Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Työkalupalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Kesäkuu 26, 2013, 21:53:21 ip
-
Postissa olisi odottamassa Dataq DI-155 loggeri.
Ikuna en ole mitään tuollaista operoinut, mutta tavoitteena on silti saada tuosta apua Jackalin karttojen säätöön.
Tavoitteena:
10 Piuhat kiiinni TPS:ään, lambdaan ja kipinään
20 ajoa eli vetoja eri kaasunasennoilla + "normaalia ajoa"
30 datat exceliin
40 prosessointia: tps-jännitteestä kaasun asentotiedot
50 prosessointia: kaasun asento, RPM-tieto ja seostieto 3D-kuvaajaksi
60 3D-kuvaajan perusteella aivojen käyttöä ja kartan säätöä käsin paremmaksi (tunerpro, writer)
70 koeajo
80 jos tuntuu tarpeeksi hyvältä, lopetetaan tähän ja kerrotaan muillekin, miten homma sujui
90 GOTO 10
-
Laitahan kuvia prosessista eli kerro kuvin ja sanoin...
-
tps-jännitteestä kaasun asentotiedot
Taisi olla sinulle tuttua mutta muistat varmaan että ne asiat muuttuvat 30 asteen kohdalla Jackalin tps potikan suhteen. Eri käyrä ja eri kaava muuttaa millivoltit kaasunasennon asteiksi ennen ja jälkeen tuon kohdan. Ja karttaahan tehdään juuri niiden kaasuläpän asteiden mukaan (kaivoin ne kaavat sieltä Guzzitequesta jo siihen edelliseen juttuun) :).
-
tps-jännitteestä kaasun asentotiedot
Taisi olla sinulle tuttua mutta muistat varmaan että ne asiat muuttuvat 30 asteen kohdalla Jackalin tps potikan suhteen. Eri käyrä ja eri kaava muuttaa millivoltit kaasunasennon asteiksi ennen ja jälkeen tuon kohdan. Ja karttaahan tehdään juuri niiden kaasuläpän asteiden mukaan (kaivoin ne kaavat sieltä Guzzitequesta jo siihen edelliseen juttuun) :).
Kyllä kyllä. Siksi tuossa onkin tuo kohta 40 :)
Vielä en ole koodannut taulukkolaskimeen tuota millivolteista asteiksi - muunnosta, mutta tuskin siinä kauaa nokka tuhisee.
-
Jussin kanssa jo aiemmin pohdittiin että on todennäköisesti mahdollista ohjelmoida moottorinohjaus siten että se ymmärtää myös täysin lineaarisen TPS:n käytön.
Se mahdollistaa käyttämään autotarvikeliikkeen edullisia TPS-antureita. Esimerkiksi ruiskutuskartta muokataan siten että tuon kohta "40" jälkeen karttaan tulee "mutka" kompensoimaan epälineaarista TPS-toimintoa. Asia on minulle jo ennestään tuttu toisen merkkisestä moottorinohjausjärjestelmästä.
Syytä tuntematta on BMW siirtynyt uudessa ruiskutusjärjestelmässään käyttämään lineaarista TPS:ää aiemman epälineaarisen sijaan.
Yritän tässä Jussin peesissä saada aikaiseksi excel-pohjaisen taulukointijärjestelmän jolla saisin TPS-testerin arvot (jännite vs astekulma) siirtymään suoraan tietokoneavusteisesti taulukkoon ja siitä graafiseksi käyräksi visualisoimaan kulloisenkin testattavan kaasunasentopotentiometrin ominaisuuksia ja siten löytämään markkinoilta parhaan/edullisimman korvaavan potentiometrin.
-
Kyllä kyllä. Siksi tuossa onkin tuo kohta 40
Nyt pälähti mieleeni vasta että onkos tässä syntymässä nyt tosiaan jotain uutta ja ainutlaatuista? Kun mennään "normidynoon", niin eikös se tuloste joka saadaan ulos ole pelkästään vääntö/teho toisella kuvaajan akselilla ja kierrosluku toisella. Ei kaasun asentoa. "Fuel Map" -kartta eculle tehdään taas sitten kaasunasento toisella akselilla ja kierrosluku toisella akselilla. Sellaista kuvaajaa ei maailma tunne, missä näkyisi vääntö/teho suhteesa kierroslukuun siten että kaasunasento olisi myös kuvaajassa näkyvillä. Kun tuo kaasun asento tuodaan vielä mukaan, eikös Fuel Mapin tekeminen ole helpompaa?
ymmärtää myös täysin lineaarisen TPS:n käytön
No varmasti. Brad the Bikeboy kirjoitti perusselvityksessään Marellin ecuista hauskasti, että se on vaan pieni "mikroprosessoriautomatiikka", jolla ei ole vähäisintäkään aavistusta siitä, että se saa Guzzin moottorin sanomaan brummm...brummm. Mutta onko tuo vaiva sitten tarpeen, on mieltymysasia. Niitä potikoita ei kai nyt hirmuisesti kulu ja oma viehätyksensä on siinä, että pidetään Guzzi Guzzina. Minua kiehtoo juuri se, että ei laiteta Power Commanderia eikä yhtään mitään lisävärkkiä. Muokataan Guzzin oman ecun karttoja. Mitään ei näy ulos eikä pyörässä ole tarroja että tässä on "super sport Xtra aggresive wanna be bad guy with pirate look -power module" - mitä nyt ajokäyttäytyminen tulee paremmaksi ja takapyörästä tulee enemmän tehoa.
-
Hehee:
"super sport Xtra aggresive wanna be bad guy with pirate look -power module"
Olisihan tuokin jonkinlainen itsetehostuksen tehoste.
Olen nuorille herroille ja miksei vanhemmillekin saarnannut noista hyvin näkyvistä PC ja RB-tarroista sivukatteissa että ei ole parasta mainosta josko joutuu ratsiaan. Muutenkin olen yrittänyt kylvää "sleeper-asennetta" eli vehje voi olla poskettoman tehokas mutta ulkoa päin sitä ei näe. Vain käytössä näkee/tuntee.
Tuosta tarvike TPS:n käytöstä. Parempi käyttää alakuperäistä mutta meillä muokkaajilla/rakentelijoilla tuo massiosasto/puoliso sanoo helposti ei kun pitäisi ostaa arvokas alkuperäiskäikäle. Pitää siis soveltaa. Ajatuksia herättää jos alkuperäinen maksaa 200€ ja tarvike 40€. Sillä erotuksella hankkii pätkän säätöjohtoa tai tuttavuuden sellaiseen jolla jo on. Tietokonehan on melkein kaikilla nykyään jo muuta käyttöä varten. Ja kuten tiedätte on ilmaisohjelmia tarkoitukseen saatavissa.
vääntö/teho suhteesa kierroslukuun siten että kaasunasento olisi myös kuvaajassa näkyvillä
Tuossa dynoasiassa on myös menty etiäppäin: on nelikaasuanalysaattori valmiina käyttöön, laajakaistalambda, inertiapenkki tehon mittaamista varten, sama penkki mutta toista toimintoa käyttäen jarruttaa jatkuvasti eli soveltuu ajosyklien mittaamiseen. Käyttöönotossa mättää lähinnä että ei vielä ole hallitilaa vuokrattuna riittävästi. Mutta, totta tosiaan, samaan tulosteeseen ei vielä saada kaasunasentoa. Kierrosluku kyllä mutta se ei ole sama asia. Eiköhän sekin asia ratkenne ajan kanssa.
-
Pitää vielä lisätä että on lupa tehdä ns "tuottamatonta työtä". Siitä saatu palaute voi olla joko myönteistä tai kielteistä: aina ei voi onnistua. Mutta oppia tulee ja ymmärrys lisääntyy.
Itselläni oli joskus kauan sitten yhdeksänkymmentäluvun alussa digitaalisella moottorinohjauksella varustettu pyörä. Eräs vanhempi harrastaja totesi pyörästä että "tuohon kun tulee vika niin mitenkään sitä ei voi korjata!" Epäilin jo silloin että kyllä voi mutta se edellyttää toisenlaista osaamista. Pidin vielä silloin suuni kiinni mutta nyt voin sanoa että tienvarressa voi tehdä monta asiaa jos tuntee tekniikan ja on vähän kärryillä elektroniikasta. Ja kotitallissa laittaa kuntoon.
-
Kyllä kyllä. Siksi tuossa onkin tuo kohta 40
Nyt pälähti mieleeni vasta että onkos tässä syntymässä nyt tosiaan jotain uutta ja ainutlaatuista? Kun mennään "normidynoon", niin eikös se tuloste joka saadaan ulos ole pelkästään vääntö/teho toisella kuvaajan askelilla ja kierrosluku toisella. Ei kaasun asentoa. "Fuel Map" -kartta eculle tehdään taas sitten kaasunasento toisella akselilla ja kierrosluku toisella akselilla. Sellaista kuvaajaa ei maailma tunne, missä näkyisi vääntö/teho suhteesa kierroslukuun siten että kaasunasento olisi myös kuvaajassa näkyvillä. Kun tuo kaasun asento tuodaan vielä mukaan, eikös Fuel Mapin tekeminen ole helpompaa?
ymmärtää myös täysin lineaarisen TPS:n käytön
No varmasti. Brad the Bikeboy kirjoitti perusselvityksessään Marellin ecuista hauskasti, että se on vaan pieni "mikroprosessoriautomatiikka", jolla ei ole vähäisintäkään aavistusta siitä, että se saa Guzzin moottorin sanomaan brummm...brummm. Mutta onko tuo vaiva sitten tarpeen, on mieltymysasia. Niitä potikoita ei kai nyt hirmuisesti kulu ja oma viehätyksensä on siinä, että pidetään Guzzi Guzzina. Minua kiehtoo juuri se, että ei laiteta Power Commaneria eikä yhtään mitään lisävärkkiä. Muokataan Guzin oman ecun karttoja. Mitään ei näy ulos eikä pyörässä ole tarroja että tässä on "super sport Xtra aggresive wanna be bad guy with pirate look -power module" - mitä nyt ajokäyttäytyminen tulee paremmaksi ja takapyörästä tulee enemmän tehoa.
Tavallisesti saadaan vain Teho/vääntö ja kierrosluku. Mutta on mittaajia jotka voivat ottaa pyörän omasta järjestelmästä kaasunasennon. PowerCommanderista tuon tiedon saa myös ulos.
-
on mittaajia jotka voivat ottaa pyörän omasta järjestelmästä kaasunasennon
Ecuhan sen aina osaa laskea kaasunasennon ilmaisimelta saamastaan tiedosta (mV => asteet). Mutta miten ottaa tieto ulos, vaatii varmasti aivan erikoisosaamista. Ecunhan ei tarvitse sitä tietoa kertoa enää eteenpäin, paitsi OBD -pistokkensa kautta sitä erikseen kysyttäessä, esim. Guzzidiagille. Tiedon ulossaanti tätä kautta taas on vaatinut paljon osaamista etsiä, että missä se tieto luuraa ja millä protokollalla se saadaan ulos. Tämän tarinan tapauksessa tieto otetaan analogisesti Motomatin tekemällä välikaapelilla (tosiaan tekemällä, sitä yhtä pistoketta ei voi toistaiseksi ostaa mistään), joka kytketään kylmästi pyörän johdotuksen ja tps:n väliin. Saadaan tieto (esim. 0,150-5,0V) joka korreloi jollakin kaavalla suoraan läpän asteluvun kanssa.
Ja tosiaan, 5AM ecuista alkaen paljon saa suoraan ecusta ulos. Kaasunasento, kierrosluku, lämpötilat (öljy, imuilma), lambda-arvo jne. Ei puutu kun sen dynon yhdistäminen tähän (varmaan pyörän oman lambdan antamat tiedot eivät ole tarpeeksi yksityiskohtaisia tällaiseen säätötarkoitukseen). Tässäpä tuotteistettava asia Dynotecille ja mitä niitä fimoja nyt onkaan. 5AM on melko yleinen ecu. Kun olen seurannut Guzzidiag -keskustelua asia näyttää menevän niin, että tämä liikennöinti (tietojen ulossaanti) ecusta on nimenomaan ecun mallin mukaista, ei niin että esim. Weber-Marellit yleisemmin toimisivat samaan tapaan. Itse liikennöinti menee enemmän ja enemmän standardiksi mutta tarvittavien "salasanojen ja kryptauksien" selvittäminen hankalammaksi.
-
Jeps. Joistakin pyöristä tuo tieto on plug and play. Ei sitenkään yllätys että kyseessä on ratahommiin soveltuvat laitteet. Mutta, kuten sanottu Commanderin kanssa tuon tiedon saa kylkiäisena. Ei tarvita ylimääräisiä johtovirityksiä.
-
Ei tarvita ylimääräisiä johtovirityksiä.
Niin jos ei PC:tä lueta sellaiseksi.
Pyrkimys on että alkuperäisratkaisulla mentäisiin. Siinä suhteessa mulla, Jussilla ja Camn:illa voisi olla palaverin paikka ettei digitaalikiimassa tehdä kovin paljoa päällekkäistä harrastusta. Jussi nyt kerkes ostamaan rahalla loggerin. Ei välttämättä huono juttu mutta ko tarve voi olla muutoinkin ratkaistavissa.
Tietenkin olisi kiva tietää mitä kaikkia kapineita Marellin pajalla on käytetty että on saavutettu se tulos joka on saavutettu johon eivät kaikki asiakkaat olekaan tyytyväisiä. Voi olla että kaikki äly ei olekaan siellä vaan sitä on muuallakin. Toki pitää ottaa huomioon että Marellia ja Piaggiota tuotteidensa osalta sitoo EU:n, USA:n osavaltioiden, ei-EU-maiden ja omat rajoituksensa jotka ovat ristiriidassa kuluttajien tarpeiden tyydyttymisen kanssa. Jonkinlaista luovimista siis. Eli kaikille välttävä ratkaisu.
-
Commanderin kanssa tuon tiedon saa kylkiäisena
Miten se mahtaa onnistua? Minulla on 15M ecu ja Power Commander III USB (ei käytössä kun ecussa herra saksalaisen kartta). Tuossa Commanderissa ei ole kun se yksi pistokehässäkkä, jonka avulla se kytketään pyörän johdotuksen ja ecun väliin. Sitten siinä on pikku usb -liitin, jolla liitytään PC:hen, PC:ssä minulla on ollut tuon Power Commander III USB:n PC-softa pyörimässä. Muistan että sillä näkyy nätisti kaasunasento ja kierrosluku, mutta ei muuta. "Fuel Map" -karttoja voi lukea pyörästä, PC:n muistista, kirjoittaa ja tallentaa. Mutta ei ole missään vaiheessa kello kilahtanut, että sieltä saisi kaasun asennon suhteessa kierrosnopeuteen ulos johonkin kolmanteen järjestelmään, online.
Kurkkasin niiden kotisivulta että III USB mallia koskee: ""Expansion port" for upgrades and accessories: ignition module, Quick shifter, Multifunction Hub, Pressure Sensor display and LCD display unit." Kun katson mallin mukaan (V11) tulee tarjolle vaan LCD unit, joka on näyttö jossa on: "gear position, throttle%, map position ja boost". Ainoastaan tuo throttle% olisi siis avuksi mutta sekin vain näyttönä. Mutta LCD unitin sivulla puolestaan jo kerrotaan, että "can be connected to the Dynojet Wide Band Commander- - the LCD is able to display actual air/fuel readings and any accessory input connected to the WBC." Kalliiksi tulee, pitää olla 3 eri komponenttia (joihin yhteen kuuluu lambda), että saa sekä kaasunasennon että afr lukeman lcd näytölle...
Mitenhän lie muuten, jos ne pistokkeet ecu/commander commanderin mallista riippumatta ovat identtisiä, niin juuri tuo tps:n käyrä voi olla syy, miksi 15M/RC sopii Power Commander III USB malliin ja 5AM uudempaan Power Commander V mallin. 5AM pyörissähän onkin lineaarinen tps kun 15M/RC pyörissä epälineaarinen. Tämän vuoksi en voi käyttää Autotunea, vaikka mieli tekisi.
voisi olla palaverin paikka ettei digitaalikiimassa tehdä kovin paljoa päällekkäistä harrastusta
Osaajat tekee, minä vaan spekuloin... En ole vielä saanut niitä lambdanreikiä alkukäyriinkään. Mutta ajatuksen tasolla kyllä jo vahvasti...ja kaapelit ja softat on, puuttuu tosiaan lambdat ja lähtölaukaus... Mutta Guzziasioista on aina kiva palaveerata.
-
Nuih.
Tuuttasin Loggerin kiinni guzziin. Ihan vain pikaisesti kokeilin kun iski muuta puuhaa akuutisti.
Pistin yhden analogia-inputin kiinni kapeaan lambdaan ja toisen analogisen(!) kiinni ruiskupiuhoihin.
Ch1 oli mitta-alueella "muutamia voltteja" ja Ch2 oli -15 .. +15 ja laitettu mittaamaan taajuutta (se osaa sellaisenkin!).
Ch1 näytti lambdan lämpiämisen jälkeen ... ööö. Siistejä numeroita joista en oikein ole varma, miten niitä pitäisi tulkita :) Esimerkiksi -9V :) Tätä pitää hieman ihmetellä lisää.
Ch2 näytti RPM/2 numeroita, niinkuin olettaa sopiikin.
Loggeri exporttasi datan .csv-muodossa, jonka MS-excel luki, joskin datassa olevat pisteet piti vaihtaa pilkuiksi ja muuta pientä sellaista, mutta nyt sain jo kaksi ihan järkevän näkyistä graafia joissa näkyy RPM/aika ja toisessa lambda/aika. Vähän kerrassaan tästä eteenpäin .... Tekemsitä on kuitenkin paljon, ei tämä ihan triviaalia ole :)
J
-
Epäilemättä laite siis toimii!
Negatiiviset luvut voivat olla siksi että napaisuus ei ole oikein päin. Mutta se ei pitäisi olla mahdollista yksijohtoisessa lambdassa. Tosin kapeakaistainen zirconia-lambda (sulla ilm. juuri sellainen) antaa siniaaltoa muistuttavaa käppyrää, jonka potentiaali kuitenkin on plussan puolella jatkuvasti. Pitäisi seilata yleensä 200-800mV välillä. Eli 0,2 - 0,8V. Onko skaalausmahdollisuutta?
Asialla ei liene haittaa kunhan missään matkan vaiheessa luvun itseisarvo ei mene nollan toiselle puolelle.
Laajakaistainen lambda antaa 0 - 5V väliltä jännitettä.
Pistin yhden analogia-inputin kiinni kapeaan lambdaan ja toisen analogisen(!) kiinni ruiskupiuhoihin.
Vaikuttaisi siltä että pitäisi olla vastaava piuhasetti suuttimen johdon ja liittimen väliin (kaksijohtiminen) kuin on TPS:lle jotta signaalin vastaanotto olisi kivutonta ja virhetoiminnot minimoituisivat?
-
Epäilemättä laite siis toimii!
Toimii toimii.
Juuri ajoin 25 km vaihtelevasti tallille loggeri päällä. Kaikki kolme oleellista arvoa kytkettynä.
Päästyäni tallille huomasin että logger-softa oli kaatunut jo matkan alussa... Epämukava yllätys.
Negatiiviset luvut voivat olla siksi että napaisuus ei ole oikein päin. Mutta se ei pitäisi olla mahdollista yksijohtoisessa lambdassa. Tosin kapeakaistainen zirconia-lambda (sulla ilm. juuri sellainen) antaa siniaaltoa muistuttavaa käppyrää, jonka potentiaali kuitenkin on plussan puolella jatkuvasti. Pitäisi seilata yleensä 200-800mV välillä. Eli 0,2 - 0,8V. Onko skaalausmahdollisuutta?
Asialla ei liene haittaa kunhan missään matkan vaiheessa luvun itseisarvo ei mene nollan toiselle puolelle.
Laajakaistainen lambda antaa 0 - 5V väliltä jännitettä.
Pistin yhden analogia-inputin kiinni kapeaan lambdaan ja toisen analogisen(!) kiinni ruiskupiuhoihin.
Tässä vaiheessa harjoituksia mahdolliset skaalaukset ja väärin päin olemiset eivät suuremmin haittaa. Taulukkolaskimella ne saa korjattua.
Vaikuttaisi siltä että pitäisi olla vastaava piuhasetti suuttimen johdon ja liittimen väliin (kaksijohtiminen) kuin on TPS:lle jotta signaalin vastaanotto olisi kivutonta ja virhetoiminnot minimoituisivat?
ilmankin pärjää, mutta stanan rumat nuo nyt kiinni olevat piuhat ovat :)
Koitan kohta nauhoittaa lisää, kunhan saan jarrupalat vaihdettua ja lähden kotio päin.
-
Päästyäni tallille huomasin että logger-softa oli kaatunut
Mistäs se loggeri ottaa sähkönsä? Oma akku vai pyörän sähköjärjestelmä?
Aattelin vaan että jos Guzzin häilyväinen jännite ei ole hyväksi...
-
Onkos tuossa minkälaista signaalin filtteröintiä jossain välissä? Mahtaa olla nimittäin moottoripyörässä jonkin verran kohinaa kaapatussa signaalissa ajon aikana.
-
Onkos tuossa minkälaista signaalin filtteröintiä jossain välissä? Mahtaa olla nimittäin moottoripyörässä jonkin verran kohinaa kaapatussa signaalissa ajon aikana.
Sähkön laite ottaa USB-liitännästä, akullaan toimivalta läppäriltä.
Mitään ei suodateta ollenkaan (nyt), kaikki rapinat tulevat suoraan kuparisia piuhoja pitkin laitteen portteihin. ... ja sen kyllä huomaa :)
Sain muutaman vedon ajettua, mutta data on vielä hieman epäselvää.
Pitäisi tehdä niin helpoksi ja toistettavaksi kuin mahdollista tuo dadan prosessointi, ettei menisi loppukesä dadan vatkaamiseen edes takaisin.
Edit: voisipa melkein tehdä vähän (heh) paremmat kaapeloinnit, vaikkapa coax-ethernet-piuhoja käyttäen. Loggerissa on neljä liitintä kahdelle piuhalle: luulisin ettei haittaa kytkeä coaxin sukkaa niihin X:llä merkittyihin napoihin. Vaan tutustumpa aiheeseen. Miksikö juuri ethernet? No kun sitä sattuu olemaan tuolla useampi metri.
-
Jep,
kaasun asennon mittaus meni väärästä töpselistä, mutta ei se haittaa; mitatusta arvosta absoluuttisesta arvosta kun vähensi viisi volttia, sai ihan järkeviä numeroita, esimerkiksi tyhjäkäynnillä 350mV.
Kierrosnopeuden mittaus sisälsi kohinaa kun se oli mitattu suojaamattomilla kaapeleilla ruiskun johdosta, enkä ole ehtinyt perehtyä millä parametreillä signaalista tehdään kierrosnopeus. Lisäksi pulssissa on todennäköisesti muutakin vikaa, mutta sainpahan nyt jotain...
Lambda on veemäisin, kun mitatut arvot ovat suuruusluokkaa "muutama pilkku jotain" mutta jos sitä skaalaa, pääsee suunnilleen arvoille "50 - 500". Yksikkö ja asian merkitys vaan on täysin epäselvä.
Näillä reunaehdoilla laitan kuitenkin iloksenne ensimmäisen 3D-kartan, jossa "korkeus" saattaa merkitä seoksen rikkautta, ja X- ja Y-koordinaatit ovat kaasukapulan asento asteina ja kierrosnopeus.
Ehdottomasti pitää tehdä paremmat piuhat, laittaa mielummin laajakaistainen lambda paikalleen ja ottaa monta uutta kierrosta, mutta jostain pitää aloittaa, ja jos heti tähtää täydelliseen, jää homma tekemättä.
-
(http://3.bp.blogspot.com/-IkyPdGf6Zc0/Tvy36nG8FDI/AAAAAAAABNk/ap42hoZ8duo/s1600/kapeakaistalambda2.jpg)
Jos liittämäni kuva näkyy niin lambda-arvo kapeakaistaisella on parhaimmillaan (useimmiten sopivin seos) hiukan alle puoli Volttia.
Edelleen olettaen että nuo saamasi pylväät ovat seosarvoja niin 200 on laihaa ja 600 rikasta. Että sikäli karttasi näyttää loogiselta. Se että onko se oikein niin siihen en sano mitn. Joka tapauksessa osoittaa että jotain tapahtuu ja kehitystäkin voi tapahtua.
Tuo laittamani kaavio kaavio yrittää kertoa että kapeakaistainen on tosi kapea eikä kykene kuin kapealla alueella mittaamaan mutta sitäkin tarkemmin sitten.
Nuo lambda-arvot korrelloivat siten että 500mV = lambda-arvo 1 ja AFR silloin hiukan päälle 14/1 nykybensalla. (AFR = Air Fuel Ratio eli ilmayksikköä per polttoaineyksikköä. Suomeksi: 14 kiloa ilmaa sekoitetaan yhteen kiloon bensaa.)
Laajempi katsaus noiden lukujen maailmaan: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html
Uskoisin kuitenkin että suuttimen ECU:lle menevästä signaali- eli maajohdosta saat puhtaimman lähdön. Tosin ko analogiasignaalissa on mukana myös ruiskutuksen kesto mutta ruiskutuksia tulee yksi yhtä työkiertoa kohden. Siinä suhteessa vastaava puolan signaali on yksinkertaisempi: siinä on vain kipinän ajoitus mutta ei kestoa. Tutkipa onko Marellin "isossa liittimessä" missä numerossa on kierroslukumittarin signaali. Vaikka pyörässä takometriä ei olekaan mutta tuskin ovat jättäneet tartuntaa ECU:sta pois...
Liitinpolitiikasta sen verran että sullahan jää siitä "toistaiseksi sopimattomasta" etanolimuuntimesta kaksinapaisia Boschin uros- ja naarasliittimiä yli. Ainakin niiden runkoja ja sähkötarvikekaupasta löytyy pinnejä niihin.
-
(http://3.bp.blogspot.com/-IkyPdGf6Zc0/Tvy36nG8FDI/AAAAAAAABNk/ap42hoZ8duo/s1600/kapeakaistalambda2.jpg)
Jos liittämäni kuva näkyy niin lambda-arvo kapeakaistaisella on parhaimmillaan (useimmiten sopivin seos) hiukan alle puoli Volttia.
Edelleen olettaen että nuo saamasi pylväät ovat seosarvoja niin 200 on äärilaihaa ja 600 liki anturin kyllästymispistettä.
Hyvin näkyy ja vastasi juuri niiihin kysymyksiin joita en kysynyt, mutta joita ajattelin!
Loistavaa, kiitos.
Saattaa olla, että ei mene pahasti pieleen jos koitan täyttää tuosta kartasta nuo "pienet" arvot, eli saada kahdestasadasta yli neljänsadan. ... ja toisaalta ehkä (!) vetää isoimpia arvoja hieman alaspäin. On muistettava että kiihdytysrikastusta ei ole vedetty nollille.
Uskoisin kuitenkin että suuttimen ECU:lle menevästä signaali- eli maajohdosta saat puhtaimman lähdön. Tosin ko analogiasignaalissa on mukana myös ruiskutuksen kesto mutta ruiskutuksia tulee yksi yhtä työkiertoa kohden. Siinä suhteessa vastaava puolan signaali on yksinkertaisempi: siinä on vain kipinän ajoitus mutta ei kestoa. Tutkipa onko Marellin "isossa liittimessä" missä numerossa on kierroslukumittarin signaali. Vaikka pyörässä takometriä ei olekaan mutta tuskin ovat jättäneet tartuntaa ECU:sta pois...
Aivan, tuo mahdollinen takometrin liitin olisi juuri sopiva; vielä parempi kuin ruiskun maadoitus jota nyt käytän. Vain yhden sulakkeen poltin asentaessa, eli hyvin meni!
Liian paljon on vielä käsityötä noiden karttojen vääntelyssä, mutta tässä nämä excel-taulukot paranevat kun niitä tekee.
... ja onhan siellä noita kaavoja jo nytkin: =IF(AA4<3,3;1000*(AA4-0,15)/105;((1000*AA4) - 2450) * 3/85) esimerkiksi laskee kaasukapulan väärästä piuhasta mitatusta jännitteestä ("-4.65V kaasu stopparia vasten") kaasun asennon asteina ennenkaikkea huomioiden tuon potentiometrin epälineaarisuuden. AA-sarakkeessa on siis pystyssä TPS-mittauksen arvot ja nelonen sattuu olemaan tuo rivi mistä tuon kopioin.
Vaan mitäpä minä näitä selitän, kyllä kai täällä muutkin osaavat Exceliä käyttää.
-
Jos tuo tekee tuloksen edes jonkinmoisen graafin, niin ehkäpä ylimääräisen kohinan voisi siinä oikaista? Esim dynokäppyröitähän korjataan lopputuotteesta eli käyrästä.
-
Jos tuo tekee tuloksen edes jonkinmoisen graafin, niin ehkäpä ylimääräisen kohinan voisi siinä oikaista? Esim dynokäppyröitähän korjataan lopputuotteesta eli käyrästä.
No niin, tokihan sitä voi pistää näppejään sekaan. Koitan kuitenkin ensin sellaista tekniikkaa että "kerätään paljon dataa" :)
Tuo keräämäni kartta ei sisällä dataa lähimainkaan kaikkiin alkioihin, ja nämä tyhjät eivät ole vain "laidoilla". Lisää dataa antaa todennäköisesti jouhevamman kartan.
Vaan vaan. Otin tuon 3D-näkymän minkä tuohon laitoin ja sen perusteella pistin jo hieman muokattuihin karttoihin "+3" lisää niihin soluihin jotka olivat "alle 250", noin suurinpiirtein.
Tuuttasin uudet kartat jackaliin ja kävin koeajolla. Persdynon ja vaihtelevan koeajon perusteella tuntui "paremmalta" ja joillain alueilla tuntui olevan jopa "voimaa".
En kerännyt dataa tästä koeajosta, mutta sanoisin että hyvän ja jännän äärellä ollaan.
-
Täältä mökiltä peukuttelen.
Hyvä kun käyrät kelpaa.
Muista että kapeakaistaisessa liian rikas seos näyttää herkästi laihaa.
Tuo "äärilaihaa ja kyllästymispiste" arvoineen graafin kupeessa oli liioittelua mutta antaa suuntaa.
Kun saat koneen käymään tasakaasulla kelvollisesti jokaisella tarpeellisella alueella niin deletoi kiihdytysrikastus ja koita uudelleen. Silloin pääset "neitseellisen" kartan ääreen. Kiihdyttäminen onnistuu hiljaa kiihdyttämällä eikä toinen toiminto sotke hommaa lainkaan.
Sitten uudestaan kiihdytysrikastuksen kanssa mutta sitten muutetaankin vain kiihdytyksen parametreja neitseellisen kartan päälle.
Rattoisia laskentahetkiä!
-
Hyvä kun käyrät kelpaa.
Jesh, juuri tuo kapean lambdan jännitevaste oli se oleellinen juttu.
Muista että kapeakaistaisessa liian rikas seos näyttää herkästi laihaa.
Tuo "äärilaihaa ja kyllästymispiste" arvoineen graafin kupeessa oli liioittelua mutta antaa suuntaa.
Kun saat koneen käymään tasakaasulla kelvollisesti jokaisella tarpeellisella alueella niin deletoi kiihdytysrikastus ja koita uudelleen. Silloin pääset "neitseellisen" kartan ääreen. Kiihdyttäminen onnistuu hiljaa kiihdyttämällä eikä toinen toiminto sotke hommaa lainkaan.
Sitten uudestaan kiihdytysrikastuksen kanssa mutta sitten muutetaankin vain kiihdytyksen parametreja neitseellisen kartan päälle.
Rattoisia laskentahetkiä!
Saattaa olla että innostus loppuu ennenkuin kartta on täydellinen (heh), mutta kyllä tuon kanssa saa parannettua tilannetta oleellisesti.
Nyt on jo ihan ajokelpoinen kartta, mutta tuossa 60-70 nopeudessa (kierroksista ei tietoa) kun vaihtaa vedolta rullaukseen ja takaisin (eli pienillä kapulan asteilla), tuntuu pykälää. Eikä sitä varmaan täydelliseksi saakaan.
Nyt kuitenkin on kartan läpi sellaisia reittejä että härveli lähtee siihen malliin että ranteet kokevat pientä venymää. Kierroksia pitää olla, ja kaasua vähän vähemmän kuin täydet.
Voisi tätä setuppia viritellä sen verran että pyörään tuleviin piuhoihin laittaisi vaikka RCA-liittimet, ja niitä vastaavat sitten loggeriin. Ei tarvitsisi aina sokeripaloja ruuvailla.
Edit: RCA-liittimet eivät sovellu tarkoitukseen. Syynä se, että yhdessä karvassa on +12V paljaana, ja RCA ei anna mitään suojaa kosketukselta.
-
Voisin muuten antaa lukuja tuolle alueelle omasta commanderkartasta, mutta meillä on vissiin niin erilaiset setupit. Jos koet tarvetta, niin katson lukuja.
-
Jos koet tarvetta, niin katson lukuja.
Vaikka ei olisikaan ihan samat asetukset, tässä tapauksessa merkittävät erot palotilassa ja hengityksessä, voi toisen ympäristön kartta antaa ahaa-elämyksiä ja sitä kautta sovelluksia uuteen ympäristöön.
Kuinkas, Jussi, on niiden pakoputkien juurimuttereiden tiiveys? Noin lyhyt- ja väliaikaisena ratkaisuna uudet tiivisteet ja pakoputkittivistysmassa seuraksi niin ainakin voi olla hetken aikaa varma tiiveydestä. Myös sen vasemman sylinterin pakoputken etumutkan alareunan tiivistyksestä. Vasemmalle sylinterille on myös paikka , vaikkakin ahdas, lambda-anturille. Josko löytyisi lyhyehkö malli joka sopii läpeen? Pääsisit veivaamaan myös Delta-kartan totuutta vastaavaksi, jos katsot sen tarpeelliseksi.
-
Voisin muuten antaa lukuja tuolle alueelle omasta commanderkartasta, mutta meillä on vissiin niin erilaiset setupit. Jos koet tarvetta, niin katson lukuja.
Ei ole tarvetta näillä näkymin. Näillä vehkeillä ei ole juuri muuta yhteistä kuin se tehdas, missä nämä on alunperin kasattu :)
-
Kuinkas, Jussi, on niiden pakoputkien juurimuttereiden tiiveys? Noin lyhyt- ja väliaikaisena ratkaisuna uudet tiivisteet ja pakoputkittivistysmassa seuraksi niin ainakin voi olla hetken aikaa varma tiiveydestä. Myös sen vasemman sylinterin pakoputken etumutkan alareunan tiivistyksestä. Vasemmalle sylinterille on myös paikka , vaikkakin ahdas, lambda-anturille. Josko löytyisi lyhyehkö malli joka sopii läpeen? Pääsisit veivaamaan myös Delta-kartan totuutta vastaavaksi, jos katsot sen tarpeelliseksi.
Molemmat putket vuotavat hieman, joten lambda on taatusti väärässä. Harjoituskierroksia tässä vasta vedellään :)
Lisäksi tässä on mysteeri jota en tajua: oikeassa putkessa kiinni oleva lambda näyttää antavan noin +5V lukuja. Joku maadoitusvika jossain? Jännite myös hieman vaihtelee kaasukapulan asennon mukaan :) Siis vaikka kone ei ole käynnissä :)
-
Lambdan korkeista jänniteluvuista on vaikea antaa muuta vastausta kuin ei pitäisi. Kapekaistalambda tuottaa itse oman jännitteensä ja se on hyvin vähävirtaista. Ja kuten sanottu jännite vaihtelee 0,5 V kahta puolen. Sellainenkin tuli mieleen että kapeakaistaisen jännitevaihtelun visuaalinen tarkastelu on yhtä tyhjän kanssa: jännite heiluu niin nopeasti ja kohtuullisen laajalla alueella 0,1 - 0,9V että ilman suodatusta/näytteenoton harventamista ei silmällä saa vaihtelusta tolkkua. Itsellä mittaria varten näyttö arpoo lukeman 3 kertaa sekunnissa. Sen aivot tajuavat. Toki digi-järjestelmät osaavat lukea tarkemmin.
Jännitteestä yleensä: se vaihtelee kierrosluvun mukana eli sen mitä kulloinkin laturi tuottaa/akun kulloinenkin lataustila. Jossain kulkee sähkö väärään paikkaan jos se näkyy lambdan lukemassa.
Oletko tiedustellut aiheesta Repeltä? Hänellä on noihin lbd-asioihin runsaasti kokemusta ruiskurakentelun osalta.
Olisiko ehkä parempi järjestelmän ymmärtämisen kannalta asentaa loggeri johonkin ihan vakiokuntoiseen pyörään ja katsoa millaisen kartan se lukee? Ilmeisesti pitää tehdä myös välijohto lambdan liittimien väliin...
Mulla muuten on ihan kokeiluita varten palikka joka ilmoittaa vakiojännitettä lambdan sijasta. Käytännössä tarkoitettu lambdallisen ECUn lambdan korvaamiseen. Jos sillä tulee vielä omituisia lukuja niin jossain tarvittaisiin suodatusta....
Palataanpa elokuussa asiaan fyysisesti. Siihen asti metsityn mökillä ja matkoilla ja suoriudun sitten pikku hiljaa normaaliin.
-
Palataanpa elokuussa asiaan fyysisesti. Siihen asti metsityn mökillä ja matkoilla ja suoriudun sitten pikku hiljaa normaaliin.
Itse lennähdän huomenna Kreikkaan ja tavoitteena on loppukuusta (heinäkuu 2013) töräyttää Guzzilla pitkin keskistä Eurooppaa. Kyllä noilla kartoilla voi ajaa ihan hyvin; paljon paremmat ne on kuin viime kesän Rooman keikalla :)
Palataan ja jatketaan ja opitaan lisää :)
-
Nii, kyllä vanhakin voi oppia. Kunhan muistais kaiken...
-
Ymmärrän kyllä harrastuksen viehätyksen ja vetävyyden, mutta jos motiivina on pitempi reissu, eikö olisi ollut tehokasta (vähäisen) budjetin käyttöä viedä muutama kymppi dynoon ja hieraista kartat kerralla kohdalleen? Ihan vaan sivusta kysyn..
-
Kyllä dynolla kartan likimain hyväksi saa mutta ajossa tehdään hienosäätö ja siten syntyy myös haluttu moottoriluonne ja sopivuus omiin kouriin. Jos on aikaa niin dynoon ei tarvitse rahojaan kuluttaa lainkaan. Pitää olla vain hyvä palautejärjestelmä ja ymmärrystä sen käyttöön. Jussi vain yhtä kehittelee.
-
Jussilla vaan ei sitä aikaa rajattomasti ole käsillä ennen reissua.
-
... jos motiivina on pitempi reissu, ...
Ei suinkaan. Ei sinnepäinkään.
Motiivina on saada säädettyä hyvin toimiva pyörä ja opittua matkan varrella jotain.
Eihän se dynokeikka ole ollenkaan poissuljettu vaihtoehto sekään, haluan vain tietää että osaisin tehdä ton ilman dynoakin omilla vehkeillä ja omalla ymmärryksellä.
Pidempi reissu on ihan muu tavoite, ja se onnistuu epätäydellisilläkin säädöillä :)
-
Kerkesinkin tuota Ducatiperäistä arvoitusta hiukan miettimään. En ole vielä pariin viikkoon lähelläkään mitään kaksipyöräistä vaan metsityn edelleen mökillä ihan tarkoituksella keräämässä energiaa luonnosta ja halailemalla puita.
Olisikohan tuon ongelman selvittäminen niinkin helppoa kuin irrottamalla suutinjohto jommalta kummalta puolelta ja laittamalla virrat päälle? Sen jälkeen vilkaisu vikalogiin. Siten tiedän että oikea sylinteri on Guzzin mittakaavassa nro 2.
Ducatilla horisontaalipytty on nro 1 ja siten pystysylinteri on nro 2. Sen taas tietävät ducatistit.
Selvennökseksi: Guzzin vasen (nro 1) edustaa Ducatin vaakasylinteriä ja siten pystysylinteri (nro 2) Guzzin oikeaa.
-
Nimimerkki "motoguzznix" Itävallasta kertoo seuraavaa
(http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19591.0)
"
Edellisen vuoden käytin puoli kautta V11:ni säätämiseen - - -.
Vasen sylinteri on vastuussa Base Fuel Map:ista, oikeaa voidaan sitten säätää suhteessa Delta Map:illa.
"
-
Itse lennähdän huomenna Kreikkaan ja tavoitteena on loppukuusta (heinäkuu 2013) töräyttää Guzzilla pitkin keskistä Eurooppaa. Kyllä noilla kartoilla voi ajaa ihan hyvin; paljon paremmat ne on kuin viime kesän Rooman keikalla :)
Kävin sitten keskisessä Euroopassa mutta BMW R1100GS:llä, Guzzi odotteli kiltisti kotona.
Siitä viis, mutta huomasinpa että http://sourceforge.net/projects/openofficeorg.mirror/ sivulla kerrotaan että OpenOfficeen olisi tullut AVERAGEIFS - funktio, jota käytin tuossa koostedatan laatimisessa ja jonka takia oli (liki) pakko käyttää MS-Excel - taulukkolaskinta.
Palaan Guzzin säädön ääreen kun ehdin ja jaksan ja motivoidun. Nyt on työn alla ennenkaikkea vaimolle harjoituspyöräksi Suzuki GS450 jostain 80-luvun alulta. Eilen sain jo käyntiin, mutta käy sen verran ohuesti, että pesen kaasuttimet ultraäänellä, ennenkuin jatkan harjoituksia.