Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Tuulenpoika - Tammikuu 28, 2015, 12:45:01 ip
-
Missähän vaiheessa pitäisi levy vaihtaa ? Calilla,EV vm.2000,on nyt ajettu 125 tuhatta ja oikean puolen etulevyssä on selviä kulumisen merkkejä.Takalevy meni vaihtoon 100 tonnissä kun alkoi nypyttämään.Tuleeko turvallisuusriskejä jos menee liian ohueksi ?
-
Niihin lienee olemassa ihan ohjepaksuudet, koska (viimeistään) pitäisi vaihtaa.
Asian armoitettu asiantuntija MotoMatti varmaan tarjoilee tuohon pian tyhjentävän vastauksen.
Toisaalla jo käytiin laajaa keskustelua mm. eri jarrupalojen levyä syövästä vaikutuksesta.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3753.0
-
Matin vastaustahan tässä odotellaan.Levyn paksuutta ei nyt pääse mittaamaan kun pyörä on talvisäilytyksessä muualla.
-
Vaikka en Matti olekaan:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2343.0 (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2343.0)
Turvallisuudesta sen verran, että oikein ohueksi ajettu laikka voi kovalla kuormituksella mennä ropellille. Mutta harvemmin niinkään. Tuskin mitään vaarallista tekee varoittamatta.
Ottaakos tuossa takajarruintegraali oikeaan levyyn?
-
Vasempaan levyyn ottaa jalkajarru.Pyörän jarrut ovat toimineet moitteettomasti.
-
Kun mittailin omastani, niin alkuperäinen paksuus olisi 4.10mm ja 3.6mm/ 3.7mm jäljellä edessä.
Täällä kertovat, että 4mm olisi levyt uutena:http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&cPath=110_134&products_id=59
Hmm..jostain muistan lukeneeni myös 4.5mm ja 5mm paksuisista.
Omassa Cal EV -02 on kohta 100.00 mittarissa joten alkaisi olla ajankohtaista varmaan puuttua siinäkin kohta levyihin..
Kovin huolissani en ole omasta puolestani ole ohuista levyistä, aika hennosti jarruttelen matka-ajoissa ja menköön puolestani hieman alle suositusten.
Jaa, täältä tuli nyt vastaan: http://www.oppracing.com/images/cmsuploads/Brembo/OEM_Schematics/oppracing%2008_4899-82%20brembo.pdf
Tai tästä linkistä:http://www.oppracing.com/product_display/30726-brembo-oe-brake-disc-320x4mm/
Että olisivat tosiaan 4mm Brembot ja suositus vaihtoon 3,6mm.
Toi on kyllä outoa että pohjois ameriikassa on eu tuotteet halvempia..
-
http://www.oppracing.com/product_display/30726-brembo-oe-brake-disc-320x4mm/
Ei tainnut edellisessä viestissä onnistua linkitys.
-
Toi on kyllä outoa että pohjois ameriikassa on eu tuotteet halvempia..
Kokeilumielessä viime keväänä etsin halvimman tavan tilata Nevadan sivupanelin kromilipan. Rustasin tuosta shoppailustani oikein keskusteluketjunkin. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4740.0
Halvin oli USAsta, jonne liike joutui ensin tilaamaan osan tehtaalta Mandellosta (2vkoa kesti) ja sitten lähettivät sen tänne Suomeen (1vko lisää). Miksi osa maksaa Heinolla ~80,- , mutta tulee USAn kautta kotiin ~30,-:llä, en käsitä.
-
Aika monissa jarrulevyissä on levyn keskiössä stanssattuna levyn minipaksuus. Joissain vanhemmissa levyissä (kiinteissä ja paksuissa) on tieto laitettu levyn ulkoreunaan. Levyllä on tyypillisesti kulumisvaraa vain muutama kymmenesosamilli. Tavallisella työntömitalla ei välttämättä saa paksuutta selville. Siihen tarvitaan työkalu: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Tyontomitta-ja-mikrometri/Tyontomitta-jarrulevyja-varten-191611/
Vaikka onkin halpa laite niin sillä löytyy levyn ohuin kohta. Useimmiten ulkoreuna ei ohene lainkaan kun taas levyssä olevien reikien linjan kohdalta on levy kulunut enemmän. Levyistä tulee siis lievästi haitarimallisia poikkileikkaukseltaan. Uusien jarrupalojen sopeutuminen kuluneeseen levyyn kestää kauemmin kuin sileään ja palat kuluvat nopeammin. Ohut levy on myös herkempi lämpenemiselle ja sen aiheuttamille muodonmuutoksille.
Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voi pitää sitä kun alkuperäisen levyn paksuudesta on kulunut 10%. Oikein paksuissa vanhoissa valurautalevyissä kulumavaraa voi olla enemmän.
Muistanette talven aikana herkistellä kelluvien ja puolikelluvien jarrulevyjen "niittien" toimintaa. Niiden reiät ovat usein lian ja hapettumien täyttämiä. Jos ne heiluvat liikaa eli ovat kuluneita niin sen vaivan syytä on parempi hakea jarrusatuloiden puolelta. Voi olla jarrupala tai mäntä jumissa.
Em viat ilmenevät yleensä jos pyörällä ajetaan vain rauhallista matka-ajoa kaikenlaisissa sääoloissa ja tehokkaasti jarruttaminen on harvinaista.
Oman pyöräni jarrujuttua: http://www.motomatti.fi/2012/08/arkipyoran-jarruremontti.html
Levyssä ei myöskään saa olla hiusmurtumia kiinnikkeiden tai levyissä olevien reikien tai muotokulmien reunoissa. Ilmenee useimmiten valurautalevyissä. Jokainen voi kuvitella mitä sattuu jos jarrulevy hajoaa vauhdissa. Se ei merkitse pelkästään sitä että jarruttaminen ei onnistu vaan pysähtyminen voi olla varsin raju levyrojun pyöriessä haarukan putkien ja pyörän pinnojen tietämillä.
-
Miksi osa maksaa Heinolla ~80,- , mutta tulee USAn kautta kotiin ~30,-:llä, en käsitä.
Kate osaa kohden muodostuu pitkälti siitä että Heino myy muutaman osan vuodessa mutta amerikanserkku muutaman sata tai jopa tuhansia. Isosta määrästä ei tarvitse repiä yksikkötuottoja niin kovin. Jo Saksassakin ovat osat edullisempia juuri tästä syystä.
-
Vaan minäpä eppäilen, että euroopassa on jonkinsorttinen "kartelli". Vanhanajan "SuositusVähittäisHinta", jota kaikki alkuperäisosien myyjät (ns. merkkiliikkeet) ovat keskenään ja/tai tehtaan kanssa sopineet käyttää. Ja USAssa eijjoo.
Motomatille kitoos tiedoista, niin tietääpä mitä katsella ja mittailla ja mistä siihen kalu.
-
Välttämättä tuohon ei tarvitse mittalaitetta. Jos pystyy sormen päällä toteamaan levyn ulkokantin olevan korkeampi, kuin kuluneelta osiolta, on levy jo kulunut puoli milliä.
Omassa Calissa on vasen levy alkuperäinen ja se on hoitanut jarruhommia reilut 50tkm, ennen kuin sai toiselle puolelle kaverin. Levy on ihan reilusti kulunut. Ei se silti ole ollut moksiskaan ratatyöskentelystäkään. Nuo Yammun palat vähän syövät levyä enemmän, mutta ihan järjen rajoissa silti. Katsotaan minne levy riittää. Vaihdan vasta kun menee kierteelle tai muuten jotenkin haittaa.
-
Vaihdan vasta kun menee kierteelle tai muuten jotenkin haittaa
Jos menee alle merkityn minimimitan etkö koe sitä vaaralliseksi?
-
Totta kai seuraan tuota levyn muuttumista. On ollut jo pari kesää alimitassa. Mutta käytös on aivan normaali. Ei siis ole rankemman ratailunkaan aikana/jälkeen sanonut mitään.
Täytyy ottaa kuvia tuosta. Meinaan suunnitella ja leikkuuttaa tuohon uudet kehä, kun alkaa olla vaihto ajankohtainen.
Mulla on myös yksi Suzukin levy, jonka vaihdoin "asiakkaalle". Levy toimi aivan normaalisti, vaikka taitaa olla millin, ehkä enemmänkin, alamitassa. Merkattu minimi on 4mm. Se on tosi pahan näköinen.
-
Miten on, jos renkaan vaihdon yhteydessä käännän etupyörän toisin päin?
Tällöin vasen levy vaihtuu oikealle ja päinvastoin. Niin saisin tasattua etujarrun ja integraalijarrun levyjen kulumat.
Eli voiko pyörimissuuntaa vaihdettaessa ottaa muuta kuin renkaan suunta huomioida (cali EV)?
-
Jos samalla vaihtaa palat, niin miksei. Jos vaihtaa palat levyltä toiselle, ei ole ihan optimaalista. Kyllähän ne jonkun matkan ajelulla asettuu. Mutta noin teknisesti ole estettä.
-
Helpompi konsti ehkä on vaihtaa pelkät levyt ristiin. Tosin en ole aivan vakuuttunut, että vanteen keskiö on niin symmetrinen, että pyörän kääntäminen 180-astetta on mahdollista. Kikkailua turvallisuuden kustannuksella kuitenkin.
-
Californiassa on symmetrinen.
-
En näkisi estettä etupyörän kääntämiselle toisinpäin. Tekisin kuitenkin ensin kokeilun ennen renkaan pyörimissuunnan valintaa että sattuuko kohdilleen. Todennäköisesti sattuu.
Toinen tapa on ottaa jarrulevyt irti ja vaihtaa keskenään.
Pinnavanteen tapauksessakaan ei Calissa ole estettä. Pinnaus on symmetrinen. Laakeripesätkin ovat symmetriset niin ei niidenkään vuoksi tarvitse sitä toisen puolen holkkia mitoittaa uudelleen.
Yksi tapa on vielä: samalla kun vaihtaa (jos on vanhan mallin kumiletkut) jarruletkut niin mitoittaa uudet punosletkut ristiin niin jarrutuspuoli vaihtuu. Ei tarvitse etupyörää edes irrottaa.
-
No tuossa tulee oma jumppansa ilmaamisesta. Mielestäni menisi helpommin rengas irroittamalla.
-
Taitamattomilla menee ilmaamiseen aikaa. Tekniikkalaji.
-
No ehkä sekin on joillekin este, mutta nopeampi ja näppärämpi lienee silti etusen irroitus ja pyöräytys.
Mutta makuja on monia.
-
On muuten merkinnät Brembon levyissä:
Etulevyissä min 3.6mm
Takana min 4.5mm
Hyvin pitää se 10% perussääntö, lähtöpaksuudet on 4 ja 5mm.