Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Tuomas - Huhtikuu 25, 2015, 13:38:49 ip
-
Tämmöstä löyty mätänetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/592034/Teboil-Diamond-eXtreme-10W-60-4l (https://www.motonet.fi/fi/tuote/592034/Teboil-Diamond-eXtreme-10W-60-4l)
edullisempaa kevättä
T:Tuomas
-
Puolisynteettistä Motoxia 10W40 puolella tuosta samasta putiikista. Ostin kolme kanikkaa ja kaksi on jo kaadeltu koneisiin. Meillä ei ole korkeaviritteisä turbokoneita.
-
Itseäkin vähän huvitti tuo turbo- ja mekaanisen ahtimen maininta. Itsellä on kahdessa pyörässä mekaaninen ahdin mutta tavallisilla mineraaleilla on menty. Paitsi autossa (diesel) on synteettinen moniasteöljy. Lisäksi tuossa öljyssä on moottoripyöräkäyttöä ajatellen kovin laaja viskositeettialue. Kelpaisi käynnistää ja ajaa kovallakin pakkasella. Useat ajavat SAE50 mineraaliöljyllä ilman ongelmia vapaastihengittävillä moottoreilla.
On kovin tyypillistä että käytetään ylilaatuisia öljyjä. Toisaalta harrastukset maksavat aina joten voihan sitä ostaa noinkin kalliita öljyjä jos siltä tuntuu.
-
En tiä ylilaatusista mutta esim. Vintagen omistajan käsikirjassa sanotaan tehtaan suositukseks nimenomaan Agip10W-60 Racing, synteettinen öljy. Tota Teboilia mäkin ostin Motonetista syksyllä.
-
Tehtaitten ovilla on myyntimiehet kolkuttelemassa rahoineen että saisivat juuri sen oman öljyn suositusöljyksi.
-
Joka virmalla melkeen on tommosta 10W-60 synteettistä öljyä että ei se minkän virman kolkutteluista varmaan oo kiini noi viskositeetit ja muut. Suosikkimerkki tietenkin voidaan saavuttaa kolkutteluilla, muttei sillä oo mitään merkitystä mihinkään.
-
Kukaan ei ole kolkutellut, mutta Castrolin 10w60 öljyä piti parina kesänä lisäillä Vintageen n.0,8 litraa per 6-7tkm etelän reissulla. Ja syksyllä öljyn vaihdossa tuli ulos kuin vesi.. Nyt samanlaisissa "kuumissa" olosuhteissa Valvolinen vastaavalla mennyt muutamana kesänä max. n.0,5l/ 8tkm reissu. Ja vaihdossa viskositeetti on ollut ihan ok. TB:n öljyillä en ole koskaan ajellut, mutta voisihan noita tietysti kokeilla. Mulle riittää öljynvaihto kerta/kausi syksyllä, joten hinta ei ole se ensimmäinen kriteeri öljyn valintaan. "Liruöljyihin" en kuitenkaan palaa.
Jouko
-
Siis se W arvo mitataan kylmässä ja se toinen arvo mitataan kuumana. Eli 10W on ohutta kylmänä ja 20W on paksumpaa kylmänä. 30 on ohutta lämpimänä ja 60 on paksua lämpimänä. Teoriassa 10W 60 ohuempaa kylmänä ja paksumpaa kuumana kun vaikka 15W 30. Jos siis toimii.
Näin siis kun mitataan sillä perinteisellä testimoottorilla minkä SAE määrittelee. Vanhanaikainen kone missä korkea täysin lieriö mäntä ja männänrenkaat kaukan männän laesta.
Mutta nykymoottorieiden männät on ihan jotain muuta, tatteja joissa hyvin matala lieriö osa, männän tapinkin kohdalta kavennettu niin ette ei osu sylinteriin, männänrenkaat ihan männän laessa kiinni, todella kuumaa on.
Nyt kun SAE:n mukainen öljy on 10W 60 ja rajusti lisäaineistettu se toimii vaan SAE testi moottorissa mutta ei nyky moottoreissa, kuumuus on liian kova.
Siksi pitää tarkastaa ne kaikki tehtaitten koodit, esim volkkarissa ja vaikka missä muissa merkeissä.
Elikkä vaikka volkkarin tai bemun koodin mukainen 10W - 30 on oikeasti nykykoneessa kuumana paksumpaa kun kun ainoastaan SAE koodin mukainen 10W - 60
Ei ole helppoa, kannattaa oikeesti kattoa mitkä standardit pitää täyttää.
Uskoo kuka haluaa, aina voi ajaa Delvacilla jos niin uskoo.
-
Mulla tais tuota olla viimeksi Calissa. Saattaa mennä uudet samanlaiset koneeseen. Ei ole muilla öljyillä ollut rata-ajon päälle, kuumana, niin hiljaiset mekaaniset äänet, kuin 60:llä rasvalla.
-
<snip>
On kovin tyypillistä että käytetään ylilaatuisia öljyjä. Toisaalta harrastukset maksavat aina joten voihan sitä ostaa noinkin kalliita öljyjä jos siltä tuntuu.
Eipä tuosta haittakaan ole, pikemminkin päinvastoin.
Juttelin joskus Turun liikennelaitoksen yhden pomon kanssa, että nykyisin (autojen) moottorit kestävät ihan eri tavalla kuin aikoinaan, kun moottorin vaihtoa suositeltiin 100.000 km:n jälkeen. Kaveri sanoi, että se johtuu nykyisistä öljyistä, ovat niin hyviä, että moottori ei kulu.
-
Näihin 1200cc 8v koneisiin en kyllä muuta laittaisi kun 10w-60 öljyä. Ainakin jos on normaalit nostajat. Rullanostajista ei kokemusta.
Muut guzzit mulla saa tyytyä 10w-40 tai 20w-50 mineraaliin.
En ole muuten koskaan joutunut Guzziin lisäämään öljyä vaihtovälin aikana.
-
Valvolinen VR1 10W-60 maksaa Seinäjoella, Halpahallissa muistaakseni, 50€/5 litraa ja sitä olen käyttänyt jos niin on vaadittu. Norge oli ainakin hieman kranttu öljystä. 5W-40, jota 1000 km:n huollossa laittoivat, savutti, nakutti ja huohotti ja tietty vajui melkoisesti. 15W-50 oli myös toimiva kun varsinaista ei ollut hullossa siihen hätään.
-
Moi, mun Norgeen laittoivat Seattlen huollossa Guzziologyn suosituksen mukaista 10W-60 Motul 7100 esteripohjaista öljyä. Hienosti toimi.
Suomesta en onnistunut samaa ostamaan. Joten tilasin ebay saksan sivuilta. Satasella sai 8 litraa. Tuli helposti kotipostiin.
Itse tykkään, että kalliskin öljy on oikeastaan tosi halpa koneen henkivakuutus.
-
En ole muuten koskaan joutunut Guzziin lisäämään öljyä vaihtovälin aikana.
Sama täällä. Ei ole ilmennyt lisäystarvetta.
Vanhemmissa Guzzeissa, 80-luku ja vanhemmat, olen pitänyt vaihtovälinä n. 10.000 km lukuun ottamatta niitä malleja joissa öljylle on vain keskipakopuhdistin jolloin vaihtoväli on 5000 km. Uudemmilla olen päästellyt 20.000 km täyteen ennen öljynvaihtoa. 20w50 mineraali öljynä kaikissa. Kun ostaa suuren määrän kerralla niin litrahinta on alhainen. Aikanaan kun oli japaninpyöriä (pre 80-luku) käytin maatalouskoneisiin käytettävää dieselöljyä kun sitä oli maatalossa tynnyrimäärin. Hyvin silläkin meni. En ollenkaan ihmettele näitä Delvac-uskovaisia. Siinäkin öljyssä lienee tosin ylimitoitusta moottoripyöräkäyttöön.
-
Itse vaihdan kerran vuodessa. Kilsoja tuskin tulee kymppiäkään kesässä.
-
Minua hieman arveluttaa Putinin jengin (Lukoil=>Teboil) öljyjen laitto italialaiseen moottoriin... (;)). Aikaisemmin toisessa tarinassa linkkinä ollut pitkä pumaska öljyistä ja niiden fysikaalisista ominaisuuksista meni yli hilseen, ei jaksanut paneutua... Ajattelen niin että luotettava ja helppo tie on katsoa valmistajan suositus. Minkälaista oli se öljy, jota alkuperäisessä käyttöohjeessa suositeltiin (viskositeetti, oliko miten synteettistä) ja sitten mitä tuon alkuperäissuosituksen valmistajan kotisivu suosittaa tänä päivänä kyseiselle moottoripyörälle (sitä öljyä on saatavilla). Niillä spekseillä sitten sen valmistajan öljyä mitä haluaa ostaa.
Mutta ei pidä unohtaa suodatinta. Mielestäni se on kohta jossa laatu ei saa heittää missään tapauksessa.
-
Suodattimen suodatuskyky paranee suodattimen vanhetessa.
-
Mutta suodatin ei saa hajota, ei suodatinpinta eikä mahdollinen paineventtiili kesken käyttöiän. Ja normaalisti tuon suodatuskyvyn parantuessa, sen kanssa korreloi suoraan myös vastapaine. Mitä parempi suodatus, sen vaikeammin öljy menee suodattimen läpi.
-
Hyvässä suodattimessa on kyllä pinta-alaa moninkertaisesti sen mitä öljynvaihtovälillä tarvitsee. Ei paine katoa siksi että suodatin olisi tukkeutumassa.
-
Jaa niin, eikös nää olekin Guzzin öljynsuodattimet hirmuisen kokoisia (samaa kokoa kuin autoissa) verrattuna monien muiden vastaaviin? Sellaisia isoja peltihönttereitä. Onkos niitä kuinka muissa moottoripyörissä? Että onko tämä poikkeuksellista ? Kyllä luulisi pinta-alaa olevan vaikka muille jakaa :).
-
Merän mamman Twingossa on paljo pienempi suodatin kun Guzzissa.
-
Sama juttu vaimon aiemmassa Fiiatissa. Pikku purkki lohkon helman takana piilossa.
-
esikoispoika on automekaanikkona ja ohessa kuva kiaan koneesta, 60 tkm ajettu kerran vaihdettu halpis öljyt, niin mokkoa täynnä että öljyt ei valuneet enään alakertaan ja laakerit leipo kiinni hihna katkes ja siinä se (kuvassa on mokkoa kaavittu jo pois)
-
Asiasta tälläkään kertaa mitään ymmärtämättä... ???
Manuaali ohjeistaa vaihtamaan Calistimen öljyn ~5´000 km välein. Tietääkseni pyörillä ajetaan keskimäärin 10´000 km /a, joidenkin ajaessa tietenkin paljon enemmän. Kustannukset koko puuhasta on sen verran ryhdikkäät, että muutama euro öljyn litrahinnassa häviää jo pelkästään taukopaikkojen korvapuustien hintaan. Sen tietenkin käsitän, että "synteettinen kilpaöljy" maksaa aivan eri summan, kuin Motonetin Valvoline. Mutta sittenkin...
Niin, ja onkos ihan oikeasti väliä sillä onko öljy kultahipuilla varustettu vai ei? Kunhan vaatimusrima ylitetään. Ja semminkin, kun suurin osa Guzzisteista ajelee "aikuisten nopeuksia", jolloin öljy"rasitus" on suht.vähäistä.
Ratariemuhan on sitten ihan eri asia.
Olen käyttänyt "Valvoline 20W-50 Motorcycle" -öljyä jo senkin takia, että se on näppärä kipaista tuosta lähimyymälästä. Enkä ole havainnut mitään kummallisia merkillisyyksiä.
Sen Molymömmön kanssa on ihan sama asia; Kun se on ohjeessa, niin miksi sitä ei voisi lisätä? Ostin sitä joskus Piikkiöstä 100´000 km tarpeen, 11€/purkki. Eipä tuo hinta juuri takataskua keventänyt.
-
Kun öljy menee vanhaksi, niin siitä loppuu hapettumisenestoaineet, jonka jälkeen öljy alkaa paksuuntumaan koska se hapettuu. Tuossa millegt:n kuvassa oli kialle käynyt juuri noin. Yritin laskea suunnilleen montako kertaa olen vaihtanut öljyt omaan Milleen ja arviokaupalla se on jotain 40... 50 kertaa. Moottorissa on ollut Nesteen, Teboilin, Shellin, BP:n ja Valvolinen öljyjä, mineraalisia ja puolisynteettisiä, välillä taas pelkästään Delvacia ja nyt viime aikoina Motoxia. Ei ole leikannut kiinni, ei ole mennyt laakereita, ei ole kulunut loppuun enneaikaisesti, ei pahasti vuotanut eikä huohottanut. Mikähän öljy sitten on ollut parasta????? Varmaan se, mikä on moottorissa kulloinkin sattunut olemaan. Ainoa ero, jonka olen huomannut, on venttiilikoppien sisälle tulevan kylmäkuolan määrässä jos ajelee paljon viileässä.
-
ajat muuttuu, 80 luvun mille vaihtoväli kolme tonnia . . .
-
80 luvun mille vaihtoväli kolme tonnia
No sillä kun Guzzin vuosijuhliin päräytti piti alkaa katselemaan öljynvaihtopaikkaa jo perillä? Mitenhän LeCa, Motomatti, Pekka ja kumppanit ovat menetelleet? Teltta pystyyn Mandellossa ja öljynvaihtoon heti ensitöiksi ja kuskille neuvoa antavat viereen että tulee öljyproppu oikeaan momenttiin käsivaralla. Olin nimittäin huomaavinani vanhalta filmiltä että kylmästä pohjolasta saapuvien kuljettajien kohdalla oli huomioitu asianmukaisesti virvoittavat nesteet kuuman ilmanalan edellyttämällä tavalla. Lie 90 –luvun puolessa välissä öljynvaihtoväli muuttunut Caleissa? 09/1994 julkaistu Workshop Manual, kone on jo 1100 ccm, kaasuttajalla ja ilman: 5.000 km. 04/2002 julkaistu Workshop Manual jossa vuoden 1997 Cali EV mukana: 10.000 km.
-
Neljä edestakaista reissua olen Italiaan tehnyt ja samoilla öljyillä molemmat suunnat. Sekä siinä välissä ne ajelut mitä Italiassa ja ympäristössä tarvitsi tehdä.
Moottoritieajo kohtuullisilla nopeuksilla (keskimäärin kuitenkin alle 150 km/h) ei paljoakaan moottoria ja öljyä rasita kun kone käy lämpöisessä ilmastossa riittävän kuumana mitä se tekee harvoin kotimaan keleissä.
Californioilla ajan, kuten jo aiemmin kerroin, 10.000 km vaihtovälejä ja Brevalla 20.000 km. Venttiilikopan kun ottaa pois niin siitä voisi syödä vaikka spagettia. Aivan puhtaita ovat olleet. Poikkeuksena aikaiset kevätajelut ja syysretket milloin kone käy liian kylmänä ja kylmälimaa erottuu huohotusjärjestelmään ja venttiilikoppien sisäpintaan.
Toki seuraan, varsinkin jos käytän poikkeuksellisesti jotain poikkeuksellista öljyä, (mitä harvoin teen) millaista öljy on väriltään ja tuntumaltaan. Injektioruisku ja pätkä letkua on hyvä öljyn tarkastusväline. Vaihdossa viimeistään näkee onko öljyssä jotain ongelmaa: magneettiproppu kertoo magneettisen metallin määrän ja muu "metallinhohto" muun metallin ja sameus jos on päässyt polttoainetta sekaan sekä harmaus jos seassa on vettä.
Köröttelyjen välillä pitää kuumana päivänä vetää oikein kunnolla "runtua" niin öljystä irtoaa ainakin vesi. Pätkäajaminen on huonointa mitä voi tehdä: kone käy kylmänä, kosteus ei poistu ja nykykoneissa on rikastus päällä reilusti niin polttoaineen joutuminen öljyn joukkoon on mahdollista.
-
Mä oon käyttäny Sportissa Valvolinen 10W-60 öljyä ja mun ilmeisesti liian nössöllä ajotavalla limaa kertyy reilusti venakoppiin, huohotusletkuihin jne.
Onko kokemuksia voisko öljymerkin tai viskositeetin vaihdolla saada limankertymistä vähenemään? Yritän joka tapauksessa "parantaa" tapani ja ajaa koneen useemmin kunnolla kuumaksi mut kai öljyissä voi olla tommosiakin eroja.
-
Ei ainakaan mulle ole tullut vastaan sitä limatonta öljyä. Kokeiltuna Californiassa Motoxista johonkin kalliimpaan Shelliin. Kaikilla limailee, enemmän tai vähemmän. Itse asiassa Bilteman kuuskymppisellä hieman vähemmän. Mutta se lima on näissä mittakaavoissa vaaratonta. Mulla on ollut auto, jonka tyyppivikana oli kylmämöhjän kertyminen ihan kunnon määrin. Siinäkään ei ollut sen suurempaa ongelmaa, kuin ääriolosuhteissa, kun visva jäätyi huohotusputkiin.
-
Öljynvaihtoväli on ollut aika venyvä käsite, en ole kovin orjallisesti ohjekirjan suositusta noudattanut.
Kotona ollessa Lemppariin olen öljyt vaihtanut suunnilleen 5000 kohdilla mutta matkoilla en ole
öljynvaihtoon ryhtynyt vaikka pisin reissu on ollut yli 10000km.
Joskus olen sahaillut öljynsuodattimia auki, mielenkiinnosta tarkastanut paljonko niissä on suodatinpaperia.
Ulkomitoiltaan saman kokoisessa autonsuodattimessa (öljynvaihtoväli 20000km) on noin kolme kertaa
enemmän paperia kuin moottoripyörän suodattimessa kun öljynvaihtoväli on 8000km.
Guzzin öljysuosituksia vähän tutkiskelin, Cali 2010 Agip Racing 4T 10w60 ja V11 2004 Agip Racing 4T 5W40,
löytyivät helpoiten. Käytännössä ero on viskositeetissä, molemmilla on ACEA A3 ja JASO MA/MA2 luokitukset.
Silloin kun oikea viskositeetti ja nuo merkinnät löytyvät öljypurkin kyljestä, ollaan valmistajan suosittelemalla alueella, ei pitäisi tulla ongelmia nokka-akselin eikä nostimien kanssa.
ACEA luokitus on se mitä nykyään pitäisi noudattaa. JASO kertoo että öljyssä on lisäaineistus märälle kytkimelle
ja vaihteistolle. Hyväksyntä vaihteistolle tarkoittaa usein myös sitä että öljyssä on samoja lisäaineita mitkä
pienentävät nokka-akselin kulumista (sinkkiä). Samat lisäaineet aiheuttavat usein myös suosituksen lyhentää
öljynvaihtoväliä.
Cali 1400 suositellulla öljyllä Eni i-ride Racing 10W60 ei ilmeisesti ole hyväksyttyä ACEA luokitusta, löytyi vain
vanhempi CCMC G4 mikä vastannee suunnilleen nykyistä ACEA A3.
Netistä löysin owners mauaalit, mistä nuo suositukset löysin, vastuu siirtyy lukijalle.
Oheisen linkin hämähäkkidiagrammiin kun heittelee eri suosituksia, näkee minkälaisia eroja niillä on.
Samalla huomaa kuinka sama suositus on muuttunut vuosien varrella. Esimerkiksi vuoden 2002 A3 on
ihan erilainen kuin 2012 A3.
http://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
-
Taannoin tuli pyörään säännöllisesti aamukoleassa noin 90 kilometrin loikkia, jotka täkäläisissä olosuhteissa ovat tyypillisesti mittarinopeutta 120. Pahiten teki kylmälimaa mineraali Teboilin 20W50. joka poistui valikoimista kokonaan jotain kymmenen vuotta sitten. Minulle jäi sellainen muistikuva, että Valvolinen tuotteilla limoittuminen oli käytännössä nolla. Myös Delvacilla pysyy paikat hyvin puhtaina.
-
Sarjassamme “ikuiset öljykeskustelut”… mutta jos kumminkin…
1. Viimeinen Workshop Manual (04/2003): Agip Racing 4T SAE 5W-40.
Agipin vanhan esitteen (3/2007) mukaan “Racing 4T” = 100% synteettinen ja ”TEC 4T” = synteettisiin komponentteihin perustuva.
=> Siis 5W-40 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.
2. Moto Guzzi tiedote 7/2006: 850-1100-1200 SERIES (Breva Griso and Norge)
Engine oil: RACING 4T 10W-60 For this type of engine, we warmly recommend that you use this type of oil since it guarantees ideal pressure values even at very high engine temperature.
=> Siis 10W-60 ja täyssynteettinen 1100 V11 moottoriin, asia vilpitön.
3. Aikanaan Saksassa työkseen Guzzeja huoltaneen mielipide (taas kerran)
”Unohtakaa käyttöohjeet, siellä on V11:lle annettu 5W-40, joka on tarpeen ainoastaan hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetuilla Caleille. Molempia mallejahan rakennettiin samaan aikaan ja V11:lle otettiin myös tuo hölynpöly ohjeisiin ja jopa kaikkien mallien korjaamojulisteissa oli tuo tieto väärin, V11 mallille 5W-40. Malliin kuuluu kuitenkin 10W-60. Ratkaisevia eivät ole käyttöoppaat, vaan Guzzin myöhempi 7/2006 öljyinfo.”
=> Siis 10W-60 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.
4. Agip hakukone 2011
Manufacturers recommendation Agip Racing 4T 10W-60.
=> Siis 10W-60 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.
5. Eni hakukone 2012 alkaen
”Using the lubricant finder on our website, eni i-Ride lubricants can be safely used as recommended by the manufacturer””: http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng (http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng)=> eni i-Ride PG 5W-40.
=> Siis 5W-40 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.
-
"Hämmenetäämpä". Kun mietitään öljynvaihtoja ja vaihtovälejä ,pitänee huomioida se että "auton moottori" kiertää maantie nopeuksilla n 2000 rpm, kun taas suurin osa mp -moottoreista n 4000 rpm joten öljyn ominaisuudet "kuluu", puolet nopeampaan ,kuin autoillessa. Tässä yksi syy lyhyempiin huoltoväleihin. Diesel öljyt ovat tunnetusti "peseviä" ,käyttäkööt kuka käyttää.
Guzzi on siinä mielessä parempi kuin "k..nalainen tinneriruisku" , moottoriöljy tekee juuri sitä oikeaa tehtävää eli voitelee moottoria, ei tarvitse huolehtia vaihteisto ,kytkin, yms. kohteista. Luultavasti tärkeämpää on öljyn "määrä", kuin laatu. Pl hydraulisella venttiilikoneistolla varustetut.
Myös öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä tehtävä öljypohjan puhdistus parantaa koneen kestoa, kuuluuhan se monen kaukoitä-pyöränkin huoltoon ,mutta kuka niitä tekee? Kustannus ,käytetään mitä öljyä tahansa on viidenkympin molemmin puolin per öljynvaihto, ei viene konkurssiin. Ja kyllähän se seuraava omistajakin on luultavasti tyytyväinen huollettuun vehkeeseen.
Edellisessä työpaikassa harjoitettiin ajoneuvokauppaa, yksi asiakas osti vuosittain uuden japanilaisen pikkuauton ,siihen tehtiin 1500 km huolto, siihen aikaan maahantuojan piikkiin. Vuoden päästä auto tuli n 60 000 km ajettuna vaihtoon ,huoltamattomana , moottori kunnossa. Kone sisäpestiin 50/50 öljy-diesel seoksella ,uusi suodatin ja uudet öljyt ja riviin. Ei tullut yksikään takaisin moottorivian takia, sellaista oli "long-life öljyt -80 luvulla" Öljynä käytettiin tunnetun valmistajan 5w-50 synteettistä. Eipä ollut moottoreissa liikoja saastehärpäkkeitä.
-
Minulle jäi sellainen muistikuva, että Valvolinen tuotteilla limoittuminen oli käytännössä nolla.
Egon muistelee varmaankin ihan oikein. Eipä ole sitä limaa ollut Calissa sen jälkeen, kun vaihdoin Valvolinen VR1 10w-60 öljyyn. Ja varsinkin syksyllä on tullut kyllä ajeltua aika viileissä keleissä.
Vilipittömän vilipittömästi asia on näin.. :)
Jouko
-
>>>Sarjassamme “ikuiset öljykeskustelut”… mutta jos kumminkin… kun kerran V11 kiertokangen laakerit olivat jo hiukan vaurioituneet vajaa 50 tkm kohdalla… <<<
Noilla öljyillä on sama laatuluokka, viskositeetti on erilainen. 5W-40 on se "ohuempi", voitelee
paremmin kylmässä kylmänä käyvää moottoria.
Spekuloin vähäsen:
Se kumpi noista viskositeeteista sitten on se oikea on jo mielestäni melkein arvaus tai ainakin mutua.
Öljyn ja moottorin kun pitäisi saavuttaa oikea toimintalämpötila että suunnittelijan/sorvarin tekemät
välykset ja öljyn viskositeetti kohtaisivat. Ilmajäähdytteisessä moottorissa käyntilämpötila kun
riippuu paljolti pelkästään säätilasta. Lisäksi öljyllä on sellainen ominaisuus että se hakee viskositeettinsa.
Jäykkää öljyä pitää "vatkata enempi" moottorin käydessä, siihen hukkuu enemmän tehoa ja siksi
öljy lämpenee enemmän ja viskositeetti on silloin ajotilanteessa noilla molemmilla kenties likipitäen sama.
Hydraulinostimille ohuempi lienee perusteltu valinta.
En oikein usko että noiden öljyjen välillä tehty valinta voisi olla syypää laakeriongelmiin. Paksummalla
öljyllä on tietysti se etu että moottori käy lämpimämpänä, jolloin vettä voisi olla öljypohjassa vähemmän.
Lemppariin tuli tehtyjen viritystoimenpiteiden jälkeen kiertokangen laakereiden säännöllinen vaihtotarve.
Kokeilin saako ongelman pois jäykemmällä tai ohuemmalla öljyllä, ei saanut. Kokeiluista oli kuitenkin sen
verran hyötyä että tuli havaittua Castrolin TWS:n olevan nokka-akseliystävällistä, jäi siis siksi käyttöön.
-
tuli tehtyjen viritystoimenpiteiden jälkeen kiertokangen laakereiden säännöllinen vaihtotarve
:o
Oma ajatus on se että kaikkea sellaista tehdään, minkä puitteissa peli pysyy käyttöpyöränä. Säännöllinen moottorin avaaminen laakeriremontin vuoksi ei tunnu mukavalta ajatukselta. Ihan perusjutuissa (huollot, pienet korjaukset, ikuinen säätäminen, liikaa kiristäminen jne.) tuntuu tuovan ihan riittävästi hommaa.
PS.
Kiitos spekuloinneista. Aina on hyödyllistä lukea ammattilaisen mielipiteitä.
-
Noo, kiertokangen laakeriliuskat vaihtuu siinä samalla kun vaihtaa öljynsuodattimen ja siivoaa
kurat pois öljypohjasta. Ei tarvitse sen enempää purkaa.
-
Cali Titaniumista en tiedä onko venttiilikopissa limaa vai ei, kun ei ole koskaan tarvinnut avata (hydroventtiilit 95t ajettu). T5:n kopat olivat sisäpuolelta kuin uudet, kun ne talvella avasin ;D
-
T5:n kopat olivat sisäpuolelta kuin uudet, kun ne talvella avasin
Sama juttu T3 ja Cali3. Öljynä Valvoline VR1 20W-50 mineraali molemmissa kuten myös Centaurossa ja Brevassa.
Brevan venttiilikoppiin pitänee myös vilkaista kun on edellisestä venttiilivälysten tarkastuksesta kulunut 30.000 km. Kertaakaan ei ole ilmennyt säätötarvetta että sikäli turhaa on ollut koppien aukominen. Siksi se myös on jäänyt. Stetoskoopilla olen kuunnellut että kivasti tikittää eli välystä on. Ison välyksen kuulee mutta liian pieni välys ääritilanteessa saattaa polttaa venttiilin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Elektroninen-stetoskooppi-2000033418/
Sähkötönkin malli toimii ihan hyvin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Stetoskooppi-2000018564/
-
Oma Calistin on hydroventtiileillä ja sekalaisessa ajossa myös lähellä nollakelejä keväisin ja syksyisin.
Mutta kotioloissa aina puolilämpimässä tallissa.
Öljynä täyssynteettinen 5W-40.
Öljypohjassa ei ole vettä havaittu.
Sen sijaan toinen Cali säädettävillä venttiileillä jota pari kertaa ollut mukana huoltamassa kerää kosteutta pohjaan.
Täyssynteettinen 20W-50 siinä voiteluna koneessa, seisoo ulkona ajokaudet.
Ajatellut että ero kosteuden kertymiseen tulee säilytyksestä?
Sekin vaikuttanee että tykkään ajaa vähän lujempaa välillä mutkateitä kierroksilla jolloin kuski ja kone lämpenee riittävästi?
-
Hinnan kannalta on nykyään käytännössä sama, onko koneessa synteettiset vai mineraalit. Omassa taitaa olla aina ollut semisynteettiset tai täyssynteettiset, kun kerran koneessa pysyy ilman oireita pahemman, nii tuskin mineraaliin koskaan vaihdan.
Ratahöykytyksessä rasitus ja lämpökuorma ovat katuajoa äärimmäisempiä, joten ainakin omaa mielirauhaa lisää laadukas synteettinen rasva moottorissa.
-
niin siis 5W-40 saattaa olla oikeesti paksumpaa kuumana kun 10W-60, riippuu ihan minkä standardin mukaan on luokitettu, joku valmistajan standardi tai sitten pelkkä SAE
-
Nuo vastaavuudet saa valmistajan speksistä. Eli tuo MilleGt:n mainitsema juttu.
-
Sportti käyttää sit näköjään jatkossakin VR1 10W-60 liukastetta kun sitä tuli 10 litraa ostettua. Kuvittelin että 1993 Quotaankin pätee samat suositukset mutta yllättäen missään sen ohjeissa ei edes mainita 10W-60 tai 20W-50 öljyjä, vaan joka paikassa käsketään laittaa 10W-40.
Mistähän moinen johtuu? Moottorit on kuitenkin käytännössä samanlaisia.