Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Camn - Lokakuu 21, 2013, 23:56:59 ip
-
Motorrad Magazin (MO) julkaisee aina silloin tällöin Italia –erikoisnumeroita, myös vanhoja erikoisnumeroita voi edelleen tilata: http://www.mo-medien.de/_shop/index.php?cat=c5_Motorraeder-aus-Italien.html (http://www.mo-medien.de/_shop/index.php?cat=c5_Motorraeder-aus-Italien.html)
Uusin Italia -erikoislehti Nro.16 (syksy 2013) ilmestyi äskettäin. Tässä joitakin siteerauksia artikkelista ”Konsernin sisällä” (vierailu Guzzilla).
"
Californian myötä tapahtuu jälleen Como –järven tehtaalla. Kaikki ei mene vielä kuitenkaan sujuvasti. Mandellossa on itse aiheutettuja ongelmia alihankkijoiden kanssa, kesken olevia moottoripyöriä (Cali, Stelvio) lojuu kaikkialla tehtaalla, puuttuu sähköosia ja sylinterinkansia, siksi osa henkilökunnasta tekee lyhyttä päivää (kaikki varastossa olevat pyörät on myyty). Osien puute antaa aiheen spekulaatioille Guzzin maksukyvystä. Piaggio myy kaikki merkit yhteenlaskettuna yhtä paljon kulkuneuvoja kuin Ducati. Varsinainen liiketoiminta tapahtuu kuitenkin skoottereilla. Piaggiota voi kuvata skootterivalmistajana, jolla on muutama jalo moottoripyörämerkki vaakunassaan. Valmistushalli uusittiin 2009, uusi museo on suunnitteilla. Työntekijöitä on 110-130, vuosittain valmistuu 6000-7000 Guzzia, 10.000 olisi tätä nykyä Mandellossa maksimi. Uutta Calia on myyty USA:ssa 500 kpl, Saksassa reilut 250 kpl, lukuja voidaan pitää hyvinä lyhyeen myyntiaikaan nähden. Tehtaalla on nykyisin vain kokoonpanoa, ei mitään omaa valmistusta, alihankkijoiden toimittamat osat ainoastaan kootaan. Jokaisen Guzzin sydän, V-Twin, kootaan omalla osastollaan, koekäytetään kuivana sähkökäytön avulla ja testataan moneen kertaan. Daniel Torresan toivoo että Moto Guzzi olisi kuin H-D: koetetaan edelleenkin yrittää täyttää konservatiivisten Guzzi –asiakkaiden toiveet, eikä ryhdytä mihinkään kovin suuriin poikkeaviin kokeiluihin. 750 kuutioinen Nevada myy Italiassa erittäin hyvin. Nykyinen versio on saanut säällisen uuden tiukemman ja kevyemmän muotoilun, joka on tehnyt mallille hyvää.
"
-
Täytynee hankkia tuo käsiin. Mulla on pari vuotta vanha Guzzi-spezial.
-
"Daniel Torresan toivoo että Moto Guzzi olisi kuin H-D: koetetaan edelleenkin yrittää täyttää konservatiivisten Guzzi –asiakkaiden toiveet, eikä ryhdytä mihinkään kovin suuriin poikkeaviin kokeiluihin."
Kannattaisi vaan muistaa, että osa näistä "konservatiivisista asiakkaista" haluaisi silti nähdä M-G:n tekevän muitakin kuin Californioita.
Muistaakseni tehtaan mallistossa oli aikoinaan myös sporttisempiakin vaihtoehtoja...
Jos Piaggio-konserni luulee, että nämä samat asiakkaat ostavat Aprilia-merkkisen ja tyyppisen sporttipyörän, niin pieleen laskevat.
Bmw näyttää tajuavan tämänkin asian paremmin :
http://www.youtube.com/watch?v=oQbDemMSV10
Eihän tuo nyt ihan "hardcore-sportti" ole, mutta ovatpahan halulla siitä mitä vanhemmat, urheiluhenkiset motoristit haluaa.
-
...
Bmw näyttää tajuavan tämänkin asian paremmin :
http://www.youtube.com/watch?v=oQbDemMSV10
...
BMW R nineT ???
Lopusta alkuun luettuna Tenin, ja kun vaihdetaan kaksi viimeistä kirjainta -> Tenni :)
BMW R Tenni :D
-
Tosiaan Grison oloinen pyörä. BMW myynee maineellaan ja laadullaan hyvin?
1170 cm³, 110 hv, putkirunko, 222 kg: BMW boxeri-ilmajäähy, 2014 (R nine T).
992 cm³, 102 hv, putkirunko, 223 kg: Guzzin V2 ilmajäähy 16 vuotta sitten (Daytona RS).
Kun Guzzin "syömähampaat" menevät tätä nykyä käsittääkseni järjestyksessä: Cali-Stelvio-V7 mallit, ja matkamallikin tarvitaan (Norge), karsittaneen vähiten myyviä malleja. 1200Sport meni ensimmäisenä, katseet kääntyvät seuraavaksi Grisoon. Jutussa mainittiin myös että suuri pyörä (Cali) on aina kannattavin, halvat V7 mallit eivät ole liiketaloudellisesti niin kiinnostavia mutta myydyissä kappalemäärissä taas huipulla). Onneksi Torresan ("Responsabile Comunicazione Moto Guzzi") on vain markkinamies, päätökset tehdään muualla. Mutta Noalessa osataan suunnitella ja Mandellossa kasata kyllä sporttisempia pyöriä...
-
Katos, BMW on huomannut Grison ja nyt he tekevät oman version. :D
-
"Californian myötä tapahtuu jälleen Como –järven tehtaalla. Kaikki ei mene vielä kuitenkaan sujuvasti. Mandellossa on itse aiheutettuja ongelmia alihankkijoiden kanssa, kesken olevia moottoripyöriä (Cali, Stelvio) lojuu kaikkialla tehtaalla, puuttuu sähköosia ja sylinterinkansia, siksi osa henkilökunnasta tekee lyhyttä päivää (kaikki varastossa olevat pyörät on myyty). Osien puute antaa aiheen spekulaatioille Guzzin maksukyvystä."
Tuo osa tekstistä mulla herätti huomion ja mikä on minusta Guzzin kannalta ydin juttua. Jos tosiaan on näin, että jo aloitettuja pyöriä ei saada valmiiksi osien puuttumisen vuoksi, ei anna oikein vakuuttavaa kuvaa Guzzin tilanteesta. Joko Italialainen pyöränkokoamistyyli on epäorganisoituneempi kuin saksalainen (mitä se varmasti on) tai sitten on tosiaan niin, että tehdas ei voi koota pyöriä loppuun, kun ei ole vara tilata alihankkijoilta osia. Tai sitten muuten logistiikkaa ja sopimuksia ei ole saatu järjestyyn. Kustannunsvaikeudet tuntuvat kummalliselta mutta mikäli se on totta niin kaikki ei todellakaan ole hyvin. Täytyypä vain toivoa että Guzzilla on mahdollisuus valmistaa pyöriä niin paljon kuin olisi menekkiä, koska jos ei ole niin vaikea sitä myyntiä on kasvattaa.
-
Widguzzi -palstalla ihmettelivät jo kesällä joukolla että ostajia olisi mutta Mandellossa eivät saa Caleja riittävällä vauhdilla kasaan (samassa MO -lehtijutussa sanotaan että Piaggiolla on myös Philadelphiassa tuotantoa). Ikään kuin etsikkoaika (vuoden Cruiser, paljon ominaisuuksia ainoana markkinoilla) sössittiin osin sillä, että ei panostettu tuotantoon. Toisaalta kun Piaggio on niin suuri, asiat varmasti tehdään juuri niin kun halutaan ja oikeaksi ratkaisuksi kulloinkin koetaan. Muuten ei olisi kaikkea näytetty ja kerrottu suoraan. Mutta italialaiset tehokkaan tuotannon järjestäjänä :D...
-
Offtopic: Tulee tuosta "Bemarin Grisosta" mieleen Top Gearissa vuosia sitten tehdystä vertailusta Lambon ja Porschen muotoilusta vs yritysten toimitusjohtajista. Sama vertailu jotenkin sopii myös noihin pyöriin:
Kuvissa siis juurikin Lamborghinin ja Porschen toimarit.
-
Katos, BMW on huomannut Grison ja nyt he tekevät oman version. :D
Jep. Ja tulevat myymään sitä reilusti enemmän ja paremmalla katteella...
-
Ovat huomanneet myöskin Ducatin Diavelin. Ovatko baijerilaiset Saksan hämäläisiä :o
-
Ovat huomanneet myöskin Ducatin Diavelin. Ovatko baijerilaiset Saksan hämäläisiä :o
Minkään oikeasti uuden keksiminen moottoripyörämarkkinoille on vaikeata. Eihän se onnistu Moto guzziltakaan. Mutta jos meinaavat pärjätä niitä Caleja myymällä, niin onnea vaan yritykselle.
-
...
Bmw näyttää tajuavan tämänkin asian paremmin :
http://www.youtube.com/watch?v=oQbDemMSV10
...
BMW R nineT ???
Lopusta alkuun luettuna Tenin, ja kun vaihdetaan kaksi viimeistä kirjainta -> Tenni :)
BMW R Tenni :D
Minusta tämä BMW ei yllä lähellekään Grison tyylikkyyteen, joka on tyylilajissaan kaunis pyörä!
Diavelkin hakkaa tämän. Mutta nämähän ovat niitä kuuluisia makuasioita :)
Myyntiluvut voivat sitten olla juuri päinvastainen juttu :o
t. Kimmo
-
tulevat myymään sitä reilusti enemmän ja paremmalla katteella
BMW:n lihaksilla valmistuskustannukset ja innokkaitten ostajien rivien pituus ovat varmasti ihan omaa luokkaansa.
Euroopassa:
Moto Guzzi Griso 1200 8V SE ”Black Devil”, 14.390,00 € (ei ABS, Alv 19%)
1151 ccm V2, 4V, 106 hv/107Nm, kuiva kytkin, edessä Upside-Down 43 mm, takana keskusjousi ja Carc, 244 kg.
BMW R nineT, 14.500,00 € (kevät 2014, ABS, Alv 19%)
1170 ccm Boxer, 4V, 110 hv/119Nm, kuiva kytkin, edessä Upside-Down 46 mm, takana keskusjousi (esijännityksen hydr.säätö) ja Paralever, 222 kg.
-
Sattui silmään uutinen (Motorrad 07) että "kansainvälisesti miehitetty 49 -jäseninen Jury" on antanut Bmw R nine T:lle "if-Product-Design" -palkinnon. Liitteenä pari kuvaa asian tiimoilta saksan vihreältä (Sport 1100) foorumilta.
-
Katos, BMW on huomannut Grison ja nyt he tekevät oman version. :D
MO-lehden huhtikuun numerossa (tuli tänään) väittää lukija samaa :-)
Toinen lukija taas kertoo ostaneensa uuden California Customin, kun BMW:n laatu on niin heikkoa.
-
Etteivät nyt vaan ole kaikki alun perin vilkuileet tätä.
-
Etteivät nyt vaan ole kaikki alun perin vilkuileet tätä.
Toihan on tommonen lyhkänen korkee töräys verrattuna Grisoon. En usko että on mallina ollu tai ainakin ovat Guzzilla (ja Bemarillakin) tehneet paljo paremman näkösen.
-
Provosoin vähäsen, ei se ole korkea, on vaan lyhyt ja näyttää siksi korkealta.
Nuo seuraajat on vain siloteltu, siistitty käyttäjäystävällisiksi ja hengettömiksi.
Tuota kun venyttää n. 15cm alkaa näyttää samalta ;D
Pekka
-
Provosoin vähäsen, ei se ole korkea, on vaan lyhyt ja näyttää siksi korkealta.
Nuo seuraajat on vain siloteltu, siistitty käyttäjäystävällisiksi ja hengettömiksi.
Tuota kun venyttää n. 15cm alkaa näyttää samalta ;D
Pekka
No ruma se on kumminkin.
-
Ainoita viehättäviä Harrikoita.