Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MikSloan - Kesäkuu 27, 2014, 19:25:29 ip
-
Alkaa olla ensimmäiset 500 kilometriä takana totutellessa Brevan sielunelämään. Ei voi kun kehua et miks ihmeessä en aikaisemmin tajunnut... jne plaa plaa plaa.
Mutta: eilen kerran, ja tänään toisen kerran jäi palamaan se punainen huutomerkkivalo käynnistyksen jälkeen ja näyttöön tuli teksit kissan kokoisilla kirjaimilla, ainakin melkein, jotta SERVICE. Sammui kyllä kun sammutti pyörän ja starttasin uudestaan. Hmm. Mikä lie hassu häiriö.
Lahden RMHeinolle puhelu tänäpänä ja maanantaina Heinolle, notta saavat lukea et mikä mättää, jos mättää. Tuskin mitään vakavampaa kun ei kuitenkaan ajossa tai toisella käynnistyksellä enään jäänyt loistamaan ku Porvoon punainen auringonlasku. Pelästytti piruvie hiukka et näinkö mun Guzzi-ura alkaa. EN lannistu. Viime maanantaina kun sen Lahdesta hain, niin saavat tutkia mikä on homman nimi. Jos on.
Notta tällainen. Ei mulla muuta :)
-
Älä revi verkkareita. Ei tarvitse olle kuin akun hetkellinen alijännite, jonkin anturin virheellinen lukema tai jokin muu, yleensä hämäräksi jäävä syy. Jos vikailmoitus häviää kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen ei yleensä tarvitse pelätä isompaa vikaa.
Jos haluat tutkia itse mitä on tapahtunut niin ajotietokoneen vikalogia selaamalla voi sieltä löytää kyseisen ilmoituksen aiheuttajan.
Pidemmälle meneviin tutkimuksiin tarvitset hieman lisävälineitä. Silloin pääset pidemmälle kuin merkkikorjaamo ikinä, virallisesti, pystyy.
Hanki yhteyskaapelit ja ilmaisohjelmat, jotka on jo todettu monien käyttäjien toimesta toimiviksi, ja ryhdy itse toimeen. Järjestelmä mahdollistaa pyörän luonteen ja toimintojen muokkaamisen hyvin laajasti. Lue aluksi oheinen keskustelu. Tämä järjestelmä on tarkoitettu lähinnä Guzzien ja Ducatien moottorinohjauksen vianetsintään ja säätöön.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0
Kannattaa ottaa huomioon että julkaisun jälkeen on tapahtunut paljon.....
Itse GuzziDiag on suomenkielinen. Lisätoiminnot englanniksi, por favore!
Nopeiten pääset toimeen tätä kautta: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
-
Komppaan Mattia lähes seitsemän vuoden Breva-kokemuksella.
Sähkö on lähes yli-inhimillisen merkillinen asia. Omasta Brevasta mm. mykistyi näyttö kokonaan kun mentiin pitkä pätkä oikein huonoa tietä jossain kohtaa Baltiassa. Ilmeisesti tärinä oli sille liikaa; mutta mitä ihmettä, seuraavana päivänä kaikki toimi taas kuin ennenkin ja on toiminut moitteetta monta vuotta sen jälkeen.
-
Tänä aamuna se ei sit sammunutkaan se valo, kun viiden jälkeen töihin päräytimmä.
No katsoo ny ku on jopa lämmin ilma mitä se ny si meinaa.
Mikähän mahtaa olla se PIN- koodi minkä se kysäisee ku historiaa meinaa selailla?
-
36421
-
Kiitos kaikille avusta.
Mikäli vähänkään tajusin niin ECU-puolella ei ollut vikoja. DSB-puolella niitä erroreja oli jonnii verran. Vaikutti enemmän sensor-erroreilta mitä netistä niitä koodeja tutkin. Mää mittää mistää tiiä. Mut helpotti :-)
-
Omassa Breva1100:ssa -06 edelleen starttipngelmia ja olen alkanut epäillä uutena ostettuun pyörääni asennettua MG:n käynnistyksenesto-/hälytinjärjestelmää. Vaikka alkuperäinen hällärisysteemi onkin, niin epäilen, että ko. härpäke on kaiken takana.
Tänä keväänä uusin akkukin on k..essa käynnistyksen vuoksi.
Jostain vuotaa, miten tutkin? Ajattelin kuitenkin poistattaa moisen loisen konsanaan.
-
Omassa Breva1100:ssa -06 edelleen starttipngelmia ja olen alkanut epäillä uutena ostettuun pyörääni asennettua MG:n käynnistyksenesto-/hälytinjärjestelmää. Vaikka alkuperäinen hällärisysteemi onkin, niin epäilen, että ko. härpäke on kaiken takana.
Tänä keväänä uusin akkukin on k..essa käynnistyksen vuoksi.
Jostain vuotaa, miten tutkin? Ajattelin kuitenkin poistattaa moisen loisen konsanaan.
Minkälaisia starttiongelmia?
Joo, kattelin historiaa....
1)Se on varmaan se yks rele sielä penkinalla joka vastustaa. Naputtele ja putsaa liitokset. Tai hae uusi rele. (En ikinä muista mikä se niistä releistä on....) Vai kuuluuko naksuminen solenoidista?
2)Ota auki se starttinappulan katkaisijan kotelo. Uita se WD-40 tai vastaavalla.
-
Starttirele uusittu naputeltu ja putsattu kaikki mahdollinen. Tiedä vaan häntä missä tuo hälläri lienee, vaan siitä tahdon eroon käynnistyksen estoineen. Ei kai alkuperäisessä Breva1100 ole käynnistyksen estoa???
-
Ei kai alkuperäisessä Breva1100 ole käynnistyksen estoa???
Mulla on 05-malli. Siinä ei ole paljon muutakaan ylimääräistä. Ei lämpökahvoja, ei käynnistyksen estoa, ei ABS:sää, jne ei.
Muutama viikko sitten pääsin opettamaan uudemman Brevan omistajaa että siitä starttinapista jatkuva painaminen ei edistä käynnistymistä. Siitähän vai "liipaistaan" ja annetaan elektroniikan miettiä käynnistyksen suoritus. Napista painamalla ei siis voi määritellä käynnistyssyklin pituutta. Brevani on käynnistynyt 99% ensimmäisellä painalluksella. Joskus harvoin (keväällä ensikäynnistys, kylmä säätila tai heikko akun lataustila) on tarvinnut tehdä toinen liipaisu hetken odottelun jälkeen.
-
Lahden RMH:lla tarkistivat että mikä sen valon syttymisen aiheutti. Lambda-anturin joku jotain plaa plaa plaa. Selittivät. No heidän piti selvittää et tartteeko anturi vaihtaa, mut ei oo kuulun Lahest mitn. Eli ei kai sit tartte. Ei oo kyl valokaan syttyny ku nollasivat ja samal päivittivät softan. Kuulemma.
Hyvin tuo tuntuu toimivan nyt.
-
Toisinaan on saatu lambda kuntoon ultraäänipesulla. Toisinaan ei. Karstaisuus ei ole lambdalle hyväksi.
-
Mistä voisin mitata vuotaako sähvöä jostain ulos? Epäilen "alkuperäisasennettua" hälläri tsydeemiä. Ei pari kuukautta vanha akku voi viikossa mennä melkeinpä pimeäksi ja vaikuttaa näihin starttiongelmiin. Tänäänkin, kun pikaisesti piti lähteä liikkeelle, joutui "liipaisemaan" nappia kuusi kertaa ennen kuin starttasi. On vaan epämukavaa odottaa liipaisujen välillä se 7 sekuntia :-[
-
Ei kai alkuperäisessä Breva1100 ole käynnistyksen estoa???
Mulla on 05-malli. Siinä ei ole paljon muutakaan ylimääräistä. Ei lämpökahvoja, ei käynnistyksen estoa, ei ABS:sää, jne ei.
Eikös tuo käynnistyksenesto olekaan kaikissa 1100/850 -malleissa ihan vakiona? Omassani antitheft-ledin saa kytkettyä vilkkumaan ajotietokoneen valikoista, olen aina kuvitellut, että kyse olisi ajoneston merkkivalosta.
Vai onko niin, että jos pyörään on hankkinut lisävarusteena myytävän varashälyttimen, tuo ledi on kytkettävissä merkiksi varashälyttimen olemassaolosta? Brevassa ajonesto tulee siis vasta varashälyttimen mukana? Avaimessa ei ole mitään sirua, jonka ECU tunnistaisi, vai?
No, mulla nyt valo ainakin vilkkuu mittaristossa, tiedä sitten onko sillä muuta virkaa kuin toimia peloitteena varkaille ???
-
Sami ja Isobreva: Akku purkaa sekä itseään että järjestelmä itsessään. Lähinnä ajotietokone kelloineen on virtasyöppö pitkällä aikavälillä. Pahimmillaan pari viikkoa käyttämättömyyttä riittää kohtuullisen hyvälläkin akulla että järjestelmä ei reagoi enää käynnistysyrityksiin. Tämä järjestelmään rakennettu toiminto ei ole "käynnistyksenesto" vaan asetettu turvallisuustoiminto. Useimmin syynä on huono kytkentä akkuun, maajohtoon tai startin virtakaapeliin. Käynnistäminen on kuitenkin mahdollista ohittaa "väkisin" ja suorittaa käynnistys vaikka ajotietokone näyttää alle 11,5 voltin jännitettä.
Todettu piirre on että ajotietokone näyttää pari kymmenystä pienempää jännitettä kuin suoraan akulta mitattu lepojännite. Huono akku voi pudottaa jännitteensä hyvinkin nopeasti vaikka olisi juuri tullut ajosta tai olisi pitänyt akkua ylläpitolaturissa.
Valon vilkkumisen voi kytkeä pois tai antaa olla. En ole havainnut sen olemassaolon estäneen käynnistystä ilman avaintakaan. (Kerran oli kokoontumisajon jälkeen avain hukassa. Sulakerasiassa suoritin "loikkajohto-operaation" ja taas mentiin.) Satulan irrotus ilman avainta oli vaikeampi operaatio.
-
Jos se hälytin epäilyttää niin ota irti. Kai se löytyy kun tankin ottaa pois.
Mun sportissa loppu kaiken maailman sähköharmit kun laiton alkuperäisten piuhojen lisäksi kunnollisen maakaapelin akulta moottorin kylkeen. Ei minkäänlaisia sähkömurheita sen jälkeen. Alkuperäiset kaapelit on aika hepposia naruja.
-
Kauneus on tietenkin katsojan silmissä.
Itse en ole Brevassa, vielä, laittanut korvaavaa johdotusta akun ja rungon/moottorin välille. Tosin monessa muussa pyörässä olen. Mutta olen irrottanut alkuperäisen maajohdon, puristanut liittimet uudelleen lujemmin ja puhdistanut liitospinnat ennen kiinnitystä takaisin. Ensimmäisenä käyttövuonna oli kovasti näitä SERVICE-valo-juttuja. Suurin osa niistä johtui akunkenkien materiaalin sopimattomuudesta akun napoihin: kenkien pintaan muodostui mustaa, kovaa ja kiiltävää oksidia jonka pois raaputtaminen oli työlästä. Sitten kun kaikki kaapelikengän pinnote kosketusalueelta oli oksidoitunut ja raaputettu pois niin virran kulussa ei ole ilmennyt sen jälkeen ongelmia.
-
Ei kai tuo pahemmin ulkonäköä pahenna. Eikös sen Brevassa saa hukattua tarvittaessa jonkun katteen alle. Pikkulohkoon olen tehnyt sormen vahvuiset kaapelit. Ei niistä neliöistä haittaakaan ole maadoitusnarussa.
-
No niin, RMH:lla vaihdettu lambda. Mutta mutta. Voe rähmä. Lamdan häiriö hävis mutta sanoivat notta ny se ohjausyksikkö herjaa jotai toisessa puolassa. Juu ja valoki palaa oikee makiasti mittaristossa. No, tänään ku iltapäivällä töestä läksin nii eipäs palannutkaa.Kuus kilsaa ajoo ja sammutin mopon muutamaks minuutiks ja hyvin ilooisesti taas loistaa härövalotus. Emmää käsitä. Mut Saaristoralliin mennessä perjantaina poikkeen Italia Motossa ja tsekkaavat onko sellainen ettei voi reissuun lähteä, vai voiko, vai kui se ny si menee. En viel revi pelivehkeitä enkä luovuta. :)
-
RMH:lla vaihdettu lambda.
Kai ymmärsit pyytää sen vanhan lambdan mukaasi?
-
Hell, no en tajunnut. :(
-
Onkos tuossa laajakaista?
-
Tavallinen kapea.
-
Ei ole laajakaista, vain perinteinen lämmitettävä lambda.
Aattelin vaan että tuskin siinä anturissa mitään vikaa oli. Mahdollisesti korkeintaan karstoittunut jos vikaa on esimerkiksi sytytyksessä tai polttoainejakelussa. Korjaantuu ultraäänipuhdistuksella. Edelleenkin esitän että järjestelmästä haetaan liitin- tai maadoitusvikaa. Ajotietokone ja ECUn vikamuisti ovat sinällään tyhmiä: jos esimerkiksi puolan johtimen liitin on hapettunut niin järjestelmä herjaa että puola on viallinen. Ei toistaiseksi ole järjestelmällä osaamista niin paljoa että se tutkisi mihin sähkö oikeasti menee. Jos menee ollenkaan. Esimerkiksi puolalle menevä virtajohdin on jonkin mutkansa tai ohjausjärjestelmänsä kohdilla (releet, sulakkeet, virtalukko, sivuseisontatuki) toisinaan "poikki". Ei tietystikään sulje pois puolavikaa. Yleensä vioilla on taipumus pahentua. Silloin on helpompi löytää häiriökohta kun vika on koko ajan esillä. Eli voisi sanoa että ajamalla paranee.
Tälläkin palstalla on oltu jo monta kertaa varmoja, pyörän omistaja toimesta, että vika on ECUssa mutta yleensä se vaiva on löytynyt ihan muualta.
-
Huomenna selviää jotain kun ajan Saaristoralliin ja siinä samalla poikkeen Italia Motossa. Soittelin sinne ja tänää RMH:lle kerroin suunnitelmani, sanoivat et toki ja lasku meille :)