Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: sy - Helmikuu 27, 2014, 14:29:13 ip
-
Tervehdys Guzzi-tietäjät.
Minusta tuli Guzzi California EV:n omistaja. Pyörä on ensirekisteröity 2004, valmistusnumero ZGUKDC1202M...
1. kysymys: Onko valmistusvuosi 2012?
2., varsinainen kysymys: Onko hydrauliset venttiilinnostimet?
t. Seppo Y.
-
Valmistusvuosi on 2002 ( http://www.mgcn.nl/index.php/mg-framenummers-dameijer-database-39 ).
Eli ennen M kirjainta (M=Mandello=Guzzin tehdas) oleva numero/kirjain kertoo valmistusvuoden 1=2001, 2=2002, jne 9=2009, A=2010, B=2011, C=2012 jne.
Nostajist mie en tiiä.
-
Ok, kiitos.
Tarkoitin minäkin 2002, enkä tietenkään 2012...
-
Pitäisi olla vain -03 ja -04 malleissa hydraulit.
-
Todennäköisesti on hydroventtiilit. Tuosta voi katsoa valmistusnumeroita.
-
Ei, kun tuo listakin alkaa vasta 1203-> eli vuodesta 2003 eteenpäin.
-
Palataanpa tähän aiheeseen:
Selasin keskusteluja eri foorumeilla, eikä tullut ihan täyttä varmuutta siitä, ovatko hydauliset nostimet tulleet 2002 vai 2003. No, se kuitenkin selviää aikanaan, miten on minun pyöräni kanssa.
Keskusteluista ilmenee, että hydaulisten nostimien kanssa on ollut jotain ongelmia. Onko tietoa tai kokemuksia, millaisia?
T. Sy
-
Ostin 2004 ylivuotisen Stonen uutena, ja silloin myyjä kauppasi pyörää niin, että -03 Stonet ja Ev:t olivat ensimmäiset hydraulisilla nostimilla valmistetut. Muutenkin noihin aikoihin lueskelin näistä vuosimallien eroavaisuuksista ja olen 100% varma, että -02 vuosimalleissa ei ole hydraulisia nostajia. Olisin sinuna aivan huoleton asian suhteen.
Minä ajelin muistaakseni jotain 13-15tkm ennen tehtaan takaisinkutsua, eikä minun Stonessa ollut mitään oireita. Muistan Hailuotoajossa tavanneeni kaverin, jolla oli 03 tai 04 Ev ja hän vakuutti, että kukaan ei voi olla kuulematta sitä kolinaa, kun ongelmat alkaa..Pekka P. Kokkolassa teki takaisinkutsun vaatimat korjaukset ja sanoi, että mitään häikkää ei ollut Stonestani löytynyt, kun avasi ja tutki koneen. Remppaan kuului jokin tehtaan lähettämä korjaussarja, mistä muistan vain nokka-akselin ja venttiilien jouset. Varmaan oli myös ainakin jotain nostajiinkin liittyvää. Stone toimi ilman mitään murheita omistukseni loppuun asti sinne jotain 24tkm:n lukemiin, kun vaihdoin mallia.
Jouko
-
Mulla Titanium -03, takaisinkutsu tuli Moto Italiasta. Päivitysosat vaihdettiin, ongelmia ei ole ollut ennen eikä jälkeen päivityksen
-
Guzzin varaosaohjelman mukaan menisi näköjään näin:
ZGUKDC12.... Hyd.nostimet ja katalysaattori
ZGUKDC11.... Hyd.nostimet
-
OK, kiitos vastauksista. Aika näyttää...
Tuli pyöräkauppa tehtyä pikaisesti, perehtymättä tähän malliin, vaikka vähänajettua Californiaa olin haeskellutkin.
Tällä yksilöllä ei ole ajettu juuri ollenkaan. Tiedän, että vuodet ovat silti voineet tehdä tehtävänsä, vaikkei mekaanista kulumista vielä ole heti odotettavissa. Rupesi vaan tuo venttiilinnostinasia kiinnostamaan.
t. sy
-
Kävin tallilla pyörää katsomassa. Vastaus löytyi pyörästä itsestään:
-
Eiköhän ne suurin piirtein kaikki Suomi-Guzzit oo niitten hydraulien osalta päivitetty. Mitä noita ulkomaitten Guzzi-sivuja oon kattellu niin ei niissä mitään ongelmaa oo ollu päivitysten jälkeen. Jokkut pitää varsinkin Jenkkilässä näitä päivitettyjä hydraulikoneita parempina kun kovilla nostajilla olevia koneita. Eiköhän sen Makelta Piikiöstä saa selville onko päivitykset tehty.
Se piti vielä sanomani että öljyikshän ei käy ihan mikä vaan tavara ninkun näissä perusvärkeissä kovilla nostajilla vaan ne täytyy olla vähä parempaa tavaraa.
-
Se on sitten niin, että pyörä on 03 malli ja valmistettu vuoden 03 myyntiin vuoden 02 puolella. Näinhän se tehtailla menee. Tuskin siellä valmistetaan vuoden viimeisenä työpäivänä enää saman vuoden mallia.
Jouko
-
Se piti vielä sanomani että öljyikshän ei käy ihan mikä vaan tavara ninkun näissä perusvärkeissä kovilla nostajilla vaan ne täytyy olla vähä parempaa tavaraa.
Stonessa kyllä pidettiin eka takuuhuollosta lähtien ihan tavalliset Midlandin 20w-50 mineraaliöljyt maahantuojan valtuuttaman huoltoliikkeen toimesta ja niitä käytin sitten jatkossa itse tehdyissäkin öljynvaihdoissa. Eikä niitä muutettu muuksi sen takaisinkutsun yhteydessäkään. En tiedä muuttuiko öljysuositukset sitten jälkikäteen, vai eikö niitä vaan huomioitu takaisinkutsun yhteydessä jostain syystä.
Jouko S
-
Tässä on pätkä tehtaan öljysuositustiedotteesta.
Niin tää tiedote on julkastu 28.07.2006
-
Jep, tuo 4T 5W / 40 on mullakin Titaniumin ohjekirjassa.
-
En tiedä muuttuiko öljysuositukset sitten jälkikäteen
28-07-2006: "Oil to be compulsorily used for a correct operation of hydraulic tappets". Ei juuri anneta vaihtoehtoja...
-
Titaniumiinko ei sitten isoa D:tä mallia 15-40? Hyllyssä on vaihtoehtoina 5-50 ja 10-60 eli sitten kai 5-50.
-
Kokeilin kerran yhtenä kesänä tuota 10-60, ei hyvä, kolisteli kylmänä hetken aikaa. 5W-40:tä olen sittemmin käyttänyt.
-
Onko tämä kolina siis hydraulisten nostinten juttu? Omassa kovilla nostimilla ei esiinny 50 tai 60 öljyillä erikoisemmin kolinaa, kylmänä tai kuumana.
-
Taitaa ne 60 öljyt olla sinne etelän maiden tosi kuumiin olosuhteisiin. Ei meillä niin kuuma koskaan olekaan.
-
Onko tämä kolina siis hydraulisten nostinten juttu? Omassa kovilla nostimilla ei esiinny 50 tai 60 öljyillä erikoisemmin kolinaa, kylmänä tai kuumana.
Uskoisin että on, ainakin hävisivät kun aloin käyttämään 5W40:tä
-
Ok.
Mulla kuuskymppiset oli/on koneessa rata-ajoa varten. Ei tarvitse pelätä kuumillakaan keleillä rasvan kestävyyttä. Tosin, en nyt muista kummat siellä tällä hetkellä on. Täytyy käydä katsomassa kumpi purkki mulla on hyllyssä.