Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoEv - Huhtikuu 14, 2012, 08:38:19 ap

Otsikko: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 14, 2012, 08:38:19 ap
Eipä italiatar tullutkaan tulille...
Akku oli latingissa, mutta startatessa jännite putosi alle 9V:n. Siispä akkukauppaan asiaa. Akku testeriin kiinni ja lopputulos oli, että uusi akku hapotettiin ja ladattiin. No ei odottaessa, mutta seuraavana päivänä noutoon.
Kädet märkinä tallille ja akku kiinni. Ja EI! Ei iske kipinää. No sulake - vaan ei. Eikä sivujalan kytkinkään...
Seuraava kohde oli releet. Hyllystä uusi rele ja vuorotellen vaihtoon. Ja siellähän se toinen ongelma olikin.
Releen vaihto ja - nöyrästi italiatar jysähti tulille.

Vähän ehti jo parransänki värähdellä, jotta mitäs nyt...Kun en siinä hädissäni ymmärtänyt kuunnella bensapumpun surahdusta. Jos se ei surahda, niin ei tuu kipunaa, eikä ECU:kaan herää. Ja tuossa sähköjohdossa on sulakkeen jälkeen vain tuo rele.

Sinänsä tämä oli hyvän tuurin ongelma, sillä huomasin sivujalan kytkimen suojakummin olleen repeytyneen. Siitä olisi tullut myöhemmin harmia, mutta nyt siinä on itsevulkanoituvaa kummiteippiä, joten sekin on huolettomassa muodossa.

Akku täältä:
http://www.glenergy.fi/

Vanhan testaus, uuden hapotus ja varaus sekä romusta huolehtiminen maksoi 75€. Tiedä sitten olisko B*****ta saanut jonkin kapineen halvemmalla, mutta siellä nyt ei ainakaan testata ja hapoteta...Romukin pitää itse kuskata jonnekin...

Tänään piti vääntää tupesta mutkatietä näkymättömiin, mutku...

No - tervaa juotu ja kettinkiä pureskeltu. Tallille reippaasti, kulho päähän ja

                                         KAIVARI KORKATTU.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: MotoJussi - Huhtikuu 14, 2012, 10:52:20 ap
Vähän ehti jo parransänki värähdellä, jotta mitäs nyt...

Onnittelut nopeasta toimintakuntoon saamisesta.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 14, 2012, 10:59:21 ap
TimoEv: Älä nyt liikaa Biltemavastaista propagandaa viljele. Hapotusasia pitää paikkansa, koska siellä ei enää myydä hapotettavia akkuja ainakaan mp:iin sopivia. Vanhan akun voi jättää lastauslaiturille.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: motoesa - Huhtikuu 14, 2012, 11:15:02 ap
Mulla on käynyt b.... akkujen kanssa tosi huono mäihä, kahteen autoon oon akun sieltä hakenut ja molemmat kävin vaihtamassa muutaman kk jälkeen, kaksipyöräisiin en oo uskaltanut sieltä patteria hakee.
Ei toi 75e ainakaan mun mielest oo paha hinta.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: I.H. - Huhtikuu 14, 2012, 11:33:42 ap
Akut akkuliikkeestä    8)
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 14, 2012, 19:33:35 ip
TimoEv: Älä nyt liikaa Biltemavastaista propagandaa viljele.

No en toki mitään sen vastaista...Siellähän myydään halpoja kapineita, jotka ovat lähes hintansa väärtejä. Ne sopivat heille, jotka hakevat halpaa - laatuun katsomatta.
Eikä 7´000´000´000 kärpästä voi olla väärässä: P***a maistuu hyvälle!  ;)  :D
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 15, 2012, 13:30:49 ip
saahan noista pattereista maksaa niin paljon ku huvittaa. Ylärajaa ei ole. Kait sinä TimoEv tiedät, että maailmassa ei ole kuin pari kolme akkuvalmistajaa. Tuotemerkkejä on vaikka kuin perkeleesti. Kait sä tiedät senkin, että tommonen ketju tilaa joltain kolmesta tehtaasta tarjouksen perusteella 1E6 akkua ja silleen saa painettua hinnan alas. Tehdas pitää huolen laadusta, koska haluaa, että Megamarket tilaa sieltä toisenkin kerran. Palautuksia ei saa olla liikaa ja takuu pelaa. Pikkupuljujen takuusta minulla on huonoja kokemuksia.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 15, 2012, 17:29:44 ip
Olin nuorempana miehenä töissä liki kolme vuotta Akkuteollisuus Oy:ssä. En nyt ihan akkuja siellä kanniskellut, mutta jouduin niidenkin kansaa pelaamaan. Ja siellä opin akuista kaksi merkittävää asiaa; Toinen oli akun paino ja toinen akun tekijä. Molemmat vaikuttavat hintaan ja akun kestoon / laatuun / luotettavuuteen.

>> Tehdas pitää huolen laadusta... <<
Kyllä - mutta vain silloin, kun siitä joku maksaa ja on kiinnostunut. Jos kaiken kriteeri on halpa hinta, niin sitä sitten saa mitä annetaan....
Ostin akkuliikkeestä akun ja maksoin siitä 75€. Sain hyvää palvelua, uuden ladatun akun, jossa on vuoden takuu. Jos olisin ostanut vastaavan kokoisen akun jostain halpahallista olisin maksanut siitä nyt vaikkapa 45€. Ja tämä tietenkin ilman vanhan testausta, uuden latausta ja romusta huolehtimista. Mikä on todellisuudessa hintaero tai paremminkin käteeni tuleva säästö?

Saksasta saa kuulemma renkaita postimyynnistä halvalla. Irtorengas Saksasta maksaa luokkaa 120-140€.
Paketti pitää noutaa jostain, kun se ei mahdu postiluukusta kotiin. Siitä sitten itse purkamaan pyörää, irtopyörä ja uusi rengas kainalossa autolla johonkin rengasliikeeseen kyselemään, jotta koskas ehtisi.... Työ maksaa, romurenkaan kierrätysmaksukin maksaa ja sitten autolla takaisin talliin kokoamaan pyörää.
Kosken Huolto tekee tuon kaiken Guzziin molempiin päihin - teki viimeksi - 370€, eli 185€/pää. Itse äheltämällä "säästää" - paljonko?

En väitä, etteikö itse tekemällä ja hankintoja miettimällä säästäisi, mutta kun se lopullinen säästö on joskus jopa negatiivinen. Eräs entinen kokovartalo doku sanoi, että villapuseroa ei ollut varaa syksyllä ostaa, mutta kolme pulloa Koskista viikossa oli aina varaa ostaa.
Semmosta se on säästäminen...

Vaan hyviäkin asioita: Tänään tuli n. 240km matkamittariin lisää, kun peräpenkkiläisen kanssa nautimme auringonpaisteesta. On tää taas kuin söisi hunajaa hillolusikalla.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 15, 2012, 20:13:14 ip
Semmosta valinnan vaikeuttahan tää koko elämän kakku on. Pidätän edelleen oikeuden korjata joskus asiavirheitä, joita nyt tällä kertaa olivat Bilteman akkujen kierrätys ja laatu. No, lähinnä kierrätys. Laatu/hinta on ainaisen pohdinnan aihe ja todellakin mielipidekysymys. Akkuteollisuutta tai Pakkasakkua ei ole enää olemassa valmistajana eikä tuotemerkkinä. Hawker ja Yuasa on ja pari muuta, jos joku ne osaa luetella. Enkä pistä todellakaan pahakseni, jos joku korjaa minun mahdollisia asiavirheitä. Koitetaan pitää tämän foorumin keskustelut korkeatasoisina, mitä ne ovat olleetkin.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 15, 2012, 22:35:39 ip
Saksasta saa kuulemma renkaita postimyynnistä halvalla. Irtorengas Saksasta maksaa luokkaa 120-140€.
Paketti pitää noutaa jostain, kun se ei mahdu postiluukusta kotiin. Siitä sitten itse purkamaan pyörää, irtopyörä ja uusi rengas kainalossa autolla johonkin rengasliikeeseen kyselemään, jotta koskas ehtisi.... Työ maksaa, romurenkaan kierrätysmaksukin maksaa ja sitten autolla takaisin talliin kokoamaan pyörää.
Kosken Huolto tekee tuon kaiken Guzziin molempiin päihin - teki viimeksi - 370€, eli 185€/pää. Itse äheltämällä "säästää" - paljonko?

Renkaat molempiin päihin Saksasta 214,81€ sisältää rahdin tallin ovelle missä on rengaskone ym.
Saa tehdä itse ihan niin hyvän asennuksen kuin haluaa ;D
Itse asiassa kannattaa tilata kolme rengasta kerrallaan kun tulevat samalla rahdilla.
Ainoa vaivalloinen asia tässä on vanhan renkaan vieminen rengasliikkeen kierrätyskonttiin.
Suomesta taitaa saada jostain tarjouksesta jotain renkaita samalla rahalla mutta ne täytyy noutaa
jostain huitsinnevadasta.

Pekka
Otsikko: Valinnan vaikeutta...
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 15, 2012, 22:37:54 ip
Jee...sitäpäs se...

Hesarissa eilissä aamuna Vagner - istuessaan Viivin vieressä - totesi, että:
" Kauniissa naisissa on se ongelma, että heitä yrittävät kaikki."
"Siksi otin tämmöisen..."

No minä sitä ääneen lukemaan aamuvarhaisella - eipäs sekään ollut hyvä valinta...

>> Renkaat molempiin päihin Saksasta... <<
Tässä on ainakin minulla pari juttua, joidenka vuoksi en tilaa Saksasta: Ei ole sitä tallia, jossa olisi se rengaskone. Eikä niitä muitakaan renkaan kanssa söhrimiseen tarvittavia vipstaakkeleita. Kun olen katsellut vierestä rengastyötä, niin pitää näköjään olla vimpuraa ja kompuraa ja tasapainoja ja niihin liimaa ja, ja, ja... Paljonkohan pitäisi kesässä noita renkaita vaihtaa omaan pyörään, että tienais noiden renkaankäpistelyaparaatien hinnan...Ei taitais kesäloma riittää...
Tää on vähän samaa kuin läskisoosin valmistus: Otetaan jääkaapista lihapaketti ja tehdään soossi. Toinen vaihtoehto on menna takapihan aitauksesta ampumaan sika, josta tehdään se soossi.

Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: kaide - Huhtikuu 15, 2012, 23:11:03 ip
Omassa tallissa pärjää vaikka ruustukilla, rengasraudoilla ja staattisella tasapainotuslaitteella. Hintaa kertyy enintään satkun verran. Kolmen renkaan vaihdon jälkeen hankintakustannukset on peitetty. Tallissamme on kolme mopoa. En ole ollut tyytyväinen paikallisen rengasreinon työn laatuun. Lähes joka kerta on tasapainotus epäonnistunut ja on saanut viedä uudestaan, vaikka on hienot koneet. Monesti renkaat vaihdetaan juuri ennen pitempää reissua ja sitten on saanut nauttia tärisevästä kyydistä koko matkan. Aiheuttaa ohjauslaakerin pykälöitymistä ja kumin epätasaista kulumista. Kyllästyin moiseen ja hommasin rengastyökalut. Sama asia muiden kuin Guzzin huoltojen kanssa. Valohoidoista 70€/tunti on pikkasen liikaa. Siksi teen kaiken mahdollisen pyöriin itse. Harrastuksen syventämistä tämäkin on. Autoa ei ole juuri mielenkiintoa rassata. Se viedään paikalliselle murskaamolle huoltoon kerran vuodessa ennen katsastusta.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 15, 2012, 23:21:45 ip
Omatoimisuus ei tietenkään lyö leiville jos pitää aina hankkia uudet ja parhaat työkalut ja heti.
Silloin niille tupaa kertymään sellain hintalappu ettei sitä omana eikä lasten elinaiakana tienaa takaisin.
Mutta sopivasti ja pikkuhiljaa kun tekee hankinnat ja on oikeaan aikaan oikeassa paikassa
kun välineitä on tarjolla, kyllä yhden kesän renkaanvaihdot, ja työkalujen hinta on tienattu takaisin.
Ja kun tilaa renkaat Saksasta, homma on bueno ja eka kerralla.
Ja jos ei ole tyytyväinen työhön, tietää ketä syyttää.

Pekka
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 16, 2012, 09:04:24 ap
Kinaan vieläkin vastaan!  ;)
Teen itse pyörään kaiken muun huollon, paitsi ruiskujen synkkaa ja venttiilien säätöä. Ruiskua varten ei ole mittareita -  enkä hanki - ja korvakuulolla en siihen ryhdy. Venttiilien säätöä en ole koskaan opetellut, tosin en väitä etteikö se sujuisi jos osaisi.
Guzzin tavallinen huolto ei tarvitse mitään merkillisiä työkaluja. Normaalit ovat pakissa ja niillä olen pärjännyt, eihän tuo nyt mitään rakettimoottorin rasvausta ole. Nytkin tein talvihuollon ihan ite!

Rengasasiaan en ryhdy. Stonen rengasta joskus ostaessani, sanoi Kosken Rengasmestari, että älä sitten turhaan pidä mukana Tip-toppeja ja rautoja. Tätä rengasta ei tienpenkalla vanteelle nosta mikään. Kertoi sen profiilin olevan sellainen, että siihen tarvitaan riittävästi kompurailmaa. Toinen asia on, että takapyörää Calissa ei saa näppärästi pois, jos ei ole ao. nostopöytää. Vaatii joko perämurikan irroituksen tai toisen kallistamaan pyörää. Tämän olen harjoitellut.
Jos nyt sitten ryhdyn rengashommiin ihan itse, niin pitäisi hommata noita värkkejä ja sitten saada Saksasta ( vast. ) tilattu rengaskin jotenkin kainaloon. Kun tallille sitä toimitusta ei voi pyytää, eikä kotonakaan ole ketään arkipäivisin.
Sen jälkeen pitää purkaa pyörää, irroittaa rengasta vanteelta, vääntää uusi nakki paikalleen ja saada se nostetuksi vanteelle. Sitten vielä tasapainoitusta yms. hienomekaniikkaa. Väitän, että eipä siinä tuntipalkoille juuri pääse, kun sama työ minulta hoituu syömällä Kosken baarissa makkarasoosia, 8,40€.

Mutta, en tuomitse toisin menetteleviä. Maailmassa on tilaa kaikille meille ja kaikille ajatussuunnille. Ajavathan jotkut v. 2012 pyörällä, joka vaatii huoltoa 300km välein. Ja sen jälkeen lahkeen, vanteen ja kummin puhdistuksen roiskuneesta rasvasta...  ;D  ;)
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: Marko - Huhtikuu 16, 2012, 09:09:29 ap
Ajavathan jotkut v. 2012 pyörällä, joka vaatii huoltoa 300km välein. Ja sen jälkeen lahkeen, vanteen ja kummin puhdistuksen roiskuneesta rasvasta...  ;D  ;)

...ja vielä jaksavat hymyillä sen ajon jälkeen tyytyväisenä!
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: Marko - Huhtikuu 16, 2012, 13:53:43 ip
... Sain hyvää palvelua, uuden ladatun akun, jossa on vuoden takuu.

mulle muuten kerran sanottiin paikallisessa Vartakaupassa, kun menin valittamaan akun huonoudesta, että moottoripyörien akuissa ei ole kuin puolen vuoden takuu, johtuen mp:n "kausikäytöstä".

Menin ja ostin Yuasan Tammer-Dieselistä.
Otsikko: Vs: Akku- ja muita vikoja
Kirjoitti: Vierailija - Huhtikuu 16, 2012, 15:07:58 ip
... Sain hyvää palvelua, uuden ladatun akun, jossa on vuoden takuu.

mulle muuten kerran sanottiin paikallisessa Vartakaupassa, kun menin valittamaan akun huonoudesta, että moottoripyörien akuissa ei ole kuin puolen vuoden takuu, johtuen mp:n "kausikäytöstä".

Menin ja ostin Yuasan Tammer-Dieselistä.

Sittenhän mulla kävi hyvin, Varta kesti 15 kuukautta - onhan se enemmän kuin puoli vuotta.  :)