Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: -SAS- - Lokakuu 16, 2013, 21:24:04 ip
-
Kuinka moni vielä "uskaltautuu" mopoilemaan? Ja mihin asti luulet, että ajokausi kestää?
Työmatkat ajelen vielä päivittäin ja luulempa, että loka-marraskuun vaihteessa vein mopottimen ansaitulle talvilevolle. Voihan tässä lunta tuprauttaa, mutta ei se pysyvä lumi tule kuin vasta marras-joulukuun vaihteessa.
Aika varovastihan aamuisin saa ajella kun öisin on pakkasta ;D
-
Meinasin että vielä ajan, mutta kyllä se ny seisoo keskituella tallissa. Vaikka mikäs sitä estää tulemasta ulos jos kelit sallii. En kuitenkaan la-aamuna sillä enää lähde töihin kun lupasi vettä ja pakkasta.
-
Tampereella sataa lunta parhaillaan...
Taidan ottaa akun irti pyörästä ja lykätä tallin nurkkaan.
-
Eihän sitä ekaa lumisadetta kannata säikähtää. Omiin syysrituaaleihin on vuosia kuulunut marraskuun pakkasajelu(t).
-
Ennen ajoin (-80 - 90-luvun vaihteessa) monta talvea lävitse kaikilla keleillä. Osan ajasta asuin Rautavaaralla ja siellä oli kelit kunnolla talviset mitä taasen etelämmässä ei. Tampereen seudulla oli enimmäkseen loskakeliä. Että tuosta talviharjottelusta on kyllä kokemusta. Vilppulassa asuessa kuljin Kuoreveden Halliin töihin kaksi talvea 650 TT:llä ja Velorex sivuvaunulla. Kivaa hommaa kun sai luistattaa räkäsladissa korkeitten lumivallien välissä.
-
Mun talvipyörä on ollut muutaman vuoden telakalla, kun kajahti kampiakseli. Olisi sekin jo hankittuna, pitäis vaan purkaa ja kasata kahdesta kampurasta yksi kunnollinen.
-
Maanantaina meinasin lähteä syssyn viimeiselle ajelulle mutta Guzzi päätti olla lähtemättä... ;) Startin rele vaan napsahti. Vika oli startin herätevirtajohdon liitoksessa releen päässä. Onkos täällä foorumilla muuten tapana tehdä projektikertomuksia pyöristä? Voisi tuosta oman pyörän vaiheista jotain ehkä raapustaa...
-
Tottakai kirjoitetaan ja saa kirjoittaa lisää! Varmasti kiinnostaa palstalaisia. 8)
-
Tuo projektijuttuosio foorumille on hyvä ja kannatettava idea.
Riippuu tietysti moderaattoreista ja tätä keskustelupalstaa viime kädessä hallinnoivasta Gruppon hallituksesta halutaanko sellaista osiota lainkaan.
Itse olen päätynyt pitämään blogia omista tekemisistäni että en kaipaa varsinaisesti sellaista palvelua Gruppolta mutta niille joiden projektien eteneminen on hitaampaa ja tapahtumia kenties vain muutaman viikon välein voisi olla viisaampaa pitää projektialbumia keskustelupalstalla.
Rakenne voisi olla seuraava: palstan nimi ("projektit" tai vastaava nimike) -> pyöräkohtainen projektiselvitys/projektin nimi (ei siis henkilökohtainen koska projektit usein vaihtavat omistajaa, viimeistään jonkin aikaa valmistuttuaan ja muuttuvat jälleen projekteiksi.)
Sitten on toinen asia mikä pitää ratkaista: onko muilla mahdollisuutta kommentoida toisen projektia. Jos on vapaa kommentointioikeus niin sillä on hyvät ja huonot puolensa: kommentointi antaa parhaimmillaan ohjeita projektiin ja kehittää sitä, toisaalta se voi lannistaa rippuen kommentoinnin tavasta. Yksi huono piirre voi olla että kommentointi riistäytyy keskusteluksi tai väittelyksi ja itse pääasia eli projekti hukkuu sinne sekaan.
Parhaimmillaan tällainen projektipalsta jakaa tietoa, hyvässä ja pahassa, uskoakseni enemmän hyvässä koska harvalla on kanttia tuoda epäonnistumiset esille.
Projekti voi olla laajempaa korjaamista, entisöintiä, muutostöitä, tuontipyörän katsastus/tullibyrokratiaa, virittämistä, jne....
-
Minä loin tälle samalle alueelle vain yksinkertaisesti uuden aiheen ("Toisen SP miehen harrastuksia") jossa ajattelin turinoida omasta pyörästä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Samoin olen pelkästään iloinen jos joku muukin kommentoi ja antaa vinkkejä. Uskoisin että kommentointi on 99.9% positiivista. Jos ei niin, fuck it ;D En koe olevani erityisen herkkähipiäinen.
-
Tällä palstalla on kommentointi ollu aina opastavaa ja rohkaisevaa. Eri rojekteja on mukava seurata. Jokainen voi ottaa virikkeitä ja oppia toisten kehitelmistä. Kannatan tuota omien rojektien esittelyä koskapa sivustomme kuri on hyvä eikä pienestä sarkasmista oteta itteensä sikäli kun pysyy huumorin puolella.
Rojektien esittelyä palstalla puolustaa vielä sekin, että esim. Guzzirallin saunaparlamentti pääsi motoaiheisiin juttuihin vasta reilun tunnin jutustelun jälkeen kun erinäiset epikriisit ja muut yhteiskunnalliset asiat oli kahlailtu läpitte. Olis mahollisuus ennakkoon tutustua rojekteihin ja sitten nokakkain kommentoida ja pohtia.
-
saunaparlamentti pääsi motoaiheisiin juttuihin vasta reilun tunnin jutustelun jälkeen kun erinäiset epikriisit
Juu, ennen kerrottiin naisjuttuja ja viinanjuomisreissuja ja vastaavaa. Nyt alkaa joka ukon ja akankin terveys olla jo oma projektinsa. Onneksi sitä varten on oma organisaationsa. Mistä muuten tulee termi: yhteiskunnan ylläpitämä ilmainen sairaanhoito. Joka kerta kun olen käynyt julkisen puolen terveyden- tai sairaanhoitajan vastaanotolla saati lääkärillä niin siitä lasku tulee mukaan. Ei iso summa mutta rahaa kuitenkin.
-
<snip>
Mistä muuten tulee termi: yhteiskunnan ylläpitämä ilmainen sairaanhoito. Joka kerta kun olen käynyt julkisen puolen terveyden- tai sairaanhoitajan vastaanotolla saati lääkärillä niin siitä lasku tulee mukaan. Ei iso summa mutta rahaa kuitenkin.
Entisestä Neuvostoliitosta? ???
-
Vaikkei kävisikään, saa maksaa täyden hinnan palvelusta, jota ei vastaanottanut. Ymmärtäisin, jos maksaisi jonkun kevyen korvauksen, mutta koko höskästä. Juu, unohtanut pari kertaa hammaslääkäriajan..
-
Sportti pääsi jo talvilepoon ja levitä/kasaa projektin kohteeksi. Siitä voisin jotain kuvia räpsiä ja kirjoitella, ei noita breva runkoisia varmaan moni ole vielä joutunut purkamaan? Viime lauantaina alkoi reipas öljyvuoto moottorin/laatikon välistä. Kait se se kammen stefa on tiensä päässä vaikkei mittarissa ole kun 83tkm.
Huomenna haen cali kakkoseen lievemmät öljyt ja sillä mennään loppuvuoden ajot. Ajokausi kestää siihen asti kun tuntuu mukavalta. Eli keleistä riippuu. Jouluaattoajelu on kuiteskin perinne ;D
-
Sportti pääsi jo talvilepoon ja levitä/kasaa projektin kohteeksi
Näin viattomana sivustaseuraajana olisi myös mielenkiintoista tietää miltä näyttävät 4V (per pytty) Guzzin ne osat, jotka saavat venttiilit liikkumaan ylös/alas. Maailmalla on niistäkin kirjoittelua (lähinna Griso/Stelvio). Sport kuuluu olevan se, johon ei koskaan tullut "rullilla varustettuja jotain" (en nyt muista tarkkaa englanninkielistä termiä enkä osaisi sitä oikein varmaan kääntääkkään, mutta 2012 alkaen rullat mainitaan).
-
"rullilla varustettuja jotain"
Tarkoitat varmaan "roller tapped", taitaa yleisin käännös olla rullanostaja.
Haluaisin kanssa nähdä nuo uudet osat tai edes kuvan niistä. Räjäytyskuvissa niitä ei ole vastaan tullut eikä varaosanumeroita liioin.
Edit: No nyt löyty cali 1400 customin varaosalistasta tuommonen: http://www.tlm.nl/webshop/en/tapped-8v-13-b016785-moto-guzzi
-
Palataan taas aiheeseen, eli ajokausi lähenee loppuaan, mutta ei kuitenkaan ennen ensi viikonlopun Pystymettää.
Tänä vuonna jätänkin sivuvaunucalin talliin ja lähden matkaan uljaalla sooloratsullani (Hyacinth nimeltään ;).
Valmistauduin matkaan nikkaroimalla laudanpätkästä tunnelmaan sopivan tavaratelineen, nyt mahtuu penkille telttasäkin lisäksi kuljettajakin.
Sääennusteet lupaavat kohtuullisen lämmintä joskin kosteaa keliä.
Reippaan Pystymettä-viikonlopun jälkeen voikin sitten asettua talvilepoon. Jouluna tietysti voi ajella jos kelit sallivat ;D
-
Eilen vein Brevan huollettavaksi. Aamulla tiet olivat jäässä joten katsoin parhaaksi siirtää huoltoon viennin iltapäivälle. Huoltomieheltä tulikin vastaus, että hän on paikalla vasta klo 15 jälkeen. Hyvä niin.... Matkalla kohti huoltoa oli heti ensimmäisen rampin reunat vielä jäässä. Mietinkin, että mitähän tästä retkestä vielä tulee ;D Nooo matka meni nätisti ilman ongelmia. Kotimatkalla (autossa istuen) alkoi satamaan lunta ja kohta lumisade vaihtui raesateeksi.
Pyörä on nyt huollossa.... Saas nähdä kuinka monta reissua uskaltaa huollon jälkeen vielä ajaa. Tosiasiassa teen sillä vain ja ainoastaan yhden reissun. Suorinta tietä kohti talvisäilytyspaikkaa.
Seuraavat reissut sitten kesällä 2014.
Olen haaveillut Itävallasta ja Etelä Norjasta
-
Tuossa just salilla käydessä (autolla) huomasin että täällä oli tiet puhtaana lumesta ja jäästä. Asteen pakkasella, ihan olis vielä ajokeli. Edes varjossa ei ollut jäätä.
-
Kesä on tulossa. Peipposia on jo pihassa...
Vein Annin talliin. Laitoin bensaan säilöntäainetta ja renkaisiin vähän ylipainetta ja pahimmat kurat pesin pois. Akun otin sisälle ja ylläpitolaturiin. Ajoa tuli reilut 7000 km tälle kesälle. Huoltoaika ei ihan vielä tullut vastaan joten en tilannut sitä talveksi. Meidän kylän mekaanikko käy tallista hakemassa omia aikojaan pyöriä ja tekee tilatut huollot talven hiljaisuudessa. Talli on entinen pieni tehdas, se jossa valmistettiin ennen muinoin Joutsa merkkistä vinssinosturia tukkien kuormaamista varten, kuiva, lämmin ja vartioitu. Säilytystä huolitsee paikkakunnan vartiointiyritys Jokita oy. Muutama pyörä vielä mahtuisi.
-
Kesä on tulossa. Peipposia on jo pihassa...
Akun otin sisälle ja ylläpitolaturiin.
Akku mieluummin viileeseen, kylmään kuin sängyn alle.
-
Akku mieluummin viileeseen, kylmään kuin sängyn alle.
Tuo on ihan totta. Omapurkausvirta on viileässä hyvin vähäinen ja ylläpitolataus talven aikana lähes tarpeetonta. Myös kuivuminen on pienempää, lähes olematonta. Siis kylmään säilymään jos mahdollista.
Jos kylmissä tiloissa ei ole lukitusta ei se oikein käy. Myöskään tarpeeton pikkupoikien, tai muiden kuin varkaiden käsiksi pääsy on estettävä koska akku on aika paukku.
Hyytelöakku ei varsinaisesti kuivu huoneenlämmössäkään, kunhan ei laturilla keitetä. Huoneenlämmössä omapurkaus on olemassa, mutta vähäinen silti. Ylläpitolataus pari kertaa talvessa pari vuorokautta n. 40 mA:n virralla riittää.
Jos pyörä olisi omassa tallissa voisi latauksen tehdä irrottamatta akkua pyörästä. Koska pyörässä on vähän sähkön kulutusta, täytyisi tällöin ladata ehkä kerran kuussa päivän verran n. 100 mA virralla.
Akku kuolee seistessään vajaassa latauksessa pitkään. Sen ei siis tarvitse seistä tyhjänä, vajaa varaus riittää kapasiteetin merkittävään alenemiseen jo kuukaudessa.
Akut ovat joidenkin mielestä niin halpoja, että sellaisen voi suosiolla laittaa joka kevät aina uuden. Silloinhan säästyy ongelmajätteen hävittämiseltä, jos varas sen talven aikana vie. Ja on aivan sama vaihtaako akun keväällä, vai irrottaako syksyllä ja asentaa keväällä uuden, sama työmäärä. Minä hoidan kuitenkin akut aina ihan periaatteen vuoksi niin, että ne ovat iskussa n. 10 vuotta. Autoonkin asensin kiinteän ylläpitolaturin. Vaikeuksia ei ole ollut ilman erityistä omaa töppäilyä.
-
Mitä laturia suositte ylläpitolatauksessa? ::)
-
C-tek.
-
Maanantai-iltana meni Sportti täälläkin talviteloille, n. 11 tkm ajetumpana.
Mitäs tässä, kevättä odotellessa, muutama tiliväli :o
-
Mitä laturia suositte ylläpitolatauksessa?
Juurikin tuo C-tek on ehkä helpoin ja taitaa olla edullisinkin. Se saa olla vaikka koko talven kytkettynä, eikä se ylilataa, koska se jaksottelee älykkäästi. Sitä näkyy olevan jopa vartiointilaitteissa varakäyntiakkujen laturina kiinteässä asennuksessa kesät-talvet-yötä-päivää käynnissä. M-P akulle riittää se pienin 0,7 A:n malli. Minulla on sellainen kiinteästi autossa ja hyvin riittää siinäkin. Jos sitä käyttää myös autolle tilapäisesti ja haluaa nopeampaa latausta kannattaa valita niistä isommista joku. Niissä on pakkauksen pohjapahvin alle piilotettu pakollinen varoituslappu, joka kieltää käytön pakkasella huonosta muovista tehdyn verkkojohdon takia. M-P akulle olen itse tehnyt vanhasta pistorasiamuuntajasta 30 mA:n vakiovirtalaturin, jota en pidä vakituisesti toiminnassa vaan pari kertaa talvessa pari päivää, mutta ei se itse rakentaminen oikeasti kannata muutaman kympin takia. ;D
Edit:
Unohtui mainita, että tuota 30 mA:n laturia käytän siis akulle, joka on pyörästä irrotettu. Jos akku on pyörässä kiinni ja pyörään on rakennettu virran ulosotto, joka on ns. ainakuuma, voidaan ylläpitolaturi kytkeä siihen kunhan laturin suurin antovirta ei ylitä (virran ulosoton) sulakkeen arvoa. C-tek on silloin kätevin ja riittävä. 30 mA ei silloin aivan riitä.
-
Miksi niitä akkuja pitää talvella erikseen ladata käy vähintään kerran viikossa ajelemassa ja sen jälkeen vain muistaa pestä tuon suolamoskan pois hyvin toimii ;D.
-
Miksi niitä akkuja pitää talvella erikseen ladata käy vähintään kerran viikossa ajelemassa ja sen jälkeen vain muistaa pestä tuon suolamoskan pois hyvin toimii
Eipä tietysti tarvitsekaan, mutta tuolloinhan ajokausi ei ole loppunut vaan lähenee äärettömästi loppuaan. ;D
Ja vaikka ei ajaisikaan ei tarvitse latailla. Jos irrottaa johdot akun miinusnavasta se ei talven aikana tyhjene ja keväällä lähtee kyllä hyvin käyntiin. Silloin vaan akun kapasiteetti on laskenut ehkä arviolta puoleen. Noin tehden akku kestää käyttökelpoisena muutaman vuoden. Kun laturin hinta on n. puoli akkua voi laskea kustannusten ja vaivannäön vaikutusta ja päättää sitten ihan maalais-/kaupunkilaisjärjellä.
-
Tänään loppu ajokausi yhteensä reilun 200km lenkkiin. Pitää varmaan alkaa juonimaan ainakin kahvalämppäreitä ja ehkä "navitelinettä" puhelimelle latureineen tässä pimeiden iltojen ratoksi :)
-
Breva 750n penkin alle laitoin virranulostulon suoraan akulta sulakkeen kautta. Navi pysyi hengissä hienosti ja sen kautta pystyi lataamaan phelinta tai akkuakin sytkäriadapterilla. Saman teen 850lle kunhan kevät saa...
Toivottavasti Mistralien äänimaailma miellyttää, Matts.
-
Eikös näissä 850-malleissa ole tuo virranulosotto satulan alla ihan vakiona? Tai ainakin mun Brevassa on, akun oikealla puolella upotettuna.
Tänään laitoin Ctek-ylläpitolaturin kiinni mopoon, en kuitenkaan tuohon virranulosottoon, vaikka sekin olisi mahdollista, vaan kiinnitin akkuun sen Ctekin oman pikaliittimen. Vai tuleekohan tuohon virranulosottoon edes virtaa koko ajan vai onko siellä rele välissä, ei ole tullut kokeiltua? No, tuo Ctekin pikaliitin on kätevä, niin samapa tuo...
Lähiviikkoina vielä edessä öljynvaihto ja pientä huoltoa. Saksanmaalta tuli juuri 6 kg:n paketti varaosia ja tarvikkeita, onpahan muutamaksi vuodeksi ;)
Ensi viikolla saapuu Guzzin omat kahvalämppärit HC Motorradtechnikiltä, näitä ei muuten enää tehdas toimita, asia selvisi kun kokeilin tuolta Moto Italian kautta ensin tilata.
-
Josko olet mopotinta raplaamassa niin tsekkaappa tuleeko siihen penkin alla olevaan virranulosottoon sähkö virtakytkimen kautta.
-
Breva 750n penkin alle laitoin virranulostulon suoraan akulta sulakkeen kautta. Navi pysyi hengissä hienosti ja sen kautta pystyi lataamaan phelinta tai akkuakin sytkäriadapterilla. Saman teen 850lle kunhan kevät saa...
Toivottavasti Mistralien äänimaailma miellyttää, Matts.
Sen verran on etäisyyttä mopoon että katotaan toteutuspuolta tuossa talven mittaan :)
Sinne se Guzzi jäi keskiseisomatuen ja kakkosnelosen varaan huputettuna odottamaan kevään aurinkoa.
-
No nyt on pyörälle teetetty 20000km huolto, etujarrulevyt vaihdatettu samalla ja viety espooseen talviunille. Talven aikana vaihtavat vielä renkaat.
Nyt on alkanut kiehtomaan Brevan myynti. Kuinkahan haluttua tavaraa tuo on? Ei ainakaan nettimotossa ollut ainuttakaan vm 2010 1100 Brevaa myynnissä. Eipä siellä kyllä juurikaan noita Guzzeja ole muutenkaan. Nyt on muutama kuukausi aikaa miettiä myyntiä.... Toisen lapsen on tarkoitus syntyä tuossa maaliskuulla, joten ensi kesä voinee olla melkoisen hiljaista ajojen suhteen..... :(
-
Miksi noin uuteen pyörään piti vaihtaa etulevyt, kulumisesta ei kai voi olla kyse, oliko levyt menneet kieroksi jostain syystä - mistä?
-
Nyt on muutama kuukausi aikaa miettiä myyntiä.... Toisen lapsen on tarkoitus syntyä tuossa maaliskuulla, joten ensi kesä voinee olla melkoisen hiljaista ajojen suhteen..... :(
Tässä vaiheessa pitää ruveta harkitsemaan sivuvaunun hankkimista. On hienointa mitä perheen kanssa voi yhdessä tehdä. Voit kysyä vaikka meidän lapsilta - nyt 23 ja 21 vuotiaat ja ihan tervepäiset vaikka viettivät 15-16 elämänsä ensimmäistä kesää sivuvaunussa matkaillen. Vaatii vanhemmilta vähän asennetta - lapset nauttii, kun on sopivasti ruokaa, vaatetta ja säpinää ja telttailuahan ei voita mikään ;D
Kaijus perheineen
(nyt matkassa enää koirat, joskus vaimo ja aina paljon tavaraa)
-
Miksi noin uuteen pyörään piti vaihtaa etulevyt, kulumisesta ei kai voi olla kyse, oliko levyt menneet kieroksi jostain syystä - mistä?
En ole vielä tutkinut syytä. Jarrut nypyttivät niin vaihdatin levyt.
Aion pistää levyt sorviin pyörimään ja mitata tasaisuuden. Sitten putsaan niitit kunnolla ja vielä hion levyjen pinnan. Jos levyt eivät ole kierot, saa niistä kuin uudet...
-
Tänään tais loppua ajokausi. Vielä pesu ja öljyjen vaihto ja IBBi on valmis talviunille.
Ellei sitten joku päivä ole vielä näin mahtava keli ja ajoon on vaan päästävä :)
-
Eilen akut otettiin pois m-pyöriltä ja pian siirretään yhden akun kelkalle .
Oli ensimmäinen syksy kun voin nostaa akun Le Mansista(viitonen) ilman tankin poisnostosta, katos kun
akun koko oli tänä vuonna vähän pienempi kuin ennen. Onnistui nätisti -ruuvasin pari ruuvia muovi-jarrunestesäiliöltä jo nostin
sulakemuovirasian kansi. - sit akku pois.
Nyt akku sai tehdä töitä Yam Fj ,n huonon akun kanssa (kaapelit välillä) - Jumpstart sanotaan englanninkielisessä autokorj.- manuaalissa. Ja
FJ lähti heti käyntiin.(Oli seisonut ulkona katon alla muutama kuukausi).
-
Pakko se on uskoa, että talvi kolkuttelee ovelle; asiakaspyöriä alkaa tulla tontille ja kyselyitä tulee.
-
Joo, kyllä se alkaa varmaan olemaan ajokausi tässä. Eipä tuo lumi enää ehkä sula. Ja taitaa tiet olla siinä jamassa, ettei sula ja kuiva ennen kevättä..
-
Joulupuurolle Vehoniemeen! 7.12 klo 16 Vehoniemeen moottoripyörällä saapuvat saavat ilmaisen puuron, muilta otetaan pieni maksu. Tieto oli Aamulehden Valo-liitteessä perjantaina 29.11. Menkää puurolle, minä en kuulemma pääse.. Mites talvirengaspakko, koskeeko m-pyöriä?