Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: mosa - Toukokuu 14, 2012, 12:40:09 ip

Otsikko: California sammuu
Kirjoitti: mosa - Toukokuu 14, 2012, 12:40:09 ip
Ongelman kuvaus kutakuinkin seuraava: Vm-08 Vintage sammuu kesken ajon. Vaihde vapaalle ja rullaus tien sivuun. Virta pois ja uudestaan päälle. Käynnistyy laakista ja matka jatkuu, mutta vain epämääräisen mittaisen matkan, esim. 100 m tai 100 km. Tätä on jatkunut pitkin kevättä, tänään viimeksi kolme kertaa alle 50 km:n matkalla>:( Onneksi pääsin kuitenkin takaisin kotipihalle ;D

Viime vuonna laitettiin bemarin letkut tankkiin, joten bensapumpum letkun irtoamisesta ei ole nyt kyse. Sen vian kyllä tunnistan.

Calissani on muuten se joku "lisäsyttyboxi", rapid tai jotain sinne päin.

Ratkaisu temppuiluun löytynee sähköpuolelta, mutta mistä. Joku liitos löysällä, edellä mainittu lisäboxi, ohjelmiston päivitystarve tai joku muu?

Mosa


Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 14, 2012, 13:13:54 ip
Oletkos huoltanut releet ja sulakkeet? Calissa on nuo aika hyvin tyrkyllä pölylle ja muulle moskalle.
ÄLÄ pruuttaa CRC:tä, vaan ihan asianmukaista kontaktisprayta. Releet irti-kiinni muutaman kerran ja samoin sulakkeet. Välillä aina pruutaten sitä ainetta.

Entäs muut liittimet? Suurin osahan on niitä AMP Superseal -liittimiä, jotka ovat periaatteessa vedenpitäviä ja itsestään avautumattomia. Mutta - vain periaatteessa.
Jos Sulla on siinä "rapidbike", niin onhan sen liitin ihan asianmukaisesti?

 
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 14, 2012, 15:08:28 ip
Ongelman kuvaus kutakuinkin seuraava: Vm-08 Vintage sammuu kesken ajon. Vaihde vapaalle ja rullaus tien sivuun. Virta pois ja uudestaan päälle. Käynnistyy laakista ja matka jatkuu, mutta vain epämääräisen mittaisen matkan, esim. 100 m tai 100 km. Tätä on jatkunut pitkin kevättä, tänään viimeksi kolme kertaa alle 50 km:n matkalla>:( Onneksi pääsin kuitenkin takaisin kotipihalle ;D

Viime vuonna laitettiin bemarin letkut tankkiin, joten bensapumpum letkun irtoamisesta ei ole nyt kyse. Sen vian kyllä tunnistan.

Calissani on muuten se joku "lisäsyttyboxi", rapid tai jotain sinne päin.

Ratkaisu temppuiluun löytynee sähköpuolelta, mutta mistä. Joku liitos löysällä, edellä mainittu lisäboxi, ohjelmiston päivitystarve tai joku muu?

Mosa

Mitä diagnostiikat kertovat? (kai sulla on guzzidiag.exe ja piuhat?)

Toimiiko ilman lisäsyttyboksia?

Jos jätät tankin korkin raolleen, toimiiko paremmin? (korvausilma)
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 14, 2012, 17:47:01 ip
Mitä muuta tapahtuu samaan aikaan kun sammuu. Pimeneekö kaikki sähköt kokonaan vai vaan pelkästään kone sammuu ja muuten on virta päällä mittarivalot ym.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: gotler - Toukokuu 14, 2012, 20:05:55 ip
Joskus oli Triumph Sprintissä virtalukon johtosarjassa vika, pyörä sammui vasemmalle kääntyessä. Yhden johdon eriste nipun sisällä oli hieman murtunut ja ohajusta käännellessä veti koko pyörän pimeäksi. Vika löytyi onneksi helposti.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: mosa - Toukokuu 14, 2012, 20:08:49 ip
Mitä muuta tapahtuu samaan aikaan kun sammuu. Pimeneekö kaikki sähköt kokonaan vai vaan pelkästään kone sammuu ja muuten on virta päällä mittarivalot ym.

Kone sammuu, mittarivalot eivät syty. Uusi startti normaali. Oireet kylmällä ilmalla. Tänään sammui 50 km:n matkalla kolme kertaa, mutta kun käännyin takaisin kotiin, pelasi normaalisti. Tankki noin puolillaan, mutta voisiko tosiaan olla, että kylmällä ilmalla ei saa korvausilmaa? Vielä yksi havainto eli kierrosluvut heilahtelivat välillä holtittomasti, mutta mielestäni kone kävi heilahtelujen aikana.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: mosa - Toukokuu 14, 2012, 20:12:52 ip
Joskus oli Triumph Sprintissä virtalukon johtosarjassa vika, pyörä sammui vasemmalle kääntyessä. Yhden johdon eriste nipun sisällä oli hieman murtunut ja ohajusta käännellessä veti koko pyörän pimeäksi. Vika löytyi onneksi helposti.

Tästäpä tulikin mieleen, että virtalukko oli löystynyt ja kiristin sen uudelleen kiinni juuri ennenkuin se ehti kokonaan pudota kolostaan. Päällisin puolin virtalukko ehjän näköinen, mutta olisiko joku johto saanut siipeensä ennen kuin huomasin lukon löystyneen?
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: gotler - Toukokuu 14, 2012, 21:19:06 ip
Sähköpuolella tuon vian on oltava, jos samalla virtavalotkin sammuu. Varmaankin liittyy siihen virtalukon irtoamiseen. Liikuttele koneen käydessä ko johtosarjaa, alkaako pätkiminen, siitähän se selviää. Oireet on ihan samanlaiset kuin omassa Triumphissa aikoinaan.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: MakikEr - Toukokuu 16, 2012, 11:39:09 ap
Kyllä Vintagen tankin korvausilman saannissa on jotakin outoa. Tänään aamulla kun yritin poikkeuksellisesti lähteä aamusella työhön Vintage ei suostunut käynnistymään kylmän yön jälkeen, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt, lupasi välillä. Avasin tankin korkin kuunnellakseni lorisekko tankissa kun pa-pumppu pyörii, ei lorissut, mutta käynnistyi kuin palmun alta korkki auki. Tankki oli hyvin vajaa, merkkivalo oli palanut jo muutaman kyymmenen kilometrin ajan. Viimeksi ajettu muutama päivä sitten noin 15 asteen ulkolämmössä.

Hullulle tuntuu, mutta mielikuvaksi jäi että kun tankki on jäähtynyt sinne on syntynyt imua ja siksi käynnistyminen oli vaikeaa. Korkin avaus tasasi paineen ja bensa pääsi sinne missä oli kysyntää. Että tämmöinen teoria tällä kertaa.
-MakikEr-
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: mosa - Toukokuu 16, 2012, 12:28:35 ip
Laitoin myllyn pyörimään ja hetkuttelin virtalukon piuhoja kohtuuden rajoissa. Ei yskinyt eikä pätkinyt mylly hetkuttelun aikana. Lisäksi putsailin minkä kykenin kaikki löytämäni liittimet. Ans kattoo, kun lähden liikenteeseen, sammahteleeko kone vielä. Ja jos sammahtelee, niin tuo bensakorkkiasia pitää myös testata.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: motoesa - Toukokuu 16, 2012, 13:09:58 ip
Kyllä Vintagen tankin korvausilman saannissa on jotakin outoa. Tänään aamulla kun yritin poikkeuksellisesti lähteä aamusella työhön Vintage ei suostunut käynnistymään kylmän yön jälkeen, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt, lupasi välillä. Avasin tankin korkin kuunnellakseni lorisekko tankissa kun pa-pumppu pyörii, ei lorissut, mutta käynnistyi kuin palmun alta korkki auki. Tankki oli hyvin vajaa, merkkivalo oli palanut jo muutaman kyymmenen kilometrin ajan. Viimeksi ajettu muutama päivä sitten noin 15 asteen ulkolämmössä.

Hullulle tuntuu, mutta mielikuvaksi jäi että kun tankki on jäähtynyt sinne on syntynyt imua ja siksi käynnistyminen oli vaikeaa. Korkin avaus tasasi paineen ja bensa pääsi sinne missä oli kysyntää. Että tämmöinen teoria tällä kertaa.
-MakikEr-
Eipä tunnu hullulta, mulla oli kalissa usein sama homma, korvausilmaputki meni alapäästä aika ajoin tukkoon. Laita joku rätti tiiviisti täyttöaukkoon ja ilmapyssyllä varovasti ilmaa tankkiin niin lähtee paskat putkesta, mää en painanut koskaan ilmaa alhaalta ylös ettei lika vaan mene tankkiin. Matkalla joskus työnsin alapäästä n.10cm rautapuikon ja seekin auttoi. Pitkällä matkalla huomasi siitä että putki on tukossa kun veto huononi pikku hiljaa.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: mosa - Toukokuu 21, 2012, 13:13:41 ip
Liittimet etc. kävin putsaten läp ja nyt on sitten näillä lämpöisillä keleillä ajettu useampi sata kilometriä ilman sammahteluja tai muita havaittavia toimintahäiriöitä. Tuo tankin ilmansaantiasia, varsinkin sen huohotinletkun putsaushomma on jäänyt kyllä askarruttamaan. Kun ei ole tullut hankkineeksi Calin huoltokirjaa, jossa olisi "räjäytyskuva" tankista, niin osaisiko joku sanoa, löytyykö kuva esim. netistä?
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: motoesa - Toukokuu 22, 2012, 09:48:02 ap
Liittimet etc. kävin putsaten läp ja nyt on sitten näillä lämpöisillä keleillä ajettu useampi sata kilometriä ilman sammahteluja tai muita havaittavia toimintahäiriöitä. Tuo tankin ilmansaantiasia, varsinkin sen huohotinletkun putsaushomma on jäänyt kyllä askarruttamaan. Kun ei ole tullut hankkineeksi Calin huoltokirjaa, jossa olisi "räjäytyskuva" tankista, niin osaisiko joku sanoa, löytyykö kuva esim. netistä?
Siihen on yksinkertainen homma koittaa onko h-letku tukossa, aja tällaisella kuumalla ilmalla huoltikselle ja laitta tankki aivan täyteen, siirrä mopo aurinkoon ja kato tuleeko paisunta bensa korkin vierestä yli, tai takapyörän edessä olevasta letkusta maahan. Jos tulee korkin juuresta tankin päälle on putki tukossa, jos taas maahan on putki auki.

Edellisessä kommentissani jo kerroinkin kuinka mää putken aukasin.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 22, 2012, 11:39:57 ap
Itse käytän näitä listauksia etsiessäni jonkin tietyn Guzzimallin ohjeistusta/kuvia.

http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 22, 2012, 11:59:07 ap
Liittimet etc. kävin putsaten läp ja nyt on sitten näillä lämpöisillä keleillä ajettu useampi sata kilometriä ilman sammahteluja tai muita havaittavia toimintahäiriöitä. Tuo tankin ilmansaantiasia, varsinkin sen huohotinletkun putsaushomma on jäänyt kyllä askarruttamaan. Kun ei ole tullut hankkineeksi Calin huoltokirjaa, jossa olisi "räjäytyskuva" tankista, niin osaisiko joku sanoa, löytyykö kuva esim. netistä?
Siihen on yksinkertainen homma koittaa onko h-letku tukossa, aja tällaisella kuumalla ilmalla huoltikselle ja laitta tankki aivan täyteen, siirrä mopo aurinkoon ja kato tuleeko paisunta bensa korkin vierestä yli, tai takapyörän edessä olevasta letkusta maahan. Jos tulee korkin juuresta tankin päälle on putki tukossa, jos taas maahan on putki auki.

Edellisessä kommentissani jo kerroinkin kuinka mää putken aukasin.

..ja tulee korkin vierestä vaikka olisi röörit auki.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: motoesa - Toukokuu 22, 2012, 12:36:59 ip

[/quote]

..ja tulee korkin vierestä vaikka olisi röörit auki.
[/quote]

Noh, eipä mulla ainakaan tullu ???
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 22, 2012, 17:58:40 ip
Niin, ei kai se aina tule. Itse vaan pesin tankin bensalla kahdesti viime kesän helteillä  :D
Voipi olla, jos tankkaa pyörä pystyssä jalkojen välissä siihen kauluksen alareunaan asti ja sitten jättää aurinkoon parkkiin. Omassa kun on vielä musta tankki ja retkottaa aika kallellaan sivutuella. Täyty kyllä tämän innoittamana rassata putki ihan oikeasti tyhjäksi, putken pää oli kyllä viime kesänä märkä, eli oli ainakin jonkin verran auki.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: mosa - Toukokuu 28, 2012, 10:22:08 ap
Edelleenkin sammahteli lauantaina maalle mennessä reilun puolen tusinaa kertaa 100 km:n matkalla. Ei ollut tankissa alipainetta ja niitä liitimiä etc. jo putsailinkin aiemmin. Sivutuen turvakytkimen sitten "viimeisenä kotikonstina" putsasin kontaktisprayllä. Paluumatka maalta sujui ilman käyntiongelmia. Oliskohan turvakytkin tosiaan sammahtelun syynä. Onko muilla tästä kokemuksia? Lieneekö laitonta puuhaa ohittaa turvakytkin?
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: kaide - Toukokuu 28, 2012, 10:53:10 ap
Ei se varsinaisesti laitonta ole. En suosittele kytkimen ohitusta. Tiedän muutaman lipanneen sivulle unohtuneen tuen takia. Centaurossa asia on hoidettu niin, että sivutuki nousee automaattisesti. Haittapuolena on, että pitää aina nousta pyörän päältä pois ennen sivutuen asettamista. Nivel pitää muistaa öljytä silloin tällöin.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: TimoEv - Toukokuu 28, 2012, 12:25:03 ip
Sivujalan kytkin on hyvin yksinkertainen kapine. Itse kytkinelementti on kaiketi hyvin suojattu - mielestäni vedenpitävä -  mutta se haitarikumi siinä on rikkoutuva. Minä sen huomasin keväällä, kun italiatar ei syttynyt.
Irroitin ne johtoliittimet muutaman kerran, jotta hapettumat yms. saa pois. Sen jälkeen suojasin koko aparaatin itsevulkanoituvalla eristysteipillä. Nyt sekin kohta on huoleton.
Yleensäkin tuon tyyppisiä sähkökontakteja kannattaa ajoittain vähän tarkistella. Niihin tuppaa kertymään likaa yms. eikä tää 12V sähkö hyppää pitkää matkaa. Tuo Fortumin isosähkö sentäs hyppää metrejä.


Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: motoesa - Toukokuu 28, 2012, 12:57:43 ip
Elä hyvä mies mee kytkintä ohittaa, tai ainakin hommaa sit itelle pari nahkapukuu päälletysten, aivan satavarma homma jos kytkimen ohittaa kyljelläs olet. Eipä tuo uusikaan varmaan maltaita maksa ???
Mulla tekis siitä että ei lähtenyt käymään, kytkin kun ei palauttanut. Pidin mukana jotain myrkkyä jota välillä tuupasin kytkimeen ja hyvin pelitti.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 28, 2012, 22:07:24 ip
Sivujalan kytkin on hyvin yksinkertainen kapine. Itse kytkinelementti on kaiketi hyvin suojattu - mielestäni vedenpitävä -  mutta se haitarikumi siinä on rikkoutuva. Minä sen huomasin keväällä, kun italiatar ei syttynyt.

Ai hitto. Siellä oli joskus sellainenkin. En edes muistanut enää tuollaisen olemassaoloa :) Johan sen otin pois 12 vuotta sitten.
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: Camn - Toukokuu 29, 2012, 22:07:53 ip
Mutta jos kytkinvivussa ei ole mikrokytkintä, mitä tapahtuu kun Calia yritetään startata (virta päällä, tappokytkin asennossa "run") sivujalka ylhäällä ja vaihde päällä ?  Lähtee menemään mutkaista tietä näkymättömiin?
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 30, 2012, 00:26:57 ap
Mietin tässä, että minulla ei ole ollut missään mopossa sivutuessa mitään "turvakytkintä". Buell on ainut missä kytkinkahvassa
on "kytkin pohjaan jos haluaa startata vaihdepäällä" katkaisin. Silloin kun kytkin hajosi ja muuttui kiinteäksi, piti vaijeri irroittaa,
että sai startattua vaihdepäällä käyntiin.
Mielestäni paras sivutuki on sellainen mikä nousee itsestään ylös kun pyörän nostaa pois tuen varasta ;D Ehdottomasti.
Mitä vähemmän moottoripyörässä on sähköä sen parempi. ;D

Pekka
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 30, 2012, 11:58:08 ap
Pähkäilyyn siitä miksi kytkinkahvassa EI OLE katkaisijaa: myös vapaavalon kytkin vaihteiston yhteydessä hoitaa joissain malleissa tuota "turvakytkentää". Eli vapaavalon pitää palaa jos haluaa startata.
Sitten on vielä olemassa hieman hämärä kytkentä: starttimoottori pyörii mutta sytytyskipinää ei tule kun sivuseisontatuki on alhaalla. Huollon kannalta positiivinen ominaisuus.

Tässä välillä oli sellaisiakin malleja joissa käynnistäminen on jätetty kokonaan pyörän "aivolaatikon" varaan: starttinappia vain "liipaistaan" pikaisesti ja ECU hoitaa käynnistystoimet ja ensimmäisen yrityksen epäonnistuttua saattaa yrittää vielä uudelleenkin. Lähtee käyntiin myös sivujalalla ollessaan mutta liikkeelle ei lähde koska vapaavalon sammuminen tarkoittaa sivutuen alhaalla olemisen yhteydessä että moottori sammuu välittömästi. Aiheuttaa hämmennystä tottumattomalle.

Itse suosin myös tuota "itsemurhajalkaa", ts sivutukea joka pompahtaa ylös kun kuljettaja joko nousee pyörän selkään tai muuten kääntää pyörän pystyasentoon esimerkiksi työntääkseen sitä.

Californian pitkä sivutuki on matkittu H-D:n vastaavasta: vaikka se jäisikin ala-asentoon se hipaistessaan tien pintaan palautuu yläasentoonsa mutta jos sen päälle tulee pyörän paino se ei käänny taapäin kuin hieman.

Joidenkin mallien kytkinvaijerissa on myös käynnistyksenestokatkaisija. Sijaitsee oikealla vaihdelaatikon kylkeä vasten. Mahdollistaa käynnistyksen vaihde päällä kytkin vedettynä pohjaan.

Voi olla vielä muitakin virityksiä mutta kukapa noita kaikkia tietää...
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: MotoJussi - Toukokuu 31, 2012, 10:21:04 ap
Mutta jos kytkinvivussa ei ole mikrokytkintä, mitä tapahtuu kun Calia yritetään startata (virta päällä, tappokytkin asennossa "run") sivujalka ylhäällä ja vaihde päällä ?  Lähtee menemään mutkaista tietä näkymättömiin?

Jep. Parempi olla kyydissä ja pitää tiukasti kiinni (jos ei ole kytkin painettuna).
Otsikko: Vs: California sammuu
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 31, 2012, 12:26:57 ip
Itsellä on vain Californiassa kytkin jalassa. Sen saa tuossa mallissa disabloitua vaikka nippusiteellä. Jalan ollessa ylhäällä, on kytkin pohjassa. Katkaisija on myös ihan näkysällä.
Pikkulohkossa sen sijaan ei ole. Tulee eräs kerta mieleen väkisinkin. En tavallisessa pysäköintitilanteessa laita vaihdetta päälle. Jostakin ihmeen syystä olin erään kerran stumpannut pikkulohkon parkkeeratessani ja unohtanut sen tyystin. Laittelin ajovermeitä päälle ja seisoin pyörän vasemmalla puolella. Ajattelin siinä samalla herätellä pyörän siihen lämpiämään. Kurotin tankin yli ja painoin starttinappulasta; En ehtinyt kuin hipaista nappia, kun pyörä jo villisti hyppää eteenpäin! Itse roikuin kahvassa ja ihmettelen mikä siihen nyt iski! Ei onneksi käynnistynyt, mutta otteen irrotessa starttinapista, päätti mopo siirtyä makuulle. Nostin adrenaliinihuuruissa varmaan sillä samalla kädellä pyörän pystyyn ja katselin, ettei liikaa ole ihailevia silmäpareja ympärillä. Hieman hävetti, nyt lähinnä hymyilyttää  ;D