Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 15, 2010, 12:47:26 ip
-
Liikenneturva tiedotti mm lehdistön välityksellä että kuolemantapaukset ovat motoristeilla kehittyneet hälyttävään suuntaan ja suorastaan kaksinkertaistuneet. Tosin mitään syytä ja taustatietoa onnettomuuslukujen kasvuun ei ole uutisessa annettu.
Siten kuin Liikenneturva tilastoja tulkitsee saadaan aikaiseksi tällaisia melko hätäisiä johtopäätöksiä: Poimitaan tilastoista vuosi jolloin (n. 10 v. sitten) on tapahtunut vähiten onnettomuuksia ja vertailukohdaksi vuosi jolloin moottoripyöräkanta on yli kaksinkertaistunut ja vakutusjärjestelmä uudistunut ympärivuotisten vakuutusten muodossa, saadaan aikaiseksi näyttäviä lukuja.
Uutisessa on toki hyviäkin puolia siinä että ehkä tällaisella shokkiuutisella saadaan mahdollisuus (Lue: rahaa) lisätä koulutusta. Toisaalta tällainen uutisointi ja Liikenneturvan toimet toisessa suunnassa pyrkivät rajoittamaan moottoripyöräilyä tai tekemään siitä kallista tai muutoin hankalaa. Tietenkin turvallisuuden nimissä. Toki meidän pitää motoristeinakin miettiä sitä minkä hinnan kuolemien- ja loukkaantumisten muodossa haluamme maksaa harrastuksestamme.
Moottoripyöräily kun on edelleenkin se liikenteen laji jonka rajoittamisella/poistamisella saadaan onnettomuustilastoja helposti kaunisteltua ja suuri tienkäyttäjien enemmistö tyytyväisemmiksi.
Oletan että jonkin ajan kuluessa joku kansanedustajista tai itse Lt ryhtyy jonkinlaiseen antimotoristikampanjaan. Vaalitkin kun ovat pikku hiljaa tulollaan.
Smoton koulutusvastaava, Jokilammen Jammu, on laatinut Liikenneturvan tiedotuksesta vastineen. Luettavissa: www.smoto.fi (http://www.smoto.fi)
Tai suoraan artikkeliin: http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/460-moottoripyoeraekausi-on-jo-ovella (http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/460-moottoripyoeraekausi-on-jo-ovella)
Valitettavasti en saanut alkuperäistä Liikenneturvan tiedotetta sähköisenä tähän yhteyteen. Laittakaa jos tulee jostakin vastaan.
mm
-
En nyt ihan varmaan tiedä, mitä tiedotetta tuossa tarkoitetaan, mutta ainakin täällä on niitä LT:n tilastoja kulukuneuvojen mukaan ryhmiteltynä:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/tilastokatsaus.php (http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tilastot/tilastokatsaus.php)
KL
-
Liikenneturvan tiedot pitävät paikkansa ja on muiden intresseissä sitten tulkita ja selittää niitä omalta kannaltaan parhain päin, niin kuin motomattikin heti ehtii tekemään. Tilasto on ymmärtämättömien käsissä vaarallista kamaa. Kun joku "tiedottaa" jotakin niin ennen kritisointia olisi hyvä tietää onko teksti tiedottajan oma vaiko meedion fiksaama.
-
Joo.
Ja onhan 27 kuollutta moottoripyöräilijää tasan 27 liikaa.
Mutta eihän Liikenneturvalla tähän mitään lääkettä ole.
-
Varma ja toimiva lääke olisi moottoripyöräilyn kieltäminen yleisillä teillä...
Onhan tietysti 27 motoristin liikennekuolemaa luokkaa 10% kaikista liikennekuolemista.
...mutta esim. kaikista tänäkin vuonna syntyneistä lapsista 100% kuolee ajan mittaan :P
-
Minun kokemukseni Liikenneturvan tuottamasta "tiedosta" on vähän sellainen, että sitä "tietoa" tuotetaan tarkoitushakuisesti ja tietoisesti tiettyjen tahojen käyttöä varten ja tulkinnat ovat kaikkea muuta kuin puolueettomia.
Ihan ensiksi kannattaisi tilastosta perata pois ne kuolemat, jotka eivät johdu ensisijaisesti sen mp-kuskin tekemästä virheestä vaan toisesta osapuolesta.
Lisäksi nämä hengenvaartalliset laitteet ilmesisesti harvemmin tappavat muita kuin kuljettajansa ja niillä ajaminenkin on tietääkseni vapaaehtoista.
-
Jos tarkastelette mp-onnettomuuksissa menehtyneitten ikäjakaumaa, niin vaikuttaisi siltä että normiguzzisti ei ole tällä kertaa erityisessä vaaravyöhykkeessä.
- JuhaV
-
Tilasto on ymmärtämättömien käsissä vaarallista kamaa. Kun joku "tiedottaa" jotakin niin ennen kritisointia olisi hyvä tietää onko teksti tiedottajan oma vaiko meedion fiksaama.
Olen nähnyt myöskin paikkansa pitävän tilaston minkä mukaan vain lentäminen on vaarallisempaa kun moottoripyörällä ajaminen...
Varmasti kaikki menehtyneet ja loukkaantuneet ovat aiheuttaneet surua ja murhetta.
Raadollisesti ajatellen menetetty raha/työpanos taitaa kuitenkin olla tilastontekijöiden suurin intressi. Lehdistö mukaan lukien.
-
Ihan ensiksi kannattaisi tilastosta perata pois ne kuolemat, jotka eivät johdu ensisijaisesti sen mp-kuskin tekemästä virheestä vaan toisesta osapuolesta.
Heräsi kysymys, mitä meidän Gruppo voisi tehdä ihan konkreettisesti tämän asian eteen? Olisiko linkin tapaan valmistetut kerhon omat huomioliivit Ikkalan putiikin kataloogista tilattavissa mitä? Parannettuna kenties "Guzzin punaisella" pohjavärillä.
.http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=226573028&albumID=1086605&imageID=18245073# (http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=226573028&albumID=1086605&imageID=18245073#)
Jouko
-
HUH!
Onneksi moisten liivien pitäminen ei ole pakollista. Taidan panostaa näkyvyyteen edelleen mustalla nahka-asulla ja kypärällä..
-
Mulle heti tollaset liivit ja kaksi kpl. Kunhan painatus on tehty kunnolla...
Tollasii mä oo aina halunnu!
-
HUH!
Onneksi moisten liivien pitäminen ei ole pakollista. Taidan panostaa näkyvyyteen edelleen mustalla nahka-asulla ja kypärällä..
Minulla on sentään mustassa ajotakissa pieni punainen raita herättämässä huomiota.
Onneksi liivit ei ole "vielä" pakollista.
Jos liivit pitää joskus hommata, niin olisihan se kiva tunnustaa "omia värejä" ! ! !
-
"Moottoripyörällä matkustavien liikennekuolemien määrä on 2,5-kertaistunut viimeisen kymmenen
vuoden aikana"
Nyt tuntuu että olen sen muinaisen sketsin (Virolainen moittii Vennamoa) tapaan "nii tyhmä ja yksinkertain" että tuo liikenneturvan lause tuntuu yhtä viisaalta kun vaikka "paleltumisvammat ovat lisääntyneet pakkaskauden alettua". Oliko lukumäärät missä suhteutettu "ajosuoritteeseen" (ikävän kapulakielinen sana) ? Miten on rekisterissä olevien moottoripyörien lukumäärä ja niillä ajettu kilometrimäärä muuttunut vastaavana aikana? Luonnollisesti olen myös itse sitä mieltä että jokainen kuolema/vamma liikenteessä on liikaa ja odotan, että pääsen keväällä ajotaitokurssille ja muutama yksityistunti asiaan erikoistuneelta liikenneopettajaltakin on varmasti tarpeen. Mutta joku tolkku propagandassakin olisi oltava. No, siitähän lienee lähdettävä, että puhuttu tilastokatsaus on juuri siksi näin muotoiltu - että kuolemat vähenisivät. Suuri(n) osa tällaisen uutisen lukijoista kuitenkin muistaa asian miinusmerkkisenä. Ja taas jäi monelta 16 -vuotiaalta kevari hankkimatta, kas kun äiti vastustaa vaikka isä omat vastaavat aikanasa muistaen puoltaa. Mukavampihan se on kesällä rikkoa uimarannalla kaljapulloja ja örveltää päissään kun laitella/huoltaa omaa kevariaan ja tutustua sen avulla tekniikkaan ja kauniiseen isänmaahamme.
-
Tuskin moottoripyöräilyn kieltämiseen mennään - nykyinen rankaisuvero riittänee, tuohan se rahaa - mutta edelleenkin: ei Liikenneturvalla mitään keinoa onnettomuuksien vähentämiseen ole.
Kun lama nyt vähentää onnettomuuksia, Liikenenturva ja muut viranomaiset ottavat kyllä tästä kunnian.
Keinona tarjottiin valvontakameroita, mutta kun niillä ei ole ollut mitään vaikutusta, nyt puhutaan tuotosta: Satakunnan liikenneturvallisuuskeskuksen alueelle 37.500 sakkoa, edellisenä vuonna 43.000. Viime vuonna 4 milj. tuotto, kustannukset 650000. 192 tolppaa, 25 kameraa.
Valtatie 8 on edelleen Suomen vaarallisimpia teitä.
Niin että lisää vaan kameroita.
-
Tutustumalla tarkemmin
Liikenneturva Tilastokatsaus 10.9.2009
nähdään, että "normiguzzisteja" eli 25 - 70 vuotiaita oli kaikista kuolleista 66% ja loukkaantuneista 57%...
Taitaa olla meille "kokeneille" sittenkin itsetutkistelun paikka.
Jos et halua olla mukana seuraavissa tilastoissa kuolleissa tai haavoja nuolevien joukoissa, niin
valitse mopo oman kuntosi mukaan (urheilumopo = olet itse urheilullinen ja refleksit pelaa) (vietät aikasi kaljan ja TV:n kanssa = raajat levällään ajettava rätkytin)
niele ylpeytesi ja hankkiudu ajokursseille, jolloin omaksut nauramasi työntöohjauksen, jolla vältyt kuulumasta suurimpaan eli tieltä suistumisiin tai kohtaavaan ajoneuvoon törmänneisiin kuolleisiin tai vammautuneisiin
sovita nopeutesi pisimmän näkyvyyden mukaisesti ajolinjoja valmistellen
pukeudu lyhyillekkin matkoille aina kunnon ajovarusteisiin (uusiin ajopukuihin tulee päivällä huomaamattomat, mutta pimeällä heijastavat huomiokuviot)
vältä kylmissä olosuhteissa toimintakyvyn huomaamatonta alentumista
-
Varsin tarkoitushakuista uutisointiahan tuo "moottoripyörä...kaksinkertaistuneet..." on. Sehän ei kerro varsinaisesti mitään.
Näinkin voisi asioita kertoa:
Vuonna 200X putosi yksi lentokone Suomessa. Jos seuraavana vuonna putoaa kaksi, niin onnettomuudet ovat kaksinkertaistuneet.
Entäs jos v 200X lpienkoneonnettomuudessa kuolee pelkästään lentäjä, mutta seuraavan vuonna putoaa vaikkapa liikesuihkari. Kuolonuhrien määrä vaikkapa 12. Repivätkö otsikot, että lento-onnettomuuksissa kuoli 1100€ enemmän?
Ja jos tilastoidaan tilastoja:
- rattijuoppoja kuoli ~90 vuosittain
- jalankulkijoita ~50
- polkupyöräilijöitä ~28
- hlöauton matkustajia ~220
- raskaassa liikenteessä ~109
- mp-onnettomuuksissa ~27
Mikä näistä liikennemuodoista kielletään? No moottoripyöräily tietenkin!!!
Tupakkaa ei voi kieltää, vaikka sen altistamaan keuhkosyöpään kuolee vuosittain muutama tuhat. Mutta kun tupakan valmistevero on valtiolle tuloa...
Tai jospa kielletään morapuukot? Montako henkirikosta vähemmän?
Nuo tilastot voidaan vääntää ihan mihin asentoon halutaan, tarkoituksesta riippuen.
Joskus tulee mieleen, että okis kirveellä töitä...
-
Moottoripyöräilyä ei kielletä, koska verotuloa tulee.
Teitä ei paranneta, koska se maksaa.
Kameroita tulee lisää, koska sakkotuloa tulee.
jne.
-
Ajotaidon kehittämisestä, ennakoivan ajotavan opiskelusta ja varusteista huolimatta aina välillä kolahtaa - näin se vaan menee :)
Mikäli yön jälkeen silmät aukeavat ja näkevät seuraavan illan säännöllisesti ilmastonlämpenemisen vaikutuksessa olevan talven taittumiseen asti, harrastus jatkuu - tilastoista huolimitta ;)
T,
Jukka
Ps. Edellisen vuorokauden aikana oman käden kautta kuoli 4 immeistä - siinäpä olisi päättäjille pähkinää keksiä kieltoja ja rajoituksia kyseisen hengenvaarallisen, vuosittain samassa mittakaavassa jatkuvan, harrastuksen vähentämiseksi ???
-
Rummukaisen veljesten (Aapeli) sanoin: "oletkos sinä milloinkaan nähnyt oikein viisasta miestä" - tässä yksi hyvä ehdokas: http://kemppinen.blogspot.com/ (http://kemppinen.blogspot.com/)
"
- - - media tarjoaa huomattavan usein erilaista moskaa mielipidetutkimuksina - - kuolinsyyt jaettuna ikäkausiin ja sukupuoliin sisältää tietoa, joka ei yleensä näy mediassa. Sekään ei taida kuulua joka miehen tietoihin, että liikennekuolemat ja vahingoittuneiden määrät ovat pudonneet kolmannekseen vuoden 1973 tasosta – absoluuttisina määrinä.
"
-
Sitäpä tarjoaa median ohella myös Liikenneturva - oletetun liikenneturvallisuuden puolesta valehteleminen on aivan hyväksyttävä urheilumuoto.
-
Tänään 16,3,2010 toimittaja Tapani Olkku kirjoittaa Kouvolan Sanomissa Liikenneturvan motoristeille räätälöimastä uudesta koulutuksesta.
Koulutuksen markkinoimiseksi jutussa vedotaan Liikenneturvan tilastoihin mainiten että, viime vuonna kuoli tieliikenneonnettomuuksissa 144 moottoripyöräilijää ja loukkaantui 3294. Luvut siis pitänevät paikkansa kun lähde on näin arvovaltainen ja tunnettu?
-
OHO!
Julkisuudelta salattua tietoa...
Lehden nettiversiossa kuitenkin ihan asiallinen artikkeli: http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/03/15/Liikenneturva+t%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4+motoristin+p%C3%A4%C3%A4n+sis%C3%A4%C3%A4n/201028668078/4 (http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/03/15/Liikenneturva+t%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4+motoristin+p%C3%A4%C3%A4n+sis%C3%A4%C3%A4n/201028668078/4)
mm
-
Tilastot ovat, kuten keskustelusta huomataan, sitä mitä haluamme niiden olevan. Kuitenkin erittäin hyviä keskustelun avaajia. Aiemmin palstalla on esitetty mm. omien turvaliivien käyttöä ja ajokoulutusta parantamaan turvallisuutta. Kannatan kumpaakin. Kohdallani on nyt vain niin, että aktiivisesti olen etsinyt hyvää ajo- / turvallisuuskurssia kevääksi, mutta tarjonta on vaisu. Cali touring-kuskina ei ratapyöräilyyn liittyvä kanttailu oiken sovi "ikkunaan" ja yleistilaisuudet tuntuisi olevan täyttymässä kerhojen omasta väestä. Mitä jos te kokeneemmat gruppolaiset voisitte ottaa ohjat haltuun ja tehtäisiin oma turvallisen ajon kurssi? Samalla saataisiin oppia myös näistä MG:n erikoisominaisuuksista kuten integroidut jarrut, hitaahko vaihteisto jne.
-
>>...saataisiin oppia myös näistä MG:n erikoisominaisuuksista kuten integroidut jarrut, hitaahko vaihteisto jne. ...<<
Olin vuosi sitten eräällä ajokurssilla. Sinänsä aihe, opetus ja harjoittelu oli ihan ok, paljon tuli hyviä ja uusiakin asioita.
Se, mitä kouluttaja ei ilmeisesti sisäistänyt, oli hänen 650cc kevyen crossipyörän ja minun umpirauta-Calin välinen ero. Cali ei esim. käänny ihan niin pienessä tilassa, kuin tuo toinen. Crossarissa oli perinteinen jarrusysteemi (käsi-etu, jalka-taka ) jne. Pyörän hallittavuus, mm. massan aiheuttama hitaus ja vipuvoima, ovat ihan erilaiset. Eihän ne voikaan olla samanlaiset, ei tietenkään. Tuo seikka vain tuo suuren eron erityisesti hitaaseen liikkumiseen.
Suurin oppi, tai oikeastaan oman tiedon vahvistus, oli se, että tärkein turvallisuustekijä on riittävä ennakointi. Siis riittävä turvaväli, rauhallinen ajotyyli, liikenteen "lukeminen" eli "mitäs tuokin aikoo" jne.
Jos tällaisen pystyisi sisäistämään, niin turvallisuus on jo paljon parempi: "Vähennän nyt nopeutta ( kaasua ) niin 5s. kuluttua on helpompi tilanne".
Varovasti sitten - kun se pian alkaa! ;D
-
OHO!
Julkisuudelta salattua tietoa...
Lehden nettiversiossa kuitenkin ihan asiallinen artikkeli: http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/03/15/Liikenneturva+t%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4+motoristin+p%C3%A4%C3%A4n+sis%C3%A4%C3%A4n/201028668078/4 (http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/03/15/Liikenneturva+t%C3%A4ht%C3%A4%C3%A4+motoristin+p%C3%A4%C3%A4n+sis%C3%A4%C3%A4n/201028668078/4).
Paperiversio. Näyttää aiempi koulutus siis menneen ns. harakoille.
Tämän lukevat kaikki?
Toisaalta työporukassani on monta moottoripyöräilyä harrastavaa. Kukaan muu ei
noteerannut/huomannut.
Pekka
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tuossa nettiversiossa oli aika paha otsikko : "Liikenneturva tähtää motoristin pään sisään".
Toivottavasti ei millään kovin kovalla esineellä... :)
Eniten noissa liikenneturvan toistuvissa tietoiskuissa harmittaa, että aina otetaan esille, että parempi ajoneuvonhallinta on muka riskitekijä, kun se mitataan lisääntyneellä nopeudella.
Asia ei ole ihan niin mustavalkoinen. Minä ainakin kohtaan liikenteessä mielummin ajoneuvonsa paremmin hallitsevia motoristeja kuin ylivarovaisia kuskeja, joilla on vaikeuksia hallita pyöränsä hitaissa nopeuksissa.
-
Kyseinen toimittaja Tapani Okku kertoi, että tarkoitus oli tilastoida, että 2005-2009 kuoli tuo määrä.
Pahoitteli asiaa.
Huomisessa lehdessä on korjaus - näin ainakin lupasi.