Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: rimpjar - Joulukuu 11, 2012, 21:10:44 ip
-
Niin kirjoittelen tätä täältä lahden länsipuolelta, tuossa tuli tehtyä kaupat moto guzzi californiasta tarkemmin sport special aluminium.
Pyörä on vuosimallia -04 ja ajettu 5001km pyörälle on ainoastaan tehty huolto 1500km kohdalla sen jälkeen huoltoja ei ole tehty eipä kyllä ole kilometrejäkään tullut.
Pyörä otettu käyttöön elokuussa -04 katsatettu -06 km 2400 -08 4200 ja -10 4800 tarkistettu tänä vuonna olisi pitänyt käydä näyttämässä vielä mutta lumi sotki suunnitelmat.
Varmasti pitäis kaikki öljyt vaihtaa ja renkaissa oli pintaa reilusti jäljellä mutta sivuissa alkoi olla halkeemia, pikkuisen kromaus kukki mittarin ympäriltä, myyjä oli täälläpäin hyvin tunnettu
muusikko ja kapellimestari joka heti myönsi että musiikin hän tuntee mutta koneet ovat niin vain koneita.
Ja ne minun ongelmat on se että tämä on ensimmäinen guzzi jonka omistan, että mistä löytyy öljy suodatin ja kaikista muistakin neuvoista olen erittäin kiitollinen.
-
Moi
Tästä kuten monesta muustakin vanhemmasta Guzzizta öljynsuodatin löytyy öljypohjan sisäpuolelta
Pääset heti ruuvaamisn makuun, ei ole paha rasti mutta tarvitset varmuuden vuoksi ainakin yhden öljypohjan tiivisteen.
Muista avata myös öljypohjan alta, etu ja takareunassa, olevat neljä ruuvia. Niiden kehällä olevien lisäksi.
Öljypohjasta voi pidemmän päälle löytyä muutakin siivottavaa.
Jotkut pelkäävät öljynsuodattiemen irtoamista ja laittavat letkuklemmarin suodattimen juureen niin, että
klemmarin kiristin törmää paineenrajoitinventtiilliin jos suodatin lähtee avautumaan itestään.
Pekka
-
Onnittelut hankinnastasi!
Vähimmällä pähkäilyllä ja päänraapimisella pääset hankkimalla käyttöösi asianmukaiset ja ajan tasalla olevat huoltomanuaalin, korjaamokäsikirjan ja varaosaluettelon. Ne voi hankkia joko merkkiliikkeestä kirjallisina teoksina tai sitten esimerkiksi täältä: http://guzzitek.org/ sähköisessä muodossa.
-
Myöskin käyttämällä tämän keskustelupalstan Haku:a tuossa ylhäällä vasemmalla tietoa löytyy runsaasti.
-
Hieno pyörä, onneksi olkoon. Aluminium on Titaniumin rinnakkaismalli.
-
..,ja harvinaisempi California-malli kuten Titaniumkin - non bulk product ! Onnea uudelle pyörälle!
PS. kuva tältä linkkisivulta: http://www.vespaedwardsville.com/new_vehicle_detail.asp?sid=01984369X12K12K2012J5I24I15JAMQ2576R0&veh=6393&pov=2163065
Huom. ks. rekkarikilven alusta, Motoitalia rapakon takanakin... ;D
-
Juu, onneksi olkoon minunkin puolestani. Kirjoitit, että "renkaissa oli pintaa reilusti jäljellä mutta sivuissa alkoi olla halkeemia" - taitaa olla paras vaihtaa uudet kummit alle keväällä.
2004 mallin pyörässä renkaat ovat ainakin sen 10 vuotta (ehkä enemmän) vanhat ja varmasti jo menettäneet pitoaan ikääntymisen myötä. Tässä muutama lainaus eri lähteistä:
"Renkaan kokonaisikä = renkaan tekninen ikä valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen nelinumeroisena tunnuksena DOT-merkinnän yhteyteen; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta."(autot)
"Tästä syystä renkaat on tarkastettava säännöllisesti mahdollisen ikääntymisen tai heikkenemisen varalta. Se voi ilmetä esimerkiksi kumin säröilynä kulutuspinnassa, olka-alueella tai kyljissä."
"Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä Michelin suosittelee, että kaikki yli 10 vuotta vanhat renkaat (tarkista valmistusajankohta DOT-merkinnästä) tulee korvata uusilla, vaikka ne näyttäisivätkin olevan hyvässä kunnossa ja urasyvyys täyttäisi lain vaatimukset." (MP)
Akkukin saattaa olla finito, jos se on alkuperäinen..
-
Hieno pyörä, onneksi olkoon. Aluminium on Titaniumin rinnakkaismalli.
Tuossa nuo mallit ovat, kuten huomataan plexi, kaatumaraudat ja sivulaukut ovat lisävarusteita.
-
Hyvän ja oikean moottoripyörän näköisiä nämä molemmat Californian sisarversiot - taisivat olla aikanaan jonkin verran normi-Calia kalliimpia ???
-
Onko siinä hydrauliset venttiilinnostimet? Taitaa olla. Jos (ja luultavasti -kun) on niin onko se päivitysremontti tehty?
-
Kiitoksia kaikille vastauksista.
Ja taas asiaan niin renkaat menee vaihtoo on niin paljon halkeamia reunoissa siinä on takana paikalla 140/80 B17 69V ja rekisteriote ilmoittaa että pitäis olla 160/70-B17 73V olisko tuo leveä parempi ajaa, ja yleensä miten tuo rengas irroitetaan että voi viedä rengasliikkeeseen vanteen itse työskentelen vähän raskaampien koneiden kanssa ja ne metodit taitaa olla vähän liian rajuja.
ilmaputsari taitaa olla tankin alla pirullisessa paikassa vaihtaa tankki irti siis, akku on uusi.
Yritin ladata kuvaa tänne mutta en saa nyt pakattua sitä kuvaa pienemmäksi.
Varuste hankinta listalla on selkänoja telineellä, sivulaukut sekä matalampi fleksi jos joltain löytyy ylimääräisiä ollaan valmiita hieromaan kauppaa.
-
Levee on parempi. Lataa vaan se korjaamokäsikirja motomatin suosittelemasta osoitteesta. Siellä on kuvien kanssa selostettu miten koko masina puretaan ja kootaan mukaanlukien etu- ja takapyörä.
-
Onko siinä hydrauliset venttiilinnostimet? Taitaa olla. Jos (ja luultavasti -kun) on niin onko se päivitysremontti tehty?
Joo, mulla kyllä on, päivitysosat on vaihdettu ja hyvin on paukutellut eikä ole tarvinnut venttiileitä säädellä ;D
-
Levee on parempi. Lataa vaan se korjaamokäsikirja motomatin suosittelemasta osoitteesta. Siellä on kuvien kanssa selostettu miten koko masina puretaan ja kootaan mukaanlukien etu- ja takapyörä.
Niin mitenkas tuon käsikirjan lataaminen oikein tapahtuu
-
Ilmanputsarin vaihto on helppo: Satulan alta yksi ruuvi irti ja varovasti tanki takapäätä ylös. Putsarinkansi pois ja siinähän se.
Öljysuodattimen vaihto on hieman - huom! hieman - työläämpi: Öljypohjan kehältä kuusikoloruvit irti ja pohjan alapuolella olevat pitkät ruuvi - 4 kpl - irti ja pohja irstoaa. Jos kanittaa, niin tarkista onko kaikki ruuvit irti ja naputa varovasti pohjaa. Hyvä juttu tällaisessa on se, että saa kaikki pohjalle kerääntyneet töhkät pois ja samalla valutettua sen ihan tyhjäksi.
Peräöljyt on helppo vaihtaa. Talven aikana olisi hyvä irroittaa koko perämurikka kardaaniputken neljästä pultista ja tarkistaa paikat. Booriholkkiin on syytä lisätä vaseliinia ihan kunnolla. Vaseliinia myös takapyörän vetohampaisiin. Minä lisäisin peräöljyyn käsikirjan mukaan Molykotea.
Laatikkoöljy on myös syytä vaihtaa.
Renkaat on kuulemma sellaiset, että niiden kanssa ei pärjää kuin ao. koneiden kanssa. Rengasmestari sanoi joskus, että ihan turha sitten raahata rautoja ja Tip-Toppeja. Ei nouse vanteelle tienpenkalla.
Jarruneste on tietenkin vaihdettava, vaatii kaverin, mutta jos ei möhlää, niin ei ole kummoinenkaan juttu.
Vaijerit olisi syytä öljytä - helppo juttu. Vanha pyörä => jarrupalat vaihtoon, samoin ajovalopolttimo ja tulpat - eivät maksa paljon.
Huollolla ja tarkistuksilla on ensi kesänä huolettomia ilometrejä - ei tarvitse miettiä lauantai-iltana jossain Perä-Mettälässä ( Norra-Skogsmark ), jotta onkohan jarrut kunnossa...
Kaikenkaikkiaan Moto Guzzi on helppo ylläpidettävä; Suurin osa on itse tehtävissä ilman erikoistyökaluja.
-
Vaikka en olekaan atk-asiantuntija niin tämä neuvo ehkä toimii:
Kaksi tapaa saada tiedosto omaan käyttöön.
Tietsikka auki, selain auki ja näin eteenpäin.
Huom! Tarvitset tietokoneellesi Adobe Readerin että saat auki nuo tiedostot.
Tiedosto on arvatenkin tässä valikossa toiseksi alimmainen rivi: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/
Avaa haluamasi tiedosto ja klikkaa hiiren oikealta puolen esiin "Tulosta"-kohta. Siihen klikkaus vasemalla napilla, ja jos tietokoneesi on yhteydessä tulostimeen ja tulostimessa on paperia runsaasti ja väriä myös niin ko kokonaisuus tulostuu paksuhkoksi paperiläjäksi. Aikaakin kuluu...
Suositeltavin tapa:
Kun haluaa tiedoston koneelleen niin ei avata tiedostoa näytölle vaan pysähdytään jo "Index"-kohtaan. Valitaan kopiotava tiedosto ja klikataan hiiren oikealla napikalla jolloin ilmestyy valikko jossa on kohta "Tallenna kohde levylle" Aikaa voi mennä jonkin verran ja tiedosto talentuu automaagisesti "Lataukset" kansioon.
Seuraavan kerran tarvitessasi tiedostoa ei tarvitse kuin avata tietokone ja "Lataukset" -kansiosta ko pdf-tiedosto. Läppärin voi viedä tallille ja katsella siitä mutta se on hiukan arveluttavaa läppärin kannalta kun sormet on savessa. Kannatta tulostaa työn alla olevan kohteen ohje paperille ja seurata siitä kalliita neuvoja. Jos on pöytämallin dator niin tulostaminen onkin ainoa tapa saada tieto kulkemaan. Puhelimen näytöltä tihrustaminenkin on hankalaa.
Huom! Periaatteessa Guzzitekin tiedostot ovat ilmaisia mutta lataajilta/kopijoijilta he toivovat pientä sijoitusta. Etusivulla on kohta "Donate" jota klikkaamalla pääsee keventämään tiliään hyvän asian vuoksi.
Korjailkaahan muut jos tuli höperehdittyä ohjeiden kanssa.
-
Adobe readerin saa täältä ilmaiseksi: http://get.adobe.com/fi/reader/ . Onko lähitukea saatavilla, jos et ole tottunut ohjelmia asentamaan pc:lle? Jos pelkät hajotuskuvat riittävät, niin niitä on vaikka täällä: http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=e9e9g403240gg&lg=de tai täällä: http://www.tlm.nl/onderdelenboeken/ samoilta sivuilta voi tilata osia, jos Piikkiöstä ei ole saatavilla.
-
Renkaat on kuulemma sellaiset, että niiden kanssa ei pärjää kuin ao. koneiden kanssa. Rengasmestari sanoi joskus, että ihan turha sitten raahata rautoja ja Tip-Toppeja. Ei nouse vanteelle tienpenkalla.
Tarkoittaa mitä? Omat ainakin lähtevät vanteelta ja hyppäävät vanteelle ilman koneitakin. Kun reunan saa irti vanteelta, loppu on nopea ja helppo homma.
-
Tarkoittaa sitä, että Calin vanne-rengas -yhdistelmä on sellainen, että renkaan nostaminen vanteelle tienpenkalla ei onnistu. Tarvii sen verran ison paineilmapumptsin.
Asiasta en mitään tiedä, kun sähkömiehenä ei renkaita juurikaan tarvitse... Mutta näin joskus kertoi Kosken Rengasmestari, kun Calii takakummia vaihtoi. Irroittaminen ei sinänsä kaiketi liene mikään taikatemppu.
-
Käsittääkseni kyse oli vain pyörien irroittamisesta kotioloissa (Pohjanlahden länsipuolella) rengasliikkeessä suoritettavia rengastöitä varten.
-
Kiitoksia kaikille vastauksista.
Ja taas asiaan niin renkaat menee vaihtoo on niin paljon halkeamia reunoissa siinä on takana paikalla 140/80 B17 69V ja rekisteriote ilmoittaa että pitäis olla 160/70-B17 73V olisko tuo leveä parempi ajaa, ja yleensä miten tuo rengas irroitetaan että voi viedä rengasliikkeeseen vanteen itse työskentelen vähän raskaampien koneiden kanssa ja ne metodit taitaa olla vähän liian rajuja.
ilmaputsari taitaa olla tankin alla pirullisessa paikassa vaihtaa tankki irti siis, akku on uusi.
Yritin ladata kuvaa tänne mutta en saa nyt pakattua sitä kuvaa pienemmäksi.
Varuste hankinta listalla on selkänoja telineellä, sivulaukut sekä matalampi fleksi jos joltain löytyy ylimääräisiä ollaan valmiita hieromaan kauppaa.
Vanha guzziesite tuli vastaan ja siinä oli aluminium/titanium takarenkaaksi merkitty tuo 140 leveä. Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta tai muusta luotettavasta paikasta. Rekisteriotteen tiedot on aina vain suuntaa antavia ;D
Miltä se näyttää, onko haarukassa edes tilaa 160 leveälle?
-
Kiitoksia Motomatti nyt tiedosto aukesi ja sain ladattua sen. Ja se rengas on kyllä manuaalin mukaa 140 eikä 160 niinkuin rek.ote ilmoittaa ja oli kyllä tarkoitus liikkeessä vaihdattaa sekä tasapainottaa. Eiköhän näillä pääse nyt alkuun eihän tuossa mitään isompaa ole vain kevään odottelua ja taitaa tulla pitkä odottelu tänään päivällä Skånessa -20 että se siitä normaalitalvesta.
-
Tarkoittaa sitä, että Calin vanne-rengas -yhdistelmä on sellainen, että renkaan nostaminen vanteelle tienpenkalla ei onnistu. Tarvii sen verran ison paineilmapumptsin.
Asiasta en mitään tiedä, kun sähkömiehenä ei renkaita juurikaan tarvitse... Mutta näin joskus kertoi Kosken Rengasmestari, kun Calii takakummia vaihtoi. Irroittaminen ei sinänsä kaiketi liene mikään taikatemppu.
Nyt vasta tajusin, että sullahan on EV. Pöljä minä ::) Siinähän on tubeleksit, en ole koskaan sen vanteita irrallaan nähnyt. Mutta kylläpä se käytännössä on juuri niin, ettei tubet hyppää vanteelle käsipumpulla. Nuo Titaniumin ja Jackalin vanteethan on kuin Soliferissa, joten sisäkumilla varustettuna helpohkot asentaa "polven päällä".
-
Ilmanputsarin vaihto on helppo: Satulan alta yksi ruuvi irti ja varovasti tanki takapäätä ylös. Putsarinkansi pois ja siinähän se.
Öljysuodattimen vaihto on hieman - huom! hieman - työläämpi: Öljypohjan kehältä kuusikoloruvit irti ja pohjan alapuolella olevat pitkät ruuvi - 4 kpl - irti ja pohja irstoaa. Jos kanittaa, niin tarkista onko kaikki ruuvit irti ja naputa varovasti pohjaa. Hyvä juttu tällaisessa on se, että saa kaikki pohjalle kerääntyneet töhkät pois ja samalla valutettua sen ihan tyhjäksi.
Peräöljyt on helppo vaihtaa. Talven aikana olisi hyvä irroittaa koko perämurikka kardaaniputken neljästä pultista ja tarkistaa paikat. Booriholkkiin on syytä lisätä vaseliinia ihan kunnolla. Vaseliinia myös takapyörän vetohampaisiin. Minä lisäisin peräöljyyn käsikirjan mukaan Molykotea.
Laatikkoöljy on myös syytä vaihtaa.
Renkaat on kuulemma sellaiset, että niiden kanssa ei pärjää kuin ao. koneiden kanssa. Rengasmestari sanoi joskus, että ihan turha sitten raahata rautoja ja Tip-Toppeja. Ei nouse vanteelle tienpenkalla.
Jarruneste on tietenkin vaihdettava, vaatii kaverin, mutta jos ei möhlää, niin ei ole kummoinenkaan juttu.
Vaijerit olisi syytä öljytä - helppo juttu. Vanha pyörä => jarrupalat vaihtoon, samoin ajovalopolttimo ja tulpat - eivät maksa paljon.
Huollolla ja tarkistuksilla on ensi kesänä huolettomia ilometrejä - ei tarvitse miettiä lauantai-iltana jossain Perä-Mettälässä ( Norra-Skogsmark ), jotta onkohan jarrut kunnossa...
Kaikenkaikkiaan Moto Guzzi on helppo ylläpidettävä; Suurin osa on itse tehtävissä ilman erikoistyökaluja.
vapaasti suomennettu norra-skogsmark=pohjoinen metsämaa täytyypä kesällä käydä :D
-
tuleekohan kuvaa