Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Camn - Heinäkuu 29, 2012, 02:38:45 ap

Otsikko: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Camn - Heinäkuu 29, 2012, 02:38:45 ap
Mielestäni hyvin järkeenkäypä kommentti yhteen keskusteluun tässä  ikuisessa ja mielenkiintoisessa teemassa (tps rakenne ja –säätö, kaasuläppien synkronointi, ilmaruuvien merkitys):

Ilmaruuvien avaaminen antaa ainoastaan vähän enemmän lisää ilmaa virtaukseen.  Vaikutus on jokseenkin sama kuin läpän avaaminen hiukan lisää. (Läppien) pääero kaasuttimiin on se fakta, että luistin avaaminen antaa lineaarisen virtauslisän ilmakanavaan.  Läpän kääntäminen antaa hyvin epälineaarisen lisän virtausalaan.  Avaaminen 1=>2 asteeseen on paljon suurempi ero kuin avaaminen 75=>90 asteeseen.  Tämä on syy, miksi tps antaa jyrkempää käyrää ulos alueella 1-30 astetta kuin 30-90 astetta.  Toisin sanoen, 66% tps signaaleista käytetään ensimmäisten 30 asteen alueen kuvaamiseen.  Ilmaruuvit ovat tarpeen eliminoimaan toleransseja, koska niillä on niin suuri vaikutus. Pienillä avautumiskulmilla ("lat.huom:" tarkoittanee tässä tyhjäkäyntiä ja 1-2 mm siitä eteenpäin) toleranssien vaikutus on hyvin merkittävä (ilmakanava, läpän halkaisija, terävät tai vaurioituneet läpän reunat jne.).  Ilmaruuvit ovat juuri ne, jotka auttavat kompensoimaan näitä toleransseja.


Toisaalla mainitsemani ”Jeff in Ohio” kirjoitti myös selkeät ja järkeenkäyvät ohjeet säätöasioista. Lie ammattilainen? Liitän tähän hänen mielenkiintoisen taulukkonsa tps potikan arvoista ja niitä vastaavista avautumiskulmista -02 Calissa (PF3C tps ja 15M ecu). PF3C käytössä: Bellagio, Cali, Quota, V11, joidenkin lähteiden mukaan myös Sport 1100i, V10Centauro  -  liekö 80% foorumilaisten ruiskuvehkeistä...?
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2015, 22:49:14 ip
ALi:n linkki toisaalla:
Lainaus
EDIT: Laitan tänne löydettäväksi tps PF3C alle 50,- eur + pk -> http://mrnelectro.co.uk/  (kuva on väärä, mutta nro 28440021A = PF3C)

Jos tuo on totta kuten näyttää (PF3C 32£ = 44,48€) tästähän se ilo urkenee maailman Guzzisteille!

Juuri tuo PF3C on ollut malli, jota ei ole mistään muusta lähteestä oikeen löytynyt.  Ei ole ollut laajassa autokäytössä ja PF3C käyrä kun on vielä epälineaarinen (esim. HD:n vastaavalla osalla korvaaminen ei ole ihan kaikkien "taiteen sääntöjen" mukaista).  Vrt. "Desmont" kirjoitti toisaalla: "Asentotunnistin 700€". Halvin tunnettu tähän asti on ollut 107€ Saksasta (+ siihen kovat lähetyskulut päälle).


Edit 2.1.2016: KYSEISEN MYYJÄN ON KERROTTU OLEVAN HUIJARI.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 09, 2015, 23:00:01 ip
Kävin ostaa sen. Mitä nyt olen lukenut, normikäytössä ei eroja. Mutta sitten vissiin kun ruvetaan hifistelemään. Olen juuri asentamassa sitä Nissanin kaasuläppään mikä vaatii pientä sovittelua ja kikkailua.
Mutta jos minä sen tuossa värkissä saan toimimaan ilman sen ihmeellistä säätöä, niin sitten voin suositella muillekin. Katsotaan viimeistään kesäkuussa kun pyörä pitäisi olla tulilla.
 
Hotbikestä kävin hakemassa, löytyi suoraan hyllystä. Hinta, tuota en tiedä, tässä tilanteessa käytin kontakteja mutta luulisin 70€ paikkeilla. PF3C oli käytössä Harleylla sekä Buellilla ennen Delphie vai Delphie ruiskutus järjestelmää.

Niistä suuttimista infoon sitten lisää eri osiossa koska niidenkin hinnat taivaalliset suoritus kykyyn verrattuna.

Korjaus hintaan, Steiniltä Potentiometer Drosselklappenpotentiometer 1100 Sport i   319,28 € * <--- No on siinä heittoo mutta on siinä 250euroa liikaa...
Kaasuläppä sarjan hinta = 03112560   Korper mit Drossel, kpl.   2.042,27 € * sisältää vissiin kaikki. TPS mukaan lukien...

Jossain sivulla kuitenkin näin tuon 700€ hinnan TPS:lle ja suutin on kuitenkin 769€ kpl Steinillä. Osat ovat kuitenkin sellaisia että ne eivät juuri ikinä mene rikki.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2015, 23:10:58 ip
Lainaus
Hotbikestä kävin hakemassa, löytyi suoraan hyllystä 70€ paikkeilla

Siis "aito" PF3C ?  Vai joku muu, joka on fyysisesti samanlainen (käyrä hieman erilainen) ?  Tässä tapauksessa ei liene niin tarkkaa kun ahtimen takia menee moottorinohjausjärjestelmä kuitenkin muutettavaksi.  Mikä se 700€ oli ?  Ei kai PF3C  -herra paratkoon-  maksa tätä nykyä varaosana 700€ ?
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Desmont - Maaliskuu 09, 2015, 23:14:33 ip
Nyt menee vellit ja puurot sekasin, ootappa hetki. Eli P4FC on harrikassa ja buellissa. Sen ostin hotbikestä. Eikä ollut kallis. Tuota Ducatin osaa en silloin vielä löytänyt ja nyt näyttää kyllä edulliselta. Tosin löysin jonkun puljun joka myi tuota Ducatin versioo ja se oli ihan huikea luku euroissa. Toisaalta tässä nyt on menty vähillä unilla niin voipi olla että olen katsonut väärin, saatan myöntää virheeni.

Tämä oli tuolla TPS-Anturi osiossa:
Itsellä taitaa olla neljäs TPS ajossa. Niitä on sattuneesta syystä mennyt enemmän kuin olisin toivonut.

Ensimmäiset läppärungotkin tuli nussittua puhki, korvaavat löytyivät muistaakseni Reboot Guzzi Spares - firmalta.

Vaan rahanarvoinen vinkki löytyy täältä:  http://motoguzzimaintenance.wikifoundry.com/page/Moto+Guzzi+Stone+TPS+Replacement

I replaced the PF3C Moto Guzzi TPS with a Harley Davidson P4FC (part number 27271-95 HD). This cost me $78. The Moto Guzzi one was quoted as $668!!! Both are manufactured by Marelli. (There are slight differences in performance.
See here: http://www.guzzitech.com/HD-TPS-Jeff_B.html). At that price, I might throw one in the tool kit.

Noita HD:n osia olen pari ostanut. Tuskin huomaa mitään eroa vakiopalikkaan normaalissa käytössä.

Ducatillakin on jossain mallissa about vastaava. Maksaa muistaakseni vielä enemmän kuin Guzzin pussissa oleva osa.


Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 09, 2015, 23:25:20 ip
Asia vilpitön.  Siis tämä "melkein sopiva" jota monet ovat käyttäneet.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 10, 2015, 14:32:37 ip
>>>Ei kai PF3C  -herra paratkoon-  maksa tätä nykyä varaosana 700€ ?<<<
Pari muuta vaihtoehtoa, tosin kalliimpia kuin MRN.


http://www.gothamcycles.com/Back-In-Stock/ducati-throttle-position-sensor-tps--potentiometer-748r996r998--monster-st-ss_1.html
Gothamcycles myy myös ebayssä.
http://www.ebay.ca/itm/New-Ducati-Monster-900-900S-TPS-Throttle-Position-Sensor-Potentiometer-PF3C-/331484416505

http://www.vgs-motorsport.com/?p=product&id=178&bl=79&ms=
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 10, 2015, 18:30:14 ip
Laitoin tuon linkkini tuonne työkalupuolelle "varastoon", koska on kallis ja vaikea löytää.
Ebayssakin hinnat 85,- ylöspäin plus postikulut. PF3C on harvinainen ja pitää olla just se, että toimii (vakiopyörässä).
Tärkeimmät erot olikin tuolla työkalupuolella kerrottu:
Lainaus käyttäjältä: Camn
Kaasunasentoilmaisimet ("tps"):
PF09 ja PF3C = epälineaarisia, kuvaaja kääntyy kohdassa ”30 astetta auki”.
PF1C, PF2C = lineaarisia, kuvaaja on suora.
PF1C/PF2C = eri kiertosuunta.
Esim. monissa autoissakin yleinen PF1C löytyy tarvikkeena vaikka Kiinasta alle 10,- llä (linkki (http://www.aliexpress.com/item/NEW-THROTTLE-POSITION-SENSOR-FIT-FOR-CLIO-MEGANE-SCENIC-LAGUNA-ESPACE-1-6-2-0-7714824/32290040652.html)).
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 10, 2015, 22:22:06 ip
Jep. Siitä laitoin, että "kuva on väärä, mutta nro 28440021A = PF3C."
Tekstissä puhutaan PF3C:stä ja kaikki http://mrnelectro.co.uk/  ilmoitetut Ducati mallit ovat niitä, joissa oikeasti on PF3C tps.  Ja oem 28440021A = PF3C. Voisin tuon silti vielä vaikka s-postitse varmistaa.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: kaide - Maaliskuu 11, 2015, 09:15:48 ap
Britti-ebaystä pf3c 67€ plus postikulut. Saksan ebayssä on varmasti myös. Miksi tilata eu:n ulkopuolelta.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Pekka - Maaliskuu 11, 2015, 20:18:14 ip
Taitavat olla "From United States" nuokin?
Tässäkin tapauksessa lienee niin että, varaosan hinta alenee huomattavasti kun se käy jenkkilässä
kääntymässä.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 11, 2015, 20:44:44 ip
Ameriikan kulut tahtoo olla aika kovia. Osien hinnat on kyllä ok.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 12, 2015, 00:42:52 ap
Laitoin s-posti tiedustelun ja kysyin samalla postikuluja kuplamuovikirjekuoressa suomeen. Minusta tuossa liikkeessä ei ole mitään ihmeellistä. Pieni valikoima ja vain Ducati osia. Mahdollisesti joku itsekin merkkiä harrastava, joka välittää valittuja paloja edelleen kohtuuhintaan. Odotellaan ja katsotaan mitä postiin vastaavat.

p.s.Minä törmäsin tuohon aivan sattumalta noita ecu versioita ja dataloggaus asioita tutkiskellessani. Tai oikeastaan, kun selvittelin onko Bellagio 2007-2008 ja 2009-> jonkinlaista mallimuutosta. Varaosalistoissa ja nettiesittelyissä näkyy noissa olevan eroja, mutta voi olla vain sattumaa ja/tai toimittajien taitamattomuutta. Varmuuden asiaan haluan, sillä Bellagiota suunnittelen joskus myöhemmin, ellei nyt palat onnekkaasti loksahda sitä odotellessa jo aiemmin. Ns. verkkoja kyllä on laskettu, muttei ole kalojen liikkeistä tietoa, eikä niiden lihavuudesta.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: kvlm - Maaliskuu 12, 2015, 18:41:16 ip
kaasuvaijerin hinnalla tps  :o -yhteistilausta ? Itse olisin valmis.

-KG-
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 21, 2015, 02:36:50 ap
Bellagioon liittyy se poikkeus, joka vahvistaa säännön "kaikissa 5AM eculla varustetuissa on ohjelmallinen tps reset".
Reset saadaan tehdä vain lineaarisilla tps:llä eli poikkeavuus ei oikeastaani liity itse ecuun.

"Uusin ja viimeisin vanha moottori" - tai jotenkin näin asiaa on usein kommentoitu (laturin sijainti, imukurkut yms.). Omalla tavallaan hyvin mielenkiintoinen malli. 8V moottoreiden mukana Guzzi siirtyi sitten jo uuteen aikakauteen. Liekö Bellagion valmistus lopetettu oikeasti ?
Bellagiosta voinee todella sanoa, että se on viimeinen perinteiseen tapaan valmistettu Guzzi - erikoinen kokoelma eri mallien osia. Perusmoottori Cali Vintagesta, Breva 850 kampiakseli, Norge 1200 sylinterit ja (2V) kannet. Läppärungot ja tps on Cali Vintagesta. Tonti-runko (muunnos) monoshock jousituksella on lux-sporttia V11, Daytona ym historian jatkumossa. 95mm mukit, tuplatulpat ja 6 vaihteinen laatikko ovat sellaista, mitä tarjotaan moniin malleihin vain arvokkaina viritys-sarjoina. Tasainen etu/taka painojakautuma, kierrosherkkä moottori ja retro-classic muotoilu = "moderni Italialainen Cafe Racer". Valmistus todella loppui (valm.2006-2013) ja viimeiset myytiin/myydään v.-14 malleina.

Englantilainen The Classic Motorcycle lehti kirjoitti, että "Tehtaan suuret odotukset eivät taaskaan toteutuneet, mutta vanhoja sääntöjä rikkomalla tehtiin historiaa. Bellagiosta tullee suosittu harrastajien ja keräilijöiden keskuudessa. Historiallisen pyörämerkin omaperäinen malli, jota on valmistettu vain pieni määrä."

p.s.Ei ole mmelectro.co.uk vielä vastannut s-postiini PF03:sta. Ostamallahan se selviäisi, mutten itse tarvitse.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: Camn - Maaliskuu 21, 2015, 11:51:50 ap
Lainaus
Läppärungot ja tps on Cali Vintagesta
Tämä on syy miksi tps -reset on Bellagiossa kielletty. Calin imukurkut mutta 5AM ecu, täysin "epäortodoksinen" kombinaatio.

Näin olen asian aina ymmärtänyt:
a) Tps reset mallit (5AM tai uudempi ecu + lineaarinen tps jossa ei "säätöreikiä" - ei voi liikuttaa).
Se imukurkku, joka on säädetty valmistajalla ja säätöruuvi on "keltaisella kiinniliimattu" (se kuuluisa ruuvi, johon ei - saa - koskea), määrää tyhjäkäyntivirtaaman.  On siis valmistajan pysyvästi kiinteäksi määrittämä asia. Toinen imukurkku jota saa ja kuuluu säätää, säädetään virtausmittarilla samaan tyhjäkäyntivirtaamaan. Tässä toimessa tps liikkuu mukana (kiinni läppäakselissa). Kun virtaamat ovat samat, kerrotaan tps -reset -tominnolla eculle: "tällä tps:n antamalla mV -arvolla molemmat imuläpät ovat imuvirtaamassa". Ecu kirjaa sen muistiinsa "(arvo XX mV = tyhjäkäynti"). Jos tps reset tehdään "väärin" silloin kun läpät eivät ole tyhjäkäyntivirtaamassa, kaikki kartat saavat "suuntaissiirron", huono juttu.

GuzziDiag -koodaaja joskus kirjoitti että kyllä tämänkin joku kokeili, Bellagio + tps -reset ja sen jälkeen ei sitten moottori käynyt. Kikkailemalla saatiin takaisin jokseenkin alkuperäiseen maailmanjärjestykseen.  Siksi arvelen että tps reset on estetty nykyisin jos malliksi valitsee Bellagion.

b) Käsin säädettävät tps:t
Ensin säädetään se imuläppä tyhjäkäyntiasentoon, jossa tps on kiinni. Tehtaan antaman tps -arvon mukaan (ensin asento "läppä täysin kiinni", sitten tyhjäkäyntiasento). Sitten toinen läppä (jossa ei ole tps:ää) samaan tyhjäkäyntivirtaamaan imumittarilla.
Otsikko: Vs: Miksi käytetään epälineaarista tps:ää ?
Kirjoitti: ALi - Maaliskuu 21, 2015, 16:35:14 ip
TPS asiaan -> miksi ja miten. Se "keltainen kiinniliimattu" ruuvi (ns."pyhä ruuvi") jos ja joskus kun saattaa tulla ronkituksi vaikkei saisi "missään tapauksessa tai joutuu ostamaan uudet". Mekaaniset perus-asennot saa useimmiten pelkän GuzziDiagin avulla viilattua kohdilleen. Ilman manometrejä ja muita tarkkuustyökaluja. Alla käännös:
Lainaus käyttäjältä: guzzitech.com, makarushka
Tarvitset GuzziDiagin nähdäksesi TPS lukeman ja resetointiin. Kytke GD pyörään, niin että näet TPS arvon ja etene seuraavasti:
1. Irroita yhdystanko oikean puolen läppärungosta. Nyt tiedämme, että oikea läppärunko, jossa on TPS, on täysin kiinni.
2. Resetoi TPS. Siitä saadaan vertailuarvo – sanotaan esimerkin vuoksi vaikka 4.8 (kuten Grisossa). Nyt meillä on täysin suljettu oikean puolen läppä ja TPS lukema 4.8.
3. Kierrä ”pyhää ruuvia” niin auki, ettei se estä vasentakin läppää täysin sulkeutumasta. Nyt meillä on myös vasen puoli täysin kiinni. TPS lukeman tulisi olla muuttumaton ja yhä 4.8, koska läppärunkojen välillä ei ole mekaanista linkkiä.
4. Kytke yhdystanko takaisin paikoilleen. Nyppää kaasua muutaman kerran ja katso TPS lukema. Jos se muuttui esimerkin 4.8:sta (todennäköistä, ellei läppien balanssi ollut täydellinen jo aluksi) niin kierrä (tasapainotuksen) säätöruuvia (EI ”pyhää ruuvia” – se pysyy edelleen täysin auki!) tuomaan TPS lukema takaisin 4.8:aan. Tässä vaiheessa meillä on molemmat läpät synkassa; täysin kiinni. TPS lukema on edelleen 4.8.
5. Nyt kierrä hitaasti ”pyhää ruuvia” kunnes TPS lukema näyttää TUPLASTI esimerkkiarvoa – 9.6 tässä tapauksessa. Tosiasiassa avaamme läppiä täysin suljetusta 4.8:een (mitä ohjelmaan tulee, niin emme edes välitä mitä nuo yksiköt ovat). Syy miksi tämä toimii on se, että TPS on lineaarinen, ainakin tällä alueella, josta nyt on kysymys.
6. Tee uusi TPS reset. Se on nyt takaisin 4.8. Tässä kohtaa olemme valmiit: molemmat läppärungot ovat synkassa ja tiedämme, että vasemman puolen ”pyhä ruuvi” on säädetty kohdalleen.
Periaate on siis vähän saman tyyppinen, kuin V11 TPS Idle säätö (linkki (http://archive.guzzitech.com/TPS-SetBal-JMickowski.html)), jossa volttimittaria käytetään GuzziDiagin tilalla.
Mekaanisten perusasetusten jälkeen sitten kone tulille ja ilmaruuvien säädöllä tyhjäkäynti sopivaksi ja balanssiin alipainemittareiden avulla.
p.s.Bellagio on kyllä epäortodoksinen innostuksen tuote - "Italiano vero" (https://www.youtube.com/watch?v=JMq8_Qn2n30)", joka ei oikein sovi mihinkään kategoriaan. Custom vai-tai-ja sportti. Ei pikkuinen, muttei isokaan. Nimikin oli aluksi pelkkä 940 Custom, ennen kaunopuheista Bellagiota.