Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Heinäkuu 30, 2010, 15:21:51 ip

Otsikko: Nyt harmittaa
Kirjoitti: MotoJussi - Heinäkuu 30, 2010, 15:21:51 ip
Olen hissuksiin vuoden päivät kasannut Jackaliini megasquirttia.

Pari viikkoa sitten sain pyörän käymään tyhjäkäyntiä, mutta röpötti niin prkleesti ko antoi vähänkään kaasua. Lämpöantureita ei ollut vielä kiinni, joten en parempaa odottanutkaan.

Nyt sit eilen MS ei halunnut jutella PC:n kanssa ollenkaan, ja olin just viimein saanut anturit "kytkettyä".

Tänään kiskoin kaiken MegaSquirtiin liittyvän irti pyörästä ja ajattelin kokeilla "josko sittenkin se jotenkin toimisi" kun pitäisi emännälle saada ajoon pyörä.

No ei toiminut yhtään sen paremmin: tyhjäkäyntiä käy suht OK mutta vähänkin kaasua niin tukehtuu.

Muistin että bensahan on itse asiassa kaksi vuotta vanhaa: Laskin bensat pois ja pistin tuoreet tilalle. Ainoastaan pakokaasun haju muuttui, pyörän käytös ei.

Nyt sitten pyörässä on vakio sytkä (paitsi että on tuplatulpat ja sen mukaiset puolat) ja vakioruuttasysteemit eikä se paska käy vieläkään muuta kuin tyhjäkäyntiä. Paksua mustaa savua pukkaa kun antaa vähän kaasua ja tukehtuu samantein.

Ärgh.
Otsikko: Vs: Nyt harmittaa
Kirjoitti: MotoJussi - Heinäkuu 31, 2010, 15:32:51 ip
Yhdessä TPS:lle menevässä piuhassa tulee olla se 5 V riippumatta siitä onko se piuha kiinni TPS:ssä vai ei. TPS on säätöpotentiometri, jonka toisessa päässä on maa, toisessa 5 V ja ECU:lle menevä kaasunasento otetaan potikan ns. keskiliu'usta.

Arvojen perusteella sulla on ongelmaa joko TPS:lle menevässä maassa (= ECUn maadoitus) tai tuossa 5 V:ssa. Siitä johtuen ECU:n näkemä kaasunasento on voinut olla ihan mitä sattuu ja ruiskutuskin ihan mitä sattuu.


Tulin juuri tallilta, jossa huomasin että orgis-ECUn maa oli huono. Paransin.

Irrotin TPS:n ECUsta ja mittasin

keltainen - mustavioletti    4.78 V
ketainen - violetti             -5.0 V
violetti - mustavioletti      -8.0 V (mit vit!!!!)

Ajattelin, että kun TPS kerran on säätövastus, mittailen sen resistanssin eri karvojen välillä ja näinpä teinkin.

violetti - mustavioletti 1 .. 3 kohm
violetti - keltainen 2.1 .. 2.1 kohm (eli nämä ovat liu'un päissä, liukua liikuttaessa pysyy samana)
mustavioletti - keltainen 3 .. 1.1 kohm

Eka arvo kaasu kiinni, toka arvo kaasu 100% auki. Vastus muuttui "nätisti" kahvaa kääntäessä, paitti "99 ja 100 %" kaasunasennon vaiheilla oli pientä rykimistä ohmimittarin näytössä. Tuskin vaikuttaa yhtään mihinkään.

Laitoin TPS:n piuhat taas kiinni ja mittailin ja sain samoja lukemia kuin eilen; mistään viidestä voltista ei ollut puhettakaan; suurin jännite oli noin 0.5 volttia.

Työoletus: ECU on rikki. antaa "tyhjään kuormaan" viisi volttia, mutta kun tulee vähänkin kuormaa (eli se TPS), ei anna enää.

Ei huvittaisi ostaa uutta ECUa kun tarkoitus on laittaa Ignitec tai vastaava ohjaamaan kipunaa jossain vaiheessa.

Ajatus oli siis nyt korvata orgisruiskunohjaus ja myöhemmin orgiskipinänohjaus ja heivata orgis-ecu mäkeen siinä vaiheessa.

Nyt ei toimi mikään mitenkään ja tunnelma on ns. katossa :)
Otsikko: Vs: Nyt harmittaa
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Heinäkuu 31, 2010, 16:46:36 ip

Jos ECU toimii muuten mutta 5V puuttuu niin 5V voi tehdä ulkoisesti 12V:sta
n. 1 EUR osilla. Katso Googlesta hakusanalla (tai hakunumerolla) 7805.


Otsikko: Vs: Nyt harmittaa
Kirjoitti: JuhaV - Heinäkuu 31, 2010, 17:35:33 ip
Noiden mittausten perusteella näyttää siltä että :

- violetti on signaalimaa (ja todennäköisesti myös sama kuin akun - navan maa)
- keltainen syöttää +5 V ECU:lta TPS:llä
- mustavioletti on TPS:n liu'ulta tuleva signaali

Keskiliuassa näkyy olevan sarjassa jokin ylimääräinen 1 kohmi, koska potikan kokonaisvastus on päistä mitattuna 2 kohmia mutta liu'ulta tulee 1-3 kohmia. Eli kun liuku on aivan toisessa päässä näkyy pelkkä liun sarjavastus 1 kohmi ja toisessa päässä sarjavastukseen summautuu potikan 2 kohmia -> 3 kohmia.

Eli TPS näyttää olevan kunnossa vastusarvojen perusteella.

Kun mittasit noita jännitteitä, niin olihan virta päällä JA tappokytkin ON-asennossa ? Ja onhan akussa varmasti potkua tallella ?

Kyllä siellä potikalla pitäisi keltaisessa säilyä joka tilanteessa se 5 V. Se kannattaa muuten ehkä tarkistaa akun -navan maata vasten mitaten, silloin mahdollinen differentiaalinen ja/tai kelluva mittausperiaate ECU:lla ei sotke tulosta. Sellainen voi noissa uudemmissa olla signaalihäiriöiden välttämiseksi

Tuo ECU voipi olla uudemmissa laitteissa olla myös ehkä sellainen että se virroittaa systeemit vain kun kone käy (= tulee pulsseja pyörintäanturilla) ja sammuttaa systeemit (kuten polttoainepumpun) jonkun viiveen jälkeen jos kone ei käy. Kokeiles mitata heti kun laitat virrat päälle ja pa-pumppu pyörii niin varmistat että toi ei sotke analyysiä.

- JuhaV
Otsikko: Vs: Nyt harmittaa
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 31, 2010, 17:59:44 ip
Moi.Minähän en näistä Guzzin ruiskuista paljon tiedä, vaikka voihan sekin päivä vielä tulla että, on tosipaikan edessä ;D, joten yritän osallistua keskusteluun. Isommista ajoneuvoista on jotain kokemuksia >:(.
Olet ilmeisesti mitannut jännitteitä TPS:n liittimistä ja saanut selvästikin "outoja" lukemia.
Kokeilisin mitata TPS:n jännitteet vielä siten että, yleismittarin miinuspiuha on maadoitettuna ajoneuvon eri osiin: ECU:n maa. runko, moottori, akku... Samalla tulee tarkistettua maapuolen jännitehäviöt. +5V syöttö häviää myös silloin kun jossain muualla, missä sitä käytetään, on liikaa kuormaa. Oikosulku toisessa anturissa tai johtosarjassa? Kokeile irrottaa muut "käyttäjät" jos sellaisia on ja mittaa uudestaan.
Olisi myös hyvä varmistaa kytkentäkaaviosta mitä missäkin TPS:n piuhassa pitäisi olla.
Juhan oletus näyttäisi kyllä oikealta.
Voisiko  tuo-8V tarkoittaa myös sitä että, jostain vuotaa akkujännite väärään paikkaan,
13V-5V=8V. Jostain puuttuu maa, ei välttämättä juuri ECUlta?

Pekka
Otsikko: Vs: Nyt harmittaa
Kirjoitti: MotoJussi - Heinäkuu 31, 2010, 18:51:02 ip

Jos ECU toimii muuten mutta 5V puuttuu niin 5V voi tehdä ulkoisesti 12V:sta
n. 1 EUR osilla. Katso Googlesta hakusanalla (tai hakunumerolla) 7805.

Itse asiassa minulla on tuo MegaSquirt, joka sekin tarjoaa +5V. Tähän asti olen ottanut orggis-ECUlta tuon 5V. Mutta jos jätän toistaiseksi tuon MS:n hyllyyn niin tuo "7805" lienee helppo vaihtoehto.

Kiitos vinkistä. Ei vaan oo perhana aavistustakaan siitä toimiiko orggis-ECU muutoin -ja- miksi MS ei juttele tietsikan (PC) kanssa :I


Noiden mittausten perusteella näyttää siltä että :

- violetti on signaalimaa (ja todennäköisesti myös sama kuin akun - navan maa)
- keltainen syöttää +5 V ECU:lta TPS:llä
- mustavioletti on TPS:n liu'ulta tuleva signaali

Keskiliuassa näkyy olevan sarjassa jokin ylimääräinen 1 kohmi, koska potikan kokonaisvastus on päistä mitattuna 2 kohmia mutta liu'ulta tulee 1-3 kohmia. Eli kun liuku on aivan toisessa päässä näkyy pelkkä liun sarjavastus 1 kohmi ja toisessa päässä sarjavastukseen summautuu potikan 2 kohmia -> 3 kohmia.

Eli TPS näyttää olevan kunnossa vastusarvojen perusteella.


Samaan tulokseen päätyisin itsekin ajateltuani. Käyp jälkeen mainiosti.

On hyvä jos TPS on kunnossa; Guzzin oma taisi olla 300 euroa (!) ja käyttämäni HD:n "vastaava" on "vain" 100 euroa. Jossen väärin muista, Ducati käyttää myös vastaavaa, ja se on "edullinen" 200 euroa.

Kun pääsen niin pitkälle että lopulta saan heivattua orggis-ECU:n mäkeen, siirtyisin mieluusti käyttämään lineaarista "automallista" TPS:ää tuon epälineaarisen sijaan.

Lainaus
Kun mittasit noita jännitteitä, niin olihan virta päällä JA tappokytkin ON-asennossa ? Ja onhan akussa varmasti potkua tallella ?

Kylläpä hyvinkin. Akussa on puhtia; lähti helposti käyntiin (joskin käy vain tyhjäkäyntiä...), pyörässä on kaksi uutta täyteen ladattua 20Ah AGM-akkua rinnan.

Lainaus
Kyllä siellä potikalla pitäisi keltaisessa säilyä joka tilanteessa se 5 V. Se kannattaa muuten ehkä tarkistaa akun -navan maata vasten mitaten, silloin mahdollinen differentiaalinen ja/tai kelluva mittausperiaate ECU:lla ei sotke tulosta. Sellainen voi noissa uudemmissa olla signaalihäiriöiden välttämiseksi

Tuo ECU voipi olla uudemmissa laitteissa olla myös ehkä sellainen että se virroittaa systeemit vain kun kone käy (= tulee pulsseja pyörintäanturilla) ja sammuttaa systeemit (kuten polttoainepumpun) jonkun viiveen jälkeen jos kone ei käy. Kokeiles mitata heti kun laitat virrat päälle ja pa-pumppu pyörii niin varmistat että toi ei sotke analyysiä.

Olen aiemmin kalibroinut TPS:n guzziologyn ohjeen mukaan: sähköä on tarjolla silloinkin kun moottori ei ole tulilla.


Moi.Minähän en näistä Guzzin ruiskuista paljon tiedä, vaikka voihan sekin päivä vielä tulla että, on tosipaikan edessä ;D, joten yritän osallistua keskusteluun. Isommista ajoneuvoista on jotain kokemuksia >:(.
Olet ilmeisesti mitannut jännitteitä TPS:n liittimistä ja saanut selvästikin "outoja" lukemia.
Kokeilisin mitata TPS:n jännitteet vielä siten että, yleismittarin miinuspiuha on maadoitettuna ajoneuvon eri osiin: ECU:n maa. runko, moottori, akku... Samalla tulee tarkistettua maapuolen jännitehäviöt. +5V syöttö häviää myös silloin kun jossain muualla, missä sitä käytetään, on liikaa kuormaa. Oikosulku toisessa anturissa tai johtosarjassa? Kokeile irrottaa muut "käyttäjät" jos sellaisia on ja mittaa uudestaan.
Olisi myös hyvä varmistaa kytkentäkaaviosta mitä missäkin TPS:n piuhassa pitäisi olla.
Juhan oletus näyttäisi kyllä oikealta.
Voisiko  tuo-8V tarkoittaa myös sitä että, jostain vuotaa akkujännite väärään paikkaan,
13V-5V=8V. Jostain puuttuu maa, ei välttämättä juuri ECUlta?

Pekka

Hei tuo oli kiintoisa oivallus tuo "12.90-5.0 = 8" volttia. Akun navoista saa lepojännitteenä mitattua 12.90V.

Kytkentäkaaviota minulla ei taida olla, ainakaan käsillä. Ehkä löydän jostain, mutta "mielummin ei" :)

Viittä volttia syö kai lämpötila-anturit (moottori, ilma)? Voisi melkeinpä mitata niiden resistanssit suhteessa maahan; jos resistanssi on hyvin pieni, on jossain jotain kiinni maassa, vaikkei pitäisi. Hyvä ajatus.

Jos joku anturipiuha ottaa maihin, ja homma ratkeaa sillä, onkin ollut hassu mysteeri josta on ollut paljon kiusaa.

Kiitos kollektiivisesti kaikille tähänastisesta.

Huomenna on tarkoitus pakata ja lähteä moottoripyörällä (BMW R1100GS) reissuun etelää kohti. Tarkkaa kohdetta en edes tiedä, mutta reilun viikon päästä alkaa duunit joten kauas ei ehdi jos meinaa tulla takaisinkin ajoissa.