Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Willberg83 - Toukokuu 16, 2014, 22:49:50 ip
-
Sanokaapa te viisaammat. Guzzissa on ilmennyt mielenkiintoinen ongelma. Eli normaalisti, kun vaihtaa pienemmälle voi kytkin pohjassa vaihtaa vaikka kutoselta ykköselle. Nyt täysin yllättäen kun paina kytkimen pohjan voi vain vaihtaa yhden jonka jälkeen poljin vain painuu alas mutta ei vaihda pienemmälle. Ja ei edes auta päästää kytkintä hetkeksi. Mistä tuollainen voi johtua? Ylös vaihtaa nätisti mutta alas vaihtaminen on haastavaa. Joutunut nyt muutaman kerran lähtee valoista vitonen silmässä ja se ei ole kauheen mukavaa ja syö katu uskottavuutta ihan prkleesti... Sen saa toki aikanaan vaihdettua alas ykköselle mutta se voi vaatia jopa kilometrin rullaamista niin että aina antaa rullata ilman kytkintä vaihtamisen välissä. On kaupungissa täysin tehtävä mahdotonta. Vika ilmeni täysin ykskaks.
Ollut niin kauan kun minulla ollut (tämän vuoden maaliskuusta lähtien) vaikee saada vapaalle kun moottori ollut kylmä mutta nyt moottori ollut lämmin ja tuo alkoi yhden päivän aikana...? Aamulla ok, iltapäivällä tuo ongelma...
Olisiko mahdollista että laatikossa on väärät öljyt ja alkanut nyt noin 1 000 km jälkeen temppuilemaan? Jotain Castrolia siellä taitaa tällä hetkellä olla... Axle EPX 80w-90 mikäli olen oikein ymmärtänyt..
-
En meinannut uskaltaa alkaa vastaamaan, kun viisauttakin pitäisi olla. Mutta joka tapauksessa näin: Jossain on kuivaa. Tarkista vaihteistoöljyn pinnan korkeus ja onko vuotoja havaittavissa. Tietysti öljyt voi vaihtaa ohjekirjan mukaisiksi varmuuden vuoksi, vaikka öljyt normaaleilta vaikuttaakin. Alle kympin sijoitus. Samalla seviää onko metallisilppua tyhjennystulpassa. Näillä lähtisin kokeilemaan.
-
Mites kytkimen nesteet, auttaako jos vaihtaa?
-
Pitääkin heti aamusta tarkistaa kummatkin nesteet... Sen verran uus ja vieras tää Guzzi maailma vielä on että kaikki täällä foorumissa on ainakin minua viisaampiaQQ :)
-
Ja yksinkertaisimmasta päästä; eihän vaihdevivustossa ole löyziä?
-
Calissa ainakin tuntuu olevan tyypillisenä ongelmana vaihdevivun löysyys. Se vipu, joka on laatikon akselissa poljinvivuston lopussa on löysä. Vivuston pitäisi painaa sitä ylös-alas, mutta rakenteesta johtuen kampeaa tuota vipua - sivusta katsoien - ylös-oikealle. Ja vähitellen se löystyy ja siirtyy lähes putoamistilaan.
Jos nyt saan linkin tänne, niin tästä on kyse.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4638.0
-
Pitää lukea tarkasti ja uskoa mitä kirjoitetaan. Kuvauksen perusteella vaihdevipu liikkuu normaalisti ylös ja alas, mutta vaihteet eivät vaihdu alaspäin. Tästä voi päätellä, että vaihdevivun keskitinjousi on kunnossa. Ei aleta rönsyilemään. Yritetään pitää vianhakuprosessi mahdollisimman korkeatasoisena.
-
Tarkistin öljy määrät aamulla, ne olivat ihan ok. Kävin myös rm heinolla mutta sieltä puuttui kaikki mekaanikot joten suoralta kädeltä eivät vielä osanneet sanoa yhtikäs mitään. Lupasivat kuitenkin olla yhteydessä maanantaina kunhan saavat osaavat taas viikonlopun vietosta takasin duuniin..
Ajelin taas vähän enemmän aamulla ja tosiaan tuntuu että kun vaihtaa esim neloselta alas niin kolmonen tulee normaalisti jonka jälkeen vaihdevipu tuntuu vähän samalta kun yrittäisi vielä ykköseltä vaihtaa alas. Tuntuu siltä että se ei palauta vipua siihen perus asentoon jotta voisi taas painaa alas pienemmälle vaihteelle..
Katsotaan selviikö missä vika. :)
-
En tiedä onko liian tyhmä ajatus tänne kirjoitettavaksi mutta kirjoitan kumminkin: ootko nostanut jalan kokonaan pois vaihdevivulta yritysten välillä? Jos jalka on koko ajan jalkatapilla ja vaihdevivulla niin voi olla että nilkan liikevarat ei salli vaihdevivun nousta riittävän ylös vaihtojen välillä jolloin käy juuri kuvailemallasi tavalla.
-
Ei sinänsä ollenkaan tyhmä kysymys mutta valitettavasti ei johdu jalan nostamisen puutteesta. :)
-
Tee tuo Kaiden edellä ehdottama öljynvaihto niin näet sen tyhjennyspropun magneetin. Se kertoo pitkälti onko vika laatikon sisällä vai muualla. Vähä saa moskaa olla mutta ei paljoa. Laatikossa pyörii sen verran arvokasta rautaa että kannattaa tarkistaa. Öljyistä nuo ei ole kranttuja, ite käytän mitä sattuu 80-90 öljyjä eikä eroja tunnu.
-
Pyrkiikö paikaltaan lähtiessä kytkin pohjassa liikkumaan eteen päin? Kolahtaako tuntuvasti vaihtaessa? Jos kytkin laahaa edellä mainittua voi ilmetä. Tosin kunnossa oleva vaihteisto sietää vaihtamisen ilman kytkintä.
-
En oo huomannut että pyrkis eteenpäin kun kytkin pohjassa. On ajanut sen 1000 km guzzillanelämäni aikana ja kaikki nuo kilsat tuolla pyörällä tämän kevään aikana joten vertauskohde puuttuu mutta suht samalla tavalla tuo kolahtaa kun edellinen suzukini... :-\
Mutta jos ootte sitä mieltä että tuo öljy jota käytetty on ok (mainittu tuossa ekassa viestissä) niin taidan käydä motonetista hakemassa vielä tänään ja katsotaan tuleeko sieltä millaista romua ulos. Tai onko jokin parempi ja osuvampi öljy jota voisin hakea?
-
Vanhat öljyt on nyt valuutettu pihalle ja mitään suurempaa ei tullut mukana. Magneetissa oli sellaista pientä metalli silppua josta yritin liittää kuvan tähän viestiin mutta ei onnistunut. Tämä pikku silppu taisi kuitenkin olla ihan normaalia? Vanhat öljyt vaikutti myös suht kirkkaalta. En kerkii vielä testaamaan onko vika kadonnut uuden öljyn myötä mutta ehkä jo huomenna.
-
https://plus.google.com/106668539705010865222/posts/JzvZ5VP6bRA
Näkyykö kuvat? :-\
Edit: huomasin just et toi pultti kuva on kovin epätarkka. Mutta sen verran siinä oli tuota rähmää ennenkuin pyyhin sen toisen kuvan rättiin. Eli tuskin on mitään suurempaa mennyt rikki? Tai sitten jotain niin suurta että ei mahdu tyhennys reijästä ulos.
-
Normaalilta näyttää puru propussa. Öljy voi vaikuttaa vaihteiston toimintaan. Laittaisin jotain toista esim. Mobilin 80w90 gl-5:sta tms. Jonka viskositeetti on ohjekirjan mukaista.
-
En löytänyt eilen Motonetista mitään muuta kuin Motulin SAE 75W90. En varmaan vaan osannut etsiä oikeista paikoista. Mut tuota nyt laitoin sinne eilen tilalle, katsotaan miten käy.
Löysin aamulla toisen keskustelun täysin vastaavanlaisesta ongelmasta, (tai siltä se ainaskin kuulosta) tosin Cali. Ongelma oli ymmärtääkseni laatikon ulkopuolella
Tuossa linkki:
http://wildguzzi.com/forum/index.php?action=printpage;topic=56485.0
Säät sallien käyn illalla kokeilemassa josko öljyn vaihto olisi riittänyt.
-
löysin tuon keskustelun jossa varoitettaan käyttämästä synteettistä öljyä vaihteistossa? Onko tämä todennettu paikkansa pitäväksi? Meinaa tuo Motuli minkä sinne tungin taisi nimeomaan olla synteettinen...
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4751.0
ja siitä keskustelusta seuraava linkki:
http://www.wildguzzi.com/Tips/tips_n_tricks.htm#Synthetic%20Oil%20Tips
Mitä öljyä käytätte omissa pyörissänne?
-
En tiedä miten voi verrata, mutta mulla on Calistimessa Red Line Shockproof marjapuuroa. Kylmänä karkea ottamaan vaihteita, mutta käyttölämpötilassa mainio. Hiljaisempikin, kuin tavallisella öljyllä.
-
http://motonet.fi/fi/tuote/590076/Red-Line-HeavyShockProof-946ml
Eli tämä taitaa olla se kyseinen marjapuuru? :)
-
Just.
-
Hyvä juttu. Testaan nyt ton motulin, jos ei futaa ni sit tota. Tolla synteettinen tai ei ni ei taida sit olla hirveesti merkitystä.
-
Oothan nyt ne kaikki nivelet ja vivut ja vipstaakit kattonu siitä vaihdekepin ja laatikon väliltä että ovat ok ja ruuvit kiinni?
Sen öljyn kanssa on turha enempää jumpata.
-
Jos vika on öljyssä, niin hyvä juttu kun selvisi niin vähällä. Rohkenen kuitenkin ottaa puheeksi vielä tuon vivuston kitkat ja siirtohaarukan keskitysjousen. Laatikon sisällä on hakaneulajousi, joka keskittää siirtohaarukan aina vaihteen vaihtamisen jälkeen. Sportista en tiedä, että on siinä samanlainen säätö kuin vanhemmissa malleissa, eli keskiasento säädetään vaihteiston takaseinä läpi menevällä pultilla, jossa on laatikon puoleinen pää epäkesko. Pulttia kääntämällä saa hiukan siirrettyä kohtaa, johon siirtohaarukka asettuu kun vaihdepoljin vapautuu paineesta. Vaihdepolkimen holkki ja kaksi palloniveltä, jotka ovat polkimen ja vaihdelaatikon käyttövivun välissä, kannattaa kokeilla herkistää vaikka spruuttaöljyllä jos ei huvita aukoa pultteja. Kitkaisuutta voi olla myös itse käyttövivun akselilla, mutta siihen ei voiteluaineella saa spruutattua ulkopuolelta. Jos herkistäminen ei auta niin seuraava askel on tuon keskitysjousen säätäminen vaikkapa kokeilun ja erehdyksen kautta. Aika ahtaassa paikassa on se säätö jos se ylipäätään on olemassa. Tuollainen oire, että pienemmälle saa vaihtumaan ajan kanssa, panee epäilemään kitkaa, joka päästää vivun ryömimään oikeaan kohtaan pienellä viiveellä. Vaiva kyllä pitäisi eliminoitua niin, että kun on vaihtanut kerran alapäin niin käyttää vaihdevipua hiukan vapaa-pisteen yläpuolella, mutta vain hiuksen hienosti ettei laatikko etsi isompaa päälle.
-
Noniin, alkaa homma ehkä olemaan purkissa. Eli niinkuin aikaisemmin mainitsin, öljyt vaihdoin, vaikka vanhoissa ei sinänsä mitään ihmeellistä näkyny (ei mitään suurempia roskia ja öljy oli kirkasta). Tänään kuitenkin ennen koeajoa mm. tämän keskustelun pohjalta tarkistin vielä vahdevivun reitin laatikkon ja heitin voitelut niveliin ym muihin liikkuviin mitä siitä bongasin.
Koeajolle lähdin toivoa täynnä mutta huomasin pettymyksekseni samantien että ei se vieläkään vaihda pienemmälle ei edes viiden minuutin ajon jälkeen. Pitikin sitten tuotapikaa tehdä suuri päätös joko kääntyä turuntietä oikealle kotiin tai vasemmalle pikku lenkille. Käännyin vasemmalle koska edellä ajava auto kääntyi oikealle. Tästä pari minuuttia myöhemmin, ajoin kutosella, ja päätin painaa kytkimen pohjan ja vielä kerran painaa vaihteita pienemmälle.. Vitonen, nelonen, kolmonen, kakkonen... Aaah ku tuntu ihanalle. Voi mikä hymy siellä kypärän sisälle syntyi.
Jatkoin siitä vielä 20 minsaa ajelua ja testasin monta kertaa. Eli homma tuntuu olevan kunnossa. En todellakaan tiedä kumpi oli tärkeempi, oliko öljyn vaihto ihan turhaa, mutta samapa tuo. Kaverin Guzzissa on ainakin öljyn vaihto aina tehnyt ihmeitä. Mutta näillä mennään.. :)
Kiitos kaikille teille tähän osallistuneille ja neuvo antaneille. Loistava foorumi ja loistava tiedon lähde tällaiselle Guzzi noobille. Tarjoan kaljat jos joskus törmäämme! :)
-
Tuota...kun en näin sähkömiehenä tästä(kään) mitään ymmärrä, niin voiko todellakin öljyllä olla tuollainen vaikutus? Onkos kukaan tässä asiassa ihan oikeasti asiaa tunteva, vai onko tässä menty "ihan tuurilla" ;) ?
Minä ole käyttänyt omassa Calissa tätä:
http://motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l
eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa. En sitten tiedä, tulisikos ongelmia, jos vaihtais toiseen laatuun...
-
TimoEV se aina epäilee tämän palstan osallistujien ammattitaitoa paitsi omaansa sähkömiehenä ;-P.
Ja asiaan. Tässä on nyt käynyt niin, että voitelua on mennyt oikeaan kohteeseen. Mutta, koska on tehty kaksi asiaa samalla kertaa eli öljyn vaihto ja eri kohteiden voitelu, ei pysty erottelemaan tarkkaan kumpi tehosi. Oma arvioni on, että öljyä oli liian vähän alun perin ja öljyn vaihdossa Willberg83 lisäsi oikean määrän ja öljyä tuli tarpeeksi.
-
Joo, mahdoton tässä on sanoa kumpi tehosi (paremmin) mutta omat epälykesni monen muun kanssa kallistuu tuohon öljyn puoleen. Tosin öljy määrän tarkistin ja sitä oli alunperin riittävästi joten öljyn sopivuudesta uskoisin asiassa olleen kyse. Mutta en todellakaan tiedä näistä mitään joten tuurilla oli osansa tässä kaikessa, :) kuin myös tästä foorumista saaduilla mielipiteillä ja neuvoilla.
-
Mun pitää kyllä joskus kokeilla ihan mielenkiinnosta tuota Castrolia, oliko se AXLE EPX 80W-90? Ei nimittäin ole koskaan tullu vastaan lootaöljyä jolla guzzin laatikko ei toimisi. Tai edes takerrellu.
-
Mun pitää kyllä joskus kokeilla ihan mielenkiinnosta tuota Castrolia, oliko se AXLE EPX 80W-90? Ei nimittäin ole koskaan tullu vastaan lootaöljyä jolla guzzin laatikko ei toimisi. Tai edes takerrellu.
Juurikin sitä. Sellaiset 1000 km sillä ja temppuilu alkoi.
-
Itse olen Ikkalan kanssa samoilla jäljillä: laatikkoöljy moottoripyörän synkromimattomassa laatikossa tarpeen vain määrällisesti mutta ei laadullisesti siten että siinä mitään käyttäytymis- ja käyttöeroja huomaisi. Se että öljy myös kestää laatikossa ja laatikko kestää öljyn asettaa öljylle vasta ne ominaisuudet mitkä tarvitaan kestävyyden varmistamiseksi. Mitään ihmeaineita ei tarvita jos ei oteta huomioon perävaihteen öljyn lisäaineistusta.
Itsellä on käytössä myös ns marjapuuroöljy ahdetussa Centaurossa mutta vain siksi että vaihteistoa rasitetaan lähes kaksinkertaisella voimalla mihin se on suunniteltu. Lisäksi kyseinen öljy menettää ominaisuutensa. Ei voi suositella matkakäyttöön.
Synteettisillä öljyillä en ole pyöriäni tähän mennessä sotkenut kuin kokeilumielessä. Kaikki kokeilut niillä ovat epäonnistuneet. Käyttökelpoisimmat aineet ole löytänyt Motonetin hyllystä vaikka käyttötestit puoltavatkin Bilteman eräiden öljylaatujen käyttöä.
Lisään vielä: monet vaihteiston toimintahäiriöistä johtuvatkin kytkimen puutteellisesta toiminnasta tai kytkimen virheellisestä käytöstä.