Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
		Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Rambe71 - Huhtikuu 19, 2015, 12:09:21 ip
		
			
			- 
				Terve
Kesä lähestyy  ja sen mukana taas se jokavuotinen kuumotus moottoripyörän hankintaan.  Nyt vihdoinkin alkaisi olla mahdollisuus mieleisen pyörän hankintaan taloudellisesti ja kun luovuin autostakin muutama vuosi sitten turhana kapistuksena niin nyt on varsinkin kesäisin alkanut suuresti kyrsiä kun käytössä on vaan tennarit, fillari ja julkiset välineet.
Transformers kyykkypyörät ei nappaa yhtään vaan hakusessa on enemmänkin retroa. Ensin silmiin osui honda cb 1100 joka mielestäni on kaunis kun karamelli ja se toinen potentiaalinen vaihtoehto, sitten eksyin jostain moto guzzin sivuille ja V7 osui heti hermoon, tyyli on pyörässä enemmän kun kohdallaan. Nyt kiinnostaakin millainen V7 on käytössä. Youtuben puhki koluttuani näyttää siltä että ainakin sillä on hauska ajaa, fiilis kohdillaan ja aloittelijalle hyvä helposti käsiteltävänä ja tehojakin on aika maltillisesti.  Kokemukset 2-pyöräisistä rajoittuu lähinnä 80-luvun mopoiluaikoihin (tosin tuunatut pv:t ja monkeyt kulki kyllä sillon paremmin kun tämän päivän kevarit  ;D ) ja satunnaisiin kevarikokeiluihin metsäteillä eli kokemus siis aika lailla nollatasoa moottoripyöräilystä, A-kortti löytyy kun olen viimeistä vuosiluokkaa joka sai sen kylkiäisenä.
Haeskelen siis pyörää jolla voi ajella suht rauhallisesti pieniä maaseututeitä hymy korvissa maisemista ja fiiliksestä nautiskellen. Luulisin että sekä cb ja V7 täyttää nuo tarpeet mutta joku  tuossa v7:ssa vaan viehättää suuresti, onko se sitten se design vai äänet vai merkki, en tiedä vai kaikki yhdessä, jotain sellasta räyhäkkyyttä tuossa muotokielessä on joka hiukan puuttuu hondasta. Äänet varsinkin aftermarket putkilla pesee hondan surinan mennen tullen ja hintakin on lompakolle sopuisampi. Hankkisin joka tapauksessa siis II version koska abs jarruista en ala tinkiä. Myös joku käsittelykoulutus lienee tarpeen, mitään turhia luuloja omista taidoista ei ole.
Mutta mites sitten jos tarakalle istuttaa vaimokkeen ja hiukan matkatavaroita. Hyytyykö V7 ensimmäiseen isompaan ylämäkeen vai riittääkö suoristuskyky kuormattunakin kiireettömään mutta vaivattomaan ajoon, mihinkään autobahnille tosin ei ole tarkoitus lähteä. Jostain lueskelin myös että pyörä käy hiukan ahtaaksi kaksi päällä  ja aika pieneltähän tuo näyttää, itsellä mitat on 174 cm, 84 kg, emäntä nyt jostain syystä ei suostu kertomaan paljonko painaa  ??? mutta about 155 cm / 50 kg. Tosin mitenkään taattua ei siis ole jotta istuuko puoliso kerran kokeiltuaan enää toista kertaa tarakalle =) ei ainakaan toistaiseksi ole osoittanut mitään kovin suurta intohimoa aiheeseen.
Entäs pyörän huoltokulut, onko MG ylläpitokulut halvemmat kun esim vaikka tuon CB:n ja miten pyörien huoltokulut/vuosihuollot noin ylipäätään menee kustannusten osalta V7:ssa.
Vaihtoehdoista kiinnostaa siis sekä Stone että Special, Racer on vähän liikaa mun makuun (alumiinitankki on kyllä hieno mutta numerolätkät menee jo vähän yli). Onko stonessa ja specialissa muuta eroa kun tankin maalaus, vanteet ja pelkääjän paikan kahvat? Tekniikka lienee kaikin puolin sama noissa Racerin parempaa takajousitusta lukuunottamatta jos oikein olen ymmärtänyt.
Matkustajan ergonomiasta vielä kun tiedän että vaimo haluaa ainakin vähänkään kioskireissua pidemmälle matkalle jonkin sortin selkätuen mutta minkäänlaista selkänojaa en ole nähnyt. Joku laukku lienee ainoa ratkaisu jolla sen saa tehtyä? Tosin selkänoja nyt itsessään olisi kyllä aika susiruma tässä pyörässä mutta eipä ne laukutkaan esteettisesti yleensä kovin kauniita ole.
Laatukin vissiin on näissä nykyisissä guzzeissa ihan kohdillaan joten rahoilleen saa kunnon vastineen.
			 
			
			- 
				Moi
V7:sta ei ole kokemusta kuin koeajolta. Omistin Breva 750:n ja se vastaa teholtaan ja alustaltaan aika lailla V seiskaa.
Teho riitti hyvin kuvaamaasi ajeluun mutkateillä. Ei sillä isommillakaan teillä jalkoihin jäänyt.
Vaimo istui monet kerrat kyydissä ja kyllä ilta- ja viikonloppuajelut sujuivat myös kahdestaan.
Kuljetuskapasiteettina minulla oli vain tankkilaukku. 
Myönnetään, että kahden hengen kuormalla lisätehosta ei olisi ollut haittaa, mutta sillä kumminkin pärjäsi.
Ajelin pyörällä 25000km ja ainoa "vika" oli kerran vuodessa palanut takavalon polttimo.
Huollot tein takuuajan jälkeen itse. Pyörä vaihtui sitten lähinnä vaihteluhalun takia Grisoon.
Monasti olen pikkubrevaa kaivannut lähinnä sen keveyden ja ketteryyden takia kun 90% ajosta ajan
kuitenkin soolona. Moto Guzzien laadussa ei ole moittimista ainakaan oman kokemuksen puolesta.
Nyt n. 75 000 hienoa km takana Guzzeilla.
			 
			
			- 
				Guzzeissa on laatu hyvää, ylläpito helppoa ja huoltaminen edullista. V7 malleissa ei ole ollut ongelmia, eikä mitään heikkoa lenkkiä. Naisväen mieleen on varmasti paikkoja sotkematon kardaaniveto. Pikkulohko (750) on kevyt ja helppo käsitellä, siksi oiva valinta kaupunkiin ja lyhyille parin-kolmen sadan kilometrin reissuille. Pidemmällekin, mutta siihen löytyy parempia vaihtoehtoja, kun on laukut täynnä tavaraa ja kaipaa moottoritie suorityskykyä ja -mukavuutta.
... minkäänlaista selkänojaa en ole nähnyt. Joku laukku lienee ainoa ratkaisu jolla sen saa tehtyä?
Guzzin alkuperäislaukut ja telineet tekee Hepco & Becker, jolta löytyy V7 II malliin teline (linkki (http://www.sport-classic.com/fixations-hepco-becker/13225-support-top-case-hepco-becker-moto-guzzi-v7-2-2015.html)). 
Siihen yleismallin selkänoja ? (linkki (http://www.ebay.com/itm/Universal-Chrome-Backrest-w-Pad-Cushion-Vintage-Custom-Motorcycle-/181602189201?hash=item2a48557f91&vxp=mtr)) Itsellä Nevadassa takalaukku toimii selkänojana.
Guzziin päätymisen myötä löytyy täältä avulias ja kannustava joukko kohtalotovereita - hyvässä mielessä.
			 
			
			- 
				Pikkulohko Guzzit on mukavia ajaa ja vaikka tehoja on maltillisesti, niin vääntää ihan hyvin ylämäkiin parikin päällä.
Itselläni oli saman rungon (eikös niissä ole sama hyväksi todettu, nyt en ihan varma?) Nevada ja hyvin pelitti matkapyöränäkin parit Lapin reissut, vain kuski+matkavarustus kyydissä tosin.
Kiva heitellä mutkiin, ketterä, kevyt ja kuitenkin vakaa.
V7 kokeilin ja oli hyvin saman oloinen (Nevadassa isohko pleksi ja laukut lisäsi ilmanvastusta ja oli sikäli hieman erilainen).
Kaikki huolto on helppoa Guzzeissa.
Ilmanputsari pikkulohkoissa poikkeuksena, siitä juttua näillä palstoilla.
Onnistuu kyllä kotikonstein sekin asennus.
Luotettava fiilis jäi, ei koskaan mitään pulmaa mikä olisi tielle jättänyt.
Ajoin sillä käytettynä olikohan 38000 mittarissa ostettuna n25000 km kunnes isompaan tuli hinku.
Vaikka tehoa on alle 50hp, niin onnistuin ottamaan roimat sakot Nevadalla Kuopion lähellä 165kmh loivaan alamäkeen täydessä markavarustuksessa.
Kortin lähtö oli erittäin lähellä, mutta paikallisen miliisin kunniaksi todettava että ottivat inhimillisen kannan, kun oli kiire sairaalaan.
Mutta pointina että kulkee pienetkin Guzzit ihan riittävästi.
			 
			
			- 
				Oolright hyvältä kuullostaa Guzzi. Onko kukaan sattunut tyyppaamaan tuota cb 1100:sta. Aika paljon painavampihan se on joten lienee jonnin verran kankeampi ja haastavampi olettaisin. Tosin sitäkin kehutaan kyllä aika ketteräksi ja helposti käsiteltäväksi. Ulkonäkö siinäkin kohdillaan mutta äänimaailma ei oikein herätä kauheasti fiiliksiä. Mietin vaan onko Guzzissa enemmän fun factoria tien päällä, jotenkin sellaisen vaikutelman olen saanut että V7:n olettaisin olevan "hauskempi". No se ehkä selviäisi parhaiten koeajolla.
ps. uskaltaako liikkeet edes antaa koeajoon pyörää jos kokemustaso on luokkaa parit vuokraskootterit etelän lomareissuilta ja sitä ennen solifer suzuki pv50 80-luvun puolivälissä ;D
			 
			
			- 
				Asiasta kolmanteen, koitan kartoittaa paljonko muita kuluja tulee pyörän hankintahinnan päälle joten paljonko kannattaa varata fyrkkaa ajovarusteisiin. Potta varmaan kannattaa ostaa kerralla ainakin hyvä. Muista releistä en sit oikein itse tiedä mitä tarviis ja mitä laatutasoa. Shortseissa ja sandaaleissa ajaminen varmaan on kohtuu huono idea noin ylipäätään.
Laskeskelin että vajaalla tonnilla saisi kypärän, ajoasun (halvemmasta päästä jonkun tekstiilitakin ja housut) kengät ja hanskat. Se mulle ei ihan auennut että tarviiko asuihin ostaa erikseen ne suojat vai tuleeko niissä jotain mukana vai vaan paikat ja suojat ostetaan erikseen.
Mites muuten jos on oikein tosi kuuma hellepäivä niin millaiset releet niskassa ajelette?
			 
			
			- 
				Minäkin menin ostamaan V7:aa, mutta Nevadalla tulin kaupasta ulos. Se oli niin kaunis ja olen heikkona kaikkeen kauniiseen. Lisäksi se oli sattumalta ilman odotusta heti saatavana. Ei ollut 40 vuoden jälkeen mitään moottoripyöräkokemusta. Netissä tietysti kaikki kehuivat omiaan. Ota siitä sitten selvää... Mistään muusta merkistä tai edes –mallista ei ole kokemusta vieläkään. Nooh... kaupasta alkoi opettelu omalla pyörällä. Isolla parkkipaikalla oli tilaa opetella hanikat ja hiukan hidasajoa ja käsittelyä. Netistä oli läksyt katsottu ja niiden mukaan harjoittelin. Sitten kun alkoi sujua, ajoin portista ulos kaupungille ja koko päivän kiersin kaupungin katuja. Illalla tankkasin ja ajoin moottoritielle ja kotiin. Neljä ajokautta on takana ja nyt vasta alkaa kuminen puoli pysyä alaspäin. Joka kaudelle on sattunut kaatuminen, kolme pientä melkein paikaltaan ja viimeinen vähän rumempi. Vakuutus korvasi n. 1000 € rautoja ja omat pienet vammat paranivat itsestään. Nöyryyttä tuli taas lisää.
Nevada perustuu samaan tekniikkaan kuin V7. Sen ääni on pikemminkin laulavaa surinaa, eikä sellaista kuin isolohkon matala jytinä. Sitä ajetaan aika korkeilla kierroksilla, 4000-5000. Silloin se vastaa kaasuun hyvin, eikä käy liian kylmänä. 80 km/t menee parhaiten 4-vaihteella ja vasta 90+ 5-vaihteella. Vauhtia löytyy kyllä se mitä luvataan, 150-170. Ne, jotka tietävät, ovat sanoneet Nevadan ja V7:n olevan hyviä opettelupyöriä, peruspyöriä. Uskon sen, koska toisinaan tuntuu kuin Nevada kulkisi mieluiten ilman kuljettajaa, niin "notkea" se on. Kun joskus tekee väärän ohjausliikkeen, tuntee satulasta kuin Nevada sanoisi "ajattele nyt kaveri hiukan mitä teet". Olen paljon ajellut matkustajan kanssa. Nevada ja arvaten myös V7 ovat tosiaan parhaimmillaan soolona, mutta hyvin on pärjätty ja hienoja reissuja tehty myös kaksipäällä. Minun Nevada on mallia Anniversario, eli tuttujen kesken Anni. Siihen ei ollut saatavanakaan matkustajan selkänojaa, sivulaukkujen kiinnitykset kyllä oli. Matkustajan sissybar oli teetettävä itse sepällä, vaikka ilmankin olisi kyllä pärjätty. Ostin Annin opettelutarkoituksessa, mutta pidän siitä niin, että en luovu siitä. Vanhenemme Annin kanssa arvokkaasti. Kirjoitin Nevadasta Wikipedia artikkelin, jossa on myös hyviä lähdelinkkejä muihinkin malleihin.
			 
			
			- 
				Kuusi kesää ja n. 60 tkm tuli Breva 750llä ajettua sekä yksin, että vaimon kera (70+50 kg). Ei loppunu tehot kertaakaan kesken. Motarit ei keveillä pyörillä ole mukavimpia paikkoja, mutta jalkoihin ei sielläkään jää. Ilmavirta kohtelee keveämpää kulkinetta riuskemmin. Nykyinen isompi (850) Brevani on sitten paremmin vauhtitiellä käyttäytyvä peli. Eivät ole nämä isommatkaan hinnan kiroissa nykyään, jos isompaa haluaa. Tuo cb1100 on painoltaan pikkusen painavampi kuin isompi Breva ja mutta yläpainoisempi. 
Jos ajotaito mietityttää, niin ota muutama tunti ajoharjoitusta autokoulun motolla. Sitten on varmempi olo mennä koeajolle ja voit keskittyä paremmin ajo-ominaisuuksien tarkkailuun.
Ajokamat kannattaa hankkia heti kunnolliset kun ne on osa ns. henkivakuutusta. Suojat tulevat useimmiten asusteitten mukana, mutta tarkkana kannattaa olla ostohetkellä, että näin myös on. Takissa pitäis olla olkapää- ja kyynärsuojat sekä selkäpanssari. Housuissa polvi- ja lonkkasuojat. Kunnon hanskat ja ajosaappaat ja tietty kypärä, joka istuu omaan kuuppaan hyvin.
Helteellä tietty ohuemmat tekstiilit, mutta samat suojat. Asfaltti on aikas kova kohdattava pienelläkin nopeudella.
Ennakointi säästää monilta vaaratilanteilta ja kun ajaa liikenteessä kuin kukan ei sua näkis, eli varot kaikkia muita, niin selviääpi kohtuu hyvin.
V7 on oiva peli alotella guzzismia helpon huollettavuuden ja käsiteltävyydenkin vuoksi. Hymyn sillä saa naamalle mutkatietä lasetellessa ihan varmasti.
			 
			
			- 
				Pyösän ostohinnan lisäksi tulee ekana mieleen vakuutukset. 1000-1500€ (liikenne bonus 0 ja kasko bonus 70).
Lisäksi bensaa n. 6 litraa jokaista 100 kilometriä kohden.
Varusteet.
Jos ei ole aiempaa kokemusta MP-varusteista, niin rohkeasti kauppaan kokeilemaan, mielummin semmoiseen jossa on laaja valikoima.
Eräs kauppias sanoi, että tunti aikaa ja tonni rahaa, niin löytyy hyvät perusvarusteet (puku, kengät ja parit hanskat, mutta ei kypärää).
Varusteet on siitä hankala, että mistä tykkää ja mikä on budjetti.
Jos pitää olla 2015 mallin kamat, niin rahaa palaa ihan toiseen malliin kuin "last season" kamoilla.
Hyvä (lue kallis) kestää ja pitää sen minkä lupaa.
Huonoilla varusteilla pilaa koko harrastuksen. Mikään ei harmita enempää kuin "sateenpitävä" ajopuku, joka vuotaa läpi ekan vartin jälkeen.
Myös käytettu varuste voi olla hyvä vaihtoehto.
Kun olet päässyt harrastuksessa ekan kesän yli, niin sen jälkeen on paljon helpompi hommata ajokamoja, koska tiedät omat tarpeet paremmin ja omien varusteiden puutteet. Eli hirveästi ei kannata jännittää niiden ajokamojen kanssa, koska jos myyjän kanssa ajan kanssa kasaa vareustesetin, niin harvemmin epäonnistuu.
Kypärä on niin henkilökohtainen varustus, että se on valittava huolella.
Jokaisella on kallo eri muotoinen ja jos kaveri sanoo, että Arai on paras, niin itselle se saattaa olla huonoin vaihtoehto. Sen takia kypärää ei pidä koskaan ostaa sovittamatta. Kun sovitetaan, niin usean valmistajan kypäriä, koska niissä on oikeasti eroja. Kypärän istuvuus on tärkein ostokriteeri.
Jos käyttää silmälaseja, niin avattava on aika suosittu ja silloin aurinkovisiiri on ehdoton varuste.
Siellä isommalla keskustelupalstalla on hyvä ketju hellekamoista.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/219155-Kuuman-kelin-ajovarustus/page6 (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/219155-Kuuman-kelin-ajovarustus/page6)
			 
			
			- 
				
Oolright hyvältä kuullostaa Guzzi. Onko kukaan sattunut tyyppaamaan tuota cb 1100:sta. Aika paljon painavampihan se on joten lienee jonnin verran kankeampi ja haastavampi olettaisin. Tosin sitäkin kehutaan kyllä aika ketteräksi ja helposti käsiteltäväksi. Ulkonäkö siinäkin kohdillaan mutta äänimaailma ei oikein herätä kauheasti fiiliksiä. Mietin vaan onko Guzzissa enemmän fun factoria tien päällä, jotenkin sellaisen vaikutelman olen saanut että V7:n olettaisin olevan "hauskempi". No se ehkä selviäisi parhaiten koeajolla.
<snip>
Kyllä se CB1100 ihan kiva pyörä on - n. 150 km koeajon perusteella - ja nätti. Ei siinäkään kovin paljon tehoa ole ja mielestäni tärisee yhtä paljon kuin twini. Aika kallis.
			 
			
			- 
				Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Noita varustemerkkejä ja mallejakin näyttää olevan niin tolkuton määrä että otapa noista selvää mitkä olisi hyviä sekä kuumalla että vähän viileämmällä kelillä. Hiukan olin yllättynyt tuolta mp foorumilta aiheesta lukiessani kuinka tiukasti jotkut pitää aina kaikki vermeet niskassa säästä ja ajopaikasta riippumatta ja ajelee sit munat vaahdossa. Itse kun muutamat kerrat olen jonkun maxiskootterin etelänreissuilla vuokrannut niin ei olisi tullu mieleenkään laittaa mitään shortseja ja sandaaleja kummempaa päälle. Toki siis en nyt täällä ajatellu ihan niin köykäisissä kamoissa ajella =) mutta joku täysi goretex tai nahka-asu ja panssarit päällä jossain max 80 km/h maaseututiellä kun lähtee heittään tunniksi tai kahdeksi lenkkiä +20 asteessa vaikuttaa vähän tukalalta. Tietty sehän on sitten oma valinta millaset releet niskassa lähtee ajelemaan. Jotkut tuntuu suosivan pienemmässä pyörittelyssä myös noita kevlar farkkuja, itse en moisista ollut edes kuullut.
			
 
			
			- 
				Ensipyöräksi tonniset rivineloset on aika rajuja vehkeitä. V7 on rauhallisempi, mutta ihan oikea moottoripyörä, johon pitää tutustua aika hyvin ennekuin senkään resursseista osaa kunnolla nauttia. Mitä tuttavapiirissä on ollut ekapyörän hankkijoita, niin olen omana mielipiteenäni sanonut, että osta ensin joku ja aja sillä pari kesää, sen jälkeen pystyt hiukan paremmin arvioimaan mitä haluat ja myös tulee tuntumaa siihen, miltä erilaiset pyörät tuntuvat. Meillä frouva opetteli ensin kevarilla, sen jälkeen Kawan ER 5:llä pari, kolme kesää ja sitten vasta homattiin 900 Ducati, joka silti aluksi tuntui kuuraketilta. Ulkonäkö ja äänimaailma on arvoja sinänsä, mutta omassa ostoskorissani niillä ei ole ratkaiseva rooli. 
Vedenpitävät tyköistuvat ajovaatteet on Suomen oloissa must. Meillä on ollut vuosien saatossa monenlaisia, tosin ei Rukkaa, mutta muita myös "laatumerkkejä", mutta IXs:n tuotteet eivät ole tuottaneet yhtään pettymystä.  Kaikkein halvimmat "pinx ponx" saattavat toimia hyvin kesän tai vähän toistakin ennekuin alkavat vuotaa, kertoo hevosmiesten tietotoimisto. Suomessa ei ole sellaisia helteitä, että ajaessa alkaisi mynät vaahdota ajoasun alla. Heti pysähtymisen jälkeen kyllä useinkin pukkaa hikeä pintaan. 
Kaikkein vaikeinta pyörällä liikkumisessa on tottua siihen, että on lähtökohtaisesti pidettävä itseään näkymättömänä. Vaikka itse ei tee virheitä, niin tien päällä on aivan tarpeeksi muita, jotka tekevät niitä kun eivät  huomaa motoristia.  
			 
			
			- 
				Juuri näin. Ja ne kamat ja suojathan on sitä ennakoiden, että kun käväset kylykimyyryssä jossakin vaiheessa, niin siitä on mahdollisuus säilyä jopa vahingoittumattomana näiden varusteiden ansiosta. Niin lyhyttä ajomatkaa ei olekkaan, ettei kaatuminen olis mahdollista. Paikallaankin onnistuu.
Asfaltti on kovaa ja hiekka menee aikas syvälle huokosiin 0-vauhdissakin. 
Viimekesänä pohjoiseen ajellessa lämpötila oli valtaosan ajasta +25-27 ja ainakun piti pysähtyä, ajokamat oli pakko riipiä päältä pois välittömästi. Shortsit tahi uikkarit vaan alle (ja sandaalit laukkuun), kunhan eivät hierrä ajon aikana.
			 
			
			- 
				>>... kuinka tiukasti jotkut pitää aina kaikki vermeet niskassa säästä ja ajopaikasta riippumatta ja ajelee sit munat vaahdossa. <<
Tietääkseni lämpimällä ilmalla kaatuminen sattuu ihan yhtä paljon, kuin kylmällä ilmalla. Jos vaikkapa juhannusviikolla liukuu 50 nopeudesta asfaltilla shortseissa ja T-paidassa, niin jouluna vielä on kipeä!
Minulla lukee Töölön sairaalan papereissa: " Asiallinen ajoasu. " Tämä tarkoitti sitä, että yhtään naarmua, nirhamaa tms. ei ollut. Hyvä kypärä oli tärkein varuste. Viimeinen muistikuva oli juuri ennen kolahdusta - sinänsä ääliö ajatus - " onneksi on hyvä kypärä. "
Kukin tietenkin ajelee missä vermeissä haluaa, mutta vaahto on helpompi pestä pois kuin veri ja tikit. Obduktio-osasto niitä joutuu myös pesemään.... Ja vaahdon voi pestä kotona ihan kaikessa rauhassa ennen löylyyn menoa...
			 
			
			- 
				omasta mielestäni tuo veeseiska kakkonen on yksi näteimmistä pyöristä mitä olen nähnyt ja toivoisin jostain löytäväni sen verran nappulaa että tuollaisen vielä joskus saisin. Yleensä omat varani riittävät noin 15-20 vuoden viiveellä. Mutta Guzzi on iskussa vielä silloinkin. Varoituksen sana kahden Guzzin kokemuksella: MG:n valittua ei ole paluuta muihin merkkeihin, ehkä kakkospyöräksi saattaa joku muu merkki käydä. Erästä kaveriani (ei Guzzin omistaja, mutta pitkän linjan motoristi) kompaten; Vasta ajettua Guzzilla voi sanoa tietävänsä moottoripyöräilystä jotakin. Paljon sanottu harrikkamieheltä.
Varusteita olen hommannut tori.fi:stä, esim. Halvarssonin nahkatakin ja housut kaikilla herkuilla (mm. irroitettava selkäpanssari) yht. 150€ (pelkän takin ovh. yli 350€). Kypäriä saa halvemmalla poistuvista malleista. Itse ostin vastikään laatukypärän (umpi), mutta se oli pettymys kun on niin saamarin äänekäs vaikka on korvatulpatkin. Irroitettava sisävuori on hyvä, sen peseminen auttaa potan sopivuuden ja äänekkyyden hallinnassa. Hinta ei aina ole laadun tae. Kannattaa lukea testejä. Hankkijan lippalakki on tunnetusti kestävin. Koskaan en lähde matkaan, lyhyellekään, ilman täyttä sotisopaa, ihan ihosiirtojen pelossa. Nahka on mielestäni kesähelteellä mukava, ja äkkiä sen päälle kevyen sadeasun kietaisee. Goretex-housut ovat olleet näillä kylmillä keleillä hyvät, mutta lämpimillä nihkeähköt. Yleensä taitaa varusteissa olla irtovuori, jonka tarvittaessa ottaa pois tai päinvastoin. Viime kesänä jäin välille 30 asteen helteellä ja kyllähän tuo nahkakin kuumalta tuntui, kun ei tullut laitettua säädyllisiä vaatteita alle, joilla olisi voinut julkisilla paikoilla steppailla. Ostin vastikään Motonetista kevlarfarkut (poistokorista), mutta ei ole vielä kelit sallineet niiden kokeilua. Kuulopuheiden mukaan miellyttävät.
Kaikki tielläliikkujat ovat jonkinasteisia vihollisia motoristille. Olen aika tuore motoristi (5 tai 6 ajokautta) ja muutama läheltä piti-tilanne on ollut. Sekunnin osista on henkiriepu ollut kiinni. Valpas ja ennakoiva mieli on paras varuste. Guzzi (California 3 allekirjoittaneella) on mielestäni sellainen pyörä, ettei se houkuttele mihinkään pelleilyihin. Ajossa on jotain arvokkuutta eikä alemmuuskompleksit vaivaa, ei ole kenellekään mitään näyttämisen tarvetta. No, jokaisella on omat tapansa ja tarpeensa.
Varusteista vielä sen verran että nuo nykyiset tekniset alusasut ovat mainioita (esim. merino-villa). Ja kesällä sitten shortsit ja t-paita alle, ja mieluusti vaikka varvastossut matkaan, ettei käy niin kuin edellä kuvailin. Jos olisi ollut Guzzi alla, niin todennäköisesti olisin selkkaukselta välttynyt
Terv. Lazze
			 
			
			- 
				
Tietääkseni lämpimällä ilmalla kaatuminen sattuu ihan yhtä paljon, kuin kylmällä ilmalla. Jos vaikkapa juhannusviikolla liukuu 50 nopeudesta asfaltilla shortseissa ja T-paidassa, niin jouluna vielä on kipeä!
Toki, en siis kritisoi mitenkään asujen ja suojien  käyttöä mutta kunnon fillarillakin pääsee alamäkeen tuon 50 aika helposti ja siinä on juurikin shortsit ja t-paita päällä. Tai vaikka rullaluistimillakin saa alamäkeen melko hyvän vauhdin ja ei tarvii olla kovin kummoinen kivi kun lähtee luistin alta. Tietty noilla  keskimääräinen tilannenopeus on kaupungissakin yleensä paljon pienempi ja on vähemmän alttiina muiden aiheuttamille vaaratilanteille kuin prätkällä (Turkulaisia bussikuskeja tosin saa varoa  ;) no vitsi, vitsi)
			 
			
			- 
				Mulla on kyllä luistellessakin riittävästi suojia päällä. Arvostan tuota omaa kroppaa jonkin verran. 
			
 
			
			- 
				Ajoasuista sen verran että kallis ei ole aina hyvä eikä edullinenkaan huono.
Testasin joskus eräälle moottoripyörälehdelle ajoasuja ja -varusteita. Sain siis lehden kustantantama ajoasut käyttööni. Yllätys oli melkoinen millaisia ominaisuuseroja voi asuilla olla. Hinta ei korreloinut ominaisuuksien suhteen kuin harvoissa tapauksissa. Kaatumis- ja törmäysasioita en testannut.
Ajoasujen suojille ei ole mitään pakollista standardia. Kuten esimerkiksi työasuille on. Useimmissa tapauksissa suojat on merkitty CE-tunnuksella. Tarkoittaa että valmistaja vastaa siitä että ne kelpaavat käyttöön EU-alueella.
Standardia ollaan kyllä EU:n komission parissa ajoasuille kehittämässä. Moottoripyöräjärjestöt vastustavat tätä. Syy: todennäköistä on että standardin valmistuttua standardoitu ajoasu tulisi pakolliseksi kaikille motoristeille. Vakuutuslaitokset ovat myös puoltamassa pakollisuutta. Jokainen voi arvioida mitä siitä seuraisi.
Suojaava ajoasu on passiivinen suojaväline. Se suojaa silloin kun tapahtuu. Muutoin se on joko sopiva, liian lämmin tai liian kylmä.
Miellyttävä ajoasu, kelistä riippuen, on aktiivinen suoja. Silloin on kuljettajan mieli on helpommin hyvä ja huomiokyky liikenteessä korkealla tasolla. 
Että ajoasusta saataisiin miellyttävä kaikissa olosuhteissa on melko hankalaa tai ainakin tekee ajoasusta arvokkaan. Tai sitten niitä pitää olla useita: shortseista talvitoppavuoriseen kokopukuun.
Itse valitsen ajoasuni tarpeen mukaan. Yleensä ohuet nahkahousut joiden alla pitkät kalsarit ja t-paita jonka päällä ajotakki vuorilla tai ilman. Toppauksia vain kyynärpäissä. Useimmiten avokypärä ja ajolasit. Sateen varalle sadeasun housut nahkahousujen päälle. Hyvät hanskat. 
			 
			
			- 
				
omasta mielestäni tuo veeseiska kakkonen on yksi näteimmistä pyöristä mitä olen nähnyt
Samaa mieltä vaikka yleisesti ottaen en moottoripyörien malleista juuri mitään tiedäkään mutta tuo oli itsellä ainakin rakkautta ensi silmäyksellä kun tuon näin. Tarvinnee käydä Tampereella Heinolla hiukan ihailemassa. Siellä taitaa olla myös käytetty cb paikan päällä joten näkis senkin samalla. Sitten tarjousta kyselemään ja  pientä laskeskelua riittääkö rahat pyörään ja kamppeisiin ja vakuutuksiin ylipäätään vai tarviiko vielä säästää vuoden verran  :-\. Lupasin kyllä itselleni ettei ikinä enää rahoitusta kun 5 vuotta makselin autoa pois tuossa jokunen vuosi sitten.
			 
			
			- 
				Kypäristä vielä eli kokokypärä lienee turvallisin mutta muuten miten noissa menee melutasot, itselle siis tuntematon käsite kun en ole maantienopeuksia kypärä päässä ollut niin ei ole mitään mielikuvaa paljonko tuulen aiheuttamaa melua kuuluu. Vaihtoehtoja lienee kokokypärän ohessa avokypärä laseilla tai koko naaman peittävällä visiirillä eikö vaan (joka ehkä olis mieleisin ratkaisu koska en halua ötököitä naamalle) tai sellanen jossa on leukasuoja mutta koko härpäke nousee otsalle. Jostain foorumilta lueskelin että esim hyvin ilmastoitu kypärä voi vastaavasti olla äänekäs kun tuuli suhisee potassa enemmän. Itsellä siis rillit joten ajolasit on varmaan se epäkäytännöllisin vaihtoehto vaikkakin avopotta ja lasit toki tuon V7:n kanssa menis parhaiten tyylin puolesta. Olettaisin että silmälasit voi huurustua aika helposti ajolaseissa ainakin jos on vähänkään paikallaan vaikka ne muuten mahtuiskin päähän.
Nonni nyt sorvin ääreen ettei mene koko työpäivä tähän pyörähäröilyyn  ;D
			 
			
			- 
				Aika monella koululla on pyörät ajo-opetusta varten. Useimmat eivät edes ota oppilaaksi ilman asiallisia varusteita. Siten se varustekauppa on käytävä ensin koluamassa. Siinä ei mitään mene hukkaan kun se pyörä on ostosuunnitelmassa oikeasti. Kun koulun pyörällä ottaa muutaman tunnin, voi sitten paremmin arvioida kaupassa tarjokkaiden ominaisuuksia. Kun kauppaan kävelee ajovermeet päällä, saattaa koeajoonkin hellitä ajopeli paremmalla luottamuksella. Itsekin voi harjoitella jos on pyörä. Ohjekirjaksi käy tämä:
http://motoristisurvival.fi/vanhat/Ajo_Hanskassa/Ajo_Hanskassa_kokonaan_s1-65.pdf
Housunpuntin on oltava niin pitkä, että ylettyy nilkkoihin istuessa. Takin on oltava käsivarsista ja olkapäistä huomiovärinen. Muuta vinkkiä tuossa jo edellä tulikin.
Huomiovärin itse unohdin huomioida. Ompelin sitten jälkeenpäin takkiin merioranssista kankaasta olkapalat. Autojen eteen ajot vähenivät dramaattisesti. Pidän näkyvyyttä puvun ehdottomana vaatimuksena.
Kypärän on oltava tiukka. Niin tiukka kuin suinkin mahtuu. Se sisus painuu ja väljenee.
Saappaiden kantalaput juuri teetin suutarilla. Oli niin suora pohja, että piti yhtenään ajossa korjailla jalkojen asentoa ja tunnustella missä se tappi on.
Käsineissä on oltava kunnon vahvikkeet. Viime kaatumisessa meinasin menettää kaksi sormea...
Lieneekö vanhan ammatin tottumusta, mutta hiki ei tule taukopaikallakaan. Olen aina pitänyt alla täysipituisia alushousuja ja paitaa, tekninen alusasu kai on oikea termi. Alusasu on oltava tyköistuva, ei väljä. Idea on, että kudeneule imee iholta vettä ja levittää isolle alalle ja haihduttaa sen. Se haihtuminen viilentää. Sama puku on kuivana myös lämmin. Niitä alusasuja minulla on useita ja puhdas polypropyleeni on paras. Puuvilla on täysin kelvoton materiaali. Ajopuku on Held kalvopuku. Pitää hyvin sekä tuulta, että sadetta. Puvun lisävuori pitää lämpimänä +5° asti. Neljä kesää jo toiminut hyvin, eikä ollut hinnan kiroissa. Kuumat pakoputket ovat jo polttaneet puntteihin reikiä. Harmittaisi jos olisi kovin kallis puku.
Ajokausi on jo avattu. Minun ajomantrassa on kolme sanaa: Ennakoi, ennakoi, ennakoi.
			 
			
			- 
				
veeseiska kakkonen on yksi näteimmistä pyöristä mitä olen nähnyt
Löytyy tästäkin "ne jyrää meitin" (:D) kuvasta.  Edit: Ja minun silmääni näyttää laadukasta (turvallista) asua olevan kovasti.
			 
			
			- 
				Tarkennetaan nyt tuota Motomatin kirjoitusta sen verran, että ajoasustandardi on toki ollut olemassa ja voimassa EU:n alueella jo vuosikausia. Niin iskusuojille, saappaille, hanskoille kuin itse ajoasullekin on olemassa hyvinkin tarkat vaatimukset iskujen vaimennuksen, repeämislujuuden, hankauskestävyyden ym. osalta. Standardin mukaiset ajovarusteet katsotaan henkilönsuojaimiksi, ja niiden käyttö on pakollista ammatikseen ajaville. Suomessa siis käytännössä lähinnä moottoripyöräpoliiseille. 
Harrastajaa pakko ei koske. Säädöksen ainoa harrastajalle periaatteessa näkyvä vaikutus on, että muita kuin standardin mukaisia, testattuja ja hyväksyttyjä varusteita ei saa (tai siis ei saisi) mainostaa suojaavina. Jokainen ajovarustemainoksia selannut tietää, että tuo kielto on aika kuollut pykälä.
			 
			
			- 
				Tuon avokypärävaihtoehdon suhteen pidän erittäin toimivana Davidaa. Sellaista jossa on ne paksut fyllit. Nahkapinta ja korvat uppoaa omiin kuppeihinsa kuin peltoreissa ikään.
Kommunikointi naapurin kanssa sujuisi varmaan parhaiten viittomakielellä. Niin hyvin jää äänet ulkopuolelle. Ei vapise eikä kolise päässä ajon aikana. Kallis ja hyvä.
Ennen tuota oli Shoein avokki, sellainen poliisimalli. Oli kallis mutta ei hyvä. Kovat toppaukset ja "eli" sen vuoksi koko ajan päässä ajon aikana. 
Avokypärä on minun ehdoton valintani Californian selkään. Olkoon, että on varmasti kokopottaa turvattomampi. Asvalttiin sukeltaessa taitaa tulla LeukaMonosestakin Hjallis Harkimo. 
Ja pienikin vesisade (tihku) pistelee sitten naamaa ihan saakelisti. Ongelma hoituu tietysti liinalla tai puffilla kevyesti, mutta siinä on sitten märkä rätti vasten naamaa. Siltikin avo.
Koppakuoriaisista ja amppareista en viitsi sanoa mitään ...
V11 Lempparilla tulee ajeltua avolla myös, jos nopeudet pysyy "normeissa". Jos kiirettä aikoo pitää, niin katteen yli lykkää happea vähän turhan paljon. Alkaa posket lepattaa. 
Ajolasit pelittää kyllä ihan hyvin silmälasienkin kanssa. Ainakin malli joka on itselläni käytössä. Nimeä en tähän hätään muista. Malli näkyy hämärästi Camnin "ne jyrää meitin" kuvassa. Harmaapartainen ukko Vintagen selässä, eturivissä kolmas oikealta.
			 
			
			- 
				
Tuon avokypärävaihtoehdon suhteen pidän erittäin toimivana Davidaa. Sellaista jossa on ne paksut fyllit. 
Katselin noita Davidoita aiemmin ja erittäin stylen ja laadukkaan oloisia noin kuvan perusteella, Davidan sivuilla näyttää olevan Aviator Pilot T2 lasit jotka on suunniteltu silmälasinkäyttäjille.  Komeat on mutta näyttää aikas tyyriiltä kombolta.
Tarjouksenkin jo sain V7:sta  ;D vielä pitää selvittää pikku detalji joka unohtui kokonaan jotta onko taloyhtiön parkkihallissa vapaita paikkoja. Jos ei niin sitten menikin hiukan hankalaksi.
			 
			
			- 
				Jep. Sehän olikin justiinsa toi Aviator Pilot ne minunkin kakkulat. Kalliit oli. Taisin ostaa aikanaan Moto Italiasta.
Mutta hyvin ne kyllä kestää käyttöä. On sillä tavalla elastiset. Se trabelssi noissa on, että nauha, vai miksi häntä nimittää, menettää elastisuuttaan ajan myötä. Olen pitänyt niitä ns. vapaalla silloin kun ei  ole käytössä. Eli, ei pingotettuna kypärän otsalle, mutta silti aika tekee tehtävänsä.
Olin jo yhtenä kesänä ostamassa Moto Italiasta kokonaan uusia laseja kun Merivuoren Heippa sanoi, että saahan niihin pelkkää nauhaakin. Fiksu homma. Taisi maksaa jotain kolmen kympin huudeilla se pelkkä nauha. Ei siis ihan halpa sekään. Ei noista Aviatoreista kuitenkaan isoa kustannusta tule per kesä, jos miettii mitä motarointi maksaa muuten.
			 
			
			- 
				Aviatorit on kalliit, mutta hyvät.
Niihin saa varaosia ja erivärisiä "linssejä". Runko tuntuu vahvalta ja se voisi tarkoittaa sitä, että lasit kestää vuosia.
Itsellä on ollut Aviatorit kohta kymmenen vuotta ja mitään ei ole tarvinnut vaihtaa / korjata.
Jos käyttää silmälaseja, niin Aviatorin pehmusteissa on pieni vekki sankoja varten.
Olen harkinnut uusien "linssien" tilaamista, mutta en ole vielä eestynyt.
			 
			
			- 
				
Taisi maksaa jotain kolmen kympin huudeilla se pelkkä nauha.
Ompelutarvikeliikkeessä on vastaavaa elastista nauhaa moneen lähtöön. Itse olen 80 -luvun Climaxeihin ostanut jo useampaan otteeseen uuden remmin. Ommella tietysti pitää osata.
			 
			
			- 
				
Jos kiirettä aikoo pitää, niin katteen yli lykkää happea vähän turhan paljon. Alkaa posket lepattaa.
Turvallisin pappaosasto ei taida olla V7 tapauksessa jees? Kun itse muistutan joka tapauksessa Moskovan sirkuksen moottoripyöräilevää karhua, Schuberth ei asiaa pahenna...  Kuvassa kyllä on "Cool" meininki enemmän asiaankuuluvine kypärineen.
Siteeraus Motorrad 7/2015 -lehdestä (valmistaja/kokonaispisteet - neljä parasta): Schuberth C3 Pro/88, BMW Systemhelm 6 Evo/87, Shoei Neotec/85, X-lite X-1003/85.
Kuvassa V7 ja V7-II vierekkäin. Vasemman laturikopasta näkee että on vanhempi ja kun tietää, näyttää oikeanpuoleisen moottori olevan eteenpäin nyökällään.
			 
			
			- 
				Törmäsin tuollaiseen Bell Bullit kokokypärään jossa olis sopivasti retrohenkeä ja leuka suojassa, varsinkin kuplavisiirillä  valkopunainen kromireunuksinen alkaa olla jo aika pornon näköinen  :D, (saa vissiin sävytettynäkin joten joku hiukan oranssi tai sininen visiiri tuohon vielä vähän tuomaan lisää blingiä) hienoja kypäriä, tosin en tiedä riittäiskö itseluottamus pitää tuota valkoista varsinkaan tuolla kuplavisiirillä. Sen tiedän että eukko ainakin repeäisi ihan totaalisesti jos marssisin tuo päässä joku päivä sisään.
(http://64c162442026ed407fea-97b288b6e6fd7a6d6cbc143cab5dddce.r18.cf1.rackcdn.com/catalog/product/cache/4/image/540x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/u/bullitt-tt2.png)
(http://64c162442026ed407fea-97b288b6e6fd7a6d6cbc143cab5dddce.r18.cf1.rackcdn.com/catalog/product/cache/4/image/540x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/u/bullitt-gloss-black2.png)
			 
			
			- 
				Mihin noita Aviatoreita yms laseja oikeasti tarvii? Omassa käytössä on nyt muutaman kesän ollut perinteinen avopotta lyhyellä nepparilipalla. Parhaiksi laseiksi olen löytänyt nämä halpis replikat Raybanin Wayfarereista.
(http://guideimg.alibaba.com/images/shop/105/02/11/9/sonic-s5-style-6-80-s-retro-vintage-neon-color-mirrored-wayfarer-style-mens-womens-pool-beach-outdoors-sunglasses-with-protective-soft-pouch_1603169.jpg)
Olen kokeillut kopallisen erilaisia aurinkolaseja, mutta lähes kaikilla muodostuu lasien taakse silmät kuivattava pyörre, myös moottoripyöräilyyn tarkoitetuilla. Näillä suorilla laseilla ei tule. Liian tiiviit lasit myös huurtuvat liikennevaloissa tai viileällä kelillä. Nuo remmilasit ovat minun makuun epämukavat ja nihkeät pitää. Nuo peruskakkulat rajoittavat nopeudenkin sopivaan 80-110 alueeseen. Eivät myöskään ole äärikeleillä huurtumisherkät. Kypäränä tämän näköinen:
(http://www.vespen-shop.de/WebRoot/Store19/Shops/62696242/4D91/A7E7/0995/6C0B/36ED/C0A8/28BC/3D0C/Biltwell_Rootbeer_Mega_Flake.jpg)
			 
			
			- 
				Tuo harmaa Bell Bullit kypärä kuplavisiirillä saattaa olla käytetty. Muistuttaa nimittäin aika lailla samaa mikä oli Juri Gagarinin päässä jo huhtikuussa 1961.   ;D
Tuo kypärän nepparilippa saattoi olla yksi ratkaiseva syy siihen miksi omat ensimmäiset avokypäräkokeilut (Shoei) meni munilleen. Vintagen pleksi kun ei ole ominaisuuksiltaan ihan niitä maailman onnistuneimpia lajissaan. Ei ainakaan tällaiselle rapiat 180 senttiselle. Siinä taisi olla enempi ulkonäölliset arvot vaikuttimena. Ajotunnelma toi mieleen värssyn jostain Dingon biisistä. "... ja se minua niin ravistaa ..." 
Asia korjaantui kun nakkasi ekana sen lipan helvettiin. Ja edelleen parani kun heitti seuraavana veke sen kypärän ja lopuksi koko pleksin.  :D
Mihin tarvii Aviatoreita tms. nauhalaseja? Itselläni on käytössä näköproteesit, eli silmälasit. Niiden takana pyörtää sen verran pahasti, että ei onnistu ainakaan minulta enää 80 ja 80 + km/h nopeudet. 
Tässä kun muodin oikut kulkee milloin mihinkin suuntaan, niin odotan, että silmälaseissakin tultaisiin takaisin 70-luvulle. Sillon oli rilleissä lasia saman verran kuin Taunuksen tuulilasissa. Nykyään leikataan kaikesta ... ja Sipilä leikkaa loput. 
Olisi kyllä hienot sellaiset samanlaiset kuin kaupunginjohtaja Homeliuksella Fingerporissa. Hankkisin heti. Silloin olisi vintagea päässä ja jalkojen välissä. Tarkoitin sitä motskaria ...
			 
			
			- 
				Itsellä vuotaa silmät jo kävellessäkin jos vähänkään tuulee joten joku pleksi tai ajolasit rillien edessä olisi aika pakollinen. Miteköhän tuollainen Nolanin N21 kypärä mahtaa toimia
(http://www.motorradonline.de/sixcms/media.php/11/thumbnails/1000_Nolan-N21_Intermot-Neuheit-2014-1024.jpg.3665466.jpg)
			 
			
			- 
				
Tässä kun muodin oikut kulkee milloin mihinkin suuntaan, niin odotan, että silmälaseissakin tultaisiin takaisin 70-luvulle. Sillon oli rilleissä lasia saman verran kuin Taunuksen tuulilasissa.
Olisko tässä se look :D
(http://www.thebeijingshop.com/images/Width%20Open%20Full%20Face%20Motorcycle%20Helmet%20japan.jpg)
			 
			
			- 
				Tai tässä? Meillä ei oikein rouva hyväksy ajatusta kuplavisiiristä..
(http://www.wrenchmonkees.com/media/catalog/product/cache/1/image/1000x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/b/v/bv-mir-00-sd_2_copy_1.jpg)
			 
			
			- 
				
Tai tässä? Meillä ei oikein rouva hyväksy ajatusta kuplavisiiristä..
(http://www.wrenchmonkees.com/media/catalog/product/cache/1/image/1000x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/b/v/bv-mir-00-sd_2_copy_1.jpg)
Hah, no mikäs siinä ettei rouva hyväksy, melko messevä setti täytyy sanoa. Tuossahan jo vastaantulijatkin häikäistyy jos aurinko sattuu sopivaan kulmaan, näyttää  jotenkin peilipintaiselta hiukan mutta vaikea sanoa, vai kiiltääkö visiiri muuten vaan niin reippaasti
			 
			
			- 
				Noita kuplia saa myös keltaisena, sinisenä, pinkkinä jne..
			
 
			
			- 
				Ittellä on ollut taajamakurvailuissa tällainen avokypärä kirkkaalla puolipleksillä ja tummentuvat RB aviator aurinkolasit.
Näkyvyys on aina hyvä ja pleksi suojaa, ettei pörriäiset kopsahda naamaan.
			 
			
			- 
				Tuo kuplavisiiri saattaisi olla huurtumisen kannalta fiksukin homma. Olisi ainakin ilmaa ja ilman kiertoa suun ja ikkunan välissä vähän reilummin. 
Ja tuollaisessa pelkästään nepparikiinnitteissessä on oltava kuskilla tilaa työntää lapanen sinne väliin, että pystyy pyyhkimään auki, jos jostakin syystä nappaa kuitenkin huuruun.
Helteellä varmaan aika mellevä peli.   :o
Joo, peililasit on aivan ehdottomat tulevalle kaudelle. Eikä paha olisi tuollainen silinterihatun korkuinen kypäräkään. Ties mitä meteoriitin, tai satelliitin kappaleita putoaa alas.
			 
			
			- 
				Millainen tuulensuoja tuo puolipleksi on jossain 70-100 nopeuksissa ja sit tuleeko umpikypärässä kesällä kuinka paljon kuumempi versus avo. Voiko umpikypärällä muuten ajella visiiri yhtään auki tuossa 80-100 km/h korvilla vai tuleeko siitä liikaa ääntä tai ilmavirta nappaa kiinni tms. 
Sitten onko tuollaisesta koko naaman peittävästä visiiristä yhtään suojaa jos kyntää naamallaan asfalttia, vois kuvitella että se asfaltti-ihottumaa ehkä estäisi jos tälli ei ole kova, vai leviääkö nuo käsiin saman tien kun ottaa kontaktia?
			 
			
			- 
				Pleksi on hyvin kompleksinen aihe. Mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. Jossain kahdeksankympin vauhdissa juttu ei ole kovin kriitillinen, mutta eipä niissä nopeuksissa pleksiä kovin kipeästi kaipaa muutenkaan. Kun vauhti kasvaa, niin pleksin yli tuleva ilmavirta pyörteilee ja tapauksesta riippuen se humisuttaa ja tärisyttää kypärää enemmän tai vähemmän. On, meinaan tullut kokeiltua monenlaisia ja nykyään ajellaan ihan minimaalinen lippa mittaripaneelin päällä ,jolloin pyörreilma osuu kypärän alle eikä aiheuta melua eikä tärinää. Täyskorkean pleksin taakse pääsee tuulta pakoon, mutta itseäni ärsytti katsella sen läpi, varsinkin sadereissuilla. 
Jos on oikein huono säkä, niin saattaa joskus läsähtää klyyvarin puoli tannerta vasten, jolloin leukaa suojaavaa kypärän kaarta osaa arvostaa. Onneksi semmoiset on hyvin harvinaisia kommelluksia. Umpikypärissä tapaa olla tihkuasento, jolla visiiriä voi pitää muutaman millin raollaan sadekelillä. Muulloin sitä ei viitsi käyttää tuuletukseen koskapa viima käy liikaa naamalle ja silmät kuivuu kuoppiinsa. Joillakin kypärillä on aerodynamiikka sellainen, että ne alkaa täristä kovemmassa vauhdissa. Mitä ittellä on ollut erilaisia, niin joku Schubert oli jokseenkin immuuni ilmavirtaustärinälle. Pikku värinää on tullut muihin. 
Maaseudulla lentää ilmassa monenlaisia pörriäisiä, joista osa on kuin liisterillä täytettyjä viinirypäleitä. Semmoista en halua kasvoilleni (enkä ajotakillekaan, enkä muuallekaan) , mutta joskus sekin vaan osuu. 
 
			 
			
			- 
				Vaikuttaa siltä että konsensus on enemmän avokypärää suosivia jos meininki on rauhallista ajelua pääväylien ulkopuolella auringosta ja maisemista nautiskellen. Itsellä siis jos tuon v7:n tai jonkun muun nyt hankin niin käyttö olisi juurikin sellaista kruisailua leppoisassa kesäilmassa moottoriteitä vältellen. Jos sataa niin pysyn kotona.
			
 
			
			- 
				
kruisailua leppoisassa kesäilmassa
 ;)
http://www.motoguzzi.com/bundles/piaggiomotoguzzi/pdf/apparel_2014_eng.pdf (http://www.motoguzzi.com/bundles/piaggiomotoguzzi/pdf/apparel_2014_eng.pdf)
			 
			
			- 
				Avokypäriä olen pelkästään käyttänyt ja Nolaneita (oli yksi Schubert J1, mutta se ei ollut hintansa väärti). Tällä hetkellä käytössä Nolan N43 - visiiri ulottuu leukaan saakka eli Autobahnillakin voi ajaa ja aurinkovisiiri poistaa aurinkolasien tarpeen. Lippa puuttuu (oli vanhemmissa Nolaneissa), mutta aurikovisiiri korvaa sen osittain. Molempi olisi parempi...  :)
			
 
			
			- 
				
kruisailua leppoisassa kesäilmassa
 ;)
http://www.motoguzzi.com/bundles/piaggiomotoguzzi/pdf/apparel_2014_eng.pdf (http://www.motoguzzi.com/bundles/piaggiomotoguzzi/pdf/apparel_2014_eng.pdf)
Juurikin näin, oliko tuo hottis pimukin katalogissa, sen ainakin vois laittaa tilaukseen  ;D
			 
			
			- 
				
Millainen tuulensuoja tuo puolipleksi on jossain 70-100 nopeuksissa ja sit tuleeko umpikypärässä kesällä kuinka paljon kuumempi versus avo. Voiko umpikypärällä muuten ajella visiiri yhtään auki tuossa 80-100 km/h korvilla vai tuleeko siitä liikaa ääntä tai ilmavirta nappaa kiinni tms. 
Sitten onko tuollaisesta koko naaman peittävästä visiiristä yhtään suojaa ...
Tuuliominaisuudet riippuu pyörän ja kypärän yhdistelmästä. Minulla on pyörässä tuulisuoja, mutta yli ~100kmh on silti epämukava/äänekäs avokypärällä.
Joissakin umpikypärissä visiiri auki ajaminenkin onnistuu alle ~100kmh. Kokemukseni mukaan kuumuuteen (ja näkyvyyteen liikenteessä) vaikuttaa selvimmin kypärän väri ja siksi itse suosin valkoista/vaaleaa. Visiiri ei suojaa kuin hyönteisiltä ja maantiereissuilla käytänkin avattavaa umpikypärää. Kaupungissa avokypärän turvallisuus on sitä, että näkee ja kuulee paremmin. Sopivuus omaan päähän on merkkiä tärkeämpää. Kannattaa käydä liikkeissä kokeilemassa.
			 
			
			- 
				
Ittellä on ollut taajamakurvailuissa tällainen avokypärä kirkkaalla puolipleksillä ja tummentuvat RB aviator aurinkolasit.
Näkyvyys on aina hyvä ja pleksi suojaa, ettei pörriäiset kopsahda naamaan.
Tämä on aika asiallisen oloinen, kukas tätä myy
			 
			
			- 
				
Tämä on aika asiallisen oloinen, kukas tätä myy
http://the-cafe-racer.com/index.php?route=product/search&search=Premier%20Jet
http://www.urbanrider.co.uk/premier-jet-vintage-helmet-ck-pearl-white.html
http://www.fc-moto.de/Premier-Vintage-White/fi
Suomesta en tiedä. Omani on matta kokovalkoinen ja vuosia vanha (ehkä Tokimotosta Vantaalta ?).
p.s. Hakusana "Casco Jet Retro" kuukkelin kuvahakuun (linkki (https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1120&bih=555&q=casco+jet+retro&oq=casco+jet+retro&gs_l=img.3..0i30l2.3844.8704.0.9551.15.12.0.3.3.0.117.983.7j4.11.0.msedr...0...1ac.1.64.img..1.14.985.jW1OLVw77pw)) ja värikäs on valikoima.
			 
			
			- 
				Ja näyttääkin Nolan N40 Classic Plus -mallissa olevan sekä lippa että aurinkovisiiri - pitäisiköhän harkita uushankintaa, hinta 229€ ei ole paha.  ???
			
 
			
			- 
				Kevään ensimmäinen ajelu suoritettu. On se sitten hauska peli tuo V7! Iloisesti kulkee. Yhtään enempää en kaipaa tehoja. Ainakaan yksin ajaessa. Kahdestaanhan se on pikkuisen ahtaan oloinen, mutta menettelee, jos ei harrasta pitempiä reissuja.
			 
			
			- 
				
Kevään ensimmäinen ajelu suoritettu. On se sitten hauska peli tuo V7! Iloisesti kulkee. Yhtään enempää en kaipaa tehoja. Ainakaan yksin ajaessa. Kahdestaanhan se on pikkuisen ahtaan oloinen, mutta menettelee, jos ei harrasta pitempiä reissuja.
Aijai hyvältä kuullostaa. Olen huomenna menossa Tampereelle ja varasin matkaan pari tuntia ylimääräistä jotta ehtisin piipahtaa  R.M Heinolla ihailemassa V7:aa ihan livenä. Kuulemma jos aikaa vaan on niin toki saa koeajaakin, mukavan ja leppoisan oloinen kaveri jonka kanssa pyörästä juttelin eikä tuntunut haittaavan vaikka sanoin että kokemusta about nolla eikä varusteitakaan ole lainkaan :D
Saapi nähdä kuinka äijän käy.
			 
			
			- 
				
<snip>
Tuuliominaisuudet riippuu pyörän ja kypärän yhdistelmästä. Minulla on pyörässä tuulisuoja, mutta yli ~100kmh on silti epämukava/äänekäs avokypärällä.
<snip>
Ja pleksistä ja ajoasennosta. Kävin just otattamassa (ei ole mulla sopivaa työkalua) pois viimeisetkin ohjaustangon korotuspalat - ja kyllä parilla sentilläkin on vaikutusta. Nyt on hiljaisempaa eikä etupyörä kevene liikaa (täälläpäin on nyt aika kova ja puuskainen tuuli).
Kannattaapa miettiä näitäkin juttuja, avokypärästä en ole ajatellut luopua - ainakaan ihan vielä.  :)
			 
			
			- 
				Noita Bellin umpisia saa muuten hankkia All Rightilta. 450€ maksaa Bullitt.
			
 
			
			- 
				Mallia varusteista ja kypäristä -80 luvun alusta :o: https://www.youtube.com/watch?v=IVbiRY48mDo (https://www.youtube.com/watch?v=IVbiRY48mDo)
			 
			
			- 
				Camm heitti taas hauskan linkin..
Luigin kelpaa Guzzilla lähteä nuorikkonsa kanssa suoraan toimistosta kravatti kaulassa ja prässätyissä housuissa.
Carlakin hehkuu puhdasta tyytyväisyyttä.
Mainostoimisto on sikäli hieman asiassakin että vaatetus voi säilyä hieman pidempään siistinä kuin ketjuvetoisilla.
			 
			
			- 
				Moro, kypärästä vielä, ehkä jo tunnettua tietoa, mutta kuitenkin. Oheisesta linkistä saattaa olla apuva;
http://sharp.direct.gov.uk/
			 
			
			- 
				....Ei kattava, koska mm. avokypärät loistavat poissaolollaan. Mutta myytit murtuvat, kirjaimellisesti :-\. suuntaa antava. Saattaa säästyä satosia. Itse kävin koklaamasssa Caberg dukea, koska sai täydet pisteet testissä. sopi kuin valettu. Ja rahaa säästyy. Toisaalta, en ole polttanut tupakkaa 30 vuoteen, muttei siltikään tilillä ole kymmeniä tuuhansia. Ihmeellistä.
			
 
			
			- 
				Onko kokemuksia Premier Trophy umpikypärästä, siinä on myös hiukan tuollaista retrohenkeä vaikkakin ei ihan noin tyylitelty  kuin tuo bullit mutta hintakin on jonnin verran kohtuullisempi.
			
 
			
			- 
				Miten nää kypäräjutut liittyy viestiketjun aiheeseen?   :-\
			
 
			
			- 
				Tässä on tuore pätkä rapakon takaa missä kuolataan V7-II:n perään http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=76078.0 (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=76078.0). Sinne tippuu tekniikasta varmasti vielä mielenkiintoisia yksityiskohtia paljon lisää koska ketjun aloittaja on mielestäni ihan globaalisti parasta A -luokkaa Guzziasiantuntijana.
			
 
			
			- 
				Asiantuntijapa hyvinkin: "throttle cables are as loose as a whore's drawers".  ;)
			
 
			
			- 
				
Miten nää kypäräjutut liittyy viestiketjun aiheeseen?   :-\
Sikäli että allekirjoittanut topicin avaaja ei tiedä moottoripyöräilystä mitään koska olen sitä vasta (ehkä) hankkimassa :) joten pyörän lisäksi tietty olen kiinnostunut kaikesta mahdollisesta aihetta sivuavasta joten juttu on lähteny vähän harhailemaan. Anyways nyt olis jo kaikki muut finanssipuolta ja tallipaikkaa myöten järjestyksessä joten ainoastaan uupuu pyörän koeajo ja sitten tietty tuo hankintapäätös ylipäätään  joka onkin sitten kinkkisempi päätös koska eihän tuo halpaa huvia ole millään mittarilla laskettuna  ja järjellä ei mitenkään perusteltavissa. Emäntäkään ei ihan ajatukselle hurraa, ei tosin ole suoraan torpannutkaan. 
Toisaalta kaikki järkevät jutut tuppaa myös olemaan vähän tylsiä eikä niistä edes jää mitään muistijälkiä ja kun ei tässä enää nuoremmaksi muutu niin sanokaapaa nyt onko tuo mopoilu oikeasti niin hauskaa kuin mitä kuvittelen? (heh, lienee hiukan turha kysymys mp foorumilla). Itsellä siis ajelut olis tuollaista ns sunnuntaiajelua, jonkun verran toki hyötyajoa myös koska autoa en omista, touringia tuskin tulen juurikaan harrastaamaan, ei tietty poissuljettua mutta tuttavapiirissä mopoilijoita ei ole ja en myöskään usko että emäntä viihtyy kyydissä kovin pitkiä aikoja joten aika sooloharrastushan tuo tulisi olemaan.
			 
			
			- 
				Onko muuten kukaan nähny noita tän vuoden Stonen väriversioita kaikkia livenä. Omaan silmään sekä keltainen että punainen tankki näyttää hyviltä mutta Heinolla on vaan mustaa ja harmaata nähtävillä joten menee hiukan arvailuksi kuvien pohjalta millaisia nämä sävyt mahtaa olla luonnossa. Tässä linkissä punainen näyttää tosi hyvältä https://www.youtube.com/watch?v=OhlA4LV8WDs mutta punaisesta versiosta on heikosti kuvia tai videoita, keltaisesta enemmänkin, tosin aika pirteähän tuo keltainenkin olisi (hahhah vaimoke sanoi että keltainen ei sovi hänen ihonsävyynsä, en ole edes varma oliko se vitsi vai ei  :-\ )
			
 
			
			- 
				
... niin sanokaapaa nyt onko tuo mopoilu oikeasti niin hauskaa kuin mitä kuvittelen? 
Ei se aina välttämättä hauskaa ole, mutta se on aina seikkailu. Harrastajan itsensä näköinen.
Pyöräily tuo lähelle ympäristön valot, äänet, tuoksut, tuulen sekä lämmön ja avartaa maailmaa.
Dave Lindholmin sanoin - "Sateen jälkeen hiekkatiellä kauneus hehkuu ja kumartaa syvään."
			 
			
			- 
				Nätti on!
Tässä keltainen: https://www.youtube.com/watch?v=7eWmay1Zz9Q (ja äänikin kuulostaa ihan moottoripyörältä)  :)
			 
			
			- 
				Moottoripyöräily on yksi tapa pitää pää kuosissa. Ajatukset pysyvät olennaisessa, eikä ole tarvis vatvoa turhanpäiväisyyksiä ajon aikana. Guzzismi on yksi lisäulottuvuus aiheen tiimoilta, eikä ollenkaan hullumpi hairahtuminen ainakaan omalta kohaltani. Monta mukavaa tuttavuutta on reilussa kymmenessä vuodessa tullut ja joka kesä tulee lisää.
Verrokkina voi laskeskella veneilyn, ratsastuksen, golfin, laskettelun, riippuliidon tai  muun vastaavan harrasteen kuluja. Moottoripyöräilyn harrastaminen ei kuitenkaan alkusijoitusten jälkeen hirveesti kustanna ja ajettujen kilsojen hintakin on aikas kohtuullinen verrattuna vaikkapa veneilyyn. Ja reissussa olet heti kun pyörän käännät ulos pihasta. Vielä jos talli sattuu olemaan, niin harrastuksesta tulee ympärivuotinen. Moppelin ropaaminen on parhaimmillaan varsin meditatiivista touhua.
			 
			
			- 
				
Nätti on!
Tässä keltainen: https://www.youtube.com/watch?v=7eWmay1Zz9Q (ja äänikin kuulostaa ihan moottoripyörältä)  :)
On se kyllä nätti, keltainen on muutenkin yksi lempiväreistä ja mustan ja kromin kanssa toimii erinomaisesti.
			 
			
			- 
				
Moottoripyöräily on yksi tapa pitää pää kuosissa. Ajatukset pysyvät olennaisessa, eikä ole tarvis vatvoa turhanpäiväisyyksiä ajon aikana. Guzzismi on yksi lisäulottuvuus aiheen tiimoilta, eikä ollenkaan hullumpi hairahtuminen ainakaan omalta kohaltani. Monta mukavaa tuttavuutta on reilussa kymmenessä vuodessa tullut ja joka kesä tulee lisää.
Verrokkina voi laskeskella veneilyn, ratsastuksen, golfin, laskettelun, riippuliidon tai  muun vastaavan harrasteen kuluja. Moottoripyöräilyn harrastaminen ei kuitenkaan alkusijoitusten jälkeen hirveesti kustanna ja ajettujen kilsojen hintakin on aikas kohtuullinen verrattuna vaikkapa veneilyyn. Ja reissussa olet heti kun pyörän käännät ulos pihasta. Vielä jos talli sattuu olemaan, niin harrastuksesta tulee ympärivuotinen. Moppelin ropaaminen on parhaimmillaan varsin meditatiivista touhua.
Totta ja varsinkin kun ei ole mitään noista edellämainituista harrastuksista eikä myöskään kesämökkiä ym niin jonnekin tarttis päästä tietokoneen monitorin äärestä aina välillä pakoon. Yhden miehen luovan alan yritystä pyörittäessä aika tuppaa menemään suurimmalta osin kuitenkin töihin tai ainakin töistä tuskailuun kun ei mitään synny ja ideat on hukassa. Tuo pään kuosissa pitäminen kuullostaa juurikin siltä mitä tässä välillä kaipaisi.
			 
			
			- 
				Onko se niin hauskaa... Ei aina, jos totta puhutaan. Välillä opetellessa tuntui, että on niitä helpompiakin asioita olemassa. Kaikkeen minäkin tulen ryhtyneeksi, oli tavallinen huokaus. Sitten kun harjoittelussa meni väärin niin taas korjattiin kallista rautaa. Mieli oli maassa vaikka oli superkasko. Puhumattakaan niistä kolhuista, joita kaltaiseni tunari saa nahkaansa. Vahingot pitää kyllä nöyränä.
Ilmat ei ole aina parhaat. Yksi kesä oli sellainen, että joka ajon jälkeen piti pestä pyörä. Noh... tulipa opittua sadekelin ajo, taito sekin.
Ja sitten se vaimoväki, huohh. Varovasti mainitsin pyörän ostamisesta. Olin säästänyt siihen rahat. Olin ansainnut sen. Tämä nosti muijamaisen äläkän. Minä otin auton avaimet naulasta ja sanoin: "Minä menen nyt kaupunkiin ja ostan moottoripyörän." Ja ostin myös.
Kerran aikaisemmin katselin yhden motoristin pyörää ja tulin sanoneeksi, että tekisi mieli ostaa tuommonen, mutta muija ei suostu. "Noh, ostaa sen pyörän ja katsoo sitten kumpi taloon jää, pyörä vai muija." Sanoi hän.
Niin se sitten tuli se Anni. Muija mökötti pari viikkoa. Kerran ajokamppeita pukiessa sanoin. "Kun opin ajamaan sinäkin saat tällaisen ajopuvun – ja punaisen kypärän." Seuraavalla viikolla käytiin ne ostamassa. Nyt Anni on jo meidän Anni.
Joitakin muijia saa tyrkkiä yhtenään pois, kun tahtoisivat kyytiin, ja sitten nekin mököttää.
Huoleton on hevoseton mies, sanotaan. Jos on lähellä merkkihuolto niin mikäs siinä sitten. Itse ei voi kaikkea tehdä, ainakaan takuuaikana. Harvinaisella merkillä ei ole tiheässä huoltopaikkoja. Nyrkkipajat eivät edes osaa. Renkaita korkeintaan voi vaihdattaa lähimmällä huollolla, mutta itse joutuu kyllä tekemään kaiken tarkkuustyön, tai ainakin tarkastamaan teetetyn työn. Itsehän laskuvarjotkin pakataan. Illat pitkät kuluu tietojen ja menetelmien etsimiseen. Vaikka ei mitään olisi edes rikki niin ajoasennon saaminen kohtuulliseksi vaatii sarvien ja satulan ym. jatkuvaa kehittämistä. Talvisäilytyksestäkin on omat huolensa.
Ja sitten ne ajokamppeet. Mukava ja hyvä ja hieno ja turvallinen on mahdoton yhdistelmä, enkä edes lisännyt sanaa halpa. Ja niitä saa jatkuvasti pestä ja korjata ja uusia.
Noh... vähän tässä on keksimisen makua, huonoja puolia etsiessä.  ;D
			 
			
			- 
				moottoripyöräily on kuin tupakan poltto, ei mitään järkeä mutta kun siihen totuu on vaikea lopettaa
toisaalta, missä saa olla ihan mammassa kiinni tuntikausia ilman että pitää kuunnella tai sanoa sanaakaan . . 
			 
			
			- 
				
moottoripyöräily on kuin tupakan poltto, ei mitään järkeä mutta kun siihen totuu on vaikea lopettaa
toisaalta, missä saa olla ihan mammassa kiinni tuntikausia ilman että pitää kuunnella tai sanoa sanaakaan . . 
No yleensä se ihana hiljaisuus alkaa siinä vaiheessa kun Scalasta loppuu virta. Ja perskules sitä virtaa riittää sen 10 tuntia :-\
			 
			
			- 
				
<snip>
toisaalta, missä saa olla ihan mammassa kiinni tuntikausia ilman että pitää kuunnella tai sanoa sanaakaan . . 
Hämärästi muistan, että nuorempana oli sellaisia tilanteita ihan sisätiloissa... en kuitenkaan aio mennä yksityiskohtiin.  ;)
			 
			
			- 
				Moottoripyöräilyssä ja ratsastuksessa on varmaan joitakin samankaltaisuuksia, näin voisin kuvitella; mahtava tunne kun pystyy hallitsemaan isoa "elikkoa", mutta ei tarvita kuin yksi mehiläinen, niin....
			
 
			
			- 
				
touringia tuskin tulen juurikaan harrastaamaan
"Never say never" - 9/2016 on tehtaalla 95v juhlat... edellisissäkin oli vahva suomalaisedustus paikalla.
https://www.youtube.com/watch?v=FJD92H7oADs (https://www.youtube.com/watch?v=FJD92H7oADs)
			 
			
			- 
				Guzzi on ihan oiva tourinkipeli. Viime kesänä kiersin Eurooppaa Vintagella, 2010 Grisolla ja nyt ajettelin kurvata Bellagioon Bellagiolla. Naku on ihan oiva matkapeli ja pikkupleksi auttaa isommissa vauhdeissa. Pikkuteitä ajellessa nakulla muutenkin pääsee lähemmäksi moottoripyöräilyn syvintä olemusta. Rohkeasti reissuun, vaikkei heti alussa siltä tuntuisikaan. Vuonna 2007, kun hyppäsin piiiitkän tauon jälkeen pyörän selkään, ajelin hetikohta Biarritziin. Oli aikamoista harjoittelua laivasta alkaen. Tätä hommaa oppii vain harrastamalla.
			
 
			
			- 
				Nonni nyt on V7 tullut koeajoettua. Eilen käväisin Tampereella Heinolla, sattui olemaan samaan aikaan koeajoviikot joten piha oli täynnä enemmän tai vähemmän harmaantuneita konkareita nahkapanssareissaan joten hiukan hirvitti lähteä mukaan tumpeloimaan. Rouhiainen jonka kanssa oli pyörästä aiemmin jutellut oli sen verran hienotunteinen jotta ehdotti että voidaan aloitella tuolla toisella hallilla jossa on rauhallista. Eikun kamat niskaan, pientä opastusta ja sitten kokeilemaan. Täytyy myöntää että koskaan ns oikeata moottoripyörää kokeilematta tuo V7:kin tuntui aluksi melko isolta kapistukselta ja jotenkin kivikovalta ja melko hallitsemattomalta äkäiseltä möhkäleeltä (ja se näytti silti niin pieneltä jonkun bemarin matkaenduron rinnalla). Alussa oli pikkasen ongelmia ennenkun kytkimeen ja kaasuun tottui, viimeksi käsikytkintä on tullu käytettyä 80-luvulla pv:llä ajellessa, pyörä tuppasi kummasti välillä hiukan hyökkäilemään etenkin ykkösellä ennenkuin kaasuun ja kytkimen luistatukseen alkoi tottua.
Sitten eikun kylille, kyllä hirvitti ekat liikenneympyrät ja mutkat kun ei ollu jotenkin oikein minkäänlaista tuntumaa pyörään, vilkut unohtui järjestään päälle kun tottunu autossa itsestään palautuviin. Melkoinen pommi liikenteessä siis. No suuntasin poriin menevälle tielle jotta pääsen jonnekin rauhallisemmille alueille ja toinen yllätys oli miten voimakkaasti tuuli painaa vastaan satasen nopeudessa. Mietin mielessäni että okei jos satasessa on tällasta niin entäs kun motarilla on 120+ lasissa niin siinä varmaan tarvii jo oikeasti roikkua tangossa jotta pysyy kyydissä. Onneksi tie oli lähes tyhjä joten autoja ei hirveästi tarvinnut stressata.
P***jäykkänä pelosta jatkoin ajamista ja taisin puristaa kahvoja oikein hengen hädässä kun kämmenet alkoi olla ihan hapoilla. Sitten pois päätieltä pienemmille mutkateille. Tunnin verran kurvailin pitkin tampereen lähiseutuja ja kun ensikauhu alkoi hellittää niin aika nastaahan tuo oli, ensin alkuun olin hiukan epävarma miten vastaohjaus sujuu mutta ainakin tuolla V7:lla ei ollut mitään ongelmaa, se meni lähes itsestään mutkiin. Takaisin suunnatessa n 30 km päässä tampereesta alkoi vielä bensavalo palamaan joten se toi hiukan lisäjännitystä koeajon loppuun. Anyways summa summarum hauskaa oli etenkin kun nopeudet oli max 80 kmh ja tiet hiukan pienempiä. Motarille en koeajon aikana edes uskaltautunut. 
Sinänsä oliko pyörä hyvä vai ei ei tietenkään minulle auennut kun ei ole mitään vertailupohjaa mutta ainakin itse tykkäsin kyllä tuosta V7:sta näin ensikokemuksena, tehoja tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi, istuma-asento vaikutti hyvältä ja touhu tuntui hauskalta kunhan alun pelko hiukan hellitti. Emäntä vielä jaksaa muistutella harrastuksen kalleudesta joten tuota seikkaa ja pyörän väritystä pohdiskellessa tässä vielä hiukan pyörittelen mietintämyssyä miten edetä hommassa.
Illalla piti mennä nukkumaan jo ennen yhdeksää kun väsytti aivan perhanasti, liekö tuo adrenaliinipaukku jotenkin fyysisesti vaikutti vai mikä oli. Ei tarvinnu nukkumattia kauaa odotella toisin kun yleensä  ;D
EDIT: Nyt kun muistelen niin tällä neitseellisellä koeajolla on jotain yhteneväisyttä yhteen toiseenkin ekaan kertaan. Pelkotila alussa kummassakin about samaa luokkaa, pyörän koeajo vaan kesti paljon pidempään kuin se toinen ajo.
			 
			
			- 
				"Sinänsä oliko pyörä hyvä vai ei ei tietenkään minulle auennut kun ei ole mitään vertailupohjaa mutta ainakin itse tykkäsin kyllä tuosta V7:sta näin ensikokemuksena, tehoja tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi, istuma-asento vaikutti hyvältä ja touhu tuntui hauskalta kunhan alun pelko hiukan hellitti."
Toistakymmentä eri, ja erilaista, pyörää on ollut alla viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Intian Royal Enfieldistä Guzzin Californiaan, keskikokoisia japsi-customeita, vanhoja brittipyöriä... Sanoisin, että nyt kun Guzzi V7 on taas hallussa ja ajossa, niin se on kyllä hauskin ajettava noista. Mutkateillä etenkin. Valtateilläkin toki pysyy hyvin liikenteen mukana, mutta itse en tykkää suoraa tietä posotella pitempään.
Ja 50 hv riittää hyvin kevyelle pyörälle. En voi muuta kuin suositella.
Niin, ovathan ne vanhat (-40 - 50-luvun) pyörät omalla tavallaan hauskoja, mutta eihän niitä voi verrata.
t.sy
			 
			
			- 
				
Sanoisin, että nyt kun Guzzi V7 on taas hallussa ja ajossa, niin se on kyllä hauskin ajettava noista. Mutkateillä etenkin. Valtateilläkin toki pysyy hyvin liikenteen mukana, mutta itse en tykkää suoraa tietä posotella pitempään.
Ja 50 hv riittää hyvin kevyelle pyörälle. En voi muuta kuin suositella.
Ok kuullostaa hyvältä, vielä kun osaisi päättää mikä väritys, liikkeessä näin sekä keltaisen että hopeisen (stonen) sekä sitten sen musta-oranssi specialin. Kaikkihan nuo erittäin hyvän näköisiä ovat, stoneen kallistuisin ihan hinnan takia ja yllätyin hiukan kun hopeanharmaa tankillinen olikin luonnossa paljon paremman näköinen mitä kuvissa, keltainen oli kyllä erittäin nätti myös ja alkup. suosikkini stone malleista muutenkin. Tosin keltainen ehkä myös erottuisi liikenteessä paremmin ainakin jos on auto viereisellä kaistalla joten siltä osin väri olisi senkin puolesta hyvä. Punaista en ole livenä nähnyt joten siitä on vaikea sanoa miten se vertautuu noihin kahteen. Kuvissa toki sekin näyttää hyvältä vaikkakin jotenkin se viime vuoden kirkkaampi punainen sävynä sopii omaan silmään paremmin kuin tämän vuotinen.
			 
			
			- 
				Vaatiiko pinnavanne sisärenkaan? Sisärenkaaton parempi.  ;D
			
 
			
			- 
				Lauantaina (9.5.) Tampereen R.M.Heinolla saattaapi muutama uuden karhea V7 eri värivaihtoehdoilla olla näkösällä, kun gruppolaiset lehahtavat puoliltapäivin paikalle.
			
 
			
			- 
				
Vaatiiko pinnavanne sisärenkaan? Sisärenkaaton parempi.  ;D
Pinnavanteestakin saa tubelessin. Ei tarvita kuin tuubillinen sikamassaa.
			 
			
			- 
				Älä viiti TunturiTT. Joku voi ottaa tosissaan. 
			
 
			
			- 
				
Vaatiiko pinnavanne sisärenkaan? Sisärenkaaton parempi.  ;D
Pinnavanteestakin saa tubelessin. Ei tarvita kuin tuubillinen sikamassaa.
Sikaflex?
Alumiinivanne on helpompi - ja luotettavampi, kun maastopyörästä ei ole kysymys. Mutta onhan niitä sisärenkaattomalle sopivia pinnavanteita, mutta V-seiskassa ei taida olla?
			 
			
			- 
				Tämmönen olis hyvä moottoripyörän renkaallekin.
Btw; tuo sikaflex toimii muuten ihan oikeastikin. En tosin ole itse sitä kokeillut, mutta silti.
			 
			
			- 
				Kappas vaan, tuollainen onkin olemassa!
https://www.youtube.com/watch?v=ikKeVNBAmQQ
			 
			
			- 
				Noniin vaihtoehdot on karsiutuneet keltaiseen stoneen tai punaiseen specialiin. Vaimo tykkää punaisesta ja kiiltävästä, itse pidän keltaisesta ja ainakin omaan silmään matta tankki näyttää myös ihan kivalta (toki siis punainen special on  hemmetin nätti kuvien perusteella, keltainen vaan on jotenkin pirteä ja kelta-musta-kromi combo toimii aina) ja tietty tonnin hintaero on aika iso kynnys huomioiden mitä sillä tonnilla saa. 
Anyways ulkonäköä lukuunottamatta tekniikaltaanhan nuo on kait ihan identtiset mutta onko pinna vs kevytmetallivanteilla käytännön ajossa jotain eroa, pinnavanteissa on sisäkumit joten onko ne esim jotenkin herkemmät puhkeamaan tai vuotamaan ajan kuluessa tms. Liikkeen myyjä sanoi että pinnavanne joustaa hieman joten kuulemma hiekalla tunnokkaampi mutta jos itse hiekkatiellä ajaisin niin se nyt olis varmaan vähän erityyppistä ajoa mitä myyjä meinasi, tarkoitti varmaan sitä jos scrambler versiolla vaikka harrastaa hiekalla hiukan vauhdikkaampaa menoa. Olettaisin että jos köröttelee jotain mökkitietä neljää-viittäkymppiä niin on aivan sama onko kevytmetalli vai pinnavanteet.
			 
			
			- 
				Itseäni aikanaan yli kymmenen vuotta sitten hämmästytti joidenkin Guzzi-mallien mattamaalaus. Aika on näyttänyt että mattapinta pitää pintansa aikaa vastaan erinomaisen hyvin ja siihen tulee ajan kanssa käänteistä patinaa: kuluneet kohdat alkavat hiljalleen kiiltämään.
Makuasia kumpi vanteista on parempi. Itse olen ajanut satojatuhansia kilometrejä sisärenkaallisilla pinnavanteilla eikä voi sanoa että olisivat olleet erityisen herkkiä puhkeamaan. Hifistit tietysti laittavat joka renkaanvaihdon yhteydessä uuden sisäkumin. Itse ajoin samalla sisäkumilla kaksi tai kolme päällikumia sileäksi. Omatoimiselle renkaanvaihtajalle on valuvanne helpompi tapaus. 
Valuvanne on usein painavampi kuin pinnavanne. Käytännössä tuskin huomaat mitään eroa. 
Pinnavanne on retrompaa tyyliä ja pitää usein paremmin hintansa ja vannekehän voi aina vaihtaa alkuperäiseen napaan jos tulee mieleen vaihtaa rengaskokoa.
Paineen hitaasta alenemisesta ominaisuutena ei ole käytännön merkitystä: muutenkin ilmanpaineet tarkistetaan liki viikoittain ja ainakin jos lähdetään vähänkin pidemmälle reissulle. Samalla selviää jos on merkittävää paineenalenemaa.
			 
			
			- 
				Noniin tänään tuli vihdoinkin ajettua Tampereelta kananmunan keltuaisen värinen V7 II stone kotiin   :D
Hauskaa oli, aurinko paistoi ja keväinen lietteen tuoksu leijui nenässä, kolusin pienet maalaistiet matkan varrelta ja sain upotettua Tampere - Turku väliin lähemmäs viisi tuntia  ;D
			 
			
			- 
				Ihan omaksi siis? Onnittelut uuden pyörän johdosta!
			
 
			
			- 
				Onnea uudelle pyörälle :D.  Jaa Turkuun? Sittenhän on maan parhaita tietäjiä Piikkiössä palvelujaan tarjoamassa? Ei taida kytkin kalkattaa nykyguzzeissa... Äsken kun kuulin omaa toisen ajamana ilman että itsellä oli tulpat korvissa... oikein hävetti se tuomiopäivän remmakka... Olen lukenut että sutimisen esto lähtee pois päältä kun painaa starttia koneen käydessä... että jos on oikein mujua ja hiekkaa alla, menee niin paremmin. Vissiin on kuitenkin vain osa tehosta tuolloin käytössä?
			
 
			
			- 
				Onneksi olkoon. Taisit ihan oikella tavalla keltuaiseen tutustua - 5 tuntia on hyvä aika nauttia siitä, että Tampereelta pääsee lopulta Turkuun ;-)  
Nyt sitten Gruppoon liittymään - onnistuu tuolta kerhon sivujen kautta  http://www.guzziclub.fi/hscms/liittyminen.html .
Tervetuloa joukkoon
Kaijus
			 
			
			- 
				
Onnea uudelle pyörälle :D.  Jaa Turkuun? Sittenhän on maan parhaita tietäjiä Piikkiössä palvelujaan tarjoamassa? Ei taida kytkin kalkattaa nykyguzzeissa... Äsken kun kuulin omaa toisen ajamana ilman että itsellä oli tulpat korvissa... oikein hävetti se tuomiopäivän remmakka... Olen lukenut että sutimisen esto lähtee pois päältä kun painaa starttia koneen käydessä... että jos on oikein mujua ja hiekkaa alla, menee niin paremmin. Vissiin on kuitenkin vain osa tehosta tuolloin käytössä?
Niin kuulemma, samassa talossa meinaan asustelee yksi guzzi californian omistaja ja juurikin muutama päivä sitten vinkkasi tuosta Piikkiön Proitaliasta josta en ollut tiennyt mitään. Sutimisen esto lähtee pois nappia 3s painamalla mutta en ole testannu vielä, toistaiseksi pysytelly ihan päällysteellä ja kytkin / vaihteisto toimii vallan pehmeästi, neutraalia saa välillä vähän haeskella kylläkin, muuten toimii kun junan vessa.
			 
			
			- 
				
Onneksi olkoon. Taisit ihan oikella tavalla keltuaiseen tutustua - 5 tuntia on hyvä aika nauttia siitä, että Tampereelta pääsee lopulta Turkuun ;-)  
Nyt sitten Gruppoon liittymään - onnistuu tuolta kerhon sivujen kautta  http://www.guzziclub.fi/hscms/liittyminen.html .
Tervetuloa joukkoon
Kaijus
Oolright tarvinneekin laittaa jäsenyys vetämään.
			 
			
			- 
				Onnea uuden perheenjäsenen johdosta!
Tervetuloa lupsakkaan porukkaan.
			 
			
			- 
				Onnea uuteen harrastukseen, onnittelut uudesta pyörästä ja tervetuloa joukkoon !
... neutraalia saa välillä vähän haeskella kylläkin, muuten toimii kun junan vessa.
Aaa, Guzzi tradizione, ei vika, vaan ominaisuus. Ajan kanssa oppii.
Tällaisia erityispiirteitä ylläpidetään pitkän historian omaavissa legendaarisissa pyörissä. Näin vanhemmat konkarit näkee kokoontumisissa tai vaikka vain liikennevalopysähdyksessä, että on nuori harrastaja, kun naputtaa ykköstä pykälään ja siitä nostaa varovasti vapaalle. Konkari, kun lipuu pysähdykseen hiljaa ja osaa löytää vapaan suoraan alaspäin kakkoselta  ;D  ;D  ;D
			 
			
			- 
				Runsaasti mutta paljon onnentoivotuksia uuden pyörän johdosta. Hetken aikka täällä foorumissa ja Guzzi-tapaamisissa pyörittyäsi huomaatkin, että et hankkinut pelkkää moottoripyörää... Oletkin saanut ihan uuden elämäntavan. Paljon uusia kavereita ( tai ainakin tuttuja  ;) ), mukavia tapaamisia, rentoa porukkaa ja - ennenkaikkea - hienoja kilometrejä Oikean Moottoripyörän kanssa.
oikeassa moottoripyörässähän on pitkittäinen V-kone ja kardaani. 
			 
			
			- 
				Onnittelut täältäkin uudelle pyörä/ kuski yhdistelmälle.
Nähdäänkö keltainen V7 kesätapahtumissa?
			 
			
			- 
				Uudetkin kulkineet Lahteen näytille 7.6. kello puolenpäivän aikoihin. Kelipuolikin näyttää näillä näkymin olevan kohillaan.
			
 
			
			- 
				Kiitos onnitteluista! vkl tuli jo ajeltua mittariin 600 km kun sattui "vapaa" viikonloppu ja puoliso oli muualla, on se aika mukavaa puuhaa täytyy sanoa, ei paljon duuniasioita tullut mietittyä, härkätietä tuli ajeltua edestakaisin ja pikkuteitä Loppi-Tammela akselilla ja sitten hiukan Turun lähiseutuja. Vilu meinas tulla kun aloittelijan tulee näemmä reippaasti aliarvioitua vaatetuksen tarvetta. 
Toinen juttu jonka vaihteistosta tuon neutraalin lisäksi tuossa olen pistäny merkille niin 1->2 ja 2->3 ylöspäin vaihtaessa pitää melkoista klonksahtelua mutta jostain syystä siitä ylöspäin taas ei vaihteisto pidä pahemmin ääntä. Vähän rujon kuulloista meininkiä noilla pienemmillä vaihteilla.
Hiukan alkaa myös tuntua että menin ostamaan liian ison kypärän vaikka täälläkin joku sanoi että osta sit tiukka kypärä (Hommasin schubertin S2 kun oli hyllyssä ja hyllyvalikoimasta kelvollisimman värinen/näköinen V7:n kanssa, avopottaa kun en uskaltanut ostaa), anyways sovituksessa tuntui mukavalta ja ihan napakalta (hihna tosin menee aika kurkkuun joten se saisi olla selkeästi vähän edempänä, muuta ergonomiaan liittyvää moitittavaa en löydä) mutta nyt kun sitä on vähän aikaa pitäny päässä niin tuo napakkuus alkaa hiukan jo kadota joten olis sittenkin varmaan pitäny ottaa pykälää pienempi joka liikkeessä kokeillessa taas tuntui epämiellyttävänkin tiukalta. 
Varsinkin eilen kun oli ihan helvetillinen tuuli täällä Turussa ainakin niin satasen vauhdissa ja sopivassa kulmassa vastatuuleen ikäänkuin kypärä imi välillä sisäänsä ilmaa jolloin tuntui että kallon ja kypärän välissä on joku ilmapatja ja koko potta lähtee leijumaan vaikkei se nyt muuten päässä siis mitenkään hölsky jos nyt ei ihan kauheasti puristakaan. Senttikoon mukaan mulle olis pitäny mennä L mutta myyjä oli sitä mieltä että XL olis ihan sopiva koko kun asiasta mitään tietämättömänä valittelin L koon tiukkuutta. XL-koko vielä näyttääkin aika suurelta kun muuten olen tällanen 174 cm pätkä. En sitäkään tajunnut tietty ostohetkellä että noissahan ulkokuorikin kasvaa mitä isompi koko ja schubertissa on vaan kaksi kuorikokoa (XL ja XXL käyttää samaa ja L ja sitä pienemmät taas keskenään samaa kuorta) joten tuo xl on melko "näyttävä" kapistus. No mene ja tiedä mutta vähän tuollainen vesipääefekti tuosta potasta tulee  ;D 
			 
			
			- 
				
vähän aikaa pitäny päässä niin tuo napakkuus alkaa hiukan jo kadota
Ensiapuna laadukas kypärähuppu (Ei mitään Puff-riekaletta) auttaa sekä kypärän päässä pysymistä että pitää kaulan ja tarvitessa naaman alaosankin lämpöisempänä ja ehkäisee ilman virtaamista kypärän päänaukosta sisään. Kypärissä on usein useita ilmakanavia. Tarkoitettu sekä huurteenpoistoon visiiristä että päälaen tuuletukseen. Niiden aukkoja säätelemällä voi löytää sopivat asetukset kulloisellekin säälle.
Kypärähuppu vähentää myös kypärän kulumista ja tahriutumista ja niitä on hyvä olla reissussa pari kappaletta jos sattuu sadepäivä matkalle. Kypärähuppu on paljon helpompi pestä kuin kypärä.
			 
			
			- 
				
<snip>
Kypärähuppu on paljon helpompi pestä kuin kypärä.
Aamen! :D
			 
			
			- 
				Ja jos on höylällä ajeltu kalja, niin myös pakollinen väline. Päivän sänki estää tehokkaasti kypärän päähän laittamisen, saati poistamisen ilman lusikkaa. Myös potan sisus pysyy parempana. Avokkaassa en huppua pidä. 
			
 
			
			- 
				"Kartat tekevät ihmeitä"
Päivitys karttaan 4533V795 niin pyörä muuttuu toiseksi (ellei tämä ole jo Euroopassa käytössä):
"
Micah/AF1 Racing 4.7.2015:
New reflash out for V7 II, end in 795 from 740 root map number.  4533V795 appears to be latest mapping revision. The newer mapping is WAY smoother, better response, all around more pleasant riding. - - I agree that the bike could use a serious bump in power but with the stock "Heron" type heads not gonna happen. The V7 or V7 II is a bike you just enjoy for what it is.  I was talking a customer late yesterday after the test ride pictured above, he asked "is it fast". I told him no, maybe slightly faster than an 883 Sportster but not FAST. He seemed disappointed, turned out he had an 883 Sportster and thought it was pretty damn fast. I showed him the RF and Tuono V4 Factory, explained that those were FAST bikes, just about anything less was simply a matter of perspective. Enjoy for what it is, not what it isn't. I think he is going to buy one!
P.Roper:
Amen to that. Every month or so some wombat will come up with a hare-brained scheme to make a smallblock Guzzi a fire-breathing monster. Either that or they whine about it needing 'More Power'. Unfortunately the laws of physics are a harsh mistress and it isn't going to happen, ever, with this motor. The Smallblocks are essentially a mid-1970's motorbike. If you forget about the engine capacity and just ride it for what it is they are great fun. I really like the Nuovo Smallblocks, especially the new six-speeder. Like the Nuovo Six Speeds in both the 1200 and 1400 models the new smallblock box is light to use and very precise. If there is one thing that they seem to have got right now it's gearboxes. Modern Guzzi boxes are outstanding and stupidly robust. The single throttle body MUIG3 controlled engines are a lot less hassle than the earlier twin TB design and 'Servicing' is so ridiculously easy as to make the bike close to maintenance free. All this and they are still great fun to ride.
"