Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Camn - Elokuu 17, 2015, 00:01:06 ap

Otsikko: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Elokuu 17, 2015, 00:01:06 ap
Seuraavassa Motorrad Magazin MO –lehdessä (9/2015) kuuluu olevan kaksi sivua vihreästä V11 mallista (-99). Aloittaa Youngtimer –osion lehdessä.

-   edustaa mallisarjaa, jollaista ei ole enää Guzzin ohjelmassa
-   mielenkiintoinen vaihtoehto harvinaiselle ja kalliille RnineT:lle
-   avantgarde Cafe Racer
-   alkaa olla viimeinen hetki hankkia hyvin pidetty yksilö

Design on Luciano Marabesen käsialaa, kuten V10 Centauro, Breva ja Griso. http://archivio.animaguzzista.com/maestri/marabese/marabese.htm (http://archivio.animaguzzista.com/maestri/marabese/marabese.htm) (-02)
Google kääntäjällä joitakin sitaatteja:
Vaikka olen suunnitellut Aprilialle, Laverdalle jne ja minulla on ollut kolmekymmentä eri pyörää Guzzi on ikuisesti sydämessäni. Moto Guzzi oli kaikkien yläpuolella, en osaa selittää… V11 oli oma ideani, esittelin sen Guzzille ilman että työtä oli tilattu minulta. Se oli tehty intohimolla ja siitä tuli kaunis vihreä, punainen runko. Älkää kysykö mielipidettäni myöhemmistä väreistä… moottoripyörän on oltava kaunis kokonaisuudessaan, jos muuttaa värin se menettää kauneutensa. Kysymys: ”Runko on sellainen että pyörä ei tahdo aina mennä suoraan...” Jos projektin johtaja oli suunnitellut vain traktoreita…ymmärrättehän… Jokaisessa Guzzissa on oltava yhteinen punainen lanka. Olisimme myös suunnitelleet uuden V8:n… teimme paljon mukavia pikku asioita, Guzzihan valmisti kaikenlaisia pyöriä. Voxan Roadsterin suunnittelijan Sacha Lakic:in mielestä V11 ja Monster 916 kuuluvat top kolmoseen kaikkein kauneimmissa pyörissä…
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Elokuu 18, 2015, 17:56:06 ip
No nyt paljastui että tätä malliahan on korjattava päivät pääksytysten, juuri itse huomasin että kuluttaa erityisesti takarengasta, jos ajaa. Täällä tulikin jo lehdistön mielipide: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5520.15 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5520.15).

V11lemans.com palstallakin kirjoitteleva nimimerkki "luhbo" Saksasta on pyynnöstä avautunut huoltotarpeista (Ur-V11, juuri tuo ylemmän kuvan vihreä):

- ja vasta 200.000 km ajettu -

(vapaa käännös)
"Mitäpä tähän sanoisin, sen on kuljettava itse, minä käännän vain kahvaa.
Tähän mennessä on tarvittu: 125.000 kohdalla nokka-akselin hiominen ja kovuuskäsittely, nostimet vain hiottiin, uudet männänrenkaat. Kannet vaihdettiin myös kun sattui sopivat juuri ystävänkauppaa kohdalle. 150.000 kohdalla meni laakeri vaihdelaatikon takakannesta (piti ääntä). Pyöränlaakereita eteen ja taakse on vaihdettu säännöllisesti. Yksi lataussäädin ja akku, 2 tai 3 hiilet starttimoottoriin, ohjausvaimennin. Niin ja kampikammion hengityksen letku 75.000 kohdalla. Yhdet imukurkkujen kumit, epämääräinen määrä lamppuja ja paljon renkaita...  Näin ne vuodet vierivät... Öljynä Liqui Moly jossa MoS2 lisäaine. Huoltotuki on jossain tallissa, sen kanssa särkee vaan selkänsä..."
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: MattiK - Elokuu 24, 2015, 16:31:24 ip
Mistä johtuu näiden pyörien tyhjäkäynnillä koliseva ääni?

https://www.youtube.com/watch?v=uTQ2THWnSgk (https://www.youtube.com/watch?v=uTQ2THWnSgk)
https://www.youtube.com/watch?v=tG2aLQaGUbk (https://www.youtube.com/watch?v=tG2aLQaGUbk)

Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Pekka - Elokuu 24, 2015, 16:53:46 ip
Youtuben ääniraita ja kameran mikki eivät välttämättä välitä samaa äänimaisemaa kuin livenä. :-\
Enkä ole paljon V11 kalkatusta kuunnellut, muut kommentoi lisää, mutta kytkimen kalkatus lienee kyseessä.
Lisääkö läppien huono balanssi kuinka paljon V11:a kytkimen ja vaihteiston ääniä joutokäynnillä?
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Lokakuu 26, 2016, 22:49:46 ip
Luciano Marabese, V11, Breva ja Griso -suunnittelija on siirtynyt yläkerran orkesteriin.
http://www.dueruote.it/notizie/attualita/addio-a-luciano-marabese (http://www.dueruote.it/notizie/attualita/addio-a-luciano-marabese)

Saksan V11 palstalta (myös kuva, LeMans on siinä "täytteenä"): "Centauro oli myös Marabesen ehdotus - design, joka kiihdyttää mieliä vielä 2 vuosikymmenen jälkeen.  Siinä Luciano muunsi hienosti BOT kilpapyörän matkasporttiseksi muskelipyöräksi."
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 27, 2017, 23:38:50 ip
Englanninkielisellä V11 palstalla oli kuva Marabesen luonnoksista V11 mallin kokokatteeksi "siitä tuli vihreä, punainen runko. Älkää kysykö mielipidettäni myöhemmistä väreistä… moottoripyörän on oltava kaunis kokonaisuudessaan".
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: JBJ - Huhtikuu 28, 2017, 20:05:20 ip
Youtuben ääniraita ja kameran mikki eivät välttämättä välitä samaa äänimaisemaa kuin livenä. :-\
Enkä ole paljon V11 kalkatusta kuunnellut, muut kommentoi lisää, mutta kytkimen kalkatus lienee kyseessä.
Lisääkö läppien huono balanssi kuinka paljon V11:a kytkimen ja vaihteiston ääniä joutokäynnillä?

Vastoin tapojani täytyy taas sortua tänne somen maailmaan koska luulen tästä jotain tietäväni.
Tässä joku aika sitten hankin V11 LeMansin talliin seisomaan ja kun sen kotona ensi kertaa käynnistin (tapanani ei ole koeajaa tai käynnistää pyöriä ennen ostoa...) niin kolina oli aivan hirveä! Vaikka Guzzeja on mulla ollut reilut 35 vuotta niin olihan se yllätys! Tuo videon ääni on hyvinkin siedettävä. Tallissa on myös Ducati 999 kuivakytkimellä mutta se käy hyvinkin sivistyneesti Guzziin verrattuna... Guzzilla on todistettavasti (Nurmen Maken huoltama ja Moto Italian maahantuoma) ajettu alle 35tkm.
Aukihan se piti ottaa ja selvisihän sen äänen alkuperä. Kytkimen keskiöratas oli totaalisen loppu. Spoorien harjat olivat teräviä kuin partaveitsi.
No, uutta tilaamaan... Helpommin sanottu kuin tehty. SteinDinse (mm.) kyllä mainostaa ja myy kytkinsarjaa myös V11-malliin mutta se ei vaan valitettavasti sovi. Massalevyt kyllä sopii mutta keskiö ei. Jostain syystä Luigi on päättänyt tehdä V11 mallin ihan oman keskiön.
Kokemuksesta tiedän että oikean kytkimen keskiörattaan löytyminen on, sanoisinko, haastavaa. Sekin löytyi lopulta ja maksoikin vaan rahteineen reilut 200,- euroa.
Ei muuta kun pyörä kasaan ja käyntiin.
Ja kas peijakasta! V11 käy erinomaisen sivistyneesti ilman mitään, siis oikeasti ilman mitään! mekaanisia ääniä!
Myös kytkin toimii pehmeästi.
Nyt se myös pysyy kunnossa kun tuolla tallissa rivissä ajamattomana seisoo varmaankin seuraavat kymmenen vuotta...
Terv. Jussi


 
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 28, 2017, 22:48:53 ip
Omaani V11 Guzziin, kun M.Nurmi vaihtoi n. 30.000 kohdalla kaksilevyisen kytkimen, tuli vauhtipyörää lukuunottamatta kaikki uutta. Silti kalkatus on ollut aina ihan hirmuinen…
Lainaus
Luigi on päättänyt tehdä V11 mallin ihan oman keskiön
Koskee tuota 6-vaihteista laatikkoa, jota oli tietääkseni pelkästään V11 ja MGS-01 malleissa. Näitä kahta keskiöratasta näissä malleissa on ollut: GU01211640, 1-levyinen kytkin, GU04211600, 2-levyinen kytkin.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Huhtikuu 15, 2021, 12:58:39 ip
[V11LeMans.com -palstalta]
Ylin ensimmäinen kuva: V11 -suunnittelijan, edesmenneen Luciano Marabesen johdolla tehty V11 Sport prototyyppi.  Näyttää siltä että 1100Sport osia oli käytetty paljon: 5 vaihteinen laatikko, vaijerivälitys kahvaan, perä ja takahaarukka, jne.

Centauron ja V11 kerrotaan olleen viimeiset, jotka Marabese suunnitteli täysin itse, myöhemmät olivat toimiston käsialaa hänen johdollaan. Molemmilla "omilla" oli vanhat esikuvansa.
V11 = Gambalungino racer 1951 (tankki erityisesti), Centauro = Dondolino 1946-51.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 15, 2021, 13:35:03 ip
Aiemmin oli juttua miksi jotkin mallit kalkattavat. Monessa malleissa kytkin kalkattaa erityisesti silloin kun kahvasta on vedetty.
Tyypillinen kalkatuksen lähde on myös jakopää. Ketjujakopää ei juuri äännä muutoin kuin kuluneena. Mutta ratasvetoinen jakopää sen sijaan kalkattaa joutokäynnillä runsaasti ja kovaa. Kun antaa kierroksia kolina loppuu mutta alkaa ulina. Suorahampaisuudessa suurin syy.
Venttiilikoneistokin toisinaan kalisee mutta se on lievempi melu eikä välttämättä johdu vääristä välyksistä vaan on ominaisuus.
Joutokäynnillä kalkattaa myös vaihteiston ensiörataspari. Ovat vinohampaisia 5-vaihteisissa. 6-vaihteisissa suorahampaisia. Sieltä kuuluu silloin kolinaa. Ajossa viheltää. Äänet ovat eri rakenteissa varsin tyypillisiä. Ääni on energiaa joten jonkin verran tehoa katoaa melun muodossa.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Elokuu 02, 2024, 16:39:13 ip
Aikamoista että ei ole kiinnostusta noinkaan suuressa maassa (Saksa) 25v vanhaan 70.000 km ajettuun vihreään, HP siellä 3.289€.  Myyjä kirjoittaa että toimii hyvin, huollettu, katsastettu, harvinainen Magni -etukate, lämmitettävät kahvat.

(https://v11sport.de/viewtopic.php?p=142263#p142263 (https://v11sport.de/viewtopic.php?p=142263#p142263))
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: motomatti - Elokuu 02, 2024, 21:17:41 ip
Lämpimiä muistoja Centaurosta. Toki, kaikkien japsien jälkeen guzzismini aloittajapyörästä GT850 tuli pitkäikäinen käyttöpyörä. Ei kummoinen ajettavuudeltaan mutta vankka eikä jättänyt tielle.
 
Monta mallia on katsastettu. Tylsin lienee, omasta kokemuksesta, 1100 Breva. Erittäin toimiva, varma ja ketterä perusmatkapyörä. Suosittelen! Centauro oli jännin ja 1400 haastavin koska se käskee, joka kerta kun satulaan istun, pitkälle reitille. En ole, kuuden vuoden aikana, kyllästynyt kulkimeen.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: TunturiTT - Elokuu 08, 2024, 10:16:41 ap
Aikamoista että ei ole kiinnostusta noinkaan suuressa maassa (Saksa) 25v vanhaan 70.000 km ajettuun vihreään, HP siellä 3.289€.  Myyjä kirjoittaa että toimii hyvin, huollettu, katsastettu, harvinainen Magni -etukate, lämmitettävät kahvat.

(https://v11sport.de/viewtopic.php?p=142263#p142263 (https://v11sport.de/viewtopic.php?p=142263#p142263))

Heino peli, mutta etukate on kyllä, kröhöm.., mielipiteitä jakava. Omaan silmään aivan liian korkea ja korkealla. Toki tuon taakse pystyisi minunkin kaltainen jäykkäselkä viikkaamaan itsensä suojaan viimalta.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: @ - Elokuu 09, 2024, 12:35:24 ip
Eipä tuo tuollaisena juurikaan silmää miellytä. Ei ole kuitenkaan yhtä ruma kuin Centauro.  :P
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Pekka - Marraskuu 29, 2024, 22:32:27 ip
V11 mallin KR-sarjan pyörissä on kytkinkopan yläpuolella rungossa korvake erilliselle kiinnityslevylle. Sitä ei ilmeisesti ole Moto Guzzin toimesta kuitenkaan
tuotannossa aikoinaan asennettu. Korjausohjeeseen ja varaosakirjaan se on mennyt näkyville.
Kysymyksiä on:
-onko joku ko.levyn nähnyt tai omastaan sen löytänyt?
-onko käsitystä miksi on jätetty V11 malleista pois?
-aiemmissa malleissa missä on samantyyppinen spine-runko, pitäisi myöskin kyseinen kiinnike löytyä mutta onko se asennettu?
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 29, 2024, 23:09:20 ip
Centaurossani, siinä rumassa, oli ko kilke.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: kvlm - Marraskuu 30, 2024, 08:12:35 ap
Alkusarjan v11 mallit kärsineet vaihdelaatikon kuoren halkeamisista -mallit ilman alapuolen tukea vaihteiston alta moottoriin. Luulisin että tuki kannattaa laittaa.

-KG-
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 30, 2024, 14:08:10 ip
Halkeamisista muistui mieleeni tarina spine-rungosta joka oli murtunut poikki. Se ei johtunut voimasta, varsinaisesti, vaan huohotusjärjestelmästä. Osa rungosta toimii huohotuskammiona ja huohotusilman mukana, luonnollisesti, joutuu vetttä rungon sisään. Korroosio on homman nimi. Myös huohotustukoksista oli juttua.

Laitehan on helppo purkaa sen verran että saa huohotusletkut irti suht vaivatta ja tsekattua että niissä ilma kulkee vapaasti. Rungon sisäpuolta ei ole käsitelty mitenkään joten jos sinne huohotusilman mukana pääsee vettä tai sitä kondensoituu, esimerkiksi ulkona säilytyksen myötä lämpötilavaihtelun muodossa, runkopalkin sisään niin on altistus ruosteelle.

Rungosta tulee alaspäin, jos nyt oikein muistan, kaksi metallipunosletkua jotka menevät öljypohjaan öljyn pinnan alle. Öljynvaihdon yhteydessä on hyvä vilkaista mitä letkuille kuuluu. Lähinnä tukoksista on kysymys. Kun letkuja liitetään takaisin öljypohjaan niin uudet alumiini- tai kuparitiivisteet, 4 kpl, paikoilleen. Samalla tulee syynättyä muidenkin letkujen kunto ja toiminta. Nämä pyöräthän ovat ns. iällä.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Camn - Marraskuu 30, 2024, 17:13:02 ip
v11lemans.com -foorumilla tuosta on ollut juttua: https://www.v11lemans.com/forums/topic/1797-spine-frame-transmission-mount/ (https://www.v11lemans.com/forums/topic/1797-spine-frame-transmission-mount/).

Tässä tuosta ketjusta kohtia:

- yhdessä 2000 V11 Sportissa on rungossa kiinnityspaikat, mutta ei tuota kolmiolevyä enää
- näkyy myös Sport 1100i /daytona/centauro manuaaleissa
- kolmiolevyn varaosanumero oli 01 20 28 30 "piastra collegg"
- vain einsimmäisissä daytona malleissa oli
- Rungon puolen kiinnityspaikat säilyivät rungossa 2001 asti
- kiinnityspaikat poistuivat kun 2002 runkoa muutettiin (moottorin alaosan kiinnitys, akselivälin pidennys)



Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: Pekka - Joulukuu 01, 2024, 22:40:39 ip
-mallit ilman alapuolen tukea vaihteiston alta moottoriin. Luulisin että tuki kannattaa laittaa.

Meinasitko sitä peltiläpyskää, sen jo laitoin, vai uudenmallista apurunkoa? Sille ei ole moottorinkupeissa kiinnityspaikkoja.
Otsikko: Vs: V11 & Luciano Marabese
Kirjoitti: kvlm - Joulukuu 02, 2024, 16:27:23 ip
..oli vähän epäselvästi ilmaistu :-[ Läpyskää tarkoitin
-KG-