Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: antsu57 - Helmikuu 20, 2014, 19:32:16 ip
-
Voiko laittaa vitosta ts soveltuuko satuloiden tiivisteille.Järjestelmä on puhdas vanhoista nesteistä joten sekoittumisen vaaraa ei ole ja puristajissa uudet tiivisteet.
Etujarrukahva kertoo 3+5.Kolmonen ja nelonen riittää varmaan hyvin mutta ilmaaminen menee todennäköisesti taas sohlaamiseksi ja jarrunestettä on ympäri tallia.
Noita maaliosia ajattelin varjella.Pyörä LM 4 orkkissatuloilla.
-
Ei ole tullut, kun Yamahan satula vastaan, jossa tiivisteet ryhtyivät turpoilemaan. Jos oikeasti puhtaat osat, niin kokeile pois.
Hanki iso ruutta, millä painat nesteen satulan ilmausnipasta ylöspäin. Ilmaus on vikkelää.
-
Alhaalta ylös ruutalla on hyvä täyttää. Toisinpäin voi kestää ja kestää.
Yleistietoa eri nesteistä ketjuun päätyville http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Jarrunesteet
( antsu57 tuntui nuo eroavaisuudet tietävän jo ennestään )
-
Entä jos DOT 5 jarrunesteeseen, mikä ei sido itseensä vettä ja on ominaispainoltaan vettä kevyempää,
joutuu vettä sekaan?
Silloin vesipisara vajoaa järjestelmän alimpaan kohtaan, jarrusatulaan.
Ruostuttaa siellä ja jos jarrusatulan lämpötila nousee yli 100C, jarrut menetetään.
Pekka
-
Itse en ottaisi tarpeetonta riskiä käyttää DOT5-nestettä. Suositus on DOT3-4 niin sillä pärjää kyllä vaikka rata-ajossa. Kunhan nesteet vaihdetaan ainakin parin vuoden välein niin isompia ongelmia ei synny. Kun toimii oikein niin jarrunestettä ei juurikaan pääse järjestelmästä ulos vaihdon aikana eli maalipinnat eivät kärsi. Hetkellinen valuminen maalipinnalle ei ole vaarallista jos jarruneste pyyhitään tai pestään heti pois.
-
Entä jos DOT 5 jarrunesteeseen, mikä ei sido itseensä vettä ja on ominaispainoltaan vettä kevyempää,
joutuu vettä sekaan?
Silloin vesipisara vajoaa järjestelmän alimpaan kohtaan, jarrusatulaan.
Ruostuttaa siellä ja jos jarrusatulan lämpötila nousee yli 100C, jarrut menetetään.
Pekka
Tällaisessa tapauksessa on tehty jo jotain vääri, että niin paljon vettä pääsee järjestelmään, että ihan pisaran saa aikaan. Eli aika epätodellinen riski.
-
>>...puristajissa uudet tiivisteet.<<
Siis jarrusatuloissa?
Taannoin kun aioin purkaa, pestä ja koota satulat, niin mistään ei olisi saanut ( edes valmistajalta... ) mäntien tiivisteitä. Joten jäi sitten tekemättä.
Saitkso Sinä jostain uudet?
Kun satuloiden huolto kuitenkin vatti myös tiivisteiden uusinnan. Ainakin siksi, että ne vanhat särkyvät...
-
Mitkä satulat sulla on? Onko kiinnitysputtien väli 40 vai 65 (vai oliko se 60mm)? Jos pienempi, niin siihen on kiven alla tiivisteet.
-
En nyt muista pulttiväliä, mutta kaivoin esille asiasta vanhan keskustelun. Ja ei...ei niitä tiivisteitä saa. Tai siis O-renkaita, muttei mäntien tiivisteitä.
Joten se siitä..
Muutama viikko enää... ;D
-
Jeppis. Omalle kohdalle osui nuo tehdasuudet Yammun satulat lähestulkoon tiivisteiden hinnalla. Ei ollut vaikea päättää, sovitanko nuo tuohon, vai korjaanko pienen pulttivälin satulan ja hommaan sille pariksi jostain ehjän vastaavan. Kun kaikki osat olivat uutta ja käyttämätöntä, laitoin silikoninesteet. Niiden vaihtovälin näkee näköjään väristä> nätti pinkki väri haalistuu lähes kirkkaaksi, on takana riittävästi ajoa.
-
Ja ei...ei niitä tiivisteitä saa.
Kyllä saa. Ei tosin Brembolta, mutta aftermarket osina. Lienevät kuitenkin johonkin kettinkivetoisiin, niin en viitsi tähän linkata.
-
>>.Pyörä LM 4 orkkissatuloilla.<<
Joskus männäaikoina korjaussarjat sai ostettua BMW-kaupasta (ai nekin on nykyisin kettinkivetoisia ::)
Silloin oli tarjolla setti missä oli tarkoituksella sellaiset tiivisterenkaat mitkä pitivät jarrupalat lähempänä
laikkoja. Hyvä muutos kun integraali oli poistettu.
Taitavat olla jo poistuneet markkinoilta?
Pekka
-
Näin myöhäisherännäisenä guzziharrastajana en ole aina varma termistöstä,satula on kuitenkin tyypiltään
P2 F08N,onko sitten orkkis lm4 vai ei niin tiivisteitä kyllä saa Brembona.
Satulat on myös maalattu ja niitä ajattelin suojella.
Nyt tosin sain kaverilta lainaan masiinan millä imastaan ilmanipan kautta nesteet järjestelmään.
-
Jarrusatuloissa on silikonimaali joka kestää tavallista DOT3-4 jarrunestettä.
-
Ko satulat ilmeisesti maalattu jälkikäteen. Maali kestää kyllä kaikkien nesteiden kanssa, jos putsaa roiskeet heti pinnalta.
-
Bilteman "kultamaali" eli jarrusatulamaali kestää jarrunestettä ainakin kohtuudella loiskittuna. Taisi sitä maalia olla mustaa ja punaistakin...
-
Halpoja jarrupaloja kauppaavat kiinasta Guzzeihin:
EBC FA244, Ferodo FDB2042, SBS 706, ( LINKKI (http://www.aliexpress.com/item/Motorcycle-Accessories-Motorcycle-Brake-Pads-Set-Suit-For-244-APRILIA-Monster-HUSQVARNA-KTM-MOTO-GUZZI-VICTORY/1610775179.html) ) 99-06 etujarruun 7,30 €/pari
EBC FA47, Ferodo FDB207/R, SBS 519, ( LINKKI (http://www.aliexpress.com/item/Motorcycle-Accessories-Motorcycle-Brake-Pads-Set-For-47-APRILIA-BETA-GAGIVA-HUSQVARNA-KTM-LAVERDA-MALAGUTI-MOTO/1610842223.html) ) 77-02 etu&taka 7,30 €/pari
ja
EBC FA266, Ferodo FDB2074, SBS 730, ( LINKKI (http://www.aliexpress.com/item/Motorcycle-Accessories-Brake-Pads-Set-For-266-APRILIA-BOMBARDIER-CAGIVA-DERBI-PIAGGIO-MOTO-GUZZI-Rear-Motorcycle/1664722755.html) ) 03-06 takajarruun 13,90 €/pari
Ovat merkkiä "ei merkkiä". Numerot edellä vain vastaavien merkkituotteiden.
Laatu selviää vasta kokeilemalla, mutta sieltä ne merkkituotteetkin taitaa nykyään tulla.
-
Pystyykö tuolta oikeasti tilaamaan esim yhdet palat? Yleensä noissa kiinalaisissa halpapaikoissa minimipakkaus on lavallinen tai kontillinen..
-
Biltemasta 9€. Mutta, jos on aidot Ferodot. Kerro sitten minkälaista oli tilata. Kestää 23-68 päivää tulla ilman postikuluja (By Chinese Airmail). Näköjään voi tilata vaikka yhden parin.
-
Kyllä tuolta AliExpressistä saa kaikenlaista myös yksittäin, mutta (China Post) toimitus kestää sen 3-6 viikkoa.
Valikoima näemmä laajenee jatkuvasti ja moottoripyöriinkin alkaa saada monenlaista tarviketta.
Guzzeihin löytyy myös jarrulevyjä ( LINKKI (http://www.aliexpress.com/w/wholesale-Moto-Guzzi.html?SearchText=Moto%2BGuzzi&CatId=200000427&initiative_id=SB_20140310075934&isrefine=y)) ja niissä on näemmä nopea (1-2 vko) TNT kuriiritoimitus.
Kannattaa myös huomioida, että yli 25,- euron kertatilauksiin tullee vielä 24% lisä tullimaksusta.
-
Siis ei kai noi Ferodot ole, siinä oli vaan referenssinumero minkä näköset on tehty. Sen verran ollu Kiinassa työn puolesta että en osta mitään Kiinalaista missä ei ole joku länsimainen yritys mukana.
-
Moni eurooppalainen yritys on siirtänyt tuotantonsa joskus Kiinaan. Kustannukset ovat olleet niin paljon halvemmat. Moni on siirtänyt tuotannon takaisin Eurooppaan, lähinnä laatu- ja kuljetussyistä. Kiinalainen laatu on hyvä silloin, kun tehdas on joko länsimaisessa omistuksessa ja / tai tuotantoa ihan oikeasti valvotaan eurooppalaisten taholta.
Kiinassa tehdään miljoonia eri tuotteita, jotka ovat jopa samanlaisella logolla varustettuja kuin eurooppalaiset tuotteet. Niiden laatu on hyvin usein ihan ala-arvoista, mutta halpoja ne ovat.
Eurooppalainen teollisuus ei hyvin laajalti salli kiinalaista alkuperää olevien tuotteiden käyttöä. Esim. Suomessa on sähköurakoitsijoita, jotka eivät salli esim. johdonsuojia ( "automaattisulake" ), jotka on leimattu vaikkapa kotimaisen valmistajan nimellä.
Kiinalaisiset näyttävät ihan hyvältä, mutta materiaalit ja työnlaatu ovat monesti ihan kelvottomia. Jopa raaka-ainetodistukset ( mm. metallurgiassa ) voivat olla väärennettyjä. Samoin CE-todistukset. Niinkin yksinkertainen tuote, kuin kuusiopultti on "samaa p**kaa", mutta kantaleima on vain eri. Tuotteet varustetaan niillä leimoilla ja merkeillä mitä asiakas haluaa.
Markkinavalvonta poistattaa jatkuvasti erilaisia "Vinku-Intialaisia" sähkövehkeitä vaarallisina. Led-valaisimia, latureita, verkkolaitteita jne. Halpoja ovat...
Ihmettelen ihan syvästi, jos joku tilaa pyöräänsä Kiinasta halvat jarrupalat. Kun oikeat jarrupalat kuitenkin maksavat vain joitain kymppejä ja kestävät pari-kolme ajokautta.
Mutta...jokainen tietenkin rahoillaan tekee mitä haluaa... Ostavat jopa kettinkivetoisia ajoneuvoja... ;)
-
Mulla ei ole kiinasta kuin kaksi kuminauhavetoista :P Toisessa pari pyörää ja toisessa pari enemmän. Hyvin rokkaa molemmat.
-
Biltemasta 9€.
Tein eräälle moottoripyöräalan lehdelle testiartikkelin Bilteman jarrupaloista. Arvosana pidosta: erinomainen miinus. Miinus tuli siitää että että jarru hiukan haukkasi jarrutuksen alussa. Arvosana tunnokkuudesta: tyydyttävä. Arvosana kestävyydestä: välttävä. Muuta: jarrupala kuluu uraiseksi ja tekee saman jarrulevylle. Jarrulevy oli kulunut aiemmin käytettyjen Brembon jarrupalojen vaikutuksesta 50.000 km matkalla noin 0,15 mm. Bilteman jarrupalan 10.000 km testimatkalla jarrulevy kului hylkäysrajan alle. Jarrulevyn kulutus Bilteman paloilla kymmenentuhannen kilometrin matkalla oli muutama sata prosenttia suurempi kuin alkuperäispaloilla. Testialustana oli Moto Guzzi Breva 1100 ja puolikelluva Brembon ruostumaton teräsjarrulevy.
Vertailulaskelma tuotti tulokseksi että Brembon palojen vaikutuksesta jarrulevy olisi käytetyllä ajotavalla mennyt vaihtoon n. 120.000 km tietämissä ja paloja olisi kulunut noin 6 - 8 settiä. Bilteman paloilla pääsisi maksimissaan noin 30.000 km levyillä ja paloja kuluisi 1 - 2 settiä. Eli paloja vaihtaessa pitää vaihtaa myös jarrulevyt. Brembon jarrulevypari maksoi testiaikaan n. 600€.
Tulos oli siis järkyttävän huono vaikka jarrutusomaisuudet olivat varsin hyvää tasoa. Loppupäätelmänä voidaan todeta että Bilteman jarrupalat eivät sovellu ainakaan ruostumattomasta teräksestä valmistetuille jarrulevyille jos halutaan edes kohtuullista kestoa. Valurautalevylle testiä en ole tehnyt enkä ole kyllä kiinnostunutkaan tekemään ellei sitä jokin tilaajataho maksa kuten mainitussa testissä.
Testiä ei ole toistaiseksi julkaistu.
-
Edelleenkin on selvää, että:
- Köyhän ei kannata ostaa halpaa
- Laatu ja hinta kulkevat käsi kädessä hyvin suurelta osin
Jokin tässä yhtälössä ei täsmää:
Ostin tarpeettoman pyörän maksaen siitä >20´000€. Maksan vakuutusmaksua >500€/ vuosi. Ja "säästän" 20€ jarrupaloissa voidakseni ostaa reissussa muutaman ison oluen hintaan 6€ / kpl...
No kukin tyylillään...
-
Menee jo kaukaa ohi topicin jarrunesteistä, mutta...
...Juu. Jokainen tekee tietysti omat valintansa niin hyvässä, kuin pahassakin.
Minä suhtaudun tavaroihin ja kauppaan avoimesti - ilman suuria ennakko odotuksia.
Pettymyksiä tulee myös merkki-/laatutuotteissa ja vastaavasti halpa voi yllättää myönteisesti.
Mikä sitten on "halpojen" ja "oikeiden" ero vaikka jarrupaloissa - selviää vain kokeilemalla.
Motomatin kertoma Bilteman paloista on hyvä esimerkki ja foorumi hyvä paikka jakaa tietoa sekä kokemuksia.
Aikanaan (-97?) Citroen BX autossa Bilteman (taka)paloja kului setti/3kk tahtia.
Levyjen ja palojen vaihto eri merkkiin lopetti tuon "tyypillisen ominaisuuden" kerralla.
Vaikka käytössäni ovat sellaiset merkit kuin Moto Guzzi, Sinisalo, Schuberth, Diadora, Ray-Ban, Serengeti, Audi, Blaupunkt, Varta, Bosch, Makita, Metabo, Ensto, Bahco, Volvo Penta, Magellan, Humminbird, Mako, IBM/Lenovo, Topfield, Panasonic, Onkyo, Thorens, OR, Sennheiser, Miele, Siemens, Moccamaster, Bamix, Klippo, Fiskars, Biolan jne jne, niin olen ollut myös tyytyväinen esim. halpoihin Lidlin Parkside työkaluihin, Biltema-akkuun ja halpaan veneen myrkky-pohjamaaliin, halpoihin kiinalaisiin ZTE, Huawei ja Haier 3G laitteisiin ja (uutena) halpaan Baotian mopo-mönkijään.
Toki mönkijän (vm.-06) pehmeät ketjuratttaan pultit piti vaihtaa aika pian kovempiin ja kiinni pysyviin, mutta muuten se on 7-vuotta (7-14 vuotiaan pojan) mökkitieajoa kestänyt pelkällä parilla akun uusimisella. Vilkunvarsien kumit hapertuivat parissa kesässä ja piti tukea letkulla ja klemmareilla, kunnes vaihdoin ledivilkut (aliexpressistä) tilalle. Honda monkeystä kopioitu moottori ja 2+1 puoliautomaattivaihteisto ovat toimineet täysin ongelmitta. Vain kiinatulppa on vaihdettu NGKn vastaavaan. Renkaissa on ilma pysynyt, peileissä kromi ja lasit, toimii jarrut, kaikki lamput, mittari ja merkkivalot. En sitä menisi kovin p***aksi arvioimaan.
Halpisten materiaalit (kuumi, muovi, alumiini) ovat usein heikkoja, mutta työn laatu on jo aika siedettävää.
Ja olivathan vielä 1960-1970 luvuilla Japanilaiset autotkin kelvottomia "riisikuppeja" - halpatuontia.
Kaikkein hankalinta ja yllättävintä on merkkituotteiden ajoittaiset laatumuutokset.
Siis maksat laadukkaasta, hyvästä ja turvallisesta, mutta saatkin huonoa ja vaarallista.
Juuri kävin vaihtamassa pari tyttärieni iPhone laturia (3kk vanhoina) toimimattomina takuuseen.
Vastaavat ("eurolituska" usbllä) pari halpista (aliexpress) ovat toimineet moittetta (ja kuumenematta) yli vuoden. Ja hyvin on toiminut myös 3kk sitten vanhempaan iPhone 4:seen vaihtamani halpa kiina näyttö, joka kustansi 15,- euroa aliexpressistä (sis.työkalut), eikä reilu 25v tyttönen sitä alkuperäisestä ole erottanut.
CE-todistuksissa Kiina on vaarallinen koska siellä ei tahdota ymmärtää laatuvaatimusten takana olevia perusteitakaan, mutta epäkurantteja CE-papereita harrastetaan myös Italiassa (esim. mm.kuuluisat korjaamonosturit) ja monelle ehkä yllättäen myös Saksassa (TÜV hyväksynnät).
Omaan talooni en laittaisi esim. 240/480V sähköjohtoina, -kytkiminä tai -keskuksina ja niiden osina "ei merkkiä" komponentteja. Tosin en käytä myöskään Biltemaa tällaisissa paikoissa, vaan ABB Busch-Jaeger (ent. Ensto Busch-Jaeger), Elko tai Strömforsia. Tosin Enston muovirasiavalmistuksen siirryttyä Porvoosta Tallinnaan tuntuu niidenkin materiaali (ja paloherkkyys?) muuttuneen.
Köyhän kannattaa ostaa edullisesti laadukkaaksi todettua eli yleensä hyvää merkkiä käytettynä.
Esim. saman hintaiset uusi "market" läppäri Win 8.1 käyttöjärjestelmällä vs. 24kk leasing jakson jälkeinen Win 7 "yritys"-kannettava.
Sanoisin, että laatu ja hinta ovat ennen kulkeneet käsi kädessä, mutta ajat näyttävät muuttuneen.
Internetissä myös huomaa, että samaa identtistä tuotetta myydään eri paikoissa jopa moninkertaisesti eri hinnalla. Näin mm.Nevadan sivuposken kromisuoja. Guzzi alkuperäisosa. 13,-euroa USAssa ja 67 euroa Suomessa. "Köyhä" täällä Suomesssa myös pysyy köyhänä, jos ei kiinnitä huomiota siihen, että mitä ostaa ja mistä maksaa.
p.s.Kiinalaisvalmistajien laatuvedätyksestä oli hyvä juttu Taloussanomissa ( LINKKI (http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2011/08/21/nain-kiinalainen-vivuttaa-lisaa-katetta/201111512/145?n=1) ) 8/2011.
-
Metsään mennään ja vieläkin kauemmas harhaan. (Juha Vainoi/Mauri Konttinen biisissä paras rautalankayhtye, Sveriges bästa elektriskt stålrådorkester) https://www.youtube.com/watch?v=6wm2JJ_Ldfs (Valitan mainoksen ilmenemistä)
ALin luetteloon jatkaakseni Thorensin, Bahcon, Moccamasterin, jne lisäksi B&O, Genelec, Avant Tecno, Valtra ja yllättäen erinomaisen hyvä Biltema ajopuku. (Se musta-harmaa jossa ei ole kuin "B"-merkki) On ollut vain vaikea kertoa ihmisille uskottavasti että se puku on oikeasti ihan toimiva kapistus. Voi olla että on nuorisotyötä idästä mutta tulos on hintaan nähden varsin hyvä. Viimeiset 5 ajokautta on tullut ajettua se päällä. Poudalla ja sateella. Että ei pidä käsittää että olen jotenkin erään nimeltä mainitsemattoman ruotsalaisen firman markkinamies tai vihollinen. Tei ajopukutestin eräälle alan kustantamolle ja heti jutun julkaisun jälkeen kyseinen kustantamo sai mainossopimuksen aikaiseksi. Siksi, ehkä, jarrupalatestiä ei ole toistaiseksi julkaistu. Sama ajatuskulku pätenee moneen muuhunkin julkaisuun monissa muissa medioissa, epäilen.
-
Jaahas, mitäköhän pitäisi tehdä? Hyllyllä odottaa Bilteman etupalat asennusta, asentaako vai ei ???
-
Jaahas, mitäköhän pitäisi tehdä? Hyllyllä odottaa Bilteman etupalat asennusta, asentaako vai ei ???
Minä melkein pilasin takalevyn sportista noilla bilteman paloilla jo parin tonnin matkalla. Että ei voi suositella. Uraista levyä niillä on hyvä "sorvata", ei muuta.
-
Ollaankohan Biltemalla tietoisia heidän myymien jarrupalojen laadusta. Ainakin nyt saadun tiedon mukaan ne on täysin ala-arvoisia tuotteita. Sitä kuluttajana aina vaan luottaa Suomalaiseen laadunvalvontaan, vaikka ei pitäsi olla niin sinisilmäinen. Taidan viedä ne palat ja vaatia rahat takaisin.
-
Metsään mennään ja vieläkin kauemmas harhaan. (Juha Vainoi/Mauri Konttinen biisissä paras rautalankayhtye, Sveriges bästa elektriskt stålrådorkester) https://www.youtube.com/watch?v=6wm2JJ_Ldfs (Valitan mainoksen ilmenemistä)
ALin luetteloon jatkaakseni Thorensin, Bahcon, Moccamasterin, jne lisäksi B&O, Genelec, Avant Tecno, Valtra ja yllättäen erinomaisen hyvä Biltema ajopuku. (Se musta-harmaa jossa ei ole kuin "B"-merkki) On ollut vain vaikea kertoa ihmisille uskottavasti että se puku on oikeasti ihan toimiva kapistus. Voi olla että on nuorisotyötä idästä mutta tulos on hintaan nähden varsin hyvä. Viimeiset 5 ajokautta on tullut ajettua se päällä. Poudalla ja sateella. Että ei pidä käsittää että olen jotenkin erään nimeltä mainitsemattoman ruotsalaisen firman markkinamies tai vihollinen. Tei ajopukutestin eräälle alan kustantamolle ja heti jutun julkaisun jälkeen kyseinen kustantamo sai mainossopimuksen aikaiseksi. Siksi, ehkä, jarrupalatestiä ei ole toistaiseksi julkaistu. Sama ajatuskulku pätenee moneen muuhunkin julkaisuun monissa muissa medioissa, epäilen.
Nuo halpakamppeet ei vaan sovi kaikille. Itselle tarvitsee vähintään kaksi x:ää ällän eteen hartioille. Mutta sitten tuohon mahan kohdalle menisi melkein parikin meikäläistä. Lisäksi hihat loppuvat kyynärvarsien kohdalle. Housuissa yleensä vyötärö/pituus -suhde heittää myös häränpyllyä. Riittävän pitkät ovat vyötäisiltä aivan liian suuret. Valitettavasti kalliimmilla merkeillä on enemmän valinnanvaraa ja niihin on siis tyydyttävä. Yhtäkään tixtextakkia en tosin ole tähän päivään mennessä todennut tarvitsevani tieliikenteessä. Kokeillut olen niitä kyllä silloin tällöin, ei vaan ole mun juttu.
Kiinalaisia varaosia en ole tietoisesti käyttänyt. Lähinnä jonkin tunnetumman merkin uusiin rasioihin laittamia kiinalaisia. Hyvin on toimineet. Billettijarru- ja kytkinkahvat on kyllä toimineet moitteetta, ne on aidosti kiinan poikien vuolemat.
-
Hyvää ja hyödyllistä keskustelua... tosin omasta textistä vois aina karsia puolet poies ::)
Täytyy tunnustaa, että olen aina käyttänyt vain alkuperäislaatuisia jarruosia moottoripyörissäni, mutten juurikaan virallisen maahantuojan kautta hankittuina. Aikoinaan puutelista täydennettiin talvikaudella Finnair henkilöstön Saksan tuliaisina ja sittemmin netistä tilaamalla.
Mutta kyllähän tuo (merkki)huoltojen haukkuma Motonetkin myy sekä halpaa, että hyvää. Valikoimasta (linkki (http://motonet.fi/fi/varaosat/1305/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/750cc)) vain pitää valita kumpaa haluaa, eikä tarvikkeissa/varaosissa ole aina kyse pelkästään hinnasta, vaan myös niiden saatavuudesta.
MP puolella on sentään Storm-motor (http://www.storm-motor.fi/), Allright (http://www.allrightshop.fi/), Stein-Dinse (https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=sc), jne vaihtoehtoja, kun taasen venepuolella on jo paljon tiukempaa, eikä aina edes mahdollisuutta 50km hakumatkaan. Tällöin alkuperäistuotteiden (Volvo Penta) valmistajat ja osanumerot on saatava käännettyä tarvikemaailmaan, koska samat esim. Mann tai CAV-Lucas suodattimet löytyy myös IKH:n ja/tai Agrimarketin hyllystä helposti ja edullisesti - laadusta tinkimättä.
Vaatetuksena on minullakin ollut aivan viime vuosiin saakka vain (Sinisalo) nahkapuku ja (Rukka) kumipuku, mutta ajojen nyt painotuttua taajamassa pyörimiseen siirryin nahkatakki-farkut sekä gore-puvun (Sinisalo) käyttöön.
Kyllähän se vähän nolottaa, ettei ole vanha kunnon haarniska aina päällä, mutta helteessä myös helpottaa.
-
Bilteman myymät palat ovat kaikki sintrattuja eli seassa on joko alumiini- tai kuparimurusia. En ole tarkistanut uusimmista malleista, mutta vanhemmissa on alunperin orgaaniset (eloperäistä materiaalia ei välttämättä luomua) palat. Tässäkin kohtaa varminta on käyttää tehtaan suosituksen mukaista materiaalia. Tunnetuilla jarrupalavalmistajilla on molempia tarjolla. Esim EBC suosittelee orgaanista palaa V10:iin Stormin luettelon mukaan. Tässä hakutulos Centauron etujarrupaloiksi Brembon luettelosta: http://moto.brembo.com/en/results/moto-guzzi/v10-centauro/1000/1997/pads/front
-
Bilteman jarrupaloissa näyttää värin perusteella olevan kuparisia muruja. Heidän tuoteluettelossa mainitaan mp-jarrupalojen yhteydessä, että palat "minimoivat jarrulevyjen kulumisen" ??? Takapalat ostin jo aikaisemmin Motonetistä, nekin on sintratut. En ole vielä näitä sintrattuja asentanut.
-
Voi olla, että Motomatin testin jälkeen materiaali on vaihtunut. Jos ei ole, niin parinkymmenen tuhannen kilsan sisällä tulee 500-1000€ lasku uusista jarrulevyistä. Brevassa on kait alunperin hiili-keraamiset mustarunkoiset Brembon palat. Niitä saa varmaan tarvikkeina. Piikkiöstä hommasin sinitaustaiset hiili-keraamiset Brembon Premium palat pari vuotta sitten. Makso jotain 30€ pari. Brembo suosittelee Centauroon: http://am-moto.brembo.com/en/results/moto-guzzi/v10-centauro/1000/1997/pads/front
Maalaisjärjellä kun yrittää ajattella, niin Brembon palat on testattu Brembon levyjen kanssa ja EBC:n palat EBC-levyjen. Bilteman paloja tuskin on pyörävalmistajien puolesta testailtu tai hyväksytty. Laatu voi olla hyvä, mutta eivät vain sovi Brembon levyjen kanssa yhteen. Vähän kyllä haiskahtaa, että Bilteman palojen materiaali on vaihtunut, jos korostavat levyn säästymistä. Pistä testi käyntiin ja kerro kokemuksista kesän jälkeen.
-
Kyllä ne oli jo silloin "levyä säästävät" kun ne testiini hain. Tein perusteellista työtä ja punnitsin että mittasin palojen materiaalimäärän sekä kitkamateriaalin pinta-alan ennen kokeilua, kokeen aikana punnitsin ja mittasin paksuuden ja sen jälkeen vielä kerran. Aivan samoja ovat nytkin palat siellä Bilteman hyllyssä. Voitte tehdä päätelmät itse kannattaako omaan ajoon hankkia.
-
Juuri vaihtelin autoon eteen levyt ja palat. Jännä nähdä, miten kestää, kun levyt olivat tuttua ja "isompaa" merkkiä mutta palat olivat eri merkkiset. Oli kuitenkin samasta paikasta (Saksasta) tilattu ja tuli samassa laatikossa. Nyt kun olen jo vahvasti ohi aiheesta, niin tulipa tuossa tänään jarruremontissa vastaan erikoinen vika; ilmausnippa aukesi ihan avaimella ja meni kiinni, mutta jäi vuotamaan. Siis siitä päästä mihin letku laitetaan, ei kierteestä. Irrotin, putsasin ja ihmettelin. Ei mitään näkyvää. Kiinni ja kokeilemaan-> toimii. Yleensähän ne eivät lähde irti, pyöristyvät tai katkeavat kierteen tyvestä..
-
Mulla on varmaan käynyt jokin ihme säkä noiden ilmaruuvien kanssa kun ei ole koskaan katkennut reikään tai muuten juminut. Toisaalta olen epäilyttävissä tapauksissa laittanut "ruosteensyöjää" hyvissä ajoin ilmausruuvin sisään. Muutama viikko ennen kuin on aikomus avata. Kun tuota Biltemaa on tässä tullut "kehuttua" niin sieltä saa myös kumihattuja ilmausruuvien päihin. Niitä käytetään seuraavasti: ilmauksen jälkeen puhalletaan ilmausruuvin sisällä oleva jarruneste paineilmalla pois, pyyhkästään reiän sisäpuolella sormella pieni nökäre sitkostettua vaseliinia tai sprayvaseliinä purkista ja pyyhitään ympäristö sekä laitetaan kumitulppa päälle.
Kun seuraavan kerran ilmausruuvi avataan pullautetaan vaseliini ja muu mahdollinen roina ensin rättiin. Lian ja rasvan joutuminen satulan sisään ei ole hyväksi.
Niin ja sitten se varoittava sana jälleen: otsikon mukaista DOT5 jarrunestettä ei saa laittaa Guzzin jarrujärjestelmään ellei toisin mainita. Vain siinä tapauksessa se voi toimia hyvin jos osat ovat uusia ja jarruletkut teflonia. Sekoittuessaan muihin nesteisiin DOT5 muodostaa hyytymiä järjestelmään ja voi estää jarrun toiminnan tai jättää paineen jarrujärjestelmään jolloin jarrut laahaavat päällä koko ajan.
-
Vitosta sinne nyt kuitenkin laitoin.Kaikki muut osat ovat uusia paitsi satulat jotka oli auki ja varmasti puhtaat.
Etujarrujen banjot jäi molemmin puolin vähän hikoileen,säästyi kuitenkin maalit,on tosiaan uudestaan maalatut.
Nyt pitää kun veti apinan raivolla kiinni,pelkäsin jo pulttien katkeevan.
Hyvä ja halpa on harvoin samassa paketissa. Tilasin jarruletkut Mamasanilta,nopea toimitus ja hinta varsin kohtuullinen,kaikki letkut satkulla,on Hel Performancen tavaraa.
-
Oliko nuo valmiilla, puristetuilla päillä, vai ruuvattava banjo päässä?
-
Juu ,on prässätyt liitokset,ei helmiliitoksia.Banjoa voi kääntää mieleiseen asentoon.
-
Keväällä tein "isot" huollot Guzziin ja Apriliaan. Arvelin että vaihdetaan nyt sitten parhaat jarrunesteet "mitä rahalla saa"; mopot ovat sydäntä lähellä, vaikka jos ei nyt vanhat pelit niin hirveän arvokkaita olekaan. Mutta ennen kaikkea: henkikulta saattaa olla merkittävästi kiinni siitä, että jarrut toimivat mahdollisimman hyvin. Siksi mahdolliset pienetkin laadun parantamiset ("upgrade") ja jarrujärjestelmästä huolen pitäminen ovat kiinnostavia asioita.
Tunnetusta suomalaisesta ketjuliikkeestä sitten ostin litran Brembon DOT 5.1 nestettä. Muutaman reissun jälkeen V11 etujarrun (kahvan käyttämä) pääsyliteri sitten jumitti. 19 vuotta pelasi, alkuperäiseltä vaikuttaa. Uusi on matkalla (korjaussarjaa ei ole saatavilla). Takajarrun pääsylinteriin saa korjaussarjan, käyn nyt sen myös samalla läpi kun suojakumi on kulunut puhki ja on ollut niitä sylinterin likaantumisesta johtuneita takajarrun laahaamisia (tosin Cali1400 kohdalla). Korjaussarja tuli S-D:ltä kuten myös heidän katalooginsa.
Luin, enkä voi uskoa silmiäni; Stein-Dinse katalog 2020/21, sivu 151: Brembo jarrunesteet (Brembon omilla sivuilla tai tuossa mainitussa katalogissa ei esiinny Brembon tuotteena DOT 5 jarrunestettä): "Tärkeää ! DOT 5.1 -jarrunesteet soveltuvat vain kilpakäyttöön, muuten tiivisteet vahingoittuvat. Tarkista soveltuvuus moottoripyörääsi."
Nyt vissiin on sotkettu DOT 5 ja DOT 5.1 ? Tuo teksti kyllä aiheutti sydämen pamppailua: ei kai sitä kukaan nyt halua tahallaan tiivisteitä tärvellä käyttämällä väärää jarrunestettä, kun kerran tekee niin kuin oikeaksi ymmärtää. Tästä lähtien pysyn kyllä varmudeksi DOT 4 -nesteessä, joka vastaa ymmärtääkseni paremmin "tekniseltä iältään" myös näiden mopojen ja niiden järjestelmien "teknistä ikää" (2002/2003). Siis ikään kuin saman ajan tekniikkaa.
Brembo: https://www.brembo.com/en/company/news/premium-brake-fluid (https://www.brembo.com/en/company/news/premium-brake-fluid)
- DOT 4 sopii kaikkiin ajoneuvoihin, joissa on ABS. Nykyisiin sääntelystandardeihin verrattuna sen kiehumispiste on korkeampi ja viskositeetti matalampi
- DOT 4 LV ajoneuvoille, joissa on uusimman sukupolven jarrujen ja vakauden elektroniset ohjausjärjestelmät (ABS, ESP, ASR, TCS, EBD jne.), erittäin matala viskositeetti
- DOT 5.1 hyvä kestävyys korkeille lämpötiloille ja ylivoimainen viskositeettiarvo, suositellaan suuritehoisille ajoneuvoille
Autowiki
- jarrunestettä ei saa ravistaa ja se tulee säilyttää tiivisti suljetussa astiassa
- jarruneste imee itseensä ulkoilman sisältämää kosteutta, josta seuraa jarrunesteen kiehumispisteen lasku ja korroosion lisääntyminen järjestelmässä
- jaJarrunesteet suositellaan vaihdettavaksi kerran kahdessa vuodessa tai 40 000 kilometrin välein
- jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä on DOT 4. Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste.
Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia
- DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa
-
Asia selvisi, kuten edellisestä saattoi olettaa DOT 5.1 ei ollut syynä: tiiviste oli hyvän näköinen. Syy: epäpuhtaudet (pyörä on juuri 19v täyttänyt, omistajia on ollut 4). Jarrunestesäiliön (tämäkään ei enää alkuperäinen) ja pääsylinterin välisestä letkusta tuli paineilmalla joku kova hiukkanen. Näitä oli siis päässyt myös männän ja pääsylinterien seinämien väliin aiheuttamaan vahinkoa.
V11 etujarrun pääsylinteri on Brembo 10.5053.27, männän halkaisija 16 mm. Kauppanimi "PS 16". Päivämääräleima oli "02", eli on alkuperäinen tehtaan jäljiltä (tämä Guzzi on valmistunut 28.6.2002). Ja olisi vieläkin toiminut hyvin jos huoltaneet henkilöt olisivat noudattaneet tarvittavaa huolellisuutta (puhtautta). Korjaussarjaa tähän sylinteriin ei tavallisesti asioista perillä olevien lähteiden mukaan ole ollut koskaan saatavilla. Uutta alkuperäisvaraosaa ei myöskään enää vuosiin. Brembo -kauppiailta saa täysin vastaavaa, mutta mustana, jossa kiiltävä kahva. Alkuperäinen on "kullitettu" ja kahva musta, lisäksi mustaan on ostettava kiinnityskappale, jossa peilille kierteet (riippuen tietty esteettisestä vaatimustasosta). Jos menee sellaiseksi, että sylinteri ei ole enää identtinen alkuperäisen kanssa, sitten kannattaa mielestäni päivittää saman tien nykyaikaiseen radiaali -versioon (väri, peilin kiinnitys ja jarruvalokytkin askarreltava sitten mielensä mukaan).
Täältä saa alkuperäisvaraosan, valmistettu 2003: (niin kauan kun tavaraa on, osti paikallisen loppuvaraston), joka menee paikalleen "heittämällä": https://hmb-guzzi.de/Master-cylinder-front-V11 (https://hmb-guzzi.de/Master-cylinder-front-V11).
-
Jos päädyt nykyaikaistamaan radiaalipääsylinterillä, niin Brembon valurunkoinen 19x21 on hyvä koko tuohon,olettaisin. Minulla oli sellainen rata-Lempparissa 4-mäntä brembojen kaverina. Teho ja tunto oli kohdallaan.
-
Kiire oli tehdä ratkaisu, piti saada nopeasti tilaus aikaiseksi että ei mene kesä odotellessa ja asennus on nopeaa. Päädyin tästä syystä alkuperäisvaraosaan, joka oli yllättäen HMB Guzzilla saatavilla. Hinta meni samoihin, minkä Brembon halvemman pään radiaaliversio olisi tullut maksamaan, kun siihen olisi pitänyt hankkia lisäksi painetunnistuksella toimiva jarruvalokytkin ja kiinnitysosa, johon saa peilin kiinni. Nyt vaihto kävi helposti sikäli, että jarruvalokatkaisin ja peili sopivat entisellä tavalla ja säädettävä Brembon kahvakin tuli mukana.
Laitan kuvan missä on vaihtoehtoja (S-D) V11 etujarrun pääsylinteriksi, kun alkuperäisvaraosaa ei ole enää virallisesti saatavilla.
PS16, "Moto Guzzi", Brembo 10.5053.27, keltainen + musta säädettävä Brembon kahva, peilin kiinnitysosa mukana (Moto Guzzi)
PS 16 Brembo, ei säädettävä kiiltävä kahva mukana (säädettävän voi ottaa vanhasta) + jarruvalokytkin, pelin kiinnitysosa otettava vanhasta (mm. Ducati)
PSC 16 Brembo, uudempi ja jämäkämmäksi kehuttu, erilainen rakenteeltaan (peilin kiinnitys, jarrunestesäilön kiinnitys), kiiltävä säädettävä kahva mukana (mm. Aprilia, Ducati)