Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Huhtikuu 20, 2010, 08:35:25 ap
-
Terve!
Viime syksynä tuli hankittua vuoden 1987 MG NTX 350.
Ajoanautinnot jäivät kovasti lyhyeksi moottorin lauettua.
Syistä, vaurioista ja niiden korjaamisesta voisin kirjoitella pitkänkin tarinan.
(ehkä vielä kirjoitankin)
:o
"Uhkarohkeasti" olen lähtenyt korjaamaan pyörää vailla asinamukaisita tietotaitoa ja välineitä. Purkaminen onkin sujunut kohtuullisesti. Motomatti on ollut korvaavattomana apuna. Olin jo alkamassa kasaamaan sylintereitä, kun tulin siihen johtopäätökseen, että kiertokankien laakerit tulee vaihtaa (varsinkin oikean puoleinen on liian väljä, kai ).
>:(
Voisko joku ystävällinen Guzzisti ohjeistaa, kuinka pääseen helpoiten käsiksi laakereihin ja kuinka ne vaihdetaan? Ja mahdollisesti mitä kaikkea siinä pitää huomioida, jotta lopputulos olisi toimiva?
???
T. Kimmo
ps. täytyi oikein tarkistaa wikipediasta kiertokangen ja kampiakselin ero! Paljastaa tietämättömyytensä käyttämällä oikeita termejä vääristä osista tai päinvastoin.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kannattaa ainakin tuo runko poistaa koneesta ensin ::) ja katkaista traktori. Sittenhän tuo voimantuotto yksikkö on jo niin näppärän kokoinen paketti, että sitä pyörittelee helposti.
Muutenhan tuo on ihan perus moottorikauraa. Manuaali vasemmassa kädessä, avaimet oikeassa kädessä.
-
Jep, traktori on katki poikki!
Pääseekö moottoria avaamaan riittävästi vaikka se on kiinni allarungolla?
Pitääkö kone irroitta kokonaan myös takahaarukasta?
Yritän päästä mahdollisimman helpolla, mutta usein se on se vaikein tie...
T. Kimmo
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tuosta otat nyt koneen alta sen pitkän pultin, joka menee lohkon läpi. Sittenhän motin voi irroittaa laatikosta. Alarunko, startti, laatikko, haarukka, ja perä takapyörineen jää yhteen.
Usko pois, se on helpoin tapa ;D
-
Yritän päästä mahdollisimman helpolla, mutta usein se on se vaikein tie...
T. Kimmo
En haluaisi masentaa mutta, jos kiertokangen laakeri on niin väljä että, sen voi havaita esim. heiluttelemalla sitä yläpäästään sylinterin irrotuksen jälkeen, on todennäköistä että myös laakerikaulan puolella on sanomista. Kun kiertokankien laakereiden vaihdon takia pikkulohkon koneen joutuu kuitenkin purkamaan aika atomeiksi, kannattaisi mielestäni kampiakselin kuntoonkin panostaa hieman.
Pekka
-
Eiköhän se tuossa tilassa onnistu parhaiten ! ! ! !
[ylläpito on poistanut liitteen]