Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Toukokuu 05, 2014, 11:43:03 ap

Otsikko: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 05, 2014, 11:43:03 ap
Keskustelin lauantaina pitkään Guitsin kanssa Heinolla. Hän kertoi öljyasiasta seuraavaa: Öljy ohjeistetaan vaihtamaan 5000km:n välein. Öljy itsessään ei "kulu" loppuun, mutta Guzzin alhaisen käyntilämpötilan takia siihen muodostuu mm. kylmälimaa ja saattaa kondensoitua jopa vettä. Öljyhän kestää ~15´000km ajoa - ainakin autoissa. Mutta - sanoin Guy - kyllähän Guzzeissakin voi huoletta kesällä mennä jonnekin 10´000 pintaan...

Heräsi kysymys, että onkos kukaan asentanut lämpömittaria vaikkapa Caliin? Ja jos, niin mitäs lukemia?
Entäs Norgessa, kun on ne "nuorisopyöräkatteet"?
Olisko aiheellista valmistaa kromatut suojuspellit sylinterien eteen tms. jotta sais lämmöt ylemmäs?
Joo...tiedän...aja suuremmilla kierroksilla ja kovempaa...  ;)

Ja eikös moottorin käyntilämpötila pitäisi yleensäkin olla liki 100 astetta? Autoissakin sitä luokkaa...
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 05, 2014, 12:09:20 ip
Numeerista arvoa en lämmöille tiedä, mutta tuntuu toimivan laitos paremmin, kun sitä lämpöä on. Eli kuuma Guzzin motti toimii mielestäni huomattavasti paremmin, kuin viileä.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2014, 12:44:29 ip
Tähän asiaan palataan näköjään aika-ajoin: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4499.msg32526#msg32526
Pari muutakin aihepiiriin sisältyvää keskustelua löytyy.
Ja toiset asentelevat jäähdytinkennoja pyöriinsä. Onhan se "racemman" näköistä ja jos matkailee etelään ja esimerkiksi Alpeille ajelemaan niin jo ihan tarkoituksenmukaistakin. Sporttimalleilla.

Kylminä kevät- ja syyskausina kertyy helposti kylmälimaa ja ihan selkeää vettäkin öljyn joukkoon. Vesi kertyy jos pyörää säilyttää vaihtelevassa ulkolämpötilassa varsinkin jos ilman kosteus on korkea. Erityisesti talvisäilytys kylmässä tilassa tekee sitä mutta tämän hetken kaltaiset vaihtelut myös: yöllä käydään pakkasella tai lähellä nollaa ja päivällä on toistakymmentä astetta lämmintä. Keväinen ilman lämpötila jäähdyttää ajossa tehokkaasti eikä vesi erotu öljystä vaan vatkaantuu emulsioksi eli kylmälimaksi. Moottorin lämpötilan (moottoriöljyn lämpötilan) pitäisi saada nousta lähelle sataa astetta tai jopa reilusti ylitse että vesi erkaantuisi öljystä. Sitä vain ei tapahdu muutoin kuin käyttämällä paikoillaan mutta se taas aiheuttaa omanlaisiaan ongelmia. Osa öljylimasta asettuu pesimään moottorin kylmiin kohtiin kuten venttiilikoneiston koppaan jähmettymään. Muu osa siitä kiertää öljyn mukana "voitelemassa".

Öljytikun reikään saa tarvikkeena öljynlämpömittaria. On helpoin ja siistein sovellus. Jos haluaa sähköisen mittarin näkökenttään niin sekin onnistuu: marketeissa on tarjolla valmiita asennussettejä. Anturille pitää vain löytää sopiva sijoituspaikka. Helpointa ehkä silloin kun öljypohja on irti ja pääsee poraamaan reiän ja kierteittämään sen anturia varten.

Itse olen käyttänyt tuota ensimmäistä anturia: http://www.stein-dinse.biz/advanced_search_result.php?keywords=Oil+temperature+sensor&x=9&y=5&categories_id=&inc_subcat=1
Sen saa myös autotarvikeliikkeestä edullisemmin. Olikohan VW:n valikoimista. Kun ostaa mittaria niin pitää tietää minkä anturin kanssa se on yhteensopiva. Ts että näyttö näyttää todellista lämpötilaa. Jos ei tiedä niin kannattaa ostaa valmis setti jossa anturi, mittari ja johdot asennusvalmiina.

Vakiokuntoisessa ja vakioajossa olevassa pyörässä melkoisen tarpeeton kapine. Oljyn lämpötila täkälaisissä olosuhteissa kun ei kohoa kunnolla edes öljyn suositeltuun lämpötilaan asti näissä moottoreissa. Öljy ei voitele kunnolla kylmänä. Valitettavaa on myös että ilmajäädytteisen moottorin käyntivälykset pysyvät isoina ja kuluminen on siten nopeampaa. Kylmässä moottorissa myös kitka on suurempi ja hyötysuhde alhaisempi.

Omien mittausten mukaan Guzzin isolohkon moottoriöljyn lämpötila on 20 asteen ulkolämpötilassa 100 km/h nopeudessa 60 - 80 astetta eli noin 40 astetta kylmempää mitä pitäisi. Tästä johtuu myös "ryypyn" päälläolo kaiken aikaa ajettaessa vähänkin viileämmällä ilmalla. Lisää kulutusta ja viilentää moottoria edelleen.

Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: I.H. - Toukokuu 05, 2014, 19:53:59 ip
Mulla on Titaniumissa tuo öljytikun reiässä oleva öljyn lämpötilan mittari, enimmillään se näyttänyt 110 celsius astetta.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2014, 20:31:42 ip
Lainaus
näyttänyt 110 celsius astetta

Alkaa olemaan niillä kohdin missä öljyn lämpötila pitäisi olla aina kuormitettaessa. Samalla mahdollinen vesi poistuu öljystä tehokkaasti kun lämpötila ylittää veden kiehumispisteen. Hetkellisesti hyvä öljy kestää useitakin satoja asteita mutta vanhenee samalla nopeasti. Kesäkäyttöön Guzzeissa riittää tavanomaiset moottoriöljyt. Ei tarvita mitään 0W60-huippuöljyjä. Voi toki käyttää jos on massi kunnossa.

Wikipediassa on hieman yleistä tietoa öljyistä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy

Monet ovat siirtyneet käyttämään edullista perus-Delvacia ja se on riittänyt useimmille oikein hyvin pyörämerkistä- ja mallista riippumatta.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 05, 2014, 21:10:48 ip
Ei tuo 60 rasva nyt niin kallista ole, että siksi kannattaisi jättää kokeilematta. Kovin on pieni menoerä tässä harrastuksessa. Tosin voi ollakin turhaa katuajossa. Ääni vähän väheni rata-ajossa. Tietääpähän yrittäneensä, kun on kohtalaiset öljyt koneessa.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2014, 21:29:19 ip
Aattelin vaan että kannattaako maksaa siitä että öljy on vielä juoksevaa miinus 40 asteessa? Yläpää on varmasti rata-ajossa ihan kohdallaan. Maantiellä sellaisia suorituksia pääsee harvoin tekemään....

Lainaus
Ääni vähän väheni rata-ajossa

Melun väheneminen lienee positiivista mutta se ei ole suoraan riippuvainen öljyn viskositeetista. Muutoinhan kannattaisia ajaa vaseliinilla. Öljyillä kun on varsin paljon viskositeetista riippumattomiakin ominaisuuksia. Yksi on leikkautuvuus johon TTT välillisesti viitannee....
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 05, 2014, 21:34:36 ip
No nuo isonumeroiset yksiasteöljyt taitaa olla ameriikanmopo ja kiihdytyspyöräöljyjä. No, ompa kitkaa kevennetty käynnistystä ajatellen.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: kvlm - Toukokuu 06, 2014, 20:18:22 ip
LM 4 öljytikku mittari näyttää normi kesäajossa n. 80-100 lukemia. Joskus muinoin alpeilla on käynyt 120 tienoilla.

-KG-
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 14, 2014, 13:42:53 ip
LM 4 öljytikku mittari näyttää normi kesäajossa n. 80-100 lukemia. Joskus muinoin alpeilla on käynyt 120 tienoilla.

Harmi ettei ollut lämpömittaria aikanaan kun eteläisessä Siperiassa kesäkelillä (+40C ++) liikenneruuhkassa madellessa alkoi öljy tulla joka huokosesta ja rakosesta läpi. Olisi ollut kiva tietää ihan yleissivistyksen kannalta.

Kun ruuhka helpotti, öljyn valuminen lakkasi ja matka jatkui normaalisti.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: Speka - Kesäkuu 02, 2014, 21:06:21 ip
Asensin Stonee kierroslukumittarin . Siinä tuli mukana kaksi lömpötila-anturia . Toisen laitoin miittaamaan ulkoilman lämpötilaa . Toinen öljypohjan takaseinän läpi öljytilaan.
Puumalan reissulla menomatkalla ilma +7 astetta , niin öljyn lämpötila on +54 astetta . Paluu matkan ilma +24 astetta, öljy 70 astetta. Anturi ei ole  pitkä , mutta on öljytilassa . Öljypohjan seinä varmaakin vaikuttaa mittaustulokseen .
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 03, 2014, 08:32:15 ap
Lainaus
Paluu matkan ilma +24 astetta, öljy 70 astetta.
Nykytekninen moottorinohjaus kytkeen ryypyn päälle jo tuossa lämpötilassa.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 03, 2014, 11:43:47 ap
Öljyistä ja lämmöistä; eilisen rataseikkalun satona pitää sanoa, kun ennen lähtöä vaihdoin uudet öljyt koneeseen. Ei ollut tarpeeksi 60 rasvaa, niin laitoin sitten viisikymppiset. Palasi vanha epämukavuus rajun ajon jälkeen: huohotimen kautta tippuva vaahto. Sitä kermaliköörin näköistä vaahtoa ei tiputellut kuuskymppisellä. Tällä ei välttämättä ole tekemistä viskositeetin kanssa, vaan vaikka öljymerkin kanssa tms. Keli oli kuitenkin lähes samaa tasoa vuoden takaiseen.
Lämmöt ei sinällään niin paljoa kiinnosta, että mittaria olisin ottanut mukaan, mutta aistinvaraisesti tunnustellen toimintalämpö on kuumahko. Siis hyvällä tavalla, lämpöisenä se vaan tuntuu toimivan hyvin. Perä taasen ei juuri lämmennyt, samoin laatikko. Helposti piteli kättään.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TimoEv - Kesäkuu 03, 2014, 15:46:44 ip
Lainaus
Paluu matkan ilma +24 astetta, öljy 70 astetta.
Nykytekninen moottorinohjaus kytkeen ryypyn päälle jo tuossa lämpötilassa.

Tuota...miksi? Entäs jos ECUa "sääteleepi", ettei ryypytä? Tai antaako tuo ryyppy jotain namia, että se kannattaa olla päällä? Taas kysyttävä, kun ei tiedä?
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 03, 2014, 18:13:19 ip
Tuosta on tuolla Guzzidiag-säkeessä enemmänkin juttua. Moottori kun ei juuri koskaan saavuta Suomen kesässä ecun mieleisiä lämpölukemia.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: Pithecus - Kesäkuu 03, 2014, 20:51:17 ip
Mulla Grisossa ei ole ongelmia moottorin lämpenemisen suhteen. Öljytikun tilalla oleva lämpömittari nousee ihan normiajossa yli sadan asteen. GuzziDiag näyttää jokseenkin samoja lukemia kuin tikkukin. Laitoin lämpömittaritikun vasta kun olin vaihtanut Grisoon Sportin pakokäyrät ja öljyn jäähdyttimen. Orkkiskuntoisen Grison lämpötilat voivat siis olla jotain aivan muuta. Toisaalta muistaisin Pete Roperin maininneen että hänellä moottorin lämmöt on aina n. 120 astetta ajotyylista riippumatta. Hän ei tosin ajele Suomen kesässä.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 03, 2014, 21:44:26 ip
Breva 1100:ssa on termostaatti joka säätelee jäähdyttimeen menevän öljyn määrää. Silti tahtoo olla lämmöt alamaissa. Tosin aina on ollut pieni viive ajon ja mittauksen välillä että saa tietokoneen kiinni ja alkaa saamaan lukemia. Mutta ei se malmikasa ihan nopeasti jäähdy jos ei lämpenekään. Kyllä täytyisi saada 15 asteen kelilläkin lämmöt sinne 100 asteeen pintaan. Mutta en ole onnistunut. Ainakaan vielä. Seoksenmuodostuksessa lienee sen salaisuus.
Termostaatti on öljypohjassa. Pitänee nykäistä huollon yhteydessä sumppu auki ekan kerran ja katsoa voiko kapinetta säätää. Tilasin jo Stein Dinseltä tiivistesetin.
Miten lienee Grisossa. Onko termostaatti helpommin saatavilla?
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: Jani Janhunen - Kesäkuu 04, 2014, 07:54:49 ap
Moi,

Vanhemmassa 1100 Grisossa on perinteinen termostaatilla ohjattu systeemi, varmaan ihan vastaava kuin Brevassa. 1200 Grisossa systeemi on erilainen, kaksoispumppu josta toinen lähtö moottorin voiteluun ja toinen jäähdyttimen kautta kansien voiteluun/jäähdyttämiseen. Termostaattia en kaaviosta ole löytänyt.

-Jani-
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2014, 10:21:26 ap
Yritin myös pöyhiä 1200 Grison osakuvista ja korjaamokäsikirjasta löytämättä termostaattia. Brevan kuvista se löytyi heti vaikka olinkin illalla jo väsynyt kun kuvia selasin. Tästä päätellen 850 ja 1100 Grison moottorit ovat, ainakin siltä osin, yhteneväisiä Breva 1100 -koneen kanssa vaikkakin 850-mallissa ei jäähdytintä olekaan niin veikkaisin silti että kanavat, tai avaamattomat kohdat valuissa, ovat olemassa mutta termostaatti luonnollisesti puuttuu.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 04, 2014, 11:53:38 ap
Varmaan ihan kustannussyistä. Hinta otetaan alas joka paikasta, helpointa riisua tarpeettomia osia pois.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: Junkers - Kesäkuu 04, 2014, 23:59:52 ip

Oman Nevadani öljyn lämpötiloja en ole koskaan selvitellyt. Ajatus siitä, että öljyn lämpötilan tulisi olla jopa yli 100 astetta on ihan mielenkiintoinen.

Vertailutiedoksi autopuolelta totean, että noissa VAG:n dieseleissä, joilla olen paljolti ajellut, moottorin normaali käyntilämpötila on mittarin mukaan 90 astetta. Nykyisessä autossani on ajotietokoneessa tieto myös öljyn lämpötilasta ja tänään katselin tietoa tämän keskustelun innoittamana. Reilun 20 asteen lämpötilassa vaihteli öljyn lämpötila normaalissa suhteellisen rauhallisessa ajossa välillä 94-97 astetta.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2014, 10:25:27 ap
Jäähdytysnesteenkin lämpötila, nestejäähdytteisessä moottorissa) voi olla ihan normaalistikin yli sata astetta. On hiukan väärin verrata ilma- ja nestejäähdytettyä konetta keskenään. Ilmajäähdytteisessä kun lämpötilanvaihtelut ovat valitettavasti varsin jyrkkiä toisinaan. Se vaikuttaa sekä rakenteisiin että öljyn ominaisuuksiin. Sadan asteen lämpötila on sikäli hyvä että normaali-ilmanpaineessa vesi kiehuu pois öljyn seasta haittaamasta. Öljyissä on siinä suhteessa eroja mutta Guzzin kone nyt vain on sellainen että se sekoittaa kylmänä (alilämpöisenä ja pätkäajossa) ollessaan vettä öljyn joukkoon. Useimmat ovat sitä limaa kaapineet venttiilikoteloista ja öljypohjista pois. 120 astetta moottoriöljyn lämpötilana on aivan normaalia ja meluimmin valitsisin sellaisen käyntilämpötilan sen sijaan että näissä olosuhteissa ei tahdo kunnolla 70 astetta tulla täyteen.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: gotler - Kesäkuu 05, 2014, 13:27:44 ip
Veljellä oli aikoinaan kikseri, muistaakseni öljynlämpö huiteli 180 asteessa helteellä kaupunkiajossa.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 05, 2014, 19:38:57 ip
Lainaus
Veljellä oli aikoinaan kikseri
Oliko vielä ilma-öljyjäähdytteinen versio? Mitä ilmeisimmin. Jos oli vesijäähdytteinen niin ei tainnut olla kauaa ajokunnossa.
Otsikko: Vs: Moottorin lämpö
Kirjoitti: gotler - Kesäkuu 07, 2014, 01:47:06 ap
Enpä muista, kumpa oli. Tuo moottori on tunnettu, että kuumanahan se pyörii, varsinkin noissa olosuhteissa. Ja tunnetaan myös siitä, notta on aikalailla pomminkestävä. Lämpönen se meinasi olla. Ja hirmuisen kovat menohalut. Ei vaan natsannut mulle.