Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Toukokuu 20, 2013, 20:07:52 ip

Otsikko: Teoreettisesti
Kirjoitti: MarkkuEVP - Toukokuu 20, 2013, 20:07:52 ip

Taas vaivaa....

Koulusta niin kauan ja jäi soimaan päähän.....

LASKENNALLISESTI... millaisella teholla saavutetaan 140 Nm vääntö, jos välitys on pyörässä  1000 kier/min=  40 km /h
väänto kierroksilla 3120 rpm... vai tarvitaanko muuta  ????

Nimmi. savuavat renkaat
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 20, 2013, 21:03:09 ip
Teho jollakin kierrosluvulla on kierrosluku x vääntö.
Tulos saadaan suoraan, jos yksiköt ovat teho (W), kierrosluku (radiaania/s) ja vääntö (Nm).
Jos yksiköt ovat teho (kW), kierrosluku (kierr/min) ja vääntö (Nm), tulos täytyy jakaa n. 10000:lla.

Esimerkin tapauksessa teho (kW) = 3120 x 140 / 10000 = 43,7
Jos haluaa hevosvoimina, pitää kertoa vielä x 1,35.

Teho siis tosiaan on vääntö x kierrosnopeus. Jos joku kertoo, miten joku viritystoimenpide
nosti vääntöä jollakin kierrosluvulla, mutta ei vaikuttanut tehoon, älkää uskoko.


Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 21, 2013, 09:47:54 ap
Mun mielestä menee näin:

1 rpm = (2 x 3.14)/60 rad/s eli

P (W) = rpm x M (nM) x (2 x 3.14)/60 = 3120 x 140 x (2 x 3.14)/60 = 436800W = 43,68 kW = 58,5 hv

Muuten huipputeho ei välttämättä nouse, vaikka vääntömomentti jollain alueella kasvaisikin.
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 21, 2013, 10:43:27 ap
Joo, tulos täytyy jakaa n. 10000:lla
on tarkemmin 2xPI / (60x1000) = 1 / 9549,3
eli pitäisi olla: tulos täytyy jakaa 9549,3:lla
Tällöin tehoksi saadaan 45,74kW

Tästä P (W) = rpm x M (nM) x (2 x 3.14)/60 = 3120 x 140 x (2 x 3.14)/60
saadaan 45720W ja 45740W, jos piihin laitetaan pari desimaalia lisää.
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: MarkkuEVP - Toukokuu 21, 2013, 11:01:24 ap

 " Muuten huipputeho ei välttämättä nouse, vaikka vääntömomentti jollain alueella kasvaisikin."

Yllättävän pienillä tehoilla 140 Nm saavutetaan...
tosin vaikea kuvitella rakennetta että teho ja vääntömonentti olisi samalla kohdalla.. ???

Mikähän on laskennallinen tehohäviö ( tai % ):

1. kardaani
2. hihnaveto / ketju

Mr
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 21, 2013, 12:43:50 ip
Kas, olen tehnyt laskimella näppäilyvirheen. >:( Kaavahan oli oikein ;D. Niin ja yksikkövirheen, pitää tietysti olla: Nm ei nM.
Ei saisi kiireessä kirjoitella.
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 21, 2013, 13:52:49 ip
Mistä tämmöinen vääntö on mitattu?
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: millegt - Toukokuu 21, 2013, 14:00:21 ip
no mulla on millessä 67 hp ja 88 nm muistaakseni että ei tajuu matematiikasta mitään jos 60 hp antaa 140 nm

tähän sopii vanha työkaverin vitsi:

mitä eroa on teorialla ja käytännöllä ?

no, teoriassa ei mitään mutta käytännössä paljonkin

Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: MarkkuEVP - Toukokuu 21, 2013, 20:30:31 ip
Mistä tämmöinen vääntö on mitattu?

Ei Guzzi... 

Tosin taisi pikkucustomin tehot mennä pyörän runkoon, kun rengas kärysi....

Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 21, 2013, 21:39:34 ip
Harley Davidson?
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: MarkkuEVP - Toukokuu 22, 2013, 11:01:42 ap
Harley Davidson?

En nyt sentään HD:n lankea !!!

MR
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 22, 2013, 18:36:35 ip
Johonkin olet langennut, kun ei se kerran Guzzi ole. Suzuki?
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 22, 2013, 21:18:05 ip
Honda Vtx 1300..?
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 23, 2013, 08:23:26 ap
Tai sitten vääntölukemia katsomalla vielä isompi kaksimukinen kustomi.
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: MarkkuEVP - Toukokuu 23, 2013, 20:45:18 ip
Tai sitten vääntölukemia katsomalla vielä isompi kaksimukinen kustomi.

Noh. .. minulla on ollut pieni   92" - 04  Victory Vegas  3 kesää.

Sitä vaan ihmettelen mistä se  vääntö tulee noin vähäisellä tehoilla ?


Mr
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 23, 2013, 20:54:14 ip
Kampiakselin kiertokangen kaulan etäisyys kampiakselin keskilinjasta. Pitkä veivi vääntää parhaiten...
Otsikko: Vs: Teoreettisesti
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 23, 2013, 21:16:29 ip
Enempi vipua ja kauemmin aikaa ottaa palavasta seoksesta voimaa vastaan.