Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Kaijus - Joulukuu 12, 2012, 18:44:52 ip
-
Tästä kun otat Motomatin kanssa mallia, niin kohta meillä on mualiman ensimmäinen(?) GuzziQuad ;D
-
Tulee mieleen Alivaltiosihteerin kirja: Aito idiotiA.
Jos tuon voi hyvinkin tehdä, niin miksi tehdä väkisin ruma.
-
Moottorikelkan ja t-foortin risteytyskö toi on?
latimo 8)
-
Erikoisen näköinen kolarikorjaus.
-
Ameeriikkalaista huumoria - ja sen voi ostaa omaksi http://www.mgnoc.com/classifieds.html :P
-
Tää on parempi.
-
Suit You, Sir!
-
Mitenkähän tuollaisen Morgan tyylisen katsastus onnistuisi Suomen liikenteeseen? Nythän on noita ihmeellisiä ajoneuvoluokkia, jos vaikka joku kävisi.
-
Mitenkähän tuollaisen Morgan tyylisen katsastus onnistuisi Suomen liikenteeseen? Nythän on noita ihmeellisiä ajoneuvoluokkia, jos vaikka joku kävisi.
Ilmeisesti onnistuu, jos se on ollut rekisterissä jossain toisessa EU-maassa.
Rakennussarjoja saisi, mutta miten sellaisen kilvittää, onkin sitten jo vaikeamman tuntuinen asia.
Tuossa vähän nykyaikaisempi toteutus samasta teemasta : http://www.blackjackzero.com/mainindex.htm
-
Todennäköisesti ei onnistu, jos laite ei ole riittävän vanha. Se, että laitteen saa kilpiin jossakin toisessa EU-massa, ei välttämättä kerro mitään. Ei maissa kun on erilaisia yksittäishyväksyntämenettelyjä (tms.) pieninä sarjoina tai yksittäiskappaleina valmistettavilla ajoneuvoille. Nämä yksittäishyväksynnät eivät käsittääkseni ole suoraan ole voimassa muissa jäsenmaissa. Esimerkiksi täällä Suomessa, jossa moista menettelyä ei edes ole. Tämä siis ulkomuistista ja mutuna, Motomatti tai joku muu varmaan osaa kertoa asiasta tarkemmin.
-
Omavalmisteena onnistuu. Tässä maassa onnistuu kaikki kuin aikanaan Neuvostoliitossa: kun vain tarpeeksi maksaa...
-
Mihinkähän ajoneuvoluokkaan tuo menisi? Eli tulisiko jotain teho- tai nopeusrajotteita.
-
Omavalmisteena onnistuu. Tässä maassa onnistuu kaikki kuin aikanaan Neuvostoliitossa: kun vain tarpeeksi maksaa...
Mikäs siinä mättäisi? Onhan niitä kolmipyöräisiä moottoripyöriä rekisterissä Suomessakin.
Triking taitaa kyllä olla lopettanut toimintansa.
-
Omavalmisteena onnistuu. Tässä maassa onnistuu kaikki kuin aikanaan Neuvostoliitossa: kun vain tarpeeksi maksaa...
Niinpä tietysti, onhan noita omavalmisteita jopa täällä ajoneuvojen ei-ei-maassa. Tuo ilmeisesti tarkoittaisi, että joutuu itse omalla kustannuksellaan hankkimaan tarvittavat todistukset kunkin osa(kokonaisuuden) vaatimustenmukaisuudesta?
Ja ajoneuvoluokka olisi varmaankin L5e. Ajetaan B-ajokortilla. Sama kuin esimerkiksi Can-Am Spyderissä, eli ei nopeus- tai muita rajoituksia. Ja lisää mutua/hataraa muistitietoa: tuossa kun ei ole turvakaaria/kattoa, sitä ajaessa täytyisi Suomessa ilmeisesti käyttää kypärää?
-
L5e-luokka lienee.
A)
Kun tehdään trike moottoripyörästä niin että pyöräpari tulee taakse jää alkuperäisen pyörän identiteetti voimaan koska muutosprosentti on 10% korvilla. Voi olla enemmänkin jos pyörää muutetaan muualtakin. Esimerkiksi vetotapa vaihtuu.
Tuon jälkimmäisen kuvan tyyppisen triken tekeminen on ongelmallisempaa kun alkuperäisestä pyörästä ei jää tarpeeksi osia identiteetin säilymiseksi. Esimerkisi runko.
Triken voi tehdä moottoripyörästä jonka ensirekisteröinti on tapahtunut ennen heinäkuuta 2004. Sen jälkeen rekisteröidystä moottoripyörästä ei voi tehdä trikeä eikä yleensäkään muutoksia ilman valmistajalta saatua hyväksymistä. Muutoskatsastuksessa on oltava 35% alkuperäisestä pyörästä jäljellä. Pyörä pitää alistaa erinäisiin lain vaatimiin testauksiin ajo-ominaisuuksien ja jarrujen osalta. Testauksen suorittaa MMAF Testmill Pentanovan valtuuksilla.
B)
Omavalmisteen (yksittäis ja piensarjavalmistus) voi tehdä mistä vain kunhan se täyttää tietyt vaatimukset kuten käyttöönottoajankohdan päästömääräykset. Autoveroa tulee maksettavaksi testausmaksujen lisäksi. Melko raskas prosessi mutta ei mahdoton. Suomessa ei ole vaadittaviin toimenpiteisiin valtuutettua tarkastuslaitosta.
C)
Hankitaan toisessa EU-maassa liikenteeseen hyväksytty trike, tehdään identiteettitarkistus katsastuskonttorilla, maksetaan autoveroa ja ajetaan.
D)
Hankitaan rakennussarja joka on jo hyväksytty EU-alueella liikennekäyttöön rakennussarjan valmistajan/toimittajan toimesta. (EU-alueella ei ole sisämarkkinoiden osalta enää ns. maahantuojia.)
Kootaan rakennussarja. Otetaan nippu hyväksyntäpapereita mukaan ja mennään katsastuskonttorille hakemaan leima rekisteröintitodistukseen.
Latimolle kun tein trikeä niin piti tehdä hieman tutkimusta. Tuossa yllä pieni osa sen tuloksista.
Tässä tekemisestä kokonaisuudessaan lopusta alkuun: http://www.motomatti.fi/search/label/California%20Trike
Lainsäädännöstä omaa mietelmää: http://www.motomatti.fi/2012/02/california-trike-lainsaadannostakatsast.html
Ja tässä selväsanaisesti suomeksi Trafin soveltamisohje korjaamisesta ja muuttamisesta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/042758fa2acdc9104b40a95508fee053/4761-Soveltamisohjeita_LVM_asetukseen_L-luokan_ajoneuvon_korjaamisesta_ja_rakenteen_muuttamisesta.pdf
Tämä Trafin ohje on varsin kattava mutta ei siinäkään kaikkea kerrota. Pari kertaa tuntui että päätä pitää hakata betoniin mutta asia kerrallaan selvisi. Katsastusmieheltä ei etukäteen saanut sellaisia ohjeita joiden pohjalta homma onnistuisi varmasti.
Katsastaja tuijottaa tähän ohjeeseen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf melko järkkymättä tai soittaa Trafiin lisäohjeita saadakseen. Katsastusmiestä ei saa neuvoa eikä "opettaa" katsastustoimenpiteen aikana.
Huom! Identiteettitarkistus ja katsastus ei olle lainkaan sama asia vaikka molemmat tehdään katsastuskonttorilla. EU-alueella liikkuvalle tavaralle ei ole enää niin kutsuttua "Laajaa maahantuontikatsastusta" vaikka katsastuskonttoreilla mielellään rahastustarkoituksessa niin väittävätkin. Tulee mielenkiintoinen keskustelu...
-
Onpa Trikingin nettisivusto vielä olemassa:
http://trikingsportscars.co.uk/
Ja sieltä löytyy mm. ohjeet ko. vekotttimen kokoamiseksi rakennussarjasta.
-
Lievästi tuon Trikingin tyyppinen ajoneuvo kiinnostaa.
Noilta sivuilta en löytänyt tietoa siitä onko heidän markkinoimaansa laitteeseen olemassa EU:n laajuinen tyyppihyväksyntä.
Briteissä kun on oma, kansallinen, hyväksyntäsysteemi mutta se ei kelpaa mannermaalla.
Mainittakoon esimerkiksi Nortonin uudelleen tuleminen markkinoille pari vuotta sitten. Heidän tuotteitaan sai tieliikenteeseen Englannissa mutta meni yli vuosi ennen kuin he saivat osaan mallistoaan EU-tason hyväksynnän. Sen seurauksena pyörän tehot putosivat ja hinta nousi. Mutta hyväksynnät ovat nyt kunnossa Euro3:n osalta maaliskuun 2011 jälkeen. Hieno pyörä ainakin katsella kuvista: http://www.nortonmotorcycles.com/