan pyörääsi osia. Stein Dinse, TLM, Reboot Guzzi, ym muut alan liikkeet toimittavat kohtuuhinnoin uusia ja käyttyjä osia.
Yäältä saat lisäselvitystäkin mutta käytä Foorumin hakutoimintoa niin ei tarvitse kysellä samoja uudelleen kun ne on jo kyselty.
Mutta kerro ihmeessä kuin laitto edistyy ja pyörästä tulee kunnon kulkine.
-
miten anturin toiminnan voisi tarkastaa?
Anturi toimii oikein kun valo toimii oikein. Jos valo palaa käydessä niin joko anturi on rikki tai öljynpaine on kateissa. Jos valo on aina sammuksissa on virtapiirissä tai polttimossa vikaa tai anturi sökö. Tarkistus on helppo: ota anturista johto irti kun on virta päällä ja maadota johdin. Valon pitäisi syttyä välittömästi.
mistä muokattu paineilmaletkun liitin kiinni
Mullakin oli aikanaan sellainen yksinkertaistettu "vuotomittari". Sillä saa paljon selville.
en ole huomannut kahvassa erillaista tuntumaa
Lienee toistaiseksi kytkin kunnossa.
etuteleskooppikin on aika löysä kun jarruttaa vähän rajummin niin pumput menee pohjaan..
Etupäähän saanee liki kaikkia osia jousia myöden. Ensiapu on noin viisi senttiä holkkia jousten jatkeeksi.
Keulaputkiin tarvitse uudet iskunvaimentimet. Niistä vanhoista on kyky kadonnut. Iskunvaimentimet ovat jousten yläpäässä lampunkorvakkeiden tienoilla. Ja tietenkin uudet teleskooppiöljyt ja tiivisteet.
jotain tiivistesarjaa takajousiin
Heitä vanhat metallinkeräykseen ja laita uudet.
öljytilavuus on 2l mutta jostakin luin juttua, että se oikea määrä on 1,78l
Moottoriöljyä on vajaa puoli litraa viivojen välissä. Jos aiot radalle niin ei kannata laittaa ihan ylärajaan. Terve Guzzin kone ei juuri öljyä haukkaa.
Imu 0,10 ja pako 0,15 vai imu 0,15 ja pako 0,20(korjaamokäsikirjassa 0,15 ja 0,20)
Molemmat arvot pätevät. Siviiliajoon pätee pienemmät välykset.
Selkeästi sinulla on hyvin käytetty V65 käsissäsi. Kotimaasta osia saa rajoitetusti. Stormilla on jotain sekä Motonetissä. Motonet tunnistaa jopa mallisi. Lähinnä yleis- ja huolto-osia. RMHeino tuskin on kiinnostunut hankkimaan pyörääsi osia. Stein Dinse, TLM, Reboot Guzzi, ym muut alan liikkeet toimittavat kohtuuhinnoin uusia ja käyttyjä osia.
Yäältä saat lisäselvitystäkin mutta käytä Foorumin hakutoimintoa niin ei tarvitse kysellä samoja uudelleen kun ne on jo kyselty.
Mutta kerro ihmeessä kuin laitto edistyy ja pyörästä tulee kunnon kulkine.
Kiitoksia vastauksesta.
Noin 0,5dl öljyä lisäsin ja oltiin ylärajan tienoilla, öljynä käyttänyt nyt Motul Classic Oil 20W-50 mineraaliöljyä.
Tarkastin öljypaineanturin toiminnan ilmoittamallasi tavalla ja se on ok.
Nykyinen huohotusjärjestelmä on muuten samallainen kuin alkuperäinen, paitsi ilmaputsarikoteloon menevä letku on vaihdettu pitempään ja menee maahan. En ole ainakaan huomannut että sieltä olisi öljyä tullut.(ei ole ollut lätäkköä maassa, eikä ole sotkenut ympäristö letkun läheltä) Kun moottori käy tyhjäkäyntiä voi käsin tuntea letkusta tulevan ilmaa mutta kierrosten noustessa se sieltä ei tule mitään.
Kokeilen tulevalla viikolla tuota paineilmakikkaa josko jotakin ilmenisi. Muistaakseni mulla pitäs olla hyllyssä vielä yläkerran tiivisteet molemmille puolille niin kai puran kannet ja sylinterit pois ja tarkistan varuiksi että kaikki on kunnossa, sillä sen äänen alkuperä ihmetyttää.. En tiedä silti varmaksi onko se ääni kuulunut aina, sillä siitä on usea vuosi kun tolla on viimeksi ajettu.
-
Samalla kun tsekkaa kytkimen niin voi katsella missä kunnossa vaihteiston laakeroinnit. Lievästi saa kahista mutta ei saa olla klappia akseleissa.
Mitä vaihdelaatikkoon tulee niin kyllähän sekin voisi pientä remonttia kaivata, kaikilla vaihteilla kuuluu jotain ääntä jollakin kierrosalueella, mutta en ole kovin huolestunut vielä, sillä kuvittelisin että aina sieltä jotain kuuluu.. Tosin "pahin" ääni tällä hetkellä on 3vaihteella matalilla kierroksilla(2000-4000rpm) kuuluva ujellus.
-
Kyllä se pikkulohkon loota yleensä jollottaa. Siellä voi kokeilla eri öljyjä. Ei kannata huolestua ennenkuin tarvii tupla suojauksen korviin ;D
-
Kyllä se pikkulohkon loota yleensä jollottaa. Siellä voi kokeilla eri öljyjä. Ei kannata huolestua ennenkuin tarvii tupla suojauksen korviin ;D
Joo niinhän se on ;D muuten, GL4 vai GL5 luokan öljy?
-
Ihan sama, molemmat kelpaavat.
Jos saat ostettua jostain korjaamosta tai oljyhuollosta Neste Hypoidi LF öljyä
voi laatikko toimia sillä liukkaammin. LF = Low Friction =pieni kitka.
-
Ihan sama, molemmat kelpaavat.
Jos saat ostettua jostain korjaamosta tai oljyhuollosta Neste Hypoidi LF öljyä
voi laatikko toimia sillä liukkaammin. LF = Low Friction =pieni kitka.
Okei, kiitos vastauksesta.
-
Vanhoihin valittaviin laatikoihin ja moottoreihin olen laittanut öljynvaihdon yhteydessä RVS-nimistä teräksen lisäainetta. Vähentää ajan kanssa kitkaa. Ääni = kitkaa = lämpöä = tehohäviötä.
Pikkulohkon 5-vaihteisessa laatikossa on erillinen ensiövetorataspari joka kuluneena jollottaa alemmilla kierroksilla joka vaihteella ja kuluessaan yhä korkeammilla kierroksilla.
Yleensä kakkosvaihde, johon osuu kiihdytettäessä suurin momentti ryhtyy ääntämään ensin mutta asiaan vaikuttaa käytetty ajotapa. Viitosvaihde on toinen ja yleisin ääntäjä. Sen kuluminen johtuu yleensä siitä että sillä ajetaan eniten mutta myös siksi että sitä käytetään liian alhaisilla kierroksilla.
Vaihteisto on tunnettu ominaisuudestaan: jos sen ylitäyttää tulee ylimäärä kyllä kohta pois.
Vaihteisto on suorahampainen lukuun ottamatta ensiövetohammaspyöräparia.
Perävaihteeseen suosittelen 80W120 GL5 tai vastaavaa mineraaliöljyä ja tilkka molybdeenisulfidia. Onko takanavan kumivaimennin vielä ehyt? Sijaitsee takapyörän keskiössä.
-
Terve,
Paineistin palotilat aiemmin puhutulla tavalla ja kyllähän tuolta täyttökorkista ilmaa tuli molemmilta puolilta, korkki paikallaan tunsi puhallusta huohotinletkusta. Oli kyllä hiljainen muutoin kun oli letku kiinni kunnes avasi täyttökorkin niin kuului ääntä, 1-2bar oli paineita. Männänrenkaista siis taitaa falskata, venttiilit tuntui olevan tiiviit, en ainakaan huomannut imu tai pakopuolella pihinää tai ääniä.
Kardaanin niveltä en vielä ole tarkistanut, käynnistelin ja kuuntelin mistä se ääni voisi tulla ja kyllä se jotenkin sieltä kannesta tuntuisi tulevan.. Videota koitin ottaa lähinnä äänitys mielessä missä mielestäni kuuluu kyseinen "terävähkö" napatus tyhjäkäynnillä ja vähän korkeimmilla kierroksilla. Video on mp4 muodossa niin sitä ei saa tähän liitettyä.
En tiedä miksi tuollain naputtaa, eise minusta ennen kyllä ole, ainoa ero siis on se, että jousien alla on muistaakseni 0,2mm tai joku vastaava shimmilevy, joten jouset ovat hieman enemmän puristuksissa vapaana.
-
Vanhoihin valittaviin laatikoihin ja moottoreihin olen laittanut öljynvaihdon yhteydessä RVS-nimistä teräksen lisäainetta. Vähentää ajan kanssa kitkaa. Ääni = kitkaa = lämpöä = tehohäviötä.
Pikkulohkon 5-vaihteisessa laatikossa on erillinen ensiövetorataspari joka kuluneena jollottaa alemmilla kierroksilla joka vaihteella ja kuluessaan yhä korkeammilla kierroksilla.
Yleensä kakkosvaihde, johon osuu kiihdytettäessä suurin momentti ryhtyy ääntämään ensin mutta asiaan vaikuttaa käytetty ajotapa. Viitosvaihde on toinen ja yleisin ääntäjä. Sen kuluminen johtuu yleensä siitä että sillä ajetaan eniten mutta myös siksi että sitä käytetään liian alhaisilla kierroksilla.
Vaihteisto on tunnettu ominaisuudestaan: jos sen ylitäyttää tulee ylimäärä kyllä kohta pois.
Vaihteisto on suorahampainen lukuun ottamatta ensiövetohammaspyöräparia.
Perävaihteeseen suosittelen 80W120 GL5 tai vastaavaa mineraaliöljyä ja tilkka molybdeenisulfidia. Onko takanavan kumivaimennin vielä ehyt? Sijaitsee takapyörän keskiössä.
Moi,
RVS:n laittamista laatikkoon olen ajatellutkin, täytyy laittaa se uuden öljyn kera sinne. Joskus oli takapyörä ollut irti ennen sytytyksen pettämistä ja silloin muistaakseni kaikki oli kunnossa siellä, autobokseilla oli hyvin vähän ajoa joten en usko, että olisi mennyt miksikään siitä, mutta tarkistan sen kardaaninivelen yhteydessä.
-
Katso onko venttiilinsäätöruuvien päät siistit. Tilasin joskus kaikki ruuvit uutta Moto-Italiasta ja kaikkien päät kuluivat kuopalle lyhyellä ajolla. Rakotulkki kertoi välyksen olevan kohdillaan, mutta ruuvin pää oli kuin poralla painettu. Eli välys ei pitänyt paikkaansa.
-
Katso onko venttiilinsäätöruuvien päät siistit. Tilasin joskus kaikki ruuvit uutta Moto-Italiasta ja kaikkien päät kuluivat kuopalle lyhyellä ajolla. Rakotulkki kertoi välyksen olevan kohdillaan, mutta ruuvin pää oli kuin poralla painettu. Eli välys ei pitänyt paikkaansa.
Kiitos vastauksesta, tuo täytyykin katsoa ja vaihtaa ruuvit jos ovat huonossa hapessa.
-
Voihan olla, että mulle sattui satsi huonoja ruuveja, mutta silti, ilmainen paikka katsoa.
-
Voihan olla, että mulle sattui satsi huonoja ruuveja, mutta silti, ilmainen paikka katsoa.
Joo kyllä nuo kaikki paikat on hyvä tulla tarkistettua, ne shimmit muuten laitettiin muistaakseni siksi sinne venttiileiden alle kun ne tuntui olevan kovin löysät. Pyörivät käsin ja tuon shimmin laittamisen jälkeen tulivat jäykemmiksi mutta edelleen pyörivät käsin, mitä mieltä kuuluuko niiden pyöriä vai ei? Jos käsin pyörivät niin kyllä ne siellä käydessä varsinkin pyörivät ja varmaan falskaavat, siitä voisi äänikin johtua.
Muutama vuosi sitten oli katkennut venttiilijousi jostakin venttiilistä ja siihen uusittiin venttiilit ja jouset, sen jälkeen shimmitetty itse.
-
Venttiilinjouset eivät ääntä pidä eikä pieni shimmaus vaikuta paljonkaan jousivoimaan.
Kuluneessa koneessa männänhelma(t) saattaa pitää kolketta sylinteriä vasten.
kyllähän tuolta täyttökorkista ilmaa tuli molemmilta puolilta, korkki paikallaan tunsi puhallusta huohotinletkusta.
Aina männänrenkaiden ohi hieman tulee mutta nyt ilmeisesti hieman enemmän ja se viittaa ainakin männänrenkaiden kulumiseen. Missä kunnossa itse sylinterit ovat?
Se selviää samalla keinoin mutta vaatii venttiilikoneiston purkamista niin että venttiilit ovat kiinni oli mäntä sitten missä asennossa tahansa. Lisäksi tarvitaan pidätin/pyöritinkalu jolla saadaan lukittua mäntä haluttuun asentoon että voi taas kuunnella paljonko missäkin asennossa pihisee. Sylintereitä ei voi porata ylikokoon. Pinnoituksia jotkin pajat tekevät ja olen kuullut valurautaputkiakin asennetun.
Siihen nähden ei sylintereiden irrottaminen ole isokaan työ. Tosin tarvitset moottorin tiivistesarjan että saat kapineen takaisin nippuun. Tiivistesarja on alle satasen sijoitus. Männänrengassarja parisataa. Uusia mäntiä voi olla hankalampi löytää.
Kardaanista sen verran vielä että ei ole tavatonta että viallinen kardaanin nivel lyö takahaarukan poikki ja samalla rikkoo vaihteiston takakannen. Takapyörä jää vain iskunvaimentimien varaan ja lukkiutuu pyörimättömäksi. Olen nähnyt näin käyvän.
Pahaa ei tee hankkia kyseisen mallin korjaamokäsikirja ohjeineen jollei jo ole.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf
-
Venttiilinjouset eivät ääntä pidä eikä pieni shimmaus vaikuta paljonkaan jousivoimaan.
Kuluneessa koneessa männänhelma(t) saattaa pitää kolketta sylinteriä vasten.
kyllähän tuolta täyttökorkista ilmaa tuli molemmilta puolilta, korkki paikallaan tunsi puhallusta huohotinletkusta.
Aina männänrenkaiden ohi hieman tulee mutta nyt ilmeisesti hieman enemmän ja se viittaa ainakin männänrenkaiden kulumiseen. Missä kunnossa itse sylinterit ovat?
Se selviää samalla keinoin mutta vaatii venttiilikoneiston purkamista niin että venttiilit ovat kiinni oli mäntä sitten missä asennossa tahansa. Lisäksi tarvitaan pidätin/pyöritinkalu jolla saadaan lukittua mäntä haluttuun asentoon että voi taas kuunnella paljonko missäkin asennossa pihisee. Sylintereitä ei voi porata ylikokoon. Pinnoituksia jotkin pajat tekevät ja olen kuullut valurautaputkiakin asennetun.
Siihen nähden ei sylintereiden irrottaminen ole isokaan työ. Tosin tarvitset moottorin tiivistesarjan että saat kapineen takaisin nippuun. Tiivistesarja on alle satasen sijoitus. Männänrengassarja parisataa. Uusia mäntiä voi olla hankalampi löytää.
Kardaanista sen verran vielä että ei ole tavatonta että viallinen kardaanin nivel lyö takahaarukan poikki ja samalla rikkoo vaihteiston takakannen. Takapyörä jää vain iskunvaimentimien varaan ja lukkiutuu pyörimättömäksi. Olen nähnyt näin käyvän.
Pahaa ei tee hankkia kyseisen mallin korjaamokäsikirja ohjeineen jollei jo ole.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf
Kiitos vastauksesta,
Kaikki mainitut asiat tulee tarkastettua ja kunnostettua jos on tarpeen, täytyyhän pyörällä olla turvallista ajaa.
Steinillä oli joku männänrengas sarja 35€ per mäntä ja yläkerran tiivisteet molemmille puolille oli n. 40€ joten ei ole pahan hintainen mälli, täytyy selata vielä jos löytyy muita rengassarjoja ettei kaikkein halvimpia välttämättä ota. Sylinterit on käytetty pois sillonkun sytytyksessä rupesi olemaan häikkää ja muistelisin että olisi ollut hyvässä kunnossa silloin, mutta tulee se tarkistettua myös/purettua sylinterit pois.
Ennen kun puran sylinterit pois ajattelin katsoa vielä puristuspainemittarilla paljonko antaa puristuksia.
Jonkilainen korjaamokäsikirja on ladattuna koneelle, mutta tulee tuoksin tallennettua tuosta, kiitos siitä.
Samassa kun moottoria roplaa niin on hyvä myös loput pyörästä tarkistaa, mm. aiemmin mainittujen asioiden kunto.
-
Noniin,
Purin nyt sitten oikealta puolelta yläkerran pois kun sieltä mielestäni ääni oli enemmän peräisin, siellähän sitä odotti sitten mäntä jonka helmoissa naarmuja, muutama syväkin. Sylinterissäki meni muutamia pitkittäisiä viiruja, mutta kovin syviltä eivät näytä eikä tunnu. Kuvia yritin liittää, mutta ovat liian isoja.
Mahdollisesti ääni siis ollut peräisin tuosta, täytyy vielä purkaa vasen puoli ja katsoa missä kunnossa se on.
-
Mietin vain mistä tuo on voinut tulla, silloinkun se viimeksi oli purettu niin ei ollut muistaakseni naarmuakaan.. Voiko imuilman mukana menevä hiekkapöly tms tehdä tuollaista jälkeä?
-
Ei kovin pian, jos on edes joku filtteri ollut. Naarmutko on siis hankautumia, ei lämpöleikkauksen jälkiä?
-
Ei kovin pian, jos on edes joku filtteri ollut. Naarmutko on siis hankautumia, ei lämpöleikkauksen jälkiä?
En osaa oikein sanoa, yritän laittaa tähän toimivaa linkkiä kuvien katseluun:
http://aijaa.com/PUZNDQ (http://aijaa.com/PUZNDQ) mäntä
http://aijaa.com/qTG0f3 (http://aijaa.com/qTG0f3) mäntä2
http://aijaa.com/TTZwJx (http://aijaa.com/TTZwJx) mäntä3
http://aijaa.com/kQxG3X (http://aijaa.com/kQxG3X) mäntä4
http://aijaa.com/Zr6A2N (http://aijaa.com/Zr6A2N) sylinteri
http://aijaa.com/PoTmkf (http://aijaa.com/PoTmkf) sylinteri2
http://aijaa.com/kt9vpF (http://aijaa.com/kt9vpF) sylinteri3
Yllä olevat linkit ovat kuvia oikean puolen männästä ja sylinteristä, vasenta puolta en ole vielä kerennyt purkamaan.
Sylinterissä olevat jäljet eivät ole syvän oloisia ja kuvittelisin, että hoonaamalla voisi selvitä. Männässä taas kuvissa 2 ja 4 näkyvät naarmut ovat syviä, kynnellä ottaa kunnolla kiinni kun vetää ylitte, 1 ja 3 kuvien naarmut ei ole läheskään niin syviä, sormella/kynnellä ne tuntee kylläkin.
-
Kokeilin tossa äsken vähän kattella löytyykö välystä kiertokangesta, männäntapissa oli kaksi raitaa(kuuluuko olla täysin kirkas, en muista yhtään) mutta oli hyvällä sovitteella kiertokangen yläsilmukkaan eikä siinä ainakaan ollut välystä.
Kiertokangen laakerointi kampiakseliin herättää hieman kysymyksiä. Olen ymmärtänyt että ainakin yksi sylinterisessä sivuttaissuuntainen liike on ok, mutta entä v-mallin moottorissa missä kiertokanget on samalla kampiakselin kaulalla? Kiertokanki liikkuu sivuttain jonkinverran, "pitkittäis" välystä saan kyllä jonkin verran löytymään, varmaan n. 0,1mm luokkaa luulisin, sen verran kuitenkin että ääni kuuluu kun painaa ja vetää, kuuluuko sen olla jämpti vai salliiko liikettä? Vertaan vielä vasemmalle puolelle kunhan saan sen puretuksi.
-
Tuohon päittäisvälykseen oli mun mielestä joku ohjearvo manuaalissa.
Männässä on aika komeat urat. Jotain irrallista siellä on ollut. Pytty ei näytä pahalta.
-
Kokeilin tossa äsken vähän kattella löytyykö välystä kiertokangesta, männäntapissa oli kaksi raitaa(kuuluuko olla täysin kirkas, en muista yhtään) mutta oli hyvällä sovitteella kiertokangen yläsilmukkaan eikä siinä ainakaan ollut välystä.
Kiertokangen laakerointi kampiakseliin herättää hieman kysymyksiä. Olen ymmärtänyt että ainakin yksi sylinterisessä sivuttaissuuntainen liike on ok, mutta entä v-mallin moottorissa missä kiertokanget on samalla kampiakselin kaulalla? Kiertokanki liikkuu sivuttain jonkinverran, "pitkittäis" välystä saan kyllä jonkin verran löytymään, varmaan n. 0,1mm luokkaa luulisin, sen verran kuitenkin että ääni kuuluu kun painaa ja vetää, kuuluuko sen olla jämpti vai salliiko liikettä? Vertaan vielä vasemmalle puolelle kunhan saan sen puretuksi.
Toinen puoli purettu nyt kans, vasemman puolen männässä oli myös naarmuja, vähemmän ja ei oikeastaan kovin syviä. Kiertokanget ovat lähes samallaisen tuntuisia molemmilla puolilla paitsi vasemman puolen kiertokangen laakerointi jotenkin pyörii nihkeämmin kampiakselilla kuin mitä oikea. Eli siis jos nostan oikealla puolelle kammen ylös lohkoa vasten niin se tulee omalla painollaan alas asti lohkoa vasten, vasemman puolen kun nostaa ylös niin se jää ylös, oikeastaan jää siihen mihin sen laitat.
-
Tuohon päittäisvälykseen oli mun mielestä joku ohjearvo manuaalissa.
Männässä on aika komeat urat. Jotain irrallista siellä on ollut. Pytty ei näytä pahalta.
Katselin tarkemmin mäntiä ja suurimmat vauriot ovat renkaiden alapuolella, renkaissa ei ole oikeen jälkiä ja renkaiden yläpuolellakaan ei oikeen ole mitään isompia jälkiä
Täytyy lukea molemmat tiedossa olevat manuaalit läpi ja katsoa mitä löytyy
-
Männässä on aika komeat urat. Jotain irrallista siellä on ollut. Pytty ei näytä pahalta.
Jotain irrallista... Ei helvetti,
Eihän tossa öljysuodatinta vaihdettu aikoihin, vain öljyt ja puhdisteltu suodatin... Tässä se on saattanut mahdollisesti kostautua kun tollain huolimaton ollut. Mahdollisesti siis jättänyt partikkeleita suodattamatta ja siellä sitten kulkeutunut öljyn mukana ja tehnyt tuhonsa sitä kautta sitten
Edit: Luin manuaalia läpi ja jos oikein ymmärsin niin kiertokangen laakeroinissa kampiakseliin saa olla välystä min. 0,02mm ja max. 0,06mm, täytyy koittaa mittailla tarkasti mitä siellä on. Lueskelin, että liian suuri välys saattaa juurikin vaurioittaa mäntää ja sylinteriä, mäntä naarmuinen jne.
-
Jotain murua. Hiekkaa tai jotain muuta kovaa. Tuskin mitään moottorin osasia, kun muuten vielä toimii.
-
Moro,
Kampiakselia tossa pyörittelin hieman (molemmista veiveistä käsillä) ja kunhan vauhtiin pääsee niin hyvin pyörii, lukuunottamatta sitä että vasemman puolen kiertokanki raskaampi.. Kampiakselin laakerit lienee ookoo, oikean puolen kiertokangen myös, vasemman puolen kiertokangen laakerissa on jotain kyllä pielessä.
Vasemmassa kiertokangessa ilmeni myös se että jäi mihin asentoon tahansa ja siinä pysyi, kun oikean puolen kiertokanki tulee aina alas omalla painollaan.