Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: classic - Huhtikuu 02, 2014, 08:15:56 ap
-
Tämä kun on asian vierestä palsta niin tuli tuon italo rallin alla ja Guzzr:n bemu juttua lukiessa mieleen että olisi kiinnostava tietää mitä kaikkia pyöriä porukat harrastavat? (tästä lienee jossain palstojen syövereissä ollut aiemminkin?)
Oletteko miettineet jonkin top ten listan pyöristä mitä haluaisitte ja joihin olisi ehkä edes jonkinlaiset mahdollisuudet tavallisellakin kuolevaisella? Pistäkäähän listoja mitä talleista tai haaveista löytyy.
(Esim omalla listallani on pitkälti Classic Super Bikes kirjoissa esiintyviä pyöriä).
T Juise
-
Guzzi Cali III -91 Libanonin poliisin vanha, Guzzi V7 Special -71 tyttären kans kimpassa, Guzzi Trotter 40 -68 mopo, BMW R80/7 -78 museokapine, MZ ETZ 250 -84 sivuvaunulla, MZ ES250/1 -62. Haaveita on sitte paljo mutta taitavat persaukisella jäädäkkin haaveiks jos ei satu lotossa voittaan
-
Tuota Trotteria en tiedäkkään. (pitääpä googletella) Muu lista kuulostaa hyviltä peruspyöriltä. Onko sivari talviajoa varten?
(itse hukkasin talviajo Jawani vaihdossa ..ette ikinä arvaa mihin? ::) )
-
Käyttöpyörinä on mainittujen Calin ja Quotan lisäksi ´07 Pegaso Trail talvi- ja kurahommiin. Lisäksi on MR:ää odottamassa BMW K 75 ´87, se hieno musta punaisella satulalla ja raidoilla sekä liuta Honda CB 250 RS -pyöriä, joista uusinta en ole vielä nähnytkään. Pitää käydä katsomassa mitä tuli ostettua ja tuoda kotiin. On MR-statuksella. Sitte on Yamaha RD 250 LC ´82 -ikuisuusprojekti.
Haaveena on Kawan GPZ 550 eli juuri se jonka ostin uutena vuonna ´86. Gilera Saturno 500 ei olisi myöskään hassumpi. Sydän sykkii jostakin syystä myös Cagiva Navigatorille. Käyttö/reissupyöräosastossa olisi tulevaisuudessa tarvetta Stelviolle.
-
Guzzi Le Mans 1000 vm. -87
Guzzi V11 Le Mans Nero Corsa vm. 2005
Guzzi California Vintage vm. 2006
Guzzi Dingo 50 cc vm. -6?
Pappa Tuna 50 cc vm. -67
Aprilia Habana Custom 50 cc vm. 2001
Husqvarna 250 cc enduro 2007
Pojan käytössä Gas Gas 125 cc enduro ja Gas Gas 80 cc trial.
-Jussi
-
Tuota Trotteria en tiedäkkään. (pitääpä googletella) Muu lista kuulostaa hyviltä peruspyöriltä. Onko sivari talviajoa varten?
(itse hukkasin talviajo Jawani vaihdossa ..ette ikinä arvaa mihin? ::) )
Trotter on tämmönen. ETZ yhdistelmä on se jolla talvet ja muut rutukelit käyn töissä. Ei o vielä semmosta pakkasta tullu etten ois Mizillä töihin päässy ja on yli 30: kin ollu pakkasta.
-
http://www.motomatti.fi/2009/10/pyorahistoria.html
Noista tallella Benelli 750Sei, Benelli Tornado 650, Centauro, Breva 1100 ja California T3.
Lisäksi on työn alla triken teko: http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4%C3%A4ksj%C3%A4rvi%20Trike
-
Täytyypä vähän kaivella, että mitä mulla oikeen on. Pikkupyöriä enimmäkseen.
-
Aprilia MOTO 6.5
Cagiva River 500
Ducati SS 600
Moto-Guzzi V65 Lario
Vespa Privavera 125
Siis Italialaisia.
Kerääminen jatkuu, mutta sen hitaus johtuu liian pienistä numeroista tilinauhassa.
Pappa-Tunturi
Yamaha XT 350 Mutta se onkin kuntopyörä, kun ei vastaavaa Italialaista löytynyt sopivassa ajassa ja hintaluokassa, niin oli pakko sortua, joten anteeksi...
-
Minä harrastan emännän harrikkaa ja lisäksi harrasteeksi voi laskea 3 1/2 Pannoniaa joista pitäisi joskus saada yksi museopyörä.
Guzzit mulla on ajamista eikä harrastamista varten. Rehellinen jos on niin pitää niitäkin kyllä välillä vähän "harrastaa"... Tallissa on 1200 Sport 4v , California 2, California 1100.
Toivelistaa: http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/v/1482787
http://www.tlm.nl/en/motorcycles/stock/moto-guzzi-ipothesys-aria-v12/
http://www.renardmotorcycles.com/en/
-
Tallista löytyy Cali Titanium ja T5 Polizia, sanotaan ettei kahta ilman kolmatta ;D
-
Kyllä minulla on Guzzit myös harrastamista varten. Viime kesänä oli vanha XJ vain ajamista varten. Nyt siis Griso 1100 ja LeMans IV.
Niin ja onpa kavereille hienoa kalustoa!
-
Paljon hienoja pyöriä ja klassikoita..useilla porukoista on myös enduro ja joku veteraani.
(huomion kiinnittää että aika erilaistakin kalustoa kuin mitä näkee tapahtumissa! laukkupyörillä kun on niin helppo lähteä ralleihin..)
Onko Dingo putki vai levyrungolla?
Aprilia Motoa en ole kokeillut,,veikkasivat alunalkaen siitä nopeasti hintansa nostavaa keräilypyörää.
Nuovo Saturno on hieno pyörä ajaa, suosittelen.
Tuo S3 on ollut kauan myynnissä..
Ipothesys Aria V12 on mielettömän hieno! (G-B henkeä!)
Ultimate sana on hyvä kuvamaan asioita kun tavoittelee korkealle..
-
Dingo on levyrungolla.
Aika vekkuli ajella, mitä tuossa viime kesänä kerkesin vähän kokeilla. Poljetaan kuin polkupyörä vauhtiin ja sitten ohjaustangossa vasemmalla olevasta kahvasta kone "kiinni" ja käyntiin.
Pientä laittoo olisi, kun vaan ehtisi tekemään. Takavalo oli sökö. Siitä sainkin sitten hyvän syyn käydä viime syksynä hakemassa sellaisen Valssilta (noinko se nimi meni) Mandellosta. Maksoi kokonaisen kympin. No joo ... lennoista tuli myös jokunen euro kuluja ... ;D
-
Aprilia Motoa en ole kokeillut,,veikkasivat alunalkaen siitä nopeasti hintansa nostavaa keräilypyörää.
MOTO 6.5 jätti aikoinaan 1995/96? takaraivon edessä olevaan alalohkoon niin vahvan muistijäljen, että se ei poistunut kuin rahalla.
Meillä jokaisella on ainakin se yksi "The moottoripyörä" ja onnenpyörä pysähtyi minun kohdalla tähän malliin.
Pyörä on nyt muttereina ja seuraava toimenpide on kiikuttaa kaikki maalatut osat maalarille.
Kunhan MOTO on kasassa, niin sitten sille pitää etsiä sijoituspaikka. Jos sillä joskus ajetaan, niin kokoontumisajot ja vastaavat, mutta käyttöpyörä se ei tule minulla enää koskaan olemaan.
Hinnan noususta en tiedä, mutta sitä on tehty 1700kpl ja oli kuulemma riippa tehtaalle, koska floppasi kaupallisesti tosi pahasti ruman ulkoasun takia.
Suomessa niitä pitäs olla 13 tai jotain sinne päin.
Tekniikka on suoraan samanikäisestä Pegasosta.
Vielä talliin mahtuisi BMW K1, Moto Guzzi Daytona 1000 (hätätilanteessa 1100 sportkin kelpaa), Laverda SFC 1000 ja Bimota DB1 / DB2SR
Mutta ne onkin sen verran isoja haaveita, mutta jos edes yhden noista joskus...
-
Paljon hienoja pyöriä ja klassikoita..useilla porukoista on myös enduro ja joku veteraani.
Just lauantaina myin enduron pois ( NX dominator 650 -92) kun ei enää jaksa metsäpolkuja koluta, vaikka tein siitä ”kevytversion”. ( vanha gubbe ;-)) Parin jammun jälkeen n. 10v. oli Puimurin K100RS -87 jonka vaihdoin MG-Quota 1100ES:ään -99 jolla olen nyt ajellut useita vuosia. Vähän raskas ”möhkö” jo meikäläiselle, joten vois vaikka myydäkkin. Koska MG:llä ei ole kevyempää Ollroad-pyörää, niin hankin F800 GS:n. Kauan omistanut myös R90/6 -74 ( museo)
-
Taisi meidän paikallinen tarrafirma mainita että tekivät tuollaiseen MOTOon valokuvan perusteella ne Stark tarrat ja tiedot on vieläkin koneella. Voin niitä kysyä jos on tarvetta.
Mie ne tilasin ja maksoin tuotantokustannukset...
Nyt saa MOTOn tarrat parilla kympillä
-
No jo vain! Oletko savonlinnalainen?
-
No jo vain! Oletko savonlinnalainen?
Kyllä vain.
-
Edullinen Nevada nyt kauppakassina.
Viihtyy sen kanssa kyllä hyvin pidemmilläkin reissuilla.
Vanhoissa Englantilaisissa on sitä jotain ja aina viehättäneet silmää.
BSA, Vincent, Norton ja ihan kaikki 50- luvun kaunottaret. No, 60-luvultakin.
Uusista Trumpan Bonneville ja varsinkin Norton Commando kelpaisi kyllä talliin.
Mutta oikeasti pyörä vaihtuu California Vintageen kun osuu sopiva kohdalle.
Polkupyörä on jäänyt ihan ruostumaan kun nämä päristimet vie laiskemmin perille.
-
Breva 850 -08 ja CZ 125 Sport -76 sekä luikkutankki Solikka -77 inspiraatiota odottelemassa.
-
Paljon hienoja pyöriä!
Classicilla on vanha Vincent Comet, mistä hitosta löytynyt?
HRD pyöriä ei taida Suomessa montaa olla.
Nyt ollaan niin harvinaisuuksissa että lompakkokin varmaan laihtunut mukavasti kesäkuntoon.
Joku vanha britti kyllä vielä joskus..
Tyyliin vaikka kuvan Vincent BS jos jostain löytäisi ilman että täytyy taloa myydä rahoitukseen.
Mites vaikka Brough. Superior oli aikansa nopein pyörä ja legendaa ympärillä riittää, mm Arabian Lawrence osti 8kpl.
Jotenkin viehättää pikku pajan aikaansaannokset. Suurinpana tuotantovuonna 1927 226 pyörää, viimeisenä 1940 10kpl.
Matchless mm sytyttää myös sopivasti.
Osia todella vaikea saada ja muut hauskuudet, mutta ei haittaa, sehän tekee harrastuksesta kiinnostavan tavallaan.
Arkiajot sujuu mukavasti luotettavalla Guzzilla ja brittivintaget on lähinnä haaveilua. Guzzin Cal Vintage on sen verran realismia että kun sopiva osuu hollille..
-
HRD-merkillä on rakennettu pyöriä kahteen otteeseen ja niitä jälkimmäisiä 80-luvun tuotteita kyllä liikkuu tai on ainakin joidenkin keräilijöiden tallissa. Eiköhän Classicillakin ollut joskus sellainen vai peräti kaksi?
Mulle tarjottiin Vincet Cometia entisöitäväksi rahaa vastaan mutta otin työn teettäjästä hieman selvää ja olikin kyseessä sellainen kaveri että ei maksa. VMPK:n väki varoitteli ryhtymästä.
-
Jos esim. suomalaismotoristi haluaa harrastaa: Punais. DUCATI SS 900 1981 -
niin löytyy ruotsista väh. ajettu:
www.classicbike.se
forum
säljes
Tai BMW R100RS 1978 Vaasasta väh. ajettu :
5900 pyydetty eilen illalla.
www.findit.fi
5.4 kl 11.55
Ja Kalles Motor Teerijärv myy muutamia vanhoja- BMW-pyöriä 800 cc ja alle sekä 20 brittimpyöriä.
(-jos oo tallissa jo Moto Guzzejä nyt riittäv.. :P)
-
Vuosi / pari sitten ruåtsiisa oli myytävänä auto / mopoliikkeessä Bimota DB1 ja hintaa oli alle 5000€
Vielä vähän harmittaa, etten saanut käsiä pois taskusta ja ottanut pyörästä selvää.
-
Olisihan se hienoa jos savonlinnaankin tulisi Ducati koneinen Bimota! (taisi vaan keretä DB1:sten hinnat karata?).
Mutta on sekin jo hienoa (ja yllättävää) että on Lario ja Moto!
("Kerääminen jatkuu, mutta sen hitaus johtuu liian pienistä numeroista tilinauhassa". Tilinauhan perusteella minun kuuluisi ajaa ainoastaan käytetyllä polkupyörällä!)
Miltei ainoanahan olen saanut katukuvassa edustaa italian ihmeitä! Muutaman nyky Ducatin ja Guzzin olen välillä nähnyt. Tosin nyt kun ei reissuun lähtöön tarvitse ajaa kaupungin läpi niin ei siellä juuri itsekkään tule käytyä!
Ja kun ei viitsi pukea ajoasua niin laiskuuttani usein lähden kahville harraste autolla..
Pikku Desmolla olen megafonin mölinää kaupungilla joskus päästellyt ilmoille..
Tuota 1800-luvun ordinary bicycleä kyllä meinaan nyt välivuoden jälkeen ajella jottei tuo kuntoilu ja huimailu unohtuisi..
Brougin Superiorin ostoon ei muuten normi omakotitalon myytyään kannata vielä rynnätä!
Se taisi Matin mainitsema (on muuten pyörä jota yritin ostaa jo 80-luvun alussa) Comet Vincent mennä laitettavaksi Lempäälään ja jäädä sitten laittajalle maksuksi!!
-
Olenkohan ihan kuutamolla muisteloissani (kuten yleensäkin) että liittyikö Moto Italia jotenkin tuon HRD:n maahantuontiin 80-luvulla?
Joku taho sitä kaupitteli täälläkin aikanaan. Siis piikkiä.
Guzzin Vintage saattaa jäädä melko viimeiseksi mohikaaniksi sarjassa raudasta, ei muovista, tehdyt motskarit. Ainakin italialaiset sellaiset. Harrikoista ja Bemuista en tiedä.
Karistin toissakesänä Vintagen tuulilasin veke ja vaihdoin ohjaamon puolelle Stonen ohjaustangon ja a'vot. Siistiä olla silmäkuopat kovakuoriaisia täynnä. Vielä elossa ollessa.
Tupperware-osia on siis jäljellä enää sivukopat ja säärisuojat. Sellaiset voisi joku peltiseppä naputella vaikka kuparista. Pitää laittaa harkintaan. ;D
Sivulaukut on lasikuitua ja lokasuojat rosteria. Mitä koputtelin joskus 1400 Calin sivulaukkuja, niin taitavat olla aitoa sarvista. Paitsi sitten se lisävarusteena saatava lasikuituinen perälaukku jonka hintaa tälläkin saitilla taannoin siunailtiin.
Ok, muovi on ihan jees materiaali. Halpaa ja kevyttä eikä ruostu. Mutta jollakin minunkin pitää omia laitteitani kehua kun tehot ja ajo-ominaisuudet ei riitä. Jäljelle jäi enää paino ja vanhanaikaisuus. :'(
-
Kyllä se taisi olla Piikkiöläisten myyntimiesten lause tuo "piikkien bimota" Mutta kun Matin laittamaa kuvaa katsoo niin ei voi muuta sanoa kuin että kyllä on hieno kate italo HRD:ssa!
Tuohon en usko ettei Vintagen ajo-ominaisuuksia voisi kehaista? ja siitä vanhanaikaisuudestahan me mielellään maksamme! ja kun vielä perinteisen rautaisen pyörän haluaa niin kyllähän ne sitten painaa.. katsoppa tarvike osia niiden muoviosien tilalle!
-
Kyllä linnantornit ovat italialaisiin orhiin tottuneet. 80-luvun alussa Savonlinnan naapurikunnassa oli jonkillainen italia-"buumi". Kohteina olivat kyllä Laverdat. Eli Rantasalmella niitä taisi parhaaseen aikaan olla puolenkymmentä. Taitaa niitä olla vielä silloisilla käyttäjillä tallessa vieläkin. Elettiin vuosia n -79-84. Kanssasihan törmättiin ,muistaakseni -84. ( Pitäiskö suunnitella 30 v juhlia??)Mutta Gutsisi vaikutuksesta,-86 ( -87),Minkä toit meidän kerhon näyttelyyn .Italialaiset ovat kyllä täällä nykyisellä "kylällä" lisääntyneet kiitettävästi:)) T:He
-
Kyllä ehdottomasti juhlat! (sehän me osataan :D ).
Pieksänmäen kerholla kyllä loksahtaa monen suu auki kaluston suhteen! Klassikkoa klassikon vieressä.
(mukava jos olin osaltaan vaikuttamassa asiaan aikoinaan..)
Tähän viimeisiin "raudasta" tehty keskusteluihin sopii hienosti lause jonka löysin erään Ghezzin myynti-ilmoituksesta:
A stunning combination of Italian design, racing heritage and vintage feel..
Ja tämähän pätee guzzeihin!
-
Tupperware-osia on siis jäljellä enää sivukopat ja säärisuojat. Sellaiset voisi joku peltiseppä naputella vaikka kuparista. Pitää laittaa harkintaan. ;D
Mulla on nuokin hiilikuitua..
..siis sivukopat, säärisuojat on housussa, kirjaimellisesti.
-
Hmmm ... hiilikuituiset sivukopat voisi olla asiaa.
Mutta ei, ei, kyllä niiden pitää olla valurautaa. ;D
-
Ehdottaisin ruostumatonta terästä kuttaperkan sijaan Caleihin!
Teetin Opan kattilatehtaalla aikoinaan Cali kakkoseen laturin kopan aihion rosterista ja itse viimeistelin.
Samoin tein meijerin vanhoista maitoputkista siihen äänenvoimentajat. :D
Hiilikuitua ja titaanipultteja näihin jo alunperin keveisiin..Caleihin lisää rautaa!
-
Mullahan on tuo kevennys Calissa viety äärimmilleen -> etujarrusatuloiden pultitkin on pinnoittamattomat, sinkittyjen sijaan ;D
-
Ehdottaisin ruostumatonta terästä
Erinomainen materiaali: helposti muokattava ja hitsattava. Saa tehtyä vähällä vaivalla kiillotettua, harjattua, kuvioitua, mattakiiltoa, tai aivan mattaa tai niiden sekoituksia. Mikään ei estä maalaamasta.
Ainoa ongelma on että se luetaan syöpävaarallisten aineiden ryhmään.
http://www.ttl.fi/fi/toimialat/metalliala/hitsaus/hitsaussavut_ja_huurut/Sivut/default.aspx
"Syöpävaarallisia kromi- ja nikkeliyhdisteitä muodostuu ruostumattoman teräksen ja happoteräksen hitsauksessa, joten työntekijät ilmoitetaan syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien rekisteriin eli ASA-rekisteriin."
Harrastehommissa kannattaa siis ilmastoida hyvin jos joutuu kuumentamaan rosteria.
Sama juttu on myös noiden komposiittimateriaalien kanssa: tekeminen on myrkyllistä. Tuotteet eivät. Tavan ihmisen saatavissa olevat hartsit kuten polyesteri ja epoksi ovat myös riskaapeleita aineita. Erityisesti epoksi aiheuttaa allergiaa helposti. Tai siis aiheuttaa varmasti, ennemmin tai myöhemmin jos ei ehdi kuolemaan muusta syystä.
Pahimpia ovat kuitenkin kuitumateriaalit. Lasi- tai hiilikuidun leikkaaminen aiheuttavat ilmaan pienenpientä pölyä joka tunkeutuu kudoksiin samalla tavalla kuin asbesti mutta kaikki ei jää sisään kuten asbestoosissa. Keuhkovaivoja voi silti tulla. Aramidikuitu on turvallista siinä suhteessa.
Näitä kaikkia vastaan on harrastajan kuitenkin helppo suojautua asianmukaisilla varusteilla.
-
Taisit teettää niitä laturinkoppia ainakin pari,mullakin oli silloisessa Calissa yksi,eli taisit olla Suomen ensimmäinen "aftermarket" Gutsi osien "toimittaja" :)))