Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: NorgeGTL - Marraskuu 17, 2014, 19:55:16 ip
-
NGK:n PMR8B vai CR8EKB? Kumpaakin tarjotaan lähtestä riippuen. Enimmäkseen kuitenkin jälkimmäistä. Kumpi on oikea(mpi)?
-
Molemmat käy. PMR8B on kait pitkäikäisempi. Ja jotenkin tuntuu toimivan paremmin. Ei sekään kallis jos tilaa esim stein- dinseltä.
-
Oon käyttänyt Grisossa tuota jälkimmäistä sen jälkeen kun Make sellaiset kerran vaihto ja sanoi että kun ne tulpat kuitenkin vaihdetaan 10 tkm välein. Manuaali sanoo tuon ensimmäisen - hintalappu taitaa olla kaksinkertainen. Mun persdyno ei pysty kykenemään erottamaan kumpi on parempi.
-
Tuommoset hinnat on Motonetissa: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1309/833986/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/1200cc
Siinä on myös ilmeisesti työntötankomallien pikkukierteisetkin lueteltuna.
-
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4044.0
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2576.0
vanhaa juttua samoista tulupista.
-
NGK koodit (linkki (http://www.ratwell.com/mirror/www.spark-plugs.co.uk/graphics/tech/ngk_sym.gif)):
CR8EKB nikkelitulppa, kaksoiskärjellinen tehtaan OEM
PMR8B platinatulppa - "huoltoväli x 2"
CR8EIX iridium tulppa - "huoltoväli x 4"
... jokaiselle maun mukaan.
p.s.
Metalli, sähkön- ja lämmönjohtavuus
Nikkeli 10 59
Platina 10 70
Iridium 18 147
Parempi sähkönjohtavuus = runsaampi kipinä.
Parempi lämmönjohtavuus = nopeammin oikea toimintalämpötila.
-
Eli CR8EKB 10 tkm vaihtovälillä ja PMR8B 20 tkm vaihtovälillä. Tämä selvä.
-
Tulpat, varsinkin iridiumit kannattaa muuten tilata jenkkilästä. Esim http://www.rockauto.com/ - osanumerohakuun voi syöttää NGKn numeron jolla löytyy. PMR8B esim 9,92€ ja perinteinen BPR6ES 1,28€. Tulee kotiinkuljetettuna
-
ETA-alueen ulkopuolelta tilaamisessa kannattaa ottaa huomioon tullimaksujen ja ALV:n mahdollisuus ettei tilaa yhdessä paketissa liikaa. "Halvoista" paketeista ei mene tullia mutta arvonlisävero kyllä jos lähetyksellä on hintaa yli 22€. Eli kannattaa tehdä hieman laskentaa tuleeko Amerikasta tilaaminen loppujen lopuksi edullisemmaksi.
Tullin sivuilta kopioitua:
"Lähetys on tulliton, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo
on enintään 150 euroa.
Tätä arvorajaa ei kuitenkaan sovelleta alkoholituotteisiin, tupakkaan, tupakkatuotteisiin, hajuvesiin eikä eau de toilette tuotteisiin.
Arvonlisäverotuksessa lähetyksen verottomuuden arvoraja on 22 euroa.
Tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin ja hajuvesiin ei kuitenkaan
sovelleta tätä verottomuuden rajaa arvonlisäverotuksessa.
Pienin kannettava tullin määrä on 10 euroa.
Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa.
Arvonlisäveron määrä tuontitavaroista on yleensä 24%.
Poikkeuksen muodostavat esimerkiksi elintarvikkeet (14 %), kirjat ja taide-esineet (10 %)
ja vähintään kuukauden ajaksi tilatut aikakauslehdet (10 %)
Sovellettavan arvonlisäverokannan mukainen vero kannetaan maahantuonnin arvonlisäveron perusteesta.
Arvonlisäveron perusteena eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta tavaran maahantuonnissa on tavaran tullausarvo, johon lisätään kuljetus, lastaus, purkaus ja vakuutuksen
kustannukset sekä muut maahantuontiin liittyvät kustannukset kuljetussopimuksen mukaiseen ensimmäiseen Suomessa olevaan määräpaikkaan tai muuhun EU:n alueella sijaitsevaan määräpaikkaan saakka.
Niihin lisätään vielä maahantuonnista tullauksen yhteydessä valtiolle tai yhteisölle maksettavat
muut verot, tullit ja muut mahdolliset maksut.
Myös Suomen ulkopuolella maksettavat verot ja muut maksut sisällytetään veron perusteeseen."
-
Tulpat, varsinkin iridiumit kannattaa muuten tilata jenkkilästä. Esim http://www.rockauto.com/ - osanumerohakuun voi syöttää NGKn numeron jolla löytyy. PMR8B esim 9,92€ ja perinteinen BPR6ES 1,28€. Tulee kotiinkuljetettuna
Mun ymmärryksen (ja sivulta saatujen tietojen mukaan) pitää tilata 4 kpl ja toimitusmaksu on €23,75, joten kappalehinnaksi tulee 15,86 (yht. 63,43). Jos joutuu vielä verot maksamaan, niin se onkin karvan alle 21 euroo..
Onhan se vieläkin vähemmän /kpl kuin motonetin 26,90, muttei niin kovin paljoa...
Kaijus
-
Ei ollut tarkoitus suosia suomalaista yritystä joka on tilannut tuotteensa ETA-alueen ulkopuolelta ja maksanut tullit sekä verot ja koittaa saada vielä hieman voittoa josta siitäkin menee veroa.
Tarkoitus oli varoittaa siitä että halpa ostos saattaakin osoittautua hinnakkaammaksi kuin äkkiä luulisi. On kuitenkin huomattu että Tulli päästää satunnaisesti "läpi" tarkastamatta, tullaamatta ja verottamatta edullisia paketteja. Silloin amerikantilaus tulee hyvin edulliseksi.
-
Englannin ebayssa on monesti hyviä tarjouksia tulpista. Eikä tarvi pelätä tulla yms.
-
Jokunen vuosi takaperin olin aikeissa ostaa suht. edullisen ja erittäin hyvän ulkoilutakin USA:sta.
Onneksi kysäisin tullista mitähän menee veroja yms.
Vastaus: Osto+rahtihinnan päälle 62% erilaisia maksuja.
Jäi sitten tilaamatta...
Olen joskus tuonut erikoisen tutkan erikoisen varaosan tax-free -muovikassissa ohi kaiken. Virallinen tuonti olisi ollut...huoh!
1985 myimme eimericcalaisia kaikuluotaimia venekäyttöön. Yenkit suuressa kiireessään pakkasivat tilatut varaosat käteen sattuneeseen paffilaatikkoon, jossa oli vanha teksti: " Made in Taiwan".
Kolme päivää meni kahdelta mieheltä saada kaikki paapperit ja maksut kuntoon, jotta saisimme ne lähes 750mk:n varaosat tullista...Suomen Pankki - Tulli - Lisenssivirasto - Valtionvarainministeriö - jne. piirileikkiä. Pomo kavi vuoroin eri virastossa ja minä ajoin ympyrää, kun ei ollut p-paikkoja...
Mikään järjellinen selitys ei postitullissa mennyt ns. jakeluun. Vieläkin puistattaa!
Sain tosin maksettua ns. kalavelat liki 10v myöhemmin - ja lisineen. Siitä on vieläkin hyvä mieli. :D :P
-
NGK koodit (linkki (http://www.ratwell.com/mirror/www.spark-plugs.co.uk/graphics/tech/ngk_sym.gif)):
CR8EKB nikkelitulppa, kaksoiskärjellinen tehtaan OEM
PMR8B platinatulppa - "huoltoväli x 2"
CR8EIX iridium tulppa - "huoltoväli x 4"
... jokaiselle maun mukaan.
p.s.
Metalli, sähkön- ja lämmönjohtavuus
Nikkeli 10 59
Platina 10 70
Iridium 18 147
Parempi sähkönjohtavuus = runsaampi kipinä.
Parempi lämmönjohtavuus = nopeammin oikea toimintalämpötila.
Pitääpäs koittaa tuota CR8EIX tuluppaa. Näkyy olevan motonetissa paremmin saatavilla ja halvempikin kun tuo PMR8B.
-
Huomasin saman jutun noista Motonetin iridium tulpista - täytyy ostaa pari ja testata ensi kesänä huomaako eroa. Kestävyys pitäisi olla ainakin ihan toista luokkaa. Mulla oli edellisenä pyöränä honta ja siinä oli tulppien vaihtoväli pitkä, iridiumit oli. Mulla ei oo kyllä katupyörässä mennyt tulppa pimeäks koskaan, rupulikumipyörässä sitä tapahtui silloin tällöin - saattoi liittyä kuutiotilavuus-teho suhteeseen.
-
Itsellä kokemusta tulppien kestävyydestä erityisesti yhdellä osa-alueella. Seossuhde ja sen nopeat vaihtelut. (Seossuhteen vaihtelu aiheuttaa suurta lämpötilavaihtelua.) Kun lämpötila muuttuu niin pahimmillaan tulpasta murtuu eriste jolloin tulppa on entinen. Kylmänä käyvä tai rikkaalla seoksella käyvä tulppa nokeentuu ja muuttuu eristeiltään johtavaksi jolloin kipinä karkaa maihin sitä kautta. Yksisylinterisissä voi olla hyvinkin nopeita seosvaihteluita ja sen seurauksena tulppavika.
Nokiset tulpat voi pelastaa ultraäänipesulla, lasikuulapuhalluksella tai vastaavalla menetelmällä. Nykybensiinit ovat hyvin ystävällisiä tulpille kunhan seokset ovat kohdallaan. Nykyisin ei tapahdu tulppien elektrodien särmien pyöristymistä eikä kärkivälimuutostä havaittavasti ja siksi samoja tulppia voi käyttää paljon pidempään kuin on suositus. Tulppatehtailija ja huoltoliike kun haluaisi myydä tulppia entisiä määriä vaikka eivät ne enää kulu sitä vauhtia kuin aiemmin.
-
Jos nuo on iridiumeja, niin miksi pitää kokeilla jotain tulppia? Eikös ne käytännössä ole käytössä niin kauan,kuin toimii?
-
NGK:n tulpat, ainakin ennen, oli herkkiä pimenemään liian rikkaan seoksen takia. Yamaha ja honda niitä mulla mykisti ja viimmesimpänä eukon vanha harrikka. Siinä NGK ei pitkältä kestänyt, vastaavalla championilla ajeli vaikka kuinka pitkästi.
-
Ne oli varmaan tavallisia? Iridiumit tuntuu kestävän lähes käsinpideltävän seoksen.
-
Ne oli varmaan tavallisia? Iridiumit tuntuu kestävän lähes käsinpideltävän seoksen.
Tavallisia joo. Ei siihen aikaan varmaan muita ollukkaan. Tai siis ei ollu varaa parempiin ;D
-
Kohtuullisen varmalta taholta olen saanut kuulla että Denson tulpat ovat vastustuskykyisiä suurille lämpövaihteluille ja seoksen vaihteluille.
-
Itse olen käyttänyt Calissa ja pikkulohkossa neli- ja kolmikärki-Briskejä. Halpoja ja toimivia. Monikärkinenkin jaksaa näköjään paksuja kakkuja. Ja kovempaa vetoa radalla.
-
Pitääpäs koittaa tuota CR8EIX tuluppaa. Näkyy olevan motonetissa paremmin saatavilla ja halvempikin kun tuo PMR8B.
CR8EIB-10 näkyy olevan sama kuin EIX, mutta kiinteällä "hatulla" - ja vielä edullisempi.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/111130/NGK-CR8EIB-10
http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=91473
-
Kohtuullisen varmalta taholta olen saanut kuulla että Denson tulpat ovat vastustuskykyisiä suurille lämpövaihteluille ja seoksen vaihteluille.
Saman väitteen ole kuullut jostakin.
Tuolta tilasin tulppia edellisellä kerralla : www.sparkplugs.co.uk
Tuli nopeasti ja melko halvalla.
-
Juu, Iridiumit taitaa olla mullakin V10:ssä. Mutta yhtä pykälää kylmemmät. Ennen oli normi hommaa että kevätkäynnistyksessä liki aina poiki ainakin toinen tulppa. Pahimmillaan molemmat. Nyt ei enää ole aikoihin niin käynyt. Oli muuten melko hyvä hakusysteemi linkittämälläsi kauppiaalla. TTT:n ohella muissa harrastepyörissä on noita Briskejä ollut. Ei isompaa hankaluutta ja on kestänyt ahtopainetta ja etanoliakin.
Asian vierestä mainittakoon että verrattuna E98 vs RE85 kuluu tulppia vähemmän jälkimmäisellä polttoaineella. Se kun ei muodosta rikkaallakaan seoksella nokea siinä määrin kuin bensiini. Tulppa kannattaa olla pari pykälää kuumempi kuin bensiinillä.
-
CR8EKB tä vastaava Denso on IU24A (linkki (http://www.globaldenso.com/en/products/aftermarket/plug/cross_reference/1037_8.html))
CR8EIB lle vastaavaksi Denso kertoo IU24 tulpan.
http://www.sparkplugs.co.uk/denso-iridium-spark-plug-iu24