Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MarkkuEVP - Toukokuu 20, 2013, 20:07:52 ip
-
Taas vaivaa....
Koulusta niin kauan ja jäi soimaan päähän.....
LASKENNALLISESTI... millaisella teholla saavutetaan 140 Nm vääntö, jos välitys on pyörässä 1000 kier/min= 40 km /h
väänto kierroksilla 3120 rpm... vai tarvitaanko muuta ????
Nimmi. savuavat renkaat
-
Teho jollakin kierrosluvulla on kierrosluku x vääntö.
Tulos saadaan suoraan, jos yksiköt ovat teho (W), kierrosluku (radiaania/s) ja vääntö (Nm).
Jos yksiköt ovat teho (kW), kierrosluku (kierr/min) ja vääntö (Nm), tulos täytyy jakaa n. 10000:lla.
Esimerkin tapauksessa teho (kW) = 3120 x 140 / 10000 = 43,7
Jos haluaa hevosvoimina, pitää kertoa vielä x 1,35.
Teho siis tosiaan on vääntö x kierrosnopeus. Jos joku kertoo, miten joku viritystoimenpide
nosti vääntöä jollakin kierrosluvulla, mutta ei vaikuttanut tehoon, älkää uskoko.
-
Mun mielestä menee näin:
1 rpm = (2 x 3.14)/60 rad/s eli
P (W) = rpm x M (nM) x (2 x 3.14)/60 = 3120 x 140 x (2 x 3.14)/60 = 436800W = 43,68 kW = 58,5 hv
Muuten huipputeho ei välttämättä nouse, vaikka vääntömomentti jollain alueella kasvaisikin.
-
Joo, tulos täytyy jakaa n. 10000:lla
on tarkemmin 2xPI / (60x1000) = 1 / 9549,3
eli pitäisi olla: tulos täytyy jakaa 9549,3:lla
Tällöin tehoksi saadaan 45,74kW
Tästä P (W) = rpm x M (nM) x (2 x 3.14)/60 = 3120 x 140 x (2 x 3.14)/60
saadaan 45720W ja 45740W, jos piihin laitetaan pari desimaalia lisää.
-
" Muuten huipputeho ei välttämättä nouse, vaikka vääntömomentti jollain alueella kasvaisikin."
Yllättävän pienillä tehoilla 140 Nm saavutetaan...
tosin vaikea kuvitella rakennetta että teho ja vääntömonentti olisi samalla kohdalla.. ???
Mikähän on laskennallinen tehohäviö ( tai % ):
1. kardaani
2. hihnaveto / ketju
Mr
-
Kas, olen tehnyt laskimella näppäilyvirheen. >:( Kaavahan oli oikein ;D. Niin ja yksikkövirheen, pitää tietysti olla: Nm ei nM.
Ei saisi kiireessä kirjoitella.
-
Mistä tämmöinen vääntö on mitattu?
-
no mulla on millessä 67 hp ja 88 nm muistaakseni että ei tajuu matematiikasta mitään jos 60 hp antaa 140 nm
tähän sopii vanha työkaverin vitsi:
mitä eroa on teorialla ja käytännöllä ?
no, teoriassa ei mitään mutta käytännössä paljonkin
-
Mistä tämmöinen vääntö on mitattu?
Ei Guzzi...
Tosin taisi pikkucustomin tehot mennä pyörän runkoon, kun rengas kärysi....
-
Harley Davidson?
-
Harley Davidson?
En nyt sentään HD:n lankea !!!
MR
-
Johonkin olet langennut, kun ei se kerran Guzzi ole. Suzuki?
-
Honda Vtx 1300..?
-
Tai sitten vääntölukemia katsomalla vielä isompi kaksimukinen kustomi.
-
Tai sitten vääntölukemia katsomalla vielä isompi kaksimukinen kustomi.
Noh. .. minulla on ollut pieni 92" - 04 Victory Vegas 3 kesää.
Sitä vaan ihmettelen mistä se vääntö tulee noin vähäisellä tehoilla ?
Mr
-
Kampiakselin kiertokangen kaulan etäisyys kampiakselin keskilinjasta. Pitkä veivi vääntää parhaiten...
-
Enempi vipua ja kauemmin aikaa ottaa palavasta seoksesta voimaa vastaan.