Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Syyskuu 10, 2013, 22:37:28 ip
-
Täälä taas näprätään tunerprota. Tuo deltafuel häirittee. Merkitys on mulle edelleen täysi mysteeri että miksi tuommonen on edes olemassa.
Kai sen voi vetää nollille? Paremmin käy mun ajatukseen että molemmat pytyt saa aina saman määrän ainetta.
-
Tässä pari tekstinpätkää, jossa asiaa on kuvattu:
Brad the Bike Boy
”Delta fuel map on tarpeen, koska kahden sylinterin dynaaminen tilanne moottorin käydessä vaihtelee. Erot sylintereiden lämpötiloissa, ilman virtaamisessa sylintereihin, pakopuolen rakenne jne. vaikuttavat niin, että polttoaineen tarve on erilainen sylinterikohtaisesti. Joskus erot ovat niin suuria, että tulee epäilys että jokin on pielessä, mutta kyse on vain käynnissä olevan moottorin sylintereiden dynaamisista eroista.”
Neil Spalding and Duane Mitchell
"Weber computers have always had the capability of running a secondary 'offset' map. The different fuelling requirements of each cylinder are caused by slightly different circumstances affecting the intake and exhaust process. The exhaust pipes have different bends and the space between the power strokes is uneven, 270deg and 430 deg. Sometimes the fueling will need to be leaner and sometimes richer; it is all down to the interrelation between throttle opening, porting, cams, airbox pulsing and revs. Ducati twin cylinder factory maps (including Ducati Performance versions); have virtually ignored the existence of this offset map capability on their Eproms until the very late nineties, as did all the usual suspects of the aftermarket Eprom suppliers."
Tuntuu että Marelli säätää ensin toisen pytyn pakokäyrän tietojen perusteella kartan. Siten eri "automaattiohjelmalla" tuon erokartan niin, että molemmissa putkissa kulkee "identtistä kaasua" koko ajan. Pakokaasuissa on tasaisuutta, kartoissa ei? Varmaankin on niin, että tuo Delta Fuel Map ei suuria vaikuta, on suuritöinen, mutta hienosäätöä kumminkin.
-
Kai sen voi vetää nollille?
Mulla on nollilla, kun ei ole paremmasta tietoa.
Voi hyvinkin olla, että tehtaalta lähtiessä on delta-kartta ollut kohdallaan, mutta kun tehtaan jälkeen on tehty pari ihan pikkuista muutosta kokonaisuuteen, on aivan varma, että delta-kartta on aivan päin helvettiä.
Paremmaksi katsoin pistää nollille, ettei tarvi sitä ihmetellä.
Vakiovehkeessä tuskin kannattaa puuttua, ellei ole paremmasta oikeaa mitattua tietoa.
-
Ainoa tapa lienee delta-kartan muokkaamiseen olla molemmissa pakokäyrissä lambda-anturit ja niille näytöt sekä mahdollisuus loggaamiseen.
Itsellä oli taannoin tuplamittari ja tuplalambda. Samalla säädöllä käyvät sylinterit antoivat lievästi poikkeavaa signaalia. Ei kuitenkaan niin paljoa että olisi mieleen tullut tehdä eri kartat eri sylintereille.
-
En ole vieläkään ehtinyt oman pyöräni karttojen kimppuun, mutta omasta mitattiin vuosi sitten penkissä molemmista käyristä seosta. Ei mitään eroa ulostulevan kaasun koostumuksessa..
-
Kokeilin pikku lenkin delta nollilla, mitään mainittavaa eroa en huomannu suuntaan toiseen. Eikä liioin autotune, jotain pientä säätöä oli tehnyt mutta niin tuo aina tekee. Joten laitoin takasin alkuperäisen erokartan ja sillä mennään toistaiseksi.
Alan kikkailla seuraavaksi sytkäkartan kanssa, jotain pitää saada näprätä...... ;D
-
Eikä liioin autotune, jotain pientä säätöä oli tehnyt
Säätääkö autotune vaan syöttöä, ei siis puutu syttykarttaan?
-
Eikä liioin autotune, jotain pientä säätöä oli tehnyt
Säätääkö autotune vaan syöttöä, ei siis puutu syttykarttaan?
Juu, vain syöttöä.
-
Tässä pari tekstinpätkää, jossa asiaa on kuvattu:
Brad the Bike Boy
”Delta fuel map on tarpeen, koska kahden sylinterin dynaaminen tilanne moottorin käydessä vaihtelee. Erot sylintereiden lämpötiloissa, ilman virtaamisessa sylintereihin, pakopuolen rakenne jne. vaikuttavat niin, että polttoaineen tarve on erilainen sylinterikohtaisesti. Joskus erot ovat niin suuria, että tulee epäilys että jokin on pielessä, mutta kyse on vain käynnissä olevan moottorin sylintereiden dynaamisista eroista.”
Neil Spalding and Duane Mitchell
"Weber computers have always had the capability of running a secondary 'offset' map. The different fuelling requirements of each cylinder are caused by slightly different circumstances affecting the intake and exhaust process. The exhaust pipes have different bends and the space between the power strokes is uneven, 270deg and 430 deg. Sometimes the fueling will need to be leaner and sometimes richer; it is all down to the interrelation between throttle opening, porting, cams, airbox pulsing and revs. Ducati twin cylinder factory maps (including Ducati Performance versions); have virtually ignored the existence of this offset map capability on their Eproms until the very late nineties, as did all the usual suspects of the aftermarket Eprom suppliers."
Tuntuu että Marelli säätää ensin toisen pytyn pakokäyrän tietojen perusteella kartan. Siten eri "automaattiohjelmalla" tuon erokartan niin, että molemmissa putkissa kulkee "identtistä kaasua" koko ajan. Pakokaasuissa on tasaisuutta, kartoissa ei? Varmaankin on niin, että tuo Delta Fuel Map ei suuria vaikuta, on suuritöinen, mutta hienosäätöä kumminkin.
Kyllä minä nyt jatkan tästä ettepäin niin että tuo deltafuel on nollilla. Teki säätämisestä aika hankalaa. Kun mittari on kiinni oikeassa käyrässä eli justiin tässä "delta"pytyssä niin mittarissa vilistää välillä aika sekopäisiä lukemia. Varmaan sieltä keskipöntöstä mitattuna pyttyjen keskiarvo näyttäisi hyvältä mutta ei kyllä näin käyrästä mitaten.
Toki sylinterien välillä pientä eroa mahtaa olla mutta nuo deltakartan erot ja hyppäykset solujen välillä on niin suuria ja karkeita että parempi olla mun mielestä nollilla. Onhan kaasarikoneillakin pärjätty maailman sivu vaikka saavat saman annoksen ainetta. Heräsi epäilys että koko kartta on tehty enempi katalysaattorin toimintaa varten.
Tiedä sitten mikä on totuus mutta käynti ja kulku sen kun paranee ;D
-
Onko noita hyppyjä pitkin koko karttaa vai keskittyvätkö ne tietyille kohdin karttaa? Se kävisi järkeen, jos vaan jollain kohtaa että sillä tosiaan pidettäisiin kattia kuumana.
-
Onko noita hyppyjä pitkin koko karttaa vai keskittyvätkö ne tietyille kohdin karttaa? Se kävisi järkeen, jos vaan jollain kohtaa että sillä tosiaan pidettäisiin kattia kuumana.
Tuossa vakio 1200 8v sport corsan deltakartta. Tuo rengastettu alue on noin 100 +-5 km/h. Sillä kohtaa alkoi homma tympiä kun välillä oltiin rikkaalla ja sitten taas laihalla. Yritin ensin vähän tasoitella vaan ilman toivottua tulosta. Nyt nollakartalla homma pelaa kuten pitää.
-
Kukas se epäilikään että liittyykö tämä Delta Map kuitenkin lambdan/katin lämpimänä pitämiseen? Ehkä ei sentään. Tässä Cali Vintage, 15RC ecu (kat). Kovasti on maltillinen noihin uudempien Carc / 5AM ecu -mallien Delta -karttoihin nähden? Omassa (15M, ei kat) on vähän erilainen, mutta myös hyvin pieniä numeroita siinäkin kartassa.